Clicky

maandag 5 mei 2025 - 12:03 uur
Home Blog Pagina 98

Turkije noemt aanvallen Israël nieuwe fase van genocide

ANKARA/CAÏRO – De nieuwe Israëlische aanvallen op de Gazastrook zijn volgens het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken “een nieuwe fase in het beleid voor de volkerenmoord gepleegd door de Israëlische regering-Netanyahu”.

Premier Benjamin Netanyahu “daagt de mensheid uit met zijn ernstige schendingen van universele waarden en van internationaal en humanitair recht”, aldus het ministerie.

Egypte noemt de luchtaanvallen in de nacht van maandag op dinsdag “een flagrante schending van de wapenstilstand die 19 januari is ingegaan”. Egypte is een van de bemiddelaars die het bestand tussen Israël en Hamas hebben bewerkstelligd. Netanyahu voert als reden voor de aanvallen aan dat er geen schot zou zitten in de uitvoering van de bestandsakkoorden.

Jordanië heeft de aanvallen “barbaars” genoemd. VN-chef António Guterres is “geschokt” door de luchtaanvallen. Daarbij vielen volgens lokale medische hulpverleners 404 doden en ruim 560 gewonden. Onder de doden zouden circa 130 kinderen zijn.

Protesten in meerdere steden na nieuwe aanval Israël op Gaza

DEN HAAG – In meerdere steden in het land zijn protesten aangekondigd na de nieuwe Israëlische aanvallen op Gaza. Zo zijn er pro-Palestijnse acties in Nijmegen, Utrecht, Rotterdam, Amsterdam, Gouda en Wageningen, is te zien op accounts op sociale media.

In Wageningen is om 12.30 uur een demonstratie bij Forum, onderdeel van de universiteit, meldt wageningenforpalestine op Instagram. Utrecht4palestine kondigt voor dinsdag een “emergency protest” aan om 17.00 uur bij het stadskantoor in Utrecht onder de noemer “enough is enough”. Op het Instagram-account van amsterdam.encampment staat dat er dinsdag om 16.00 uur een demonstratie is bij het station in Rotterdam en woensdag om 16.00 uur op de Dam in Amsterdam. Ook in Gouda komen actievoerders dinsdag in actie, om 17.30 uur bij het station, aldus free.palestine.nl en in Amsterdam staat dinsdagavond om 19.30 uur een sit-in gepland op het Centraal Station.

Op de Radboud Universiteit in Nijmegen is dinsdagmiddag een “emergency demo” nu het staakt-het-vuren tussen Israël en Hamas is verbroken. Het protest is om 15.30 uur, meldt nijmegenencampment op Instagram. “We kunnen niet stil blijven zitten, terwijl de Israëlische genocidale slachtpartijen in Gaza doorgaan: het bloedbad van gisteravond is nog meer bewijs dat een ‘staakt-het-vuren’ niets betekent”, schrijven zij bij de oproep tot protest.

Geschokt, maar niet verbaasd

De pro-Palestijnse studentenactivisten van de Universiteit van Amsterdam (UvA) reageren geschokt op de heftigheid van de aanvallen. “We zijn helaas niet verbaasd”, zegt een woordvoerder. “Vanuit de onderhandelingen was al duidelijk dat Israël geen definitief einde aan de oorlog wilde. Dat zien we nu terug, tezamen met de uithongering van Gaza.”

Israël voerde in de nacht van maandag op dinsdag opnieuw zware luchtaanvallen uit op de Gazastrook. Hierbij kwamen meer dan 330 mensen om het leven. Israël zegt dit te doen omdat Hamas weigerde meer gijzelaars vrij te laten. Daarmee is het staakt-het-vuren voorbij dat sinds 19 januari van kracht was.

Beleggers verplaatsen meer geld naar Europa, zegt Euronext-topman

AMSTERDAM – Investeerders verplaatsen steeds meer geld naar Europa door de vooruitzichten van hogere overheidsuitgaven in de Europese Unie.

Ook door de onzekerheid rond het handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump verkiezen steeds meer beleggers Europese aandelen boven Amerikaanse aandelen, zegt topman Stéphane Boujnah van beursuitbater Euronext in een interview met persbureau Bloomberg.

“Trumps beleid heeft enorme schommelingen in de markten veroorzaakt, met name door de dagelijkse wispelturigheid over de importheffingen”, aldus de baas van de beurzen in Amsterdam, Parijs, Milaan, Brussel en Lissabon. Volgens hem heroverwegen Europese bedrijven hun investeringsplannen in de Verenigde Staten, omdat het onder Trump een fundamenteel ander land dreigt te worden.

Ook onder beleggers zorgt het beleid van de regering Trump wereldwijd voor een versnelling van de stroom van kapitaal naar Europese fondsen, waar de koerswaarderingen volgens de topman lager zijn dan in de VS.

Europese aandelen hebben het dit jaar tot nu toe ook beter gedaan dan Amerikaanse aandelen. Dat komt mede door de vrees dat de grootste economie ter wereld in een recessie zal belanden door de importheffingen van Trump. Hoewel een handelsoorlog met de VS ook nadelig zal zijn voor Europa, zorgen de investeringen in defensie en infrastructuur volgens Boujnah voor een enorme stimulans in Europa.

De topman is ook optimistisch over het aantal beursgangen op de Euronext-markten dit jaar, mede doordat sommige bedrijven hun plannen voor een Amerikaanse beursnotering nu opnieuw bekijken.

Derde Moffett E4 voor Transportbedrijf Verhoef

MAARSSEN – Op een zonnige zaterdagochtend heeft Quickstra wederom een nieuwe Moffett E4 aan de firma Verhoef uit Maarssen mogen leveren.

Deze meeneemheftruck is geheel conform de specificatie van de klant geleverd.

Dit is de derde elektrische machine en zal ingezet worden voor het leveren van Stiho door heel Nederland.

De gehele combinatie is stil en emissieloos, want de Moffett hangt achter een elektrische Volvo die werd geleverd door Van Dijk Trucks.

Hamas meldt dood premier en familie bij Israëlische aanvallen

CAÏRO – De Palestijnse beweging Hamas heeft gemeld dat haar premier in de Gazastrook, Essam al-Daalis, onder de doden is die zijn gevallen bij de meest recente Israëlische aanvallen. Ook familieleden zijn gedood, volgens Hamas.

Anderen die zijn gedood zijn volgens de beweging de chef binnenlandse veiligheid Bahjat Abu Sultan en een topman van Binnenlandse Zaken, Mahmud Abu Watfa.

De dood van al-Daalis is bij eerdere luchtaanvallen ook weleens gemeld. Hij was sinds 2021 hoofd van het regeringscomité van Hamas voor de civiele administratie en is in die functie ook vaak regeringsleider en premier genoemd.

Gesprek Poetin en Trump gepland vanaf 14.00 uur Nederlandse tijd

MOSKOU – Het telefoongesprek tussen de Amerikaanse president Donald Trump en zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin moet tussen 14.00 en 16.00 uur (Nederlandse tijd) plaatsvinden, meldt het Kremlin. De leiders bepalen zelf hoe lang ze het nodig vinden om te praten, aldus een woordvoerder. Ze gaan het hebben over onderwerpen als “de normalisering van onze betrekkingen en de kwestie Oekraïne”.

Trump zei maandag op zijn platform Truth Social uit te kijken naar het gesprek met Poetin over de oorlog in Oekraïne. Hij stuurt aan op een einde aan het conflict. “Veel onderdelen van een definitief akkoord zijn overeengekomen, maar er moet nog veel gebeuren”, aldus de Amerikaanse president. “Duizenden jonge soldaten, en anderen, worden gedood. Elke week sneuvelen er 2500 militairen, aan beide kanten. Dit moet NU stoppen.”

Het is nog de vraag welke concessies Trump de Russen in het vooruitzicht kan stellen. Nieuwssite Semafor berichtte dat de Amerikaanse regering overweegt om de Russische annexatie van het schiereiland de Krim te erkennen als onderdeel van een vredesdeal. De VS zouden daarnaast de Verenigde Naties kunnen aansporen om dat ook te doen. Semafor, dat zich baseert op ingewijden, schreef dat Trump nog geen besluit heeft genomen.

Rusland stuurt ondertussen aan op contacten met Elon Musk, de techmiljardair die optreedt als rechterhand van de Amerikaanse president. Kirill Dmitriëv, door Poetin aangewezen als speciale gezant, zei dat hij verwacht snel met Musk te gaan overleggen over een missie naar Mars. Hij stelde dat Rusland hoge verwachtingen heeft van samenwerking met de VS, onder meer op ruimtevaartgebied.

TLN adviseert transporteurs CO2-emissieklasse goed te controleren vanwege nieuw Eurovignet

ZOETERMEER – Vanaf 25 maart treedt de nieuwe tariefstructuur voor het Eurovignet in werking. Transport en Logistiek Nederland (TLN) roept transporteurs op om hun voertuigen goed te controleren op de juiste CO2-emissieklasse voordat ze het nieuwe Eurovignet aanvragen. Volgens TLN klopt deze informatie niet altijd in het RDW-kentekenregister, wat mogelijk leidt tot hogere kosten voor transportbedrijven.

De nieuwe tariefstructuur is gebaseerd op Europese regelgeving en wordt medio 2026 ook toegepast bij de Nederlandse Vrachtwagenheffing (VWH). Duitsland en Oostenrijk maken eveneens gebruik van deze methode voor hun tolheffingen. De tarieven zijn verdeeld over vijf CO2-emissieklassen, waarbij schonere voertuigen profiteren van een korting. Zo geldt er een oplopende korting van klasse 2 tot en met klasse 5 (emissieloos).

Voor Nederlandse voertuigen bepaalt de RDW de CO2-emissieklasse aan de hand van gegevens zoals de datum van eerste registratie, de VECTO-score (specifieke CO2-emissie per kilometer), voertuiggroep en brandstofsoort. Deze gegevens staan in het kentekenregister onder code V.7 bij ‘Motor & Milieu’. Ontbreken gegevens, dan plaatst de RDW het voertuig automatisch in klasse 1, wat betekent dat er geen korting van toepassing is.

TLN meldt dat er vooral problemen ontstaan bij voertuigen die via versnelde inschrijving (zonder aparte keuring) in het register zijn gekomen. Hierdoor zijn mogelijk honderden tot ruim duizend voertuigen ten onrechte ingedeeld in een te lage emissieklasse, wat jaarlijks bijna €300 per voertuig extra kan kosten.

Na overleg met TLN heeft de RDW aangegeven de ontbrekende gegevens spoedig aan te vullen, waarvoor fabrikanten en importeurs via de Rai-Vereniging gevraagd worden deze alsnog aan te leveren. TLN adviseert voertuigeigenaren om zelf ook goed te controleren via het Certificaat van Overeenstemming (CVO) en de RDW Kentekencheck (OVI). Bij twijfel of onjuistheden is het verstandig eerst contact op te nemen met de fabrikant of importeur, en daarna eventueel met de RDW.

Voor voertuigen die individueel gekeurd zijn, kunnen transporteurs rechtstreeks contact opnemen met het RDW Klantencontactcentrum via telefoonnummer 088-0087447.

Van Spreuwel Transport breidt wagenpark uit met acht nieuwe IVECO’s

EINDHOVEN – Van Spreuwel Transport uit Eindhoven heeft zijn wagenpark uitgebreid met acht nieuwe IVECO’s van Truckland, waardoor het totale aantal IVECO’s op veertig komt.

De nieuwe bedrijfswagens versterken de betrouwbaarheid en efficiëntie van het familiebedrijf, dat gespecialiseerd is in het vervoer van goederen met afwijkende afmetingen.

Betrouwbare keuze voor groei

Sinds 1992 biedt Van Spreuwel Transport flexibele en klantgerichte logistieke oplossingen binnen de Benelux. “Onze chauffeurs verdienen een comfortabele en veilige werkplek, en met deze investering maken we dat mogelijk”, zegt Frank van Spreuwel, mede-eigenaar.

De IVECO’s 40C18 zijn voorzien van geavanceerde technologieën voor de veiligheid en het gemak van de chauffeurs. Verder zijn de IVECO’s ideaal voor korte én lange afstanden dankzij hun krachtige motor, comfortabele cabine en efficiënte automatische versnellingsbak. Bovendien zorgen de ruime laadcapaciteit en stabiele wegligging ervoor dat ze perfect geschikt zijn voor verschillende transporttaken.

Sterke samenwerking met Truckland

De recente aankoop is weer een mooi voorbeeld van de duurzame samenwerking tussen Van Spreuwel Transport en Truckland. Die gaat al meer dan dertig jaar terug. “We zitten letterlijk bij elkaar om de hoek. De lijnen zijn kort en we weten wat we aan elkaar hebben”, aldus Van Spreuwel. Naast de levering van de voertuigen verzorgt Truckland ook het onderhoud.

“Dankzij de expertise en service van Truckland kunnen wij onze betrouwbaarheid richting klanten blijven waarborgen.”

Account Manager Marc Meeuwissen van Truckland vult aan: “Van Spreuwel Transport is een echt betrouwbare partner. Onze relatie is hecht en een solide basis voor de toekomst.”

Hervatting strijd Gaza verdeelt Israëlische politiek

JERUZALEM – De zware Israëlische aanvallen op de Gazastrook verdelen de Israëlische politiek. Een belangrijke uiterst-rechtse bondgenoot van premier Benjamin Netanyahu reageert tevreden, vanuit de oppositie klinkt kritiek.

“Dit is het moment waarvoor we in de regering zijn gebleven, ondanks onze oppositie tegen de deal”, zei minister van Financiën Bezalel Smotrich volgens nieuwssite Times of Israel. “We zijn vastberadener dan ooit om de taak te volbrengen en Hamas te vernietigen.”

Smotrich heeft eerder uitgehaald naar het bestand met Hamas. Hij dreigde uit de regering te stappen als de eerste fase waarin gijzelaars vrijkwamen een vervolg zou krijgen.

‘Overlevingsspel’ van Netanyahu

Itamar Ben Gvir, wiens partij de regering verliet uit verzet tegen het bestand, juichte de hervatting van de strijd ook toe. “We mogen het bestaan van de Hamas-organisatie niet accepteren en ze moet worden vernietigd.”

Een andere oppositiepartij is wel kritisch. Yair Golan van de Democraten haalde uit naar Netanyahu en zei volgens de nieuwssite dat militairen en gijzelaars worden gebruikt als pionnen “in zijn overlevingsspel.”

Rode Kruis: 2 miljoen mensen in Gaza in levensgevaar

DEN HAAG – Twee miljoen mensen zijn in levensgevaar nu het geweld in Gaza weer is opgelaaid. Dat is de inschatting van het Rode Kruis nadat Israël in de nacht van maandag op dinsdag een einde heeft gemaakt aan de wapenstilstand. Er is gebrek aan voedsel, drinkwater en medische apparatuur.

Ambulances van de Palestijnse Rode Halve Maan rijden volgens de hulporganisatie opnieuw af en aan om gewonden te helpen. “Dit is een nieuw humanitair dieptepunt, met alleen maar verliezers”, zegt Harm Goossens, directeur van het Rode Kruis. “Er vallen opnieuw dodelijke slachtoffers, familieleden van gijzelaars blijven in onzekerheid over het lot van hun geliefden. Het staakt-het-vuren heeft de afgelopen weken zoveel levens gered, nu staan de levens van 2 miljoen mensen op het spel.”

Het staakt-het-vuren bracht mensen volgens de organisatie verlichting na maandenlang geweld. Er konden meer hulpgoederen naar Gaza worden gebracht en gegijzelden werden vrijgelaten. Goossens: “Een maand geleden konden we nog ziekenhuizen opbouwen, nu veranderen diezelfde ziekenhuizen weer in mortuaria. We hoopten zo dat de strijdende partijen het staakt-het-vuren zouden handhaven.”

Het Rode Kruis dringt er bij alle betrokken partijen op aan om te stoppen met het geweld, want “alleen zo’n bestand kan garanderen dat mensen in nood geholpen worden”. Ook roept de organisatie de strijdende partijen op onbelemmerde toegang tot het gebied te verschaffen, om hulpgoederen te kunnen leveren.

Handelsoorlog: bijna 10.000 bedrijven extra failliet in West-Europa

Faillissement
Foto: freepik

Allianz Trade publiceert vandaag zijn nieuwste Global Insolvency Report en onthult geactualiseerde prognoses voor 2025 en 2026. Volgens ‘s werelds grootste kredietverzekeraar zal het aantal wereldwijde bedrijfsinsolventies de komende twee jaar blijven stijgen: na +10 procent in 2024, zullen ze naar verwachting toenemen met +6 procent in 2025 en +3 procent in 2026. Dit zou resulteren in vijf opeenvolgende jaren van stijgende insolventiecijfers (2022 – 2026).

Nederland

Na de extreme stijging van het aantal faillissementen in 2023 (+52 procent) en 2024 (+31 procent) lijkt de situatie in Nederland te normaliseren.

Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “Nog altijd verwachten we voor dit jaar een kleine 4.500 faillissementen in Nederland. Het klopt dat de sterke groei van de faillissementen afneemt, maar het valt te bezien wat de impact is van de Amerikaanse maatregelen. De VS is onze vijfde belangrijkste handelspartner. De handelsbelemmeringen raken ons direct, maar vooral ook indirect. Als een land als Canada geraakt wordt door Amerikaanse maatregelen, kan dat een rem zijn op de vraag naar Nederlandse exportproducten. Een aantal sectoren is echt kwetsbaar hierdoor. Ik denk bijvoorbeeld aan de agrifood-sector. Na de VS zijn we de belangrijkste exporteur van agrarische producten wereldwijd. Andere gevoelige sectoren zijn de groothandel, transport en machinebouw.”

Het onderzoek van Allianz Trade voorziet voor 2026 voor Nederland enig herstel, maar Geeroms houdt liever nog een slag om de arm. “De grillige ingrepen van Trump kunnen zowel de Amerikaanse economie als die van Europa hard raken. Een open handelsland als Nederland gaat dat zeker voelen. Al langere tijd kwakkelt de economie in Europa. Ondertussen stijgen loonkosten en blijven de kosten voor energie hoog. Veel bedrijven moeten dealen met minimale marges. De lijn tussen overleven of failliet gaan is voor veel bedrijven flinterdun. Als dan ook nog eens de vraag terugvalt door Amerikaanse maatregelen, kan dat net de druppel zijn die de emmer doet overlopen.”

In 2024 steeg het aantal bedrijfsinsolventies met dubbele cijfers in vier van de vijf landen
Zoals verwacht kende 2024 opnieuw een snelle en brede toename van het aantal bedrijfsinsolventies, waardoor de meeste geavanceerde economieën 2025 zijn begonnen met bedrijfsinsolventies die al ver boven de pre-pandemische cijfers lagen. Volgens Allianz Trade steeg het aantal bedrijfsinsolventies vorig jaar wereldwijd met +10 procent (van +7 procent in 2023) en eindigde het 12 procent boven het gemiddelde niveau van 2016-2019. Het aantal bedrijfsinsolventies steeg in vier van de vijf landen, waarbij de meeste een stijging met dubbele cijfers lieten optekenen.

2025-2026: De stijging van het aantal bedrijfsinsolventies wereldwijd is nog lang niet voorbij

Vooruitkijkend verwachten de experts van Allianz Trade dat het aantal wereldwijde bedrijfsinsolventies in 2025 en 2026 opnieuw zal stijgen, wat zou resulteren in vijf opeenvolgende jaren van stijgende insolventies (2022 – 2026).

“Wij verwachten dat het aantal bedrijfsinsolventies wereldwijd zal stijgen met +6 procent in 2025 en +3 procent in 2026. Deze opwaartse bijstelling is het gevolg van het risico op de uitgestelde verlaging van de rentetarieven, de toegenomen onzekerheid en de zwakke vraag. Relatief hoge rentetarieven zouden sectoren en bedrijven met een hoge schuldenlast onder druk kunnen zetten, evenals sectoren en bedrijven met specifieke uitdagingen op het gebied van financiering – zoals de groene transitie, AI-competitie of fricties in de toeleveringsketen. Tegelijkertijd kan aanhoudende onzekerheid bedrijven in een afwachtende houding laten staan, wat kan leiden tot verminderde activiteit ten nadele van bedrijven die toch al kwetsbaar zijn. Ondertussen zijn er ook andere risicofactoren, zoals het aanhoudende gebrek aan economisch momentum en de post-Covid opruiming van de achterstand in faillissementen. Het bedrijfsklimaat is zelden zo complex en volatiel geweest, en bedrijven moeten alert blijven om het risico op wanbetaling te vermijden”, legt Aylin Somersan Coqui, CEO van Allianz Trade uit.

Hoge rentetarieven en een potentiële handelsoorlog kunnen het aantal insolventies wereldwijd nog opdrijven

Meer krediet kan het aantal bedrijfsinsolventies helpen terugdringen door bedrijven liquiditeit te verschaffen om hun schuldverplichtingen na te komen, hun activiteiten voort te zetten en te investeren in groei. Toegang tot krediet stelt bedrijven in staat om schulden te herfinancieren, inkomstentekorten te overbruggen en faillissementen te voorkomen, vooral tijdens economische recessies. Hoewel Allianz Trade verwacht dat de rente zowel in Europa als in de VS zal dalen, kunnen inflatoire risico’s, vooral in de VS, een bedreiging vormen voor renteverlagingen.

Als de leenkosten stijgen en krediet minder toegankelijk wordt, kan dit leiden tot een vertraging van de kredietgroei, krappere financiële voorwaarden en een groter risico op wanbetaling voor bedrijven met een hoge schuldenlast. Volgens schattingen van Allianz Trade leidt een daling van de kredietverlening met 1 procent tot een stijging van het aantal insolventies in de komende 3 maanden met ongeveer +3 procent in de VS, +0,4 procent in Duitsland, +1 procent in het VK en 2 procent in Frankrijk.

Maar volgens Allianz Trade is het belangrijkste opwaartse risico de dreigende handelsoorlog. “Onze insolventievooruitzichten kunnen verslechteren als de Europese economie zwakker presteert dan verwacht, met een sterker gebrek aan momentum, of als er sprake is van een zwakkere veerkracht in APAC en grotere tegenwind vanuit China, evenals als de vooruitzichten voor de VS verder verslechteren. Geopolitiek zou ook een belangrijke factor van turbulentie kunnen zijn, met de aanhoudende conflicten in Rusland-Oekraïne en het Midden-Oosten, spanningen in de Zuid-Chinese Zee en politieke onzekerheden over Taiwan.

Een volwaardige handelsoorlog zou onze insolventieprognose met nog eens +2,1pp en +4,8pp doen stijgen, wat betekent dat het aantal bedrijfsinsolventies wereldwijd met respectievelijk +7,8 procent en +8,3 procent zou toenemen in 2025 en 2026. Voor 2025-2026 zou dit neerkomen op +6.800 extra gevallen in de VS en +9.100 in West-Europa” , eindigt Maxime Lemerle, Lead Analyst for insolvency research bij Allianz Trade.

Trump beëindigt beveiliging Hunter Biden na vraag van journalist

WASHINGTON – Hunter en Ashley Biden, twee kinderen van oud-president Joe Biden, kunnen niet langer gebruikmaken van beveiliging door de Secret Service. De Amerikaanse president Donald Trump heeft een einde gemaakt aan hun door de overheid betaalde bescherming. Dat deed hij na een vraag van een journalist.

Hunter Biden werd volgens Trump door nog achttien beveiligers van de Secret Service beschermd. Voor Ashley waren dertien beveiligers ingehuurd. Die beveiliging is per direct beëindigd, aldus Trump op zijn platform Truth Social.

Enkele uren voor zijn beslissing, kreeg Trump een vraag van een journalist over de beveiliging door de Secret Service die Hunter Biden geniet. Trump zei dat hij daar geen weet van had en de zaak zou onderzoeken. Eerder beëindigde Trump de beveiliging al van zijn voormalige topadviseur John Bolton en voormalig medisch hoofdadviseur Anthony Fauci.

Trump geeft toestemming om meer stroom uit kolen op te wekken

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump belooft toestemming om de productie van elektriciteit uit fossiele brandstoffen, zoals steenkool, in de Verenigde Staten op te voeren. Volgens Trump heeft China een economisch voordeel door de elektriciteitsproductie uit kolen en moeten de Verenigde Staten ook meer stroom uit kolen opwekken.

“Ik geef mijn regering toestemming om onmiddellijk energie te gaan produceren met MOOIE, SCHONE STEENKOOL”, schreef Trump in een bericht op sociale media. Het is nog niet duidelijk hoe zijn decreet op sociale media het Amerikaanse beleid zal beïnvloeden. Trump heeft al een uitvoerend bevel ondertekend waarin hij een nationale energienoodtoestand afkondigde en het milieuagentschap Environmental Protection Agency (EPA) opdroeg om de productie en distributie van fossiele brandstoffen te verhogen.

Steenkool is goed voor ongeveer 15 procent van de elektriciteitsopwekking in de VS, volgens gegevens van energiebureau Energy Information Administration. Dat is ruim de helft minder dan in 2000. De daling van het aantal kolencentrales komt door milieuvoorschriften van de overheid die ze onrendabel hebben gemaakt en door concurrentie van duurzame alternatieven en goedkoop aardgas.

Sluitingen centrales voorkomen

De Amerikaanse minister van Binnenlandse Zaken Doug Burgum zei vorige week dat de regering overwoog noodbevoegdheden te gebruiken om kolencentrales die gesloten zijn te heropenen en te voorkomen dat andere sluiten. Ook volgens de minister van Energie Chris Wright werkt de regering aan een “marktgebaseerd” plan om de sluiting van kolencentrales tegen te gaan. De voorstanders van kolencentrales hebben betoogd dat het openhouden van de centrales de energiekosten zou kunnen verlagen en voldoende energie zou kunnen leveren aan datacenters voor kunstmatige intelligentie, die veel stroom nodig hebben.

China heeft kolencentrales gebruikt om de productie van bijvoorbeeld zonnepanelen en halfgeleiders te bevorderen en de economische groei aan te jagen. Het land is daardoor de grootste uitstoter ter wereld geworden. Tussen 1990 en 2020 verviervoudigde het Chinese kolenverbruik en verdrievoudigde de CO2-uitstoot. Tegelijkertijd heeft China een recordaantal zonne- en windenergieprojecten aangelegd en heeft het land beloofd dat de CO2-uitstoot in 2030 een piek zal bereiken.

Louwman Trucks brengt de waterstof-elektrische, Paul PH2P Atego naar Nederland

Louwman Trucks zet, als exclusieve partner voor verkoop en onderhoud, een belangrijke stap in de transitie naar zero-emissie transport met het op de markt brengen van de waterstof-elektrische Paul PH2P in Nederland.

Dit innovatieve voertuig combineert het beste van drie werelden: de robuuste Mercedes-Benz Atego als basis, de geavanceerde brandstofceltechnologie van Toyota en de professionele service en ondersteuning van Louwman Trucks.

Sterke combinatie

De Paul PH2P is gebaseerd op de Mercedes-Benz Atego, een beproefde truck binnen het segment van middelzware bedrijfswagens. Daimler Trucks heeft in de productielijn van de Atego aanpassingen doorgevoerd om de ombouw naar waterstof-elektrische aandrijving te vergemakkelijken. Daimler partner Paul Nutzfahrzeuge GmbH uit het Duitse Vilshofen is specialist in Mercedes-Benz voertuigmodificaties. Zij hebben de conventionele dieselaandrijflijn vervangen door een waterstof elektrische aandrijflijn die wordt gevoed door de in de praktijk bewezen Toyota-brandstofcel. Deze combinatie staat garant voor een duurzame, krachtige en efficiënte oplossing voor emissievrij transport zonder dat opladen noodzakelijk is.

Louwman directeur Vans & Trucks Marco Boere: “De brandstofceltechnologie van deze Atego is efficiënter dan gewone waterstoftechniek. De opgewekte elektriciteit drijft een elektromotor aan in plaats van dat waterstof als brandstof wordt verbrand in een aangepaste interne verbrandingsmotor. Hierdoor is de truck volledig emissievrij en is er minder waterstof nodig.”

Louwman Trucks levert deze waterstof elektrische truck turn-key met verschillende op- en ombouwmogelijkheden zoals bakwagens op maat, gekoelde bakopbouw, oprijwagen voor bergingsbedrijven of desgewenst maatwerk.

Geavanceerde techniek

De Paul PH2P Atego is beschikbaar als 4×2 chassis cabine met een GVW van 16.000 kg en als 6×2 met een GVW van 22.000 kg. De truck wordt volledig elektrisch aangedreven door een 200 kW en 3.100 Nm synchroonmotor, maar in plaats van een zware tractiebatterij slaat het voertuig energie op in de vorm van gasvormige waterstof.

De Paul PH2P truck beschikt over 28,8 kg waterstof, opgeslagen in tanks achter de cabine onder een druk van 350 bar. In de 85kW Toyota-brandstofcel reageert de waterstof met zuurstof uit de lucht. Hierbij ontstaat er waterdamp en komt de in waterstof opgeslagen elektriciteit weer vrij die de elektromotor aandrijft. Een strategisch geplaatste bufferbatterij verzorgt piekvermogens en verhoogt de efficiëntie door energie terug te winnen bij uitrollen. Twee aanwezige 66,6 kWh batterijen zijn met een 22 kW onboard charger op te laden onder wisselspanning.

De Paul PH2P kan kort in volledige stilte op batterijmodus rijden wat handig is bij nachtelijke bevoorrading. De waterstof elektrische technologie biedt niet alleen een lange en stabiele actieradius in zomer en winter, maar ook de mogelijkheid om snel bij te tanken. Het tanken van waterstof maakt het ondernemers onafhankelijk van het merendeels overbelaste stroomnet door netcongestie.

Erwin Jongh, programma manager zero emission bij Louwman Group: “Netcongestie is een groot probleem waardoor het voor ondernemers in vrijwel heel Nederland onmogelijk is om een nieuwe netaansluiting aan te vragen of het contractueel vermogen te verhogen. Hierdoor is het niet mogelijk laadpalen voor trucks te plaatsen terwijl steeds meer steden zero-emissie zones instellen. Waterstof kan fungeren als een versneller van de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark omdat er niet hoeft te worden gewacht op grote investeringen in het laadnetwerk. Daarnaast vraagt de waterstof-elektrische Paul PH2P een minimale batterij zodat schaarse batterijgrondstoffen efficiënter worden ingezet.”

Louwman koploper in waterstoftransitie

Louwman Trucks zet zich actief in voor de verduurzaming van wagenparken en begeleidt ondernemers bij de overstap naar zero-emissie transport. Met vestiging Gilze als toekomstbestendige werkplaats voor waterstofvoertuigen biedt Louwman niet alleen verkoop, maar ook aftersales en 24/7 service.

“We zitten met de transitie naar zero-emissie transport in een interessante fase,” meent Boere. “Onze mensen werken nu al met de techniek van de toekomst. Daar is veel voor nodig. Naast het trainen en opleiden van onze mensen, gebruiken we speciale gereedschappen en materialen die aan de strengste veiligheidseisen voldoen. Onze vestiging in Gilze is moderner dan wat de truckmarkt gewend is.”

Dankzij de nauwe banden en expertise met Toyota-brandstofceltechnologie en de samenwerking met Daimler garandeert Louwman Trucks betrouwbaarheid en een one-stop-shop-oplossing voor transporteurs die klaar zijn voor de toekomst.

Aantrekkelijke subsidieregeling

Van 1 april tot en met 7 mei gaat de tweede aanvraagperiode van start rondom de Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit (SWiM). Dit is een subsidie bedoeld om de inzet van waterstof in de transportsector te stimuleren. De regeling richt zich op zowel de aanleg van waterstoftankstations als de aanschaf van waterstofvoertuigen. Onder de subsidieregling valt tot 80% van de meerkosten ten opzichte van een vergelijkbaar dieselvoertuig. Er is in totaal een budget van 40 miljoen euro beschikbaar voor 2025. Louwman Trucks ondersteunt klanten die interesse hebben in deze subsidieregeling. De Paul PH2P is per direct te bestellen en als demo in de praktijk te testen.

Louwman Trucks, met vestigingen in Gilze, Goes, Gorinchem, Roosendaal, Tiel, Tilburg en Veghel, is partner voor de verkoop en service van bedrijfswagens. Als onderdeel van Louwman Group maakt Louwman Trucks zich hard voor de verduurzaming van wagenparken met behoud van praktische inzetbaarheid en aantrekkelijke Total Cost of Ownership.

Honderden doden gemeld in de Gazastrook

GAZA-STAD – Israëlische luchtaanvallen in de Gazastrook hebben aan meer dan 330 mensen het leven gekost. Dat meldt het gezondheidsministerie in het door Hamas bestuurde kustgebied volgens persbureau AFP.

“Het ministerie van Volksgezondheid heeft meer dan 330 doden geregistreerd. Het gaat voornamelijk om Palestijnse vrouwen en kinderen. Er zijn ook honderden gewonden, van wie tientallen in kritieke toestand verkeren”, zei een topfunctionaris binnen het ministerie.

Een van de doden is volgens Hamas-bronnen een topfiguur binnen het ministerie van Binnenlandse Zaken van de Gazastrook. Het zou gaan om Mahmud Abu Watfa, die aan het hoofd stond van de Hamas-politie en interne veiligheidsdienst in Gaza.

×