Clicky

woensdag 9 juli 2025 - 14:12 uur
Home Blog Pagina 68

Omzetgroei zakelijke dienstverlening vlakt verder af in eerste kwartaal 2025

DEN HAAG – De omzet in de zakelijke dienstverlening is in het eerste kwartaal van 2025 met 3 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Hoewel dit het zestiende kwartaal op rij is met omzetgroei, zet de afvlakkende trend sinds de tweede helft van 2022 zich voort. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In heel 2024 groeide de omzet nog met 5,6 procent, maar begin 2025 zwakt de groei dus verder af. De prijzen voor diensten lagen in vrijwel alle branches van de zakelijke dienstverlening hoger dan een jaar eerder.

Reissector en juridische dienstverlening in de lift

De grootste stijging werd genoteerd in de reisbranche (+8,8 procent), gevolgd door de rechtskundige dienstverlening (+8,5 procent). Ook ingenieursbureaus (+7,2%) en schoonmaakbedrijven (+7,2%) deden het goed.

IT-dienstverleners, goed voor een belangrijk deel van de zakelijke markt, zagen hun omzet met 5,8 procent stijgen. Dat is iets onder het groeitempo van 2024, toen de omzet met gemiddeld 6,6 procent toenam.

Uitzendbranche en reclame dalen

Tegenover de groei stonden ook krimpende sectoren. Zo daalde de omzet in de uitzendbranche met 1,5 procent – de eerste daling sinds begin 2021. Ook in de reclamebranche werd een min genoteerd: -2,6 procent.

Dienstenprijzen blijven stijgen

De prijzen binnen de zakelijke dienstverlening zijn breed gestegen. Vooral schoonmaakbedrijven (+8,0%) en rechtskundige diensten (+4,6%) noteerden stevige prijsstijgingen. Boekhoudkundige diensten zijn al 18 jaar onafgebroken in prijs gestegen; in het eerste kwartaal van 2025 was de stijging 5,4 procent.

Vertrouwen ondernemers daalt

Het ondernemersvertrouwen onder zakelijke dienstverleners verslechterde aan het begin van het tweede kwartaal van 2025. De stemmingsindicator kwam uit op -4,1, terwijl dit aan het begin van het jaar nog +3,2 was. Daarmee is het vertrouwen opnieuw negatief, na een korte opleving eind 2024.

Eurostar wil Londen per trein verbinden met Frankfurt en Genève

PARIJS – Eurostar wil twee nieuwe directe treinverbindingen lanceren, tussen Londen en Frankfurt en Londen en Genève. De treinen moeten het volgende decennium gaan rijden, is het plan. Volgens het treinbedrijf zouden deze reizen elk ongeveer vijf uur duren.

Als onderdeel van de plannen wil Eurostar ongeveer 2 miljard euro investeren in de uitbreiding van de treinvloot met zo’n 30 procent.

Eurostar is op dit moment actief in vijf landen, namelijk het Verenigd Koninkrijk, België, Frankrijk, Nederland en Duitsland. De populairste route is Londen-Parijs, met vorig jaar ruim 280.000 passagiers.

De plannen komen op een moment dat andere bedrijven de concurrentiestrijd willen aangaan met Eurostar.

Onder meer Virgin Group van de Britse miljardair Richard Branson en de nationale spoorwegmaatschappij van Italië, FS Italiane Group, willen diensten aanbieden tussen Londen en Parijs.

Industriële productie krimpt opnieuw: chemie zwaar getroffen, transportmiddelen ook in de min

Foto: Pixabay

DEN HAAG – De Nederlandse industrie heeft in april opnieuw een productiedaling laten zien. Volgens nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) lag de kalendergecorrigeerde industriële productie 0,5 procent lager dan in april 2024. Daarmee zet de wisselvallige ontwikkeling zich voort, na een korte opleving in maart.

Vooral de chemische industrie kreeg harde klappen: daar daalde de productie met 9,2 procent. Ook de productie van transportmiddelen – een belangrijke sector voor de logistieke keten – nam af, met 6,4 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Ruim de helft van alle industriële bedrijfsklassen produceerde minder dan in april 2024. Ondanks de algemene krimp waren er ook sectoren met groei. De voedingsmiddelenindustrie was de sterkste stijger met een plus van 7,6 procent. Ook in de reparatie en installatie van machines (+6,1%) en de rubber- en kunststofindustrie (+5,1%) nam de productie toe.

De voor seizoen- en kalendereffecten gecorrigeerde productie daalde tussen maart en april met 1,0 procent. Sinds het productieniveau medio 2022 zijn piek bereikte, is sprake van een dalende trend.

Vertrouwen producenten onder druk

Het producentenvertrouwen verslechterde in mei opnieuw. Ondernemers in de industrie zijn met name minder positief over de verwachte productie. De ontwikkelingen in Duitsland – een cruciale exportmarkt voor Nederlandse industriële producten – bieden weinig hoop op korte termijn herstel. De Duitse industriële productie daalde in april met 2,5 procent ten opzichte van een jaar eerder, en met 1,8 procent ten opzichte van maart, zo blijkt uit cijfers van Destatis.

Voor logistiek dienstverleners en transportbedrijven zijn deze ontwikkelingen van belang, omdat verminderde industriële productie direct kan leiden tot lagere transportvolumes.

Pentagon stuurt 700 mariniers naar Los Angeles

WASHINGTON – Het Amerikaanse leger stuurt tijdelijk ongeveer 700 mariniers naar Los Angeles, meldt persbureau Reuters op basis van een Amerikaanse functionaris, volgens wie de Insurrection Act voorlopig niet in werking treedt.

Het Amerikaanse leger kan geen wetshandhavingsactiviteiten uitvoeren in de Verenigde Staten zonder een beroep te doen op de Insurrection Act, die in werking treedt als sprake is van een opstand.

Zo’n 300 soldaten van de Nationale Garde, het reserveleger, werden zondag ingezet in Los Angeles om te helpen bij het in banen leiden van een derde dag van protesten tegen het immigratiebeleid van Trump. De Democratische gouverneur Gavin Newsom heeft de inzet van de Nationale Garde onwettig genoemd.

Het aantal leden van de Nationale Garde, die op bevel van president Donald Trump de lokale politie bijstaat, stijgt naar verwachting woensdag tot 2000. Tot die tijd bieden de mariniers ondersteuning, aldus de functionaris. Het is onduidelijk wat ze precies zullen doen.

Man overleden na aanhouding in Den Haag

DEN HAAG – Een 40-jarige man is maandagavond in Den Haag overleden nadat hij was aangehouden door de politie, bevestigt het Openbaar Ministerie na berichtgeving van Regio15. Hij werd volgens een woordvoerder “op enig moment onwel”. Er is nog zorg verleend, maar dat mocht niet baten.

Onduidelijk is waarom de man door de politie werd aangehouden. Over de doodsoorzaak is nog niets bekend.

De Rijksrecherche onderzoekt de zaak. “Van dat onderzoek maakt vanzelfsprekend ook deel uit of er door de man of door de politie geweld is gebruikt”, aldus de woordvoerder.

Humanitair schip met Thunberg aan boord in Israëlische haven

ASJDOD – De opvarenden van het humanitaire schip de Madleen, met aan boord de Zweedse activiste Greta Thunberg, zijn volgens Israëlische media aangekomen in de Israëlische havenstad Asjdod. In de nacht van zondag op maandag onderschepte het Israëlische leger het schip, dat op weg was naar de Gazastrook. Het werd onder begeleiding van twee marineschepen naar Israël geleid.

De Madleen, onderdeel van de Freedom Flotilla, was op weg naar Gaza om hulpgoederen te leveren. De tocht was bedoeld als protestactie tegen de Israëlische militaire operaties en de nijpende humanitaire situatie in de kuststrook. Aan boord bevinden zich behalve Thunberg activisten uit Frankrijk, Duitsland, Brazilië, Turkije, Spanje en Nederland.

Bij aankomst in de haven worden de opvarenden overgedragen aan de politie en gevangenisautoriteiten. Volgens Israëlische media krijgen zij daarna het aanbod een video te zien over de Hamas-aanval van 7 oktober, wat de activisten mogen weigeren. Vervolgens wordt de groep naar de internationale luchthaven van Tel Aviv gebracht, vanwaar ze naar hun thuislanden terugkeren.

Adalah, een prominente Palestijns-Israëlische mensenrechten- en burgerrechtenorganisatie, vertegenwoordigt de opgepakte activisten. De organisatie noemt de Israëlische acties een “flagrante schending van het internationaal recht” – niet alleen omdat de Madleen in internationale wateren werd onderschept, maar ook omdat de activisten beschuldigd worden van illegale binnenkomst in Israël. “Deze activisten hadden niet de intentie om Israël binnen te komen”, aldus Adalah in een verklaring. “Ze wilden de kust van Gaza bereiken, dat geen deel uitmaakt van Israël. Gaza maakt deel uit van de Palestijnse gebieden.”

VVD-leider Yeşilgöz wil niet meer samen met PVV in kabinet

DEN HAAG – VVD-leider Dilan Yeşilgöz wil niet meer met de PVV in een kabinet. “We gaan niet meer met hem samenwerken”, zegt ze in een gesprek met De Telegraaf over PVV-leider Geert Wilders. Ze noemt hem een “ongelofelijk onbetrouwbare partner”.

De coalitie van PVV, VVD , NSC en BBB viel vorige week toen Wilders zijn partij terugtrok. Hij eiste meer maatregelen tegen asiel. Yeşilgöz wilde afgelopen woensdag in een debat in de Tweede Kamer over de kabinetsval nog niet zeggen of ze de PVV uitsloot in de toekomst.

“Ons land heeft volwassen leiderschap nodig in een moeilijke tijd. Meer dan ooit is er een stabiel rechts-liberaal kabinet nodig. Dat kan alleen zonder Geert Wilders. Zonder de PVV”, schrijft de VVD-leider op de website van haar partij. “De laffe route van weglopen, is nog steeds de stijl van Wilders.”

Na overleg met partijgenoten de afgelopen week is Yeşilgöz tot haar besluit gekomen. “Niemand van hen zei dat Wilders nog een kans verdiende”, citeert de krant Yeşilgöz. Ze zegt geen spijt te hebben van de samenwerking met de PVV.

Het was Yeşilgöz die twee jaar geleden na de val van het kabinet Rutte-IV de deur openzette naar een mogelijke coalitie met de PVV. Haar voorganger Mark Rutte wilde niet meer regeren met Wilders nadat die het eerste kabinet van Rutte in 2012 had laten vallen.

Binnen de VVD brak deze week ook direct weer discussie los over de samenwerking met Wilders. “Dit politieke experiment heeft officieel gefaald”, liet de jongerenpartij JOVD weten. Ook oud-leider Ed Nijpels riep opnieuw op te stoppen met de PVV, net als oud-Kamervoorzitter Frans Weisglas.

Volgens Wilders kiezen de liberalen hiermee voor een coalitie met GroenLinks-PvdA na de verkiezingen. De mogelijkheden voor Wilders om na de stembusgang van 29 oktober in een regering te komen wordt door de stap van de VVD vrijwel onmogelijk. Ook onder meer GroenLinks-PvdA, SP en CDA willen niet met de PVV.

Het uitsluiten van de PVV betekent volgens de VVD-leider niet automatisch een coalitieregering met GroenLinks-PvdA. “Dat wil ik krachtig bestrijden.” Volgens haar was er in het verleden met de PvdA goed te werken, maar “de fusie met GroenLinks lijkt de PvdA uit het midden van de Nederlandse politiek te hebben gerukt”.

Rijkswaterstaat: mijd dinsdag als het kan de spits

File

UTRECHT – Rijkswaterstaat roept weggebruikers op de spits waar mogelijk te mijden op dinsdag.

Door de landelijke staking van NS-personeel verwacht de wegbeheerder een drukkere ochtend- en avondspits dan normaal.

Dinsdag en donderdag zijn doorgaans al de drukste dagen van de week op de weg. Rijkswaterstaat verwacht voor zowel de ochtend- als avondspits een zware spits.

Ook de ANWB verwacht dat het dinsdag drukker op de weg is dan anders.

Lichaam vermiste bestuurder gevonden in Amsterdam-Rijnkanaal

BREUKELEN – In het Amsterdam-Rijnkanaal bij Breukelen is zondagavond het lichaam gevonden van een man die dinsdagavond met zijn auto in het kanaal was beland. Dat bevestigt de politie maandag na berichtgeving van het AD en RTV Utrecht.

Het lichaam van de man werd gevonden ter hoogte van Breukelen. Het slachtoffer raakte dinsdag te water tussen Maarssen en Breukelen, aldus de woordvoerder van de politie.

Volgens regionale media zag een voorbijganger de auto het water inrijden en daarna iemand in het water zwemmen. “Maar hij wist dat niet zeker omdat het daar heel donker was”, meldde RTV Utrecht toen op basis van een brandweerwoordvoerder.

De auto werd kort na het incident gevonden, maar de bestuurder zat daar niet meer in. Meer details over de identiteit van het slachtoffer zijn niet bekendgemaakt. Ook over de toedracht kan de politiewoordvoerder nog geen uitspraken doen.

Promes wil naar Nederland komen, maar zonder arrestatie

AMSTERDAM – Voetballer Quincy Promes wil kunnen terugkeren naar Nederland, onder meer om de zittingen bij te wonen in de strafzaak die tegen hem loopt, op voorwaarde dat hij niet wordt opgepakt.

Dit bevestigt zijn advocaat Cem Polat na berichtgeving van RTL Boulevard, dat een interview met de voetballer had in Dubai.

Het verzoek moet dinsdag worden ingediend bij het hof in Amsterdam, waar een zitting wordt gehouden in de zaak tegen de voetballer. Hij werd door de rechtbank eerder veroordeeld tot zes jaar cel voor betrokkenheid bij de smokkel van cocaïne en tot achttien maanden voor het neersteken van zijn neef.

Tegen RTL Boulevard zegt Promes dat hij bereid is om op en neer te vliegen op momenten dat justitie en het hof dat willen, maar dat hij daarna weer wil terugkeren naar de club waarvoor hij dan speelt. Of hij gaat bekennen of ontkennen tijdens het hoger beroep, wil hij niet zeggen tegen het programma.

Schiphol: dinsdag slecht bereikbaar, drukte op wegen verwacht

SCHIPHOL – Schiphol denkt dinsdag door de staking van NS-personeel slecht bereikbaar te zijn.

Er rijden alleen tussen Amsterdam en Schiphol treinen, dus wordt verwacht dat veel mensen met de auto of taxi komen.

“Dit leidt naar verwachting tot veel extra verkeer en drukte op de wegen rondom de luchthaven.”

Schiphol adviseert reizigers om “waar mogelijk” alternatief vervoer te gebruiken, zoals de bus. “Laat je eventueel afzetten bij een nabijgelegen (bus)station.”

Ministerie in contact met Israël over Nederlander op Madleen

DEN HAAG – Het ministerie van Buitenlandse Zaken wil consulaire bijstand verlenen aan de Nederlander Mark van Rennes die op het schip Madleen zit dat hulpgoederen naar Gaza wilde brengen, maar gedwongen wordt naar de Israëlische havenstad Ashdod te varen.

Een woordvoerder van het ministerie laat weten dat de Israëlische autoriteiten om informatie is gevraagd.

Het ministerie had vorige week ook al contact met Israël over het schip van de Freedom Flotilla Coalition en aangegeven dat er een Nederlander aan boord is.

“We hebben Israël opgeroepen geen geweld te gebruiken tegen het schip en zijn opvarenden”, laat de woordvoerder weten. Het ministerie staat in contact met de familie van Van Rennes.

“De minister van Buitenlandse Zaken deelt de zorgen over het leed in Gaza. De humanitaire situatie in Gaza is catastrofaal”, aldus de woordvoerder. De Madleen was vanuit Sicilië vertrokken met twaalf mensen aan boord onder wie de Zweedse activiste Greta Thunberg.

Zonnepaneelbedrijf Sunnova Energy International in de VS vraagt faillissement aan

WASHINGTO – Sunnova Energy International, een van de grootste Amerikaanse bedrijven in zonnepanelen voor op daken, heeft in Texas het faillissement aangevraagd na aanhoudende problemen.

Eind vorige maand werd al bekend dat de regering-Trump een gedeeltelijke leninggarantie voor het bedrijf van bijna 3 miljard dollar had ingetrokken.

Sunnova was sinds maart in onderhandeling met schuldeisers over een mogelijke herstructurering. Daarbij werd al gevreesd voor het voortbestaan van het bedrijf. Begin juni kondigde het bedrijf ook al aan ruim de helft van zijn personeel te ontslaan.

Sunnova kampte met oplopende schulden en afnemende verkoopvooruitzichten. De garantie van de overheid was bedoeld om zonnepanelen aan mensen met een laag inkomen te kunnen leveren. Die regeling was opgezet onder president Joe Biden.

De laatste tijd zat het politieke tij echter tegen. Ook de hogere rente en heffingen op de import van apparatuur zorgden voor moeilijkheden.

Het Airport Operations Centre, zenuwcentrum van Brussels Airport, bestaat 10 jaar

ZAVENTEM – Tien jaar geleden opende Brussels Airport haar Airport Operations Centre (APOC), het zenuwcentrum waar alle operationele partners, van luchtvaartmaatschappijen tot bagageafhandelaars en hulpdiensten, fysiek samenzitten om de luchthavenactiviteiten in goede banen te leiden.

Wat begon als een innovatieve samenwerking van enkele luchthavenpartners in 2015, is uitgegroeid tot een toonaangevend en internationaal erkend model voor gecoördineerde luchthavenoperaties om de reis van 70.000 passagiers elke dag veilig en aangenaam te laten verlopen.

Het Airport Operations Centre (APOC), het operationele zenuwcentrum op Brussels Airport, bestaat 10 jaar. In het APOC zitten verschillende luchthavenpartners fysiek samen om de operaties te coördineren en de reis van gemiddeld 70.000 passagiers per dag op Brussels Airport veilig, efficiënt en aangenaam te laten verlopen. In totaal telt het APOC zo’n 300 medewerkers van onder andere de luchthavenuitbater, luchtvaartmaatschappijen, afhandelaars, hulpdiensten, de externe dienstverlener voor de veiligheid en medewerkers van de klantenservice.

“De lancering van APOC tien jaar geleden was een belangrijke mijlpaal in de manier waarop we samen met onze partners de luchthavenoperaties aanpakken. Vandaag is het APOC het kloppende hart van onze dagelijkse activiteiten, waar samenwerking en innovatie samenkomen om een veilige en efficiënte reis op de luchthaven voor al onze passagiers te garanderen. De echte kracht van APOC ligt in de combinatie van de samenwerking tussen de collega’s en geavanceerde technologie. Dat is wat het zo effectief maakt. Ik ben trots op wat we samen met onze partners hebben bereikt. We blijven ons ook inzetten om onze operaties in de toekomst verder te ontwikkelen via slimme technologieën en nauwe samenwerking.”, zegt Arnaud Feist, CEO Brussels Airport.”, zegt Arnaud Feist, CEO Brussels Airport.

APOC van Brussels Airport als model voor andere luchthavens

Het APOC opende met de steun van de Europese Commissie haar deuren in 2015 in de Skyhall, de voormalige vertrekhal, en verhuisde in 2018 naar de huidige locatie in het hart van de terminal, om nog dichter bij de dagelijkse luchthavenoperaties te zitten. Het kloppende hart van de luchthaven wordt continu bemand door zo’n 50 medewerkers die voortdurend de essentiële luchthavenactiviteiten monitoren en coördineren, zoals passagiers- en bagageprocessen. Daarnaast werd in 2021 het Airport Operations Plan (AOP) uitgerold, dat met behulp van algoritmes en artificiële intelligentie nauwkeurige voorspellingen mogelijk maakt van piekmomenten en passagiersstromen. Op basis van de informatie in het AOP kan het APOC drukke periodes voorbereiden, zoals de zomervakantie, en snel de nodige maatregelen nemen om in te spelen op ad hoc situaties of incidenten om de veiligheid en vlotte werking van de luchthaven te blijven garanderen.

De afgelopen tien jaar is het APOC op Brussels Airport uitgegroeid tot een internationaal en toonaangevend referentiepunt. Via dochterbedrijf Airport Intelligence werd in 2024 de gids ‘Airport Operations Centers: A Guidebook’ ontwikkeld over de werking van een APOC, in samenwerking met de Europese koepelorganisatie Airports Council International (ACI). Die gids geldt wereldwijd als standaard voor APOC’s en neemt het model van Brussels Airport als inspirerend model voor andere luchthavens. Airport Intelligence heeft als consultant de voorbije drie jaar meer dan tien luchthavens in o.a. Europa en Azië begeleid in de oprichting en optimalisatie van hun APOC’s.

De luchthaven evolueert voortdurend en daarmee veranderen ook de operationele noden. Brussels Airport blijft daarom investeren in innovatie en geavanceerde technologieën in het APOC, om voorloper te blijven. Zo wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw, state-of-the art zenuwcentrum: APOC 360. Het vernieuwde APOC moet er komen tegen 2028. Daarmee wil Brussels Airport de samenwerking met de partners verder versterken en de efficiëntie van de luchthavenoperaties naar een nog hoger niveau tillen in de toekomst.

Rutte: luchtafweer NAVO vervijfvoudigen en duizenden extra tanks

LONDEN – De NAVO moet haar luchtverdediging vervijfvoudigen en duizenden extra tanks en pantservoertuigen aanschaffen. Ook zijn er miljoenen meer artilleriegranaten nodig, zegt NAVO-topman Mark Rutte. Het bondgenootschap zit verder verlegen om twee keer zoveel militaire transportmiddelen en andere ondersteunende zaken.

De militaire planners van de NAVO hebben bepaald wat de alliantie nodig heeft om vijanden geloofwaardig af te schrikken en af te slaan, aldus Rutte. Hun precieze verlanglijst is geheim, omdat de NAVO tegenstanders niet wijzer wil maken over haar zwakke plekken. Maar iets daarvan laat de secretaris-generaal maandagmiddag wel los in een toespraak bij denktank Chatham House in Londen.

De NAVO heeft “een verhoging van de lucht- en raketverdediging met 400 procent” nodig, stelt Rutte blijkens zijn spreektekst. Die is nu ondermaats en dat is gevaarlijk nu we dagelijks zien hoe Rusland “in Oekraïne terreur zaait vanuit de lucht”. Naast veel meer pantservoertuigen, tanks en artilleriemunitie is ook een verdubbeling van “faciliterende capaciteiten” als “bevoorrading, vervoer en medische ondersteuning” nodig.

Rutte: kwantumsprong nodig

NAVO-landen moeten veel meer gaan uitgeven aan defensie om dat allemaal te kunnen betalen. Rutte wil in navolging van de Amerikaanse president Donald Trump een forse verhoging naar jaarlijks 5 procent van de economie. Al mogen lidstaten bijna een derde daarvan dan wel in bijvoorbeeld snelwegen steken.

Die voorstellen zijn niet zomaar nattevingerwerk of hobbyisme van houwdegens, maar “gebaseerd op harde feiten”, benadrukt Rutte. “Feit is: we hebben een kwantumsprong in onze gemeenschappelijke verdediging nodig.” Een aantal landen, ook het Verenigd Koninkrijk, heeft zich nog niet achter de nieuwe NAVO-uitgavennorm geschaard. Rutte bezoekt de Britse premier Keir Starmer maandag om daarover te praten.