Clicky

donderdag 5 december 2024 - 01:21 uur
BAS World
HomeMEER NIEUWSVerder in het nieuwsCommissie en nationale autoriteiten dringen er bij Temu op EU consumentenbescherming te...

Commissie en nationale autoriteiten dringen er bij Temu op EU consumentenbescherming te respecteren

BRUSSEL – Vandaag, vrijdag 8 november, heeft het Consumer Protection Cooperation (CPC) Network van nationale consumentenautoriteiten en de Europese Commissie , na een gecoördineerd onderzoek op Europees niveau, de online marktplaats Temu op de hoogte gebracht van een aantal praktijken op haar platform die inbreuk maken op de EU-consumentenwetgeving.

Het CPC Network heeft Temu opgedragen om die praktijken in overeenstemming te brengen met de consumentenwetgeving van de Europese Unie. Temu wordt nog steeds onderzocht en is verzocht om nadere informatie te verstrekken aan het netwerk. De actie van het CPC Network tegen Temu wordt geleid door de bevoegde nationale autoriteiten van België (Directoraat-generaal Economische Inspectie), Duitsland (Federaal Milieuagentschap) en Ierland (Commissie Mededinging en Consumentenbescherming), onder coördinatie van de Europese Commissie.

Het gecoördineerde onderzoek van het CPC Network bestrijkt een breed scala aan praktijken waarmee consumenten worden geconfronteerd tijdens het winkelen op Temu, waaronder praktijken die consumenten kunnen misleiden of hun aankoopbeslissingen onterecht kunnen beïnvloeden. Het CPC Network onderzoekt ook of Temu voldoet aan specifieke informatieverplichtingen voor online marktplaatsen onder consumentenrecht.

Vorige week opende de Commissie een formele procedure tegen Temu onder de Digital Services Act (DSA). De DSA-procedure en de gezamenlijke handhavingsactie van het CPC Network zijn complementair aan elkaar. Ze zijn gericht op het waarborgen van een veilige en betrouwbare online omgeving waarin de rechten van consumenten in Europa volledig worden beschermd.

Vanaf 13 december vereist de Algemene Verordening Productveiligheid (GPSR) dat er een economische operator in de EU is gevestigd die verantwoordelijk is voor het waarborgen van de naleving van productveiligheidseisen, waaronder specifieke verplichtingen voor online marktplaatsen die zich richten op consumenten. Onder de GPSR kunnen de nationale markttoezichtautoriteiten een takedown order uitvaardigen om het product van internet te halen als zij vaststellen dat het onveilig is. Deze verplichtingen zijn complementair aan de DSA.

Belangrijkste elementen van de gecoördineerde actie van het CPC-netwerk

Het CPC-netwerk heeft op Temu verschillende soorten problematische praktijken geïdentificeerd die zij als een schending van de EU-wetgeving inzake consumentenbescherming beschouwen, zoals:

Nepkortingen: De valse indruk wekken dat producten met korting worden aangeboden, terwijl dat niet het geval is.

Drukverkopen: Consumenten onder druk zetten om aankopen te doen, bijvoorbeeld door valse beweringen te doen over beperkte voorraad of valse aankoopdeadlines.
Gedwongen gamification: Consumenten dwingen om een ​​draai aan het rad van fortuin te spelen om toegang te krijgen tot de online marktplaats, terwijl essentiële informatie over de gebruiksvoorwaarden die gekoppeld zijn aan de beloningen van het spel wordt verborgen.

Ontbrekende en misleidende informatie: Onvolledige en onjuiste informatie weergeven over de wettelijke rechten van consumenten om goederen te retourneren en restituties te ontvangen. Temu informeert consumenten ook niet vooraf dat hun bestelling een bepaalde minimumwaarde moet bereiken voordat ze hun aankoop kunnen voltooien.

Nepbeoordelingen: Onvoldoende informatie geven over hoe Temu de authenticiteit van beoordelingen op haar website waarborgt. Nationale autoriteiten vonden beoordelingen waarvan zij vermoeden dat ze niet authentiek zijn.

Verborgen contactgegevens: Consumenten kunnen Temu niet eenvoudig bereiken voor vragen of klachten.

LEES OOK
Duitse regering stemt niet in met EC-voorstel voor verruiming afmetingen en gewichten vrachtwagens

Daarnaast heeft het CPC-netwerk informatie opgevraagd bij Temu om te beoordelen of het bedrijf voldoet aan verdere verplichtingen op grond van het EU-consumentenrecht. Denk hierbij aan de verplichting om consumenten duidelijk te informeren of de verkoper van een product een handelaar is of niet, om ervoor te zorgen dat productranglijsten, beoordelingen en waarderingen niet op een misleidende manier aan consumenten worden gepresenteerd, om ervoor te zorgen dat prijsverlagingen correct worden aangekondigd en berekend, en om ervoor te zorgen dat milieuclaims nauwkeurig en onderbouwd zijn.

Volgende stappen

Temu heeft nu een maand de tijd om te reageren op de bevindingen van het CPC-netwerk en toezeggingen voor te stellen over hoe zij de geïdentificeerde consumentenwetgevingsproblemen zullen aanpakken. Afhankelijk van Temu’s antwoord kan het CPC-netwerk een dialoog aangaan met het bedrijf. Als Temu de zorgen van het CPC-netwerk niet aanpakt, kunnen nationale autoriteiten handhavingsmaatregelen nemen om naleving te waarborgen. Dit omvat de mogelijkheid om boetes op te leggen op basis van de jaarlijkse omzet van Temu in de betrokken lidstaten. Dit doet geen afbreuk aan de bevoegdheid van nationale autoriteiten om handhavingsmaatregelen te nemen in lopende procedures.

Achtergrondinformatie

Onder de Consumer Protection Cooperation (CPC) Regulation vormen de nationale consumentenautoriteiten van de 27 EU-lidstaten, Noorwegen en IJsland samen het CPC-netwerk om EU-wetten ter bescherming van consumenten te onderzoeken en te handhaven tegen grensoverschrijdende inbreuken. De Europese Commissie faciliteert en coördineert onder bepaalde omstandigheden ook dergelijke gezamenlijke onderzoeks- en handhavingsacties.

De verplichtingen op het gebied van het consumentenrecht waarop het CPC-netwerk zich jegens Temu beroept, zijn te vinden in de richtlijn oneerlijke handelspraktijken, de richtlijn consumentenrechten, de richtlijn prijsaanduiding, de richtlijn e-commerce en de richtlijn oneerlijke bedingen.

Temu werd op 31 mei 2024 aangewezen als Very Large Online Platform (VLOP) onder de Digital Services Act (DSA). Vier maanden na de aanwijzing moest Temu voldoen aan de strengste verplichtingen die van toepassing zijn op VLOP’s. Deze omvatten de verplichting om alle systemische risico’s die voortvloeien uit haar diensten naar behoren te beoordelen en te beperken.

Na een voorlopig onderzoek opende de Commissie op 31 oktober 2024 een formele procedure om te beoordelen of Temu mogelijk de DSA heeft geschonden op gebieden die verband houden met de beoordeling, het beheer en de beperking van risico’s, de transparantie van aanbevelingssystemen en de toegang tot gegevens voor onderzoekers.

De gecoördineerde actie van het CPC-netwerk tegen Temu doet geen afbreuk aan lopende procedures door nationale autoriteiten. Nationale procedures naar de commerciële praktijken van Temu zijn tot nu toe aangekondigd door de Hongaarse mededingingsautoriteit , het Poolse Bureau voor concurrentie en consumentenbescherming en het directoraat-generaal voor mededingingsbeleid, consumentenzaken en fraudebestrijding in Frankrijk. Evenzo doet de gecoördineerde actie geen afbreuk aan procedures die de Europese Commissie heeft gestart onder de DSA of in de toekomst kan besluiten te starten. Bovendien sluit de gecoördineerde actie geen lopende of toekomstige handhavingsacties uit door markttoezichtautoriteiten onder productveiligheidswetten.

MEER NIEUWS
×