Clicky

maandag 5 mei 2025 - 11:57 uur
Home Blog Pagina 78

Vrachtwagenchauffeur veroordeeld voor transport cocaïne vanuit Rotterdamse haven ondanks onwetendheid

DEN HAAG – Het gerechtshof Den Haag heeft op 25 maart 2025 een vrachtwagenchauffeur veroordeeld voor het vervoeren van een container met ruim 1.300 kilo cocaïne van de terminal op de Maasvlakte naar een loods in Rotterdam. Hoewel het hof geen opzet op drugssmokkel bewezen achtte, krijgt de man toch een deels voorwaardelijke celstraf opgelegd wegens nalatigheid.

De zaak draaide om een transport op 27 september 2022, waarbij de verdachte – een 48-jarige chauffeur – met een container vanaf de APM-terminal vertrok en deze afleverde bij een loods zonder bedrijfsnaam. In de container werden later tientallen sporttassen vol cocaïne aangetroffen, met een totaalgewicht van bijna 1.350 kilo.

De chauffeur had geen papieren bij zich en kreeg pas tien minuten voor aankomst te horen waar hij moest lossen. Ook kon hij niet uitleggen van wie hij de opdracht had gekregen, of met wie hij contact had gehad over het transport. Volgens het hof had de verdachte zich – gezien deze verdachte omstandigheden – moeten afvragen of er iets mis was met de lading. Zijn onwetendheid werd daarom niet als volledige onschuld aanvaard.

Hoewel het hof het opzettelijk invoeren van cocaïne niet bewezen achtte, vond het wel dat de chauffeur verwijtbaar heeft gehandeld. Hij is veroordeeld voor het binnen Nederland brengen van een grote partij verdovende middelen, wat onder de zogeheten overtredingsvariant van de Opiumwet valt.

De man kreeg 180 dagen celstraf opgelegd, waarvan 73 dagen voorwaardelijk, met een proeftijd van twee jaar. Het onvoorwaardelijke deel komt overeen met het reeds uitgezeten voorarrest. Ook werd zijn in beslag genomen iPhone 7 verbeurd verklaard, omdat het toestel werd gebruikt bij het transport.

De zaak onderstreept de risico’s die chauffeurs lopen wanneer zij opdrachten uitvoeren zonder heldere informatie of documentatie. Justitie en het hof benadrukken dat ook zonder opzet toch strafrechtelijke aansprakelijkheid kan ontstaan wanneer chauffeurs onvoldoende waakzaam zijn bij verdachte transporten.

Rechtbank: Geen WIA-uitkering voor vrachtwagenchauffeur ondanks gezondheidsklachten

Vrachtwagen met pillen
Foto: Adobe Stock | Lucas

BREDA – De rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft onlangs geoordeeld dat het UWV terecht heeft geweigerd een WIA-uitkering toe te kennen aan een vrachtwagenchauffeur, ondanks zijn gezondheidsklachten. Dit blijkt uit een uitspraak die vandaag is gepubliceerd.

De chauffeur was vanwege nek-, schouder- en rugklachten, ontstaan na een ongeval in 2017, uitgevallen. Hij claimde ernstige beperkingen te ervaren, zoals een verstoorde slaap en energiebalans, stress en chronische pijnklachten. Desondanks stelde het UWV vast dat hij per 29 september 2021 minder dan 35 procent arbeidsongeschikt was, waardoor hij geen recht heeft op een WIA-uitkering.

De chauffeur was het oneens met deze beslissing en ging in beroep. Hij voerde onder andere aan dat het UWV onvoldoende rekening hield met zijn klachten en vond dat een urenbeperking noodzakelijk was vanwege vermoeidheid en pijn. Bovendien stelde hij dat zijn aandoening specifieke ventilerende kleding vereiste, wat volgens hem conflicteerde met beschermende werkkleding in de voorgestelde functies.

Na aanvullend onderzoek door verzekeringsartsen concludeerde de rechtbank dat de medische beoordeling van het UWV voldoende zorgvuldig en juist was. De rechtbank erkent de klachten van de chauffeur, maar stelt vast dat het UWV voldoende rekening heeft gehouden met de medische beperkingen, inclusief de noodzaak tot het dragen van ventilerende kleding. De door het UWV geselecteerde alternatieve functies waren volgens de rechtbank geschikt, ondanks de klachten van eiser.

De rechtbank verklaarde het beroep ongegrond, waarmee de weigering van de WIA-uitkering door het UWV wordt bevestigd. Wel kende de rechtbank een vergoeding toe voor griffiekosten en proceskosten, omdat er aanvankelijk sprake was van een onvoldoende zorgvuldige onderbouwing door het UWV met betrekking tot de ventilerende kleding. De chauffeur ontvangt hiervoor een vergoeding van in totaal €2.317,50.

VVD steunt wet vuurwerkverbod onder voorwaarden

DEN HAAG – De VVD steunt de wet voor een algeheel vuurwerkverbod van GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren. Dat bevestigde de partij na berichtgeving door RTL Nieuws. Daarmee is de wet dichter bij een Kamermeerderheid. De VVD stelt nog wel drie voorwaarden aan de steun.

De liberalen willen een “effectief handhavingsplan” van politie en gemeenten. Het kabinet moet daarnaast “in de volle breedte en wel direct” de handhaving op illegaal vuurwerk versterken, vindt de partij. Ten tweede moeten burgemeesters volgens de VVD ontheffingen geven aan verenigingen die lokaal consumentenvuurwerk afsteken. Tot slot eist de VVD compensatie voor de vuurwerksector.

De VVD heeft dit voorjaar openlijk getwijfeld over haar standpunt als het gaat om een vuurwerkverbod. “We hebben de afgelopen jaren werkelijk alles uit de kast getrokken om het plezier van siervuurwerk te behouden en de rotzooi waar hulpverleners mee bekogeld werden van straat te halen.” De partij concludeert dat dit niet genoeg was, en wijst op de wens van hulpverleners om meer vuurwerk te verbieden. “We zijn niet doof voor die oproep.”

Naar verwachting spreekt de Tweede Kamer donderdag over de wet. Met de partijen die eerder hun steun hebben uitgesproken, zijn momenteel 74 van de 150 Kamerleden voor. Volgens RTL is nog onduidelijk hoe DENK zal stemmen. Die partij zou de wet dus aan een meerderheid kunnen helpen.

Presentatrice Loretta Schrijver (68) overleden

HILVERSUM – Presentatrice Loretta Schrijver is in de nacht van woensdag op donderdag op 68-jarige leeftijd overleden. Dat bevestigt RTL donderdag. Schrijver overleed aan de gevolgen van kanker. Ze was onder meer bekend als presentatrice van RTL Nieuws en Koffietijd. Ook was zij panellid in het RTL-programma The Masked Singer.

Schrijver begon na haar studies geschiedenis en vertaalkunde haar carrière in de tv-wereld. Vanaf 1989 presenteerde zij samen met Jeroen Pauw, met wie zij ook een relatie had, het RTL Nieuws. De presentatrice maakte ook programma’s voor AVRO en Omroep MAX.

Vorig jaar zomer maakte Schrijver bekend dat de darmkanker, waaraan ze drie jaar eerder was geopereerd, was teruggekeerd en uitgezaaid. Daarna kreeg zij chemotherapie.

Ilse Openneer, hoofdredacteur van RTL Nieuws roemt Schrijver om haar “warme persoonlijkheid met een prachtige, kenmerkende stem”. “Ze informeerde miljoenen mensen over het wereldnieuws, op haar eigen toegankelijke manier. Haar lach schalde regelmatig over de redactie. We zijn Loretta ontzettend dankbaar voor alles wat ze voor RTL Nieuws heeft betekend.”

Van Schrijver wordt in besloten kring afscheid genomen.

Maersk doopt nieuw methanolschip ‘Adrian Mærsk’ in Rotterdam

ROTTERDAM – A.P. Moller – Maersk heeft vandaag het nieuwe dual-fuel methanolschip “Adrian Mærsk” officieel gedoopt bij de APM Terminals Maasvlakte II in Rotterdam. De doop werd verricht door Stephanie Pullings Hart, Executive Vice President en COO van Nestlé, die als beschermvrouwe (godmother) van het schip optreedt.

Nestlé is een belangrijke klant van Maersk en vervoert sinds 2023 al haar zeeladingen via het duurzame ECO Delivery Ocean-programma, dat gebruik maakt van alternatieve brandstoffen. Hiermee reduceert Nestlé haar uitstoot van broeikasgassen met ruim 80 procent in vergelijking met traditionele fossiele scheepsbrandstoffen.

Volgens Karsten Kildahl, Chief Commercial Officer van Maersk, tonen deze dual-fuel schepen aan dat de technologie voor de energietransitie binnen de scheepvaart beschikbaar is. “Cruciaal zijn nu de beslissingen die de lidstaten van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) volgende maand in Londen nemen. We hebben dringend regelgeving nodig die het gebruik van emissiearme brandstoffen ondersteunt. Tegelijkertijd zijn ambitieuze klanten zoals Nestlé essentieel om de groene transitie in scheepvaart en logistiek te realiseren.”

Stephanie Pullings Hart benadrukte namens Nestlé het belang van verduurzaming in logistiek: “Bij Nestlé erkennen we klimaatverandering als een van de grootste uitdagingen van deze tijd. Als leider in de voedingsmiddelenindustrie nemen we duidelijke stappen om dit probleem aan te pakken. We hebben onze broeikasgasemissies al met 20 procent verminderd tegen 2024, eerder dan gepland, en streven naar netto nul in 2050. Onze samenwerking met Maersk in groene logistiek onderstreept onze inzet voor een duurzame toekomst.”

De “Adrian Mærsk” heeft een capaciteit van ruim 16.000 TEU en zal actief zijn op de route Azië-Middellandse Zee na haar eerste reis vanuit Rotterdam. Dit schip maakt deel uit van het nieuwe Oost-West-netwerk van Maersk, waarmee het bedrijf streeft naar een betrouwbaarheid van meer dan 90 procent in de planning.

Methanol-dual-fuel schepen spelen een centrale rol in de plannen van Maersk om te decarboniseren. Afhankelijk van grondstoffen en productieprocessen kan bio- of e-methanol de uitstoot van broeikasgassen met 65 tot 90 procent verminderen ten opzichte van fossiele brandstoffen. Daarnaast zal Maersk ook schepen inzetten die varen op vloeibaar bio- of e-methaan, gezien de mondiale vraag naar brandstof en de noodzaak van diverse alternatieve brandstoftechnologieën voor het bereiken van een emissievrije scheepvaartsector.

Deutsche Bahn ook in 2024 diep in het rood

BERLIJN – De Duitse staatsspoormaatschappij Deutsche Bahn is ook in 2024 diep in de rode cijfers beland. Oorzaak zijn de aanhoudende verstoringen op het spoor door bijvoorbeeld problemen met verouderde infrastructuur, achterstallig onderhoud en stakingen door treinmachinisten.

Het nettoverlies kwam uit op 1,8 miljard euro. Dat is wel fors minder dan de min van 2,7 miljard euro in 2023. Dat kwam vooral doordat de overheid met nabetalingen kwam aan Deutsche Bahn voor onderhoudsuitgaven van het bedrijf in 2023. De omzet kwam vorig jaar uit op 26,2 miljard euro. Deutsche Bahn vervoerde vorig jaar ongeveer 1,9 miljard reizigers, een toename van 1,6 procent.

Volgens Deutsche Bahn arriveerde vorig jaar 62,5 procent van de langeafstandstreinen op tijd op de bestemming, een historisch dieptepunt. Daarbij hanteert Deutsche Bahn een norm waarbij een trein een vertraging van minder dan zes minuten heeft. In 2023 arriveerde volgens het bedrijf 64 procent van de langeafstandstreinen op tijd.

Topman Richard Lutz zegt dat het bedrijf door alle problemen met verouderde infrastructuur in een grote crisis verkeert. Hij stelt dat het bedrijf nog ver weg is van wat klanten mogen verwachten. Deutsche Bahn is bezig met een enorm investeringsprogramma voor het aanpakken van de infrastructuur.

Deutsche Bahn heeft eerder gezegd dat er wel 150 miljard euro nodig is om het Duitse spoornet op de langere termijn te moderniseren en uit te breiden. Met een netwerk van ongeveer 34.000 kilometer heeft Deutsche Bahn het grootste spoornet van Europa.

Porsche en Mercedes het hardst geraakt door importheffingen VS

STUTTGART – De Duitse autofabrikanten Porsche en Mercedes-Benz zullen het hardst worden getroffen door de laatste Amerikaanse heffingen op geïmporteerde auto’s, opgelegd door president Donald Trump. De financiële gevolgen daarvan kunnen in de miljarden lopen.

De extra 25 procent invoerheffingen, die vanaf 3 april worden geïnd, kunnen ongeveer een kwart van de verwachte winst van Porsche en Mercedes in 2026 wegvagen, heeft de onderzoekstak van persbureau Bloomberg becijferd. Om dit negatieve effect te compenseren, zullen fabrikanten mogelijk de prijzen moeten verhogen of meer productie naar de Verenigde Staten moeten verplaatsen.

De Amerikaanse markt is cruciaal en lucratief voor de Duitse auto-industrie. De invoerheffingen zijn een extra domper voor de Duitsers omdat zij meer auto’s naar de VS exporteren dan enig ander land. Het gaat bijvoorbeeld om dure modellen zoals de Porsche 911 en de Mercedes S-Klasse, met hoge winstmarges.

Duitse douane onderschept bijna 10 miljoen illegale sigaretten in vrachtwagen, chauffeur gearresteerd

Foto: Duitse Politie

DRESDEN (D) – Tijdens een gezamenlijke controleactie van de Duitse douane en de federale politie zijn in de nacht van 25 op 26 maart 2025 op de snelweg A4 bij Dresden 9,9 miljoen illegale sigaretten in beslag genomen. De sigaretten werden aangetroffen in een vrachtwagen met Pools kenteken, die vanuit Polen onderweg was richting Dresden.

Bij de controle op parkeerplaats Rödertal verklaarde de 50-jarige Poolse vrachtwagenchauffeur dat hij diepvriesapparatuur vervoerde en geen accijnsplichtige goederen bij zich had. Bij een eerste steekproef kwamen echter grote hoeveelheden sigaretten aan het licht, verborgen in kartonnen dozen achter pallets aan de binnenzijde van de oplegger.

Na volledig uitladen en tellen bleek het te gaan om 9,9 miljoen illegale sigaretten. De misgelopen belastinginkomsten bedragen circa 1,8 miljoen euro.

Foto: Duitse Politie

De vrachtwagenchauffeur werd ter plekke gearresteerd. De rechtbank in Görlitz heeft inmiddels, op verzoek van het openbaar ministerie, een arrestatiebevel uitgevaardigd. De verdere onderzoeken worden uitgevoerd door de douanerecherche van Dresden.

Duitse politie controleert naleving nachtelijk rijverbod voor vrachtwagens op B10

Foto: Duitse Politie

LANDAU – De Duitse politie heeft in de vroege ochtend van 27 mei 2025 tussen 01:00 en 02:00 uur een controle uitgevoerd op de naleving van het nachtelijke rijverbod voor vrachtwagens op de B10 nabij de aansluiting Landau-Nord.

Tijdens deze controle bleken 11 vrachtwagenchauffeurs rechtmatig onderweg op deze route, terwijl twee andere chauffeurs uit buurlanden het rijverbod hadden overtreden. Zij moesten met hun vrachtwagencombinaties rechtsomkeert maken en werden van de B10 naar de A65 geleid. Daarnaast werd van beide chauffeurs een borgsom van 125 euro geïnd.

Het nachtelijke rijverbod geldt op de B10 tussen Pirmasens en Landau dagelijks van 22:00 tot 06:00 uur voor vrachtwagens vanaf 7,5 ton. De maatregel is bedoeld om geluidsoverlast voor omwonenden te beperken. Alleen vrachtverkeer met bestemming of oorsprong in de aangrenzende gemeenten en regio’s is vrijgesteld van dit verbod.

Vrachtwagenchauffeurs gebruiken deze route ‘s nachts vaak om de circa 45 kilometer langere omweg via de A6 te vermijden, waardoor ze tijd en transportkosten besparen.

Dode vrouw Arnhem niet door misdrijf om leven gekomen, man onterecht verdachte

Openbaar Ministerie

ARNHEM – De vrouw die 1 februari van dit jaar werd gevonden in een woning aan de Klarendalseweg in Arnhem, na een melding, is niet door een misdrijf om het leven gekomen, meldt het Openbaar Ministerie donderdag

De bewoner van het betreffende pand werd aangehouden voor mogelijke betrokkenheid bij de dood van de vrouw. Hij werd na drie dagen vrijgelaten, in afwachting van het onderzoek. Het onderzoek is inmiddels afgerond.

De man blijkt ten onrechte als verdachte te zijn aangemerkt. Uit niets blijkt dat de hij een rol heeft gespeeld bij het overlijden. De vrouw is niet door een misdrijf om het leven gekomen.

Het Openbaar Ministerie heeft de zaak geseponeerd. Over de doodsoorzaak geven politie en justitie verder geen informatie.

Begrafenisondernemer blijkt cocaïne-importeur: 6 jaar cel geëist

Foto: Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – Hij deed zich voor als begrafenisondernemer: een 30-jarige man rijdend in een lijkwagen, gekleed in een strak pak, een zwarte das en nette schoenen. Hij beweerde twee lichamen in doodskisten vanuit Spanje naar Edam te moeten brengen. Maar de werkelijkheid bleek heel anders: de politie vond geen lichamen, maar ontdekte 230 kilo cocaïne in de doodskisten. Vandaag eist het Openbaar Ministerie een gevangenisstraf van 6 jaar tegen de 30-jarige Fransman.

De man werd op vrijdag 13 december 2024 aangehouden op de snelweg A29, ter hoogte van Numansdorp, iets ten zuiden van Rotterdam. Na opvallend rijgedrag besloot de politie de man van de weg te halen om hem enkele vragen te stellen en zijn papieren te controleren. De verdachte toonde vervolgens Franse contracten en formulieren waaruit zou blijken dat hij lijken mocht vervoeren.

De agenten vertrouwden de papieren echter niet. Zo kwamen bijvoorbeeld de namen van de overledenen niet voor in de Nederlandse registers, en bij het natrekken van de uitvaartonderneming bleek het opgegeven adres een parfumerie op de Champs-Élysées in Parijs te zijn. De politie besloot de kisten in beslag te nemen en naar een uitvaartcentrum te brengen. In totaal vonden zij negen sporttassen gevuld met cocaïne.

Verdachte zelf verklaart deze klus in opdracht te moeten doen om een schuld af te lossen, maar daar heeft het Openbaar Ministerie geen boodschap aan. “Hier is sprake van invoer, een ernstig strafbaar feit, ook heeft verdachte gebruik gemaakt van vervalste documenten. Dit plan is zo zorgvuldig opgezet, uiterst planmatig, sluw en ondermijnend. Het misbruikt het respect voor overledenen, iets wat het Openbaar Ministerie als strafverhogend beschouwt. Verdachte deed er alles aan om de politie op een dwaalspoor te zetten, maar dankzij het gedegen en doortastende werk van de politie staan we hier vandaag in de zittingzaal, aldus de Officier van Justitie.”

TLN en Koninklijke VHG slaan handen ineen voor groene distributiecentra

Foto: Adobe Stock | Jason (AI)

ZOETERMEER – Transport en Logistiek Nederland (TLN) is een samenwerking aangegaan met de Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) om ondernemers te helpen distributiecentra duurzamer en groener te maken. Momenteel heeft slechts 5,5 procent van de warehouses in Nederland een duurzaamheidskeurmerk (BREEAM-NL). Dit aantal moet omhoog, vindt TLN, dat de ambitie heeft om in 2040 klimaatneutraal te opereren.

TLN en VHG gaan zich inzetten om natuurinclusieve distributiecentra te stimuleren. Dit betekent dat warehouses op eenvoudige wijze kunnen worden vergroend, bijvoorbeeld door het beplanten van gevels en daken, of het plaatsen van nestkasten, insectenhotels en vleermuiskasten. Volgens beide organisaties kan dit op een eenvoudige manier gerealiseerd worden en levert het direct voordelen op.

“Groene distributiecentra bieden zowel economische als ecologische voordelen,” stelt TLN. Naast lagere energiekosten en een verhoogde vastgoedwaarde zorgt vergroening ook voor een betere luchtkwaliteit, een beter waterbeheer en een aantrekkelijkere werkomgeving. Bovendien dragen groene warehouses bij aan een grotere biodiversiteit en een betere acceptatie door omwonenden.

Als start van hun samenwerking organiseren TLN en VHG een inspiratiesessie voor leden, waar ondernemers kennis kunnen maken met innovatieve manieren om logistieke gebouwen te vergroenen. Daarnaast ontwikkelen beide partijen een praktische gids, gepland voor medio 2025, waarin ondernemers concrete handvatten krijgen om zelf hun distributiecentra te vergroenen. Ook bieden ze ondernemers ondersteuning bij het benutten van subsidiemogelijkheden en het aangaan van samenwerkingen met groenprofessionals.

Cees Pille van TLN benadrukt dat veel ondernemers graag aan de slag willen met vergroening, maar niet weten waar ze moeten beginnen. “Met eenvoudige maatregelen en heldere richtlijnen willen wij ondernemers helpen om hun warehouses duurzamer en toekomstbestendig te maken.”

Marc Wichman van Koninklijke VHG voegt toe: “Onze leden beschikken over de benodigde kennis en ervaring om distributiecentra duurzaam en aantrekkelijk te maken. Door onze samenwerking met TLN kunnen we ondernemers nog beter ondersteunen en inspireren om deze kansen te benutten.”

Rijkswaterstaat en KBN roepen op: “Zet de schroef uit in de sluis”

Foto: Adobe Stock | Jason

DEN HAAG – Rijkswaterstaat en Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) roepen binnenvaartschippers op om hun schroef uit te zetten zodra ze zijn afgemeerd in een sluis. Nu het recreatieseizoen weer begint en duizenden pleziervaartuigen het water opgaan, is het extra belangrijk om veiligheid in de sluizen te waarborgen.

Hoewel het uitzetten van de schroef altijd al verplicht is, blijkt dit nog regelmatig niet te gebeuren. “Een draaiende schroef veroorzaakt sterke stroming die kleinere recreatieschepen kan hinderen bij het afmeren en zelfs tot gevaarlijke situaties kan leiden,” benadrukt Rijkswaterstaat.

Daarnaast kan de stroming schade veroorzaken aan sluizen, zoals slijtage aan sluiswanden, bodembescherming en bewegingswerken. Zeker bij oudere sluizen, of bij grotere schepen met krachtiger motoren, kan dit snel tot ernstige schade leiden.

Rijkswaterstaat vergelijkt het met een rij auto’s die wacht voor een stoplicht: “Wanneer één voertuig plotseling begint te rollen of gas geeft, ontstaat er onrust bij de rest. Zo werkt het ook in de sluis: één draaiende schroef kan de hele sluis verstoren.”

Koninklijke Binnenvaart Nederland onderschrijft deze oproep. “Het lijkt misschien een kleine moeite om de schroef uit te zetten, maar het heeft grote positieve gevolgen voor de veiligheid en doorstroming in de sluizen,” aldus de KBN. “Hiermee voorkomen we onnodige vertragingen en schade. Uiteindelijk profiteert de binnenvaartsector hier zelf ook van.”

Beide partijen benadrukken het belang van wederzijds begrip tussen beroeps- en recreatievaart. “Nu het recreatieseizoen aanbreekt, is het cruciaal dat beroeps- en recreatieschippers rekening houden met elkaar. Alleen dan zorgen we voor een soepele en veilige doorvaart voor iedereen,” besluiten Rijkswaterstaat en KBN.

Verdachte internationaal georganiseerde domeinnaamfraude langer vast

GRONINGEN – De 34-jarige man uit Groningen, die wordt verdacht van internationaal georganiseerde domeinnaamfraude, heeft tijdens de pro forma zitting van 27 maart in de rechtbank van Groningen zijn voorlopige tenlastelegging aangehoord.

De officier verdenkt de man ervan dat hij, als leider van een criminele organisatie, ondernemingen heeft benaderd met het verhaal dat een andere partij geïnteresseerd is in de registratie van de door hen gebruikte domeinnaam met een andere extensie. De extensie is het laatste deel van een webadres, zoals .nl, .com, .org. Verdachte biedt de ondernemingen aan deze domeinnaam tegen betaling te registreren voor de duur van tien jaar. De domeinnaam wordt vervolgens geregistreerd bij een Amerikaanse onderneming. Niet voor de duur van tien jaar, maar voor een kortere periode.

De dienst die door de partijen is afgenomen wordt dus niet volledig geleverd. Na een jaar worden de ondernemingen veelal opnieuw benaderd met het verhaal dat ze hun domeinnaam kunnen registreren tegen betaling voor de duur van tien jaar, een jaar later opnieuw, en in sommige gevallen een jaar later weer. Dit levert de verdenking domeinnaamfraude op.

Uit het onderzoek blijkt volgens het OM dat de handelswijze van verdachte zich niet beperkt tot de vijf ondernemingen wiens aangifte is meegenomen in het dossier. Het gaat vermoedelijk om duizenden gedupeerde ondernemingen uit diverse landen in Europa. De opbrengsten zijn per slachtoffer relatief klein (200 à 300 euro), maar door de omvang en periode heeft verdachte volgens het OM in totaal miljoenen euro’s verdiend.

De ernst van de feiten zit hem niet in de individuele gevallen, maar in de bulk. Om dit in uitdrukking te brengen is als feit 2 op de voorlopige tenlastelegging het als leider deelnemen aan een criminele organisatie tenlastegelegd.

Daarnaast wordt de man verdacht van het opkopen van bedrijfsgegevens en data bij ondernemingen die benadeeld zijn in het fraudeonderzoek.

De rechtbank heeft besloten de voorlopige hechtenis van de verdachte te verlengen met maximaal drie maanden. Het onderzoek is bijna afgerond. Financiële onderzoeken zijn intensief en tijdrovend. Er is nog geen zicht op een datum voor de inhoudelijke behandeling.

De officier over dit onderzoek: “Aangezien het per onderneming om niet al te grote bedragen ging, is er een beperkte hoeveelheid aangiftes binnengekomen. Door het onderzoek dat is gestart naar aanleiding van deze aangiftes hebben we inmiddels zicht op zo’n 13.500 facturen, met een betaald benadelingsbedrag van een kleine 2,4 miljoen euro. Als wij meer aangiftes krijgen van dit soort fraudezaken wordt de kans groter dat verdachten kunnen worden opgespoord en vervolgd. Het heeft altijd nut om vermoedens van fraude te melden bij de politie”.

Panama trekt registratie in van schepen op westerse sanctielijst

SINGAPORE – Panama trekt de registratie in van 128 schepen die onder Panamese vlag varen. Het gaat om vaartuigen die op sanctielijsten staan van de Verenigde Staten, Amerikaanse bondgenoten of de Verenigde Naties.

Een topfunctionaris van de Panamese maritieme autoriteiten, Ramón Franco, zegt dat het gaat om zeker zeventig schepen en dat er meer gaan volgen. Dat kan volgens Franco dankzij nieuwe regels veel sneller worden geregeld dan voorheen.

Hij stelt dat Panama daarin met de tijd meegaat. Er is internationaal veel aandacht voor het gebruik van ‘schaduwvloten’ van soms oude vrachtschepen om sancties te ontwijken.

In Panama staan volgens de functionaris meer dan 8000 schepen geregistreerd en dat is een enorm aantal voor zo’n klein land. Dat duizenden vaartuigen onder Panamese vlag varen, betekent niet automatisch dat de eigenaar ook in Panama is gevestigd. Het Midden-Amerikaanse land staat erom bekend dat het heel eenvoudig is om er schepen te registreren.

×