ZWAAGDIJK-OOST – De netto-omzet van non-food discounter Action steeg met 17 procent tot € 3,5 miljard in het eerste kwartaal van 2025 in vergelijking tot het eerste kwartaal van 2024. De like-for-like omzet steeg met 6,2 procent. Action verwelkomt nu gemiddeld 19,7 miljoen klanten per week, dat zijn 2,9 miljoen meer klanten dan in dezelfde periode vorig jaar.
Action heeft het eerste kwartaal 49 nieuwe winkels geopend, waarmee het totaal aantal winkels op 2.967 komt. Action ligt op schema om in 2025 gemiddeld minstens één nieuwe winkel per dag en in totaal ongeveer 370 winkels te openen, waarbij het aantal openingen in de loop van het jaar versnelt. Action verwacht de mijlpaal van 3.000 winkels te bereiken in het tweede kwartaal van 2025, dit moment zal worden gevierd met klanten, collega’s en leveranciers.
CEO van Action, Hajir Hajji: “De wereld ervaart een volatiel en onzeker begin van 2025. In deze marktomstandigheden zien we dat consumenten blijven terugkeren naar Action voor hun alledaagse benodigdheden en huishoudelijke aankopen. Onze unieke formule van goede kwaliteitsproducten tegen de laagste prijs, gecombineerd met onze vooruitgang op het gebied van duurzaamheid, zijn de belangrijkste drijfveren van onze snelle groei en dat werkt overal. We zagen dit opnieuw toen we onze eerste drie winkels in Zwitserland openden, die door klanten in recordaantallen werden bezocht.”
Eerste winkels in Zwitserland
Op 5 april opende Action de eerste winkel in Zwitserland, het dertiende land waar Action actief is. De winkel in Bachenbülach, nabij Zürich, opende onder overweldigende belangstelling van klanten. Met recordverkopen op de openingsdag, die ook in de dagen erna aanhielden, ziet Zwitserland er net zo veelbelovend uit als de bestaande Action-landen. Sinds de opening van de eerste winkel in Bachenbülach opende Action al twee extra winkels, waardoor het aantal Action-winkels in Zwitserland op drie komt. Bovendien is Action van plan om dit najaar de eerste winkel in Roemenië te openen.
Action opnieuw het favoriete retailmerk van Frankrijk
Op 3 april werd Action door EY Parthenon in Frankrijk opnieuw uitgeroepen tot het favoriete merk van Franse consumenten in alle retailsectoren (‘Enseigne Préférée des Français’) voor het derde achtereenvolgende jaar. Action, dat het eerste niet-Franse bedrijf was dat deze erkenning ontving, behaalde dit jaar een record fanpercentage van 48,8 procent – het hoogste ooit voor een retailer sinds de start van het onderzoek. Action opende zijn eerste winkel in Frankrijk in 2012. Frankrijk is nu de grootste markt voor Action met 862 winkels aan het einde van het kwartaal, waarvan drie winkels in het afgelopen kwartaal werden toegevoegd.