Clicky

zaterdag 3 mei 2025 - 05:26 uur
Home Blog Pagina 69

Marine Le Pen door rechter uitgesloten van verkiezingsdeelname

PARIJS – De radicaal-rechtse politica Marine Le Pen is uitgesloten van deelname aan de presidentsverkiezingen in Frankrijk. De rechter heeft dat besloten nadat Le Pen schuldig was bevonden aan fraude met EU-geld.

De rechter heeft nog niet gezegd hoe lang de uitsluiting geldt. In 2027 zijn er weer presidentsverkiezingen.

Marine Le Pen was aanwezig in de rechtbank, maar verliet de zaal voordat de straf werd uitgesproken. Aanklagers hebben ook nog een gevangenisstraf van vijf jaar en een geldboete geëist. De verdediging van Le Pen eiste vrijspraak. Haar advocaten noemden de rechtszaak een politiek proces om de populaire politica uit te schakelen.

Belangrijke kanshebber

Nadat haar partij vorig jaar een grote verkiezingsoverwinning behaalde, werd Le Pen als een belangrijke kanshebber voor het presidentschap gezien. Behalve Le Pen stonden ook meer dan twintig partijgenoten terecht. Acht van hen zijn ook veroordeeld en mogen geen openbaar ambt bekleden.

Le Pen zat van 2004 tot 2017 in het Europees Parlement, dat in 2015 mogelijke onregelmatigheden constateerde bij de salarissen van parlementaire medewerkers van Le Pen. Geld dat was bedoeld om assistenten in het Europees Parlement te betalen, zou ze vervolgens vooral hebben gebruikt voor de betaling van partijmedewerkers in Frankrijk. Er zouden miljoenen euro’s mee zijn gemoeid.

Vrachtwagen in brand na aanrijding met vrachtwagen op A15 [+foto’s]

Foto: Persbureau Heitink

HERWIJNEN – Bij een ongeval tussen twee vrachtwagens maandagochtend op de A15 richting Nijmegen is een van de betrokken voertuigen in brand gevlogen.

De weg is tussen Leerdam en knooppunt Deil momenteel dicht. Het verkeer wordt omgeleid, meldt Rijkswaterstaat.

Het ongeval gebeurde rond 11:10 uur in de richting van Nijmegen. Al snel werd duidelijk dat de afhandeling hiervan wel enige tijd in beslag zal gaan nemen. Rijkswaterstaat verwacht dat de weg tot zeker na de avondspits afgesloten zal zijn. Mogelijk dat één rijstrook vrijgegeven kan worden aan het eind van de middag.

Beide chauffeurs zijn met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis.

Het verkeer vanuit Ridderkerk richting Gorinchem wordt omgeleid ter hoogte van kooppunt Gorinchem. Verkeer richting Tiel volgt de borden Breda/Den Bosch/Utrecht over de A27, A59 en A2, aldus Rijkswaterstaat.

ECB-president: Europa moet economisch onafhankelijk worden

PARIJS – Europa moet economisch onafhankelijk worden nu een grote handelsoorlog dreigt met de Verenigde Staten door de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. Dat heeft president Christine Lagarde van de Europese Centrale Bank (ECB) gezegd op de Franse radio. Trump zal naar verwachting woensdag, op wat hij “bevrijdingsdag” voor de VS noemt, ook nieuwe heffingen opleggen aan belangrijke handelspartners.

“Hij noemt het bevrijdingsdag voor de VS, maar ik zie het als een moment waarop we samen moeten besluiten grotere controle te nemen over onze lotsbestemming en een stap naar onafhankelijkheid moeten zetten”, aldus Lagarde op radiozender France Inter.

Volgens haar moet Europa bijvoorbeeld meer doen aan onafhankelijkheid op financieel gebied en bij de energievoorziening. “Om ons in een effectieve onderhandelingspositie te plaatsen moeten we laten zien dat we niet zomaar omrollen.”

Enorme investeringen

Ze verwees daarbij naar de enorme investeringen die nu worden gedaan in Europa in defensie. Volgens haar is er sprake van een “existentieel moment” voor Europa. Lagarde herhaalde verder dat een handelsoorlog alleen maar verliezers kent, waaronder de VS zelf.

Lagarde verklaarde verder dat de strijd van de ECB tegen de inflatie nog doorgaat. Ze sprak van een “dagelijkse worsteling”. Op 17 april is er weer een rentebesluit van de centrale bank in Frankfurt. De ECB heeft sinds juni vorig jaar de rente in de eurozone zes keer met een kwart procentpunt verlaagd. Het is nog niet zeker of er dan opnieuw een verlaging komt.

ECTA-rapport: Nederland loopt voorop in Europese overgang naar emissievrij vrachtvervoer

Foto: Adobe Stock

BRUSSEL – De route naar volledig emissievrij vrachtvervoer in Europa is complex, maar haalbaar. Dat blijkt uit een nieuw rapport van onderzoeksbureau Ricardo in opdracht van de European Clean Trucking Alliance (ECTA). Het rapport onderzoekt hoe vijf EU-lidstaten – waaronder Nederland – presteren in de overgang naar zero-emissie vrachtwagens (Zero-Emission Trucks, ZET). Nederland blijkt hierin tot de koplopers te behoren.

Zes kritieke succesfactoren in kaart

De studie beoordeelt zes kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) die essentieel zijn voor de uitrol van emissievrije trucks. Het gaat onder meer om de beschikbaarheid van laadinfrastructuur, de aanwezigheid van stimulerend beleid, de marktgereedheid en de mate waarin regelgeving gunstig is voor ZET-adoptie.

Door deze KPI’s te vergelijken tussen Duitsland, Polen, Spanje, Nederland en Zweden, ontstaat een duidelijk beeld van waar de grootste vooruitgang is geboekt en waar nog knelpunten liggen. Elk land is beoordeeld op basis van zijn relatieve positie ten opzichte van de best presterende lidstaat.

Waarom deze vijf landen?

ECTA koos bewust voor een mix van lidstaten die geografisch en economisch verschillen, en die variëren in de omvang en het belang van hun vrachtvervoersector. De geselecteerde landen bieden daarmee een breed en representatief beeld van de uitdagingen én kansen die de Europese transportsector te wachten staan.

Nederland als voorbeeldland

Nederland scoort hoog in het rapport, met name op het gebied van infrastructuurontwikkeling en beleidsondersteuning. Ons land wordt genoemd als een van de voorlopers in de inzet op elektrisch vrachtvervoer, mede dankzij sterke beleidsambities, stimuleringsmaatregelen en groeiende marktacceptatie.

Aanbevelingen voor beleid en monitoring

Het rapport bevat gerichte aanbevelingen voor zowel nationale overheden als de Europese Unie. Het fungeert als een belangrijk beleidsinstrument dat inzicht biedt in best practices en dat beleidsmakers helpt om gericht actie te ondernemen. Ook wijst het rapport op het belang van betere en consistentere data om toekomstige voortgang effectief te kunnen monitoren.

Daarnaast is het rapport ontworpen als een dynamisch hulpmiddel dat periodiek kan worden geactualiseerd. Daarmee kan het dienen als een meetlat voor de impact van beleidsmaatregelen en marktontwikkelingen op langere termijn.

Oproep tot actie

De ECTA benadrukt dat blijvende en gecoördineerde actie nodig is om de overgang naar emissievrij vrachtvervoer te versnellen. De organisatie roept EU-beleidsmakers op om dit rapport te gebruiken als basis voor het versterken van zowel nationale als Europese strategieën.

“Als Europa haar klimaatdoelen wil halen, moet de transportsector snel vergroenen. Dit rapport laat zien welke landen vooroplopen, en waar het tempo omhoog moet,” aldus ECTA.

📄 Lees het volledige rapport hier.

The Voice of Holland in januari terug met ‘extra gedragsregels’

HILVERSUM – The Voice of Holland keert in januari terug op televisie. Ilse DeLange, Willie Wartaal, Suzan & Freek en Dinand Woesthoff zijn de nieuwe juryleden, maakte RTL maandag bekend. Ook The Voice Kids komt volgend jaar terug. In dat programma nemen Claude, Ilse DeLange, Flemming en Emma Heesters plaats in de jurystoelen. RTL heeft “extra gedragsregels” ingevoerd.

Alle series van The Voice stopten in Nederland nadat in januari 2022 in een BOOS-uitzending verhalen naar buiten waren gekomen over grensoverschrijdend gedrag achter de schermen. Het Openbaar Ministerie vervolgde voormalig coach Ali B en voormalig bandleider Jeroen Rietbergen voor meerdere zedenzaken. Het onderzoek naar oud-coach Marco Borsato werd geseponeerd en later de zaak van Rietbergen ook. De zaak van Ali B loopt nog.

De nieuwe gedragsregels bepalen onder meer dat deelnemers niet meer alleen zijn met coaches of medewerkers. Verder wordt een speciale app gebruikt voor onlinecontact, waarmee berichten kunnen worden ingezien. Ook zijn er gescreende coaches die de kandidaten voor, tijdens en na het programma begeleiden en zijn er nieuwe mensen aangesteld op belangrijke posities.

RTL-zenderbaas Peter van der Vorst sprak eerder al over een terugkeer van het programma. “Samen met producent ITV hebben we alles in het werk gesteld om The Voice op een veilige manier terug te kunnen brengen”, zegt hij nu. “We hebben niet alleen intensief samengewerkt op de kwaliteit van de inhoud, maar ook op de kwaliteit van het proces.” ITV-baas Laurens Woldberg zegt dat het verleden niet wordt vergeten, maar dat daarvan wordt geleerd.

Mensen kunnen zich direct aanmelden voor de audities. De presentatie van de reguliere The Voice wordt verzorgd door Chantal Janzen en Edson da Graça. Jamai Loman en Quinty Misiedjan presenteren de Kids-editie.

Vier slachtoffers steekpartij bij Dam Amsterdam nog in ziekenhuis

AMSTERDAM – Vier slachtoffers van de steekpartij bij de Dam in Amsterdam liggen nog in het ziekenhuis. De recherche werkt maandag nog hard aan het onderzoek, zegt een woordvoerster van de politie.

Bij de steekpartij rond de Sint Nicolaasstraat raakten donderdagmiddag 27 maart vijf mensen gewond. De vier slachtoffers die nog in het ziekenhuis liggen zijn een 67-jarige vrouw en een 69-jarige man uit de Verenigde Staten, een 73-jarige vrouw uit België en een 19-jarige vrouw uit Amsterdam. Een 26-jarige man uit Polen heeft het ziekenhuis vorige week verlaten.

De verdachte is een 30-jarige man uit de regio Donetsk in Oost-Oekraïne. Hij wordt dinsdag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Die bepaalt of het voorarrest van de man met veertien dagen wordt verlengd. Het motief van de verdachte is volgens de politiewoordvoerster nog onderwerp van onderzoek.

Vos Logistics versterkte financiële positie in 2024

OSS – Europees logistieke dienstverlener Vos Logistics realiseerde in 2024 een omzet van € 357,5 miljoen, een daling van 7,5 procent ten opzichte van 2023 (€ 377 miljoen). Gedurende het jaar verbeterde de financiële positie zich, waarbij de EBIT steeg tot €3,8 miljoen (2023: €0,9 miljoen) en de EBT verbeterde tot €1,4 miljoen (2023: -€1,8 miljoen). Het nettoresultaat kwam uit op break-even.

De liquiditeit bleef stabiel op €13,5 miljoen, terwijl de netto-schuld afnam tot €43 miljoen. Vos Logistics investeerde €35,5 miljoen in vlootvernieuwing, warehouse-automatisering, digitalisering en duurzaamheid. Dit ten behoeve van efficiëntie verbetering en de toekomstbestendigheid van de onderneming.

Solutions

Solutions, service provider in Benelux distributie, freight management en warehousing speelde flexibel in op marktontwikkelingen. De groeiende vraag naar opslag- en distributiediensten compenseerde grotendeels de impact van teruglopende volumes van bestaande klanten. Het afbouwen van de Home Delivery activiteit droeg bij aan de positieve ontwikkelingen van de onderneming.

De implementatie van het nieuwe Warehouse Management System (WMS) droeg bij aan verbetering van de efficiency en dienstverlening aan klanten. Tegelijkertijd breidde Vos Logistics zijn end-to-end supply chain-oplossingen uit, waarbij opslag, transport en value-added logistics steeds nauwer werden geïntegreerd onder andere door de implementatie van een Control Tower. Dit is een gecentraliseerd platform voor real-time tracking en optimalisatie van vracht- en supply chain-activiteiten.

“Het biedt onze relaties control en visibility over kosten en performance van hun orders aan klanten. In 2025 zal deze oplossing verder worden uitgerold, zodat meer bedrijven hiervan kunnen profiteren”, aldus een woordvoerder van Vos Logistics.

 

International Transport

Hoewel International Transport werd beïnvloed door terugvallende ontwikkelingen in de automobiel- en petrochemische sector, wist de divisie zich in de loop van 2024 te verbeteren. De instroom van nieuwe klanten droeg bij aan een verbeterde winstgevendheid.

Daarnaast werd het aantal trucks verminderd waardoor de efficiënter verbeterde met behoud van flexibiliteit door inzet van onderaannemers. Het Mega FTL-netwerk presteerde beter dan in 2023. Ondanks enige schommelingen in de markt van textiel recycling bleef de vraag goed voor High Volume transport (mobiele opslagoplossingen).

De resultaten van Bulk Network & Storage bleven stabiel, ondanks de afnemende vraag vanuit de petrochemie en bouwsector. De arbeidsmarkt voor internationale chauffeurs blijft een belangrijk aandachtspunt.

Duurzaamheid

De onderneming ondersteunde haar klanten actief bij het bereiken van hun logistieke duurzaamheidsdoelstellingen en zal dit in de komende jaren verder uitbreiden.
Vos Logistics breidde het gebruik van HVO100-biobrandstof uit, verlaagde de CO₂-uitstoot en bereidde zich voor op verdere elektrificatie van de vloot om deze ontwikkeling de komende jaren voort te zetten. Onderzoek naar hernieuwbare energie op eigen locaties werd geïntensiveerd als onderdeel van de ambitie naar zero emission.

Ter voorbereiding om te voldoen aan de CSRD-richtlijnen heeft Vos Logistics haar duurzaamheidsrapportage aangescherpt. CO₂-emissiedata werden geïntegreerd in facturen en klanten kregen gedetailleerde rapportages over hun ecologische impact. Deze inspanningen sluiten aan bij de EU-regelgeving en onderstrepen de inzet van de onderneming voor transparante, data gedreven duurzaamheidsbeleid.

Digitale transformatie en cybersecurity: slimmer en veiliger werken

Vos Logistics zette AI in om processen te automatiseren en investeerde in IT-infrastructuur en cybersecurity, wat leidde tot de ISO27001-certificering – een belangrijke mijlpaal om de organisatie en haar klanten beter te beschermen tegen cyberdreigingen. In de toekomst blijft Vos Logistics investeren in digitalisering, optimalisatie en duurzame oplossingen waarbij de onderneming zich richt op het leveren van hoogwaardige logistieke diensten, het verbeteren van de efficiëntie en het versterken van de ‘Power of a Shared Network’.

CFO Ben Vos: “In 2024 hebben we strategische stappen gezet om onze financiële positie te versterken, met aanzienlijke investeringen in digitalisering, automatisering en duurzaamheid. Onze huidige positie is nog niet in lijn met onze ambities, maar de verbeteringen in EBIT en EBT onderstrepen onze veerkracht. De flexibiliteit en betrokkenheid van ons team van medewerkers is hierin van grote waarde. We werken toe naar CSRD-compliance en blijven investeren in AI, magazijnautomatisering en cybersecurity, zodat Vos Logistics toekomstbestendig blijft.”

CEO Frank Verhoeven: “De logistieke sector verandert snel, en Vos Logistics loopt voorop in deze transformatie. Door gebruik te maken van de ‘Power of our Shared Network’, AI-gedreven innovatie te omarmen en onze zero-emissie-initiatieven uit te breiden, bieden we klanten steeds efficiëntere en duurzamere oplossingen. Onze focus blijft gericht op slimmer werken, digitale capaciteiten versterken en lange termijn waarde creëren voor klanten, medewerkers en de samenleving. Met deze solide basis hebben we het vertrouwen om in 2025 en de jaren daarna verdere groei te realiseren.”

Trump verwacht deze week deal met Chinees moederbedrijf TikTok

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump verwacht voor de deadline een deal met ByteDance, het Chinese moederbedrijf van TikTok, over de verkoop van onderdelen van de populaire video-app. De Verenigde Staten voerden vorig jaar een wet in waarbij ByteDance verplicht wordt tot zo’n verkoop op straffe van een downloadverbod. Trump gaf zichzelf eerder tot 5 april, komende zaterdag, om een niet-Chinese koper te vinden.

“We hebben veel potentiële kopers”, zei de president tegen journalisten. “Er is enorme interesse in TikTok”, voegde hij toe. “Ik zou graag zien dat TikTok blijft bestaan.” Persbureau Reuters meldde al op basis van ingewijden dat Blackstone overweegt een minderheidsbelang te nemen in de Amerikaanse activiteiten van TikTok. De investeerder zou praten met bestaande niet-Chinese aandeelhouders van ByteDance om met vers kapitaal bij te dragen aan een bod op TikToks Amerikaanse activiteiten.

Onlangs hintte Trump nog op een mogelijke verlaging van importheffingen voor China. Op die manier hoopt hij af te dwingen dat Beijing instemt met de verkoop van de Amerikaanse tak van het platform. Maar China liet weten niets te zien in een deal waarbij de VS importheffingen verlagen in ruil voor toestemming voor de verkoop van onderdelen.

Het is voor Trump wel belangrijk dat er een oplossing wordt gevonden. De Amerikaanse overheid vreest dat de nationale veiligheid in het geding is, omdat het Chinese platform gegevens van zo’n 170 miljoen Amerikanen heeft. Trump heeft eerder ook gezegd te overwegen de deadline op te schuiven als een overeenkomst uitblijft.

Agressieve dronken vrachtwagenchauffeur zorgt voor onrust bij papierfabriek in Wörth

WÖRTH – In de nacht van zaterdag op zondag 30 maart is in het Duitse Wörth een 35-jarige vrachtwagenchauffeur uit Belarus betrapt op rijden onder invloed. De man zorgde rond 00:55 uur voor onrust bij een papierfabriek in een industriegebied nadat hij alcoholische drank eiste van de portier.

Volgens de politie klopte de chauffeur herhaaldelijk op de toegangsdeur van de fabriek en raakte hij in een verhitte woordenwisseling met de portier, toen deze weigerde om hem drank te geven. De politie werd direct gealarmeerd en trof de man uiteindelijk aan in zijn vrachtwagen.

Bij aankomst bleek de situatie te zijn gekalmeerd. In het Russisch werd aan de chauffeur uitgelegd dat de portier hem geen drank zal geven. Een vrijwillige ademtest wees uit dat de man 2,94 promille alcohol in zijn bloed had – ver boven de wettelijke limiet.

Om te voorkomen dat de chauffeur onder invloed zou gaan rijden, is zijn contactsleutel tijdelijk ingenomen. De verwarming en verlichting in de cabine bleven wel functioneren. De sleutel wordt pas teruggegeven zodra de man volledig is ontnuchterd. Voor hij zijn rit mag vervolgen, zal eerst een aanvullende controle plaatsvinden.

Onrust na aardbeving: mensen massaal gevlucht uit flats Bangkok

BANGKOK – Duizenden mensen zijn in Bangkok gebouwen ontvlucht nadat onrust was ontstaan over verdachte geluiden. Dat bericht een aanwezige verslaggever van de BBC, die stelt dat in de Thaise hoofdstad nog steeds sprake is van nervositeit na de zware aardbeving die de regio vorige week trof. Veel mensen gingen maandag voor het eerst weer aan het werk.

De gevluchte medewerkers kwamen naar verluidt uit een groot bankgebouw en een complex in aanbouw. Ze vertelden de omroep dat er kennelijk geen formele ontruiming was, maar dat geruchten rondgingen over krakende geluiden. Elders in de stad was tijdens de aardbeving een flatgebouw in aanbouw ingestort, met zeker elf doden tot gevolg. Daar wordt nog in het puin gezocht naar de tientallen slachtoffers die vermoedelijk nog onder het puin liggen.

Premier Paetongtarn Shinawatra heeft via sociale media opgeroepen niet overhaast gebouwen te ontruimen. Ze zei dat ook goed moet worden gekeken of schade niet al voor de aardbeving aanwezig was.

Buschauffeurs Qbuzz voeren actie op station Emmen vanwege onveilige situatie

Foto: Wikipedia

EMMEN – Chauffeurs van Qbuzz voeren op dinsdag 1 april actie op het busstation van Emmen. De actie, georganiseerd door vakbond FNV, is een reactie op de volgens hen al maandenlang onveilige verkeerssituatie op het station. De chauffeurs nemen tussen 07:00 en 12:00 uur op ludieke wijze zelf maatregelen om hun veiligheid te waarborgen.

FNV Streekvervoer stelt dat vervoerder Qbuzz structureel tekortschiet in het verbeteren van de situatie, ondanks herhaalde waarschuwingen en voorstellen vanuit de vakbond. “Als Qbuzz het niet doet, dan doen wij het wel,” zegt Edwin Kuiper, bestuurder bij FNV.

Een onderzoeksrapport uit oktober 2024 bevestigde al dat er sprake is van gebreken in de verkeerssituatie. FNV heeft sindsdien diverse keren aangedrongen op maatregelen, maar concrete stappen vanuit Qbuzz bleven uit. De vervoerder erkende het probleem wel in een brief, maar volgens FNV ontbreekt het aan daadwerkelijke oplossingen. “De maat is vol,” aldus Kuiper.

De vakbond wijst erop dat de verkeersstromen en de laadlocatie gevaar opleveren voor zowel chauffeurs als reizigers. Eerdere suggesties van FNV zijn volgens de bond genegeerd. “Een paar borden plaatsen, zoals het rapport van Mu Consult aanbeveelt, is niet voldoende. Er moet structureel iets veranderen,” zegt Kuiper. Ook de toegankelijkheid van het station laat volgens hem te wensen over.

Qbuzz is zich bewust van het probleem. In een interne nieuwsbrief waarschuwde de vervoerder al dat reizigers niet bij de laadpaal mogen uitstappen. “Dan staan ze midden op de rijbaan. Dit is niet alleen gevaarlijk, maar ook hinderlijk,” aldus het bericht. Volgens FNV is het onbegrijpelijk dat het probleem wel wordt erkend, maar niet wordt aangepakt.

De actie van 1 april is volgens FNV slechts het begin van een reeks protesten. “We laten het hier niet bij zitten. Qbuzz moet nu echt in actie komen,” besluit Kuiper. De vakbond kondigt aan de druk op de vervoerder op te voeren totdat er werkbare en veilige oplossingen worden gerealiseerd.

Kledingwinkelketen Gerry Weber vraagt uitstel van betaling aan

AMSTERDAM – Vrouwenkledingketen Gerry Weber heeft uitstel van betaling aangevraagd bij de rechtbank in Amsterdam. Onlangs werd bekend dat het Duitse merk in financiële problemen zat. Nu raken die problemen ook de Nederlandse tak.

Volgens een persbericht van het bedrijf is advocaat Marc van Zanten aangesteld als bewindvoerder. Hij onderzoekt samen met het management de mogelijkheden voor een doorstart in Nederland.

Uitstel van betaling is vaak een voorbode van een faillissement, zeker in de Nederlandse winkelstraat. Meerdere winkels zijn al in moeilijkheden gekomen door gestegen kosten voor bijvoorbeeld energie, huur en personeel.

Optimistisch

Maar Van Zanten is optimistisch. “Er is serieuze en internationale interesse in de winkels van Gerry Weber in Nederland. Alle winkels blijven dan ook open om de kansen op een doorstart, met behoud van werkgelegenheid, zo groot mogelijk te houden.”

In Nederland heeft Gerry Weber 175 medewerkers. Zij werken op het hoofdkantoor en in de 38 filialen verspreid over het land. De keten heeft ook een webshop. Die werkt momenteel niet omdat er volgens het bedrijf geen transacties kunnen worden uitgevoerd.

Bij Gerry Weber is internationaal de laatste jaren al meerdere keren gereorganiseerd. Volgens de keten lopen er in Duitsland verschillende insolventieprocedures bij het moederbedrijf en drie dochterbedrijven. De Gerry Weber Groep is actief in 62 landen.

Storing bij ProRail opgelost, treinverkeer wordt opgestart

ROTTERDAM – De ICT-storing bij ProRail is opgelost. Door de storing vielen veel treinen uit, vooral op de routes tussen Leiden, Den Haag en Rotterdam. Ook richting Dordrecht en Breda had het treinverkeer er last van.

“We begrijpen dat de storing erg vervelend is voor iedereen die onderweg was”, zegt een woordvoerder van de spoorbeheerder. De storing zat in de elektronische beveiliging van het spoor, een systeem dat essentieel is voor de veilige bediening van seinen en wissels. Of de storing te maken had met de werkzaamheden van de afgelopen weken aan het spoor tussen Schiedam en Rotterdam Centraal, wordt nog onderzocht.

Naar verwachting rijden de treinen vanaf 11.00 uur weer volgens de dienstregeling.

Iran waarschuwt VS nadat Trump dreigt met bombardementen

TEHERAN – Iran heeft verbolgen gereageerd op dreigementen van de Amerikaanse president Donald Trump. Die dreigde in een interview met zware bombardementen, als het land geen deal sluit die de ontwikkeling van een kernwapen onmogelijk maakt. “Als ze geen deal sluiten, dan zullen er bombardementen komen”, zei Trump afgelopen weekend volgens NBC News. “Het zullen bombardementen zijn zoals ze nog nooit eerder hebben meegemaakt.”

De hoogste Iraanse leider, ayatollah Ali Khamenei, waarschuwde dat zo’n aanval niet zonder gevolgen zal blijven. Hij stelde de VS een “krachtige” reactie in het vooruitzicht.

Iran, dat sinds de revolutie van eind jaren zeventig een gespannen relatie heeft met de VS, sloot tien jaar geleden al een deal met grote landen over het eigen nucleaire programma. Dat zou aan banden worden gelegd in ruil voor sanctieverlichting.

Toen Trump voor het eerst president werd, trok hij de Verenigde Staten terug uit dat atoomakkoord. Het was volgens Trump een slechte deal waar vooral Iran van profiteerde.

Adviseurs: minder spreiding geluidshinder Schiphol biedt mogelijkheden

DEN HAAG – Het College van Rijksbouwmeester en Rijksadviseurs (CRa) denkt dat het de moeite loont om de geluidshinder van Schiphol in de regio minder te spreiden. Hierdoor zouden in absolute aantallen minder bewoners last hebben van de luchthaven en ontstaat er ruimte voor woningbouw. Dat schrijft het CRa op basis van eigen onderzoek in een open brief aan de ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening.

Het onderzoeksrapport Minder Hinder toont volgens het CRa aan dat het mogelijk is om twee vertrekroutes aan te passen, namelijk die over Amsterdam Nieuw-West en de route tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep. “Deze aanpassingen hebben geen consequenties voor de capaciteit van Schiphol, maar leveren wel een enorme geluidsreductie op voor tienduizenden bewoners. Bovendien ontstaat er, door het verdwijnen van twee geluidshindercontouren, ruimte voor minimaal 60.000 nieuwe woningen op twee zeer gewilde en goed bereikbare locaties.”

“De afgelopen halve eeuw is de stedelijke ontwikkeling om de geluidscontouren van Schiphol heen gevouwen – het resultaat oogt als een origamikunstwerk”, zegt Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving Wouter Veldhuis. “Maar nu is de ruimte op. Het wordt dus hoog tijd om de ordening van het luchtruim opnieuw te verbinden met de ordening van de ruimte op de grond.”

Het CRa erkent dat het aanpassen van een vertrekroute bij een onveranderd aantal vliegbewegingen tot meer hinder leidt op andere plekken in de regio. “Maar als deze aanpassingen leiden tot netto aanzienlijke vermindering van het aantal gehinderden én tot substantiële verstedelijkingskansen in strategisch gelegen gebieden, is er een zwaarwegend maatschappelijk belang om dit in samenwerking met de regio nader te onderzoeken.” Bewoners die meer hinder zullen ondervinden, moeten dan wel “serieus” worden gecompenseerd.

Om de verschillende inzichten verder te verkennen, is volgens het CRa vervolgonderzoek nodig. “Desalniettemin laat de studie zien dat er kansen liggen om met relatief kleine ingrepen in het luchtruim, potentieel enorme winst te behalen is voor de leefkwaliteit en mogelijkheden op de grond.”

×