Clicky

maandag 28 juli 2025 - 11:48 uur
Home Blog Pagina 67

GXO mag overname Wincanton afronden na goedkeuring Britse mededingingsautoriteit

GREENWICH – De Britse mededingingsautoriteit CMA heeft de overname van Wincanton door GXO Logistics goedgekeurd, onder de voorwaarde dat een klein aantal supermarktgerelateerde contracten van Wincanton in het Verenigd Koninkrijk wordt afgestoten. GXO kondigde daarnaast aan dat het zijn omzet- en winstverwachtingen voor boekjaar 2025 verhoogt.

Na het afronden van de beoordeling mag GXO beginnen met de integratie van het overgrote deel van de Wincanton-activiteiten, zodra enkele administratieve voorwaarden zijn vervuld. De integratie van de twee logistieke dienstverleners wordt naar verwachting in het derde kwartaal opgestart. Voor enkele lopende aanbestedingen in de luchtvaart- en defensiesector in het VK mogen beide teams al direct gaan samenwerken.

Springplank voor groei in het VK en Ierland

“Wij zijn verheugd dat het onderzoek van de CMA is afgerond en kijken ernaar uit om Wincanton binnen de GXO-groep te verwelkomen,” zegt Malcolm Wilson, CEO van GXO. “Deze combinatie versterkt onze dienstverlening in het VK en Ierland en geeft ons toegang tot strategische sectoren die ons groeipotentieel verder vergroten.”

Verhoogde verwachtingen voor 2025

GXO meldt daarnaast betere resultaten dan verwacht, met hogere volumes en productiviteitsverbeteringen in zowel bestaande operaties als nieuwe projecten. Mede hierdoor en door een beter zicht op de timing van synergievoordelen uit de overname, verhoogt het bedrijf zijn financiële prognoses voor 2025:

  • Organische omzetgroei: 3,5 procent tot 6,5 procent (voorheen 3 procent tot 6 procent)
  • Aangepaste EBITDA: $860 tot $880 miljoen (voorheen $840 tot $860 miljoen)
  • Aangepaste winst per aandeel (EPS): $2,43 tot $2,63 (voorheen $2,40 tot $2,60)
  • Omzetting van EBITDA naar vrije kasstroom: 25 procent tot 35 procent (ongewijzigd)

GXO Logistics is wereldwijd actief als pure-play contractlogistiek dienstverlener en beursgenoteerd aan de NYSE. Met de overname van Wincanton versterkt het bedrijf zijn positie op de Britse en Ierse markt aanzienlijk.

Unilever koopt zeepmerk Dr. Squatch

LONDEN – Unilever neemt Dr. Squatch over. Met dat Amerikaanse merk voor onder meer handgemaakte zeep breidt het Britse was- en levensmiddelenconcern verder uit op het gebied van persoonlijke verzorging.

De overname laat zien dat Unilever niet alleen merken afstoot, maar ook aan uitbreiding van zijn assortiment werkt. Bekend is dat de nieuwe topman Fernando Fernandez, die dit jaar plots werd aangewezen als vervanger van Hein Schumacher, vooral inzet op de best presterende merken en de belangrijkste merken van het concern.

Unilever meldde eerder al de ijsjesdivisie met merken als Ben & Jerry’s, Magnum en Cornetto te willen afsplitsen. Ook maakte Unilever bekend Unox, Conimex en Zwan te verkopen. Datzelfde gold voor De Vegetarische Slager. Daar blijft het mogelijk niet bij. Zakenkrant Financial Times stelde vorige week dat Unilever ook het afstoten van het Britse snackmerk Graze zou overwegen.

Hoeveel geld met de overname van Dr. Squatch is gemoeid, is niet naar buiten gebracht.

‘Moderne slavernij’ in Europees pakketvervoer blootgelegd in nieuw ETF-rapport

BRUSSEL – Grote logistieke bedrijven in Europa maken op grote schaal gebruik van schijnconstructies en onderaanneming om arbeidswetgeving te omzeilen, belasting te ontwijken en werknemers in armoede te houden. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de European Transport Workers’ Federation (ETF) en het European Trade Union Institute (ETUI), dat op 24 juni wordt gepresenteerd in het Europees Parlement.

Het rapport, getiteld “Sorry, We Subcontracted You”, documenteert grootschalige misstanden in de logistieke sector in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Volgens de onderzoekers creëren bedrijven als Amazon, DHL, FedEx en BRT via onderaannemingsketens een parallelle arbeidsmarkt waarin basisrechten niet gelden.

“Wat wij hier zien is geen slechte bedrijfspraktijk, maar een bedrijfsmodel gebaseerd op structurele uitbuiting,” aldus ETF-secretaris-generaal Livia Spera. “Wanneer de mensen die Europa’s goederen vervoeren geen basisrechten krijgen, is dat niet alleen een morele crisis, maar ook een bedreiging voor de economische stabiliteit van de EU.”

Ernstige misstanden in meerdere landen
Het rapport noemt onder meer de volgende bevindingen:

Duitsland:

  • De helft van de pakketbezorgers werkt via onderaannemers zonder fatsoenlijke bescherming
  • Lonen liggen gemiddeld 20 procent onder het nationale gemiddelde
  • 57 procent werkt in het weekend (tegenover 30 procent in de rest van de economie)
  • Chauffeurs kampen met extreme fysieke belasting en meer dan 28 ziektedagen per jaar

Frankrijk:

  • 1.700 werknemers verloren plots hun baan toen Amazon een onderaannemer beëindigde
  • Spookbedrijven verdwijnen zonder lonen te betalen
  • Werknemers krijgen geen arbeidsovereenkomst ondanks structureel werk

Spanje en Italië:

  • Grote fraude met belasting en sociale premies
  • Bij 69 tot 73 procent van de gecontroleerde logistieke bedrijven in Italië werden ernstige overtredingen vastgesteld
  • Migranten worden stelselmatig onderbetaald en werken zonder bescherming

Oproep tot ingrijpen

Het rapport roept de EU op tot snelle en structurele hervormingen. Onder de voorgestelde maatregelen:

  • Verbod op onderaanneming van kernactiviteiten
  • Aansprakelijkheid voor de volledige keten, inclusief hoofdaannemers
  • Maximaal twee schakels in onderaannemingsstructuren
  • Verplichte sociale ID-kaarten voor alle logistiek medewerkers
  • Versterking van arbeidsinspecties volgens ILO-normen
  • Digitale bedrijfsregisters voor grensoverschrijdende transparantie

Volgens ETF worden chauffeurs tot op de seconde gevolgd via algoritmes, terwijl bedrijven hun werkgeversverantwoordelijkheid ontkennen. “Dit is geen innovatie, maar uitbuiting verpakt als technologie”, aldus Spera.

Politieke aandacht groeit

Tijdens de presentatie in het Europees Parlement zal een hoge vertegenwoordiger van de Europese Commissie (DG Werkgelegenheid) een keynote toespraak houden. Daarmee onderstreept Brussel de groeiende bezorgdheid over de structurele problemen in deze essentiële sector.

Zonder ingrijpen vreest ETF dat de logistieksector verder afglijdt: toenemende armoede onder werkenden, meer arbeidsongevallen, verlies van belastinginkomsten en oneerlijke concurrentie.

“Elk pakket dat via dit systeem wordt geleverd, vertegenwoordigt een werknemer zonder rechten, een gezin in financiële problemen en publieke middelen die worden onttrokken aan de samenleving,” besluit Spera.

Klimaatactivisten proberen afgezette A44 te blokkeren [+foto’s]

ABBENES – Klimaatactivisten van Extinction Rebellion (XR) proberen de A44 te blokkeren bij Abbenes in Noord-Holland, zien verslaggevers van het ANP. De politie probeert te voorkomen dat ze de snelweg bereiken. De A44 is richting Den Haag afgezet voor de NAVO-top.

De meeste demonstranten staan in een weiland naast de snelweg. Een aanhanger van XR staat in de sloot tussen de snelweg en de weilanden. Op borden staan teksten als “No safety on a dead planet” en “NATO leaders please behave”. Boven de groep cirkelt een politiehelikopter.

De weg is in de richting van Den Haag afgesloten voor normaal verkeer, omdat die volledig is gereserveerd voor delegatieleden die naar de top gaan. De actiegroep kondigde vorige week het protest aan om een oproep te doen aan de regeringen van NAVO-lidstaten. Zij moeten er volgens XR “alles aan doen om de verergering van de klimaat- en ecologische crisis te stoppen”. De politie had vooraf gezegd dat snelwegblokkades niet worden toegestaan.

De NAVO-top is dinsdag en woensdag in Den Haag. XR wil woensdag de A12 in de hofstad blokkeren. Op die dag vergaderen de regeringsleiders van de lidstaten met elkaar in Den Haag. Op zaterdag demonstreerden de klimaatactivisten op de Afsluitdijk.

Ollongren wordt EU-vertegenwoordiger voor mensenrechten

DEN HAAG – Oud-minister Kajsa Ollongren is benoemd tot speciale vertegenwoordiger van de EU voor de mensenrechten. Dat heeft de EU-raad van buitenlandministers bekendgemaakt. Ollongren volgt de Zweed Olof Skoog op.

Als EU-vertegenwoordiger krijgt Ollongren de taak om mee te werken aan het beleid van de Unie over mensenrechten. In contacten met landen buiten de EU en internationale organisaties moet ze voor een “sterkere Europese stem” over mensenrechten zorgen.

D66’er Ollongren was minister van Binnenlandse Zaken in het derde kabinet-Rutte en minister van Defensie in het kabinet daarna. Eerder dit jaar greep ze volgens ingewijden naast een functie als hoofd van het Europees Defensieagentschap (EDA).

Nederlandse bedrijven in Midden-Oosten alert op onrust

DEN HAAG – Nederlandse bedrijven in het Midden-Oosten volgen de ontwikkelingen in de regio nauwlettend na de Amerikaanse luchtaanvallen op Iraanse nucleaire faciliteiten. Iran heeft met vergeldingsacties gedreigd, waaronder het afsluiten van de belangrijke vaarroute Straat van Hormuz.

Bodemonderzoeker Fugro, die onder meer een kantoor heeft in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), zegt zeer alert te zijn. “Het is zeker spannend. We monitoren de situatie nauwlettend en we kijken waar iedereen precies zit en wat de risico’s zijn. We zijn situationeel aan het kijken”, aldus een woordvoerder. Hij stelt dat van evacuatie vooralsnog nog geen sprake is en dat het Midden-Oosten erg groot is.

Ook ING is in de regio aanwezig. Volgens een woordvoerder heeft de bank een team van ongeveer twaalf mensen in de VAE. Hij zegt dat de bank de ontwikkelingen volgt en indien nodig maatregelen neemt.

Japanse banken zijn al begonnen met het weghalen van medewerkers uit onder meer Dubai, werd maandag bekend.

Shell-topman Wael Sawan zei vorige week al “heel voorzichtig” te zijn met de scheepvaart in het Midden-Oosten door het conflict tussen Israël en Iran. Hij noemde vooral de verstoring van navigatiesignalen in de Straat van Hormuz en de Perzische Golf “bijzonder uitdagend”. “We hebben plannen klaarliggen voor het geval de situatie verslechtert”, zei Sawan ook.

Het Italiaanse olieconcern Eni is al bezig uit voorzorg personeel bij een olieveld in Irak weg te halen. Het bedrijf zegt de situatie te volgen en in contact te staan met lokale en Italiaanse autoriteiten. Eni heeft geen activiteiten in Iran.

Volledige rijbaan geblokkeerd na ladingverlies vrachtwagen op Duitse A485

Foto: Duitse Politie

GIESSEN – Maandagochtend 23 juni is bij het Gießener Nordkreuz in Duitsland een vrachtwagen een groot deel van zijn lading verloren, bestaande uit flessen frisdrank en bier. De vrachtwagen reed op de A485 en wilde rond 07.45 uur afslaan naar de A480 in de richting van Wettenberg, toen het misging.

Volgens de eerste bevindingen van de politie opende de zijwand van de oplegger vermoedelijk door een technisch defect. Hierdoor vielen de flessen uit de laadruimte en barstten op het wegdek, waardoor de volledige rijbaan bezaaid raakte met scherven en vloeistof.

Voor zover bekend raakte e niemand gewond bij het incident.

Vanwege de opruimwerkzaamheden en de berging van de vrachtwagencombinatie is de snelweg ter plaatse volledig afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid.

Sites gemeenten en provincies slecht bereikbaar door aanval

DEN HAAG – Een dienst waarmee gemeenten en provincies officiële berichten publiceren, is maandagochtend vermoedelijk doelwit van een digitale aanval. Daardoor zijn de pagina’s met raads- en Statenstukken van onder meer de provincies Zuid-Holland en Overijssel en gemeenten als Den Haag, Den Bosch en Delft moeilijker bereikbaar.

NotuBiz, de leverancier van de dienst, laat weten: “Op dit moment ondervinden wij hinder van een grote hoeveelheid netwerkverkeer richting onze systemen.” Volgens een woordvoerster “doet de firewall netjes zijn werk, het verkeer wordt tegengehouden en mensen worden in de wachtrij gezet”. Het gevolg daarvan is dat het voor bezoekers heel lang duurt om een pagina te laden. Of het daarmee om een ddos-aanval gaat, wil het bedrijf nog niet zeggen.

Den Haag laat weten dat meerdere leveranciers “grote hoeveelheden netwerkverkeer richting hun systemen” merken. De gemeente spreekt van een landelijk beeld. “Daardoor zijn verschillende domeinen, waar ook de gemeente Den Haag gebruik van maakt, op sommige momenten beperkt of niet bereikbaar.”

De verstoring is mogelijk het werk van de pro-Russische hackersgroep NoName05716. Via zijn kanaal op Telegram meldt de groep de aanval. NoName05716 voert vaker zulke aanvallen uit op sites in landen die Oekraïne steunen. Den Haag is dinsdag en woensdag gaststad van de jaarlijkse NAVO-top. In de aanloop naar de top was al gewaarschuwd voor cyberaanvallen.

Lekkerland Nederland breidt elektrisch wagenpark verder uit

SON – Groothandel en logistiek partner Lekkerland Nederland breidt elektrische wagenpark uit met splinternieuwe e-Scania en Iveco Daily. Vorig jaar was Lekkerland al gestart met het 100% elektrisch beleveren aan klanten met inzet van een Mercedes-Benz eActros. Met deze drie verschillende type elektrische vrachtwagens gaat Lekkerland Nederland testen wat de capaciteiten zijn van de vrachtwagens.

John van den Berg, directeur Operations licht toe: “Alledrie de vrachtwagens hebben hun specifieke kenmerken. We ervaren nu in de praktijk hoe deze verschillen zich uiten wanneer we ze inzetten op onze dagelijkse routes. Denk aan factoren zoals het gewicht van de vrachtwagen, het laadvermogen en de actieradius. Ook de bouw van de vrachtwagens is an-ders. Zo beschikt de Mercedes eActros over een extra as en kan daarmee meer gewicht dragen dan de Iveco. Het voordeel van de Iveco is vervolgens dat deze kleiner is en weer makkelijker in moeilijk bereikbare stadcentra komt. En zo heeft de e-Scania een ander accupakket, waarmee we een andere verdeling over de vrachtwagen hanteren van het laadvermogen. Verschillen dus die we nu in de praktijk tijdens het beleveren van onze klanten goed kunnen testen en onderzoeken.”

Samen onderweg naar duurzaamheid

Het inzetten van de nieuwe elektrische vrachtwagens draagt bij aan de ESG (Environmental, Social Governance) strategie van Lekkerland Nederland: ‘Samen onderweg naar duurzaamheid’. Naast de inzet van de elektrische vloot doet Lekkerland Nederland nog meer om haar resultaten op duurzaamheid te verbeteren.

John: “Zo trainen we bijvoorbeeld onze chauffeurs op hun rijgedrag. Dit met hulp van een coaching programma binnen ons Fleet Management Systeem. Met deze software hebben we realtime inzicht in het rijgedrag van onze chauffeurs, maar ook in het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Factoren zoals accelereren, remmen, een constante snelheid en het gebruik van cruise con-trol hebben een positieve invloed op de uitstoot. Maar ook het realtime inzicht in bijvoorbeeld de ban-denspanning van onze vrachtwagens. Met deze inzichten kunnen we ons complete wagenpark efficiënter en effectiever beheren en onze chauffeurs sturen op duurzame rijgewoonten. Zo verminderen we onze ecologische voetafdruk, door minder brandstof te verbruiken en dus minder uitstoot van broeikasgassen en andere vervuilende stoffen te genereren.”

Israël valt Iraanse ondergrondse nucleaire faciliteit Fordow aan

FORDOW – Israël heeft de Iraanse nucleaire faciliteit in Fordow aangevallen, meldt het leger. Die ondergrondse faciliteit in de bergen werd in de nacht van zaterdag op zondag ook al gebombardeerd door de Verenigde Staten met speciale bunkerbusters.

Volgens de Israëlische krijgsmacht was de aanval bedoeld om de aanvoerroutes van het complex te vernietigen.

Het is niet duidelijk hoe groot de schade is na beide aanvallen. IAEA-chef Rafael Grossi verwacht “aanzienlijke schade”, maar kan dit niet met zekerheid zeggen, omdat de faciliteiten diep in de berg zitten. De Amerikaanse bommen zijn speciaal gemaakt om dat soort ondergrondse doelen te verwoesten.

Het Israëlische leger meldt zelf ook dat het “aanvallen met ongekende kracht” uitvoert op de Iraanse hoofdstad Teheran. Daarbij zouden doelen van het regime en “agentschappen van overheidsonderdrukking” worden bestookt. Het gaat onder meer om de energiefaciliteiten.

Vrachtwagen met tarwe raakt in slootje bij keerpoging in Halle

Vrachtwagen in slootje in Halle
Foto: Persbureau Heitink

HALLE – Een vrachtwagen is maandagochtend deels in een sloot beland op de kruising van de Jolinkdijk met de Pluimersdijk in Halle, nabij Zelhem. Het incident gebeurde toen de chauffeur, een Poolse bestuurder, een keerpoging ondernam op de smalle weg.

Volgens de chauffeur raakte het voertuig met de achterzijde van de trailer in de berm tijdens het draaien, waarna het gevaarte wegzakte in een sloot. De vrachtwagen is geladen met circa 24 ton tarwe.

Bergingsbedrijf Van Eijck is met twee zware bergingsvoertuigen opgeroepen om de combinatie – een Poolse trekker met Nederlandse oplegger – los te trekken.

De politie is kort ter plaatse geweest om de situatie vast te leggen en vertrok toen het bergingsbedrijf het overnam.

Voormalig Jumbo-topman Van Eerd ontkent ook bij begin rechtszaak

GRONINGEN – Voormalig Jumbo-topman Frits van Eerd ontkent ook bij het begin van de inhoudelijke behandeling van de rechtszaak alle beschuldigingen van omkoping en witwassen tegen hem. “Ik vind het echt onbegrijpelijk. Ik ben helemaal niet omgekocht”, zei Van Eerd in een eerste reactie tegen de rechter in een volle rechtszaal in Groningen.

Van Eerd werd in september 2022 opgepakt in een onderzoek naar witwassen. Daarin staat hij de komende dagen terecht in Groningen, samen met hoofdverdachte Theo E. Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt het tweetal ervan crimineel geld te hebben witgewassen via sponsorcontracten van Jumbo met de motorsportteams van E. Daarbij zou E. Van Eerd hebben omgekocht.

Van Eerd heeft altijd ontkend, al zweeg hij in het openbaar vooral. Vlak na zijn arrestatie trad hij terug als topman van supermarktketen Jumbo.

Koelkast en boekenkast

In de woning van Van Eerd en in zijn werkplaats werd zo’n 450.000 euro aan contant geld gevonden, in moeilijk te gebruiken biljetten van onder meer 200 en 500 euro. De leider van het Brabantse familiebedrijf verstopte het geld op verschillende plekken, waaronder in een koelkast en boekenkast.

“Als ik had geweten dat ik in een rechtszaal moest verklaren waarom ik geld in een koelkast had gestopt, had ik dat natuurlijk niet gedaan. Ik heb er geen goede verklaring voor, het was om het een beetje te spreiden. Het is absoluut geen crimineel geld, echt legaal”, zei Van Eerd.

Omgekocht

Ook E. ontkende bij het begin van de rechtszaak Van Eerd te hebben omgekocht. “Ik denk dat Van Eerd niet om te kopen is.”

Zijn contacten met E. zorgden er in 2014 al voor dat Van Eerd verdacht werd in een witwasonderzoek naar onder anderen E, die daarvoor werd veroordeeld. Na een verhoor verdwenen de verdenkingen tegen Van Eerd. Jumbo verbrak alle contacten met E. en deed aangifte van oplichting. Van Eerd steunde deze beslissing.

Sponsordeal

De rechter vroeg Van Eerd waarom hij in de jaren daarna toch contact bleef onderhouden met E. “Met de kennis van nu had ik dat nooit moeten doen, maar ik was nieuwsgierig wat er aan de hand was en gaf hem het voordeel van de twijfel. Ik heb na 2014 privé nog spullen van hem gekocht, maar hij was geen zakenrelatie meer van Jumbo.”

Het OM vermoedt dat E. spullen tegen een lagere prijs aan Van Eerd gaf in ruil voor een sponsordeal met Jumbo. Zo zou ook crimineel geld zijn witgewassen.

Verkeer op A4 afgeremd tijdens vervoer NAVO-delegaties

Verkeer afgeremd op A4 voor NAVO-delegaties

DEN HAAG – Weggebruikers op de A4 moeten er vanaf maandagmiddag rekening mee houden dat ze tijdelijk langzamer moeten rijden als delegaties van de NAVO-top naar Den Haag worden vervoerd. Dat meldt Rijkswaterstaat.

De politie zal het verkeer voor korte tijd afremmen om te voorkomen dat mensen naast de delegaties gaan meerijden. Vooral tijdens de doorgaans drukke dinsdagochtendspits zal het verkeer hier veel van merken, aldus RWS. Het verkeer wordt niet stilgezet.

Verder gaan maandag om 12.00 uur de viaducten over en de gelijkvloerse kruisingen met de speciale NAVO-corridor dicht. Ook diverse op- en afritten op de A4 zijn afgesloten. Rijkswaterstaat zegt dat de afsluitingen ook op gemeentelijke en provinciale wegen tot extra hinder zullen leiden.

Maandagochtend verliep de spits rustiger dan gebruikelijk, zagen de ANWB en Rijkswaterstaat. De oproep van Rijkswaterstaat blijft om waar mogelijk de Randstad te mijden, met het ov of de fiets te reizen of thuis te werken als dat kan.

Kallas: Sluiting Straat van Hormuz door Iran zou wereldwijde scheepvaart bedreigen

BRUSSEL – Als Iran besluit om de vaarroute in de Straat van Hormuz af te sluiten, zou dat gevaarlijk zijn en “voor niemand goed”, zei EU-buitenlandchef Kaja Kallas voorafgaand aan de vergadering van EU-buitenlandministers.

Iran overweegt die te sluiten als reactie op de Amerikaanse luchtaanvallen op nucleaire faciliteiten. De zeestraat tussen Iran en Oman geldt als een belangrijke route voor de internationale scheepvaart.

De ministers hebben de situatie in Iran tijdens een werkontbijt besproken. Volgens Kallas zijn de ministers “erg toegespitst op een diplomatieke oplossing en zijn er grote zorgen over vergelding en een verdere escalatie van deze oorlog”.

Kallas benadrukt dat de EU in gesprek moet blijven met Iran. “Uiteindelijk moet er een diplomatieke oplossing en een langetermijnperspectief komen. Als Iran bereid is om met ons te praten, moeten we die kans grijpen.” Sancties tegen Iran zijn een optie die altijd op tafel ligt, maar alleen als er geen “vooruitgang komt”, zei ze.

Spanje wil dat EU associatieverdrag met Israël direct opzegt

BRUSSEL – Spanje vindt dat de EU onmiddellijk het associatieverdrag met Israël moet opschorten, nu het onderzoek naar mogelijke schendingen van dat verdrag door Israël in Gaza uitwijst dat er sprake is van “een flagrante schending van de mensenrechten door Israël”, zei de Spaanse minister José Manuel Albares (Buitenlandse Zaken) voor het begin van de vergadering van EU-ministers van Buitenlandse Zaken.

Ook gaat hij maandag aan de EU-ministers voorstellen een wapenembargo tegen Israël in te voeren en individuele sancties te nemen “tegen iedereen die de tweestatenoplossing definitief wil ondermijnen”, zei hij.

Uit het vrijdagavond uitgelekte rapport van EU-buitenlandchef Kaja Kallas wordt na onderzoek geconcludeerd dat er indicaties zijn dat Israël in overtreding is met verplichtingen voor mensenrechten die zijn opgenomen in artikel twee van het associatieverdrag tussen Israël en de EU. Dit rapport wordt maandag besproken.

‘Moedig zijn’

“We moeten moedig zijn”, zei Albares. “Het uur van de woorden, het uur van de verklaringen is voorbij. De Palestijnen in Gaza hebben daden nodig.”

Op initiatief van minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) heeft Kallas onderzoek laten doen naar mogelijke schending door Israël van artikel 2 van het EU-Israël Associatieverdrag. In dat artikel staat dat mensenrechten en de democratische principes moeten worden gerespecteerd. Het verdrag levert onder meer handelsvoordelen op.

In het rapport worden geen voorstellen gedaan om actie te ondernemen tegen Israël. De verwachting is dat maandag naast Spanje ook een aantal andere landen concrete actie eisen. EU-lidstaten zijn verdeeld. Voor totale opschorting van het verdrag is unanimiteit nodig. Dat geldt niet voor onderdelen ervan.

×