Clicky

dinsdag 6 mei 2025 - 04:42 uur
Home Blog Pagina 69

Kooybrug in N99 vanaf 1 april ook ’s nachts weer open voor verkeer

Foto: Rijkswaterstaat

DEN HELDER – Goed nieuws voor weggebruikers en de scheepvaart: vanaf vandaag, dinsdag 1 april 2025, is de Kooybrug in de N99 weer volledig in gebruik, ook in de nachtelijke uren. De testwerkzaamheden aan de brug zijn sneller afgerond dan verwacht, waardoor geplande nachtafsluitingen in april komen te vervallen. Dat meldt Rijkswaterstaat.

Niet alleen het wegverkeer profiteert van de heropening: ook de scheepvaart kan weer onbeperkt gebruikmaken van de brug. De eerdere hoogtebeperking voor schepen met een masthoogte van 8,30 meter is opgeheven.

De werkzaamheden aan de hoofdrijbaan (N99), de parallelrijbaan (Touwslagersweg), de bewegingswerken en de technische installaties waren eerder al voltooid. Het nachttestprogramma van de brugsystemen is inmiddels succesvol afgerond, waardoor de brug in beide richtingen weer volledig beschikbaar is.

Afrondende afsluiting eind mei

Hoewel de brug nu weer open is, volgt er nog één afsluiting. Van vrijdag 23 mei 10.00 uur tot vrijdag 30 mei 05.00 uur gaat de Kooybrug nog eenmaal geheel dicht voor al het verkeer. In deze periode wordt een beschermlaag aangebracht om de brug te beschermen tegen slijtage.

Rijkswaterstaat waarschuwt voor ernstige verkeershinder en roept weggebruikers op om waar mogelijk thuis te werken, samen te reizen of buiten de spits te reizen. Zo blijft de bereikbaarheid van de regio gewaarborgd voor verkeer dat echt de weg op moet.

Omleidingen door werkzaamheden aan de N9

Daarnaast moet verkeer op de N9 tussen De Stolpen en Den Helder rekening houden met extra reistijd van 6 tot 16 mei 2025. In die periode wordt er gewerkt aan herstel van de Koegrastunnel. Verkeer richting Den Helder wordt omgeleid via de N248, N249 en de N99, met een verwachte extra reistijd van 15 tot 30 minuten. Verkeer richting Alkmaar en hulpdiensten ondervinden geen hinder van deze werkzaamheden.

Zeeuwse muziekwinkel Bax Music failliet verklaard

faillissement

GOES – De verkoper van muziekinstrumenten Bax Music is dinsdag failliet verklaard, meldt de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Het van oorsprong Zeeuwse bedrijf vroeg eind vorige week uitstel van betaling aan, wat vaak een voorbode is van een bankroet.

De onderneming kampte de afgelopen jaren met schulden, onder andere bij de Belastingdienst als gevolg van de coronapandemie. Ook raakten veel instrumenten beschadigd door een brand bij een pand in Goes in 2023.

Het in 2003 opgerichte Bax Music is een van de grootste onlineverkopers van muziekinstrumenten en -apparatuur in Europa en heeft naast zijn webshop zes winkels in Nederland en België. Er werken ruim driehonderd mensen.

Bax Music werd opgericht door de broers Nathanael Bax en Jochanan Bax. Na een meningsverschil vertrok die laatste uit het bestuur van het bedrijf, maar hij bleef een grote aandeelhouder. Nadat bekend was geworden dat Bax Music uitstel van betaling had aangevraagd, zei Jochanan te willen werken aan een doorstart. Volgens hem was daar ook interesse in van investeerders.

Nieuwe rederijalliantie Gemini doet eerste aanloop in haven van Göteborg

GÖTEBORG – Toen het containerschip Charm C op 31 maart om 22.00 uur aanmeerde in de haven van Göteborg, markeerde dat het begin van een nieuwe containerdienst tussen Göteborg, Azië en Noord-Amerika, met een focus op meer stiptheid en efficiëntie. De nieuwe dienst maakt deel uit van het wereldwijde lijnennetwerk Gemini van rederijen Maersk en Hapag-Lloyd.

Met Gemini willen Maersk en Hapag-Lloyd een efficiëntere wereldwijde containerdienst creëren die beter bestand is tegen verstoringen en betrouwbaarder is qua aankomsttijden. Dit willen zij bereiken door het aantal havens dat direct door intercontinentale schepen wordt aangedaan te beperken en in plaats daarvan gebruik te maken van zogenoemde shuttle-schepen die geselecteerde havens met hoge frequentie bedienen.

“Deze samenwerking is de grootste verandering in de containervaart van de afgelopen jaren. De nieuwe Gemini-opzet van Maersk en Hapag-Lloyd is een interessant systeem met hoge ambities voor klanten in de import- en exportsector. De haven van Göteborg is de enige Zweedse haven die deel uitmaakt van deze nieuwe dienst, en het is zowel positief als logisch dat de rederijen blijven investeren in Göteborg als knooppunt voor de Scandinavische markt”, aldus Claes Sundmark, Vice President Sales & Marketing van de haven van Göteborg.

“Frequente dienst van hoge kwaliteit”

Het schip Charm C, met een capaciteit van 2.500 TEU (twintigvoetcontainers), zal wekelijks aanmeren bij APM Terminals in Göteborg en een route bedienen tussen Göteborg, Wilhelmshaven en Bremerhaven. In deze havens wordt de lading overgeslagen op diepzeeschepen die verder varen naar Azië (inclusief het Midden-Oosten en India) en Noord-Amerika.

“Onze ambitie met de nieuwe structuur is om de industrie een frequente en kwalitatief hoogwaardige dienst te bieden, waarmee we de leverbetrouwbaarheid verder kunnen verhogen. We hebben veel vertrouwen in het Gemini-systeem en geloven dat het onze klanten in Zweden én wereldwijd ten goede zal komen”, zegt Birna Odefors, Area Managing Director Scandinavië bij Maersk.

Kristoffer Hellstrand, Country Manager bij Hapag-Lloyd (Zweden), voegt toe: “We zetten hiermee een belangrijke stap vooruit. Dankzij de samenwerking binnen Gemini kunnen we meer waarde creëren voor onze klanten. Met de nieuwe opzet maken we gebruik van zowel eigen als partnerterminals en -schepen, wat leidt tot een stabieler en efficiënter systeem met minder verstoringen.”

Daarnaast heeft Maersk twee aparte diensten gelanceerd: tussen Göteborg en Bremerhaven, en tussen Göteborg, Bremerhaven, Hamburg en Gdansk. Deze diensten vullen het Gemini-netwerk aan en worden uitgevoerd met drie schepen met een capaciteit tot 6.000 TEU.

Oproep aan klimaatminister voor steunmaatregelen zonnepanelen

DEN HAAG – Consumentenorganisaties en milieuclubs vinden dat minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) maatregelen moet nemen om zonnepanelen ook na afschaffing van de salderingsregeling in 2027 aantrekkelijk te houden. “Als de minister niet ingrijpt, dan valt de energietransitie stil en haalt Nederland zijn eigen duurzaamheidsdoelen niet”, stellen zes organisaties, waaronder de Consumentenbond en Milieudefensie.

Mensen met panelen kunnen hun stroomopbrengst nu nog wegstrepen tegen hun verbruik. Veel zonnepanelenbezitters vrezen na 2027 minder voordeel te hebben van panelen. “Door het stoppen van de salderingsregeling en het ontbreken van alternatieve financiële prikkels, verliezen steeds meer consumenten hun interesse in zonnepanelen. In 2024 daalde het aantal nieuw geïnstalleerde zonnepanelen in Nederland met ruim 21 procent. De particuliere markt werd zelfs gehalveerd”, schrijven de belangenclubs.

De terugverdientijd van panelen kan oplopen tot 25 jaar door de maatregelen.

Detailhandel zet 1,6 procent meer om in februari ondanks dalend verkoopvolume

DEN HAAG – De Nederlandse detailhandel heeft in februari 2025 1,6 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ondanks de omzetgroei was het verkoopvolume 0,9 procent lager, wat betekent dat consumenten minder producten kochten, maar daar gemiddeld wel meer voor betaalden.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor verschillen in koopdagen, zoals weekenden en feestdagen. Zonder deze correctie zou de omzet 0,5 procent lager zijn geweest dan in februari 2024.

Non-food: lichte stijging, maar verschillen tussen branches

De omzet van de non-foodsector, inclusief de detailhandel buiten fysieke winkels, groeide met 1,7 procent. Binnen deze categorie deden vooral drogisterijen (+6,3%) en winkels in recreatieartikelen (+3,0%) goede zaken. Daarentegen zagen onder andere winkels in consumentenelektronica (-4,1%), meubels en woninginrichting (-3,7%) en schoenen en lederwaren (-1,7%) hun omzet dalen.

Foodsector: hogere omzet, fors lager volume

Winkels in voedings- en genotmiddelen noteerden in februari een omzetstijging van 1,5 procent. Die groei is volledig te danken aan prijsstijgingen, aangezien het volume met 3,6 procent daalde. Supermarkten zagen hun omzet met 1,2 procent toenemen, terwijl speciaalzaken een stijging van 3,6 procent noteerden.

Online omzet blijft stijgen

De online verkoop blijft groeien: in februari werd 3,8 procent meer online omgezet dan een jaar eerder. Webwinkels als hoofdactiviteit boekten zelfs een omzetstijging van 6,9 procent. De zogeheten multichannelers – winkels die naast fysieke vestigingen ook online verkopen – zagen hun onlineomzet daarentegen met 1,4 procent dalen.

Vooral de onlineverkopen van voedingsmiddelen, drogisterijproducten en consumentenelektronica lieten een plus zien. Alleen de onlineomzet van kledingwinkels bleef achter.

NSC en CU willen proef met leeftijdscontrole online

DEN HAAG – NSC en de ChristenUnie willen dat er een proef komt waarbij de leeftijd van mensen kan worden geverifieerd voordat ze online iets kopen of bijvoorbeeld websites met een leeftijdsbeperking bezoeken. Nu is die controle er nauwelijks, waardoor kinderen volgens de partijen online eenvoudig alcohol kunnen kopen of naar pornosites kunnen gaan. Daarnaast moet er ook een “rode knop” komen waarmee iemand alle eigen gegevens online moet kunnen wissen.

Tweede Kamerleden Jesse Six Dijkstra (NSC) en Don Ceder (CU) presenteren de initiatiefnota dinsdagochtend. Zij willen dat meerdere ministeries gaan samenwerken om de leeftijdsverificatie mogelijk te maken. Het moet op zo’n manier gebeuren dat de leeftijd klopt, maar dat er verder geen gegevens voor nodig zijn. Zo willen de Kamerleden het niet privacygevoelig maken en laten voldoen aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Ceder en Six Dijkstra denken dat het goed is om vroeg te beginnen met testen en zoveel mogelijk kennis op te doen.

Een ander idee in de nota is het kunnen wissen van alle onlinegegevens met één knop. Nu is dit proces nog moeilijk, stellen de Kamerleden. Bij ieder platform moet een verzoek worden ingediend om alle gegevens te verwijderen. Om de knop mogelijk te maken moet er één centrale coördinator komen, bij voorkeur het ministerie van Binnenlandse Zaken, zeggen de Kamerleden. Grote platforms, zoals Meta en Google, moeten dan verplicht worden zich aan te sluiten bij dit netwerk, waardoor gegevens snel verwijderd kunnen worden.

Of het mogelijk is om de internetplatforms dit te verplichten, is onduidelijk. De meeste regels voor grote techbedrijven komen van de Europese Unie. Staatssecretaris Zsolt Szabó van Digitalisering (PVV) zei eerder over een ander onderwerp dat het lastig is om grote Amerikaanse techbedrijven Nederlandse regels op te leggen en dat Brussel hiervoor nodig is.

Inflatie licht gedaald naar 3,7 procent in maart

DEN HAAG  – De inflatie in Nederland is in maart 2025 uitgekomen op 3,7 procent, zo blijkt uit de snelle raming van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In februari bedroeg de inflatie nog 3,8 procent. De inflatie wordt gemeten als de stijging van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder.

Ten opzichte van februari 2025 stegen de consumentenprijzen in maart met 0,4 procent. Deze maand-op-maand stijging is mede het gevolg van seizoensinvloeden, zoals duurdere vliegtickets in de vakantieperiodes. Zulke invloeden zorgen ervoor dat de prijsontwikkeling op korte termijn vaak schommelt.

Prijsontwikkeling per productgroep

In de snelle raming meldt het CBS ook de prijsontwikkeling binnen enkele productgroepen:

  • Voedingsmiddelen, dranken en tabak: +7,1% (februari: +7,5%)
  • Diensten: +4,7% (februari: +4,6%)
  • Industriële goederen exclusief energie en motorbrandstoffen: +1,6% (februari: +1,5%)
  • Energie inclusief motorbrandstoffen: -3,4% (februari: -1,9%)

Opvallend is de verdere daling van de energieprijzen, terwijl voedingsmiddelen nog altijd fors duurder zijn dan een jaar geleden.

Europese vergelijking

Naast de nationale CPI publiceert het CBS ook cijfers op basis van de Europees geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP). Volgens deze methode kwam de inflatie in maart uit op 3,4 procent, tegen 3,5 procent in februari. De HICP wordt gebruikt voor vergelijking tussen EU-lidstaten en vormt de basis voor het monetaire beleid van de Europese Centrale Bank.

Nieuwe basis voor inflatiecijfers in 2026

Het CBS kondigt aan dat vanaf 2026 een nieuw basisjaar wordt gehanteerd voor zowel de CPI als de HICP. De referentie verandert van 2015=100 naar 2025=100. Tegelijkertijd wordt de indeling van goederen en diensten aangepast aan veranderende consumptiepatronen. De eerste uitkomsten van de nieuwe reeks worden begin februari 2026 verwacht.

De definitieve inflatiecijfers over maart 2025 worden op 8 april gepubliceerd.

Landelijke storing informatieborden NS-stations weer voorbij

UTRECHT – De landelijke storing van informatieborden op NS-stations is weer voorbij. Een woordvoerder van de NS laat weten dat alles weer naar behoren werkt.

Vanaf dinsdagochtend rond 07.00 uur was er verkeerde informatie te zien op borden op perrons en in stationshallen.

De reisinformatie op de borden liep vijftien minuten achter. De informatie in de reisplanner was wel actueel, dus reizigers konden zo nog wel achterhalen op welk spoor ze moesten zijn.

Volgens de woordvoerder werd de storing veroorzaakt door een update in de systemen die niet goed was verlopen.

Kabinet helpt bedrijven die vastlopen door het volle stroomnet

Elektriciteitsmast
Foto: Transport Online | E. van der Wal

DEN HAAG – Vanaf 1 april kunnen bedrijven en instellingen die vastlopen door het volle stroomnet subsidie aanvragen om advies in te huren en/of investeringen te doen om verder te kunnen met hun groei- of verduurzamingsplannen. Het doel is dat bedrijven door praktische oplossingen verder kunnen, zonder eerst te hoeven wachten op een zwaardere aansluiting op het stroomnet. Voor de regeling is 62 miljoen euro beschikbaar.

Het stroomnet zit op de meeste plaatsen niet 24 uur per dag vol, maar vooral tijdens ‘spitsuren’ als bedrijven en huishoudens tegelijkertijd veel stroom gebruiken Bijvoorbeeld tussen 16.00 en 21.00 uur. Als een bedrijf het stroomverbruik tijdens de spitsuren kan beperken kan het toch mogelijk zijn om te groeien en/of te verduurzamen. Dat is in de praktijk vaak niet makkelijk om te organiseren, daarom helpt de overheid bedrijven hierbij.

Het kabinet blijft daarnaast inzetten op het zo snel mogelijk uitbreiden van het stroomnet, want in heel Nederland loopt het stroomnet tegen de grenzen aan. Bedrijven met een grootverbruikersaansluiting die een nieuwe of zwaardere aansluiting willen, bijvoorbeeld om uit te breiden of te verduurzamen, komen op een wachtlijst te staan. Netbeheerders en de overheid werken aan het zo snel mogelijk uitbreiden van het stroomnet, maar dat kost tijd. Het is daarom belangrijk om de ruimte op het stroomnet ook beter te benutten.

Hulp bij advies en investeringen met Flex-e regeling

Met de nieuwe Flex-e regeling kunnen bedrijven en instellingen met een aansluiting vanaf 100kW daarom expertise op locatie inhuren om de mogelijkheden in kaart te brengen. Dat kan bijvoorbeeld door apparaten aan te sturen om de ‘spits’ op het stroomnet te mijden, warmte of elektriciteit op te slaan op het eigen terrein en/of over te stappen op een ander type contract met de netbeheerder. De regeling vergoedt maximaal de helft van de kosten voor het advies.

Naast advies over wat er mogelijk en haalbaar is, kunnen bedrijven ook steun aanvragen voor de eventuele benodigde investeringen. Het gaat om maximaal 35% van de investering tot een maximaal bedrag van 300.000 euro. Een voorwaarde is dat de oplossing het stroomnet tijdens piekmomenten niet erger mag belasten. Een flexibel contract met de netbeheerder is daarom een vereiste om voor subsidie in aanmerking te komen.

RVO

De Flex-e regeling is vanaf 1 april tot en met 15 oktober 2025 aan te vragen door bedrijven en instellingen met een aansluiting vanaf 100kW op het midden- of hoogspanningsnet via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Meer informatie over de regeling en de voorwaarden is te vinden op de website van RVO.

Vermiste kinderen uit Dalfsen gevonden in België

OUDENAARDE – De twee kinderen die sinds maandagochtend vermist werden uit Dalfsen zijn in de nacht van maandag op dinsdag in goede gezondheid aangetroffen in het Belgische Oudenaarde. Dat meldt de politie.

De kinderen waren rond 08.00 uur voor het laatst gezien bij het station in de Overijsselse plaats.

“Gezien de ernst van de melding die de politie op maandagochtend binnenkreeg, is alles op alles gezet om de kinderen zo snel mogelijk te vinden”, zegt de politie. De kinderen werden gevonden in samenwerking met de Belgische autoriteiten. Ze worden overgedragen aan “het wettelijk gezag”, aldus de politie.

Amber Alert

De politie zei eerder ervan uit te gaan dat de kinderen ontvoerd waren en zette een Amber Alert in. Deze is nu ingetrokken.

Meer details over de achtergrond van de zaak zegt de politie voorlopig niet te kunnen geven, omdat het onderzoek nog loopt. Een woordvoerder kon eerder nog niet antwoorden op de vraag of een ouder wordt verdacht van betrokkenheid.

Hardliner in regering Israël stapt op als minister van Financiën

JERUZALEM – De uiterst rechtse minister van Financiën van Israël, Bezalel Smotrich, stapt op. Hij doet dat uit onvrede over de eisen die coalitiegenoot en de eveneens ultrarechtse Itamar Ben-Gvir zou hebben gesteld.

Ben-Gvir is met zijn partij deze maand weer toegetreden tot de regeringscoalitie van premier Benjamin Netanyahu. Hij zou meer ministersposten hebben geëist, tot onvrede van Smotrich. Het vertrek van Smotrich zal vermoedelijk niet tot een val van de coalitie van Netanyahu leiden.

Ben-Gvir stapte in januari uit de coalitie toen Netanyahu een wapenstilstand sloot met Hamas. Ook Smotrich hekelde het bestand met Hamas en dreigde eerder uit de regering te stappen als de eerste fase waarin gijzelaars vrijkwamen een vervolg zou krijgen.

A9 richting Badhoevedorp tot na ochtendspits dicht, forse hinder

HAARLEM – De snelweg A9 is afgesloten vanaf knooppunt Holendrecht tot aan knooppunt Badhoevedorp.

Dat komt door ongeplande herstelwerkzaamheden aan de Schipholbrug, meldt Rijkswaterstaat. De afsluiting duurt waarschijnlijk tot na de ochtendspits op dinsdag.

Verkeer vanuit Utrecht en Almere richting Schiphol en Haarlem moet rekening houden met “fors extra reistijd”, waarschuwt Rijkswaterstaat. Die kan oplopen tot meer dan een uur. Weggebruikers worden omgeleid via de A2, A10 en A4.

De schade ontstond bij werkzaamheden die afgelopen weekend zijn gedaan. Zodra de schade is hersteld, gaat de weg weer open.

Witte Huis: wederkerige heffingen voor alle landen en sectoren

Witte Huis

WASHINGTON – De wederkerige importheffingen die de Amerikaanse president Donald Trump woensdag aankondigt, zullen gelden voor alle landen en sectoren. Dit heeft het Witte Huis gezegd over de tarieven op landen met heffingen op Amerikaanse producten.

“Elk land dat het Amerikaanse volk oneerlijk heeft behandeld, kan woensdag een tegentarief verwachten”, zei woordvoerster Karoline Leavitt maandag tegen verslaggevers. Op de vraag of er een uitzondering komt voor boeren, antwoordde ze dat er “op dit moment geen uitzonderingen” zijn. Ze gaf geen details over de maatregel.

Verder zei ze dat Trump de heffingen aankondigt tijdens een evenement in de Rozentuin van het Witte Huis. De maatregel moet volgens haar een einde maken aan “oneerlijke handelspraktijken”.

Op onder meer de financiële markten wordt echter gevreesd dat de tarieven leiden tot een wereldwijde handelsoorlog. Veel economen waarschuwen voor een hogere inflatie en een mogelijke recessie in de Verenigde Staten.

Dezelfde vrachtwagenchauffeur rijdt vandaag voor tweede keer tegen spoorbrug N242 [+foto’s]

Foto: RVP Media

HEERHUGOWAARD – De vrachtwagenchauffeur die maandagmiddag rond 15:10 vanuit noordelijke richting de spoorbrug over de N242 ramde, heeft dit, hoe wonderlijk ook, voor een tweede keer gedaan rond 17:15 uur.

De chauffeur vervolgde zijn weg, richting het noorden toen hij deze keer vanuit zuidelijke richting tegen de brug aan reed.

Screenshot Facebook groep

Het treinverkeer werd weer tijdelijk stilgelegd vanwege een ‘beschadigde spoorbrug’.

De chauffeur keerde zijn vrachtwagen op de weg en reed vervolgens weg. Hij staat nu op een bedrijventerrein in Heerhugowaard geparkeerd.

De politie is op de hoogte van zijn locatie. Het is op dit moment onbekend of de politie actie gaan ondernemen.

Havenbedrijf Rotterdam onderscheidt Cees Kleiberg met Sleepanker

Foto: Jerry Lampen

ROTTERDAM – Havenbedrijf Rotterdam onderscheidt Cees Kleiberg met Sleepanker
Cees Kleiberg, afscheidnemend directeur van de SAB (Stichting Afvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart) is door Havenbedrijf Rotterdam onderscheiden met het Sleepanker. Kleiberg ontving de onderscheiding vanwege zijn jarenlange bijdrage aan de veiligheid, duurzaamheid en professionalisering van de binnenvaart en de Rotterdamse haven.

Het Sleepanker is een onderscheiding van Havenbedrijf Rotterdam voor personen die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de Rotterdamse haven.
Ron van Gelder verraste Kleiberg met de onderscheiding tijdens een etentje in de Euromast op vrijdagavond 28 maart. Van Gelder, die als adviseur werkt bij Havenbedrijf Rotterdam, kent Kleiberg al sinds het begin van de jaren 90, toen beide mannen in Europoint (de huidige Lee Towers) werkten. Kleiberg namens het Korps Controleurs Gevaarlijke Stoffen van het (toenmalige) Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Van Gelder namens het Havenbedrijf.

De SAB geeft vaardocumenten uit voor de beroepsbinnenvaart en is verantwoordelijk voor de afvalstoffeninzameling. Onder de leiding van Kleiberg kwamen er belangrijke innovaties tot stand, zoals de ontwikkeling en implementatie van het emissielabel, waarmee schippers eenvoudig de milieuprestaties van hun schepen kunnen aantonen. Daarnaast vervulde hij een centrale rol in het beheer van de inzameling en verwerking van scheepsafvalstoffen.

Foto: Jerry Lampen

Bijdrage aan digitalisering

“Ook op het gebied van digitalisering liep Cees de troepen vooruit”, zei Ron van Gelder tijdens de uitreiking van het Sleepanker. “Hij was nauw betrokken bij de introductie van digitale vaardocumenten, waarmee schippers efficiënter en veiliger kunnen opereren. Dit soort innovaties hebben niet alleen bijgedragen aan het verminderen van administratieve lasten, maar ook aan het vergroten van de veiligheid en het welzijn van bemanningen aan boord.”

×