Clicky

zaterdag 3 mei 2025 - 16:17 uur
Home Blog Pagina 77

Begrafenisondernemer blijkt cocaïne-importeur: 6 jaar cel geëist

Foto: Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – Hij deed zich voor als begrafenisondernemer: een 30-jarige man rijdend in een lijkwagen, gekleed in een strak pak, een zwarte das en nette schoenen. Hij beweerde twee lichamen in doodskisten vanuit Spanje naar Edam te moeten brengen. Maar de werkelijkheid bleek heel anders: de politie vond geen lichamen, maar ontdekte 230 kilo cocaïne in de doodskisten. Vandaag eist het Openbaar Ministerie een gevangenisstraf van 6 jaar tegen de 30-jarige Fransman.

De man werd op vrijdag 13 december 2024 aangehouden op de snelweg A29, ter hoogte van Numansdorp, iets ten zuiden van Rotterdam. Na opvallend rijgedrag besloot de politie de man van de weg te halen om hem enkele vragen te stellen en zijn papieren te controleren. De verdachte toonde vervolgens Franse contracten en formulieren waaruit zou blijken dat hij lijken mocht vervoeren.

De agenten vertrouwden de papieren echter niet. Zo kwamen bijvoorbeeld de namen van de overledenen niet voor in de Nederlandse registers, en bij het natrekken van de uitvaartonderneming bleek het opgegeven adres een parfumerie op de Champs-Élysées in Parijs te zijn. De politie besloot de kisten in beslag te nemen en naar een uitvaartcentrum te brengen. In totaal vonden zij negen sporttassen gevuld met cocaïne.

Verdachte zelf verklaart deze klus in opdracht te moeten doen om een schuld af te lossen, maar daar heeft het Openbaar Ministerie geen boodschap aan. “Hier is sprake van invoer, een ernstig strafbaar feit, ook heeft verdachte gebruik gemaakt van vervalste documenten. Dit plan is zo zorgvuldig opgezet, uiterst planmatig, sluw en ondermijnend. Het misbruikt het respect voor overledenen, iets wat het Openbaar Ministerie als strafverhogend beschouwt. Verdachte deed er alles aan om de politie op een dwaalspoor te zetten, maar dankzij het gedegen en doortastende werk van de politie staan we hier vandaag in de zittingzaal, aldus de Officier van Justitie.”

TLN en Koninklijke VHG slaan handen ineen voor groene distributiecentra

Foto: Adobe Stock | Jason (AI)

ZOETERMEER – Transport en Logistiek Nederland (TLN) is een samenwerking aangegaan met de Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) om ondernemers te helpen distributiecentra duurzamer en groener te maken. Momenteel heeft slechts 5,5 procent van de warehouses in Nederland een duurzaamheidskeurmerk (BREEAM-NL). Dit aantal moet omhoog, vindt TLN, dat de ambitie heeft om in 2040 klimaatneutraal te opereren.

TLN en VHG gaan zich inzetten om natuurinclusieve distributiecentra te stimuleren. Dit betekent dat warehouses op eenvoudige wijze kunnen worden vergroend, bijvoorbeeld door het beplanten van gevels en daken, of het plaatsen van nestkasten, insectenhotels en vleermuiskasten. Volgens beide organisaties kan dit op een eenvoudige manier gerealiseerd worden en levert het direct voordelen op.

“Groene distributiecentra bieden zowel economische als ecologische voordelen,” stelt TLN. Naast lagere energiekosten en een verhoogde vastgoedwaarde zorgt vergroening ook voor een betere luchtkwaliteit, een beter waterbeheer en een aantrekkelijkere werkomgeving. Bovendien dragen groene warehouses bij aan een grotere biodiversiteit en een betere acceptatie door omwonenden.

Als start van hun samenwerking organiseren TLN en VHG een inspiratiesessie voor leden, waar ondernemers kennis kunnen maken met innovatieve manieren om logistieke gebouwen te vergroenen. Daarnaast ontwikkelen beide partijen een praktische gids, gepland voor medio 2025, waarin ondernemers concrete handvatten krijgen om zelf hun distributiecentra te vergroenen. Ook bieden ze ondernemers ondersteuning bij het benutten van subsidiemogelijkheden en het aangaan van samenwerkingen met groenprofessionals.

Cees Pille van TLN benadrukt dat veel ondernemers graag aan de slag willen met vergroening, maar niet weten waar ze moeten beginnen. “Met eenvoudige maatregelen en heldere richtlijnen willen wij ondernemers helpen om hun warehouses duurzamer en toekomstbestendig te maken.”

Marc Wichman van Koninklijke VHG voegt toe: “Onze leden beschikken over de benodigde kennis en ervaring om distributiecentra duurzaam en aantrekkelijk te maken. Door onze samenwerking met TLN kunnen we ondernemers nog beter ondersteunen en inspireren om deze kansen te benutten.”

Rijkswaterstaat en KBN roepen op: “Zet de schroef uit in de sluis”

Foto: Adobe Stock | Jason

DEN HAAG – Rijkswaterstaat en Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) roepen binnenvaartschippers op om hun schroef uit te zetten zodra ze zijn afgemeerd in een sluis. Nu het recreatieseizoen weer begint en duizenden pleziervaartuigen het water opgaan, is het extra belangrijk om veiligheid in de sluizen te waarborgen.

Hoewel het uitzetten van de schroef altijd al verplicht is, blijkt dit nog regelmatig niet te gebeuren. “Een draaiende schroef veroorzaakt sterke stroming die kleinere recreatieschepen kan hinderen bij het afmeren en zelfs tot gevaarlijke situaties kan leiden,” benadrukt Rijkswaterstaat.

Daarnaast kan de stroming schade veroorzaken aan sluizen, zoals slijtage aan sluiswanden, bodembescherming en bewegingswerken. Zeker bij oudere sluizen, of bij grotere schepen met krachtiger motoren, kan dit snel tot ernstige schade leiden.

Rijkswaterstaat vergelijkt het met een rij auto’s die wacht voor een stoplicht: “Wanneer één voertuig plotseling begint te rollen of gas geeft, ontstaat er onrust bij de rest. Zo werkt het ook in de sluis: één draaiende schroef kan de hele sluis verstoren.”

Koninklijke Binnenvaart Nederland onderschrijft deze oproep. “Het lijkt misschien een kleine moeite om de schroef uit te zetten, maar het heeft grote positieve gevolgen voor de veiligheid en doorstroming in de sluizen,” aldus de KBN. “Hiermee voorkomen we onnodige vertragingen en schade. Uiteindelijk profiteert de binnenvaartsector hier zelf ook van.”

Beide partijen benadrukken het belang van wederzijds begrip tussen beroeps- en recreatievaart. “Nu het recreatieseizoen aanbreekt, is het cruciaal dat beroeps- en recreatieschippers rekening houden met elkaar. Alleen dan zorgen we voor een soepele en veilige doorvaart voor iedereen,” besluiten Rijkswaterstaat en KBN.

Verdachte internationaal georganiseerde domeinnaamfraude langer vast

GRONINGEN – De 34-jarige man uit Groningen, die wordt verdacht van internationaal georganiseerde domeinnaamfraude, heeft tijdens de pro forma zitting van 27 maart in de rechtbank van Groningen zijn voorlopige tenlastelegging aangehoord.

De officier verdenkt de man ervan dat hij, als leider van een criminele organisatie, ondernemingen heeft benaderd met het verhaal dat een andere partij geïnteresseerd is in de registratie van de door hen gebruikte domeinnaam met een andere extensie. De extensie is het laatste deel van een webadres, zoals .nl, .com, .org. Verdachte biedt de ondernemingen aan deze domeinnaam tegen betaling te registreren voor de duur van tien jaar. De domeinnaam wordt vervolgens geregistreerd bij een Amerikaanse onderneming. Niet voor de duur van tien jaar, maar voor een kortere periode.

De dienst die door de partijen is afgenomen wordt dus niet volledig geleverd. Na een jaar worden de ondernemingen veelal opnieuw benaderd met het verhaal dat ze hun domeinnaam kunnen registreren tegen betaling voor de duur van tien jaar, een jaar later opnieuw, en in sommige gevallen een jaar later weer. Dit levert de verdenking domeinnaamfraude op.

Uit het onderzoek blijkt volgens het OM dat de handelswijze van verdachte zich niet beperkt tot de vijf ondernemingen wiens aangifte is meegenomen in het dossier. Het gaat vermoedelijk om duizenden gedupeerde ondernemingen uit diverse landen in Europa. De opbrengsten zijn per slachtoffer relatief klein (200 à 300 euro), maar door de omvang en periode heeft verdachte volgens het OM in totaal miljoenen euro’s verdiend.

De ernst van de feiten zit hem niet in de individuele gevallen, maar in de bulk. Om dit in uitdrukking te brengen is als feit 2 op de voorlopige tenlastelegging het als leider deelnemen aan een criminele organisatie tenlastegelegd.

Daarnaast wordt de man verdacht van het opkopen van bedrijfsgegevens en data bij ondernemingen die benadeeld zijn in het fraudeonderzoek.

De rechtbank heeft besloten de voorlopige hechtenis van de verdachte te verlengen met maximaal drie maanden. Het onderzoek is bijna afgerond. Financiële onderzoeken zijn intensief en tijdrovend. Er is nog geen zicht op een datum voor de inhoudelijke behandeling.

De officier over dit onderzoek: “Aangezien het per onderneming om niet al te grote bedragen ging, is er een beperkte hoeveelheid aangiftes binnengekomen. Door het onderzoek dat is gestart naar aanleiding van deze aangiftes hebben we inmiddels zicht op zo’n 13.500 facturen, met een betaald benadelingsbedrag van een kleine 2,4 miljoen euro. Als wij meer aangiftes krijgen van dit soort fraudezaken wordt de kans groter dat verdachten kunnen worden opgespoord en vervolgd. Het heeft altijd nut om vermoedens van fraude te melden bij de politie”.

Panama trekt registratie in van schepen op westerse sanctielijst

SINGAPORE – Panama trekt de registratie in van 128 schepen die onder Panamese vlag varen. Het gaat om vaartuigen die op sanctielijsten staan van de Verenigde Staten, Amerikaanse bondgenoten of de Verenigde Naties.

Een topfunctionaris van de Panamese maritieme autoriteiten, Ramón Franco, zegt dat het gaat om zeker zeventig schepen en dat er meer gaan volgen. Dat kan volgens Franco dankzij nieuwe regels veel sneller worden geregeld dan voorheen.

Hij stelt dat Panama daarin met de tijd meegaat. Er is internationaal veel aandacht voor het gebruik van ‘schaduwvloten’ van soms oude vrachtschepen om sancties te ontwijken.

In Panama staan volgens de functionaris meer dan 8000 schepen geregistreerd en dat is een enorm aantal voor zo’n klein land. Dat duizenden vaartuigen onder Panamese vlag varen, betekent niet automatisch dat de eigenaar ook in Panama is gevestigd. Het Midden-Amerikaanse land staat erom bekend dat het heel eenvoudig is om er schepen te registreren.

ECB moet rentepauze overwegen door heffingen VS, zegt bestuurder

FRANKFURT – De Europese Centrale Bank (ECB) moet overwegen om de rente onveranderd te laten bij de volgende vergadering in april. Dat zei ECB-bestuurder Pierre Wunsch in een interview met zakenzender CNBC. Volgens de Belgische centralebankpresident wordt de besluitvorming van de ECB namelijk bemoeilijkt door het Amerikaanse handelsbeleid.

De importheffingen van president Donald Trump dreigen de inflatie aan te jagen en tegelijkertijd de economische groei te vertragen, waarschuwt Wunsch. “Ik zeg niet dat ik pleit voor een pauze in april, maar het is zeker iets dat op tafel zou moeten liggen”, zo gaf hij aan. De tarieven zorgen volgens hem voor “een zeer moeilijke omgeving” om doorheen te navigeren, want als de heffingen de inflatie omhoog duwen en de groei omlaag staat de ECB voor een lastige taak om het evenwicht te vinden tussen het bestrijden van prijsstijgingen en het stimuleren van groei.

Wunsch benadrukt daarnaast dat de ECB niet alleen naar de impact van de handelstarieven moet kijken, maar ook naar de enorme impuls aan overheidsuitgaven in Europa door de herbewapeningscampagne van de regio en de omvangrijke investeringsplannen van Duitsland in infrastructuur en defensie.

De ECB schroefde eerder deze maand de rente in het eurogebied opnieuw met een kwart procentpunt terug om de economie aan te jagen. Het was de zesde renteverlaging sinds juni vorig jaar. De renteverlagingen waren mogelijk omdat de inflatie in de eurozone zich gestaag richting de doelstelling van 2 procent lijkt te bewegen. De centrale bank heeft echter weinig tot geen signalen gegeven over toekomstige stappen.

PepsiCo maakt aardappeltransport voor Lay’s chips duurzamer met Bio-LNG via logistiek partner AB Texel

PepsiCo ziet Bio-LNG (vloeibaar natuurlijk biogas) als een waardevolle stap naar duurzamer aardappeltransport voor haar Lay’s chipsfabrieken in de Benelux. Jaarlijks rijdt PepsiCo’s logistieke partner AB Texel circa 3 miljoen kilometer om aardappelen van lokale telers naar de PepsiCo-fabrieken in Broek op Langedijk en Veurne te transporteren.

Het gebruik van Bio-LNG kan een besparing opleveren tot wel 2.545 ton CO₂ per jaar. Dit vloeibare gas ontstaat door de vergisting van organisch materiaal, zoals plantenresten of mest.

Rozanne Drost, Sustainability Senior Manager, Northern Europe bij PepsiCo, zegt: “Elke dag genieten wereldwijd meer dan een miljard mensen van onze producten. Ons bereik en onze expertise zetten we graag in om positieve verandering te versnellen. Samen met partners zoals AB Texel willen we barrières helpen doorbreken en duurzame impact maken. Daarom richten we ons, als onderdeel van ons pep+ programma, op duurzame inkoop, het transformeren van hoe we onze producten maken en verkopen, en het inspireren van consumenten om betere keuzes te maken.”

Piet Bakker, Manager Sustainability bij AB Texel, vult aan: “Als marktleider in agritransport beschouwen we het als onze verantwoordelijkheid om onze CO2-uitstoot zoveel mogelijk te verlagen. Samen met klanten zoals PepsiCo blijven we zoeken naar manieren om onze dienstverlening steeds duurzamer te maken. We zetten nu volop in op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en Bio-LNG, maar kijken ook vooruit: in de toekomst kan ook een deel van ons wagenpark batterij elektrisch zijn of op waterstof rijden.”

Naast het verduurzamen van het aardappeltransport werkt PepsiCo ook aan het vergroenen van de energievoorziening in haar snacksfabrieken in Broek op Langedijk en Veurne. PepsiCo werkt in Broek samen met energiepartner Eneco om Lay’s chips te produceren met schone stroom uit wind- en zonne-energie, die lokaal wordt opgeslagen.

PepsiCo streeft ernaar in Veurne meer dan 200 miljoen euro te investeren in de uitbreiding van de fabriek en om het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen en de uitstoot van broeikasgassen met 75 procent te verlagen.

Daarnaast wil het bedrijf acht keer minder kraanwater gebruiken in het productieproces van chips en snacks. Deze initiatieven maken deel uit van pep+ (PepsiCo Positive), PepsiCo’s strategische transformatie die duurzaamheid en menselijk kapitaal centraal stelt in hoe we waarde creëren en groeien binnen planetaire grenzen, terwijl we positieve verandering stimuleren voor mens en planeet.

PepsiCo en AB Texel zetten zich ook in andere markten in voor duurzaamheid. Zo wordt in Engeland voor al het transport van AB Texel voor PepsiCo gebruik gemaakt van HVO100 (100% Hydrotreated Vegetable Oil), een hernieuwbare brandstof met lage emissies. Dit initiatief helpt jaarlijks 2.650 ton CO2 te besparen en draagt bij aan PepsiCo’s bredere duurzaamheidsdoelstellingen.

China ziet niets in Trumps voorstel over verkoop TikTok

BEIJING – China ziet niets in een deal waarbij de Verenigde Staten importheffingen tegen het land verlagen in ruil voor toestemming voor de verkoop van onderdelen van de video-app TikTok.

De VS voerde vorig jaar een wet in waarbij het Chinese moederbedrijf van TikTok, ByteDance, verplicht wordt tot zo’n verkoop op straffe van een downloadverbod. De Amerikaanse president Donald Trump stelde woensdag voor om heffingen tegen China licht te verlagen voor medewerking aan de verkoop van TikTok, maar Beijing ziet daar niets in.

“Wat betreft TikTok heeft China herhaaldelijk zijn standpunt gegeven”, reageerde een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken. Er kwam ook een reactie op de importheffing van 25 procent op buitenlandse auto’s die de VS in april willen invoeren. “Er zijn geen winnaars in een handels- of tarievenoorlog.”

De deadline voor de verkoop is 5 april, maar Trump denkt die te kunnen uitstellen. Dat deed hij begin dit jaar ook al.

Franse minister denkt aan vergelding autoheffingen Trump

PARIJS – De Europese Unie kan bijna niet anders dan de Amerikaanse importheffingen op buitenlandse auto’s vergelden, meent de Franse minister van Economische Zaken Éric Lombard.

Hij reageerde op de aankondiging van de Amerikaanse president Donald Trump, die op 2 april een belasting op geïmporteerde auto’s van 25 procent wil invoeren. Die heffing is volgens Lombard “zeer slecht nieuws”.

“De vijandigheid neemt toe”, zei Lombard in een gesprek met radiozender France Inter. “De enige oplossing voor de EU is om de tarieven voor Amerikaanse producten te verhogen.”

De minister sprak tegelijkertijd de hoop uit snel met de Amerikaanse regering in gesprek te kunnen over het verlagen van de heffingen, omdat een handelsoorlog voor iedereen slecht zou uitpakken.

Red Bull bevestigt snelle rijderswissel: Tsunoda vervangt Lawson

DUBAI – Liam Lawson maakt na twee grands prix al plaats voor Yuki Tsunoda als teamgenoot van Max Verstappen. Red Bull bevestigde donderdagochtend de ongebruikelijk snelle rijderswissel in de Formule 1. Het team straft Nieuw-Zeelander Lawson voor zijn slechte seizoensstart, waarin hij geen punt pakte, door hem terug te zetten naar zusterteam Racing Bulls. De Japanner Tsunoda bewandelt de omgekeerde weg en stapt bij de Grote Prijs van Japan over ruim een week al in de RB21 van Red Bull.

Lawson (23) kwam zondag als vijftiende over de streep in de Grote Prijs van China, al schoof hij door drie diskwalificaties door naar de twaalfde plaats. In de sprintrace in Shanghai eindigde de Nieuw-Zeelander als veertiende. Bij de seizoensopening in Australië haalde hij de finish niet. Opmerkelijker waren zijn laatste plaatsen in de kwalificaties. De jonge Nieuw-Zeelander had grote moeite met het besturen van de Red Bull-auto.

“Het was moeilijk om te zien hoe Liam worstelde met de RB21. Als gevolg daarvan hebben we gezamenlijk besloten om vroegtijdig een wissel door te voeren. We begonnen het seizoen met twee ambities: het prolongeren van het wereldkampioenschap bij de coureurs en het heroveren van de constructeurstitel. Dit is een puur sportieve beslissing. We erkennen dat er nog veel werk aan de winkel is met de RB21 en Yuki’s ervaring zal zeer waardevol zijn bij het ontwikkelen van de huidige auto”, licht teambaas Christian Horner toe in een persbericht.

Laatste over de streep

Lawson was bij Racing Bulls de opvolger van de Mexicaan Sergio Pérez, wiens contract eind vorig jaar werd beëindigd.

De 24-jarige Tsunoda rijdt al sinds 2021 voor Racing Bulls en was aan het eind van vorig seizoen nog de teamgenoot van Lawson. Hij aasde al een tijdje op promotie naar Red Bull. De Japanner kwam zondag in de GP van China als laatste over de streep, maar werd een dag eerder wel zesde in de sprintrace.

Tsunoda wordt de zesde teamgenoot van Verstappen sinds diens debuut bij Red Bull in 2016. Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Alexander Albon, Pérez en Lawson gingen hem voor. De Nederlander won 63 grands prix, zijn teamgenoten bij elkaar negen.

Duitsland wil ferme reactie op autoheffing VS, maar ook gesprek

BERLIJN – De Europese Unie moet met een stevige reactie komen op de importheffingen op buitenlandse auto’s die de Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd, vindt de Duitse regering.

Tegelijkertijd blijft het nodig dat Brussel in gesprek blijft met de VS over een oplossing voor handelsconflicten die oplaaien door de heffingen, zegt de Duitse minister Robert Habeck van Economische Zaken.

“De Amerikaanse heffingen komen niet als verrassing. We zijn voorbereid. Het komt er nu op aan dat de EU een ferm antwoord op die heffingen heeft. Het moet duidelijk zijn dat we niet zomaar zullen zwichten voor de VS”, stelt Habeck in een op sociale media gedeeld statement. “Tegelijkertijd steunen we de Europese Commissie bij onderhandelingen met de VS over een oplossing die een vicieuze cirkel van heffingen voorkomt.”

Overheid verdiende recordbedrag aan kansspelbelasting in 2024

Online Gokken
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De Nederlandse overheid heeft in 2024 voor het eerst in de geschiedenis 1 miljard euro verdiend aan kansspelbelasting. Dit bedrag ligt 75 procent hoger dan vijf jaar geleden. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De sterke stijging van de belastingopbrengsten is vooral het gevolg van de legalisering van online gokken op 1 oktober 2021. Sinds de legalisering groeiden de inkomsten uit kansspelbelasting aanzienlijk, van 0,3 miljard euro in 2021 naar 1 miljard euro in 2024.

Volgens schattingen van de Belastingdienst komt ongeveer 0,4 miljard euro van de totale opbrengst uit online gokken. De invloed van online gokken is ook terug te zien in de consumentenuitgaven binnen de gokbranche. Deze uitgaven, berekend als inzet minus prijzengeld, stegen van 2,5 miljard euro in 2021 naar 4,4 miljard euro in 2023. De Kansspelautoriteit meldt dat online gokken in 2023 al ruim een derde van de totale gokmarkt uitmaakte.

De opbrengsten uit kansspelbelasting waren eerder juist lager door tijdelijke sluitingen van casino’s tijdens de coronacrisis in 2020 en 2021. Dit leidde toen tot een daling van de belastinginkomsten.

Naast de legalisering van online gokken zijn de hogere belastinginkomsten deels toe te schrijven aan het verhoogde belastingtarief. In 2024 bedroeg het tarief 30,5 procent, vergeleken met 30,1 procent in 2019. Tussen eind 2021 en 2022 was er tijdelijk sprake van een lager tarief van 29 procent zonder drempelwaarde van 449 euro. Inmiddels heeft het kabinet besloten het belastingtarief per 1 januari 2025 verder te verhogen naar 34,2 procent, met het voornemen dit in 2026 opnieuw te verhogen naar 37,8 procent.

Omstreden Israëlische wet over benoeming rechters goedgekeurd

JERUZALEM – Het Israëlische parlement heeft een controversiële wet over de aanstelling van rechters goedgekeurd. Politici krijgen daardoor een veel grotere rol bij het benoemen van nieuwe rechters. De oppositie ziet de stap als een bedreiging voor de rechtstaat en de democratie, omdat rechters op deze manier minder onafhankelijk en partijdig zouden worden.

“De regering van Israël heeft deze wet goedgekeurd met slechts een doel: om ervoor te zorgen dat rechters zich houden aan de wil van politici”, zeiden oppositieleiders in een gezamenlijke verklaring. Tienduizenden Israëliërs hadden zich tijdens het debat voor de Knesset verzameld om te protesteren tegen de wet.

Premier Benjamin Netanyahu verwerpt de kritiek. “Het is niet de democratie die in gevaar is, maar de macht van de bureaucraten”, zei hij in het parlement.

Samenstelling

De wet die nu is goedgekeurd zorgt ervoor dat de samenstelling van de commissie die rechters moet benoemen wordt aangepast. De groep gaat nu bestaan uit drie leden van het Hooggerechtshof, drie politici van de coalitie, een politicus uit de oppositie en twee advocaten. Een van hen wordt gekozen door de regering, de ander door de oppositie.

Netanyahu kwam vlak na zijn aanstelling eind 2022 al met plannen voor een grootschalige hervorming van de rechtstaat. Dat leidde tot wekelijkse massaprotesten. Nadat het Hooggerechtshof een deel van de wijzigingen had geblokkeerd en de oorlog in de Gazastrook begon werden de hervormingen uitgesteld. Nu lijkt de rechts-conservatieve regering de plannen weer nieuw leven in te blazen.

Libellenpopulaties in Nederland fors afgenomen sinds 2008

Foto: Esther van der Wal

DEN HAAG – De libellenpopulaties in Nederland zijn tussen 2008 en 2024 gemiddeld met 28 procent afgenomen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS en De Vlinderstichting op basis van metingen binnen het Landelijk Meetnet Libellen.

Opvallend is dat niet alleen zeldzame en kwetsbare soorten getroffen worden; ook algemene libellensoorten zoals het lantaarntje laten een duidelijk dalende trend zien. Sinds 1999 zijn de vijftien meest algemene libellensoorten met gemiddeld 15 procent afgenomen, ondanks dat deze soorten gemiddeld meer warmteminnend dan koudeminnend zijn.

Warmteminnende soorten, zoals de vuurlibel en zuidelijke keizerlibel, vormen een uitzondering en profiteren juist van klimaatverandering. Deze soorten zijn sinds het begin van de metingen jaarlijks met gemiddeld 5 procent toegenomen, al vlakt deze groei de laatste jaren enigszins af.

Vooral koudeminnende libellensoorten zoals de groene glazenmaker en noordse winterjuffer hebben het moeilijk: zij zijn sinds 1999 met ongeveer 75 procent afgenomen. Soorten als de maanwaterjuffer en de noordse witsnuitlibel laten zelfs een daling van meer dan 95 procent zien in de afgelopen twaalf jaar.

Libellen die gespecialiseerd zijn in vennen en hoogveen worden zwaar getroffen door klimaatverandering en verdroging. Na droge zomers, zoals in 2018 en 2019, is het herstel van populaties uitgebleven en is er sprake van een structurele achteruitgang. Door hogere temperaturen treedt hittestress op bij deze libellen en droogvallende leefgebieden zorgen ervoor dat voortplanting onmogelijk wordt.

In contrast hiermee laten libellen van stromend water, zoals de weidebeekjuffer, juist een stijging zien van 43 procent ten opzichte van 1999. Libellen uit laagveen en moerassen vertoonden aanvankelijk groei, maar nemen sinds 2018 ook af.

Deze cijfers zijn gebaseerd op regelmatige tellingen die sinds 1998 worden uitgevoerd. Van de ongeveer 64 libellensoorten die in Nederland voorkomen, zijn gegevens van 47 soorten betrouwbaar genoeg om deze populatietrends te berekenen.

Pomphouders eisen ingrijpen bij explosieve stijging benzineprijs

DEN HAAG – Het kabinet moet snel ingrijpen om te voorkomen dat benzine in januari voor veel mensen onbetaalbaar wordt, zegt Martin van Eijk, voorzitter van Belangenvereniging Tankstations (BETA).

Volgend jaar wordt een liter benzine bijna 26 cent duurder als er niet wordt ingegrepen, meldde het AD donderdag op basis van uitspraken van minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat). Ook in de jaren daarna gaat de prijs verder omhoog.

Een eerdere accijnsverlaging uit 2022, om automobilisten tegemoet te komen vanwege de dure brandstof, wordt dan naar verwachting teruggedraaid. “Voor automobilisten is dit niet te doen. En het verschil met de buurlanden wordt volgend jaar zo groot dat de grenspomphouders in ieder geval de nek omgedraaid worden. Wij zijn dan 40 tot 50 cent per liter duurder”, zegt Van Eijk. “We pleiten in ieder geval voor het behoud van de accijnsverlaging.”

De duurdere brandstof zorgt voor de coalitie voor een nieuw probleem. Het terugdraaien van de brandstofkorting kost 1,6 miljard euro.

×