Clicky

zaterdag 3 mei 2025 - 20:00 uur
Home Blog Pagina 68

Walstroominstallatie Cruise Port Rotterdam in gebruik genomen

ROTTERDAM – Op 31 maart 2025 is na een bouwperiode van 22 maanden de walstroominstallatie van Cruise Port Shore Power aan de Holland Amerikakade officieel in gebruik genomen. De officiële ingebruikstelling werd door Robert Simons, wethouder Haven & Economie en Boudewijn Siemons, CEO van Havenbedrijf Rotterdam verricht. Met de ingebruikname van de walstroominstallatie loopt Cruise Port Shore Power vooruit op de Europese regelgeving. Die schrijft voor dat in 2030 alle cruiseschepen in Europese havens gebruik dienen te maken van walstroom.

De walstroominstallatie is in opdracht van Cruise Port Shore Power gebouwd door het Deense PowerCon in samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam, gemeente Rotterdam, STEDIN, IGUS en project partners J.P. van Eesteren, Heijmans, Royal HaskoningDHV en Xylem.

De Rotterdamse installatie is innovatief en uniek in zijn soort. Naast de walstroominstallatie is er een kabelgoot in de kade van 230 meter lengte gemaakt met daarbij een nieuw soort aansluitvoertuig. De kabelgoot voorziet in een flexibel inzetbaar aansluitpunt over de gehele 230 meter. Een handige innovatieve oplossing omdat de plek van een walstroomaansluiting per schip verschilt.

Het samengestelde flexibel inzetbare aansluitvoertuig is klein en daardoor handig in gebruik. Door gebruik van de kabelgoot is er geen obstructie en hinder van kabels op de kade. De koeling van de walstroominstallatie vindt, net als de koeling van de cruiseterminal plaats met water uit de Maas. Voor de installatie is een aparte netaansluiting met duurzame elektriciteit aangelegd over een lengte van 1,5 kilometer vanaf de Maashaven naar de Wilhelminakade.

Robert Simons, wethouder Haven en Economie: “Cruiseschepen zijn een waardevolle bron van inkomsten, en door ze aan de stekker te leggen, verbeteren we nu de luchtkwaliteit en verminderen we de geluidsoverlast. Dat is goed voor de leefbaarheid en onze economie. Ik ben trots op dit resultaat en wil iedereen bedanken die zich hiervoor heeft ingezet.”

Boudewijn Siemons, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “Wij zijn trots en verheugd dat vandaag de walstroominstallatie in gebruik genomen is. Na een intensief bouwtraject zetten we vandaag een belangrijke nieuwe stap in het verduurzamen van de Rotterdamse haven en stad. Walstroom voor cruiseschepen is daar een cruciaal en noodzakelijk onderdeel van.”
In Rotterdam wordt hard gewerkt aan de verduurzaming van stad en haven. Met de walstroominstallatie voor cruiseschepen is een uniek duurzaamheidsproject op het scharniervlak van stad en haven verwezenlijkt.

Innovatie, planning, samenwerking en veiligheid stonden centraal bij de verwezenlijking van het project. Het project werd uitgevoerd terwijl de cruise terminal operationeel was en er wekelijks cruiseschepen aan de kade werden ontvangen. Cruise Port Shore Power verwacht in het eerste jaar 75 procent van de cruiseschepen in Rotterdam aan de walstroominstallatie te kunnen aansluiten. Het gebruik van walstroom vermindert zowel de uitstoot van CO2, stik- als fijnstof. Bovendien neemt het nestgeluid van de cruiseschepen aanzienlijk af.

Akkoord met OV-sector voor aanpak vol stroomnet

DEN HAAG – Het stroomnet loopt op veel plekken in Nederland tegen de grenzen aan. Hierdoor komen bedrijven en organisaties die een (zwaardere) elektriciteitsaansluiting willen op een wachtlijst. OV-bedrijven kunnen een belangrijke rol spelen bij het ontlasten van het stroomnet. De Rijksoverheid, netbeheerders en OV-partijen hebben vandaag afspraken gemaakt hoe de OV-sector de drukte op het stroomnet tegen kan gaan en om ervoor te zorgen dat de OV-sector kan groeien binnen de (toekomstige) grenzen van het stoomnet. Voor de uitvoering van de maatregelen is de komende 4 jaar 3,2 miljoen euro beschikbaar vanuit de Rijksoverheid.

OV sector helpt vol stroomnet aanpakken

Het openbaar vervoer in Nederland is grotendeels elektrisch. Het OV is daardoor sterk afhankelijk van het nu al overvolle stroomnet, waardoor groeiambities van het OV in de knel kunnen komen. Tegelijkertijd kan het OV met zijn eigen elektriciteitsnet juist ook helpen om drukte op het stroomnet tegen te gaan. Dat blijkt ook uit twee externe onderzoeken in opdracht van het Rijk.

Minister Hermans (Klimaat en Groene Groei): “We doen er alles aan om de problemen met het volle stroomnet aan te pakken. Niet alleen vanuit de overheid en de netbeheerders, maar ook samen met partijen die veel stroom gebruiken. Grootverbruikers kunnen helpen met het spreiden van de pieken op het stroomnet. Dat is zowel in hun eigen belang als dat van alle mensen en bedrijven die staan te springen om een aansluiting. Ik vind het belangrijk en ben blij dat het OV ook meedenkt en meewerkt bij het oplossen van knelpunten.”

Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu): “Slimme oplossingen brengen Nederland verder. De openbaar vervoer sector in Nederland is slim en innovatief. Het is dan ook fantastisch dat de sector kan bijdragen aan de aanpak van het volle stroomnet en tegelijk kan blijven groeien. Want om meer treinen, trams en elektrische bussen te kunnen rijden moet het publieke stroomnetwerk dat natuurlijk wel aankunnen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.”

Nieuwe maatregelen

Met de partijen uit de OV-sector is een aantal concrete afspraken gemaakt. Zo gaat ProRail in samenwerking met de Gemeente Utrecht en netbeheerder Stedin een biodieselaggregaat in Utrecht naast het spoor plaatsen om een bestaand knelpunt op het stroomnet op te lossen. Deze oplossing heeft de potentie om op meer plekken te worden toegepast.

Een ander goed voorbeeld is het Rotterdamse vervoersbedrijf RET dat sinds begin dit jaar stroom levert aan de gemeente Rotterdam en natuurorganisatie Zuid-Hollands Landschap als zij die zelf niet gebruiken voor de trams en metro’s. Dit is met name buiten de spits en ’s nachts. De gemeente Rotterdam wil twee nieuwe laadpleinen voor auto’s, bestelbusjes en bouwverkeer met stroom van RET voorzien. Omdat dit binnen de bestaande contracten kan, zijn er geen nieuwe of zwaardere aansluitingen nodig die nu vaak lang op zich laten wachten. De betrokken partijen hebben afgesproken om samen te kijken of en hoe zij dit soort oplossingen op meer plekken kunnen gaan inzetten.

Regionale busbedrijven worden geholpen met het sluiten van contracten met de netbeheerders waarbij zij alleen ’s nachts, als het rustig is op het stroomnet, elektrische bussen opladen. In het stedelijk OV worden al deze opties ingezet en wordt ook ongebruikte capaciteit van hun eigen stroomnet ingezet om andere voertuigen op te laden.

De partijen hebben afgesproken om oplossingen zoveel mogelijk op te schalen en uit te breiden. Vervoerders gaan zorgen dat slim energieverbruik onderdeel wordt van de reguliere bedrijfsvoering. Het Rijk investeert in het ontwikkelen en verspreiden van de benodigde nieuwe kennis en de verbinding tussen alle partijen. De ministeries KGG en IenW onderzoeken tot slot welke belemmeringen in wet- en regelgeving oplossingen in de weg staan en passen de wet- en regelgeving waar nodig en mogelijk aan.

Sectorafspraken

Het kabinet sloot eerder al een akkoord met de waterschappen om het volle stroomnet tegen te gaan en is met meer sectoren in gesprek om afspraken te maken. Het voordeel van afspraken met een hele sector is dat oplossingen op meerdere plekken in Nederland tegelijk ingezet kunnen worden.

Het akkoord is ondertekend door de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Klimaat en Groene Groei, DOVA, EBS, Gemeente Arnhem en Utrecht, GVB, HTM, Keolis, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Netbeheer Nederland, NS, ProRail, Provincie Utrecht, Qbuzz, RET en Vervoerregio Amsterdam.

Madlener: idee vertrekroutes Schiphol ‘onvoldoende onderzocht’

DEN HAAG – Het idee om twee vertrekroutes van Schiphol aan te passen en zo plek te maken voor woningen is “onvoldoende onderzocht”, vindt minister Barry Madlener (Infrastructuur, PVV).

Volgens de minister hebben de adviseurs de gevolgen voor Schiphol niet goed bekeken, laat hij via zijn woordvoerder weten.

Het College van Rijksbouwmeester en Rijksadviseurs publiceerde maandag een brief aan de minister met daarin de suggestie om vliegtuigen vanaf Schiphol langer rechtdoor te laten vliegen.

Op de plekken die de vliegtuigen hierdoor mijden, zou de geluidsoverlast afnemen. Het gevolg is “ruimte voor minimaal 60.000 nieuwe woningen op twee zeer gewilde en goed bereikbare locaties”.

“De opstellers van het rapport hebben geen contact gehad met Schiphol of luchtverkeersleidingorganisatie LVNL”, aldus Madlener. Hij wijst erop dat Nederland al bezig is met een nieuwe indeling van het luchtruim. Als nieuwe vertrekroutes al aan de orde zouden komen, dan zou dat pas over enkele jaren zijn.

Schipper vrachtschip aanvaring De Zonnebloem positief op alcohol getest

Foto: Duitse Politie

DUISBURG – De schipper van het vrachtschip dat zaterdag op de Duitse Rijn tegen riviercruiseschip De Zonnebloem voer, is positief getest op alcohol. Dat heeft de politie in Duitsland gezegd. Er is daarom ook een bloedtest gedaan, maar daarvan zijn de resultaten nog niet bekend.

De schipper mag voorlopig niet verder varen. Mogelijk wacht hem een strafrechtelijke procedure.

De Zonnebloem is een Nederlands vakantieschip voor mensen met een lichamelijke beperking. In de nacht van vrijdag op zaterdag werd het schip in de buurt van Wesel frontaal aangevaren. Aan boord waren meer dan 140 gasten, vrijwilligers en bemanningsleden, maar niemand raakte gewond.

De Zonnebloem is vooral aan de voorkant beschadigd geraakt. Mogelijk is het enige schip van de gelijknamige vrijwilligersorganisatie maandenlang uit de vaart.

Ondanks nieuw geplaatste hoogteportalen toch vrachtwagen tegen spoorbrug over N242

Foto: RVP Media

HEERHUGOWAARD – Ondanks de plaatsing van gloednieuwe hoogteportalen eind vorige week heeft er maandagmiddag toch weer een aanrijding plaatsgevonden tussen een te hoge vrachtwagen en de spoorbrug over de N242 bij Heerhugowaard.

De vrachtwagen kwam vanuit de richting van de Zuidtangent toen het misging. De trailer van de vrachtwagen heeft forse schade en ook de spoorbrug is beschadigd.

Provincie Noord Holland en Volkerrail zijn ter plaatse om de schade aan de spoorbrug op te nemen.

De chauffeur raakte niet gewond, de afrit van de N242 naar de Beverkoog is afgesloten voor verkeer. De vrachtwagen is door de politie geëscorteerd van de N242 af. De chauffeur mag zijn weg uiteraard niet vervolgen.

Het treinverkeer is voorlopig stilgelegd.

Industrie reageert vol onbegrip op uitspraken CPB-directeur

DEN HAAG – FME, de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie, begrijpt weinig van de twijfels die CPB-directeur Pieter Hasekamp vrijdag uitte over het behoud van de Nederlandse industrie. “De Nederlandse technologische industrie is onmisbaar voor ons toekomstig verdienvermogen én onze strategische autonomie”, reageert voorzitter Theo Henrar op de website van FME.

Hasekamp van het Centraal Planbureau (CPB) zei onder meer dat strategische onafhankelijkheid voor Europa ook met behoud van de industrie “een illusie” is. Ook zou een verplaatsing naar andere landen klimaatwinst kunnen opleveren als hier meer groene energie beschikbaar is.

“Ecosystemen zijn niet zomaar te verplaatsen. Ze zijn opgebouwd uit jarenlange samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen en infrastructuur. Wie het idee heeft dat deze ketens eenvoudig ergens anders opnieuw kunnen worden opgebouwd, onderschat hoe diep ze verankerd zijn”, reageert Henrar.

Daimler Buses neemt belang in softwarebedrijf SINOS voor verdere elektrificatie stadsbusvloten

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Buses heeft een belang van 49 procent genomen in de Duitse softwareontwikkelaar SINOS GmbH, gevestigd in Regensburg. SINOS is gespecialiseerd in slimme softwareoplossingen voor het beheer van elektrische stadsbusvloten, met een focus op geavanceerde laadsystemen. Deze samenwerking markeert een belangrijke stap in de verdere elektrificatie van openbaar vervoer en het optimaliseren van laadprocessen voor e-bussen.

Met de software van SINOS kunnen elektrische bussen bijvoorbeeld worden opgeladen op momenten dat het elektriciteitsnet minder belast is en stroom goedkoper is. Dit draagt niet alleen bij aan kostenefficiëntie, maar ook aan een stabielere energie-infrastructuur.

Till Oberwörder, CEO van Daimler Buses, zegt: “De softwareoplossing van SINOS is gebruiksvriendelijk, efficiënt en schaalbaar. Daarom is deze al jaren geliefd bij onze klanten. Met deze investering willen we de expertise en innovatiekracht van SINOS benutten om laadbeheersoftware nog beter af te stemmen op onze e-bussen.”

Versterking van bestaande samenwerking

Daimler Buses werkt al sinds 2022 nauw samen met SINOS en biedt de software aan als onderdeel van de elektrificatie van busvloten en depots. Naast slim laden biedt het systeem ook digitalisering en visualisatie van busdepots, zoals het bepalen van de parkeersituatie van voertuigen. Dit helpt vervoerders hun operationele processen te optimaliseren.

Meer dan 20 Europese vervoersbedrijven maken inmiddels gebruik van de SINOS-oplossingen in samenwerking met Daimler Buses.

Totaaloplossingen via Daimler Buses Solutions GmbH

De investering past binnen de bredere strategie van Daimler Buses, die via dochteronderneming Daimler Buses Solutions GmbH totaaloplossingen biedt voor elektrische busvloten. Sinds 2023 verzorgt dit dochterbedrijf turnkey-projecten: van voertuiglevering tot volledige laadinfrastructuur, inclusief bouwkundige werkzaamheden, elektrische installaties, laders, batterijopslag en digitale diensten zoals laadbeheer.

Elektrificatiestrategie van Daimler Buses

Daimler Buses volgt een duidelijke elektrificatie-roadmap en kiest – in lijn met moederbedrijf Daimler Truck – voor zowel batterij-elektrische als waterstofoplossingen.

  • De Mercedes-Benz eCitaro, een volledig elektrische stadsbus, is sinds 2018 in serieproductie.
  • Sinds 2023 is er ook een variant met brandstofcel als range extender beschikbaar.
  • Vanaf 2026 wordt de Mercedes-Benz eIntouro, een batterij-elektrische streekbus, geïntroduceerd.
  • Tegen het einde van het decennium wil Daimler ook elektrische touringcars aanbieden.

Doelstelling: tegen 2030 in elk segment lokaal emissievrije voertuigen aanbieden in Europa en Latijns-Amerika. In Europa zullen er vanaf 2030 alleen nog CO₂-vrije stadsbussen verkocht worden; in andere segmenten moet dat uiterlijk 2039 het geval zijn.

CLdN investeert miljoenen in terminal Killingholme voor uitbreiding en verduurzaming

Foto: CLdN

KILLINGHOLME – Logistiek dienstverlener CLdN heeft een grootschalig investeringsplan aangekondigd voor zijn terminal in Killingholme, gelegen aan de rivier de Humber in het Verenigd Koninkrijk. Het project, dat naar verwachting in de tweede helft van 2026 voltooid zal zijn, moet de capaciteit en efficiëntie van de terminal aanzienlijk verbeteren.

De investering is bedoeld om de afhandelingscapaciteit van goederen te vergroten en klaar te zijn voor de verwachte volumegroei op CLdN’s Noordzeeroutes tussen Killingholme en de eigen terminals in Rotterdam en Zeebrugge. De terminal speelt een centrale rol in de verbinding tussen Noord-Engeland en het Europese vasteland.

Efficiënter en duurzamer

De werkzaamheden omvatten een herinrichting van de goederenstromen op het terrein, zodat de doorvoer van trailers, containers, tankcontainers en koelunits efficiënter kan verlopen. Daarnaast investeert CLdN in vijf elektrische rubber tyred gantry (RTG) kranen ter vervanging van een deel van de huidige diesel-aangedreven reachstackers. Deze stap draagt niet alleen bij aan de operationele efficiëntie, maar zorgt ook voor een CO₂-reductie van naar schatting 5 tot 10 procent op de terminal.

De uitbreiding in Killingholme sluit aan op eerdere investeringen van CLdN in het Verenigd Koninkrijk, waaronder een nieuwe toegangsweg naar de haven in Londen en de renovatie en capaciteitsuitbreiding van de terminal in Liverpool.

Florent Maes, CEO van CLdN, licht toe: “Deze investering onderstreept opnieuw de toewijding van CLdN aan de ontwikkeling van haveninfrastructuur in het Verenigd Koninkrijk. Onze combinatie van scheepvaartdiensten met eigen terminals is uniek in de Europese shortsea-sector en stelt ons in staat klanten een ongeëvenaard dienstenpakket aan te bieden. Killingholme is een cruciale schakel tussen Noord-Engeland en het Europese vasteland, en we willen deze corridor de komende jaren verder laten groeien. Tegelijkertijd zetten we met deze investering een volgende stap in de verduurzaming van onze havenoperaties.”

Schoof en Uitermark willen tekenen voor lintjes vrijwilligers

DEN HAAG – Premier Dick Schoof en minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken) zijn bereid te tekenen voor de lintjes die vijf vrijwilligers in de vluchtelingensector zouden krijgen.

Minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie, PVV) had de voordrachten moeten ondertekenen, maar weigerde dit. Volgens haar stond hun vrijwilligerswerk haaks op haar eigen plannen.

Fabers weigering leidde tot grote verontwaardiging. Critici, onder wie de commissarissen van de Koning, vreesden dat Faber hiermee het systeem voor onderscheidingen zou ondermijnen. De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) zegt dat Schoof en Uitermark “als stelselverantwoordelijken van het decoratiestelsel” willen tekenen, “om de goede werking van het decoratiestelsel te waarborgen”.

Het ondertekenen van een voordracht door een minister is in principe een formaliteit. Het Kapittel voor de Civiele Orden, dat voordrachten inhoudelijk beoordeelt en voorlegt aan de betreffende minister, zal volgens een woordvoerder van de premier “vrij snel” het verzoek tot ondertekening bij Schoof en Uitermark indienen.

Faber wil niet reageren op het besluit van Schoof en Uitermark, laat een woordvoerder weten. PVV-leider Geert Wilders blijft erbij dat hij Faber in haar besluit steunt. “Wat een lef, wat een kracht, wat een geweldige minister”, jubelt hij op X.

Drie vermiste VS-militairen Litouwen overleden

VILNIUS – Zes dagen na hun verdwijning in Litouwen zijn drie van de vier vermiste Amerikaanse militairen dood teruggevonden.

Naar de vierde soldaat wordt nog gezocht, melden de autoriteiten en de leiding van de Amerikaanse troepen in Europa.

De militairen deden mee aan een oefening in het oosten van Litouwen. Het gepantserde voertuig waarin het viertal reed, werd onder water in een moerasachtig veengebied teruggevonden. De berging verliep moeizaam.

Litouwen grenst aan Rusland en Belarus en huisvest de laatste jaren veel troepen van NAVO-landen, ook uit Nederland.

Top Nederlandse automotive industrie overhandigt Versnellingsagenda aan minister Beljaarts

V.l.n.r.: Peter Stolk, Harald Seidel, Minister Beljaarts, Pim Grol

HANNOVER – In aanwezigheid van sleutelspelers uit de Nederlandse automotive industrie, kennisinstellingen en overheid, is vandaag de Versnellingsagenda Automotive Industry in Nederland overhandigd aan minister van Economische Zaken Dirk Beljaarts.

De agenda werd tijdens de Hannover Messe officieel overhandigd door Harald Seidel, CEO van DAF Trucks. Deze agenda benadrukt het strategische belang van de sector voor de Nederlandse economie en bevat concrete voorstellen om de positie van Nederland als koploper in duurzame mobiliteit te versterken.

De versnellingsagenda bevat concrete voorstellen voor onder andere de versnelde aanleg van laadinfrastructuur voor zwaar transport, waterstofinfrastructuur, batterijtechnologie, digitalisering, automatisering en circulair materiaalgebruik. Het doel is om de duurzame transitie van de sector niet alleen technologisch, maar ook economisch te verankeren en daarmee tienduizenden banen in Nederland te behouden of zelfs uit te breiden.

Minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) onderstreepte het belang van een actief industriebeleid: “Met deze agenda benadrukken we dat samenwerking tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid essentieel is om onze internationale positie te behouden. De tijd van vrijblijvendheid is voorbij. Een sterke industrie zoals de automotive sector en technologische bedrijven zijn nodig om afhankelijkheden te voorkomen, voor onze veiligheid, voor economische groei en om hier te kunnen blijven innoveren.”

De agenda wordt gezien als een belangrijke bijdrage aan de nationale industriepolitiek en sluit aan bij het Europese “Action Plan for the Automotive Industry”. De bijeenkomst werd mede namens de sector georganiseerd door RAI Automotive Industry NL. Technisch voorzitter van de bijeenkomst was Pim Grol (Managing Director RAI Automotive Industry NL). Onder de deelnemers bevinden zich vooraanstaande CEO’s en directieleden van onder andere DAF Trucks, NXP, LeydenJar, Milence en GetFocus, evenals vertegenwoordigers van Battery Competence Cluster NL (BCC-NL) en het ministerie van Economische Zaken.

Belgische minister laaiend op VS die EU-bedrijven bedreigen

BRUSSEL – De Belgische minister Maxime Prévot (Buitenlandse Zaken) is woedend op de VS omdat die Europese bedrijven onder druk zetten om hun diversiteits-, gelijkheids- en inclusieprogramma’s stop te zetten. Ook Belgische bedrijven hebben brieven met die boodschap ontvangen. “Het is ronduit betreurenswaardig dat de VS, een land waarvan de administratie ooit vooropliep in de verdediging van gedeelde waarden zoals diversiteit, nu een stap terugzet”, zegt Prévot.

België zal “geen millimeter wijken”. Het land blijft kiezen voor een inclusieve samenleving “waarin bedrijven de vrijheid hebben om talenten aan te trekken, te ondersteunen en te laten groeien. Wie diversiteit afbouwt, beperkt zichzelf en snijdt in zijn eigen economische toekomst”, zegt Prévot.

Zodra de eerste berichten over de druk van de VS op Europese bedrijven verschenen, heeft België via de Amerikaanse ambassade zijn ongenoegen geuit. België onderzoekt de juridische gevolgen voor de betrokken bedrijven. “Indien contracten worden opgezegd louter omdat een onderneming inzet op diversiteit en inclusie, zou dat een schending van het Verdrag van Wenen inzake diplomatiek verkeer kunnen vormen.”

Onwrikbare pijler

Voor de Belgische federale regering blijven gelijke kansen een “onwrikbare pijler van ons beleid”. Het ondermijnen van inclusieprogramma’s schaadt volgens Prévot niet alleen de bedrijven zelf, maar ook de bredere samenwerking tussen de EU en de VS.

Verschillende Nederlandse bedrijven hebben laten weten nog geen brief te hebben ontvangen. Ook de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland hoorden dit nog niet terug van bedrijven.

ILT constateert 51 overtredingen tijdens Rotterdamse actiedag toezicht gevaarlijke stoffen

ROTTERDAM – Tijdens een actiedag op 26 maart 2025 in Rotterdam heeft de afdeling Toezicht Risicovolle Stoffen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in totaal 75 inspecties verricht. Hierbij zijn 51 overtredingen geconstateerd die variëren van lekkages en het onjuist vastzetten van de lading tot het niet beschikken over de juiste opleiding en verplichte certificaten.

Aan de actiedag deden 65 inspecteurs mee die bij hun inspecties werden ondersteund door drone-inspecteurs en inspecteurs meet-en monstername.

De ILT richt zich in haar toezicht risicovolle stoffen bijvoorbeeld op het transport van gevaarlijke stoffen, risicobedrijven, chemische risico’s en genetisch gemanipuleerde organismen. Maar ook op legionellapreventie, de productie van en handel in chemische stoffen (REACH), biociden en (precusoren voor) explosieven.

Bescherming mens en leefomgeving

“In een tijd waarin het milieu onder druk staat, de innovaties razendsnel gaan en het transport toeneemt is leven in een schone, veilige en gezonde omgeving lang niet altijd vanzelfsprekend. Wij zien toe op de naleving van verschillende (Europese) regels voor risicovolle stoffen en producten”, vertelt afdelingshoofd Paul Weststeijn.

“Bij gevaarlijke stoffen verwacht je grote zorgvuldigheid van iedereen die ermee werkt. Kleine hoeveelheden kunnen soms al gevaarlijk zijn voor mens, dier en milieu. Deze actiedag laat helaas weer zien dat ons toezicht broodnodig is.”

Inspecties binnenvaart

De ILT heeft 11 inspecties verricht bij het vervoer van gevaarlijke stoffen via de binnenvaart, waarbij negen overtredingen zijn geconstateerd en drie keer bestuursdwang is toegepast. Zo was er een schipper die met zijn droge ladingschip vier containers met gevaarlijke stoffen vervoerde, maar niet beschikte over een ADN-certificaat. Hiervoor is proces-verbaal opgemaakt. Het ADN-certificaat toont aan dat een schipper onder andere weet aan welke regels het vervoer van gevaarlijke stoffen over water moet voldoen. De vier containers zijn op last van de ILT van boord gehaald. Ook was door de vervoerder geen veiligheidsadviseur aangesteld. Deze adviseur informeert betrokkenen, stelt procedures op en analyseert incidenten. Tot slot bleek de bemanning geen ADN-opleiding te hebben gevolgd.

Inspecties zeevaart

Tijdens de actiedag zijn dertien RoRo-controles uitgevoerd. RoRo staat voor ‘Roll on-Roll off’; hierbij worden vrachtwagens (trailers) in hun geheel op een schip geplaatst en op de eindbestemming van het schip afgerold. De trailers moeten voldoen aan de gevaarlijke stoffenwetgeving voor het transport over zee. Er zijn vier overtredingen geconstateerd, waarbij drie trailers zijn stilgezet. Bij één trailer met zowel gevaarlijke als ongevaarlijke stoffen waren de ongevaarlijke stoffen niet vastgezet en ontbraken bij de gevaarlijke stoffen de verplichte etiketten aan de buitenkant.

Loszittende vracht kan door deining op zee gaan schuiven, waardoor schade ontstaat aan de lading gevaarlijke stoffen. Dit kan leiden tot lekkages, chemische reacties en bijvoorbeeld bij batterijen tot brand. Bij een incident lopen hulpverleners bovendien een groot risico als aan de buitenkant niet zichtbaar is welke gevaarlijke stoffen in de trailer staan.

Inspecties spoor

Op het spooremplacement Maasvlakte zijn 77 reservoirwagens en vijf sporen gecontroleerd maar geen overtredingen geconstateerd. Op het spooremplacement Botlek stuitte de ILT op zes reservoirwagens met druppellekkages. Eerder deze maand had de ILT deze wagens geblokkeerd, omdat er sprake was van lekkage. De ILT heeft bij al deze wagens een dogstar (afsluitdop) aan beide zijdes laten plaatsen. Daarnaast heeft de inspectie een reservoirwagen geblokkeerd waaruit ethanol lekte.

Druppellekkage bij gevaarlijke stoffen is – afgezien van een wettelijke overtreding – een risico voor mensen, dieren en het milieu. Afhankelijk van de stofeigenschappen kan dit leiden tot lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, duizeligheid, brandwonden op de huid. Bij (zeer) brandbare stoffen bestaat ook het gevaar op (plas)brand, waardoor mogelijk andere wagens worden aangestraald.

Inspecties luchtvaart

De ILT bezocht vier B-erkenninghouders, dit zijn bedrijven die het vervoer van gevaarlijke stoffen mogen aanbieden bij luchtvaartmaatschappijen. Er zijn acht overtredingen geconstateerd. Zo voerden drie van de vier bedrijven de verplichte inkomende en uitgaande controle van luchtvracht niet uit. Dit brengt het risico met zich mee dat goederen die niet voldoen aan de regelgeving in de toeleveringsketen terechtkomen. Of dat onbekend is dat de vracht gevaarlijke stoffen bevat. Bij alle bedrijven was het trainingsprogramma niet op orde. Als medewerkers niet juist zijn opgeleid voor de taken en bevoegdheden die zij hebben, bestaat het risico op het onjuist luchtvervoer van gevaarlijke stoffen.

Inspecties wegvervoer

Bij het wegvervoer gevaarlijke stoffen zijn 17 vrachtwagens gecontroleerd. Hierbij zijn bij twaalf vrachtwagens één of meerdere overtredingen geconstateerd. Dit heeft geresulteerd in zes keer een waarschuwing en zes keer een proces-verbaal. Bij vijf overtredingen ging het om het niet of onjuist vastzetten van de lading (stuwage). Als een lading gevaarlijke stoffen niet goed is vastgezet, kan de lading schuiven of vallen. Hierdoor kan de gevaarlijke stof uit de verpakking vrijkomen. Dat brengt risico’s voor de omgeving met zich mee. In één geval is geconstateerd dat een gevaarlijke stoffen aan de buitenzijde van de verpakkingen was achtergebleven. De verpakkingen waren na het vullen niet schoongemaakt. Als deze stof op de huid of in de ogen komt, kan het ernstige brandwonden veroorzaken.

Andere overtredingen zijn geconstateerd bij onder andere het onjuist of onvolledig invullen van de vervoersdocumenten, een incomplete veiligheidsuitrusting voor de chauffeur, een verlopen ADR-certificaat voor het mogen vervoeren van gevaarlijke stoffen en een verkeerde bevestiging van het oranje bord. Alle aangetroffen overtredingen zijn ter plaatse hersteld.

Inspecties explosieven

De ILT heeft drie controles verricht op de naleving van de Wet Precursoren Explosieven. Precursoren zijn grondstoffen voor het maken van explosieven. Naleving van de regels is belangrijk om het risico te beperken dat precursoren van explosieven in verkeerde handen vallen. Alle drie de geïnspecteerde bedrijven hielden zich onvoldoende aan de meld- en/of verificatieplicht. Dit kan het risico op misbruik verhogen.

Legionellacontrole

Op de actiedag kreeg één hotel in de omgeving na een legionella-inspectie een waarschuwing. In april 2024 moest dit hotel een wettelijk verplichte legionellarisicoanalyse opstellen, met daarin aanpassingen aan de drinkwaterinstallatie. Tijdens de inspectie bleek echter dat de aanpassingen nog niet waren doorgevoerd. Hierdoor kan er een verhoogd risico zijn op een legionellabesmetting. Het hotel moet de ILT binnen een week voorzien van een plan van aanpak om de reparaties uit te voeren.

Inspecties risicobedrijven

De ILT controleerde deze dag verschillende kleine bedrijven die laad- en losactiviteiten verrichten met gevaarlijke stoffen. De controle was om te zien of deze bedrijven bekend zijn met de voor hun geldende wetgeving. Ervaring leert dat kleinere bedrijven niet altijd op de hoogte zijn van de regels. Er werden echter geen overtredingen aangetroffen.
Ook is, samen met de collega’s van het team binnenvaart, een inspectie uitgevoerd bij een bedrijf in de Botlek waar al eerder overtredingen werden geconstateerd.

Ook nu constateerde de ILT meerdere overtredingen ten aanzien van het ADR en het IMDG (wet- en regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over resp. weg en zee). De interne procedures en werkinstructies ten aanzien van aansluitend zeevervoer bleken onvolledig te zijn Dat brengt risico’s met zich mee voor (nieuwe) medewerkers die niet goed weten welke procedures moeten worden gevolgd bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over zee.

Zweedse LBC Frakt introduceert elektrische houtchiptruck van 94 ton

VÄRMLAND – In samenwerking met Stora Enso, Scania en het TREE-project heeft het Zweedse transportbedrijf LBC Frakt een volledig elektrische houtchiptruck ontwikkeld met een laadcapaciteit die maar liefst 36 procent hoger ligt dan die van een standaardvrachtwagen. Deze innovatie betekent een belangrijke stap richting een duurzamere transportsector, met een aanzienlijke vermindering van de CO₂-uitstoot als resultaat.

De nieuwe elektrische vrachtwagen maakt deel uit van een bredere vloot elektrische trucks die ingezet worden binnen de bosbouwindustrie in de Zweedse regio Värmland. Dankzij een nieuw laadstation in Skoghall, aangevuld met eerder gerealiseerde laadstations van Laddbolaget i Värmland AB, ontstaat er een systeemaanpak waarbij de hele logistieke keten wordt geëlektrificeerd — van bos tot fabriek.

Meer lading, minder uitstoot

Binnen het TREE-project hebben LBC Frakt, Scania en Stora Enso gezamenlijk een elektrische transportoplossing ontwikkeld die naar verwachting meer dan 1.000 ton CO₂-uitstoot per jaar kan besparen in de regio Värmland. Door niet alleen de voertuigen, maar ook de infrastructuur rondom het transport aan te pakken, willen de partners laten zien hoe elektrificatie op systeemniveau kan worden doorgevoerd.

De elektrische flistruck – met een totaalgewicht van 94 ton en een lengte van 33,5 meter – is vermoedelijk de zwaarste en langste elektrische vrachtwagen ter wereld die op het openbare wegennet rijdt. Dankzij deze capaciteit kan per rit tot 36 procent meer lading worden vervoerd, wat niet alleen transportefficiëntie verhoogt, maar ook de klimaatimpact verlaagt.

“Het elektrificeren van de zwaarste transporten heeft een enorme impact op de uitstoot van broeikasgassen. Wat we hier bereikt hebben is het resultaat van jarenlang hard werken door velen. Dit doen we samen, voor de toekomst,” aldus Anders Lööf, CEO van LBC Frakt.

Specificaties Scania R450E:

  • Totaalgewicht: 94 ton

  • Lengte: 33,5 meter

  • Motorvermogen: 450 kW

  • Batterijcapaciteit: 628 kWh

  • Actieradius: 200 kilometer

Coenradie heropent afdeling in gevangenis Nieuwegein, 30 plekken

DEN HAAG – Staatssecretaris Ingrid Coenradie (Justitie) heeft een afdeling met ongeveer dertig plekken heropend in de gevangenis van Nieuwegein. De afdeling was ruim twee jaar gesloten vanwege personeelstekorten, maar inmiddels is er weer genoeg personeel gevonden. In een deel van de afdeling zitten twee gevangenen in één cel, meldt een woordvoerder.

Het tekort ligt tussen de tweehonderd en driehonderd cellen, stond in een brief die Coenradie vorige maand naar de Kamer stuurde. “Maar dat is nog lang niet alles”, zei de PVV-staatssecretaris maandag in Nieuwegein. “We hebben 4000 zelfmelders die nog wachten voordat ze opgeroepen worden.” Daarnaast wachten nog “tientallen” mensen in politiecellen op een plek in de gevangenis.

“Het is vechten tegen de bierkaai”, aldus Coenradie. “Omdat het aantal plekken waar behoefte aan is veel, veel groter is dan wat we allemaal doen aan personele werving.”

Niet het hele tekort komt door personeelskrapte. Inmiddels zijn er ook te weinig fysieke cellen, stond in een brief van afgelopen najaar. De vraag is juist toegenomen omdat straffen langer zijn geworden, terwijl ook tbs-veroordeelden en jongvolwassenen cellen bezet houden. Bovendien is een flink deel van de gevangenissen de afgelopen jaren gesloten.

×