Clicky

zaterdag 31 mei 2025 - 17:20 uur
Home Blog Pagina 9

Terugroepactie broodmix Holland & Barrett vanwege schadelijke stoffen

AMSTERDAM – Producent Holland & Barrett roept een bepaalde broodmix terug omdat er in het product mogelijk schadelijke stoffen zitten, meldt het bedrijf dinsdag.

Het gaat om Schär Mix It Dunkel Rustico Broodmix in een verpakking van 1 kilogram.

In het product kunnen te veel zogenoemde tropaanalkaloïden zitten. Dit zijn stoffen die voorkomen in bepaalde planten, maar in grote hoeveelheden schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Daarom gelden er limieten voor de hoeveelheid die in een product mag zitten.

Mensen die de broodmix hebben gekocht, worden geadviseerd het niet te consumeren. Ze kunnen het product terugbrengen naar de winkel en ontvangen dan het aankoopbedrag terug.

Producentenvertrouwen opnieuw gedaald in mei, transportmiddelenindustrie blijft negatief

Foto: Pixabay

DEN HAAG – Het vertrouwen onder Nederlandse industriële producenten is in mei verder gedaald. Volgens het CBS kwam het producentenvertrouwen uit op -3,9, tegenover -3,3 in april. Vooral de verwachtingen over de toekomstige productie zijn verslechterd.

Met dit nieuwe cijfer ligt het vertrouwen opnieuw onder het langjarig gemiddelde van -1,3. Het producentenvertrouwen piekte in oktober 2021 op 10,4 en bereikte een dieptepunt van -31,5 tijdens de coronacrisis in april 2020.

Vooruitzichten productie verslechteren

Fabrikanten zijn in mei duidelijk minder positief over hun verwachte bedrijvigheid in de komende drie maanden. Ook het oordeel over de voorraden gereed product verslechterde. Alleen over de orderpositie waren producenten iets minder negatief dan een maand eerder.

Toch verwacht nog altijd een groter deel van de fabrikanten een productietoename dan een afname. De andere twee deelindicatoren – voorraden en orderportefeuille – blijven echter stevig in de min.

Negatief sentiment in alle branches

In alle industriële branches was het vertrouwen in mei negatief. De olie- en chemische industrie was het somberst, met een score van -9,2. De transportmiddelenindustrie – waar ook de maakindustrie voor trucks, trailers en onderdelen onder valt – kwam uit op -2,2, een lichte verbetering ten opzichte van april (-5,3), maar nog altijd ruim onder het nulpunt dat optimisme van pessimisme scheidt.

Ook de metaalindustrie (inclusief basismetaal en metaalproducten) bleef in de min met -4,5, net als de elektrotechnische sector met -3,6. Alleen de hout- en bouwmaterialenbranche wist het verlies wat te beperken, met een score van -1,2.

Productie neemt licht toe in maart

Ondanks het dalende vertrouwen zag de Nederlandse industrie in maart nog een lichte productiestijging van 1,3 procent ten opzichte van maart 2024 (kalendergecorrigeerd). Seizoengecorrigeerd daalde de productie ten opzichte van februari echter met 0,6 procent.

De cijfers tonen aan dat de industrie zich in een onzekere fase bevindt: de recente opleving in productie gaat hand in hand met sombere verwachtingen voor de nabije toekomst.

Ruim 2.700 transportbedrijven in Nederland gelinkt aan drugsdelicten

DEN HAAG – In 2022 hadden 12.435 bedrijfsvestigingen in Nederland een eigenaar of bestuurder die veroordeeld is voor een drugsdelict. Dat komt neer op 0,7 procent van alle vestigingen. Vooral in de transportsector ligt dit aandeel aanzienlijk hoger. In de transportbranche ging het om 2,7 procent van de vestigingen, wat neerkomt op meer dan 2.700 bedrijven.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het dashboard Zicht op Ondermijning van het CBS. De data geven een inkijk in de mate waarin ondermijnende criminaliteit voorkomt binnen het Nederlandse bedrijfsleven, waarbij transport tot de risicosectoren behoort.

Transport en koeriersdiensten koplopers

Binnen de top tien van meest risicovolle branches voert de koeriersbranche de lijst aan met 3,7 procent van de vestigingen waarbij de eigenaar of bestuurder een drugsveroordeling op zijn naam heeft. De transportsector volgt met 2,7 procent, net voor de afvalverwerking (2,6 procent). In de subcategorie goederenvervoer over de weg (exclusief verhuizingen) is het aandeel 1,9 procent.

In transport en koeriersdiensten gaat het bij de helft van de veroordelingen om harddrugs, een fors hoger aandeel dan het landelijk gemiddelde van 41 procent. Dit wijst op de structurele aantrekkelijkheid van deze sectoren voor georganiseerde drugscriminaliteit.

Financiële criminaliteit ook hoog in transportsector

Het dashboard toont ook veroordelingen voor financiële delicten, zoals fraude, afpersing en heling. Ook hier scoort de transportbranche hoog: 2,7 procent van de transportbedrijven heeft een eigenaar of bestuurder met een veroordeling voor een financieel delict. De branche komt daarmee wederom in de top drie, samen met koeriersdiensten (2,5 procent) en groothandel in afval en schroot (3,7 procent).

Zuid-Limburg springt eruit

Regionaal gezien vallen vooral gemeenten in Zuid-Limburg op. In Heerlen had 2,3 procent van de bedrijven een veroordeelde eigenaar of bestuurder, gevolgd door Kerkrade (2,1 procent) en Brunssum (2,0 procent). Ook in grote steden als Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Gouda ligt het aandeel boven het landelijk gemiddelde.

Dashboard Zicht op Ondermijning

Het dashboard Zicht op Ondermijning, een samenwerking tussen het ministerie van BZK, ICTU en het CBS, brengt de omvang van ondermijnende criminaliteit op gemeentelijk en sectoraal niveau in kaart. Het bevat cijfers over veroordelingen van eigenaren en bestuurders van bedrijven over een periode van tien jaar.

De gegevens maken duidelijk dat ondermijnende criminaliteit zich stevig heeft genesteld in onder meer transport en logistiek – sectoren die door hun aard aantrekkelijk zijn voor illegale activiteiten zoals drugstransport en witwassen.

Keijzer wil wonen op vakantiepark voor 10 jaar toestaan

DEN HAAG – Gemeenten moeten tien jaar toestaan dat mensen op vakantieparken wonen. Dat staat in een concept-instructie die woonminister Mona Keijzer (BBB) heeft gepubliceerd voor reacties. Op dit moment gaan gemeenten hier nog zelf over.

Bijna 60.000 mensen staan ingeschreven op het adres van een recreatiewoning, schrijft Keijzer in een toelichting. Zij kunnen vanwege de woningnood moeilijk ergens anders heen. De mogelijkheid dat ze weg moeten, kan stressvol zijn, aldus Keijzer.

Het idee om wonen op vakantieparken te gedogen, stond een jaar geleden in het akkoord van coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB. De regeling van Keijzer is bedoeld om mensen “rechtszekerheid” te geven die toen al op een vakantiepark woonden. Wie de komende jaren legaal in een vakantiehuisje wil blijven, moet daarom aantonen dat diegene daar voor of op 16 mei 2024 ook woonde.

Start instructie in 2026

Voor mensen die na deze datum op een vakantiepark zijn gaan wonen, is de regel “uitdrukkelijk” niet bedoeld. Dat zou volgens Keijzer een “explosief toenemende vraag naar recreatiewoningen” veroorzaken.

De periode van tien jaar begint te tellen vanaf het moment dat de instructie in werking treedt. De bedoeling is dat dat ergens in 2026 gebeurt. Acht jaar na dit moment moet het kabinet kijken of de regel nog nodig is. Zo niet, dan mogen gemeenten twee jaar later weer zelf beslissen over wonen in vakantieparken. Hotels, motels en pensions vallen niet onder Keijzers instructie.

Kritiek VNG

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten was begin dit jaar kritisch op het coalitieplan. Gemeenten kunnen het beste zelf de belangen afwegen, vond de vereniging.

Jonge miljonairs rijker, wel minder vrouwen in Quote-lijst

AMSTERDAM – Het totale vermogen van ‘s lands rijkste ‘selfmade’ ondernemers jonger dan 40 jaar is uitgekomen op bijna 6 miljard euro en ligt daarmee ruim 500 miljoen euro hoger dan in 2024. Dat maakt zakenblad Quote bekend in de twintigste editie van de Top 100 Jonge Selfmade Miljonairs.

De lijst telt 22 nieuwe binnenkomers, die ieder goed zijn voor minstens 17 miljoen euro. Wederom is er een aantal mensen dat de entree dankt aan kunstmatige intelligentie (AI). Zo debuteert Douwe Kiela (38) met een geschat vermogen van 200 miljoen euro op de tweede plaats. Zijn Contextual AI helpt bedrijven met ChatGPT-achtige oplossingen. Ook Alex Mans (34) gebruikt AI. Zijn bedrijf Flyr levert software waarmee luchtvaartmaatschappijen betere vliegschema’s kunnen maken. Mans komt met 145 miljoen euro binnen op de tiende plek.

De grootste stijger van de lijst, Stef van Grieken (39), gebruikt eveneens AI, om met Cradle eiwitten te ontwerpen. Hij staat nu op de veertiende plek met een vermogen van 90 miljoen euro. Op eenzame hoogte staat nog altijd de nu 35-jarige Job van der Voort, met 650 miljoen euro. Van der Voort is oprichter van Remote.com, een onderneming die bedrijven helpt personeel aan te nemen in landen waar ze zelf niet aanwezig zijn.

Martin Garrix

Het aantal vrouwen onder de jonge miljonairs is opnieuw beperkt. Dat komt mede doordat Nikkie Plessen, goed voor 40 miljoen euro, en Doutzen Kroes (28 miljoen euro) de leeftijdsgrens van veertig jaar hebben bereikt en van de lijst zijn gehaald. Er staan nu nog vier vrouwen op de lijst: Sharon Hilgers van My Jewellery (58 miljoen euro), Negin Mirsalehi van Gisou (25 miljoen euro), Loes Daniels van Experiencegi (21 miljoen euro) en Bibi Lemmers van Flexhaus (18 miljoen euro).

Martijn Garritsen (29), beter bekend als dj Martin Garrix, is een van vier twintigers in de lijst en is goed voor 56 miljoen euro. De vermogens van Nick van de Wall (37), ofwel dj Afrojack, en Robbert van de Corput (37), dj Hardwell, bedragen respectievelijk 31 miljoen en 20 miljoen euro.

Fietser met spoed naar ziekenhuis na aanrijding met vrachtwagen in Kamperland

Foto: HV Zeeland

KAMPERLAND – Een fietser is vanochtend met spoed naar het ziekenhuis gebracht nadat deze in Kamperland in aanrijding was gekomen met een vrachtwagen.

De aanrijding vond rond 07.55 uur plaats op de Veerweg. De fietser kwam door de aanrijding ongelukkig ten val.

Een ambulanceteam snelde ter plekke om zich over het slachtoffer te ontfermen. Na eerste onderzoek en behandeling ter plaatse is de gewonde met spoed overgebracht naar een ziekenhuis.

De politie doet nog nader onderzoek naar de toedracht van de aanrijding. Op de ongevalslocatie is al nader onderzoek gedaan in de vrachtwagen zelf en zijn foto’s gemaakt door de politie.

Exportgroei halveert, risico wanbetaling stijgt

Foto: Adobe Stock

‘S-HERTOGENBOSCH – Het aantal exporteurs wereldwijd dat begin dit jaar nog uitging van omzetgroei is gehalveerd (van 80 procent naar 40 procent). Bijna de helft van de exporteurs voorziet een omzetdaling van 2 procent tot 10 procent. Begin dit jaar hield minder dan 5 procent hier rekening mee. Dat blijkt uit de Trade Global Survey van Allianz Trade.

De kredietverzekeraar onderzocht 4.500 bedrijven in negen belangrijke landen (waarvan 6 in Europa), die samen bijna 60 procent van het wereldwijde BBP vertegenwoordigen. Het onderzoek is uitgevoerd vóór en na de Amerikaanse aankondiging van nieuwe tarieven op 2 april. De heffing van 50 procent op Europese producten, waarmee Trump dreigt, is niet meegenomen in het onderzoek.

Volgens Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade dreigt voor Europa een exportverlies van 33 miljard dollar. “Alleen al voor Duitsland houden we rekening met een exportverlies van 9 miljard dollar. Sectoren als machinebouw en de auto-industrie zijn de grootste slachtoffers. Ons onderzoek laat zien dat meer dan de helft van de exporteurs uitgaat van langere betalingstermijnen. Ook achten ze de kans op wanbetaling groter. Dergelijke onzekerheid is funest voor een gezond handelsklimaat.”

Wel ziet Geeroms een lichtpuntje: “De verwachte toename van de infrastructuur en defensie-uitgaven zal de economische groei in Europa stimuleren. Vooral als bijvoorbeeld de helft van de defensie-investeringen terecht komen bij Europese bedrijven. Dat scenario kan voor sommige landen leiden tot 1 procentpunt extra bbp-groei.”

Optimisme weggevaagd

“In schril contrast met het optimisme vóór de tariefgolf van 2 april, bevestigt ons onderzoek wat we wereldwijd waarnemen: onzekerheid en fragmentatie worden structureel. Liberation Day maakte pijnlijk duidelijk hoe kwetsbaar bedrijven met sterk geconcentreerde toeleveringsketens en exportmarkten zijn. De cijfers spreken voor zich: het percentage bedrijven met positieve exportverwachtingen daalde van 80 procent naar 40 procent, en 42 procent verwacht nu een omzetdaling tussen -2 procent en -10 procent, vergeleken met slechts 5 procent vóór Liberation Day. Ondanks recente bilaterale akkoorden met het VK en China schatten wij dat de wereldwijde exportverliezen in 2025 kunnen oplopen tot 305 miljard dollar.

Toch blijven bedrijven niet stilzitten: ze passen zich opnieuw aan, diversifiëren hun partners, herstructureren hun logistiek en integreren risicodeling in de hele waardeketen. Succes is steeds meer afhankelijk van aanpassingsvermogen,” zegt Aylin Somersan Coqui, CEO van Allianz Trade.

Bedrijven die nog steeds achterop lopen, vertrouwen op overlevingsmechanismen zoals het doorberekenen van hogere kosten, diversificatie en het zoeken naar alternatieve scheepvaartroutes

De tijdelijke vrijstelling zal bedrijven waarschijnlijk aanmoedigen om door te gaan met frontloading tot het einde van de 90-dagen pauzes (12 augustus voor China en 8 juli voor de rest van de wereld), zoals ze aan het begin van het jaar deden – 86 procent van de bedrijven in de VS zei dat ze hun zendingen uit China en de EU vooruit hadden betaald voordat de tarieven van kracht werden.

Weinig bedrijven zijn van plan om hogere kosten te absorberen of exportprijzen te verlagen om hun marktaandeel te behouden, vooral in de VS, waar meer dan de helft van de bedrijven van plan is om de prijzen te verhogen (54 procent). Vanwege de grote onzekerheid zal het betrekken van producten van nieuwe markten waarschijnlijk doorgaan, aangezien dit de op één na meest geprefereerde optie is onder de manieren om de impact van tarieven te verzachten, vooral in Polen en Spanje. Diversificatie van toeleveringsketens en klantenbestanden is een blijvende risicobeperkende strategie – niet verwonderlijk, aangezien 54 procent van de respondenten geopolitieke en politieke risico’s en sociale onrust beschouwt als de top drie bedreigingen voor hun toeleveringsketens. Meer dan een derde van de ondervraagde bedrijven heeft al nieuwe markten gevonden om naar te exporteren, terwijl bijna twee derde dit van plan is.

Om de douanekosten onder controle te houden, zoekt een meerderheid van de bedrijven alternatieve verzendroutes, waaronder 62 procent van de bedrijven in de VS (dit wordt mogelijk gemaakt door de daling van de verzendkosten met bijna -50 procent sinds begin 2025 en de lagere olieprijzen – die naar verwachting voor de rest van het jaar tussen 65 USD/bbl en 70 USD/bbl zullen liggen).

Uit het onderzoek blijkt ook dat bedrijven, wat handelsvoorwaarden betreft, steeds meer de verantwoordelijkheid bij hun leveranciers leggen om de logistiek en de kosten (inclusief douane) tot op de locatie van de koper te beheren. Een interessante uitzondering is de VS, waar “Cost, Insurance & Freight” (CIF) koning blijft. Bedrijven willen ook de kosten van FX-volatiliteit delen, waarbij de introductie van prijsbepalingsclausules in contracten om FX-risico’s te delen met klanten en leveranciers de voorkeursoptie is voor 59 procent van hen .

Ontkoppeling VS-China, toenadering Europa-Azië en Latijns-Amerika als stille winnaar van de handelsoorlog

De ontkoppeling tussen de VS en China zal op de middellange termijn waarschijnlijk doorgaan, ondanks de 90 dagen durende pauze in de tarieven. Het voornemen van Amerikaanse bedrijven om naar China te exporteren halveerde tot 10 procent na Liberation Day, terwijl de verwachtingen van Chinese bedrijven om naar Noord-Amerika te exporteren instortten van 15 procent tot 3 procent. Amerikaanse bedrijven met productie in China zoeken steeds vaker naar alternatieven buiten Azië: een kwart van hen overweegt West-Europa en een ander kwart Latijns-Amerika.

“Hoewel de nieuwe handelsovereenkomst het gemiddelde importtarief van de VS op China terugbrengt van 103 procent naar 39 procent, blijft dit veel hoger dan het tarief van 13 procent dat werd toegepast vóór de tweede Trump-regering. Tegen deze achtergrond zal friendshoring waarschijnlijk aan populariteit blijven winnen: Europa en Latijns-Amerika komen naar voren als aantrekkelijke alternatieven voor Chinese bedrijven, en Europese bedrijven zijn ook steeds meer geïnteresseerd in exporteren naar China en Azië: tussen beide enquêtes steeg de exportintentie tot 36 procent, en de interesse voor de Zuid- en Zuidoost-Aziatische markt verdubbelde tot 14 procent. Ondertussen komt Latijns-Amerika naar voren als de winnaar van strategieën voor omleiding en handelsontwijking, waarbij zowel Chinese als Europese bedrijven naar de regio kijken voor toegang tot de VS tegen lagere kosten ,” aldus Françoise Huang, Senior Economist voor Azië-Pacific en Handel bij Allianz Trade.

Ongeveer de helft van de exporteurs verwacht langere betalingstermijnen en een groter risico op wanbetaling

De handelsoorlog heeft de verwachtingen voor betalingstermijnen aangetast: na Liberation Day verwacht 25 procent van de exporteurs een langere betalingstermijn van meer dan 7 dagen, een stijging van +13pps. Bijna de helft van de exporteurs (48 procent) verwacht een verhoogd risico op wanbetaling – vooral in de VS, Italië en het VK – als gevolg van de bredere verslechtering van de wereldwijde handelsvoorwaarden.

Slechts 11 procent van de exporterende bedrijven wordt nog steeds binnen 30 dagen betaald, maar dit cijfer ligt beduidend lager bij topexporteurs zoals de VS, China en Duitsland. Ongeveer 70 procent van de bedrijven ontvangt tussen de 30 en 70 dagen betaald – dit cijfer ligt iets hoger in het VK (75 procent), Frankrijk (73 procent), Italië (73 procent) en de VS (73 procent), en varieert per sector en bedrijfsgrootte.

“Grotere bedrijven hebben vaker te maken met langere betalingstermijnen: 26 procent van de onderzochte bedrijven met een omzet van meer dan 5 miljard euro heeft te maken met betalingstermijnen van meer dan 70 dagen, vergeleken met 18 procent voor het algemene steekproefgemiddelde. Dit suggereert dat grote bedrijven steeds meer de rol van onzichtbare bank op zich nemen voor kleinere bedrijven. Nu exporteurs worden geconfronteerd met langere betalingscycli en toenemende insolventierisico’s, staan ze onder druk om kosten door te berekenen, nieuwe markten aan te boren of zelfs hun hele internationale voetafdruk te heroverwegen,” besluit Ana Boata, hoofd economisch onderzoek bij Allianz Trade.

Provincie Noord-Holland schrapt twee van de drie plannen voor nieuwe verbindingswegen tussen A8 en A9

Foto: Provincie Noord-Holland

HAARLEM – De provincie Noord-Holland ziet af van twee van de drie onderzochte alternatieven voor een nieuwe verbindingsweg tussen de A8 en de A9. Het gaat om het eerder vastgestelde Golfbaanalternatief (met Landschapsplan) en een route langs de nieuwe wijk Kreekrijk. Uit nieuw onderzoek blijkt dat beide varianten grote nadelige effecten hebben op de leefbaarheid en bereikbaarheid elders in de regio en niet haalbaar zijn binnen de huidige stikstofwetgeving.

De provincie baseert haar besluit op recente onderzoeksresultaten waarin de verkeersprognoses tot 2040 zijn meegenomen. Hoewel de twee afgevallen alternatieven lokaal een verbetering bieden – onder meer in Krommenie en Assendelft – verschuift het verkeersprobleem volgens de provincie alleen maar naar andere delen van de regio. Daarnaast zouden de stikstofeffecten zo groot zijn dat uitvoering wettelijk niet mogelijk is.

N203 wordt onderzocht als alternatief

De enige overgebleven optie is een verbetering van de bestaande verbindingsweg via de N203. Dit tracé heeft volgens de provincie weliswaar beperkt effect op de regionale bereikbaarheid, maar kan wel lokaal bijdragen aan een betere doorstroming en minder overlast. Na de zomer start de provincie daarom een variantenstudie om te kijken hoe de N203 aangepast kan worden. Gemeente Zaanstad en de omgeving worden hierbij actief betrokken.

Gedeputeerde Jeroen Olthof benadrukt dat het geen eenvoudige opgave is: “De leefbaarheid in Krommenie en Assendelft blijft een terechte zorg. Nieuwe infrastructuur betekent echter meer verkeer, en dat kan het omliggende wegennet niet aan. We verplaatsen dan alleen het probleem.”

Breder bereikbaarheidsvraagstuk boven het Noordzeekanaal

De verkeersmodellen laten volgens Olthof zien dat de groei van het verkeer, samen met de ambitieuze woningbouwplannen, de bereikbaarheid van heel Noord-Holland boven het Noordzeekanaal onder druk zet. Een enkele verbinding tussen A8 en A9 biedt hiervoor geen structurele oplossing. “Dit vraagt om een bredere aanpak. Samen met de Vervoerregio Amsterdam en betrokken gemeenten gaan we hierover in gesprek met het Rijk,” aldus Olthof. Hierbij wordt ook een directe A8-A9-verbinding opnieuw betrokken in de gesprekken.

Kosten en onderzoek

De kosten voor het Golfbaanalternatief – met een landschappelijke inpassing in het werelderfgoed Stelling van Amsterdam – werden in 2021 nog geraamd op ruim € 900 miljoen. Omdat financiering vanuit het Rijk onzeker is, onderzocht de provincie ook twee oudere varianten die buiten het werelderfgoed vallen. Deze drie opties zijn recent opnieuw tegen het licht gehouden met geactualiseerde verkeersmodellen waarin ook alle geplande woningbouw is verwerkt.

De provincie concludeert nu dat geen van de nieuwe verbindingen de regionale bereikbaarheid en leefbaarheid in 2040 wezenlijk verbeteren. Alleen aanpassing van de N203 biedt op dit moment enig perspectief, al is ook dat geen structurele oplossing.

Automobilist rijdt in op voetgangers bij huldiging Liverpool

LIVERPOOL – Bij de huldiging van de voetballers van Liverpool is een automobilist ingereden op een aantal voetgangers, schrijven Britse media zoals de BBC en de lokale krant Liverpool Echo op basis van de politie. Het is nog onduidelijk hoeveel mensen gewond zijn geraakt en wat hun toestand is. De bestuurder van de auto is aangehouden.

Een verslaggever van de BBC zei dat het erop leek dat “ten minste drie gewonden” werden afgevoerd. Een ooggetuige zegt tegen Sky News dat meerdere mensen werden overreden. Hulpdiensten zijn ter plaatse en de plek van het incident, Water Street, is afgezet.

Het is ook nog niet duidelijk waarom de man inreed op de mensen. De politie spreekt van een “verkeersbotsing” met “een aantal voetgangers”. De auto zou ter plekke zijn gestopt en de man werd opgepakt. Het gaat om een 53-jarige Britse man uit de omgeving van Liverpool. De politie doet onderzoek naar “de omstandigheden van de botsing” en vraagt om niet te speculeren over een motief.

Tienduizenden supporters

Tienduizenden supporters waren de straat opgegaan om de landstitel van hun club te vieren. De spelers, onder wie de Nederlanders Virgil van Dijk, Cody Gakpo en Ryan Gravenberch, gingen voor de huldiging met een open bus door de straten van de stad. Het team wordt gecoacht door Arne Slot.

Premier Keir Starmer wordt op de hoogte gehouden van het incident en zegt in een verklaring dat de beelden uit Liverpool “verschrikkelijk” zijn. “Mijn gedachten zijn bij iedereen die gewond of betrokken is.”

Rotterdamse haven kan in zee met 1000 hectare uitgebreid worden

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De haven van Rotterdam zou op zee met maximaal 1000 hectare uitgebreid kunnen worden. Dat blijkt uit een technische verkenning die het Rijk, de provincie Zuid-Holland, gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf hebben uitgevoerd.

Het rapport wordt over een paar weken gepubliceerd, maar tijdens een conferentie op het provinciehuis in Den Haag over zeewaartse uitbreiding van de haven kwamen de mogelijkheden al ter sprake.

De technische verkenning schetst drie varianten, van 400, 800 en 1000 hectare, om de eerder aangelegde Maasvlakte aan de zuidwestkant te vergroten.

Mogelijke knelpunten zijn de hiervoor verplichte natuurcompensatie, de benodigde stikstofvergunningen en de beschikbaarheid van zand.

Vrijwel alle betrokken partijen zijn het erover eens dat onderzoek moet worden gedaan naar “nut en noodzaak” van mogelijke uitbreiding van de haven. Een formeel besluit hierover valt eind dit jaar.

ECB-baas Lagarde ziet kans voor sterkere internationale rol euro

BERLIJN – President Christine Lagarde van de Europese Centrale Bank (ECB) heeft zich maandag uitgesproken voor een sterkere euro. De wereldeconomie, ondersteund door de Amerikaanse dollar, is volgens haar aan het versplinteren. Het grillige beleid van de Amerikaanse president Donald Trump biedt een “uitgelezen kans” om de internationale rol van de euro te versterken, aldus Lagarde tijdens een toespraak in Berlijn.

De ECB-president stelde dat internationale samenwerking onder meer wordt vervangen door machtsspelletjes en dat openheid plaatsmaakt voor protectionisme.

President Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) zei vorige maand dat een wijdverbreider gebruik van de euro goed zou zijn voor Europa. Mede door het beleid van Trump in de Verenigde Staten staat het vertrouwen in de dollar onder druk. “Een vraag die dan opkomt is in hoeverre de dollar nog als veilige haven kan worden beschouwd. In dezelfde geest biedt de huidige situatie een kans voor de euro”, opperde hij.

Kritiek Trump

Lagarde uitte maandag daarnaast kritiek op de “verschrikkelijke taal” van Trump over de Europese Unie, in reactie op eerdere uitspraken waarin hij zei dat het landenblok was opgericht om de Verenigde Staten te “naaien”.

Tegen de Duitse omroep ARD zei ze dat de VS juist de vorming van de EU hadden aangemoedigd. Ze voegde daaraan toe dat “om te beweren dat het de bedoeling was om de VS schade toe te brengen, is volledig tegenintuïtief. Het druist in tegen de geschiedenis. En het is zeker niet het doel van deze regio.”

FT: Trump Media wil 3 miljard ophalen om cryptomunten te kopen

WASHINGTON – Het mediabedrijf van de familie Trump wil 3 miljard dollar ophalen om cryptovaluta zoals bitcoin te kopen. Dat meldt zakenkrant Financial Times op basis van ingewijden.

Trump Media & Technology Group, waar ook het sociale netwerk Truth Social onder valt, is grotendeels in handen van de Amerikaanse president Donald Trump en zijn familie. Het bedrijf zou het merendeel van het geld bij elkaar willen krijgen door de uitgifte van nieuwe aandelen.

De plannen voor het ophalen van kapitaal worden mogelijk deze week aangekondigd in aanloop naar een grote bijeenkomst van crypto-investeerders en voorstanders in Las Vegas. Naar verwachting gaan vicepresident JD Vance, Trumps zonen Donald jr en Eric en ‘crypto-tsaar’ van het Witte Huis David Sacks daar spreken.

Het plan zou volgens FT het nieuwste voorbeeld zijn van de ambities die Trump en zijn familie hebben met crypto. De president heeft eerder beloofd om de Verenigde Staten de “cryptohoofdstad” van de wereld te maken.

Vrachtwagen verliest twee pallets met kratjes bier op Duitse A28

Foto: Duitse Politie

WESTERSTEDE – Een vrachtwagen geladen met bier heeft maandagmiddag 26 mei 2025 rond 15.00 uur bij de oprit Westerstede van de Duitse A28 richting Leer twee pallets met kratjes verloren. Volgens de politie is ondeugdelijke ladingzekering vermoedelijk de oorzaak van het incident.

Door de val van de pallets kwamen tientallen kratten en glasscherven op de weg terecht. De rijbaan raakte daardoor ernstig vervuild, wat leidde tot uitgebreide reinigingswerkzaamheden.

De oprit en afrit Westerstede richting Leer werden door de Autobahnmeisterei Oldenburg tot ongeveer 17.00 uur volledig afgesloten.

De afsluiting veroorzaakte een flinke verkeersopstopping, zowel op de A28 als op de naastgelegen Ammerlandallee. Over de hoogte van de schade is nog niets bekend.

Tegen de vrachtwagenchauffeur is een boeteprocedure gestart wegens het overtreden van de regels voor ladingzekering.

Papendrechtsebrug volgend jaar negen maanden dicht voor onderhoud

PAPENDRECHT – De Papendrechtsebrug, ook wel Merwedebrug genoemd, gaat volgend jaar juli voor ruim negen maanden dicht om werkzaamheden. Het beweegbare deel van de brug in de N3 is aan vervanging toe.

Wegverkeer wordt omgeleid via de A15 en de A16. Hoge schepen kunnen ruim veertien maanden lang maar een keer per maand de brug passeren. Voor fietsers en voetgangers komt een pont.

De brug vormt een belangrijke verbinding voor het weg- en fietsverkeer tussen Dordrecht en Papendrecht, en voor hoge scheepvaart (boven de 12,90 meter). Omdat er geen alternatieve vaarroute is, is de brug de enige toegang tot de Beneden-Merwede.

Inwoners worden opgeroepen om gebruik te maken van alternatieve manieren van vervoer. Rijkswaterstaat gaat de komende maanden met de Drechtsteden, de hulpdiensten en ov-bedrijven werken aan maatregelen om de hinder zoveel mogelijk te beperken. “Uitgangspunt is dat de hulpverlening in de Drechtsteden tijdens de uitvoering van de werkzaamheden op peil moet blijven en aanrijtijden gehaald worden.”

Rijkswaterstaat heeft oplossing voor haperende Haringvlietbrug

ROTTERDAM – Rijkswaterstaat denkt de oplossing te hebben gevonden voor de problemen aan de Haringvlietbrug die sinds enkele weken meermalen met storingen te kampen had. “De oorzaak was een probleem met de software van de brug, waarmee de twee hoofdmotoren van de brug worden aangestuurd. De storing kon worden verholpen door in de software een korte vertraging in te bouwen, waarna het systeem weer correct reageert”, meldt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

Door de mankementen was er overlast en had het verkeer te maken met omleidingen en vertragingen. De brug op snelweg A29 tussen Rotterdam en Roosendaal was afgelopen vrijdagavond dicht voor een analyse. De brug is meermalen geopend en gesloten.

Dinsdag en woensdag wordt de brug geopend voor de hoge scheepvaart op elk uur tussen 10.00 en 15.00 uur. “De brug gaat ook open als er geen schepen zijn die willen passeren, om zoveel mogelijk te kunnen testen in een normale situatie”, meldt Rijkswaterstaat. “Gezien de overlast die er was voor de (vaar)weggebruiker, wordt het zekere voor het onzekere genomen en is tijdens alle openingen een monteur op de brug aanwezig. Deze kan de brug in het geval van een storing direct ‘resetten’, zodat het verkeer weer snel kan doorstromen.”

Drie storingen

Gemeenten die in de buurt van de brug liggen op de schiereilanden Goeree-Overflakkee en Hoeksche Waard verzochten Rijkswaterstaat “met spoed” maatregelen te treffen om de problemen op te lossen. Het verkeer heeft “verschillende keren enorme overlast ondervonden” van de situatie, meldden ze.

In 2023 is de brug gerenoveerd en zijn onder meer de brugklep en het bewegingswerk vervangen. Vorige week waren er drie storingen waarbij de brug niet meer dichtging.

×