Clicky

zaterdag 10 mei 2025 - 15:43 uur
Home Blog Pagina 94

Rijontzegging voor ernstige verkeersovertreders binnen hele EU

BRUSSEL – Het Europees Parlement en de Europese Raad hebben een voorlopig akkoord gesloten over nieuwe verkeersregels binnen de EU. Daarmee moet het voor lidstaten mogelijk worden om een buitenlandse EU-burger die een ernstige verkeersovertreding begaat, het rijden in de hele EU te ontzeggen.

Momenteel mag een lidstaat een buitenlandse EU-burger alleen het recht om te rijden ontzeggen op eigen grondgebied. In de rest van de EU kan de bestuurder gewoon blijven rijden. Met de nieuwe regels kan de lidstaat waar de overtreding heeft plaatsgevonden, de lidstaat informeren waar het rijbewijs is afgegeven. De lidstaat waar het rijbewijs is afgegeven, kan de bestuurder een rijontzegging opleggen die geldt voor de hele EU.

Het gaat om verkeersovertredingen zoals rijden onder invloed van alcohol en drugs, snelheidsovertredingen of ongelukken waarbij doden of gewonden zijn gevallen. De nieuwe regels maken deel uit van een verkeersveiligheidspakket van de Europese Commissie, dat in maart 2023 is gepresenteerd.

Lidstaten en het Europees Parlement moeten nog wel over de voorgestelde regels stemmen.

Boeing moet in juni voor de rechter komen vanwege crashes met 737 MAX

FORT WORTH – Een Amerikaanse rechter heeft bepaald dat vliegtuigfabrikant Boeing op 23 juni terecht moet staan in een strafzaak over twee crashes met zijn 737 MAX-toestellen in 2018 en 2019, waarbij 346 mensen omkwamen. Het concern was in gesprek met justitie in de Verenigde Staten over een akkoord waarbij Boeing schuld zou bekennen aan fraude. Maar de rechter heeft een deadline voor zo’n overeenkomst, die viel op 11 april, geschrapt.

Het is niet direct duidelijk waarom de rechter in Texas die deadline heeft geschrapt. Boeing ging er in juli mee akkoord om schuld te bekennen in een nieuwe deal met het Amerikaanse ministerie van Justitie. De vliegtuigbouwer gaf toen toe voorwaarden uit een eerdere schikking over de ongelukken niet te hebben nageleefd, wat de weg opende voor strafrechtelijke vervolging.

In 2021 gaf Boeing toe de Amerikaanse luchtvaartautoriteit te hebben misleid over een haperend systeem dat een grote rol speelde bij de twee crashes in Indonesië en Ethiopië. In een schikking van 2,5 miljard dollar beloofde het bedrijf de eigen werkwijzen te verbeteren. Maar vorig jaar kwamen meerdere schandalen aan het licht waarbij personeel van Boeing het niet zo nauw nam met maatregelen die de veiligheid van vliegtuigen moeten garanderen.

Het Amerikaanse ministerie van Justitie en Boeing bereikten in december een nieuw akkoord over een schuldbekentenis, maar een Texaanse rechtbank verwierp dat schikkingsvoorstel.

Een woordvoerder van Boeing zegt dat het bedrijf met aanklagers blijft praten over “een passende oplossing voor deze kwestie.” Het ministerie van Justitie wilde niet inhoudelijk reageren.

Onrust onder medewerkers PLUS dc in Gieten na ‘Te Huur’-bord

Foto: Van Oost Media

GIETEN – Er is onrust ontstaan onder de medewerkers van het distributiecentrum van PLUS en COOP aan de Bloemakkers 4 in Gieten. De medewerkers van transporteur STEF kregen 21 maart een bericht dat huurder PLUS onderhandelt met de verhuurder van het pand over het huurcontract.

PLUS en de verhuurder van het pand zouden er, volgens het bericht van STEF, nog niet uit zijn en onderhandelen verder. Om de onderhandelingen kracht bij te zetten heeft de verhuurder een ‘te huur’-bord geplaatst voor het pand.

STEF zegt in het bericht “deze werkwijze te betreuren en met klem op te wijzen hier nog geen consequenties aan te verbinden”.

De medewerkers vrezen nu dat het distributiecentrum in Gieten de deuren zal sluiten.

Foto: Van Oost Media

Plus heeft vorig jaar in Deventer een gloednieuw distributiecentrum van 77.000 vierkante meter groot voor versproducten geopend. Wellicht kan het dc in Deventer de rol van Gieten volledig overnemen wanneer de onderhandelingen over een nieuw contract stuklopen.

Tegen de regionale krant De Schakel, zegt een woordvoerder van PLUS: “We zijn de afgelopen tijd intensief in overleg met de verhuurder geweest om het huurcontract van ons dc in Gieten te verlengen. Hier zijn we tot op heden niet uitgekomen. Om langjarig ongunstige condities te voorkomen is het huurcontract door ons nog niet verlengd. De onderhandelingen met de eigenaar lopen nog. Daarom betreuren wij het dat de verhuurder al acties onderneemt om een andere huurder te zoeken en zo de tijdsdruk probeert op te voeren.”

Het distributiecentrum in Gieten levert sinds 2023 aan zowel COOP- als PLUS-winkels in Nederland. PLUS heeft op dit moment in totaal drie dc’s in Nederland in Oss, Deventer en Gieten. Op 1 september 2024 sloot het dc in Ittervoort haar deuren.

De redactie heeft CBRE om een reactie gevraagd: “CBRE werkt voor een opdrachtgever en kan daarom geen commentaar geven”, aldus een woordvoerder.

Denemarken begint volgend jaar met dienstplicht voor vrouwen

KOPENHAGEN – Deense vrouwen die na juli 18 jaar oud worden, kunnen binnenkort opgeroepen worden voor de dienstplicht.

Denemarken wordt daarmee na Zweden het tweede EU-land dat de dienstplicht voor vrouwen invoert. De eerste vrouwen beginnen in de loop van 2026 aan hun diensttijd, is bekendgemaakt door minister van Defensie Troels Lund Poulsen.

In Denemarken moet iedere man van 18 jaar en ouder zich melden op de zogenoemde Defensiedag. Na een medische keuring moeten zij loten. De loting bepaalt of en in welke vorm ze vervolgens in dienst moeten. De diensttijd kan elf maanden duren.

Denemarken had eerder al gezegd dat het de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen op dit vlak wilde opheffen. Vrouwen die op 1 juli 18 zijn geworden, moeten daarom ook komen opdagen op de eerstvolgende Defensiedag. Die is in 2026, waarna zij vanaf augustus kunnen beginnen.

Zelensky: vertrouw Rusland niet, maar Oekraïne komt afspraken na

KYIV – Oekraïne heeft geen vertrouwen in Rusland, maar zal zich zelf wel houden aan het staakt-het-vuren zoals dat is afgesproken, zegt president Volodymyr Zelensky. “Het is te vroeg om te zeggen dat het zal werken, maar dit waren de juiste overleggen, de juiste besluiten, de juiste stappen”, aldus Zelensky op een persconferentie. Hij zegt dat Oekraïne nu laat zien aan een duurzame vrede te werken.

Zowel Rusland als Oekraïne heeft de afgelopen drie dagen in Saudi-Arabië overlegd met de Verenigde Staten. De Amerikaanse regering wil snel vrede afdwingen tussen beide landen. Het Witte Huis meldde eerder dinsdagmiddag dat in Riyad onder meer afspraken zijn gemaakt over het voorkomen van nieuwe aanvallen op de Zwarte Zee. Zelensky zei te hopen dat die afspraken meteen ingaan.

Afgesproken is ook dat andere landen kunnen helpen bij de naleving van de afspraken, meldde de VS. “Het is niet verkeerd dat iemand uit bijvoorbeeld Europa of bijvoorbeeld Turkije betrokken kan worden bij de situatie op zee, en misschien iemand uit het Midden-Oosten met de energie”, zegt Zelensky daarover.

De president is wel ongelukkig met de Amerikaanse belofte om Rusland te helpen om weer met het buitenland te gaan handelen in landbouwproducten. “Dit zien we als een afzwakking van de uitgangspunten en een afzwakking van de sancties. Naar onze mening kennen we de details op dit punt nog niet.” Kyiv had eerder al verklaard dat er nog allerlei details uitgewerkt moeten worden.

Zeelandbrug voortaan minder vaak open voor scheepvaart

MIDDELBURG – De Zeelandbrug gaat voortaan het hele jaar nog maar één keer per uur open voor de scheepvaart. Daartoe is besloten om de beschikbaarheid van de brug voor wegverkeer en scheepvaartverkeer beter in balans te brengen, schrijven Gedeputeerde Staten.

Ook speelt mee dat het de laatste jaren veel drukker is geworden op de Midden-Zeelandroute tussen de Belgische grens en Rotterdam. Die route loopt via de Zeelandbrug. Watersportorganisaties zijn kritisch over het besluit.

In de zomer van 2024 hield de provincie al een proef, waarbij het aantal brugopeningen van de Zeelandbrug in de zomermaanden van twee naar één keer per uur was teruggebracht, net als in de wintermaanden. Het dagelijks provinciebestuur stelt dat die proef is geëvalueerd op verkeersveiligheid en doorstroming op zowel weg als water. Volgens een adviesbureau is het effect van minder brugopeningen positief voor het wegverkeer en in beperkte mate negatief voor het scheepvaartverkeer.

“Wij zijn over de resultaten van de proef in gesprek geweest met vertegenwoordigers van de pleziervaart, Watersportverbond en HISWA-RECRON. Zij zijn niet blij met de uitkomsten uit de evaluatie, en blijven wijzen op potentieel gevaarlijke situaties die zouden kunnen ontstaan op het vaarwater door de langere wachttijden voor de brug”, schrijft de provincie.

Om tegemoet te komen aan de bezwaren zeggen Gedeputeerde Staten de komende tijd “eventuele onveilige situaties op het vaarwater” te monitoren. Ook doen ze onderzoek naar de economische impact van de maatregel. Het is de bedoeling dat de Zeelandbrug ieder uur op een vast moment opengaat, met uitzondering van de nachtelijke uren.

Madlener: elektrische auto blijft ‘aantrekkelijk alternatief’

elektrische auto

DEN HAAG – Elektrisch rijden blijft voor “heel veel mensen” een aantrekkelijk alternatief voor een benzineauto, ook als belastingvoordelen de komende jaren worden afgebouwd. Dat heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur) gezegd in het vragenuur in de Tweede Kamer. Onderzoek wees deze week uit dat stijgende kosten voor een meerderheid van de elektrische rijders aanleiding zijn een overstap naar een brandstofauto te overwegen.

Madlener wees erop dat de tijdelijke verlaging van de brandstofaccijnzen in principe eind dit jaar afloopt. Alleen al daardoor wordt benzine met ruim 25 cent per liter duurder. Ook andere factoren maken dat de prijzen aan de pomp de komende jaren “fors” omhoog gaan. In dat licht noemde de PVV-bewindsman de “iets hogere gebruikskosten” waar elektrische rijders mee worden geconfronteerd “niet heel schokkend”.

Het kwam de minister op geïrriteerde reacties te staan, onder andere van zijn partijgenoot Hidde Heutink. Die wilde van hem weten wat hij gaat doen om te zorgen dat “de gewone man en vrouw” straks nog betaalbaar in een brandstofauto kunnen rijden. Madlener zei dat het kabinet richting de zomer mogelijk nog met aanpassingen komt in de autobelastingen, maar concreet werd hij niet.

Dat Madlener het aflopen van de accijnsmaatregel gebruikte om elektrisch rijden aan te prijzen, viel ook bij Pieter Grinwis van de ChristenUnie verkeerd. “Het kwartje van Madlener, de Barry-taks”, schamperde hij. Grinwis wil dat het kabinet ervoor zorgt dat elektrische rijders straks niet veel duurder uit zijn dan mensen met brandstofauto’s, en wees erop dat de Kamer daar eerder al in meerderheid om heeft gevraagd.

Madlener verzekerde dat het kabinet “blij is” dat zoveel mensen voor elektrisch rijden kiezen, omdat het zorgt voor minder uitstoot van stikstof, fijnstof en broeikasgassen. “Mobiliteit moet betaalbaar blijven, voor iedereen. We zien dat onder druk staat, die zorgen delen we zeker. Ik hoop dat het kabinet er wat aan kan doen, met de schaarse middelen die we hebben.”

Rechter wijst eis tot verplichte overname aandelen Limburgs transportbedrijf af

Foto: Adobe Stock | Thumbs

MAASTRICHT – De rechtbank Limburg heeft een eis van een aandeelhouder van een Limburgs transportbedrijf afgewezen. De eisende partij wilde dat haar aandelen verplicht zouden worden overgenomen door haar mede-aandeelhouder of door het transportbedrijf zelf, omdat de onderlinge relatie ernstig was verslechterd.

De rechtbank oordeelde echter dat er geen goede redenen waren om deze verplichte uitkoop toe te wijzen. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerde uitspraak van de rechtbank Limburg.

De zaak draaide om twee broers die via hun vennootschappen gezamenlijk eigenaar zijn van een transportbedrijf dat hun vader ooit startte. De eisende aandeelhouder stelde dat de andere broer haar rechten en belangen had geschaad, onder andere door haar uit de bedrijfsvoering te weren en door het transportbedrijf te concurreren via een nieuw opgerichte vennootschap.

Broers in conflict

Volgens de rechtbank ligt de oorzaak van het conflict niet alleen bij de mede-aandeelhouder, maar ook bij de eisende aandeelhouder zelf. Zij trok zich in 2020 terug uit het bedrijf en wilde geen werkzaamheden meer verrichten. Daardoor kwam de mede-aandeelhouder in een moeilijke positie terecht, met name omdat noodzakelijke vergunningen alleen gezamenlijk konden worden verlengd.

Toen medewerking van de eisende aandeelhouder uitbleef, zag de andere broer zich gedwongen een nieuwe vennootschap op te richten om de activiteiten voort te kunnen zetten. Dit leidde tot de beschuldiging van concurrentie, maar volgens de rechtbank was deze stap gerechtvaardigd om verdere schade aan het oorspronkelijke transportbedrijf te voorkomen.

Geen reden voor gedwongen uitkoop

De rechtbank Limburg oordeelde uiteindelijk dat de omstandigheden niet ernstig genoeg zijn om een verplichte overname van de aandelen af te dwingen. De eiseres heeft niet voldoende aangetoond dat het voortzetten van haar aandeelhouderschap onredelijk is geworden door handelen van haar broer.

Ook vond de rechter dat het blokkeren van haar bankpas door de andere aandeelhouder een begrijpelijke voorzorgsmaatregel was na verontrustende uitspraken van de eiseres.

De eis tot gedwongen overname van de aandelen werd daarom volledig afgewezen, en de eiseres moet ook de proceskosten betalen.

Hof veroordeelt man tot betaling van 260.000 euro wegens cocaïnesmokkel via vrachtschip Antofagasta

DEN HAAG – Het gerechtshof Den Haag heeft dinsdag een 72-jarige man veroordeelt tot betaling van 260.000 euro aan de Staat. Het bedrag betreft het wederrechtelijk verkregen voordeel uit een omvangrijke cocaïnesmokkel via het vrachtschip Antofagasta, dat in februari 2015 in Nederland werd binnengebracht. Dit blijkt uit een uitspraak die vandaag door het hof is gepubliceerd.

Het gerechtshof oordeelt dat de veroordeelde man samen met zijn zoon 650.000 euro verdiende aan het illegale transport van cocaïne. Deze opbrengst moest gedeeld worden met anderen die bij de smokkel betrokken waren, maar uiteindelijk hielden vader en zoon elk 325.000 euro over.

Ontneming wegens drugshandel

Het hof baseert zich onder meer op heimelijk afgeluisterde gesprekken waarin duidelijk werd gesproken over het tellen en verdelen van grote hoeveelheden contant geld. Het illegale transport vond plaats met het schip Antofagasta.

Het Openbaar Ministerie eiste eerder dat de man ruim 323.000 euro moest terugbetalen. Het hof verlaagt dit bedrag naar 260.000 euro vanwege de overschrijding van de redelijke termijn van de rechtszaak, die ruim vier jaar langer duurde dan toegestaan.

Draagkracht

De verdediging had aangevoerd dat de veroordeelde niet in staat is het bedrag te betalen. Het hof ziet echter geen reden om aan te nemen dat hij ook in de toekomst niet over voldoende draagkracht zal beschikken.

De veroordeelde kan eventueel nog betalingsregelingen treffen of om uitstel vragen bij het Openbaar Ministerie.

Taakstraf voor vrachtwagenchauffeur na ernstige aanrijding met fietsster in Amsterdam

AMSTERDAM – Een vrachtwagenchauffeur is door de rechtbank Amsterdam veroordeeld tot een taakstraf van 120 uur wegens aanmerkelijk onvoorzichtig rijgedrag. De chauffeur veroorzaakte op 17 maart 2023 een ernstig ongeval op de kruising van de Churchilllaan en de Scheldestraat in Amsterdam, waarbij een fietsster zwaar gewond raakte. Dat blijkt uit een uitspraak van de rechtbank Amsterdam, die dinsdag is gepubliceerd.

Het ongeluk gebeurde toen de chauffeur met zijn vrachtwagen rechtsaf sloeg, waarbij hij een rechtdoor rijdende fietsster over het hoofd zag. De vrouw werd overreden en liep hierbij zwaar lichamelijk letsel op, waaronder gescheurde bovenbeenspieren, kniebanden en botbreuken. Zij is meerdere keren geopereerd en zal naar verwachting een kunstknie nodig hebben.

Onvoldoende opgelet

De rechtbank verwijt de chauffeur dat hij onvoldoende oplette tijdens het rechtsaf slaan. Uit onderzoek bleek dat de chauffeur bijna anderhalve minuut stil stond voor het rode verkeerslicht, terwijl zich meerdere fietsers naast en achter hem opstelden. De chauffeur verklaarde echter niemand gezien te hebben en richtte zich bij het rechtsaf slaan vooral op de linkerzijde van zijn voertuig om schade aan geparkeerde auto’s te voorkomen.

Hoewel de chauffeur handsfree aan het bellen was en objecten op zijn dashboard had liggen, achtte de rechtbank niet bewezen dat dit het zicht heeft belemmerd of het ongeval heeft veroorzaakt. Ook de afstelling van de spiegels werd door de rechtbank niet als oorzaak gezien.

Geen rijontzegging

Naast de taakstraf eiste het Openbaar Ministerie ook een rijontzegging van zes maanden. Vanwege het feit dat de chauffeur voor zijn werk afhankelijk is van zijn rijbewijs en het ongeval inmiddels anderhalf jaar geleden heeft plaatsgevonden, besloot de rechtbank om deze ontzegging niet op te leggen.

Wel benadrukte de rechtbank dat van beroepschauffeurs extra oplettendheid mag worden verwacht, vooral in drukke steden met veel fietsers, zoals Amsterdam.

Rechter: Verzekeraar volledig aansprakelijk voor letsel chauffeur veegwagen na aanrijding met vrachtwagen op A15

ARNHEM – De rechtbank Gelderland heeft verzekeraar TVM volledig aansprakelijk gesteld voor de letselschade van een bestuurder van een veegwagen, die in september 2022 op de vluchtstrook van de A15 werd aangereden door een vrachtwagen. De verzekeraar stelde eerder dat de chauffeur deels zelf schuld had, omdat hij geen gordel droeg. De rechter heeft dit standpunt afgewezen, zo blijkt uit de uitspraak die dinsdag is gepubliceerd.

Het ongeluk gebeurde op 14 september 2022, toen de chauffeur bezig was met het schoonvegen van de vluchtstrook van de A15. Een vrachtwagen, verzekerd bij TVM, reed met ruim 80 kilometer per uur volledig de vluchtstrook op en botste achterop de veegwagen. De klap was zo hevig dat de bestuurder van de veegwagen ernstig gewond onder de vangrail terechtkwam.

Discussie over gordelplicht

De verzekeraar erkende aansprakelijkheid, maar wilde de schadevergoeding met 25 procent verminderen omdat de bestuurder tijdens het ongeval geen gordel droeg. Volgens TVM zou het letsel minder ernstig zijn geweest als hij die wel had gedragen. De rechtbank oordeelt echter dat er onvoldoende bewijs is dat de chauffeur op het moment van het ongeval daadwerkelijk in de veegwagen zat. Omdat hij geregeld uit moest stappen voor werkzaamheden op de vluchtstrook, stond niet vast dat hij verplicht was een gordel te dragen toen het ongeluk plaatsvond.

De rechter stelt daarom dat de chauffeur géén eigen schuld treft en TVM volledig aansprakelijk is voor alle ontstane schade.

Schadevergoeding

Het verzoek om een andere schadebehandelaar toe te wijzen werd afgewezen. Wel moet TVM naast de volledige schadevergoeding ook de juridische kosten van het slachtoffer vergoeden, ruim 7.900 euro.

Trump neemt het na gelekte groepschat op voor topadviseur Mike Waltz

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft het opgenomen voor zijn nationale veiligheidsadviseur Mike Waltz. Er was discussie ontstaan over de positie van de topadviseur nadat een journalist per ongeluk was toegevoegd aan een groepschat waarin een militaire operatie tegen de Houthi’s werd besproken. “Waltz heeft zijn lesje geleerd. En hij is een goed mens”, zei de president tegen NBC News.

De betreffende journalist, hoofdredacteur Jeffrey Goldberg van The Atlantic, had in een artikel geschreven hoe hij was uitgenodigd voor de discussie op berichtendienst Signal. Daar zouden ook ministers en de vicepresident aan hebben deelgenomen. Goldberg kreeg de uitnodiging van een gebruiker die zich Waltz noemde.

Trump bagatelliseerde het voorval tegenover NBC. De aanwezigheid van Goldberg in de chat zou “geen enkele impact” hebben gehad op de militaire operatie. Trump kreeg ook de vraag hoe de hoofdredacteur in de vertrouwelijke chat is opgenomen. “Het was een van Michaels mensen aan de telefoon”, antwoordde hij. “Een medewerker had zijn nummer in het toestel staan.”

Chat

Het Witte Huis heeft beweerd dat geen “oorlogsplannen” of “geheim materiaal” zijn gepost in de chat. Goldberg stelde zelf in zijn artikel dat er gedetailleerde informatie was gepubliceerd over het gebruik van wapens, doelwitten en de timing van de geplande operatie. Dat leidde tot politieke verontwaardiging. Democraten stellen dat er wel erg nonchalant is omgegaan met de nationale veiligheid.

CIA-directeur John Ratcliffe erkende dinsdag in een hoorzitting in het Congres dat hij in de Signal-chat zat. Hij zei dat het gebruik van die berichtendienst onder sommige omstandigheden is geoorloofd.

Jurist start massaclaim om oneerlijk variabel energiecontract

DEN HAAG – Consumenten die de afgelopen vijf jaar een variabel energiecontract hadden, kunnen schade claimen bij hun energiemaatschappij, meldt de Friese jurist Roelof de Nekker. Hij baseert zich op een uitspraak van het gerechtshof in Amsterdam, dat heeft geoordeeld dat het zogeheten prijswijzigingsbeding in een variabel energiecontract oneerlijk is.

Consumenten met zo’n contract hebben volgens de jurist jarenlang te veel betaald voor gas en elektriciteit. “Consumenten zijn misleid. De schade is enorm”, zegt De Nekker. De schade bedraagt volgens hem tussen de 500 euro en 6000 euro per consument. De totale schade voor consumenten ligt “vermoedelijk tussen de 15 en 25 miljard euro”.

In de algemene voorwaarden van Energie-Nederland, die alle energieleveranciers in Nederland gebruiken, is een prijswijzigingsbeding opgenomen. Op grond hiervan kan de energiemaatschappij de prijs eenzijdig veranderen. “Zowel de rechtbank als het gerechtshof oordelen dat dit beding in strijd is met Europees consumentenrecht”, aldus de jurist.

De uitspraak van het gerechtshof in Amsterdam draait om een zaak die werd aangespannen door een consument tegen energieleverancier Vattenfall. Energie-Nederland zegt nog geen reactie te kunnen geven. “Wij zijn nog bezig de uitspraak te bestuderen, ik kan nog geen inhoudelijke reactie geven”, zegt een woordvoerder van de brancheorganisatie.

Politie Londen vindt geen bewijs voor misdaad bij brand Heathrow

LONDEN – De Londense politie houdt er geen rekening meer mee dat bij de brand die het vliegverkeer op de luchthaven Heathrow platlegde sprake was van een misdaad.

De contraterreurafdeling deed onderzoek naar de brand, maar heeft volgens de politie “geen bewijs gevonden dat erop wijst dat bij het incident sprake was van verdachte omstandigheden”.

Vrijdag werd het vliegverkeer van en naar de drukste luchthaven van Europa stilgelegd vanwege een brand in een elektrische installatie in Hayes. De regering meldde al snel dat er geen reden was om aan te nemen dat sprake was van kwade opzet. Toch hield de politie daar nog wel rekening mee.

De politie zegt de netbeheerder, de brandweer en het energiebedrijf nog te helpen, maar verder niet meer op zoek te zijn naar strafbare feiten. “Als enige nieuwe informatie of bewijs aan het licht komt, zal dat zo nodig onderzocht en bestudeerd worden”, aldus de politie.

Nieuw Stena Line methanol-hybride schip krijgt windondersteunende voorstuwing met rotorzeilen

ROTTERDAM – Norsepower, wereldwijd marktleider in windondersteunde voortstuwingstechnologie en Stena Line hebben een overeenkomst getekend voor de levering van twee rotorzeilen op het geheel nieuwe methanol-hybride RoRo-schip Stena Connecta. De investering draagt bij aan de ambitie van Stena Line om de CO2-uitstoot met 30 procent te verminderen tegen 2030.

De Jinling Weihai-scheepswerf in China bouwt het schip met een lengte van 147 meter dat wordt uitgerust met twee 28×4 meter Norsepower Rotor Sails. Naar verwachting leveren die tot 9 procent brandstofbesparing op de geplande vaarroute op de Ierse Zee, tussen Belfast en Heysham. De windomstandigheden zijn daar zeer gunstig zijn voor windondersteunde voortstuwing. De levering van het schip staat gepland in het vierde kwartaal van 2025.

Innovatie in scheepvaart

Deze samenwerking brengt twee toonaangevende bedrijven samen, die zich beiden inzetten voor innovatie en duurzaamheid. De strategische ambitie van Stena Line om over te schakelen op hernieuwbare brandstoffen, waaronder e-methanol, sluit naadloos aan bij de missie van Norsepower om de uitstoot van CO2 in de scheepvaart te vermijden of verminderen. “We zijn vereerd om samen te werken met Stena Line, een bedrijf dat altijd vooroploopt in duurzame scheepvaartinnovaties,” zegt Heikki Pöntynen, CEO van Norsepower.

“Deze samenwerking onderstreept de betrouwbaarheid en kwaliteit van Norsepower’s producten, evenals de afstemming met Stena Line’s vooruitstrevende doelstellingen om tegen 2030 de CO2-uitstoot met 30 procent te verminderen.”

Rotorzeilen

Dennis Tetzlaff, Chief Operating Officer Fleet bij Stena Line, vult aan: “Stena Line heeft onlangs het nieuwe schip, de Stena Connecta, te water gelaten. Deze wordt uitgerust met twee rotorsails. Innovaties zoals deze zijn essentieel om onze schepen toekomstbestendig te maken en om onze emissiedoelstellingen te behalen.”

Om de impact op het milieu tijdens de uitvoeringsfase van het project te minimaliseren, worden de rotorzeilen in Norsepower’s nieuwe productiefaciliteit in Yancheng in China geproduceerd en direct geleverd aan de scheepswerf. Deze aanpak verlaagt zowel kosten als emissies.

Stena Line heeft een lange geschiedenis van innovatie en was in 2015 de eerste ferrymaatschappij die een schip op methanol liet varen, met de ombouw van de Stena Germanica. De toevoeging van Norsepower Rotor Sails versterkt haar positie als koploper in de verduurzaming van de scheepvaart.

×