Clicky

donderdag 8 mei 2025 - 02:06 uur
Home Blog Pagina 76

Ondanks nieuw geplaatste hoogteportalen toch vrachtwagen tegen spoorbrug over N242

Foto: RVP Media

HEERHUGOWAARD – Ondanks de plaatsing van gloednieuwe hoogteportalen eind vorige week heeft er maandagmiddag toch weer een aanrijding plaatsgevonden tussen een te hoge vrachtwagen en de spoorbrug over de N242 bij Heerhugowaard.

De vrachtwagen kwam vanuit de richting van de Zuidtangent toen het misging. De trailer van de vrachtwagen heeft forse schade en ook de spoorbrug is beschadigd.

Provincie Noord Holland en Volkerrail zijn ter plaatse om de schade aan de spoorbrug op te nemen.

De chauffeur raakte niet gewond, de afrit van de N242 naar de Beverkoog is afgesloten voor verkeer. De vrachtwagen is door de politie geëscorteerd van de N242 af. De chauffeur mag zijn weg uiteraard niet vervolgen.

Het treinverkeer is voorlopig stilgelegd.

Industrie reageert vol onbegrip op uitspraken CPB-directeur

DEN HAAG – FME, de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie, begrijpt weinig van de twijfels die CPB-directeur Pieter Hasekamp vrijdag uitte over het behoud van de Nederlandse industrie. “De Nederlandse technologische industrie is onmisbaar voor ons toekomstig verdienvermogen én onze strategische autonomie”, reageert voorzitter Theo Henrar op de website van FME.

Hasekamp van het Centraal Planbureau (CPB) zei onder meer dat strategische onafhankelijkheid voor Europa ook met behoud van de industrie “een illusie” is. Ook zou een verplaatsing naar andere landen klimaatwinst kunnen opleveren als hier meer groene energie beschikbaar is.

“Ecosystemen zijn niet zomaar te verplaatsen. Ze zijn opgebouwd uit jarenlange samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen en infrastructuur. Wie het idee heeft dat deze ketens eenvoudig ergens anders opnieuw kunnen worden opgebouwd, onderschat hoe diep ze verankerd zijn”, reageert Henrar.

Daimler Buses neemt belang in softwarebedrijf SINOS voor verdere elektrificatie stadsbusvloten

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Buses heeft een belang van 49 procent genomen in de Duitse softwareontwikkelaar SINOS GmbH, gevestigd in Regensburg. SINOS is gespecialiseerd in slimme softwareoplossingen voor het beheer van elektrische stadsbusvloten, met een focus op geavanceerde laadsystemen. Deze samenwerking markeert een belangrijke stap in de verdere elektrificatie van openbaar vervoer en het optimaliseren van laadprocessen voor e-bussen.

Met de software van SINOS kunnen elektrische bussen bijvoorbeeld worden opgeladen op momenten dat het elektriciteitsnet minder belast is en stroom goedkoper is. Dit draagt niet alleen bij aan kostenefficiëntie, maar ook aan een stabielere energie-infrastructuur.

Till Oberwörder, CEO van Daimler Buses, zegt: “De softwareoplossing van SINOS is gebruiksvriendelijk, efficiënt en schaalbaar. Daarom is deze al jaren geliefd bij onze klanten. Met deze investering willen we de expertise en innovatiekracht van SINOS benutten om laadbeheersoftware nog beter af te stemmen op onze e-bussen.”

Versterking van bestaande samenwerking

Daimler Buses werkt al sinds 2022 nauw samen met SINOS en biedt de software aan als onderdeel van de elektrificatie van busvloten en depots. Naast slim laden biedt het systeem ook digitalisering en visualisatie van busdepots, zoals het bepalen van de parkeersituatie van voertuigen. Dit helpt vervoerders hun operationele processen te optimaliseren.

Meer dan 20 Europese vervoersbedrijven maken inmiddels gebruik van de SINOS-oplossingen in samenwerking met Daimler Buses.

Totaaloplossingen via Daimler Buses Solutions GmbH

De investering past binnen de bredere strategie van Daimler Buses, die via dochteronderneming Daimler Buses Solutions GmbH totaaloplossingen biedt voor elektrische busvloten. Sinds 2023 verzorgt dit dochterbedrijf turnkey-projecten: van voertuiglevering tot volledige laadinfrastructuur, inclusief bouwkundige werkzaamheden, elektrische installaties, laders, batterijopslag en digitale diensten zoals laadbeheer.

Elektrificatiestrategie van Daimler Buses

Daimler Buses volgt een duidelijke elektrificatie-roadmap en kiest – in lijn met moederbedrijf Daimler Truck – voor zowel batterij-elektrische als waterstofoplossingen.

  • De Mercedes-Benz eCitaro, een volledig elektrische stadsbus, is sinds 2018 in serieproductie.
  • Sinds 2023 is er ook een variant met brandstofcel als range extender beschikbaar.
  • Vanaf 2026 wordt de Mercedes-Benz eIntouro, een batterij-elektrische streekbus, geïntroduceerd.
  • Tegen het einde van het decennium wil Daimler ook elektrische touringcars aanbieden.

Doelstelling: tegen 2030 in elk segment lokaal emissievrije voertuigen aanbieden in Europa en Latijns-Amerika. In Europa zullen er vanaf 2030 alleen nog CO₂-vrije stadsbussen verkocht worden; in andere segmenten moet dat uiterlijk 2039 het geval zijn.

CLdN investeert miljoenen in terminal Killingholme voor uitbreiding en verduurzaming

Foto: CLdN

KILLINGHOLME – Logistiek dienstverlener CLdN heeft een grootschalig investeringsplan aangekondigd voor zijn terminal in Killingholme, gelegen aan de rivier de Humber in het Verenigd Koninkrijk. Het project, dat naar verwachting in de tweede helft van 2026 voltooid zal zijn, moet de capaciteit en efficiëntie van de terminal aanzienlijk verbeteren.

De investering is bedoeld om de afhandelingscapaciteit van goederen te vergroten en klaar te zijn voor de verwachte volumegroei op CLdN’s Noordzeeroutes tussen Killingholme en de eigen terminals in Rotterdam en Zeebrugge. De terminal speelt een centrale rol in de verbinding tussen Noord-Engeland en het Europese vasteland.

Efficiënter en duurzamer

De werkzaamheden omvatten een herinrichting van de goederenstromen op het terrein, zodat de doorvoer van trailers, containers, tankcontainers en koelunits efficiënter kan verlopen. Daarnaast investeert CLdN in vijf elektrische rubber tyred gantry (RTG) kranen ter vervanging van een deel van de huidige diesel-aangedreven reachstackers. Deze stap draagt niet alleen bij aan de operationele efficiëntie, maar zorgt ook voor een CO₂-reductie van naar schatting 5 tot 10 procent op de terminal.

De uitbreiding in Killingholme sluit aan op eerdere investeringen van CLdN in het Verenigd Koninkrijk, waaronder een nieuwe toegangsweg naar de haven in Londen en de renovatie en capaciteitsuitbreiding van de terminal in Liverpool.

Florent Maes, CEO van CLdN, licht toe: “Deze investering onderstreept opnieuw de toewijding van CLdN aan de ontwikkeling van haveninfrastructuur in het Verenigd Koninkrijk. Onze combinatie van scheepvaartdiensten met eigen terminals is uniek in de Europese shortsea-sector en stelt ons in staat klanten een ongeëvenaard dienstenpakket aan te bieden. Killingholme is een cruciale schakel tussen Noord-Engeland en het Europese vasteland, en we willen deze corridor de komende jaren verder laten groeien. Tegelijkertijd zetten we met deze investering een volgende stap in de verduurzaming van onze havenoperaties.”

Schoof en Uitermark willen tekenen voor lintjes vrijwilligers

DEN HAAG – Premier Dick Schoof en minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken) zijn bereid te tekenen voor de lintjes die vijf vrijwilligers in de vluchtelingensector zouden krijgen.

Minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie, PVV) had de voordrachten moeten ondertekenen, maar weigerde dit. Volgens haar stond hun vrijwilligerswerk haaks op haar eigen plannen.

Fabers weigering leidde tot grote verontwaardiging. Critici, onder wie de commissarissen van de Koning, vreesden dat Faber hiermee het systeem voor onderscheidingen zou ondermijnen. De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) zegt dat Schoof en Uitermark “als stelselverantwoordelijken van het decoratiestelsel” willen tekenen, “om de goede werking van het decoratiestelsel te waarborgen”.

Het ondertekenen van een voordracht door een minister is in principe een formaliteit. Het Kapittel voor de Civiele Orden, dat voordrachten inhoudelijk beoordeelt en voorlegt aan de betreffende minister, zal volgens een woordvoerder van de premier “vrij snel” het verzoek tot ondertekening bij Schoof en Uitermark indienen.

Faber wil niet reageren op het besluit van Schoof en Uitermark, laat een woordvoerder weten. PVV-leider Geert Wilders blijft erbij dat hij Faber in haar besluit steunt. “Wat een lef, wat een kracht, wat een geweldige minister”, jubelt hij op X.

Drie vermiste VS-militairen Litouwen overleden

VILNIUS – Zes dagen na hun verdwijning in Litouwen zijn drie van de vier vermiste Amerikaanse militairen dood teruggevonden.

Naar de vierde soldaat wordt nog gezocht, melden de autoriteiten en de leiding van de Amerikaanse troepen in Europa.

De militairen deden mee aan een oefening in het oosten van Litouwen. Het gepantserde voertuig waarin het viertal reed, werd onder water in een moerasachtig veengebied teruggevonden. De berging verliep moeizaam.

Litouwen grenst aan Rusland en Belarus en huisvest de laatste jaren veel troepen van NAVO-landen, ook uit Nederland.

Top Nederlandse automotive industrie overhandigt Versnellingsagenda aan minister Beljaarts

V.l.n.r.: Peter Stolk, Harald Seidel, Minister Beljaarts, Pim Grol

HANNOVER – In aanwezigheid van sleutelspelers uit de Nederlandse automotive industrie, kennisinstellingen en overheid, is vandaag de Versnellingsagenda Automotive Industry in Nederland overhandigd aan minister van Economische Zaken Dirk Beljaarts.

De agenda werd tijdens de Hannover Messe officieel overhandigd door Harald Seidel, CEO van DAF Trucks. Deze agenda benadrukt het strategische belang van de sector voor de Nederlandse economie en bevat concrete voorstellen om de positie van Nederland als koploper in duurzame mobiliteit te versterken.

De versnellingsagenda bevat concrete voorstellen voor onder andere de versnelde aanleg van laadinfrastructuur voor zwaar transport, waterstofinfrastructuur, batterijtechnologie, digitalisering, automatisering en circulair materiaalgebruik. Het doel is om de duurzame transitie van de sector niet alleen technologisch, maar ook economisch te verankeren en daarmee tienduizenden banen in Nederland te behouden of zelfs uit te breiden.

Minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) onderstreepte het belang van een actief industriebeleid: “Met deze agenda benadrukken we dat samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid essentieel is om onze internationale positie te behouden. De tijd van vrijblijvendheid is voorbij. Een sterke industrie zoals de automotive sector en technologische bedrijven zijn nodig om afhankelijkheden te voorkomen, voor onze veiligheid, voor economische groei en om hier te kunnen blijven innoveren.”

De agenda wordt gezien als een belangrijke bijdrage aan de nationale industriepolitiek en sluit aan bij het Europese “Action Plan for the Automotive Industry”. De bijeenkomst werd mede namens de sector georganiseerd door RAI Automotive Industry NL. Technisch voorzitter van de bijeenkomst was Pim Grol (Managing Director RAI Automotive Industry NL). Onder de deelnemers bevinden zich vooraanstaande CEO’s en directieleden van onder andere DAF Trucks, NXP, LeydenJar, Milence en GetFocus, evenals vertegenwoordigers van Battery Competence Cluster NL (BCC-NL) en het ministerie van Economische Zaken.

Belgische minister laaiend op VS die EU-bedrijven bedreigen

BRUSSEL – De Belgische minister Maxime Prévot (Buitenlandse Zaken) is woedend op de VS omdat die Europese bedrijven onder druk zetten om hun diversiteits-, gelijkheids- en inclusieprogramma’s stop te zetten. Ook Belgische bedrijven hebben brieven met die boodschap ontvangen. “Het is ronduit betreurenswaardig dat de VS, een land waarvan de administratie ooit vooropliep in de verdediging van gedeelde waarden zoals diversiteit, nu een stap terugzet”, zegt Prévot.

België zal “geen millimeter wijken”. Het land blijft kiezen voor een inclusieve samenleving “waarin bedrijven de vrijheid hebben om talenten aan te trekken, te ondersteunen en te laten groeien. Wie diversiteit afbouwt, beperkt zichzelf en snijdt in zijn eigen economische toekomst”, zegt Prévot.

Zodra de eerste berichten over de druk van de VS op Europese bedrijven verschenen, heeft België via de Amerikaanse ambassade zijn ongenoegen geuit. België onderzoekt de juridische gevolgen voor de betrokken bedrijven. “Indien contracten worden opgezegd louter omdat een onderneming inzet op diversiteit en inclusie, zou dat een schending van het Verdrag van Wenen inzake diplomatiek verkeer kunnen vormen.”

Onwrikbare pijler

Voor de Belgische federale regering blijven gelijke kansen een “onwrikbare pijler van ons beleid”. Het ondermijnen van inclusieprogramma’s schaadt volgens Prévot niet alleen de bedrijven zelf, maar ook de bredere samenwerking tussen de EU en de VS.

Verschillende Nederlandse bedrijven hebben laten weten nog geen brief te hebben ontvangen. Ook de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland hoorden dit nog niet terug van bedrijven.

ILT constateert 51 overtredingen tijdens Rotterdamse actiedag toezicht gevaarlijke stoffen

ROTTERDAM – Tijdens een actiedag op 26 maart 2025 in Rotterdam heeft de afdeling Toezicht Risicovolle Stoffen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in totaal 75 inspecties verricht. Hierbij zijn 51 overtredingen geconstateerd die variëren van lekkages en het onjuist vastzetten van de lading tot het niet beschikken over de juiste opleiding en verplichte certificaten.

Aan de actiedag deden 65 inspecteurs mee die bij hun inspecties werden ondersteund door drone-inspecteurs en inspecteurs meet-en monstername.

De ILT richt zich in haar toezicht risicovolle stoffen bijvoorbeeld op het transport van gevaarlijke stoffen, risicobedrijven, chemische risico’s en genetisch gemanipuleerde organismen. Maar ook op legionellapreventie, de productie van en handel in chemische stoffen (REACH), biociden en (precusoren voor) explosieven.

Bescherming mens en leefomgeving

“In een tijd waarin het milieu onder druk staat, de innovaties razendsnel gaan en het transport toeneemt is leven in een schone, veilige en gezonde omgeving lang niet altijd vanzelfsprekend. Wij zien toe op de naleving van verschillende (Europese) regels voor risicovolle stoffen en producten”, vertelt afdelingshoofd Paul Weststeijn.

“Bij gevaarlijke stoffen verwacht je grote zorgvuldigheid van iedereen die ermee werkt. Kleine hoeveelheden kunnen soms al gevaarlijk zijn voor mens, dier en milieu. Deze actiedag laat helaas weer zien dat ons toezicht broodnodig is.”

Inspecties binnenvaart

De ILT heeft 11 inspecties verricht bij het vervoer van gevaarlijke stoffen via de binnenvaart, waarbij negen overtredingen zijn geconstateerd en drie keer bestuursdwang is toegepast. Zo was er een schipper die met zijn droge ladingschip vier containers met gevaarlijke stoffen vervoerde, maar niet beschikte over een ADN-certificaat. Hiervoor is proces-verbaal opgemaakt. Het ADN-certificaat toont aan dat een schipper onder andere weet aan welke regels het vervoer van gevaarlijke stoffen over water moet voldoen. De vier containers zijn op last van de ILT van boord gehaald. Ook was door de vervoerder geen veiligheidsadviseur aangesteld. Deze adviseur informeert betrokkenen, stelt procedures op en analyseert incidenten. Tot slot bleek de bemanning geen ADN-opleiding te hebben gevolgd.

Inspecties zeevaart

Tijdens de actiedag zijn dertien RoRo-controles uitgevoerd. RoRo staat voor ‘Roll on-Roll off’; hierbij worden vrachtwagens (trailers) in hun geheel op een schip geplaatst en op de eindbestemming van het schip afgerold. De trailers moeten voldoen aan de gevaarlijke stoffenwetgeving voor het transport over zee. Er zijn vier overtredingen geconstateerd, waarbij drie trailers zijn stilgezet. Bij één trailer met zowel gevaarlijke als ongevaarlijke stoffen waren de ongevaarlijke stoffen niet vastgezet en ontbraken bij de gevaarlijke stoffen de verplichte etiketten aan de buitenkant.

Loszittende vracht kan door deining op zee gaan schuiven, waardoor schade ontstaat aan de lading gevaarlijke stoffen. Dit kan leiden tot lekkages, chemische reacties en bijvoorbeeld bij batterijen tot brand. Bij een incident lopen hulpverleners bovendien een groot risico als aan de buitenkant niet zichtbaar is welke gevaarlijke stoffen in de trailer staan.

Inspecties spoor

Op het spooremplacement Maasvlakte zijn 77 reservoirwagens en vijf sporen gecontroleerd maar geen overtredingen geconstateerd. Op het spooremplacement Botlek stuitte de ILT op zes reservoirwagens met druppellekkages. Eerder deze maand had de ILT deze wagens geblokkeerd, omdat er sprake was van lekkage. De ILT heeft bij al deze wagens een dogstar (afsluitdop) aan beide zijdes laten plaatsen. Daarnaast heeft de inspectie een reservoirwagen geblokkeerd waaruit ethanol lekte.

Druppellekkage bij gevaarlijke stoffen is – afgezien van een wettelijke overtreding – een risico voor mensen, dieren en het milieu. Afhankelijk van de stofeigenschappen kan dit leiden tot lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, duizeligheid, brandwonden op de huid. Bij (zeer) brandbare stoffen bestaat ook het gevaar op (plas)brand, waardoor mogelijk andere wagens worden aangestraald.

Inspecties luchtvaart

De ILT bezocht vier B-erkenninghouders, dit zijn bedrijven die het vervoer van gevaarlijke stoffen mogen aanbieden bij luchtvaartmaatschappijen. Er zijn acht overtredingen geconstateerd. Zo voerden drie van de vier bedrijven de verplichte inkomende en uitgaande controle van luchtvracht niet uit. Dit brengt het risico met zich mee dat goederen die niet voldoen aan de regelgeving in de toeleveringsketen terechtkomen. Of dat onbekend is dat de vracht gevaarlijke stoffen bevat. Bij alle bedrijven was het trainingsprogramma niet op orde. Als medewerkers niet juist zijn opgeleid voor de taken en bevoegdheden die zij hebben, bestaat het risico op het onjuist luchtvervoer van gevaarlijke stoffen.

Inspecties wegvervoer

Bij het wegvervoer gevaarlijke stoffen zijn 17 vrachtwagens gecontroleerd. Hierbij zijn bij twaalf vrachtwagens één of meerdere overtredingen geconstateerd. Dit heeft geresulteerd in zes keer een waarschuwing en zes keer een proces-verbaal. Bij vijf overtredingen ging het om het niet of onjuist vastzetten van de lading (stuwage). Als een lading gevaarlijke stoffen niet goed is vastgezet, kan de lading schuiven of vallen. Hierdoor kan de gevaarlijke stof uit de verpakking vrijkomen. Dat brengt risico’s voor de omgeving met zich mee. In één geval is geconstateerd dat een gevaarlijke stoffen aan de buitenzijde van de verpakkingen was achtergebleven. De verpakkingen waren na het vullen niet schoongemaakt. Als deze stof op de huid of in de ogen komt, kan het ernstige brandwonden veroorzaken.

Andere overtredingen zijn geconstateerd bij onder andere het onjuist of onvolledig invullen van de vervoersdocumenten, een incomplete veiligheidsuitrusting voor de chauffeur, een verlopen ADR-certificaat voor het mogen vervoeren van gevaarlijke stoffen en een verkeerde bevestiging van het oranje bord. Alle aangetroffen overtredingen zijn ter plaatse hersteld.

Inspecties explosieven

De ILT heeft drie controles verricht op de naleving van de Wet Precursoren Explosieven. Precursoren zijn grondstoffen voor het maken van explosieven. Naleving van de regels is belangrijk om het risico te beperken dat precursoren van explosieven in verkeerde handen vallen. Alle drie de geïnspecteerde bedrijven hielden zich onvoldoende aan de meld- en/of verificatieplicht. Dit kan het risico op misbruik verhogen.

Legionellacontrole

Op de actiedag kreeg één hotel in de omgeving na een legionella-inspectie een waarschuwing. In april 2024 moest dit hotel een wettelijk verplichte legionellarisicoanalyse opstellen, met daarin aanpassingen aan de drinkwaterinstallatie. Tijdens de inspectie bleek echter dat de aanpassingen nog niet waren doorgevoerd. Hierdoor kan er een verhoogd risico zijn op een legionellabesmetting. Het hotel moet de ILT binnen een week voorzien van een plan van aanpak om de reparaties uit te voeren.

Inspecties risicobedrijven

De ILT controleerde deze dag verschillende kleine bedrijven die laad- en losactiviteiten verrichten met gevaarlijke stoffen. De controle was om te zien of deze bedrijven bekend zijn met de voor hun geldende wetgeving. Ervaring leert dat kleinere bedrijven niet altijd op de hoogte zijn van de regels. Er werden echter geen overtredingen aangetroffen.
Ook is, samen met de collega’s van het team binnenvaart, een inspectie uitgevoerd bij een bedrijf in de Botlek waar al eerder overtredingen werden geconstateerd.

Ook nu constateerde de ILT meerdere overtredingen ten aanzien van het ADR en het IMDG (wet- en regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over resp. weg en zee). De interne procedures en werkinstructies ten aanzien van aansluitend zeevervoer bleken onvolledig te zijn Dat brengt risico’s met zich mee voor (nieuwe) medewerkers die niet goed weten welke procedures moeten worden gevolgd bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over zee.

Zweedse LBC Frakt introduceert elektrische houtchiptruck van 94 ton

VÄRMLAND – In samenwerking met Stora Enso, Scania en het TREE-project heeft het Zweedse transportbedrijf LBC Frakt een volledig elektrische houtchiptruck ontwikkeld met een laadcapaciteit die maar liefst 36 procent hoger ligt dan die van een standaardvrachtwagen. Deze innovatie betekent een belangrijke stap richting een duurzamere transportsector, met een aanzienlijke vermindering van de CO₂-uitstoot als resultaat.

De nieuwe elektrische vrachtwagen maakt deel uit van een bredere vloot elektrische trucks die ingezet worden binnen de bosbouwindustrie in de Zweedse regio Värmland. Dankzij een nieuw laadstation in Skoghall, aangevuld met eerder gerealiseerde laadstations van Laddbolaget i Värmland AB, ontstaat er een systeemaanpak waarbij de hele logistieke keten wordt geëlektrificeerd — van bos tot fabriek.

Meer lading, minder uitstoot

Binnen het TREE-project hebben LBC Frakt, Scania en Stora Enso gezamenlijk een elektrische transportoplossing ontwikkeld die naar verwachting meer dan 1.000 ton CO₂-uitstoot per jaar kan besparen in de regio Värmland. Door niet alleen de voertuigen, maar ook de infrastructuur rondom het transport aan te pakken, willen de partners laten zien hoe elektrificatie op systeemniveau kan worden doorgevoerd.

De elektrische flistruck – met een totaalgewicht van 94 ton en een lengte van 33,5 meter – is vermoedelijk de zwaarste en langste elektrische vrachtwagen ter wereld die op het openbare wegennet rijdt. Dankzij deze capaciteit kan per rit tot 36 procent meer lading worden vervoerd, wat niet alleen transportefficiëntie verhoogt, maar ook de klimaatimpact verlaagt.

“Het elektrificeren van de zwaarste transporten heeft een enorme impact op de uitstoot van broeikasgassen. Wat we hier bereikt hebben is het resultaat van jarenlang hard werken door velen. Dit doen we samen, voor de toekomst,” aldus Anders Lööf, CEO van LBC Frakt.

Specificaties Scania R450E:

  • Totaalgewicht: 94 ton

  • Lengte: 33,5 meter

  • Motorvermogen: 450 kW

  • Batterijcapaciteit: 628 kWh

  • Actieradius: 200 kilometer

Coenradie heropent afdeling in gevangenis Nieuwegein, 30 plekken

DEN HAAG – Staatssecretaris Ingrid Coenradie (Justitie) heeft een afdeling met ongeveer dertig plekken heropend in de gevangenis van Nieuwegein. De afdeling was ruim twee jaar gesloten vanwege personeelstekorten, maar inmiddels is er weer genoeg personeel gevonden. In een deel van de afdeling zitten twee gevangenen in één cel, meldt een woordvoerder.

Het tekort ligt tussen de tweehonderd en driehonderd cellen, stond in een brief die Coenradie vorige maand naar de Kamer stuurde. “Maar dat is nog lang niet alles”, zei de PVV-staatssecretaris maandag in Nieuwegein. “We hebben 4000 zelfmelders die nog wachten voordat ze opgeroepen worden.” Daarnaast wachten nog “tientallen” mensen in politiecellen op een plek in de gevangenis.

“Het is vechten tegen de bierkaai”, aldus Coenradie. “Omdat het aantal plekken waar behoefte aan is veel, veel groter is dan wat we allemaal doen aan personele werving.”

Niet het hele tekort komt door personeelskrapte. Inmiddels zijn er ook te weinig fysieke cellen, stond in een brief van afgelopen najaar. De vraag is juist toegenomen omdat straffen langer zijn geworden, terwijl ook tbs-veroordeelden en jongvolwassenen cellen bezet houden. Bovendien is een flink deel van de gevangenissen de afgelopen jaren gesloten.

Negen jaar cel en tbs voor moord op 17-jarig meisje in Winsum

GRONINGEN – De rechtbank in Groningen heeft op maandag een 19-jarige man veroordeeld tot een gevangenisstraf van negen jaar en tbs met dwangverpleging voor de moord op een 17-jarig meisje in Winsum. De rechter acht bewezen dat de verdachte het slachtoffer op 21 februari 2024 met voorbedachten rade om het leven heeft gebracht.

De jongeman koesterde wrok over het beëindigen van hun relatie en besloot haar op gewelddadige wijze te doden. Hij wachtte het slachtoffer op in de buurt van haar huis, gewapend met een vleesmes en gekleed in donkere kleding, handschoenen en een integraalhelm om herkenning te voorkomen. Toen het meisje voorbijfietste, rende hij haar achterna en stak haar in de rug. Het slachtoffer overleed ter plaatse.

Uit het politieonderzoek blijkt dat de verdachte zijn plannen al eerder had gedeeld via berichten aan bekenden en in Snapchatfilmpjes. De rechtbank oordeelt dan ook dat er sprake is van moord, en niet van een impulsieve daad. De man had zelfs een tas met schone kleding bij zich om zich na afloop te kunnen omkleden.

Volgens de deskundigen had de verdachte tijdens het plegen van het delict een gebrekkige ontwikkeling of stoornis van zijn geestvermogens. Binnen intieme relaties achten zij het risico op herhaling van gewelddadig gedrag hoog.

Naast tbs met dwangverpleging krijgt de verdachte een celstraf van negen jaar opgelegd. Daarmee wijkt de rechtbank af van de eis van het Openbaar Ministerie, dat twaalf jaar cel had geëist. Bij het bepalen van de straf heeft de rechtbank rekening gehouden met de jonge leeftijd van de verdachte, zijn verminderde toerekeningsvatbaarheid en de zwaarte van de tbs-maatregel.

De moord veroorzaakte diepe verontwaardiging en verdriet in Winsum en omgeving. Het slachtoffer, een meisje met een veelbelovende toekomst, werd op brute wijze om het leven gebracht. De rechtbank benadrukte het onherstelbare leed voor haar nabestaanden en de schok die dit in de gemeenschap teweegbracht.

Brand bij Tesla-dealer in Rome, 17 auto’s beschadigd [+video]

ROME – Bij een brand bij een Tesla-dealer in Rome zijn maandagochtend vroeg zeventien elektrische auto’s van het merk beschadigd geraakt. Dat meldt de lokale brandweer. De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht, waarbij brandstichting niet wordt uitgesloten, aldus Italiaanse media.

Door de brand werd het gebouw waarin de Tesla’s stonden geparkeerd ook deels beschadigd. De politie doet onderzoek. Er vielen geen gewonden.

De laatste tijd zijn er veel protesten tegen Tesla-topman Elon Musk vanwege zijn werk voor de Amerikaanse president Donald Trump. Musk voert enorme bezuinigingen door bij de Amerikaanse federale overheid. Bij protesten in de Verenigde Staten zijn Tesla’s in brand gestoken en beklad. De Amerikaanse regering noemt dit binnenlands terrorisme.

Zaterdag waren er wereldwijd demonstraties tegen het automerk door de protestbeweging Tesla Takedown, waaronder bij een Tesla-dealer in Tilburg. Tesla Takedown zegt dat Musk de democratie afbreekt met het fortuin dat hij heeft verdiend bij Tesla. De actiegroep, die benadrukt vreedzaam te protesteren, roept mensen onder meer op om aandelen Tesla te verkopen.

De beurskoers van Tesla steeg in december nog naar een recordniveau door het optimisme op de aandelenmarkten over de komst van Trump in het Witte Huis. Sindsdien is het aandeel ongeveer 45 procent in waarde gekelderd, door de zorgen over het handelsbeleid van Trump en ook onrust bij aandeelhouders van Tesla over imagoschade voor het bedrijf door de politieke activiteiten van Musk. Het vermogen van Musk ging daardoor met meer dan 100 miljard dollar omlaag.

Musk zei zelf afgelopen weekend dat zijn werk voor Trump hem veel kost, gezien de koersval van Tesla. Hij verklaarde ook vertrouwen te hebben in het aandeel Tesla op de lange termijn en dat het misschien een goede kans is voor beleggers om aandelen Tesla te kopen.

Turkish Cargo keer terug naar Maastricht Aachen Airport

MAASTRICHT – Turkish Cargo is teruggekeerd naar Maastricht Aachen Airport met twee wekelijkse vluchten. Als belangrijke redenen voor de terugkeer worden de uitstekende grondafhandeling en efficiëntie van MAA genoemd.

De vluchten vervoeren bloemen, andere bederfelijke goederen en algemene vracht. Dankzij de certificering van MAA als Authorized Economic Operator (AEO) kunnen goederen sneller door de douane, vanwege de strikte beveiligingsprocedures die de luchthaven als AEO volgt.

“Onze gespecialiseerde vrachthub is gekozen vanwege de snelle en efficiënte service en het one-stop-shopmodel dat onze verwerkingscapaciteit en maatwerkvoorzieningen versterkt”, aldus Dean Boljuncic, Head of Commercial Development, Maastricht Aachen Airport.

“Wij zijn trots op de inspanningen van ons team dat deze reputatie van uitstekende afhandeling waarmaakt, waardoor Turkish Cargo terugkeert naar Maastricht. Ons toegewijd team van vrachtspecialisten maakt het mogelijk om concurrerend te zijn met onze flexibiliteit én hoogwaardige service.”

Vanwege de ligging van MAA direct naast de snelweg en minimale wachttijden worden bloemen binnen twee uur na landing op de luchthaven per vrachtwagen vervoerd. Daarmee zijn de bloemen vanuit Maastricht Aachen Airport net zo snel in Aalsmeer vanuit Schiphol.

Boljuncic: “Het is een groot compliment aan ons team dat onze efficiënte operatie, samenwerking en klantgerichte aanpak nu zorgt voor de terugkeer van Turkish Cargo. Slechts twee jaar geleden ontvingen we de Excellence Award van Turkish Cargo voor onze prestaties. Maar dat operationele uitmuntendheid nu de reden is dat ze hun routes op onze luchthaven hervatten, is nog waardevoller dan welke onderscheiding dan ook.”

MST kent geen slotbeperkingen en de luchthaven wil zijn goed verbonden locatie benutten om dit jaar een gestage groei van het vrachtvolume te handhaven.

Ambert Alert gegeven voor twee vermiste kinderen in Dalfsen

DALFSEN – Voor twee kinderen die sinds maandagochtend 08.00 uur vermist zijn in Dalfsen is maandagmiddag een Amber Alert uitgegeven.

Het gaat om het 11-jarige meisje Leya’nyssa en de 6-jarige jongen M’qaydian, die voor het laatst zijn gezien op het station van de Overijsselse plaats.

Het Amber Alert en het politiebericht over de vermissing melden niet of de twee familie van elkaar zijn.

De politie weet niet waar de kinderen zijn en of ze met iemand zijn meegegaan. Ook is onduidelijk of ze zich verplaatsen en met welk vervoermiddel dat zou zijn. Evenmin is duidelijk welke kleding ze dragen. De politie spreekt van een urgente vermissing.

×