Clicky

vrijdag 1 november 2024 - 01:13 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 78

Rijkswaterstaat stopt met buitenlandse scheepvaartberichtgeving via Teletekst

UTRECHT – In het kader van een uniforme Europese werkwijze verwijst Rijkswaterstaat per 1 januari 2025 voor internationale scheepvaartberichtgeving naar het platform EuRIS en de buitenlandse vaarwegbeheerders.

Hiermee stopt Rijkswaterstaat definitief met de extra service Teletekst 722.

“De afgelopen jaren heeft Rijkswaterstaat buitenlandse vaarweginformatie als extra service aangeboden op Teletekstpagina 722, nu de internationale scheepvaartberichtgeving steeds meer centraal wordt gedeeld via EuRIS , is het passender dat elk land zijn eigen vaarweginformatie beheert en beschikbaar stelt”, zegt Iris Reuselaars, directeur Scheepvaart- en Watermanagement bij Rijkswaterstaat.

Europese RIS-richtlijn

Deze werkwijze is onderdeel van de Europese RIS-richtlijn, die zegt dat scheepvaartberichtgeving binnen Europa op een geharmoniseerde manier gedeeld dient te worden. Elk land is verantwoordelijk voor informatie over zijn eigen vaarwegen.

Vanaf 1 januari 2025 is stremmingsinformatie over buitenlandse vaarwegen alleen te vinden op het Europese informatieplatform EuRIS. Rijkswaterstaat verwijst schippers voor aanvullende informatie naar de buitenlandse vaarwegbeheerders.

“We zien een constante groei in het gebruik van EuRIS”, zegt Reuselaars. “Sinds de lancering 2 jaar geleden is het aantal gebruikers gestegen naar 4.700. Alleen al in het afgelopen half jaar zagen we een toename van twintig procent.”

“Deze cijfers tonen aan dat schippers het platform steeds beter weten te vinden en waarderen. We zijn ervan overtuigd dat EuRIS een belangrijke rol zal blijven spelen in het bieden van actuele informatie over buitenlandse vaarwegen.”

De Teletekstpagina met Nederlandse scheepvaartberichtgeving blijft wel actief. “We werken nauw samen met de scheepvaartsector om de berichtgeving over de Nederlandse vaarwegen continu te verbeteren. Bij Rijkswaterstaat vinden we het belangrijk om betrouwbare informatie te verstrekken over geplande en ongeplande werkzaamheden”, aldus Reuselaars.

Raad van State: Amsterdam moet rondvaartbeleid aanpassen

AMSTERDAM – Amsterdamse reders van rondvaartboten krijgen gelijk in hun verzet tegen het vergunningenstelsel van de gemeente. De Raad van State heeft in 28 zaken bepaald dat de wijziging van het systeem “onevenredig bezwarend” is voor met name kleine reders. De gemeente moet beter motiveren dat het stellen van een maximumaantal vergunningen voor de passagiersvaart noodzakelijk is, zo stelt de raad.

Om de groeiende drukte op de grachten tegen te gaan, kwam de gemeente Amsterdam een paar jaar geleden met een nieuw vergunningenstelsel voor de passagiersvaart, waar onder meer rondvaart- en salonboten onder vallen. In plaats van vergunningen voor onbepaalde tijd werd een maximaal aantal tijdelijke vaarvergunningen verloot. In het nieuwe systeem, dat dit jaar is ingegaan, is plek voor 550 vergunningen. De reders vrezen door de loting voor het voortbestaan van hun bedrijven en spanden rechtszaken aan.

In 2022 was de rechtbank het nog eens met de gemeente Amsterdam, en kregen de reders van rondvaartboten ongelijk. “De rechtbank is het met het college eens dat het algemeen belang van een leefbare stad zo’n dringende reden is dat het terecht is dat het aantal vergunningen wordt gemaximeerd”, zo stelde de rechter toen. Ook was de overgangstermijn naar het nieuwe stelsel niet te kort, vond de rechtbank, omdat reders meerdere jaren kregen om zich in te stellen op de nieuwe situatie. De reders stapten daarop naar de Raad van State.

“De gemeente mag om veiligheidsredenen een maximum stellen aan het aantal vergunningen voor passagiersvervoer op de Amsterdamse binnenwateren, maar dan moet ze wel goed motiveren dat de maatregelen die ze hiervoor neemt ‘geschikt en noodzakelijk’ zijn en dat heeft ze niet gedaan”, zo meldt de Raad van State woensdag.

De hoogste bestuursrechter stelt ook dat de manier waarop de oude vergunningen afliepen, niet eerlijk was voor kleinere reders. Door een bepaalde rangschikking liepen hun vergunningen eerder af dan die van reders met grote rondvaartboten.

Door de uitspraak van de Raad van State gelden de oude vergunningen met onbepaalde tijd weer. Het is nu aan de gemeente om het beleid aan te passen. “Als de gemeente wil vasthouden aan een maximaal aantal vergunningen, dan zal ze opnieuw beleid moeten vaststellen waarbij de maatregelen die zij zal nemen goed zijn gemotiveerd en deze niet zullen leiden tot onevenwichtige resultaten.”

Luchtvaartzaken bij de rechter: steward onder invloed, verblinde piloot en orde-verstorende passagiers

HAARLEM – Op dinsdag 24 september heeft de rechter in Haarlem uitspraak gedaan in vijf luchtvaartzaken. Het ging om een bemanningslid dat voor vertrek van de vlucht mogelijk te veel alcohol had gedronken, een vrouw met een laserpen die daarmee de bemanning van een politiehelikopter tijdelijk verblindde, en unruly passengers: zich misdragende passagiers aan boord van een vliegtuig. De gevraagde en opgelegde straffen variëren van een geldboete of taakstraf tot (voorwaardelijke) gevangenisstraf.

Weigering ademanalyse door bemanningslid

De eerste verdachte die terecht stond was een 31-jarige man uit Slowakije, die ervan werd verdacht op 2 juli 2022 aan boord van een vliegtuig onder invloed van alcohol te verkeren, terwijl hij aan het werk was als bemanningslid. Op de luchthaven van Maastricht voerde het team Luchtvaarttoezicht van de politie, na aankomst van de vlucht uit Malaga, een alcoholcontrole uit. De man weigerde medewerking aan een ademonderzoek.

De officier van justitie: “De verdenking was op goede gronden gerezen: zijn collega deed melding dat verdachte mogelijk onder invloed verkeerde en uit getuigenverklaringen blijkt dat verdachte vreemd gedrag vertoonde. Gelet op de verdenking had verdachte zijn medewerking aan de alcoholcontrole moeten verlenen. Door dat niet te doen heeft hij zich schuldig gemaakt aan een misdrijf.”

De officier eiste een geldboete van €1.500, de rechter nam die eis over maar legde daarvan €500 voorwaardelijk op.

Schijnen met een laserpen

De volgende zaak ging over een incident waarbij een 54-jarige vrouw op 17 maart van dit jaar met een laserpen naar een politiehelikopter scheen. Verdachte verklaarde ter zitting dat zij lichten in de lucht zag en dacht dat het buitenaardse wezens waren met wie ze contact wilde maken. Ze hield geen rekening met de mogelijkheid dat het geen UFO maar een helikopter zou kunnen zijn.

De officier ter zitting: “Uit het dossier blijkt dat verdachte gedurende 7 minuten meermalen op de helikopter heeft geschenen. Dat is levensgevaarlijk: de piloten in de helikopter hebben hun ogen moeten sluiten, hun hoofd moeten afwenden en hadden geen zicht op de vlieginstrumenten. Helemaal in het donker is dat gevaarlijk, piloten kunnen verblind en gedesoriënteerd raken en kunnen oogschade oplopen.”

Het OM vond opzettelijk in gevaar brengen van het luchtverkeer bewezen en eiste een taakstraf van 180 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden. De rechter legde 150 uur taakstraf op en een voorwaardelijke gevangenisstraf van één maand.

Orde-verstorende passagiers

Tenslotte stonden drie verdachten terecht die aan boord van een vliegtuig aanwijzingen van of namens de gezagvoerder weigerden op te volgen. De aard van de feiten varieerde.
Een 37-jarige man uit Rotterdam voelde zich onheus bejegend; hij schold, schreeuwde en duwde tegen de bemanning. Meerdere personen aan boord van het vliegtuig hebben zich onveilig gevoeld. Het OM eiste een geldboete van €650, de rechter veroordeelde de verdachte tot een geldboete van €500.

Een 37-jarige man uit Almere weigerde te blijven zitten toen hem dat werd gevraagd. Ook hij schreeuwde en schold tegen het cabinepersoneel tijdens de lange vlucht uit Cancun. De verdachte zag niet in dat hij verkeerd bezig was maar legde de schuld volledig bij de bemanning. Het OM eiste een geldboete van €400, de rechter oordeelde conform.

In de laatste luchtvaartzaak van deze dag stond een 50-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats terecht. Toen de man de wc verliet rook de bemanning rooklucht. Verdachte ontkende te hebben gerookt en de sigarettenpeuk is niet aangetroffen.

De officier ter zitting: “Roken aan boord van een vliegtuig is gevaarlijk, zeker als een peuk niet wordt aangetroffen, omdat dan kan niet worden gecontroleerd of deze is gedoofd. Met het risico dat brand ontstaat.”

De verdachte is conform eis veroordeeld tot een geldboete van €250.

In alle zaken van ordeverstoringen aan boord is de impact op de vliegveiligheid groot: cabinepersoneel wordt belemmerd in de uitoefening van normale veiligheidstaken of de piloot moet noodgedwongen de cockpit verlaten. Daarnaast heeft het gedrag van passagiers die zich misdragen impact op medereizigers. Die kunnen zich niet aan het verbaal of fysiek geweld onttrekken en dat kan angst of paniek veroorzaken.

Luchtvaartzaken

Het OM Noord-Holland is verantwoordelijk voor elk strafrechtelijk onderzoek naar mogelijk strafbare feiten in de burgerluchtvaart in heel Nederland. Het Expertisecentrum Luchtvaart beoordeelt dergelijke zaken onder leiding van de landelijk coördinerend luchtvaartofficier van justitie.

Gewichtsbeperking Verkeersbrug Dordrecht opgeheven

DORDRECHT – Vanaf maandag 23 september 2024 mogen voertuigen van meer dan 20 ton weer over de Verkeersbrug Dordrecht oftewel de Zwijndrechtse brug rijden. Eerder bleek uit een inspectie dat bij twee pijlers van het toeleidende viaduct de constructieve veiligheid niet voldeed.

Hierop werd midden januari 2024 een tijdelijke gewichtsbeperking voor voertuigen van meer dan 20 ton ingesteld zodat het overige verkeer de brug veilig kon blijven gebruiken.

Nadat in augustus de eerste pijler is voorzien van een stalen ondersteuningsconstructie, is in de nacht van 21 op 22 september 2024 de laatste hand gelegd aan een stalen constructie bij de tweede pijler.

Nu deze ondersteunende constructies zijn geplaatst is de brug weer toegankelijk voor al het verkeer.

LEES OOK
Gewichtsbeperking en ondersteuningsconstructie Verkeersbrug Dordrecht

Verkeersbrug Dordrecht

De Verkeersbrug Dordrecht uit 1939 is een brug over de Oude Maas en verbindt Zwijndrecht met Dordrecht via een gemeentelijke weg. De brug is in beheer bij Rijkswaterstaat en staat vooralsnog gepland voor renovatie vanaf 2027, besluitvorming hierover moet nog plaatsvinden.

Verbrugge Zeeland Terminal neemt twee verlengde spoorlijnen in gebruik

Foto: North Sea Port

VLISSINGEN – Op de Verbrugge Zeeland Terminal in Vlissingen zijn twee verlengde spoorlijnen officieel in gebruik gesteld. Daarmee kan de goederenbehandelaar nog meer de kaart van het spoor trekken in zijn verkeer met het hinterland. En North Sea Port staat hiermee nog wat sterker als spoorhaven.

Verbrugge Zeeland Terminal is de grootste goederenbehandelaar in het Nederlandse deel van North Sea Port. De groep is op verschillende locaties aanwezig in zowel Vlissingen als Terneuzen. Aan de Quarleshaven in Vlissingen beschikt Verbrugge over een uitgestrekte terminal voor de behandeling van zee- en binnenschepen en de opslag van producten zoals staal en cellulose voor distributie over heel Europa.

De terminal was al aangesloten op het spoornet, maar de sporen aan de waterkant zijn in de voorbije maanden verlengd. De sporen bieden voortaan plaats voor meer treinen en langere treinen tot 740 meter. Zo kan lading nog sneller en makkelijker van de ene transportmodus naar de andere schuiven voor verder vervoer.

Europese steun

De investering in extra spoor kon rekenen op Europese steun. De European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA) en de Connecting Europe Facility (CEF) namen een deel van de financiering op zich. Spoorvervoer past in de Europese plannen voor een meer klimaatvriendelijke economie en voor de vergroening van transport. Vervoer per spoor is een belangrijke transportmodaliteit om goederen op een duurzame manier binnen Europa te transporteren.

Als multimodale draaischijf staat North Sea Port volledig achter die Europese doelstellingen. Omgekeerd beseft Europa dat de haven een hefboom kan zijn om zijn eigen beleid waar te maken. North Sea Port kreeg niet voor niets een plaats in verschillende Europese transportcorridors.

Meer vervoer over het spoor

Van alle transport tussen het havengebied van North Sea Port en het Europese hinterland gaat nu al tien procent over het spoor. Dat zijn een 300-tal treinen per dag. Het overhevelen van goederenstromen van de weg naar het water en het spoor blijft een strategische ambitie voor North Sea Port. Projecten zoals de spoorverlenging bij Verbrugge helpen om het aandeel van de trein verder op te krikken.

Vier verdachten aangehouden voor overlijden 38-jarige Leidenaar

LEIDEN – Woensdagochtend heeft de politie nog eens vier verdachten aangehouden in verband met de dood van een 38-jarige Leidenaar. Eerder werd ook al een verdachte in deze zaak aangehouden.

De politie kreeg donderdag 6 juni omstreeks 19.30 uur een melding van het aantreffen van een overleden man in een woning aan de Korte Langestraat in Leiden.

Omdat er aanwijzingen waren dat er sprake was van een misdrijf, startte onder leiding van een officier van justitie een Team Grootschalige Opsporing (TGO) gestart. Uit het onderzoek is gebleken dat de man inderdaad door een misdrijf om het leven kwam.

Gaande het onderzoek kwam er zicht op een aantal verdachten. Een van hen, een 22-jarige Nederlander, werd op 21 juni aangehouden in Spanje. Hij is inmiddels overgeleverd aan de Nederlandse autoriteiten en zit nog vast. Vandaag werden nog vier verdachten aangehouden, twee Leidenaars van 28 en 29 jaar, een 28-jarige man uit Leiderdorp en een 31-jarige uit Voorschoten De laatste werd door een arrestatieteam aangehouden. Na de aanhoudingen zijn doorzoekingen verricht in de woningen van de verdachten.

De verdachten zijn voor verhoor ingesloten en zitten in volledige beperkingen, wat betekent dat zij alleen contact mogen hebben met hun advocaat. Dat maakt dat politie en OM terughoudend zijn met het delen van verdere inhoudelijke informatie over de zaak.

CLdN bestelt tien nieuwe LoLo containerschepen

ROTTERDAM – CLdN heeft vandaag, woensdag 25 september 2024, de plaatsing van een order bevestigd voor tien nieuwbouw load-on/load-off (LoLo) containerschepen met levering vanaf januari 2027. De grote order is een beslissende stap van CLdN om zich met zijn eigen containerschepenvloot te begeven in het LoLo-segment.

De nieuwbouwschepen hebben een laadvermogen van 1.100 TEU en vormen een aanvulling op de vloot van CLdN van meer dan dertig roll-on/roll-off (RoRo) schepen. De nieuwe schepen hebben een uitstekende brandstofefficiëntie en een innovatief open-top ontwerp om de afhandelingstijden in de haven te verkorten.

Eerder dit jaar introduceerde CLdN een succesvol LoLo-aanbod op haar Ierland-service met gecharterde schepen die opereren vanuit haar onlangs verworven Distriport-terminal in Rotterdam.

Deze service is onlangs uitgebreid met de toevoeging van een derde wekelijkse directe afvaart tussen Rotterdam Distriport en Dublin. De uitbreiding naar het LoLo-segment is een uitstekende aanvulling op de short-sea RoRo-diensten van CLdN en biedt uitstekende operationele flexibiliteit, snelle doorlooptijden in de haven en optimale vaarfrequentie voor klanten. Dit product met korte doorlooptijd en hoge frequentie is uniek in de huidige short sea-containermarkt, die momenteel wordt gedomineerd door deep sea feeder-carriers die langere doorlooptijden en minder frequente diensten bieden.

LEES OOK
COSCO SHIPPING bouwt twaalf 14.000 TEU dual-fuel methanol containerschepen

De nieuwe schepen worden gebouwd door HD Hyundai Mipo in Ulsan, Zuid-Korea. Hyundai is een langetermijn scheepsbouwpartner van CLdN en rondt momenteel de bouw af van twee 8.000 lane meter G9e RoRo-schepen die naar verwachting in de eerste helft van 2025 aan CLdN worden geleverd.

Florent Maes, CEO van CLdN, gaf een reactie op de bestelling: “Deze bestelling is een belangrijke stap in de richting van het realiseren van onze langetermijn groeiambities en het verstevigen van CLdN’s positie als leider in de onbegeleide short-sea-vrachtmarkt in Europa. Onze recente toetreding tot het LoLo-segment, gefaciliteerd door de overname van de Distriport-terminal in Rotterdam eerder dit jaar, is zeer goed ontvangen door klanten en blijkt een uitstekende aanvulling te zijn op onze RoRo-diensten.”

Weening Trucking BV uit Ulrum opnieuw failliet verklaard

Weening Trucking Ulrum

ULRUM – Voor de rechtbank van Noord-Nederland is op dinsdag 24 september 2024 Weening Trucking BV uit Ulrum failliet verklaard.

Het is niet de eerste keer dat het Groningse transportbedrijf failliet wordt verklaard. In 2021 werd het bedrijf ook failliet verklaard echter werd toen het faillissement door de rechter een paar weken later vernietigd. De eigenaar van het transportbedrijf was, met succes, in beroep gegaan tegen het faillissement.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel werkten er inmiddels nog slechts twee werknemers bij het bedrijf.

Wie het faillissement heeft aangevraagd en waarom is op dit moment nog niet bekend.

Hezbollah zegt raket op Mossad afgevuurd te hebben

TEL AVIV – Hezbollah zegt een ballistische raket afgevuurd te hebben op het hoofdkwartier van de Israëlische inlichtingendienst Mossad, bij Tel Aviv. De organisatie houdt de dienst verantwoordelijk voor de aanvallen met ontploffende communicatieapparatuur van vorige week. Volgens Israël is het voor het eerst dat een Hezbollahraket richting Tel Aviv geschoten wordt.

Hezbollah zegt in een verklaring dat de raket om 06.30 uur lokale tijd (05.30 uur in Nederland) is gelanceerd. Het zou gaan om een Qader 1. Dat type raket is ontwikkeld door Iran. “Dit hoofdkwartier is verantwoordelijk voor de moord op leiders en de ontploffing van piepers en draadloze apparaten”, staat in de verklaring. De organisatie zegt dat de aanval “ter verdediging van Libanon en zijn inwoners” was.

Woensdagochtend ging het luchtalarm af. De Israëlische krijgsmacht meldde ongeveer twintig minuten nadat de raket gelanceerd zou zijn dat een grond-grondraket uit de lucht zou zijn geschoten door het luchtverdedigingssysteem dat Slinger van David genoemd wordt. Het ging daarbij om de raket van Hezbollah, bevestigde de krijgsmacht later op de ochtend. De luchtmacht zegt ook een aanval uitgevoerd te hebben op de lanceerinstallatie in of bij Nafakhiyeh in het zuiden van Libanon.

Aanvallen in Libanon

In de loop van de ochtend ging in verschillende delen van Israël het luchtalarm af. De Israëlische krijgsmacht meldde dat er opnieuw raketten richting het land werden afgevuurd. Ook zou de luchtmacht een onbemand vliegtuig hebben neergehaald dat via Syrië richting het land vloog. In Libanon zijn opnieuw meerdere doelen aangevallen.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu stond op het punt om richting de Verenigde Staten te reizen voor de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Hij heeft zijn vertrek uitgesteld vanwege overleggen over de aanvallen in Libanon, zegt zijn kantoor. Hij zal donderdag alsnog naar New York reizen en keert zaterdagavond terug, is nu het plan.

Montea mikt op ruim 50 procent meer portefeuillewaarde eind 2027

In Waddinxveen leverde Montea recent het nieuwe duurzame, state-of-the-art Distripark A12 van Lekkerland op.

BRUSSEL – Montea, een leidende ontwikkelaar en belegger in logistiek vastgoed, zet met een nieuw groeiplan, genaamd Track27, in op een waardestijging van ruim 50 procent van de portefeuille tegen het einde van 2027. Het bezit van de beursgenoteerde onderneming moet dan 3,5 miljard euro waard zijn. Om dat doel te bereiken, gaat Montea tot en met 2027 zo’n 1,2 miljard euro investeren in de uitbreiding, ontwikkeling en verduurzaming van het portfolio van vastgoedobjecten en grondposities in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland.

Montea zet met het nieuwe groeiplan Track27 in op een waardestijging van ruim 50 procent van de portefeuille tegen het einde van 2027.

Het bedrag van 1.2 miljard euro is opgebouwd uit verschillende investeringsbedragen per jaar. In het lopende jaar 2024 gaat het om in totaal 400 miljoen euro. In 2025 wil Montea in totaal 300 miljoen investeren. En de jaren daarna, 2026 en 2027, telkens 250 miljoen euro per jaar. Montea plant het EPRA-resultaat (het resultaat uit operationele activiteiten zoals huurinkomsten en inkomsten uit zonnepanelen) te laten stijgen tot en met eind 2027 tot 5,60 euro per aandeel, wat overeenkomt met een gemiddeld jaarlijkse groeipercentage van 6 procent van het EPRA-resultaat.

Forse uitbreiding in Frankrijk

Montea vergroot ook zijn aanwezigheid in Frankrijk door de verwerving van een portefeuille, genaamd Reverso, bestaande uit 17 sites op strategische locaties. Hierdoor stijgt het aantal Franse sites van 18 naar 35.

Een essentiële pijler van het groeiplan van Montea is het vermeerderen van de portefeuillewaarde door verduurzaming.

Montea Nederland-directeuren Hylcke Okkinga (l.) en Cedric Montanus (r.).
LEES OOK
Montea verwerft veelzijdige locatie in Beatrixhaven Maastricht

45 procent minder CO2-uitstoot 

Een essentiële pijler van het groeiplan van Montea is het vermeerderen van de portefeuillewaarde door verduurzaming. Tegen eind 2027 wil het bedrijf ruim 75 miljoen euro hebben geïnvesteerd in het verlagen van de CO2-uitstoot door het opwekken, opslaan en benutten van groene energie. De emissies van koolstofdioxide van de bestaande Montea-portefeuille moeten eind 2027 met maar liefst 45 procent verminderd zijn. Alle nieuwe gebouwen zullen klimaatneutraal zijn.

Stroomproductie genoeg voor 135.000 huishoudens  

De maximum productiecapaciteit van de zonnepanelen op Montea-locaties moet in 2027 zijn verdubbeld naar 135 megawattpiek, genoeg om een equivalent van 135.000 gemiddelde huishoudens te voorzien van stroom. Montea streeft daarnaast naar een totale opslagcapaciteit van de batterijparken van 100 megawattuur.

Toekomstplannen Volkswagen zetten cao-gesprekken direct op scherp

WOLFSBURG – Duitse vakbonden gaan woensdag met Volkswagen om tafel voor de start van nieuwe loononderhandelingen.

De gesprekken vinden plaats op het moment dat Volkswagen de kosten flink wil terugdringen, door het schrappen van banen en het mogelijk sluiten van fabrieken. Daardoor staan de bonden en Volkswagen direct al lijnrecht tegenover elkaar.

De onderhandelingen hebben betrekking op de cao voor de 120.000 werknemers die werken voor Volkswagen verspreid over zes grote fabrieken.

Oorspronkelijk stonden de gesprekken pas voor oktober gepland, maar de ingrijpende bezuinigingsplannen hebben deze naar voren gehaald. Vakbond IG Metall eist onder meer een loonsverhoging van 7 procent, een verhoging die de bond eist in de gehele branche.

Stuk minder verkeersboetes in zomer door uitgeschakelde flitspalen

flitspaal

DEN HAAG – De politie heeft in mei, juni, juli en augustus flink minder verkeersboetes uitgeschreven dan in diezelfde periode vorig jaar. Toen waren het er nog meer dan 3 miljoen, maar dit jaar waren het er ruim 200.000 minder. Dat is een verschil van 7,6 procent, meldt het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Vooral de boetes voor te hard rijden en bij politiecontroles liepen terug.

De politie wijt de daling aan het feit dat veel flitspalen en trajectcontroles tijdelijk zijn uitgeschakeld. Alle flitspalen worden in 2024 en 2025 vervangen en dat geldt ook voor een deel van de trajectcontroles.

Dertigkilometergebied in Amsterdam leverde wel extra boetes op. Daar wordt sinds juni bij wijze van proef op snelheid gecontroleerd. Er zijn duizenden overtredingen geconstateerd, aldus het ministerie.

Snelweg A12 weer vrij na aanrijdingen

Foto: Rijkswaterstaat | X

MAARN – De snelweg A12 (Utrecht richting Arnhem) is bij Maarn en Maarsbergen weer open.

Na een ongeluk eerder woensdagochtend ging dat wegdeel dicht en werd verkeer richting Arnhem over de vluchtstrook geleid. Ook was er een omleidingsroute.

Rijkswaterstaat Verkeersinformatie laat weten dat het bergingswerk is afgerond.

Er is nog wat vertraging richting Arnhem, maar dat neemt snel af.

TNO: nog flink wat nodig om iedereen elektrisch te laten rijden

elektrische auto

DEN HAAG – Als het kabinet wil dat vrijwel iedereen in Nederland in 2050 een elektrische auto heeft, in plaats van een auto die op diesel of benzine rijdt, dan moet er volgens een nieuw onderzoek nog “flink wat gebeuren”.

TNO heeft voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht wat mensen belangrijk vinden als ze een elektrische auto kopen.

Momenteel is een “volledig emissieloos wagenpark nog ver weg”, schrijft het onderzoeksinstituut. Een kleine groep Nederlanders zou altijd voor een elektrische auto kiezen, maar bij een veel groter deel moet die omschakeling nog komen. Belangrijke keuzes die meewegen zijn bijvoorbeeld de huidige benzineprijs en hoeveel het kost om een (tweedehands) elektrische auto aan te schaffen.

In het Klimaatakkoord staat dat de overheid milieuvriendelijker rijden wil stimuleren. Ook staat er dat in 2030 alle nieuwe personenauto’s die op de markt komen elektrisch moeten zijn. TNO wijst erop dat mensen dus ook meer informatie moeten krijgen over de elektrische auto’s.

Besteed ook aandacht aan de “groeiende mogelijkheden”, adviseert TNO, zoals het aantal kilometers dat de auto kan rijden voor deze weer opgeladen moet worden.

Consumentenbond: misleidende trucs bij prijsverlagingen supers

DEN HAAG – Supermarkten, vooral Aldi, Dirk en Jumbo, gebruiken “misleidende trucs” om hun klanten te laten geloven dat producten blijvend goedkoper zijn geworden. Dat zegt de Consumentenbond na een inventarisatie van honderden prijsverlagingen op de websites en in filialen van de supers.

Volgens de belangenorganisatie “rammelden” de meeste meldingen van prijsverlagingen. Soms zeiden de supers alleen maar dat de prijs omlaag was gegaan, maar was dit eigenlijk nooit gebeurd. Of de prijsverlaging vond al maanden eerder plaats. Maar volgens de Consumentenbond mogen supermarkten niet langer dan 30 dagen met zo’n verlaging adverteren.

Het kwam ook voor dat winkels producten eerst korte tijd in prijs verhoogden, “om daarna te kunnen pronken met een verlaging”. Zo trof de Consumentenbond bij Dirk margarine aan, waarbij stond ‘in prijs verlaagd’. “Maar eerst verhoogde Dirk de prijs van het product stapsgewijs met 0,30 euro, om het vervolgens met 0,06 euro te verlagen.”

De supers hebben de Consumentenbond laten weten dat ze hun prijzen niet eerst opzettelijk verhoogden om daarna te adverteren met een prijsverlaging. Ook gaven ze tegenover de organisatie aan dat schapkaarten door menselijke fouten soms te lang bleven hangen. Volgens de bond hebben ze beloofd de datum van de prijsverlaging voortaan te gaan vermelden en niet langer dan 30 dagen reclame te maken voor een prijsverlaging.

LAATSTE NIEUWS

Schiphol vreest geen concurrentieachterstand na tariefsverhoging

SCHIPHOL - Hoewel Schiphol al tot de duurste luchthavens van Europa behoort, vreest de luchthaven niet voor een concurrentieachterstand door de forse verhoging van...