GÖTEBORG – In de haven van Göteborg is voor het eerst Zweeds geproduceerde vloeibare biomethaan (bio-lng) geleverd aan de maritieme sector. Het schip Tern Ocean van rederij Terntank werd daar gebunkerd met de biobrandstof, geproduceerd en geleverd door St1 en St1 Biokraft. Het betreft een belangrijke pilot in de overstap naar alternatieve brandstoffen in de scheepvaart.
De bunkering vond plaats aan kade 519 in de haven van Göteborg en werd mogelijk gemaakt door samenwerking tussen brandstofproducenten, rederij Terntank en gasnetbeheerder Nordion Energi. Volgens de betrokken partijen vormt deze succesvolle operatie een belangrijke mijlpaal op weg naar grootschalige inzet van biomethaan in de maritieme sector.
“Om de energietransitie in de scheepvaart te versnellen is samenwerking in de hele keten cruciaal,” aldus Therese Jällbrink, hoofd hernieuwbare energie van de haven van Göteborg. “Met deze bunkeroperatie zetten we een duidelijke stap richting onze ambitie om dé bunkeringhub voor alternatieve brandstoffen in Scandinavië te worden.”
Biobrandstof voor fossielvrije logistiek
Biomethaan – een hernieuwbare brandstof – is bij uitstek geschikt voor gebruik in de scheepvaart, mede dankzij bestaande infrastructuur en procedures voor vloeibaar aardgas (lng). Bovendien groeit de vraag naar duurzame brandstoffen onder rederijen, wat de beschikbaarheid en schaalbaarheid vergroot.
De haven van Göteborg ziet vloeibaar biomethaan als een essentieel onderdeel van de brandstofmix binnen zogenaamde green shipping corridors, waarmee fossielvrije logistieke ketens mogelijk worden gemaakt.
Groeiambitie en nieuwe infrastructuur
St1 en St1 Biokraft willen de komende jaren uitgroeien tot grootschalige leveranciers van bio-lng voor de maritieme sector. In dat kader staan meerdere nieuwe productielocaties gepland in Zweden. Daarnaast zal in 2026 een nieuwe bio-lng liquefactie-installatie worden gebouwd in de haven van Göteborg door Nordion Energi, aangesloten op het gasnet van West-Zweden.
“Met deze installatie zetten we een strategische stap om concurrerende bio-lng aan te bieden aan de scheepvaart,” zegt Ted Gustavsson van St1 Biokraft. “Dit stelt ons in staat een leidende positie in deze markt in te nemen.”