Clicky

zondag 27 juli 2025 - 07:02 uur
Home Blog Pagina 8

Journalist Derk Sauer ernstig gewond geraakt bij ongeluk met zeilboot

AMSTERDAM – Journalist Derk Sauer is ernstig gewond geraakt bij een ongeluk op zijn zeilboot. Dat meldt Het Parool, waarvoor hij al jaren wekelijks een column schrijft.

“Derk en zijn vrouw Ellen hebben drie weken geleden een ongeluk gehad op hun zeilboot, daarbij is Derk ernstig gewond geraakt aan zijn rug”, staat in een bericht op de site van Het Parool.

“Hij is op dit moment herstellende en zal voor langere tijd afwezig zijn. Wij wensen Derk en zijn familie heel veel sterkte in deze moeilijke periode.”

De 72-jarige Sauer is behalve columnist voor Het Parool ook onder meer oprichter van de krant The Moscow Times.

Lindt maakt chocoladerepen fors duurder vanwege recordhoge cacaoprijs

ZÜRICH – Chocoladefabrikant Lindt & Sprüngli heeft zijn prijzen in het afgelopen halfjaar met bijna 16 procent verhoogd om de recordhoge cacaoprijzen te compenseren. Hierdoor verkocht het Zwitserse bedrijf wel 4,6 procent minder pralines, chocoladerepen en truffels.

Door de prijsverhogingen wist Lindt & Sprüngli een omzet van 2,4 miljard Zwitserse frank te boeken in de eerste jaarhelft, omgerekend 2,6 miljard euro. Dat is een stijging van 9 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

De nettowinst daalde met meer dan 13 procent tot 189 miljoen Zwitserse frank.

Topman Adalbert Lechner spreekt van “uitdagende marktomgeving”. Toch verhoogde het bedrijf, vooral bekend om zijn Lindor-pralines en gouden chocoladepaashazen, zijn verkoopdoelstelling voor heel 2025.

Impact handelsoorlog op overslag haven Rotterdam dit jaar gering

ROTTERDAM – Als de dreigende Amerikaanse importheffingen uitmonden in een handelsoorlog heeft dat dit jaar “niet of nauwelijks” effect op de overslag in de Rotterdamse haven. Dat zei topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam dinsdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers. “We zien het nog niet”, aldus Siemons.

Maar de havenbaas waarschuwde dat onzekerheid nooit goed is voor de economie. “Het betekent dat er op termijn investeringen uitgesteld zullen worden.” Dat heeft vervolgens ook nadelige economische gevolgen, zoals een lager consumentenvertrouwen. Het Havenbedrijf Rotterdam rekent voor de rest van dit jaar onder meer op een lichte groei van de containeroverslag, maar die hangt af van een mogelijke handelsoorlog.

Volgens Siemons blijven de directe effecten van een handelsoorlog beperkt. De hoeveelheid goederen die vanuit Europa via de haven naar de Verenigde Staten wordt verscheept, vormt slechts een klein percentage van de volledige exportstroom.

Goederenoverslag

De Amerikaanse importheffingen van de Verenigde Staten op goederen uit Europa en China hadden in het eerste halfjaar “nog geen aantoonbaar negatief effect” op de afhandeling van containers in de Rotterdamse haven, maakte de haven al bekend.

De totale goederenoverslag is in de eerste zes maanden met 4,1 procent afgenomen, onder meer doordat er minder kolen en ijzererts werden overgeslagen. Dat heeft te maken met de lagere productie van de Duitse staalindustrie. Voor de totale overslag verwacht het Havenbedrijf in de tweede helft van het jaar een licht herstel van de volumes. Wel wordt gerekend op een blijvend lagere aanvoer voor de industrie.

Rode Zee

Siemons stipte verder aan dat de effecten van de situatie op de Rode Zee nog steeds voelbaar zijn in de haven van Rotterdam. Veel schepen varen al langere tijd niet meer door het Suezkanaal, de belangrijke vaarroute tussen Europa en Azië, in verband met aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op schepen in de Rode Zee.

Het gevolg daarvan is dat schepen omvaren via zuidelijk Afrika en langer onderweg zijn. Schepen worden ook voller beladen en zetten per keer meer op de kant. Dat is een van de redenen dat het momenteel druk is bij de afhandeling van containerstromen, waardoor binnenvaartschepen en het wegvervoer in de Rotterdamse haven kampen met langere wachttijden dan gebruikelijk.

Uitval van treinen door kapot spoor bij Delft

DELFT – Tussen Den Haag en Rotterdam rijden veel minder treinen, meldt de NS. De oorzaak is een defect spoor tussen Delft en Schiedam.

De NS verwacht dat de hinder nog tot dinsdag 19.30 uur aanhoudt. Reizigers tussen Den Haag en Rotterdam krijgen het advies om via Gouda te reizen.

Door het defecte spoor rijden ook tussen Rotterdam en Dordrecht minder treinen, meldt ProRail. “We hebben besloten om het spoor vanavond na de spits te herstellen, op dat moment is er geen treinverkeer mogelijk.”

Vanaf hoe laat dat is, is nog onduidelijk. ProRail adviseert reizigers om de NS-app te checken voor vertrek.

Oproep aan transportbedrijven om mee te doen aan IRU-onderzoek naar chauffeurstekort

Illustratie: Adobe Stock | franz massard

DEN HAAG – De internationale wegtransportorganisatie IRU is gestart met haar jaarlijkse onderzoek naar het wereldwijde chauffeurstekort. Transportbedrijven worden opgeroepen om de enquête in te vullen, zodat actuele gegevens kunnen worden verzameld over de oorzaken van het tekort én mogelijke oplossingen.

De uitkomsten worden gebruikt voor lobbyactiviteiten op Europees en nationaal niveau.

De IRU voert het onderzoek sinds 2019 uit en brengt jaarlijks trends in kaart. Daarmee kan worden beoordeeld welke effecten interventies en beleidsmaatregelen daadwerkelijk hebben.

In Nederland gebruikt Transport en Logistiek Nederland (TLN) de resultaten van het IRU-rapport als onderbouwing voor belangenbehartiging richting overheid en politiek.

De enquête is beschikbaar in het Nederlands en kan nog tot 30 september 2025 worden ingevuld. TLN en IRU roepen alle transportbedrijven op om deel te nemen, zodat er voldoende betrouwbare data beschikbaar komt voor effectief beleid.

>> Deelnemen aan de enquête kan via deze link.

Duitse minister hamert op belang uitzetcentra asielzoekers

KOPENHAGEN – Duitsland wil afspraken over uitzetcentra voor afgewezen asielzoekers vastleggen, zei de Duitse minister van Binnenlandse Zaken Alexander Dobrindt. Ze moeten worden opgenomen in het voorstel van de Europese Commissie voor nieuwe terugkeerregels. Nieuwe terugkeerregels zonder zulke centra zijn volgens hem niet geloofwaardig, zei Dobrindt voor aanvang van overleg met de EU-ministers die verantwoordelijk zijn voor asiel en migratie.

Ook Frankrijk is voorstander van terugkeercentra, zei minister Bruno Retailleau (Binnenlandse Zaken) bij aankomst. “Ik ben voorstander van alles wat uitzettingen van afgewezen asielzoekers efficiënter maakt.”

Volgens de Duitse minister zijn er mogelijkheden om met landen buiten de EU afspraken te maken voor de realisatie van die returnhubs, zoals de uitzetcentra ook worden genoemd. Dobrindt vindt dat daar binnen de EU voorwaarden voor moeten worden geschapen, maar staat positief tegenover landen die daar nu al mee experimenteren of dat willen gaan doen.

Hij sluit niet uit dat Duitsland zich aansluit bij initiatieven van EU-lidstaten. “Duitsland maakt weer deel uit van het team van Europese landen dat illegale migratie wil bestrijden”, zei Dobrindt.

De Franse minister noemt nieuwe regels voor terugkeer “van fundamenteel belang. De huidige regels zijn bedoeld om illegalen de kans te geven om vrijwillig te vertrekken, maar ze maken van die gelegenheid gebruik om te vluchten.”

Terugkeeroperaties moeten efficiënter zijn, benadrukte Retailleau. “Wat gedwongen uitzettingen betreft, staan we volledig machteloos.”

Ook Nederland is voorstander van uitzetcentra.

Momenteel keert een op de vijf uitgeprocedeerde asielzoekers terug naar het land van herkomst.

CEVA Logistics opent internationaal TIR-centrum in Chinese grensstad Alashankou

ALASHANKOU – CEVA Logistics heeft op 22 juli een nieuw internationaal wegtransportcentrum geopend in Alashankou, een Chinese stad aan de grens met Kazachstan. Het 4.300 vierkante meter grote centrum – inclusief een aparte ruimte van 1.000 m² voor de behandeling van gevaarlijke stoffen – is CEVA’s eerste faciliteit voor het consolideren van inkomend en uitgaand TIR-vervoer.

De vestiging is gelegen in het Cross-Border eCommerce Industrial Park binnen de Comprehensive Bonded Zone van Alashankou. De locatie biedt strategische voordelen voor grensoverschrijdend wegtransport richting Centraal-Azië, de Kaukasus en Europa, met onder andere snelle douaneafhandeling, belastingvrije opslag en stimuleringsmaatregelen voor e-commerce en productie.

Het nieuwe TIR-centrum stelt CEVA in staat om LTL-zendingen (deelladingen) te bundelen, waardoor verschillende verladers gezamenlijk gebruik kunnen maken van truckcapaciteit. In vergelijking met conventioneel wegvervoer levert dit model een tijdswinst op van bijna 30 procent en een gemiddelde kostenbesparing van 15 procent.

Binnenkort zal het centrum het knooppunt vormen van een nieuw, veilig en stabiel TIR-netwerk dat circa 30 steden in 15 landen in Centraal-Azië, de Kaukasus en Europa met elkaar verbindt.

Kelvin Tang, Vice President Ground & Rail, Greater China en Global Cross-Border & Multimodal Leader bij CEVA Logistics: “Alashankou is niet langer slechts een doorgangspunt, maar een lanceerplatform voor de Euraziatische supply chains. Door de eenvoud van het TIR-systeem te combineren met het vooruitstrevende beleid van de stad bieden we klanten een snellere, volledig transparante logistieke oplossing van begin tot eind.”

CEVA Logistics is onderdeel van de CMA CGM Group en actief in meer dan 170 landen. Met circa 110.000 medewerkers en een omzet van 18,3 miljard dollar in 2024, is het bedrijf wereldwijd actief in contractlogistiek, lucht-, zee- en wegtransport, en de distributie van afgewerkte voertuigen.

 

 

 

 

Vragen aan ChatGPT

Bill Cosby rouwt om dood televisiezoon Malcolm-Jamal Warner

Bill Cosby is geraakt door de dood van Malcolm-Jamal Warner, die zijn zoon speelde in de serie The Cosby Show. Een woordvoerder voor Cosby zegt tegen verschillende media dat het overlijden van Warner Cosby deed denken aan de dood van zijn eigen zoon Ennis, die in 1997 werd doodgeschoten.

De komiek liet ook van zich horen in een telefonisch interview met ABC News. In het gesprek zei Cosby dat hij erg genoot van werken met Warner. “Hij was erg professioneel. Hij kende altijd zijn tekst en wist altijd waar hij heen moest”, aldus Cosby. De 88-jarige komiek zei verder dat hij ook na het einde van The Cosby Show nog lang in contact bleef met Warner.

Warner verdronk zondag voor de kust van Costa Rica. Hij speelde in The Cosby Show de rol van Theodore Huxtable, de zoon van Bill Cosby’s personage Heathcliff. Dat deed hij van 1984 tot 1992.

Johan Derksen wil Matthijs van Nieuwkerk in Vandaag Inside

HILVERSUM – Johan Derksen ziet in Matthijs van Nieuwkerk een geschikte vervanger van Albert Verlinde aan tafel bij Vandaag Inside. Hij en Wilfred Genee zijn erg van de presentator gecharmeerd, zegt de tv-analist in zijn podcast Groeten uit Grolloo.

“Ik weet niet hoe Matthijs daarin staat, maar die zouden we ook graag erbij willen hebben”, stelt Derksen. Dat heeft volgens hem ook te maken “met het feit dat hij natuurlijk heel onrechtvaardig behandeld is en ten onrechte gecanceld is”.

“Wij zien het ook iets als die man een kans geven. Hij verdient toch op tv te zijn, hij was jarenlang de beste presentator van Nederland, hij heeft iets neergezet niet te geloven en heeft met stemverheffing gesproken tegen een paar medewerkers die niet zo goed functioneerden. Nou, ik deed vroeger niet anders.”

Ook De Telegraaf-journalist Wierd Duk wordt door Derksen genoemd. Volgens de analist mogen hij en Genee zelf bepalen wie de vervanger van Verlinde wordt. De showdeskundige zat aan tafel bij Vandaag Inside als vervanger van René van der Gijp, die vrij wilde zijn op woensdag. Vorige week werd bekend dat hij een van de vaste gezichten bij RTL Tonight wordt.

Op elke werkplek in bagagehallen Schiphol tilhulp beschikbaar

SCHIPHOL – Medewerkers die in de bagagehallen van Schiphol werken, kunnen overal gebruik maken van een tilhulp. De luchthaven heeft ze op alle 385 werkplekken geïnstalleerd. Dit vermindert de lichamelijke belasting en draagt bij aan het creëren van een gezonde werkplek. Schiphol loopt wereldwijd voorop door dit op deze schaal medewerkers aan te bieden. Tegelijkertijd is Schiphol verschillende proeven gestart voor volledige mechanisatie van de bagageafhandeling, om de bagagehallen door te blijven ontwikkelen.

“Dit maakt het werk van bagagemedewerkers lichter. Een belangrijke verbetering. We hebben de tilhulpen in hoog tempo getest, gekocht en geplaatst, terwijl het gewone bagageproces doorging. Samen met de zes bagageafhandelaren, Aviapartner, dnata, KLM, Menzies, Swissport en Viggo hebben we daar alles aan gedaan. Wij zijn er trots op dat we dit kunnen aanbieden aan medewerkers, want een veilige, goede en plezierige werkplek is onze topprioriteit”, aldus Esmé Valk, Chief People & Transformation bij Royal Schiphol Group.

Maatwerk

Met de tilhulpen geeft Schiphol samen met bagageafhandelaren invulling aan de eis van de Nederlandse Arbeidsinspectie. Er wordt op Schiphol nu gewerkt met verschillende typen tilhulpen, die uitvoerig zijn getest door de medewerkers. De luchthaven en bagageafhandelaren stimuleren medewerkers om de tilhulpen te gebruiken, onder andere met informatiecampagnes, zodat deze nieuwe manier van werken de standaard wordt.

Om op iedere werkplek een goed werkende tilhulp te kunnen plaatsen, hebben Schiphol en de afhandelaren samen met leveranciers van de tilhulpen de techniek doorontwikkeld. Dat was nodig, omdat dit wereldwijd nog niet bestond. De afgelopen twee jaar hebben daardoor volledig in het teken gestaan van testen van tilhulpen door de medewerkers en het doen van aanpassingen op het gebied van gebruik, veiligheid en snelheid. Daarnaast zijn er aanpassingen gedaan aan de bagagehallen zelf, zoals het verleggen van stoepen of het aanpassen van vangrails. De afhandeling van bagage ging tijdens het installeren van de tilhulpen onverminderd door.

Nieuwe machines die het werk doen

Ook nu overal tilhulpen beschikbaar zijn en het gebruik gestimuleerd wordt, blijft Schiphol met haar gebruikers de bagagehallen van de toekomst doorontwikkelen. De technologie om koffers volledig te laden en lossen met machines, staat wereldwijd in de kinderschoenen. In de ontwikkeling hiervan werkt Schiphol samen met de luchthavens van Brussel, Incheon, London Heathrow en Oslo.

In de bagagehallen op Schiphol draaien momenteel verschillende proeven. Zo laadt een nieuwe type robot nu al ruim een half jaar bagage die vertrekt vanaf Schiphol zelfstandig in bagagekarren en containers die naar het vliegtuig gaan. Ook is er een doorontwikkelde innovatie die er sinds juni dagelijks voor zorgt dat een deel van de bagage in containers die aankomen op Schiphol automatisch wordt gelost. Medewerkers openen de containers en inspecteren deze, maar tillen de bagage niet meer zelf.

In de komende jaren wil Schiphol met leveranciers ook nieuwe bagagecontainers en andere robots ontwikkelen, specifiek gemaakt voor het werk in de bagagehallen. Ook zal er getest worden met autonoom rijdend vervoer om het werken met bagagecontainers lichter en efficiënter te maken.

Voormalig SP-Kamerlid Paul Ulenbelt (73) overleden

DEN HAAG – Voormalig SP-Kamerlid Paul Ulenbelt is op 21 juli overleden. Dat meldt de partij op haar website. Ulenbelt zat van november 2006 tot maart 2017 in de Tweede Kamer, waar hij het woord voerde over voor de SP belangrijke onderwerpen als de rechten van werknemers, arbeidsomstandigheden en pensioenen. Hij is 73 jaar geworden.

Ulenbelt streed als Kamerlid tevergeefs tegen onder meer de verhoging van de AOW-leeftijd en de hervorming van het pensioenstelsel. Ook kwam hij op voor de rechten van arbeidsmigranten. “Een echte socialist is heengegaan”, aldus SP-leider Jimmy Dijk. “Onvermoeibaar heeft Paul Ulenbelt zich zijn leven lang ingezet voor zijn idealen en de werkende klasse. We gaan je missen.”

Voor zijn politieke loopbaan was de in Haaksbergen geboren Ulenbelt docent en onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam en vervolgens jarenlang actief bij vakbond FNV. Hij was daar betrokken bij de oprichting van het Bureau Beroepsziekten, dat vakbondsleden die door hun werk ziek zijn geworden, helpt bij het verhalen van schade op hun werkgever.

“Zijn werkzame leven heeft altijd in het teken gestaan van strijd voor rechtvaardigheid”, schrijft de SP over Ulenbelt in een in memoriam. “Hij was een échte volksvertegenwoordiger en nam het onvermoeibaar op voor iedereen die zwaar werk verrichtte en onder slechte omstandigheden moest werken.”

Wachttijden aan land bij containerafhandeling Rotterdam lopen op

ROTTERDAM – Binnenvaartschepen en het wegvervoer in de Rotterdamse haven kampen met langere wachttijden dan gebruikelijk. Dat meldt het Havenbedrijf Rotterdam dinsdag bij de halfjaarcijfers. De Rotterdamse haven wordt om verschillende redenen dit jaar naar eigen zeggen geconfronteerd met “uitzonderlijke drukte” in de afhandeling van containerstromen.

De wachttijden aan de landzijde van de operatie van bepaalde terminals lopen op. Dat komt onder meer door de overgang naar nieuwe vaarschema’s, het grote aantal containers dat per scheepsbezoek wordt overgeslagen, werkonderbrekingen en ongunstige weersomstandigheden aan het begin van het jaar, legt het Havenbedrijf uit. “Vooral de binnenvaartsector en het wegvervoer hebben hierdoor te kampen met langere wachttijden dan gebruikelijk.”

Aan de zeezijde is het aantal wachtende grote containerschepen volgens het Havenbedrijf “zeer beperkt”. “De betrouwbaarheid van de vaarschema’s is verbeterd en de verblijftijd aan de kade is afgenomen sinds het begin van dit jaar.”

De Rotterdamse haven zoekt naar oplossingen om het hele systeem efficiënter en weerbaarder te maken. Daarbij denkt de haven onder meer aan het slimmer benutten van bestaande infrastructuur, door bijvoorbeeld het vervoer over de weg meer buiten de piekuren te verplaatsen. Ook het delen van data en het bundelen en uitwisselen van containers op zogenoemde binnenvaartcorridors moeten helpen.

Overslag Rotterdamse haven daalde met 4,1 procent in eerste halfjaar 2025

ROTTERDAM – De overslag in de haven van Rotterdam is in het eerste halfjaar van 2025 met 4,1 procent gedaald naar 211 miljoen ton. Vooral de segmenten droge bulk (-8,9 procent) en natte bulk (-5,3 procent) lieten een forse daling zien. Opvallend is de groei van 2,7 procent in de containeroverslag, gemeten in TEU. In tonnage daalde het containersegment echter met 1,0 procent, onder meer door een afname van het aantal volle exportcontainers.

Het Havenbedrijf spreekt zijn zorgen uit over het gebrek aan investeringen in de industrie. Ondanks positieve stappen vanuit de overheid, zoals het schrappen van de plasticheffing en het herstellen van de subsidieregeling voor ETS-kosten, blijven aanvullende maatregelen nodig. De aangekondigde sluiting van meerdere chemiebedrijven en het verlies van honderden banen onderstrepen de urgentie.

Duidelijke verschillen per segment

De containeroverslag steeg in TEU naar 7 miljoen, vooral dankzij toegenomen import uit Azië en Noord-Amerika. Toch daalde het totale tonnage, door een stijging van het aantal lege containers. De droge bulk kende een gemengd beeld: de aanvoer van agribulk nam sterk toe (+18,6 procent), terwijl kolen (-21,1 procent) en ijzererts en schroot (-12,2 procent) juist fors afnamen. Bij natte bulk was er een lichte stijging in ruwe olie (+2,6 procent) en LNG (+9,0 procent), maar een flinke daling bij minerale producten (-21,5 procent) en overige vloeibare ladingen (-5,9 procent).

Het breakbulksegment, waaronder RoRo en stukgoed, steeg met 1,3 procent. De groei kwam onder andere door toegenomen overslag van offshore-materialen voor projecten zoals Porthos.

Toenemende drukte en wachttijden

De haven had het eerste halfjaar te maken met uitzonderlijke drukte bij de containerafhandeling. Veranderingen in vaarschema’s, weersomstandigheden en werkonderbrekingen zorgden voor langere wachttijden aan landzijde, met name voor binnenvaart en wegtransport. De zeezijde bleef grotendeels onder controle.

Focus op verduurzaming en veiligheid

Ondanks economische tegenwind worden er belangrijke stappen gezet richting een klimaatneutrale haven in 2050. Het CCS-project Porthos boekte voortgang, en de walstroominstallatie voor cruiseschepen aan de Holland Amerikakade is sinds eind maart in gebruik. Verwacht wordt dat dit jaar 75 procent van de cruiseschepen aan walstroom zal worden aangesloten.

Ook op het gebied van veiligheid worden stappen gezet. De haven bereidt zich voor op een grotere rol in defensielogistiek en investeert in digitale weerbaarheid. In 2025 zijn er geen grote cyberincidenten geweest, mede dankzij intensieve samenwerking met partners via Stichting FERM. Ook wordt geëxperimenteerd met digitaal luchtruimbeheer voor drones, gezien het toenemend gebruik ervan.

Financieel stabiel, maar investeringen lager

De financiële resultaten van het Havenbedrijf zijn stabiel. De omzet steeg met 5,2 procent naar 462,3 miljoen euro, terwijl de operationele lasten met 19,4 miljoen toenamen. De EBITDA groeide licht (+1,1 procent) naar 295 miljoen euro. Het nettoresultaat daalde echter met 4,7 miljoen naar 143,6 miljoen euro, vooral door hogere IT-kosten en eenmalige belastingvoordelen in 2024.

De investeringen kwamen uit op 136,1 miljoen euro, een daling van 17 procent vergeleken met vorig jaar, voornamelijk door eenmalige posten en verschuivingen in projectplanning.

Oproep tot actie

CEO Boudewijn Siemons roept op tot consistent en toekomstgericht beleid: “De haven speelt een sleutelrol in de leveringszekerheid van Europa. Maar zonder een concurrerend industrieklimaat kunnen we die rol niet blijven vervullen. Verdere verduurzaming en strategische autonomie staan op het spel.”

Koopwoningen in juni ruim 9 procent duurder dan een jaar eerder

Koopwoning

DEN HAAG – Bestaande koopwoningen zijn in juni 9,3 procent duurder geworden in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder, constateren het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster op basis van de recentste cijfers. Hoewel koopwoningen duurder worden, werden er wel flink meer huizen verkocht ten opzichte van juni vorig jaar. Volgens De Hypotheker zoeken steeds meer huizenkopers hun toevlucht buiten de Randstad.

Een bestaande koopwoning kostte in juni gemiddeld 474.234 euro en was daarmee 0,9 procent duurder dan in mei. In mei lag de gemiddelde prijs nog 9,7 procent hoger dan in dezelfde maand in 2024. De prijsstijging in juni was daarmee iets minder sterk, een trend die al een paar maanden zichtbaar is.

Dat huizen duurder worden, heeft onder andere te maken met de vraag die veel groter is dan het krappe aanbod. Ook de dalende hypotheekrente heeft een rol gespeeld, evenals gestegen inkomens waardoor mensen meer te besteden hadden.

Randstad

Het Kadaster maakte daarnaast bekend dat er in juni 18.883 woningen zijn verkocht. Dat is bijna 29 procent meer dan een jaar eerder. Het totale aantal verkochte woningen in het eerste halfjaar van 2025 bedraagt 108.886, bijna 18 procent meer in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Huizenkopers wijken in toenemende mate uit naar provincies buiten de Randstad, stelt De Hypotheker. Volgens de hypotheekadviseur steeg het gemiddelde hypotheekbedrag voor de aankoop van een woning in twee jaar tijd met 14 procent, maar stegen deze bedragen gedurende deze periode sterker in onder meer Groningen (plus 23 procent), Overijssel (plus 22 procent) en Drenthe (plus 20 procent).

Een van de oorzaken voor deze bovengemiddelde stijging is volgens De Hypotheker onder andere de hoge huizenprijzen in de Randstad. “Als gevolg van dit ‘rimpeleffect’ verspreidt de druk op de woningmarkt zich naar andere delen van Nederland, waardoor sprake is van een sterkere stijging van de huizenprijzen in deze gebieden, wat resulteert in een groei van het gemiddelde hypotheekbedrag”, aldus De Hypotheker.

Tuinmeubelshop opent duurzaam distributiecentrum van 40.000 m² in Tiel

TIEL – Tuinmeubelshop breidt uit. In november 2026 opent het bedrijf een nieuw distributiecentrum van 40.000 m² op bedrijventerrein Medel in Tiel.

De locatie is strategisch gekozen vanwege de nabijheid van de binnenhaven, waardoor een groot deel van het transport over water kan verlopen. Met deze stap versterkt Tuinmeubelshop haar inzet op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

Minder transport, minder uitstoot

De locatiekeuze maakt het nieuwe distributiecentrum extra bijzonder: de ligging vlak bij de binnenhaven van Tiel maakt duurzamer transport mogelijk. Een groot deel van de aanvoer kan straks per binnenvaartschip verlopen in plaats van via de weg. Dat betekent: minder uitstoot, minder verkeersdruk en een kleinere ecologische voetafdruk.

Nu komen jaarlijks ruim 1.000 zeecontainers binnen via de haven van Rotterdam, die per vrachtwagen naar het huidige distributiecentrum worden vervoerd. Straks is dat niet meer nodig. Vanuit de binnenhaven, op nog geen vijf kilometer afstand, kunnen de containers direct worden aangevoerd en opgeslagen. Een logische stap die past bij de duurzaamheidsambities van Tuinmeubelshop.

Meer ruimte voor groeiend assortiment

Het nieuwe distributiecentrum biedt niet alleen een logistiek voordeel, maar ook aanzienlijk meer opslagcapaciteit. Die ruimte is nodig: het assortiment van Tuinmeubelshop groeit, evenals het aantal klanten. Met de uitbreiding kan het bedrijf beter inspelen op piekperiodes, grotere voorraden aanhouden en sneller leveren via de webshop en Experience Stores XXL.

Daarmee zet Tuinmeubelshop een volgende stap in toekomstgericht ondernemen: schaalbaarheid, snelheid en duurzaamheid gaan hier hand in hand.

×