Clicky

zaterdag 26 juli 2025 - 04:51 uur
Home Blog Pagina 9

Vrachtwagenchauffeur krijgt taakstraf na dodelijk ongeval met fietser in Oude Meer

Foto: Inter Visual Studio

HAARLEM – Een vrachtwagenchauffeur is door de rechtbank Noord-Holland veroordeeld tot een taakstraf van 80 uur en een rijontzegging van één jaar wegens het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeval in het Noord-Hollandse Oude Meer. De man reed op 15 september 2023 door rood licht en botste vervolgens op een fietser die op dat moment groen licht had. De fietser kwam daarbij om het leven.

Het ongeval vond plaats op de Fokkerweg. De chauffeur reed in de vroege ochtend, het was nog donker. Uit onderzoek blijkt dat het verkeerslicht al meer dan 20 seconden op rood stond toen de vrachtwagen de kruising op reed. De chauffeur verleende geen voorrang aan de van rechts komende fietser, met de fatale aanrijding tot gevolg.

De rechtbank rekent het de chauffeur zwaar aan dat hij als beroepschauffeur extra oplettend had moeten zijn. Daarbij was hij al 25 jaar actief in het vak. “Van een vrachtwagenchauffeur mag extra alertheid worden verwacht, juist op drukke of onoverzichtelijke punten,” aldus de rechtbank.

De rechtbank oordeelde dat sprake was van aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend rijgedrag, wat voldoende is om tot schuld te komen in de zin van artikel 6 van de Wegenverkeerswet. De rechter vond bewezen dat het gedrag van de chauffeur direct heeft geleid tot het dodelijke ongeval.

Bij het bepalen van de straf is ook rekening gehouden met de persoonlijke omstandigheden van de verdachte. Zo had de chauffeur direct na het ongeval spijt betuigd en kampt hij sindsdien met ernstige schuldgevoelens. Uit de strafzitting bleek bovendien dat er geslaagde mediation heeft plaatsgevonden met de nabestaanden. De moeder van het slachtoffer gaf aan de chauffeur te hebben vergeven.

De officier van justitie had een taakstraf van 100 uur geëist, maar mede gelet op de vergevingsgezindheid van de nabestaanden legde de rechtbank een iets lichtere straf op.

Opnieuw code geel voor onweersbuien in deel van het land

onweer

DE BILT – Voor de provincies Gelderland, Utrecht en Noord-Brabant geldt maandag tot 22.00 uur code geel voor onweersbuien, waarschuwt het KNMI.

De buien kunnen plaatselijk gepaard gaan met hagel, windstoten en veel regen in korte tijd.

Volgens het KNMI kunnen er ook op andere plekken maandagmiddag en maandagavond onweersbuien zijn.

Bij een enkele bui kan in een uur tijd 30 millimeter regen vallen. Tegelijkertijd zegt het KNMI ook dat de impact op veel plekken gering zal zijn.

Vingegaard gelooft nog altijd dat hij de Tour kan winnen

MONTPELLIER – Jonas Vingegaard gelooft er nog altijd in dat hij de Tour de France kan winnen. De Deense kopman van Visma – Lease a Bike kondigde op een persconferentie aan dat hij geletruidrager Tadej Pogacar zal blijven aanvallen in de derde week. “Het wordt heel lastig en het gat is groot, maar ik geloof nog steeds dat het kan.”

De Deen vindt ook dat hij wat moet doen. “Ik moet gaan aanvallen. Als ik ophoud te geloven dat het kan, dan zal het zeker niet gebeuren. Natuurlijk moet ik ook denken aan de mensen die achter me staan, maar om het geel proberen te pakken, ben ik ook bereid om mijn tweede plaats te riskeren.”

Vingegaard staat in het algemeen klassement tweede op 4.13 minuten van de Sloveen van UAE Team Emirates. “Ik heb twee slechte dagen gehad. Daar komt het grootste deel van mijn achterstand vandaan. Mijn kracht ligt normaal in de derde week. Ik voel ook dat mijn vorm beter wordt.”

‘Weinig zwakheden’ bij Pogacar

De Tour de France gaat dinsdag verder met een bergetappe vanuit Montpellier die eindigt op de Mont Ventoux. “Een iconische beklimming”, keek Vingegaard vooruit. “Dit is ook een andere bergetappe met een vlakke aanloop en een klim op het einde. Het wordt heel zwaar vanaf de voet van de beklimming.”

De Deen zegt dat hij nog weinig zwakke punten heeft gezien bij zijn rivaal Pogacar, die na de etappe van zondag wel vertelde dat hij een beetje last van zijn neus en keel had. “Eerlijk gezegd ziet hij er heel sterk uit en heeft hij weinig zwakheden. Mocht hij een mindere dag hebben dan zal dat wel blijken tijdens de klim.”

Openbaar Ministerie: mogelijk nog weken afgesloten van internet

Openbaar Ministerie

DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie verwacht dat het mogelijk nog weken afgesloten is van het internet. Het OM koppelde vorige week alle interne systemen los van internet na een waarschuwing van het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) over “een kwetsbaarheid” in het systeem.

Wanneer alle systemen weer zijn aangesloten is nog niet bekend. “De oplossing voor de verstoring is ingewikkeld en vergt tijd”, aldus het OM in een verklaring. Door de verstoring kunnen medewerkers voorlopig alleen inloggen op kantoor, zijn ze niet per mail bereikbaar en werken digitale systemen maar deels. Zij zijn maandag ingelicht over de situatie.

Door het volgen van noodprocessen moet het effect op de lopende strafzaken en zittingen beperkt worden. Ook zijn er afspraken gemaakt voor spoedeisende zaken en hebben zittingen van de raadkamer en het plannen van zittingen voorrang, aldus het OM.

De komende tijd wordt bekeken welke systemen weer veilig gebruikt kunnen worden. Enkele systemen om dossiers mee te bekijken zijn weer beschikbaar.

Versleten schokdempers verhogen remafstand met 40 procent

Het tijdig vervangen van schokdempers bij vrachtwagens en bedrijfsvoertuigen is letterlijk een kwestie van leven en dood. Versleten schokdempers verhogen de remafstand met maximaal 40 procent en zijn medeverantwoordelijk voor meer dan 50 procent van alle ongevallen waarbij voertuigen ouder dan 10 jaar betrokken zijn. Dit betekent dat een vrachtwagen die normaal binnen 50 meter tot stilstand komt, plotseling 70 meter nodig heeft – een verschil dat fataal kan zijn bij het vervoer van gevaarlijke of kwetsbare goederen.

De oplossing is eenvoudig maar cruciaal: controleer schokdempers elke 65.000 kilometer en vervang ze tussen de 50.000 en 100.000 kilometer, afhankelijk van de rijomstandigheden en het type voertuig. Voor meer informatie op de site auto-onderdelen24.nl vindt u uitgebreide specificaties voor uw specifieke voertuigtype. Voor bedrijfsvoertuigen die gevaarlijke stoffen transporteren onder ADR-regelgeving is dit niet alleen een veiligheidsmaatregel, maar ook een wettelijke verplichting. Uit onderzoek blijkt dat 42 procent van alle vrachtwagenongekallen wordt veroorzaakt door defecte remcomponenten, waarbij versleten schokdempers een belangrijke rol spelen.

Veiligheid en controle: waarom schokdempers zo belangrijk zijn

Volgens AUTODOC-experts: “De schokdemper van de auto dempt abrupte bewegingen van de carrosserie. De veren absorberen de oneffenheden en de veranderingen in het wegoppervlak. Daarna doet de schokbreker zijn werk, terwijl hij beweging van de wielen opvangt, die anders hevig zouden stuiteren bij elke hobbel. Behalve oncomfortabel is dit ook gevaarlijk, aangezien de banden het contact met de grond zouden verliezen.”

Voor vrachtvervoer betekent dit dat versleten schokdempers direct invloed hebben op de stabiliteit en controle van het voertuig. Bij noodsituaties kan een vrachtwagen met defecte schokdempers een rolhoek van 11,2 graden per seconde bereiken, terwijl bij 12-14 graden gevaarlijke kantelsituaties ontstaan. Dit is extra kritiek bij het transport van gevaarlijke goederen, waar stabiliteit essentieel is voor de veiligheid.

Visuele impact van versleten schokdempers op remafstand

Deze illustratie toont duidelijk het verschil tussen een voertuig met goed functionerende schokdempers en een met versleten dempers. Het bovenste voertuig toont de slijtage-indicatoren (trillingssymbolen) die wijzen op versleten schokdempers, terwijl de onderste helft van de afbeelding het dramatische verschil in remafstand visualiseert. De groene balk rappresenteert de normale remafstand, terwijl de rode balk laat zien hoe deze significant toeneemt bij versleten schokdempers. Dit verschil kan bij vrachtwagens oplopen tot 40 procent langere remafstanden – een cruciale factor die het verschil kan maken tussen een veilige stop en een ongeval.

Regelgeving en compliance

Voor het transport van gevaarlijke goederen onder de ADR-regelgeving (Europese Overeenkomst betreffende het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de weg) zijn goed functionerende schokdempers niet optioneel. De ADR-voorschriften, die om de twee jaar worden bijgewerkt, eisen dat voertuigen in perfecte technische staat verkeren. Een jaarlijkse technische keuring is verplicht voor ADR-voertuigen, waarbij het onderstel en de schokdempers worden gecontroleerd.

TÜV-richtlijnen adviseren controle elke 20.000 kilometer, maar voor bedrijfsvoertuigen geldt het strengere interval van 65.000 kilometer vanwege de hogere belasting en gebruik.

Kosten en gevolgen van uitgesteld onderhoud

De financiële impact van versleten schokdempers gaat verder dan alleen vervangingskosten. Onderzoek toont aan dat een 50 procent versleten schokdemper de remafstand met meer dan 25 procent vergroot. Dit leidt tot:

  • Verhoogde brandstofkosten door slechte wegligging
  • Versnelde bandenslytage (tot 40 procent korter levensduur)
  • Hogere onderhoudskosten aan andere onderdelcomponenten
  • Risico op boetes bij ADR-controles
  • Verhoogde verzekeringspremies na ongevallen

Praktische richtlijnen voor schokdemper onderhoud per voertuigcategorie

Deze tabel toont de aanbevolen vervangingsintervallen en bijbehorende kosten voor verschillende categorieën bedrijfsvoertuigen. De intervallen zijn gebaseerd op normale rijomstandigheden – bij intensief gebruik, zware belasting of moeilijke terreinomstandigheden kunnen kortere intervallen nodig zijn. ADR-voertuigen hebben strengere eisen vanwege de veiligheidscritische aard van hun lading.

Voertuigtype Interval (km) Controle-interval Kosten
Lichte bedrijfsvoertuigen 50.000 – 80.000 20.000 km €800-1.200
Middelzware vrachtwagens 65.000 – 100.000 20.000 km €1.200-2.000
Zware vrachtwagens 80.000 – 120.000 20.000 km €2.000-3.500
ADR-voertuigen 50.000 – 80.000 15.000 km €1.500-4.000

Belangrijk: De kosten zijn inclusief montage door een erkende werkplaats. Premium merken zoals Bilstein, Monroe of SACHS liggen aan de bovenkant van het kostenbereik, maar bieden vaak langere garantieperiodes en betere prestaties onder zware omstandigheden.

Technologische ontwikkelingen

De schokdempermarkt groeit jaarlijks met 4,5 procent en is momenteel €15,2 miljard waard. Nieuwe technologieën zoals elektronisch gestuurde dempers en adaptieve veersystemen maken moderne voertuigen veiliger, maar vereisen ook specialistische kennis voor onderhoud en vervanging.

Tijdige vervanging van schokdempers is geen optie maar een noodzaak voor veilig vrachtvervoer. De combinatie van verhoogde remafstanden, verminderde stabiliteit en wettelijke verplichtingen maakt dit onderhoud essentieel. Investeren in kwaliteitsschokdempers van betrouwbare merken voorkomt niet alleen ongevallen, maar bespaart ook kosten op lange termijn.

Bronnen:

  • TÜV NORD: Schokdemper controle-richtlijnen
  • UNECE ADR-regelgeving 2025
  • Monroe veiligheidstests 2024
  • Europese Automobiel Manufacturers Association (ACEA)
  • ZF Aftermarket technische documentatie

    Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Twee verdachten steekpartij Alblasserdam weer vrijgelaten

ROTTERDAM – Twee verdachten van de steekpartij in Alblasserdam waarbij een basisschooldocent zwaargewond raakte, zijn weer vrij. Zij zijn wel nog steeds verdacht, zegt een woordvoerder van het Openbaar Ministerie.

Het gaat om een 35-jarige man uit Alblasserdam en een man van 39 jaar uit het Groningse Drieborg. Alleen een man (44) uit Hendrik-Ido-Ambacht zit nog vast.

De verdachte die niet is vrijgelaten, wordt later maandagmiddag voorgeleid. De mannen die zijn vrijgelaten, hebben een gedragsaanwijzing gekregen. Dat betekent dat ze zich aan bepaalde voorwaarden moeten houden, legt de woordvoerder uit.

De 53-jarige leerkracht probeerde afgelopen woensdag tijdens de eindmusical van de school een ruzie tussen drie mannen te sussen en werd toen gestoken. Inmiddels heeft hij het ziekenhuis weer verlaten.

Ook vakbond FNV wil weer praten met NS over cao

UTRECHT – FNV gaat in gesprek met de NS om tot een “voor de leden acceptabel cao-resultaat te komen”.

Dat schrijven vakbondsbestuurders Henri Janssen en Karel de Buijzer in een bericht aan kaderleden. De bond sluit nieuwe acties evenwel niet uit. VVMC, de grootste vakbond bij de NS, liet voor het weekend al weten met het spoorbedrijf om tafel te gaan.

Het gesprek moet plaatsvinden in de week van 18 augustus. Voor die datum vindt er nog informeel overleg plaats. “Daaruit moet blijken of formeel overleg zinvol is”, aldus de FNV-bestuurders.

NS-medewerkers hebben sinds het klappen van het cao-overleg al vier keer het werk neergelegd.

Tijdens de eerste staking begin vorige maand konden in het hele land geen NS-treinen rijden. Ook enkele dagen later moest de NS de dienstregeling landelijk schrappen, door een staking in de Randstad. De overige stakingsdagen hadden regionaal impact.

Limpens Elsloo test opnieuw vier merken met 16 nieuwe trekkers

ELSLOO – Transportbedrijf Limpens uit Elsloo heeft opnieuw een test opgezet met trekkers van vier verschillende merken. Na een eerdere succesvolle vergelijking is dit keer gekozen voor een uitbreiding met in totaal 16 nieuwe voertuigen, verdeeld over DAF, Scania, Mercedes-Benz en Volvo.

Volgens Jasper Limpens zijn de meeste trekkers inmiddels geleverd en draaien ze volop mee in de dagelijkse praktijk. “De eerste resultaten zijn veelbelovend”, aldus Limpens. “De voertuigen hebben inmiddels ruim 50.000 kilometer op de teller en de verbruiksresultaten zijn ronduit spectaculair.”

De nieuwe trekkers beschikken over vermogens van 460 tot 480 pk en zijn volledig ingericht met het comfort van de chauffeur in gedachten. Daarnaast zijn ze uitgerust met een uitgebreid pakket aan moderne veiligheidssystemen.

Voorlopig is elektrificatie voor Limpens nog geen haalbare kaart. “We rijden veel in het buitenland met bulk- en tanktransporten, vaak ook met ADR-ladingen. Onze gemiddelde ritafstand ligt boven de 600 kilometer. Dan is elektrificatie op dit moment voor ons bedrijf nog geen optie”, verklaart Jasper Limpens.

Met de inzet van de vier merken verzamelt Limpens waardevolle praktijkdata om toekomstige investeringen nog beter af te stemmen op hun specifieke transportbehoeften.

NCSC: hackers misbruiken gat in beveiliging Microsoft-servers

REDMOND – In de serverdienst van Microsoft is een groot gat in de beveiliging ontdekt. Hackers hebben die “ernstige kwetsbaarheden” ook gevonden en maken er “actief misbruik” van, waarschuwt het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC). Microsoft heeft maatregelen genomen om het risico te beperken en het NCSC adviseert gebruikers om die over te nemen. Een volledige oplossing is er nog niet.

Overheidsinstellingen en bedrijven gebruiken de serversoftware om documenten te delen binnen organisaties. Volgens cyberbeveiligers kan het lek wereldwijde gevolgen hebben, ook voor bedrijven in Nederland. Censys meldt dat meer dan 10.000 bedrijven met SharePoint-servers risico lopen. Nederland staat op de tweede plaats van de landen waar de meeste bedrijven zitten met die servers, na de Verenigde Staten.

Microsoft meldt dat het een nieuwe beveiligingsupdate heeft uitgebracht voor klanten om toe te passen op hun SharePoint-servers “om actieve aanvallen op lokale servers tegen te gaan”.

De Amerikaanse krant The Washington Post schrijft dat de inbraak Amerikaanse federale instanties, universiteiten, energiebedrijven en een Aziatisch telecombedrijf heeft getroffen. Volgens het Amerikaanse cyberveiligheidsagentschap CISA konden hackers door de kwetsbaarheid onder meer toegang krijgen tot bestandssystemen.

Vrachtwagenchauffeur raakt zwaargewond bij ongeval op terrein van transportbedrijf in Waalwijk

Foto: Persbureau Heitink

WAALWIJK – Op maandagochtend 21 juli is een vrachtwagen zwaargewond geraakt bij een ernstig ongeval op het terrein van een transportbedrijf aan de Kroonweg in Waalwijk.

Vermoedelijk is de chauffeur klem komen te zitten tussen de vrachtwagen en het laaddock. Eerder werd door getuigen ter plaatse gemeld dat het de zoon van de chauffeur zou zijn, maar het betrokken transportbedrijf laat de redactie weten dat het de chauffeur zelf betreft en niet zijn zoon.

Hulpdiensten waren snel ter plaatse. Twee ambulances en een traumahelikopter werden ingezet om medische hulp te verlenen. Het traumateam wist de chauffeur te bevrijden uit zijn benarde positie en ter plaatse te stabiliseren.

Hij is vervolgens met spoed per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis. Over de exacte aard en ernst van zijn verwondingen is op dit moment nog niets bekendgemaakt, meldt het transportbedrijf.

De politie onderzoekt hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de toedracht en of de geldende veiligheidsprocedures zijn gevolgd.

Ernstige aanrijding met twee vrachtwagens op N223 in Maasdijk [+foto’s]

Foto: Regio15

MAASDIJK – Op de Hoeksebaan (N223) in Maasdijk zijn maandag aan het eind van de ochtend twee vrachtwagens op elkaar gereden.

Eén van de twee chauffeur zit nog bekneld in het voertuig. Volgens de eerste berichten zou de chauffeur onwel zijn geworden. Hij kon zelf nog alarmnummer 112 bellen.

De andere chauffeur is inmiddels door de hulpdiensten bevrijd uit zijn benarde positie.

Foto: Regio15

De weg is in beide richtingen afgesloten.

Buitenlandse militair raakt zwaargewond bij parachutesprong Teuge

TEUGE – Op vliegveld Teuge in Gelderland is maandagochtend een buitenlandse militair zwaargewond geraakt bij een parachutesprong.

De Koninklijke Marechaussee meldt dat de militair bezig was met een oefening. Uit welk land het slachtoffer komt, is niet bekendgemaakt.

Voor het ongeval is een traumahelikopter opgeroepen. De marechaussee onderzoekt hoe het kon gebeuren.

Tijdelijke stop op het gebruik van staalslakken

Staalslakken
Foto: Adobe Stock | luca piccini basile

DEN HAAG – Er komt een pauze van een jaar voor bepaalde toepassingen van staalslakken op land waar een risico bestaat voor de gezondheid. Dat laat staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar vervoer en Milieu) vandaag weten aan de Tweede Kamer.

De tijdelijke noodregeling geldt bijvoorbeeld voor toepassingen van staalslakken op locaties waar direct contact mogelijk is of voor grootschalig gebruik. Voor andere toepassingen op land komt er een vergunningsplicht om veilig gebruik te garanderen. In de tussenliggende periode wordt er meer onderzoek gedaan naar hoe staalslakken veilig kunnen worden gebruikt en wordt er gekeken naar alternatieve toepassingen.

Staatssecretaris Thierry Aartsen: “Veiligheid heeft voor mij de hoogste prioriteit. Rapporten en signalen uit de praktijk wijzen op gezondheidsrisico’s voor mensen en dieren op plekken waar staalslakken worden gebruikt. Met huidige regels kunnen we geen veilig gebruik van staalslakken garanderen. Daarom drukken we nu op de pauzeknop. Tijdens die pauze kunnen we goed onderzoek doen naar de risico’s en mogelijk alternatief gebruik”

De aanleiding voor deze maatregelen is onder andere de maatschappelijke onrust over de risico’s van het gebruik van staalslakken, evenals de rapporten van het RIVM, de ILT en de Algemene Rekenkamer, die aandrongen op ingrijpen. Regelmatig komen er signalen binnen over irritaties aan huid en luchtwegen, en bijvoorbeeld neusbloedingen bij kinderen die spelen op plekken waar staalslakken zijn toegepast.

Het is bekend dat er problemen ontstaan wanneer staalslakken in contact komen met regen- of grondwater. Daarom zijn er al strenge eisen voor het gebruik, maar in de praktijk blijkt het moeilijk om dit contact volledig te voorkomen.

Ook zijn de risico’s op milieuschade door de toepassing van staalslakken onvoldoende duidelijk. Deze signalen zullen de komende periode verder worden onderzocht. Tegelijkertijd wordt, samen met bedrijven, gekeken naar alternatieven voor het gebruik van staalslakken.

De pauzeknop geldt niet voor alle toepassingen. Zo blijft het gebruik in groot oppervlaktewater toegestaan. Onderzoek wees eerder al uit daar geen gezondheids- of milieurisico’s aan zijn verbonden. Hetzelfde geldt voor situaties waarin staalslak is verwerkt tot betonsteen, is gebruikt als toeslagmateriaal in beton of asfalt of wordt gebruikt als bindmiddel met een percentage van minder dan 20 procent. Daar vormt het gebruik van staalslakken geen risico. De pauzeregeling treedt in werking na publicatie in de Staatscourant.

Vrachtwagenchauffeur onder invloed steelt meer dan 10.000 euro, geld dankzij politie terug bij eigenaar

Diefstal Portemonnee
Foto: Adobe Stock | Voyagerix

MÖNCHHAGEN/ELMENHORST (D) – In het Duitse Mönchhagen, nabij Rostock, heeft een vrachtwagenchauffeur zaterdag 19 juli ruim tienduizend euro verduisterd, nadat de eigenaar zijn portemonnee op weg naar een bakkerij verloor. Dankzij oplettende getuigen en snel optreden van de politie kon het geld worden teruggevonden en teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar.

De gedupeerde verloor zijn met meer dan 10.000 euro gevulde portemonnee tijdens de korte wandeling van zijn auto naar de plaatselijke bakker. Toen hij in de winkel merkte dat hij zijn portemonnee kwijt was, keerde hij direct terug naar zijn voertuig, maar vond het geld niet meer terug.

Volgens verklaringen van omstanders werd gezien dat een chauffeur van een vrachtwagen, die brood leverde aan de bakkerij, bukte en iets van de grond oppakte en vervolgens in zijn kleding stak. De vrachtwagen kon later worden getraceerd op het bakkerijdepot in Elmenhorst, waar de politie de 39-jarige Duitse chauffeur controleerde.

Omdat de man zich niet bepaald meewerkend opstelde, vroeg de politie op verzoek van de officier van justitie een huiszoekingsbevel aan. Bij de daaropvolgende fouillering troffen agenten het volledige contante geld aan in de schoenen van de chauffeur. De portemonnee zelf werd later teruggevonden in een prullenbak in een tankstation toilet waar de chauffeur eerder een stop had gemaakt.

Het geld werd op dezelfde dag nog teruggegeven aan de opgeluchte eigenaar, die het bedrag wilde gebruiken voor de aanschaf van een auto in de regio.

Tijdens de controle bleek tevens dat de vrachtwagenchauffeur onder invloed was van verdovende middelen. Hij kan daarom ook een vervolging wegens overtreding van de Duitse verkeerswetgeving tegemoetzien.

Tata Motors overweegt overname van Iveco via gesprekken met Exor

Diverse buitenlandse media melden dat Tata Motors, de Indiase autofabrikant en eigenaar van Jaguar Land Rover, gesprekken voert met Exor, het investeringsvehikel van de invloedrijke Agnelli‑familie, over de mogelijke overname van Iveco’s kernactiviteiten.

De gesprekken richten zich op de controlerende belangen van Exor in Iveco (27,1  procent van de aandelen, 43,1  procent van de stemrechten), waarbij Tata zich exclusief zal richten op de commerciële voertuigen. De defensietak, Iveco Defence Vehicles (IDV), valt buiten de potentiële deal en wordt apart gestructureerd of verkocht, naar verwachting tegen eind 2025.

Volgens bronnen komt dit beleggingsoverleg niet verrassend voor beleggers, aangezien Iveco met zijn marktkapitalisatie van ongeveer €4,2 miljard en positie als “de kleinere speler” binnen de Europese top vijf vrachtwagenbouwers al jarenlang als overnamekandidaat wordt gezien.

Na de publicatie van het nieuws stegen de aandelen Iveco op de beurs van Milaan tijdelijk met zo’n 9,7  procent, om de dag af te sluiten met een winst van 8,3  procent.

De toekomst van de defensie-eenheid IDV trekt bovendien de aandacht van andere strategische investeerders, waaronder joint bids van Leonardo–Rheinmetall, KNDS en Czechoslovak Group. Hun biedingen lopen op tot circa €1,9 miljard.

Niettemin blijft de Italiaanse ’golden power’ wetgeving, die buitenlandse overnames van strategische bedrijven onderwerpt aan strikte toezichtsregels, een cruciale factor voor de uiteindelijke uitkomst.

×