Clicky

zondag 4 mei 2025 - 22:16 uur
Home Blog Pagina 75

ACM verscherpt toezicht op naleving regels telemarketing

DEN HAAG – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat strenger toezien op de naleving van de regels voor telemarketing. De toezichthouder geeft bedrijven tot 1 juli de tijd om hun processen op orde te brengen en te voldoen aan de wettelijke vereisten. Daarna wordt gecontroleerd of bedrijven zich aan de regels houden. Als dat niet het geval is zal de ACM optreden door boetes of lasten onder dwangsom op te leggen.

“Telemarketing is al jarenlang een hardnekkig probleem en meldingen hierover behoren steevast tot de top vijf van klachten bij de ACM. Met name energieleveranciers en telecombedrijven zorgen voor veel meldingen. Hier moet nu echt verandering in komen”, waarschuwt ACM-bestuurslid Manon Leijten.

De ACM heeft op 27 maart een bijeenkomst gehouden voor energieleveranciers en telecomaanbieders om de bedrijven te wijzen op hun verplichtingen en de regels rond telemarketing. Zo mogen bedrijven alleen contact opnemen als de persoon die gebeld wordt daar expliciet toestemming voor heeft gegeven en moet die toestemming voor het gesprek geverifieerd zijn. Ook moeten bedrijven transparant zijn over het doel van het gesprek, de prijs en de looptijd van het contract. De regels zijn van toepassing op alle bedrijven die gebruikmaken van telemarketing.

De ACM benadrukt dat alle partijen in de marketingketen verantwoordelijk zijn voor het naleven van de regels. Als een ingehuurd bureau de regels overtreedt, kan de toezichthouder ook het uitbestedende bedrijf hierop aanspreken.

Logistieke Alliantie: Stop de krimp van het spoorgoederenvervoer

ZOETERMEER – De Logistieke Alliantie luidt de noodklok en roept de Tweede Kamer op om tijdens het debat op 3 april in te grijpen en te investeren in een structurele versterking van het spoorgoederenvervoer. Het spoorgoederenvervoer in Nederland staat onder zware druk en weer meer vervoer gaat over de weg. Zonder ingrijpende maatregelen dreigt een verdere afname van het spoorgoederenvervoer, met negatieve gevolgen voor de economie, het milieu en de strategische mobiliteit binnen Nederland en Europa.

“De logistieke Alliantie heeft daarom drie concrete maatregelen om het spoorgoederenvervoer weer op de rails te krijgen”, benoemt Elisabeth Post, de voorzitter van de Logistieke Alliantie.

Cruciale rol van spoorgoederenvervoer Spoorgoederenvervoer is een duurzame en veilige manier om grondstoffen en goederen over lange afstanden te vervoeren. Het is essentieel voor een sterk vestigingsklimaat, een goede bereikbaarheid van industrieclusters en de internationale handel. Daarnaast speelt het spoor een strategische rol in de nationale en Europese veiligheid. Defensie is afhankelijk van het spoornetwerk voor het snel en efficiënt transporteren van militaire goederen binnen de NAVO.

Drie concrete maatregelen nodig

De Logistieke Alliantie roept de politiek op om het spoorgoederenvervoer te versterken door de volgende drie maatregelen te nemen:

Vaste investeringen in het spoor: zonder langjarige investeringen blijft het Toekomstbeeld Spoorgoederenvervoer een loze belofte. Bedrijven moeten kunnen vertrouwen op een stabiel en toekomstgericht beleid.

Eerlijke tariefstructuren en internationale standaardisatie: De hoge kosten maken het spoor steeds minder aantrekkelijk voor bedrijven en dit vertaalt zich in weer steeds meer goederen die over de weg gaan omdat het niet uit kan. Lagere gebruikskosten en betere samenwerking met andere landen gericht op harmonisatie van regelgeving op en in de omgeving van het spoor moeten zorgen voor een gelijk speelveld. Ingrepen zijn dringend nodig om de negatieve trend te keren.

Verbetering van het spoornetwerk: betere infrastructuur verhoogt de betrouwbaarheid en capaciteit van het spoornetwerk. Dit omvat onder andere investeringen in het kernnetwerk van Rail Freight Corridors, emplacementen voor langere treinen, digitalisering en toekomstige aftakkingen van de Betuweroute voor intermodaal transport.

Nederland dreigt achterop te raken

“Zonder gerichte investeringen in het spoorgoederenvervoer doen we het verkeerde voor zowel milieu als economie en lopen de wegen verder vol. Dat is dus een dubbel gemiste kans. Daarom zeggen wij; zet de seinen voor het spoorgoederenvervoer weer op groen”, concludeert Post.

De Logistieke Alliantie dringt er bij de Tweede Kamer op aan om de toekomst van het spoorgoederenvervoer veilig te stellen. Dit vraagt om structurele beleidsmaatregelen en investeringen die bijdragen aan een veilig, duurzaam, concurrerend en strategisch sterk spoorgoederenvervoer in Nederland en Europa.

Dodental loopt op na instorting toren in Bangkok [+video]

BANGKOK – Het dodental loopt op na de instorting van een toren in de Thaise hoofdstad Bangkok.

Vicepremier Phumtham Wechayachai heeft bekendgemaakt dat er minstens drie doden zijn en dat 81 mensen vastzaten in het puin.

De politie is nog bezig met het vaststellen van het aantal gewonden. Het gaat naar schatting om honderden mensen, aldus de lokale politiefunctionaris Worapat Sukthai. Het gebouw van dertig verdiepingen stortte vrijdag in door een zware aardbeving. Het pand was nog in aanbouw.

Sukthai zei dat hij duidelijk de hulpverzoeken hoorde van mensen die in het puin vastzaten. “Ik vrees dat er veel levens verloren zijn gegaan. We hebben nog nooit een aardbeving meegemaakt met zo’n verwoestende impact”, aldus de adjunct-chef van de politie in het district Bang Sue.

Marktaandeel Chinese elektrische auto’s in Europa neemt af

BRUSSEL – Chinese fabrikanten van elektrische auto’s wisten in februari niet te profiteren van de sterke opleving van de vraag naar elektrische voertuigen in Europa. Van de elektrische voertuigen die vorige maand in Europa werden geregistreerd werd slechts 6,9 procent gemaakt door Chinese bedrijven, meldt onderzoeksbureau Dataforce. Dat is ruim onder de 7,8 procent van januari en het laagste aandeel sinds februari 2023.

Chinese autofabrikanten als BYD en SAIC Motor, eigenaar van MG, wisten hun marktaandelen in Europa de afgelopen jaren flink uit te breiden, maar liepen vorig jaar tegen een muur aan toen de Europese Unie tarieven oplegde aan in China gemaakte elektrische auto’s. Deze handelsbarrière heeft geleid tot een afvlakking van het Chinese marktaandeel na jaren van snelle groei.

Hoewel individuele Chinese automerken, waaronder BYD en Xpeng, vorige maand wel groeiden in Europa, liep de totale groei van de Chinese autofabrikanten in de regio terug. De totale markt van elektrische auto’s in Europa groeide daarentegen met 26 procent in februari, volgens gegevens van de Europese autobrancheorganisatie ACEA.

In Europa werd de vraag naar elektrische auto’s onder meer aangejaagd door de introductie van nieuwe modellen, waaronder de ID.7 van Volkswagen, Renaults R5 en Kia’s EV3, zei analist Julian Litzinger van Dataforce. Chinese autofabrikanten worden volgens hem tegengehouden door de nieuwe Europese heffingen, die kunnen oplopen tot 45 procent, inclusief de standaard importheffing van 10 procent.

De Chinese autofabrikanten wisten ook niet te profiteren van de flink gekelderde verkopen van Tesla in Europa. De Amerikaanse autofabrikant verkocht vorige maand bijna de helft minder auto’s in de EU, na de ongewenste inmenging van Tesla-topman Elon Musk in de Duitse politiek. Ook ligt Musk onder vuur om de ingrepen die hij als adviseur van het Witte Huis doet bij tal van overheids- en hulporganisaties in de Verenigde Staten. Volgens Litzinger profiteerden vooral de gevestigde fabrikanten zoals Volkswagen van de verkoopdaling bij Tesla.

Luchtvaart VS dreigt met rechtszaak over krimpplannen Schiphol

NEW YORK – De Amerikaanse luchtvaartbrancheorganisatie Airlines for America (A4A) dreigt een rechtszaak aan te spannen tegen het kabinet over de krimpplannen voor luchthaven Schiphol om geluidshinder tegen te gaan. Dat staat in een brief die is verzonden aan minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) waar eerder al De Telegraaf over schreef. Bij A4A zijn maatschappijen aangesloten als Delta Air Lines, United Airlines, JetBlue, American Airlines en ook de vrachtvervoerders FedEx en UPS.

Volgens de organisatie is bij de procedure voor de krimp van Schiphol de zogeheten ‘evenwichtige aanpak’ (Balanced Approach) niet correct uitgevoerd. Het kabinet wil het aantal vliegbewegingen op de luchthaven terugdringen naar een maximaal aantal van 478.000 starts en landingen per jaar. Momenteel is er een jaarlijks maximum van 500.000 vluchten.

Maar volgens A4A heeft het kabinet het advies van de Europese Commissie voor die krimpplannen niet goed opgevolgd. De Commissie stelde begin deze maand dat er tekortkomingen zijn en dat Den Haag nog eens goed moet kijken naar die plannen voordat de maatregelen worden ingevoerd. Zo is er slechts deels rekening gehouden met het potentieel van nieuwe vliegtuigen om geluidshinder te verminderen. Daarnaast heeft Nederland onvoldoende mogelijkheden onderzocht voor geluidsreducerende procedures, zoals innovatieve landings- en navigatietechnieken, aldus de Commissie.

Internationale verdragen

A4A zegt dat als het kabinet toch doorzet, Europese en internationale verdragen worden geschonden. Dan wordt onmiddellijk een zaak aangespannen bij een Nederlandse rechtbank en een klacht ingediend bij het Amerikaanse ministerie van Transport.

In november 2023 dreigden de Verenigde Staten met vergeldingsmaatregelen tegen KLM omdat toen JetBlue start- en landingsrechten dreigde te verliezen op Schiphol. KLM zou daardoor rechten voor vluchten naar New York kunnen verliezen. Ook Brussel uitte kritiek. Toenmalig minister van Infrastructuur Mark Harbers schortte vervolgens zijn plannen voor een aanzienlijke verlaging van het aantal vluchten op.

KLM, de grootste gebruiker van Schiphol, heeft gezegd dat krimp niet nodig is omdat er grote investeringen worden gedaan in stillere vliegtuigen. KLM heeft geregeld gewaarschuwd voor eventuele strafmaatregelen in het buitenland voor de maatschappij.

Brussels Airport Company kent nieuwe licenties toe voor het verlenen van grondafhandelingsdiensten

ZAVENTEM – Op Brussels Airport worden de grondafhandelingsdiensten uitgevoerd door externe dienstverleners. Zij zijn verantwoordelijk voor essentiële diensten zoals bagageafhandeling en cateringtransport. De geldigheid van de licenties voor vijf categorieën grondafhandelingsdiensten verloopt in oktober 2025. Brussels Airport heeft begin 2024 een aanbestedingsprocedure gelanceerd om de nieuwe licenties toe te kennen.

Na afloop van deze procedure heeft Brussels Airport Company de nieuwe licenties, die gelden voor een periode van zeven jaar, toegekend aan dienstverleners voor grondafhandeling in de beperkte categorieën. Naast de gebruikelijke selectiecriteria was duurzaamheid een belangrijke factor met specifieke vereisten op vlak van elektrificatie.

Dit initiatief kadert in een ruimere ambitie van Brussels Airport om de grondoperaties te elektrificeren. Een doelstelling waarvoor de luchthaven bovendien een subsidie heeft ontvangen van de Europese Commissie (BREEZE-programma).

Aangezien de geldigheidsduur voor vijf categorieën grondafhandelingsdiensten afloopt eind oktober 2025, heeft Brussels Airport midden februari 2024 een aanbestedingsprocedure gepubliceerd om de dienstverleners te selecteren voor vijf categorieën waarbij slechts een beperkt aantal dienstverleners is toegestaan.

In december werd de eerste licentie toegekend aan Gate Gourmet Belgium NV in de categorie cateringtransport. Aangezien geen enkele andere kandidaat voldeed aan de vastgelegde minimale vereisten en dat er minstens twee dienstverleners actief moeten zijn in deze categorie, loopt er momenteel een nieuwe aanbestedingsprocedure om de tweede licentie in deze categorie toe te kennen.

Op 27 maart heeft Brussels Airport Company een beslissing genomen voor de vier andere categorieën. De volgende dienstverleners werden geselecteerd en krijgen een licentie toegekend met een geldigheidsduur die ingaat eind oktober 2025 en afloopt in oktober 2032:

  • bagageafhandeling: Aviapartner Belgium NV en Alyzia SAS
  • platformafhandeling van passagiersluchtvaartuigen: Aviapartner Belgium NV en Alyzia SAS
  • platformafhandeling van volvrachtluchtvaartuigen: Aviapartner Cargo NV, dnata NV en Menzies Aviation Holding Limited
  • vracht- en postafhandeling: Aviapartner Cargo NV, Alyzia SAS en dnata NV
  • cateringtransport: Gate Gourmet Belgium NV (aangekondigd op 17 december 2024) – selectieprocedure voor een tweede dienstverlener is momenteel lopende

Elektrificatie als selectiecriterium

De offertes die in het kader van deze aanbestedingsprocedure werden ontvangen, zijn beoordeeld op basis van objectieve selectiecriteria die voldoen aan de geldende wetgeving. Op die manier kunnen de luchtvaartmaatschappijen rekenen op veilige, correcte en kwalitatieve grondafhandelingsdiensten.

Deze selectiecriteria omvatten ook vereisten op vlak van duurzaamheid. De nadruk werd namelijk gelegd op elektrificatie van voertuigen aan de hand van specifieke criteria die deel uitmaakten van de procedure. Dit ligt in de lijn van de nieuwe omgevingsvergunning van Brussels Airport en de bijhorende verplichting om 80% van de grondvoertuigen te elektrificeren of te vervangen door een alternatief zonder uitstoot tegen 2030.

Brussels Airport Company als facilitator voor de elektrificatie van de grondoperaties
De inspanningen op vlak van elektrificatie kunnen natuurlijk niet enkel worden geleverd door de dienstverleners. Als luchthavenuitbater speelt Brussels Airport Company een rol als facilitator in het elektrificeren van de grondoperaties.

Vandaag is al bijna de helft van de 600 grondvoertuigen, waarvan een groot deel bediend wordt door de externe dienstverleners, elektrisch. Om de elektrificatie van de grondoperaties te versnellen en die energietransitie mogelijk te maken, kan Brussels Airport rekenen op de steun van de Europese Commissie. De luchthaven heeft namelijk een subsidie gekregen van 7.2 miljoen euro voor het uitvoeren van het BREEZE-programma (‘Brussels Airport Electrification for Zero Emissions’). De elektrificatie van de grondinfrastructuur die tegen december 2027 in het kader van BREEZE afgerond moet zijn, houdt onder andere de plaatsing van meer dan 300 laadpalen in. Dat zal uitgevoerd worden door middel van een gedecentraliseerde aanpak om de globale energie-efficiëntie te optimaliseren en onnodige verplaatsingen van zware voertuigen te vermijden. Bovendien voorziet BREEZE ook in de toevoer van elektriciteit voor stilstaande vliegtuigen.

Om te voldoen aan die groeiende behoefte aan elektriciteit zal dit gepaard gaan met een versterking van het stroomnet door middel van nieuwe hoogspanningscabines en de productie van elektriciteit ter plaatse door het plaatsen van extra zonnepanelen met een totale capaciteit van 5 MWp.

“Met het BREEZE-project is Brussels Airport vastberaden om zijn rol als luchthavenpionier op vlak van duurzaamheid, een verantwoordelijkheid die het al opneemt in het kader van het Stargate-project dat deel uitmaakt van de Europese Green Deal, verder te ontwikkelen en de decarbonisatie van alle luchthavenactiviteiten te versnellen. We spelen een belangrijke rol door de dienstverleners voor de grondafhandelingsdiensten en luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid te bieden om hun vloot en grondvoertuigen te elektrificeren en hun operaties te decarboniseren”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport.

Rover: “Organisatie rond spoorwerkzaamheden moet fundamenteel anders”

Nu de treinreiziger onvermijdelijk steeds meer hinder ervaart door werkzaamheden aan het spoor, moet de organisatie van vervangend vervoer en informatievoorziening op de schop. Deze conclusie trekt Rover na een uitvoerig onderzoek onder reizigers: “reizigers een week vooraf laten weten dat er een bus rijdt in plaats van een trein, is echt niet meer van deze tijd.”

De komende jaren zullen reizigers te maken krijgen met meer langdurige werkzaamheden aan het spoor, ook op werkdagen. Aanleiding voor Rover om te onderzoeken hoe de hinder kan worden beperkt. Daarvoor ondervroeg Rover het afgelopen half jaar ruim 3700 reizigers die met grootschalige werkzaamheden te maken kregen.

Eerder informeren

Rover concludeert dat er teveel wordt gedacht vanuit de eigen planning en systemen van vervoerders in plaats vanuit de reiziger. Zo worden reizigers veelal slechts 10 dagen vooraf over werkzaamheden geïnformeerd. Wanneer dit vervoegd zou worden naar 3 maanden vooraf, zouden mensen hun reisplannen nog kunnen aanpassen.

“De huidige praktijk, waarin reisinformatie vaak pas tien dagen vooraf beschikbaar is, voldoet niet. Het moet anders”, vindt Rover-directeur Freek Bos. Rover publiceert sinds dit jaar de geplande spoorwerkzaamheden op haar eigen website en ziet dat dit nu al 10 duizend keer is bekeken.

Vervangende bussen

Ook bij het regelen van vervangend vervoer zou meer vanuit de reiziger gedacht moeten worden. Zo zouden vervangende bussen niet alleen moeten rijden op het deeltraject dat door werkzaamheden wordt getroffen, maar verder door naar de meest gekozen bestemmingen. Zo kan worden voorkomen dat reizigers ergens halverwege het traject extra moeten overstappen van bus op trein. Ook bij de planning van werkzaamheden moet de reiziger voorop staan, bijvoorbeeld door te zorgen dat reizigers niet hartje winter lang moeten wachten op een station zonder binnenwachtruimte.

Aanbevelingen

“De spoorsector moet fundamenteel anders omgaan met werkzaamheden”, concludeert Freek Bos. “Het is de hoogste tijd om het gemak van de reiziger voorop te zetten in plaats van het gemak van de organisatie. Soms vereist dat creatief denken in oplossingen zoals samenwerken met bestaande streekbussen. Soms kan het ook zo simpel zijn als het aanbieden van een kopje koffie en uitleggen wat er aan de hand is.” Rover heeft het onderzoek verspreid onder de vervoerders, provincies en ProRail.

Railcare reinigt nieuwe spoortunnel in Zweden met batterij-aangedreven stofzuigmachine

VARBERG – In Zweden is een belangrijke stap gezet in de afronding van de Varberg-tunnel, onderdeel van de uitbreiding van de Westkustlijn nabij Göteborg. Spoorbedrijf Railcare heeft met succes het reinigingsproces van de tunnel uitgevoerd met een innovatieve, volledig batterij-aangedreven stofzuigmachine. Dit zorgt voor een emissievrije en efficiënte schoonmaak in een omgeving waar ventilatie en luchtkwaliteit van groot belang zijn.

De werkzaamheden aan de circa drie kilometer lange tunnel onder het centrum van Varberg worden uitgevoerd door bouwbedrijf Implenia in opdracht van Trafikverket, de Zweedse spoorinfrastructuurbeheerder. De opening van de tunnel staat gepland voor de zomer van 2025. In deze laatste fase ligt de focus op het gereedmaken van de tunnel voor treinverkeer, waaronder het verwijderen van bouwstof en fijn materiaal uit het ballastbed en van de looppaden.

Railcare levert hierbij een belangrijke bijdrage met de inzet van ’s werelds grootste batterij-aangedreven vacuümmachine. Dankzij deze technologie kan het reinigingsproces volledig zonder uitstoot plaatsvinden – ideaal voor tunnels en andere moeilijk bereikbare locaties zoals bruggen en rangeerterreinen.

“Het is een geweldige kans om bij te dragen aan zo’n belangrijk project als de Varberg-tunnel,” zegt Per Nilsson, projectmanager bij Railcare. “Onze stofzuigmachine presteert uitstekend op moeilijk bereikbare plekken en verhoogt de veiligheid en efficiëntie van het reinigingsproces.”

Na de voltooiing van de schoonmaakwerkzaamheden worden de laatste afrondingen in de tunnel uitgevoerd, zodat deze volgens planning in juli 2025 in gebruik kan worden genomen. Met de ingebruikname van de Varberg-tunnel wordt de doorstroming op de Westkustlijn aanzienlijk verbeterd, wat zowel het goederenvervoer als het personenverkeer ten goede komt.

Tesla-locaties wereldwijd toneel van protesten tegen Musk

DEN HAAG – Critici van miljardair Elon Musk hebben zaterdag uitgeroepen tot wereldwijde actiedag tegen Tesla, de door hem geleide fabrikant van elektrische auto’s.

Wereldwijd zijn protesten aangekondigd bij vestigingen van het Amerikaanse bedrijf, waaronder locaties in Amsterdam, Tilburg en Den Haag. De organisatoren zijn boos over de ingrepen die Musk als adviseur van het Witte Huis doet bij tal van federale overheidsorganisaties in de Verenigde Staten.

“Elon Musk vernietigt onze democratie en gebruikt daarvoor het fortuin dat hij heeft opgebouwd bij Tesla”, staat op de actiewebsite van de TeslaTakedown-beweging, die benadrukt vreedzaam te protesteren. Op de site staat de oproep om te demonstreren en Tesla’s en aandelen van het bedrijf te verkopen.

Musk, die Trumps verkiezingscampagne met honderden miljoenen dollars steunde, leidt de taskforce DOGE die aanstuurde op massaontslagen bij de overheid en de ontmanteling van hulporganisatie USAID. Zijn invloed op het regeringsbeleid baart critici ook zorgen over belangenverstrengeling, omdat bijvoorbeeld de overheid de veiligheid van Tesla’s moet keuren.

In Amsterdam-Zuidoost en Tilburg staan servicecenters en verkooppunten van Tesla. In Den Haag staat een winkel van het automerk.

Karremans presenteert wet om alcohol bij bingo toe te staan

DEN HAAG – Alcohol bij de bingo moet weer kunnen, vindt het kabinet. VVD-staatssecretaris Vincent Karremans (Jeugd, Preventie en Sport) presenteert vrijdag in de ministerraad een wet die de regels rond kansspelen iets versoepelt, bevestigde een ingewijde na berichtgeving door RTL.

Bingo’s in Soest werden vorig jaar “drooggelegd”, schreef het AD. In de Alcoholwet staat namelijk dat “kansspelen” niet mogen worden georganiseerd in horecagelegenheden waar ook alcohol wordt geschonken. Speelautomaten zijn daarvan uitgezonderd, en ook casino’s vallen er niet onder.

Karremans maakte eerder al bekend dat hij ook voor bingo een uitzondering in de wet wilde toevoegen. In Hart van Nederland deed hij een oproep aan lokale bestuurders om tot de wetswijziging niet te handhaven. “Het is belangrijk dat burgemeesters en wethouders daar terughoudend in zijn en dat we onze oudere Nederlanders dat advocaatje gunnen bij de bingo.”

In de concepttekst van de wet die eerder is bekendgemaakt, staat dat er wel voorwaarden worden gesteld aan de bingo’s waar alcohol mag worden geschonken. De organisator moet bijvoorbeeld een vereniging zijn die minstens drie jaar bestaat en die niet alleen om kansspelen draait. De prijzen per bijeenkomst mogen samen maximaal 1550 euro waard zijn.

Wanneer de versoepeling ingaat, is nog niet bekend. Na de ministerraad waarin het kabinet de wettekst heeft goedgekeurd, zei Karremans: “Let’s make bingo great again.”

Opnieuw stijging afzetprijzen Nederlandse industrie

Foto: Pixabay

DEN HAAG – De prijzen die Nederlandse industriebedrijven vragen voor hun goederen waren in februari gemiddeld 1,4 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. De prijsstijging zette daarmee door na een stijging van 1,8 procent in januari, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De producentenprijzen kunnen invloed hebben op de inflatie omdat ze worden doorberekend aan afnemers. Bij sterk stijgende afzetprijzen kan de inflatie toenemen, terwijl die bij dalende prijzen wordt afgeremd.

Volgens het CBS hangt de ontwikkeling van de producentenprijzen sterk samen met de prijzen van ruwe aardolie. In februari kostte een vat ruwe North Sea Brent bijna 5 procent minder dan een jaar eerder. In januari was olie nog bijna 4 procent duurder dan een jaar eerder.

Goedkoper

Producten van de aardolie-industrie waren in februari 8 procent goedkoper dan in dezelfde maand een jaar eerder. In januari lagen de prijzen 4 procent lager dan een jaar eerder. De afzetprijzen van de chemische industrie waren vorige maand 2,1 procent hoger dan een jaar eerder. In januari lagen de prijzen 2,5 procent hoger dan een jaar geleden.

In vergelijking met januari stegen de industriële afzetprijzen met 0,3 procent. De prijzen op de buitenlandse markt stegen met 0,1 procent, terwijl de prijzen op de binnenlandse markt met 0,6 procent toenamen.

Vicepremier Thailand: geen noodtoestand in Bangkok

BANGKOK – De Thaise vicepremier Anutin Charnvirakul meldt dat de noodtoestand niet is afgekondigd voor de hoofdstad Bangkok. De situatie is er volgens hem wel ernstig na de zware aardbeving in buurland Myanmar.

Premier Paetongtarn Shinawatra had eerder gezegd dat de noodtoestand was afgekondigd. De omvang van de schade in Bangkok en de rest van Thailand is nog niet bekend.

In de Thaise hoofdstad is schade ontstaan aan veel hoge gebouwen, zegt gouverneur Chadchart Sittipunt. Het is volgens hem niet duidelijk om hoeveel gebouwen het gaat. Eerder werd bekend dat een wolkenkrabber in aanbouw is ingestort. De gouverneur roept mensen op tot voorzichtigheid.

Nederland belangrijkste Europese toegangspoort voor handel met Mercosur-landen

DEN HAAG – Nederland importeerde in 2024 voor 13,6 miljard euro aan goederen uit de vier Mercosur-landen Brazilië, Argentinië, Uruguay en Paraguay. Daarmee is ons land de grootste EU-importeur uit deze Zuid-Amerikaanse landen, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het grootste deel van deze goederen wordt vervolgens weer geëxporteerd naar andere Europese landen, waarmee Nederland zijn rol als logistieke draaischijf in Europa bevestigt.

De cijfers zijn samengesteld op verzoek van het ministerie van Buitenlandse Zaken in aanloop naar het recent gesloten handelsakkoord tussen de Europese Unie en Mercosur. Dit akkoord, dat op 6 december 2024 werd bereikt, moet nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de lidstaten.

Uit de data blijkt dat Nederland niet alleen het meeste importeert uit Brazilië, Argentinië en Uruguay, maar ook de op één na grootste afnemer is uit Paraguay. In de export naar Mercosur staat Nederland op de derde plaats binnen de EU, na Duitsland en Italië. Ons land is met name belangrijk in de uitvoer naar Brazilië en Argentinië.

Logistieke spilfunctie

De sterke handelscijfers zijn te danken aan de distributiefunctie die Nederland vervult. Veel goederen komen via de Nederlandse havens Europa binnen, om van daaruit verder te worden vervoerd naar andere lidstaten. Zo worden Braziliaanse sojabonen bijvoorbeeld in Nederland verwerkt tot veevoer, dat vervolgens wordt geëxporteerd naar Duitsland.

Van de totale goederenimport uit de Mercosur-landen is dan ook slechts een klein deel daadwerkelijk bestemd voor de Nederlandse markt: 17 procent van de import uit Brazilië blijft in Nederland, bij Argentinië 16 procent, bij Uruguay 15 procent en bij Paraguay slechts 7 procent.

Goederensamenstelling

Nederland importeert vooral ruwe olie, veevoer, sojabonen, pinda’s, houtcellulose en rundvlees uit de Mercosur-landen. De export richting Zuid-Amerika bestaat met name uit olieproducten, farmaceutische producten, voertuigonderdelen en schepen.

Brazilië is verreweg de belangrijkste handelspartner binnen Mercosur: alleen al in 2024 importeerde Nederland voor 11,2 miljard euro aan goederen uit dat land. De handel met Argentinië bedroeg 1,7 miljard, met Uruguay 0,6 miljard en met Paraguay 0,1 miljard euro.

Met het handelsakkoord tussen de EU en Mercosur in het vooruitzicht kunnen deze handelsstromen in de komende jaren mogelijk verder toenemen, wat nieuwe kansen biedt voor transporteurs en logistieke dienstverleners.

Zaterdag gedeeltelijke zonsverduistering te zien in Nederland

Zonsverduistering

DEN HAAG – Vlak na een maansverduistering is er in Nederland een zonsverduistering te zien. De maan schuift zaterdag aan het einde van de ochtend voor de zon. In de lucht is dan ongeveer een kwart van de schijf van de zon bedekt. Het wordt daardoor niet volledig donker op straat, maar wel iets minder licht. Recht naar de zon kijken is ook dan heel schadelijk voor de ogen, maar de zonsverduistering is wel te zien met een eclipsbril.

De verduistering begint rond 11.17 uur Nederlandse tijd. Het hoogtepunt is rond 12.10 uur. De zon staat dan in het zuidoosten en zonder bewolking zou de eclips goed te zien moeten zijn. Rond 13.04 uur is de verduistering voorbij.

In augustus volgend jaar en in augustus 2027 zijn er ook gedeeltelijke verduisteringen in Nederland te zien. De eerstvolgende totale eclips van de zon in Nederland is op 25 mei 2142. In 2135 is de zon net niet helemaal verduisterd.

Een zonsverduistering gebeurt wanneer de maan precies tussen de zon en de aarde in staat. Wanneer de aarde precies tussen de zon en de maan in staat, is er een maansverduistering. Op vrijdag 14 maart was in Nederland het begin van een totale maaneclips zichtbaar.

Door de gedeeltelijke zonsverduistering wekken zonnepanelen tijdelijk minder elektriciteit op. Netbeheerder TenneT zegt vier maanden bezig te zijn geweest met voorbereidingen om dit op te vangen. Volgens de organisatie neemt het vermogen met maximaal 82 megawatt per minuut af wanneer de zon verduistert, en stijgt het daarna met maximaal 138 megawatt per minuut wanneer de eclips voorbij is. Dit verschil is groter dan bij vorige verduisteringen, doordat steeds meer elektriciteit wordt opgewekt met zonne-energie.

TenneT zegt zaterdag opnieuw overleg te hebben met de netbeheerders in andere Europese landen.

Wolkenkrabber in Bangkok ingestort na aardbeving [+video’s]

BANGKOK – Een wolkenkrabber in de Thaise hoofdstad Bangkok is ingestort na een zware aardbeving in buurland Myanmar, meldt de politie. Volgens artsen zitten zeker 43 bouwvakkers vast onder het puin van het ingestorte gebouw. De toren was nog in aanbouw.

Op sociale media gaan beelden rond van het moment dat de toren instort. De wolkenkrabber had dertig verdiepingen. Ook in Myanmar lijken veel gebouwen en een brug te zijn ingestort, maar dat is nog niet bevestigd door de autoriteiten.

Het epicentrum van de aardbeving lag in de buurt van Mandalay, de tweede stad van Myanmar. Die ligt ongeveer 1000 kilometer van Bangkok.

×