Clicky

zaterdag 3 mei 2025 - 16:14 uur
Home Blog Pagina 83

Vrouw overleden na ernstig ongeval op de A9, bestuurder bestelbus aangehouden

UITGEEST – Een 42-jarige vrouw uit de gemeente Zaanstad is aan haar verwondingen overleden na een ernstig ongeval op de A9 ter hoogte van Uitgeest, meldt de politie dinsdag.

De aanrijding gebeurde maandagmiddag rond 17.30 uur. Bij het ongeval waren twee personenauto’s en een bedrijfsauto betrokken. De bestuurster van een van de personenauto’s raakte bij de botsing zwaargewond en is later in het ziekenhuis overleden.

De bestuurder van de bestelbus, een 30-jarige man uit Assendelft, is aangehouden op verdenking van gebruik van verdovende middelen. Hij zit vast en zijn betrokkenheid bij het ongeval wordt verder onderzocht.

De A9 werd tot laat in de avond gesloten om het onderzoek veilig te kunnen uitvoeren. Het verkeer werd omgeleid.

De politie onderzoekt door middel van een verkeersongevallenanalyse wat er precies is gebeurd. Ook getuigen die nog niet met de politie hebben gesproken, roepen we op om zich te melden.

Controle binnenvaart: veel waarschuwingen en boetes voor overtredingen

Binnenvaartschip
Foto: Transport Online | E. van der Wal

ROTTERDAM – Tijdens de landelijke handhavingsactie binnenvaart ‘Veilige vaart voorop!’, die plaatsvond van 10 tot en met 16 maart 2025, heeft Rijkswaterstaat samen met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) 115 schepen gecontroleerd op veiligheid en naleving van regelgeving. Bijna de helft van de gecontroleerde schepen bleek niet volledig aan de eisen te voldoen.

In totaal kregen 46 schepen een waarschuwing. In zeven gevallen werden bestuurlijke boetes opgelegd. Vergeleken met een soortgelijke actie vorig jaar, toen 87 schepen werden gecontroleerd, is het aantal controles flink gestegen. Destijds kregen 34 schepen een waarschuwing en werden eveneens zeven boetes opgelegd.

Vaartijdenboek en veiligheidsmiddelen vaak niet op orde

De controles richtten zich vooral op overtredingen die een direct risico vormen voor de veiligheid op het water. Zo bleek bij ongeveer 25 procent van de gecontroleerde schepen het vaartijdenboek niet goed ingevuld. Hierbij ging het onder meer om fouten bij het registreren van bemanningskwalificaties, bemanningssterkte, vaartijden en rusttijden.

Daarnaast waren ook veiligheidsmiddelen aan boord vaak onvoldoende aanwezig of niet in orde. Bij circa een kwart van de schepen ontbraken belangrijke veiligheidsvoorzieningen zoals reddingsvesten, reddingsboeien, brandblussers en isolerende matten.

Voorlichting blijft essentieel

Naast controles werd er tijdens de actie ook veel aandacht besteed aan voorlichting. Mobiele verkeersleiders van Rijkswaterstaat gaven beroepsschippers uitleg over geldende regelgeving en praktische adviezen om de veiligheid aan boord te vergroten. Hierbij werd benadrukt hoe belangrijk een veilige werkomgeving is voor zowel de schipper als bemanningsleden.

De resultaten van de actie laten zien dat voortdurende aandacht voor veiligheid noodzakelijk blijft. Rijkswaterstaat en ILT blijven daarom regelmatig controles uitvoeren, gecombineerd met actieve voorlichting om de veiligheid op het water verder te verbeteren.

Ernstig ongeval met vier vrachtwagens zorgt voor langdurige hinder op Duitse A7

Foto: Duitse Politie

GÖTTINGEN – Op de Duitse snelweg A7 richting Kassel, tussen Göttingen-Nord en Göttingen, heeft maandagavond 24 maart rond 21:14 uur een ernstig verkeersongeval plaatsgevonden waarbij vier vrachtwagens betrokken waren. Twee chauffeurs raakten daarbij lichtgewond.

Volgens de eerste bevindingen van de politie merkte een 40-jarige vrachtwagenchauffeur te laat op dat er voor hem filevorming was ontstaan. Hij reed achterop de vrachtwagen van een 61-jarige chauffeur. Door de enorme impact werd deze vrachtwagen vervolgens tegen een derde vrachtwagen geduwd, die op zijn beurt tegen een vierde vrachtwagen botste.

Door de kettingbotsing lagen de rijbanen bezaaid met brokstukken en lekte er een aanzienlijke hoeveelheid diesel. De snelweg werd hierdoor volledig afgesloten voor uitgebreide bergings- en reinigingswerkzaamheden. Pas dinsdagochtend rond 08.00 uur kon één rijstrook weer worden vrijgegeven.

Volgens de politie duren de reinigingswerkzaamheden nog tot laat in de middag. Daarbij moet ook verontreinigde grond naast de snelweg worden afgegraven en afgevoerd.

Verkeer richting Kassel moet rekening houden met ernstige vertraging. Weggebruikers worden dringend geadviseerd de omgeving te mijden en de aangegeven omleidingsroutes te volgen.

Faillissementsuitverkoop Blokker levert ruim 103 miljoen euro op

Blokker
Foto: Transport Online | E. van der Wal

AMSTERDAM – De faillissementsuitverkoop van Blokker heeft ruim 103 miljoen euro opgeleverd.

Dat komt naar voren uit het faillissementsverslag van de curatoren, waar vaknieuwswebsite RetailTrends als eerste over berichtte. De uitverkoop duurde tot eind december, waarna de bijna vierhonderd Blokker-winkels hun deuren sloten.

Blokker werd in november vorig jaar failliet verklaard. Het 128 jaar oude bedrijf kampte met aanhoudende verliezen en problemen met het afbetalen van schulden bij de Belastingdienst. Die schulden waren ontstaan tijdens de coronapandemie, toen winkels maar beperkt open konden als maatregel tegen virusbesmettingen.

Uit het verslag komt verder naar voren dat PB Capital de merkrechten, activa en de webshop heeft overgenomen voor een bedrag van 1 miljoen euro. De bestuurders van deze bv zijn Ans Blokker en Roland Palmer, respectievelijk de zus van Jaap en Albert ‘Ab’ Blokker en haar zoon. Jaap en Ab Blokker hebben de winkelketen jarenlang geleid.

BuZa waarschuwt lhbtiq+’ers die naar VS reizen

DEN HAAG – Mensen uit de lhbtiq+-gemeenschap die naar de Verenigde Staten reizen moeten er rekening mee houden dat daar andere wetten en gebruiken gelden voor lhbtiq+’ers dan in Nederland, waarschuwt het ministerie van Buitenlandse Zaken dinsdag. Eerder stelde het ministerie al dat enkele staten lokale wetten hebben ingevoerd die negatieve gevolgen kunnen hebben voor lhbtiq+-personen, bijvoorbeeld als het gaat om toegang tot gezondheidszorg.

BuZa benadrukt dat de Amerikaanse overheid op 20 januari bepaalde dat alleen een M of V wordt geaccepteerd als geslachtsvermelding. Dat betekent dat bij de aanvraag van een visum of ESTA het geboortegeslacht moet worden aangegeven. Voor vragen wijst het ministerie door naar het Amerikaanse consulaat in Amsterdam.

De eerste dagen na zijn aantreden voerde president Donald Trump een grote reeks decreten door, onder andere gericht tegen rechten van queerpersonen. Daarmee beperkt Trump zonder tussenkomst van het Congres de toegang tot de gezondheidszorg voor transgenders, non-binaire en intersekse personen, verbiedt hij overheidsinstellingen en organisaties die met de overheid werken bijzondere programma’s die minderheden aantrekken en hij verbiedt transgenders om in het leger te dienen.

Eerder waarschuwden Denemarken, Finland en Duitsland inwoners die naar de VS reizen ook al voor de gevolgen van de wetswijzigingen. Dinsdag deed Frankrijk hetzelfde door inwoners erop te wijzen dat ze hun geboortegender in hun visa- of ESTA-aanvraag moeten doorgeven.

Shell wil hogere verkoop lng en meer geld naar aandeelhouders

NEW YORK – Shell wil de verkoop van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de periode tot 2030 jaarlijks met 4 tot 5 procent verhogen, om zo de leidende positie van het olie- en gasconcern op de lng-markt verder te versterken. Dat meldt Shell voorafgaand aan een beleggersdag in New York. Shell verwacht een sterke stijging van de wereldwijde vraag naar lng, dat onder meer wordt gebruikt om meer vervuilende fossiele bronnen als steenkool te vervangen.

Shell wil met die hogere lng-verkopen ook zorgen voor meer geld dat naar de aandeelhouders kan, door dividenduitkeringen en de inkoop van eigen aandelen. Het bedrijf verhoogde daarbij ook doelstellingen voor het uitkeren van cash aan de aandeelhouders en kostenbesparingen. Tegelijkertijd worden investeringen verlaagd. Verder wil Shell de gasproductie jaarlijks met 1 procent verhogen tot 2030, met een stabiele olieproductie.

Het bedrijf verwacht dat de vraag naar lng in 2040 met 60 procent zal stijgen, vooral door een grotere behoefte in landen in Azië. Door de grote vraag naar stroom voor bijvoorbeeld elektrisch rijden, datacenters en toepassingen rond kunstmatige intelligentie (AI) wordt ook meer lng gebruikt in gascentrales.

Kritiek

Shell-topman Wael Sawan stelt dat het bedrijf flinke vooruitgang heeft geboekt met zijn doelstellingen en dat het concern simpeler, weerbaarder en concurrerender wordt. Onder Sawans leiding zet Shell meer in op fossiele brandstoffen en worden duurzame projecten juist teruggeschroefd of gestopt. Ook worden zwakker presterende onderdelen afgestoten.

Shell kijkt ook naar de strategische opties voor zijn chemieactiviteiten in de Verenigde Staten en Europa. Onlangs meldde zakenkrant The Wall Street Journal nog dat Shell overwoog chemische activiteiten in de VS en Europa te verkopen.

Het bedrijf krijgt al jaren kritiek van activistische beleggers en klimaatorganisaties die vinden dat Shell te weinig doet om de CO2-uitstoot te verminderen.

Transport Roosens neemt Coupétrans over

ANTWERPEN – Het Belgische Transport Roosens breidt met de overname van, het eveneens Belgische, Coupétrans, de containeractiviteiten in de Antwerpse regio verder uit.

Stephan Roosens, vierde generatie, heeft samen met partner Karolien Van Duyse, Transport Roosens uitgebouwd tot een toonaangevende speler in het transport. Na de overname van Thuysbaert in 2016 en Van Gucht in 2019, wordt met de acquisitie van Coupétrans haar aanbod in vervoer van zeecontainers aanzienlijk versterkt.

Naast containertransport is Roosens ook actief in conventioneel transport met schuifzeilopleggers en gesloten diepladers alsook tanktransport en warehousing. Vanuit de logistieke locaties in het Antwerpse havengebied op Linkeroever en Rechteroever vervoert men voornamelijk zeecontainers van of naar de Benelux, Noord-Frankrijk, Duitsland en andere regio’s in West-Europa. Beide vestigingen bieden als containerdepot alle nodige voorzieningen zoals laadinfrastructuur voor reefer containers.

De aankoop van Coupétrans past in de strategie om, via de overname van een gezond bedrijf, de Antwerpse verankering verder uit te breiden. Stephan Roosens is heel tevreden met de uitbreiding: “Net als Transport Roosens staat Coupétrans al decennialang bekend om haar flexibiliteit en klantgerichte aanpak waarbij alle medewerkers en de volledige vloot worden ondergebracht in de Roosens familie. Dit brengt onze capaciteit in containertransport op 90 trekkers en 180 containerchassis.”

Coupétrans werd in 1953 opgericht en specialiseerde zich door de jaren heen in het transport van zeecontainers. Guy Coupé die het bedrijf verder succesvol heeft uitgebouwd ging via bemiddelaar De Putter & Co op zoek naar een overnamekandidaat voor de transportactiviteiten.

“Ik ben verheugd dat Coupétrans zijn weg vervolgd in handen van Transport Roosens. De gedeelde waarden en gelijkaardige aanpak zullen ervoor zorgen dat onze klanten de vertrouwde service kunnen blijven genieten. Ik ben ervan overtuigd dat de overstap van onze medewerkers vlot zal verlopen”, aldus Guy Coupé.

De familie Coupé zal zich verder blijven toeleggen op de opslag en logistieke dienstverlening voor onder andere de circulaire economie met 24.000 m² magazijnen en 20.000m² buitenopslag langs de vaart in Rijkevorsel. Steven Coupé heeft al geruime tijd de leiding over de activiteiten van CBC Logistics BV.

De overname kwam tot stand door bemiddeling van consultancybureau De Putter & Co, expert in M&A binnen transport & logistiek. Managing Director William De Putter blikt tevreden terug op de samenwerking: “De familie Coupé gaf ons de opdracht een overnamekandidaat te zoeken voor de transportactiviteiten aangezien de volgende generatie de focus op logistiek legt. We zochten én vonden in Transport Roosens een passende overnemer met een gelijkaardige specialisatie en bedrijfscultuur wat resulteerde in een meerwaarde voor alle partijen.”

Transport Roosens liet zich in het hele overnametraject begeleiden door Gerwin Gysens, juridisch en financieel expert van EMPORION BV.

Arctic KickOff: MAN Polarexpress rijdt geheel elektrisch van Lapland naar München

De MAN Polarexpress, een batterij-elektrisch aangedreven eTGX trekker, is begonnen aan een rit van circa 3.000 kilometer van de poolcirkel in Lapland naar München. Daarbij demonstreert de eTGX onder meer zijn indrukwekkende actieradius, zelfs bij ijzige temperaturen.

Tegelijkertijd laat de MAN eTGX zien dat volledig elektrisch trans-Europees langeafstandsvervoer met trucks die uitsluitend gebruikmaken van de openbare laadinfrastructuur nu al mogelijk is. Ook de MAN Charge&Go laadpas, waarmee openbaar laden bij laadstations van verschillende aanbieders moeiteloos verloopt, staat in de spotlights.

“Met deze rit willen we nogmaals laten zien dat de EV-transitie in het internationale langeafstandstransport met de nieuwe MAN eTruck nu al mogelijk is en in de praktijk kan worden gebracht”, verklaart Friedrich Baumann, lid van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus en verantwoordelijk voor Sales & Customer Solutions.

“We bieden tal van handige oplossingen rondom de eTruck, zoals MAN Charge&Go, die het klanten gemakkelijker maken om over te stappen van dieseltrucks naar elektrisch aangedreven exemplaren. Dat we nu al volledig elektrisch van de poolcirkel naar München kunnen rijden en uitsluitend kunnen vertrouwen op de openbare laadinfrastructuur is een positieve ontwikkeling. Er moet op dit vlak echter nog veel gebeuren in Europa. Om met miljoenen trucks een complete transitie te realiseren in het langeafstandstransport, zijn er nog grote inspanningen en investeringen nodig wat betreft de uitbreiding van de noodzakelijke high-performance laadinfrastructuur.”

De reisgenoten

De tour, die duurt van 20 tot en met 26 maart, wordt begeleid door influencers als André Brockschmidt (Bauforum 24) en Christina Scheib (Trucker Babes), bekende namen binnen de internationale truckscene. Ze krijgen een deskundige rijbegeleiding van trainers van MAN ProfiDrive. Voor de marktintroductie van de MAN eTrucks heeft de afdeling chauffeurstraining van MAN zijn jarenlange elektrische expertise uit de bussector overgeheveld naar elektrische trucks. Bedrijven en chauffeurs krijgen een praktische ondersteuning bij de overstap naar de nieuwe aandrijftechnologie.

Details van de tour

De tocht met een lengte van circa 3.000 kilometer omvat in totaal zeven etappes: van de poolcirkel langs de Zweedse oostkust naar Stockholm, vanaf daar door het binnenland naar Malmö in Zuid-Zweden, verder naar Kopenhagen en door Denemarken naar Hamburg en vervolgens via Schweinfurt dwars door Duitsland naar de eindbestemming in München. Gemiddeld legt de MAN eTGX tussen de 400 en 600 kilometer per dag af, afhankelijk van de routeomstandigheden.

De tour op social media

Het Arctic KickOff-team doet verslag van zijn ervaringen tijdens de volledig op batterij-elektrische energie afgelegde reis van de poolcirkel naar München in vijf videoafleveringen, die van 24 tot en met 27 maart te zien zijn op de MAN-kanalen op YouTube en Instagram. Tegelijkertijd plaatsen de influencers impressies van de tour op hun eigen kanalen.

Een voetbal in de kleuren van FC Bayern, die de MAN eTGX tijdens de 3.000 kilometer lange rit vergezelt, voorziet de teams tijdens de etappes van een bijzondere energie. Het verhaal hierachter wordt uit de doeken gedaan tijdens de laatste etappe naar München!

China hekelt ‘inmenging’ VS in Venezuela door nieuwe heffing

BEIJING – China heeft de Verenigde Staten beschuldigd van “inmenging in de binnenlandse aangelegenheden van Venezuela”.

Daarmee reageerde de Chinese overheid op nieuwe heffingen die de Amerikaanse president Donald Trump maandag heeft aangekondigd tegen landen die Venezolaanse olie en gas kopen.

Die heffingen moeten op 2 april ingaan en China is de grootste importeur van die olie. “We roepen de VS op om te stoppen met de inmenging in de binnenlandse aangelegenheden van Venezuela en de illegale eenzijdige sancties tegen Venezuela op te heffen”, zei een Chinese woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken dinsdag tijdens een persconferentie.

Venezuela wordt al jaren geconfronteerd met Amerikaanse sancties. Bij de aankondiging op maandag beschuldigde Trump het land ervan “tienduizenden hooggeplaatste en andere criminelen” naar de VS te sturen, “doelbewust en bedrieglijk”.

Familieleden van Franse peuter Emile opgepakt om zijn dood

PARIJS – De Franse politie heeft vier personen opgepakt voor de dood van de Franse peuter Emile, die in juli 2023 verdween. Het gaat om de grootouders en twee volwassen kinderen van dat stel, die worden verdacht van “opzettelijke doodslag” en het “verbergen van een lijk”, maakte de lokale aanklager bekend.

Het onderzoek loopt nog en de familieleden zullen nu worden ondervraagd. De advocaat van de grootouders heeft de arrestatie bevestigd.

Emile was 2,5 jaar oud toen hij verdween in het Franse Alpengehucht Haut-Vernet. Daar logeerde hij bij zijn opa en oma, zijn ouders waren niet in de buurt. Negen maanden lang was er geen spoor van de peuter, tot een wandelaar zijn botten aantrof op een kleine 2 kilometer van het dorp. Het is nog altijd niet duidelijk hoe het kind is omgekomen.

Eerder deze maand deed de politie opnieuw onderzoek in Haut-Vernet, in de buurt van het huis van de grootouders. Franse media meldden eerder al dat de grootvader van Emile in de jaren negentig ooit is ondervraagd over seksueel geweld op een privéschool, maar hij is daar niet voor veroordeeld.

Vorige maand is Emile begraven. Honderden mensen waren afgekomen op de dienst.

Van Toorn Transport BV uit Eck en Wiel failliet verklaard

Foto: Adobe Stock | Pla2Na

ECK EN WIEL –  Voor de rechtbank van Gelderland is op maandag 24 maart 2025 Van Toorn Transport BV failliet verklaard. Het bedrijf, gevestigd aan de Kniphoek 1a in Eck en Wiel, handelde ook onder de naam H. van Toorn & Zn.

Op dit moment is nog niet bekend wie het faillissement heeft aangevraagd en waarom.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel is het bedrijf opgericht in 2016 en werkten er rond de 15 werknemers.

Of er een doorstart van het bedrijf komt zal de curator, Mr. R. van Dijk, verder onderzoeken.

 

Huidkanker is snelst toenemende vorm van kanker, ziet IKNL

AMSTERDAM – Van alle vormen van kanker komt huidkanker het meest voor in Nederland. Het is ook de snelst toenemende vorm van kanker, en het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) verwacht dat de aantallen voorlopig blijven stijgen.

Volgens de organisatie krijgen jaarlijks bijna 75.000 mensen te horen dat ze huidkanker hebben. Dit betekent dat een gemiddeld ziekenhuis drie van deze diagnoses per dag stelt. De stijging is belastend voor de zorg, zegt IKNL. Veel mensen moeten regelmatig terugkomen voor controle, omdat de kanker kan terugkeren.

Bij twee op de drie huidkankerpatiënten gaat het om een basaalcelcarcinoom. Dat is een kwaadaardig plekje op de huid, maar het groeit langzaam en zaait bijna nooit uit. Verreweg de meeste patiënten genezen ervan, maar ze hebben soms meerdere behandelingen nodig.

Uitzaaiingen

Ook het zogenoemde plaveiselcelcarcinoom, een andere vorm van huidkanker, komt relatief vaak voor. Die vorm is eveneens goed te behandelen en de vooruitzichten van patiënten zijn goed.

Jaarlijks krijgen ruim 8000 mensen de diagnose melanoom. Die vorm van huidkanker kan wel gevaarlijk zijn door uitzaaiingen.

Defensieminister VS ontkent groepschat met aanvalsplan Houthi’s

WASHINGTON – De Amerikaanse minister van Defensie, Pete Hegseth, ontkent dat hij plannen om de Houthi’s in Jemen aan te vallen in een groepschat heeft besproken. De hoofdredacteur van tijdschrift The Atlantic leek per ongeluk te zijn toegevoegd aan een groep op berichtendienst Signal waarin de top van de Amerikaanse regering wapens, doelwitten en de timing van een militaire operatie besprak.

“Niemand stuurde berichtjes over oorlogsplannen en dat is alles wat ik erover kwijt wil”, zei Hegseth bij aankomst in Hawaï tegen verslaggevers. Volgens de reconstructie die Atlantic-hoofdredacteur Jeffrey Goldberg schreef, zat Hegseth zelf ook in het groepsgesprek. De Nationale Veiligheidsraad bevestigde tegenover het magazine dat het lijkt te gaan om een echte discussie en zegt dat wordt gekeken hoe daar een fout nummer aan is toegevoegd.

Hegseth ontweek vragen van verslaggevers, schrijft de BBC. Zo zei de minister dat Goldberg “geen serieuze journalist” is en “onzin uitkraamt”. Hij verweet Goldberg “keer op keer hoaxes (broodjeaapverhalen) te verspreiden”.

In de groepschat was discussie of de aanval door moest gaan, omdat Europa er meer baat bij zou hebben dan de VS. Een gebruiker met de naam @PeteHegseth schreef: “Ik denk dat we het moeten doen. Ik heb er alleen een hekel aan dat we zo Europa weer uit de brand helpen.” Een gebruiker met de naam @VP zei daarop: “Ik haat ook dat Europa gratis meelift. Het is EEN SCHANDE.” Mogelijk gaat het om vicepresident JD Vance.

De Democraten hebben Hegseth opgeroepen af te treden. “Hij was al ongeschikt om het ministerie te leiden voordat hij onze nationale veiligheid in gevaar bracht door slordig om te gaan met gevoelige militaire informatie”, aldus Democraat Ken Martin. Ook hebben ze om een onderzoek naar de gang van zaken gevraagd.

Trump zei in eerste instantie van niets te weten en leek later te grappen over de situatie. Hij zei “geen groot fan” te zijn van The Atlantic en voorspelde dat het blad failliet gaat. Trump zei ook dat de aanval op de Houthi’s in elk geval erg effectief was.

ProRail ziet honderden dassensporen rond treinspoor

UTRECHT – ProRail heeft de afgelopen twee jaar honderden dassensporen ontdekt langs het treinspoor, bevestigt een woordvoerder van de spoorwegbeheerder na berichtgeving van de NOS.

Het gaat om onder meer uitwerpselen en graafsporen. In zo’n 10 procent van de gevallen gaat ProRail onderzoeken of er maatregelen nodig zijn bij het spoor.

Volgens de woordvoerder komen dassen alleen in het westen van het land niet voor en juist het meest in het oosten.

Dassenburchten onder het spoor kunnen veel hinder voor het treinverkeer veroorzaken en het kost veel geld om dit aan te pakken. Zo werden in het Zuid-Limburgse Voerendaal burchten weggehaald, maar zijn extra maatregelen nodig. Dat gaat volgens de woordvoerder 6,5 miljoen euro kosten en tijdens de werkzaamheden kunnen er veertig dagen lang minder of geen treinen rijden.

De woordvoerder kan nog niet zeggen wanneer het onderzoek naar de dassensporen is afgerond en duidelijk is welke maatregelen mogelijk nodig zijn.

Opnieuw bijna helft minder Tesla’s verkocht in EU

Tesla
Foto: Adobe Stock | Aleksei Potov

BRUSSEL – Autorijders in de Europese Unie kochten afgelopen maand opnieuw veel minder vaak een Tesla dan een jaar eerder. Het aantal was met net geen 12.000 bijna de helft van de verkopen in februari 2024, meldt de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Daarmee wijkt de fabrikant net als een maand eerder duidelijk af van de algehele trend binnen de EU-markt voor elektrische auto’s, die juist in opmars is.

Het is nog onduidelijk waarom er in Europa minder Tesla’s worden verkocht. Betaalbaardere modellen van concurrenten doen het de laatste tijd goed, maar ook is Tesla-topman Elon Musk veel in het nieuws om zijn rol bij het nieuwe bewind van de Amerikaanse president Donald Trump. Musk bemoeide zich ook met de Duitse verkiezingen, waarbij hij zijn steun uitsprak voor de radicaal-rechtse AfD.

De verkoop van elektrische auto’s liet juist net als een maand eerder een flinke plus zien, in februari van 24 procent. In Nederland ging het om een stijging van 22 procent. Mogelijk komt dat doordat veel bedrijven in ons land werknemers verplichten een elektrische auto te kiezen als auto van de zaak.

Hybride auto’s blijven de populairste auto’s, met een aandeel van 35 procent. Daarna volgen benzineauto’s (29 procent). Hybride auto’s waren in februari in opkomst (plus 19 procent), benzineauto’s werden minder populair (min 22 procent).

×