Clicky

zondag 18 mei 2025 - 09:30 uur
Home Blog Pagina 79

Chauffeur hoeft rijopleiding niet terug te betalen bij einde slapend dienstverband

Foto: AI-Gegenereerd

LEEUWARDEN – Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft geoordeeld dat een verhuisbedrijf uit Hilversum geen recht heeft op terugbetaling van de studiekosten voor een rijopleiding door een voormalige werknemer. De zaak draaide om de afwikkeling van een zogenoemd slapend dienstverband van een inmiddels arbeidsongeschikte verhuizer/chauffeur.

De werknemer, die sinds 2019 bij het verhuisbedrijf in dienst was, behaalde in 2021 op kosten van het bedrijf zijn rijbewijs C/E. In februari 2022 meldde hij zich ziek en keerde niet meer terug. Nadat het UWV een loonsanctie oplegde wegens tekortschietende re-integratie, werd het dienstverband uiteindelijk per 1 december 2024 ontbonden.

Geen recht op terugbetaling opleidingskosten

Het bedrijf stelde dat de werknemer het bedrag van ruim € 2.800 voor de rijopleiding had moeten terugbetalen, onder meer omdat hij langdurig ziek werd binnen drie jaar na het behalen van het rijbewijs. Het hof oordeelde echter dat deze voorwaarde in strijd is met het verbod op onderscheid tussen zieke en gezonde werknemers. Daarnaast was het dienstverband beëindigd na afloop van de driejaarstermijn, waardoor terugvordering niet meer mogelijk was.

Vergoeding vakantiedagen en vakantiegeld toegekend

De werknemer kreeg van het hof een zogeheten Xella-vergoeding van ruim € 5.150 toegekend vanwege het te lang in stand houden van het slapend dienstverband. Ook kende het hof een nabetaling toe van 29 openstaande vakantiedagen (€ 4.249) en vakantiegeld over 2019 en 2024, inclusief wettelijke verhogingen en rente.

De buitengerechtelijke incassokosten werden door het hof afgewezen, maar het verhuisbedrijf moet wél opdraaien voor de volledige proceskosten in hoger beroep.

70-jarige vrachtwagenchauffeur bekent grootschalige hasjsmokkel vanuit Nederland naar Denemarken

AARHUS – Een 70-jarige Deense vrachtwagenchauffeur is door de rechtbank in Aarhus veroordeeld tot 3,5 jaar celstraf voor het in totaal zes keer smokkelen van grote hoeveelheden hasj vanuit Nederland naar Denemarken. De man bekende dinsdag dat hij tussen 2021 en 2024 meer dan 1.000 kilo hasj per vrachtwagen heeft vervoerd.

De transporten vonden plaats met vrachtwagens die ogenschijnlijk reguliere ladingen vervoerden. De drugs werden afgeleverd op adressen in onder andere Skanderborg en Them, ten zuiden van Silkeborg, en op een onbekende locatie in Oost-Jutland. Van daaruit werd de hasj verder verspreid door medeplichtigen binnen de criminele organisatie.

De chauffeur werd in december 2024 aangehouden bij de Duits-Deense grens tijdens een controle. In zijn vrachtwagen werd op dat moment 177 kilo hasj aangetroffen. De politie nam tevens 93.000 Deense kronen (ongeveer 12.500 euro) aan contant geld in beslag.

De arrestatie van de vrachtwagenchauffeur maakte deel uit van een grotere internationale politieactie, gecoördineerd door de Deense nationale eenheid voor zware misdaad NSK (National enhed for Særlig Kriminalitet). De actie werd uitgevoerd in samenwerking met verschillende Deense politiekorpsen en de Kroatische autoriteiten. Daarbij werden meerdere locaties in Jutland én Kroatië doorzocht en zijn meerdere verdachten gearresteerd, waaronder de vermoedelijke leider van de organisatie.

In totaal werden vijf mannen en één vrouw opgepakt. Eén van hen, een 41-jarige man gelieerd aan een motorbende, kreeg een celstraf van 1,5 jaar voor de afname van een grote hoeveelheid hasj.

Volgens de Deense autoriteiten wordt de hoofdverdachte gelinkt aan de smokkel van zo’n 2,5 ton hasj en de handel in meer dan 40 kilo cocaïne.

Speciale aanklager Jacob Gents van de NSK noemt de rol van de vrachtwagenchauffeur cruciaal: “Hij fungeerde als schakel tussen de buitenlandse leveranciers en de criminele netwerken in Denemarken. Door gebruik te maken van ogenschijnlijk legale transporten, heeft hij het werk van de opsporingsdiensten aanzienlijk bemoeilijkt.”

Boekingen zeecontainers voor transport naar VS gekelderd door heffingen

Foto: Adobe Stock

ZOETERMEER – Evofenedex, de organisatie die de handels- en logistieke belangen van duizenden bedrijven in Nederland behartigt, heeft een scherpe daling vastgesteld van de wereldwijde boekingen van zeecontainers voor transport naar de Verenigde Staten. De daling hangt samen met de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. Volgens de organisatie zijn die boekingen sinds Trump begin deze maand nieuwe heffingen aankondigde met liefst 67 procent gekelderd.

Trump kwam op 2 april met een reeks nieuwe tarieven tegen de meeste landen in de wereld en ook tegen de Europese Unie. In de week voorafgaand aan de bekendmaking waren er volgens evofenedex wereldwijd boekingen voor 516.000 containers met de VS als bestemming. Dat was in de week daarna gekelderd tot 169.000 containers. Het gaat dan om reserveringen voor toekomstig gebruik van containers.

Volgens beleidsadviseur Casper Roerade van evofenedex drukken exporteurs in de EU, China en elders op de “pauzeknop” door de hoge heffingen van Trump. Hij baseert de cijfers op informatie van het boekingsplatform voor vrachttransport. De haven van Rotterdam verwerkt veel containerverkeer uit de EU naar de VS.

Voor de EU geldt nu een algemeen tarief van 20 procent. Eerder kwamen er al heffingen van 25 procent op staal, aluminium en auto’s uit de EU. Trump heeft nog veel hogere heffingen opgelegd aan China, dat reageerde met stevige tarieven op Amerikaanse goederen.

Algemeen directeur Bart Jan Koopman van evofenedex zei eerder deze maand de nieuwe heffingen te betreuren. Volgens de organisatie bedreigen hoge heffingen de wereldeconomie en zetten ze Nederland rechtstreeks onder druk.

Alle basisscholen Baarn blijven hele dag dicht na dreigbericht

Politie

BAARN – Alle basisscholen in Baarn blijven woensdag dicht nadat daar een dreigbericht is binnengekomen. Er is, volgens de politie, “op dit moment geen aanwijzing dat het om een serieuze dreiging gaat”. De ouders van de leerlingen zijn ingelicht.

Over de aard van de bedreiging en van wie die afkomstig is, wil een woordvoerder niets zeggen. De politie onderzoekt de zaak.

Een woordvoerder van basisschool NBS wil niets zeggen over wat er is binnengekomen en ook niet of alle ouders op tijd zijn bereikt. Een verslaggever ziet dat bij basisschool Guido de Brès alle hekken op slot zijn. Er is daar geen politie. Ook de Amalia Astroschool en de Koningin Wilhelminaschool zijn dicht. Een woordvoerster van basisschool Aloysius wil alleen bevestigen dat er een dreiging is binnengekomen en dat de school vandaag dicht is.

Meest gruwelijke aanslag

Scholen zouden een e-mail hebben gekregen met daarin het dreigement van het plegen van “de meest gruwelijke aanslag in de Nederlandse geschiedenis”. Een woordvoerster van de politie wil dat niet bevestigen.

De twee middelbare scholen in Baarn, Het Baarnsch Lyceum en de Waldheim-mavo, zijn wel open. Volgens een woordvoerster van het lyceum is ook daar een dreiging binnengekomen, maar zien zij na overleg met de politie geen reden de deuren te sluiten. De ouders zijn geïnformeerd. De politie surveilleert extra bij alle scholen.

Quinto Shipping doopt 110-meter lange tanker ‘mts Quinto’

ZWIJNDRECHT – Afgelopen weekend bereikte Quinto Shipping B.V. uit Zwijndrecht een mijlpaal met de doop van hun nieuwe tanker mts Quinto, een ontwerp van Concordia Damen. Het schip, dat momenteel wordt afgebouwd bij CCM3, markeert voor het familiebedrijf de overstap van containervervoer naar tanktransport.

Voor de familie Nanninga – vader Luit en zoons Nick en Renko – is dit ook het begin van een nieuw tijdperk, na een aantal turbulente jaren. Mede-eigenaar Nick Nanninga: “Veel mensen kiezen een schip als ‘moneymaker’, maar Renko en ik wilden onszelf echt opnieuw uitvinden en hebben daar lang en serieus over nagedacht.”

De CDS Tanker 110 bleek uiteindelijk het beste bij Quinto Shipping’s nieuwe strategie te passen. “Het schip combineert een lage weerstand en een geringe diepgang met een grotere laadcapaciteit dan vergelijkbare scheepstypen”, zegt broer Renko.

“Daarnaast werden we aangenaam getroffen door de ruime accommodatie. Met deze tanker kunnen we ook bij laag water de Rijn op en naar bijna elke bestemming in Europa varen. Dat biedt een stukje bedrijfszekerheid. Wat ook belangrijk is: het vaarprofiel maakt onze operatie ook milieuvriendelijker per ton vervoerde lading.”

Dubbel leidingsysteem op klantwens

De mts Quinto gaat varen voor een Duitse klant die al in een zeer vroeg stadium aangaf twee soorten ladingen tegelijk te willen kunnen vervoeren. Dat kon. “Bij Quinto luisteren we goed naar klantwensen; dat is waar wij als rederij voor staan. In dit geval konden we de klant zelfs al in het ontwerp- en bouwstadium van ons nieuwe schip ter wille zijn en dat werd gewaardeerd”, vertelt Nick.

Samenwerking en betrokkenheid

De samenwerking tussen Quinto Shipping en Concordia Damen kent een lange historie. Oprichter Luit Nanninga kende Concordia Damen-directeur Chris Kornet al uit hun beider tijd aan boord. Nu zetten zijn zonen Nick en Renko die relatie voort.

Mede-eigenaar Renko Nanninga: “We hebben het hele bouwproces als positief ervaren, zowel op Concordia’s vaste cascowerf als op kantoor in Werkendam. Geen grootspraak, maar meedenken en duidelijke afspraken. En bij hobbels in het proces, die er altijd zijn, de bereidheid om het samen op te lossen.”

De oplevering van het schip staat gepland voor het tweede kwartaal van 2025. Daarna wordt het schip in de vaart genomen op basis van een meerjarige opdracht van een Duitse opdrachtgever.

Ingewijden: grote reorganisatie op komst bij Tata Steel Nederland

VELSEN – Tata Steel Nederland staat op het punt een grote reorganisatie aan te kondigen. Daarbij wil de staalfabrikant bijna een op de vijf banen schrappen om kosten te besparen, zeggen ingewijden. Dat zou neerkomen op de arbeidsplaatsen van ongeveer 1800 mensen.

Personeel van Tata Steel heeft te horen gekregen dat woensdag een belangrijke aankondiging wordt gedaan. Een woordvoerder van Tata Steel wilde niet inhoudelijk ingaan op vragen over de ingreep.

Tata Steel Nederland sloot het vorige boekjaar, dat liep tot eind maart 2024, af met een verlies van 556 miljoen euro. Het staalbedrijf kampte met hoge kosten voor energie en grondstoffen. Europese staalbedrijven hebben de afgelopen jaren bovendien last van goedkoop Chinees staal dat de markt overspoelt en de prijzen onder druk zet.

Importheffing

Dit jaar kwam er nog meer slecht nieuws voor Europese staalproducenten. De Verenigde Staten voerden onlangs een importheffing in van 25 procent op al het buitenlandse staal dat het land binnenkomt. Voor Tata Steel Nederland is de Amerikaanse markt goed voor 12 procent van de afzet.

Tata Steel Nederland is tegelijkertijd van plan zijn hoogovencomplex bij IJmuiden om te vormen tot een fabriek van ‘groen staal’, waarbij kolen als brandstof op termijn worden vervangen door schonere waterstof. Het bedrijf is met de overheid in gesprek over steun voor de benodigde investeringen.

TLN, vakbonden en onderwijs bundelen krachten in ‘Logistiek Pact’

ROTTERDAM – Transport en Logistiek Nederland (TLN), FNV, CNV en de MBO Raad hebben gezamenlijk het ‘Logistiek Pact’ ondertekend. Het pact bevat concrete afspraken en actielijnen tot 2027 om de instroom van nieuwe vakmensen in de logistieke sector te vergroten, het logistieke beroepsonderwijs te verbeteren en loopbaanontwikkeling binnen de sector te stimuleren.

De ondertekening vond plaats tijdens het symposium Werk maken van Talent op het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam. Het pact is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen het bedrijfsleven en het beroepsonderwijs, en werd gefaciliteerd door Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL).

Regionale aanpak en betere doorstroom

De partijen zetten in op een sterke regionale samenwerking tussen scholen en bedrijven, het creëren van doorlopende leerlijnen van vmbo tot hbo, en het aantrekkelijker maken van de sector voor jongeren, zij-instromers en werkzoekenden. Ook wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs door middel van professionalisering van docenten en betere aansluiting op de praktijk.

Structurele samenwerking

Volgens Elisabeth Post, voorzitter van TLN, is het pact essentieel om de logistieke motor van Nederland draaiende te houden: “Of het nu gaat om zorg, woningbouw of energietransitie – het lukt alleen met logistiek. Dit pact zorgt ervoor dat we die motor draaiende houden met vakmensen die goed zijn voorbereid op de toekomst.”

Ook Adnan Tekin, voorzitter van de MBO Raad, benadrukt het belang van samenwerking: “Het pact laat zien dat we verantwoordelijkheid nemen – niet alleen voor de student van nu, maar ook voor de werknemer van morgen.”

Focus op mensen

De vakbonden CNV en FNV noemen het pact een belangrijke stap voor de erkenning van vakmanschap in de logistiek. CNV-bestuurder Roel van Dijk: “We investeren niet alleen in instroom, maar ook in behoud en ontwikkeling.” Linda Slagter van FNV vult aan: “Dit pact helpt om kennis en ontwikkeling van mensen centraal te zetten – van instroom tot doorgroei.”

STL-directeur Annette de Groot: “STL gelooft in de kracht van regionale samenwerking. Dit pact geeft richting en kracht aan die beweging.”

De komende jaren wordt het pact verder uitgerold in de regio’s, met als doel de logistieke sector toekomstbestendig te maken.

Koninklijke Van Leeuwen behaalt positief resultaat in 2024

ZWIJNDRECHT – Koninklijke Van Leeuwen behaalde in 2024 een positief resultaat ondanks minder gunstige marktomstandigheden. Het honderdjarig bestaan werd met trots gevierd en hoogtepunt van het jaar was het verkrijgen van het Predicaat Koninklijk. De marktvolumes lagen in 2024 op een lager niveau dan in het voorgaande jaar terwijl gedurende het gehele jaar de prijzen daalden. De omzet in het energiesegment lag echter op een goed niveau door meerdere grote projecten in Europa en Azië.

De totale omzet van Koninklijke Van Leeuwen bedroeg in 2024 € 1.335 miljoen (2023: € 1.621 miljoen). Het bedrijfsresultaat kwam uit op € 22 miljoen (2023: € 60 miljoen) en het nettoresultaat op € 14 miljoen (2023: € 43 miljoen). De solvabiliteit verbeterde tot 49,8 procent (2023: 46,8 procent).

In de Europese industriemarkt was er gedurende het hele jaar een afnemende vraag, met dalende prijzen en marges als gevolg. Het totale verkochte volume daalde, vooral in verkochte tonnages uit voorraad in Europa. Projectactiviteit in de wereldwijde energiemarkt lag op een goed niveau. Van Leeuwen boekte wereldwijd diverse grote projecten, waaronder de levering van materialen voor de bouw van de meest duurzame ethaankraker van Europa in de Antwerpse haven. Van Leeuwen is wereldwijd actief vanuit locaties in Europa, Noord-Amerika, Azië, Australië en het Midden-Oosten.

In 2024 werden meerdere significante investeringen afgerond ter verbetering van de opslagcapaciteit en productiviteit. In Zwijndrecht werd het Monorail systeem in gebruik genomen, met een lengte van 315 meter het grootste buizensorteercentrum in de wereld. Ook werd in Zwijndrecht het World Tube Center (WTC) geopend, een interactieve expositieruimte waarin de wereld van Van Leeuwen wordt getoond aan klanten en andere relaties.

In 2024 investeerde Van Leeuwen verder in diverse ‘groene’ initiatieven, zoals zonnepanelen op eigen daken, grotere voorraden buizen van CO₂-gereduceerd staal, en de introductie van het eigen ‘groene’ merk Van Leeuwen Impact.

Op 9 april 2025 neemt Peter Rietberg afscheid als voorzitter van de Raad van Bestuur. Hij blijft met de onderneming verbonden als aandeelhouder. Joop Sassen, sinds 1992 werkzaam bij de onderneming en sinds 2007 lid van de Raad van Bestuur en CEO, is per 9 april 2025 benoemd tot voorzitter van de Raad van Bestuur. Hans Weerstra en Vincent Geerts zijn benoemd tot leden van de Raad van Bestuur.

Peter Rietberg: “Van Leeuwen is een prachtige onderneming met een internationaal netwerk, een uitgebreid portfolio aan producten en diensten, voor een grote diversiteit aan markten en klanten. Het is een sterk, Koninklijk bedrijf met een grootse toekomst dat ik met vertrouwen overdraag aan de nieuwe Raad van Bestuur. Een familiebedrijf om trots op te zijn, dat altijd heeft gesteund en zal blijven steunen op een wereldwijd team van ervaren en betrokken mensen.”

Koninklijke Van Leeuwen is een internationaal opererende handelsonderneming en specialist in stalen buizen en buistoepassingen. Het familiebedrijf, met hoofdkantoor in Zwijndrecht, is in 1924 opgericht en actief in vrijwel alle industriële sectoren. Het bedrijf telt 70 vestigingen verspreid over 32 landen in Europa, het Midden-Oosten, Azië, Australië en Noord-Amerika.

Van Leeuwen’s 2.250 medewerkers hebben specialistische kennis van sourcing, bewerkingen, projectmanagement, logistiek en voorraadplanning, en werken nauw samen met klanten in haar markten. De combinatie van wereldwijde logistiek en kennis van producten en toepassingen bij klanten, maakt Van Leeuwen toonaangevend en onderscheidend in haar markten.

Rabobank voor de rechter om mogelijk overtreden antiwitwaswet

UTRECHT – Het Openbaar Ministerie (OM) dagvaardt de Rabobank op verdenking van jarenlange overtredingen van de wet die witwassen en financiering van terrorisme moet voorkomen. De bank heeft volgens het OM lange tijd te weinig gedaan aan klantonderzoek en het melden van ongebruikelijke transacties.

Rabobank werd in 2022 als verdachte aangemerkt. De bank zegt dat gesprekken over een schikking met het OM geen resultaat hebben gehad, door een “dusdanig verschil van inzicht over zo’n afdoening”. Rabobank zegt verder alle medewerking aan het onderzoek te verlenen, maar dat op dit moment geen nadere informatie gegeven kan worden.

Het OM stelt dat Rabobank “jarenlang tekortschoot in het doen van klantonderzoek en het melden van ongebruikelijke transacties”. Het onderzoek van het OM richtte zich op de periode van oktober 2016 tot eind 2021 en bevindt zich in de afrondende fase.

Maatschappelijke en economische gevolgen

“Het overtreden van deze wet kan grote maatschappelijke en economische gevolgen hebben. Witwassen en financiering van terrorisme zijn namelijk een bedreiging voor de integriteit van het financiële stelsel en voor de veiligheid van de Nederlandse samenleving. Het OM en de verdediging zullen met de rechtbank zittingsdata gaan inplannen.”

Om de tekortkomingen op te lossen, heeft Rabobank grote investeringen gedaan in het aannemen van veel extra medewerkers om klanten en transacties na te lopen.

ING en ABN AMRO

De witwasregels zorgen al jaren voor problemen bij banken, maar zij kwamen er wel uit met het OM over een schikking. ING trof in 2018 een schikking met het OM van 775 miljoen euro wegens “ernstige nalatigheid”. ABN AMRO betaalde in 2021 bij een schikking 480 miljoen euro.

Douane vindt 21 kilo cocaïne in luchtvracht

Cocaïne in zwarte emmers
Foto: Douane

SCHIPHOL – Douaniers troffen op 7 april 21 kilo cocaïne aan bij luchthaven Schiphol. De verdovende middelen zijn overgedragen aan het Cargo HARC-team Schiphol.

Tijdens een controle van een zending uit Colombia ontdekten douaniers het groene poeder in vijf zwarte emmers.

Na diverse tests bleek het om cocaïne te gaan.

Het Cargo HARC-team Schiphol doet verder onderzoek naar de zending. Dit is een samenwerkingsverband tussen Douane, OM (Openbaar Ministerie), Koninklijke Marechaussee en FIOD (Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst). Deze partijen werken nauw samen om ondermijnende criminaliteit, drugssmokkel en witwassen op en rond de luchthaven Schiphol tegen te gaan.

De zending is inmiddels vernietigd.

Europese beurzen weer fors lager na ingaan heffingen VS

AMSTERDAM – Aandelenbeurzen in Europa zijn woensdag met aanzienlijke verliezen geopend. De importheffingen die de Amerikaanse president Donald Trump oplegde aan bijna alle handelspartners van de Verenigde Staten zijn definitief ingegaan. Beleggers schrokken ook van de extra heffing die Trump oplegde aan China, dat nu te maken heeft met importbelastingen van meer dan 100 procent.

De AEX-index in Amsterdam begon de handelssessie 3,2 procent lager op 798,17 punten. Alle 25 bedrijven in de graadmeter stonden op verlies, waarbij chipmachinemaker ASML de grootste daler was met een min van ruim 5 procent.

De beurzen in Frankfurt, Londen en Parijs zakten tot ongeveer 3 procent. De MidKap op het Damrak verloor 3,4 procent tot 749,05 punten.

Wederkerige heffingen

De verliezen komen een dag nadat de Europese beurzen enig herstel toonden van de zware koersval door Trumps aankondiging van ‘wederkerige’ heffingen. Ook in Japan, Zuid-Korea en Taiwan werd het prille herstel de kop ingedrukt door de vrees dat er geen snelle oplossing komt voor de handelsconflicten.

Op producten uit de Europese Unie geldt voortaan een importheffing van 20 procent. Naar verwachting stemmen lidstaten woensdag over importheffingen op Amerikaanse producten als vergelding voor de eerdere staal- en aluminiumheffingen van Trump.

farmaceutische producten

Trump zei ook snel specifieke importheffingen voor farmaceutische producten aan te kondigen. Europese biotech- en farmaconcerns zakten op de beurs. Sanofi ging ruim 4 procent omlaag in Parijs en GSK koerste rond de 3 procent lager in Londen. Het Deense Novo Nordisk, dat populaire afslankmiddelen maakt, verloor bijna 5 procent in Kopenhagen.

De dollar verloor terrein ten opzichte van andere munten van grote economieën. De euro steeg 1,3 procent tot 1,1071 dollar. Ook de Japanse yen en het Britse pond stegen ten opzichte van de dollar.

Olieprijzen

De olieprijzen zakten ook verder weg, want als handelsconflicten tot een recessie leiden is de vraag naar de grondstof minder. Een vat Amerikaanse olie werd 3 procent goedkoper op 57,75 dollar per vat. Brentolie zakte 2,9 procent in prijs tot 61,02 dollar per vat.

Activisten blokkeren havenspoorlijn bij Vondelingenplaat – goederenvervoer stilgelegd

Foto: JBMedia

VONDELINGENPLAAT – Ongeveer dertig activisten van actiegroep Geef Tegengas hebben woensdagochtend rond 08:30 uur de havenspoorlijn bij knooppunt Benelux ter hoogte van de Vondelingenweg geblokkeerd.

De actievoerders hebben barricades opgeworpen en zich aan het spoor vastgeketend, waardoor het goederenvervoer per spoor volledig is stilgelegd.

Volgens ooggetuigen reed het treinverkeer op dat moment nog door. Een goederentrein kwam met hoge snelheid aanrijden terwijl de demonstratie al aan de gang was. Een deel van de activisten kon ternauwernood op tijd aan de kant springen om een aanrijding te voorkomen.

ProRail is inmiddels met meerdere voertuigen ter plaatse om de situatie in goede banen te leiden. Het treinverkeer is volledig stilgelegd; verschillende goederentreinen staan stil op het spoor en wachten op hervatting van het transport.

De actie van Geef Tegengas is vermoedelijk gericht tegen het gebruik van fossiele brandstoffen en de rol van het havengebied in de aanvoer ervan.

Een demonstrant die graffiti aan het spuiten was werd aangesproken door agenten. Hierop vluchtte de demonstrant een tentje op het spoor in. De politie probeert hem nu te controleren. Dit wil nog niet echt lukken.

De demonstranten zijn na twee keer te zijn gevorderd aangehouden. Het loslijpen van de demonstranten is begonnen.

Trump zegt dat VS per dag 2 miljard binnenhalen aan tarieven

WASHINGTON – De Verenigde Staten halen dagelijks 2 miljard dollar binnen aan tarieven. Dat heeft de Amerikaanse president Donald Trump gezegd tijdens een bijeenkomst in het Witte Huis, zonder daarbij verdere details te geven.

Sinds zijn aantreden in januari heeft Trump een reeks importheffingen opgelegd aan andere landen.

Zo legde de president de Europese Unie vorige week nog een importheffing van 20 procent op, evenals soms nog veel hogere tarieven voor andere handelspartners. Aziatische landen als Cambodja, Vietnam en Indonesië kregen vorige week bijvoorbeeld heffingen tot 49 procent te verwerken.

Woensdag gaan bovendien extra importheffingen voor China in, waardoor de tarieven van de Verenigde Staten op veel Chinese goederen in totaal uitkomen op 104 procent.

Brand in vrachtwagen met gevaarlijke stoffen zorgt voor chaos op A4 bij Dresden [+foto’s]

Foto: Brandweer Dresden

DRESDEN – Op de Duitse A4 tussen Dresden en Erfurt is dinsdagmiddag rond 15:14 uur brand uitgebroken in de trekker van een vrachtwagencombinatie. De vrachtwagen stond ongeveer 500 meter voor de parkeerplaats Dresdner Tor in brand, in de rijrichting Erfurt. De vrachtwagen vervoerde circa 20 ton koperhoudend zuurafval in een tankoplegger.

De brandweer van Dresden rukte met groot materieel uit, maar werd bij aankomst geconfronteerd met een volledig in brand staande cabine. Dankzij een snel en krachtig blusoptreden kon worden voorkomen dat de vlammen oversloegen naar de oplegger met gevaarlijke stoffen. Volgens de autoriteiten zijn er vooralsnog geen gewonden gemeld.

De brandweer kreeg door druk verkeer en nabijgelegen wegwerkzaamheden te maken met een moeizame aanrijroute.

Tijdens de brand raakte de dieseltank van het voertuig beschadigd, waardoor aanzienlijke hoeveelheden brandstof zijn gelekt. Speciale apparatuur wordt ingezet om de resterende diesel veilig over te pompen. Tegelijkertijd wordt de tankoplegger onderzocht op mogelijke schade of lekkages van gevaarlijke stoffen.

In totaal zijn circa 50 hulpverleners ter plaatse, waaronder brandweerploegen uit de stadsdelen Brabschütz, Gompitz en Klotzsche, evenals twee ambulances.

De A4 is voorlopig volledig afgesloten in beide richtingen. Automobilisten worden opgeroepen om het gebied ruim te mijden en een reddingsstrook vrij te maken voor hulpdiensten. Door meerdere gelijktijdige incidenten in Dresden zijn momenteel alle beroepsbrandweerposten in de stad actief. Daarom zijn de vrijwillige korpsen van Ockerwitz en Mobschatz opgeroepen om de post Übigau tijdelijk te bemannen.

Witte Huis: vanaf woensdag extra importheffingen voor China

WASHINGTON – De extra Amerikaanse importheffingen voor China waarmee president Donald Trump eerder al dreigde, gaan in de nacht van dinsdag op woensdag in. Dat meldt het Witte Huis. De tarieven van de Verenigde Staten op veel Chinese goederen komen daarmee in totaal uit op 104 procent.

Trump had maandag gedreigd om de importtarieven voor China met nog eens 50 procent te verhogen, tenzij Beijing zijn vergeldingsheffingen van 34 procent op Amerikaanse importen introk. Daarvoor kreeg China tot dinsdag de tijd.

De extra heffingen komen bovenop eerder aangekondigde importheffingen van 20 procent en 34 procent. De handelsoorlog tussen de twee grootste economieën van de wereld is hiermee in volle gang. Het Chinese ministerie van Handel zei eerder “tot het einde” te blijven vechten tegen de Amerikaanse importheffingen.

Deal

Trump denkt dat China een deal moet maken over de aanvullende tarieven die woensdag van kracht worden, verklaarde een woordvoerster van het Witte Huis. “De Chinezen willen een deal sluiten. Ze weten alleen niet hoe ze dat aan moeten pakken”, aldus de zegsvrouw. “Hij gelooft dat China wel een overeenkomst moet sluiten met de Verenigde Staten.”

China riep de VS eerder op dinsdag al op om in gesprek te gaan om de handelsoorlog tussen de twee grootste economieën bij te leggen.

De Amerikaanse president kwam vorige week al met een reeks nieuwe heffingen voor buitenlandse producten en auto’s op wat hij Liberation Day voor de VS noemde. Op de financiële markten zorgen die heffingen voor zorgen over een wereldwijde recessie, waardoor de aandelenmarkten dagenlang forse verliezen hebben laten zien.

×