Clicky

zaterdag 10 mei 2025 - 15:43 uur
Home Blog Pagina 66

Nieuwe stikstofregels brengen miljardeninvesteringen in Noordzeekanaalgebied in gevaar

AMSTERDAM – Tientallen lopende en geplande projecten in het Noordzeekanaalgebied dreigen te worden stilgelegd door nieuwe stikstofregels. Het gaat om investeringen van miljarden euro’s, veelal gericht op verduurzaming, zoals de productie van biobrandstoffen, waterstof en elektrificatie. Dat blijkt uit een enquête van ondernemersvereniging ORAM en Port of Amsterdam onder bedrijven in de regio.

Aan de enquête deden 70 bedrijven mee uit sectoren als transport, industrie, energieproductie, nautische dienstverlening en bouw. De aanleiding voor de enquête is de groeiende onzekerheid onder ondernemers door recente rechterlijke uitspraken die de stikstofregels aanscherpen.

Een uitspraak van de Raad van State van 18 december 2024 bepaalt dat intern salderen – waarbij binnen bestaande stikstofruimte wordt gebleven – niet langer vergunningsvrij is. Dit geldt bovendien met terugwerkende kracht voor projecten gestart tussen 1 januari 2020 en 1 januari 2025. Bedrijven moeten daardoor alsnog een natuurvergunning aanvragen, zelfs als hun stikstofuitstoot niet toeneemt. Ook een uitspraak van de rechtbank Den Haag van 22 januari 2025, in een zaak aangespannen door Greenpeace, draagt bij aan de onzekerheid.

Volgens ORAM-directeur Kees Noorman komt het investeringsklimaat hierdoor ernstig onder druk te staan. “Bedrijven willen verduurzamen, maar weten nu niet of hun plannen juridisch standhouden. Dat remt juist de innovaties die stikstof én CO₂ kunnen verminderen.” Hij pleit voor duidelijkheid vanuit het kabinet over natuurvergunningen en het mogelijk maken van duurzame projecten binnen de Europese regelgeving.

De industrie in Nederland is verantwoordelijk voor circa twee procent van de totale stikstofuitstoot. Zonder heldere regelgeving dreigt dat percentage niet verder te dalen, waarschuwen de betrokken partijen.

Iran bevestigt gesprekken met VS in Oman over kernwapens

TEHERAN – Een Iraanse delegatie zal zaterdag naar Oman reizen voor “indirecte gesprekken” met de Verenigde Staten. Waarschijnlijk zal Oman als bemiddelaar optreden. “Dit is zowel een kans als een test, de bal ligt bij Amerika”, liet de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi dinsdag op X weten.

De Amerikaanse president Donald Trump kondigde maandag de “ontmoeting op heel hoog niveau” aan. Hij wil voorkomen dat Iran een kernwapen kan ontwikkelen en dreigt met bombardementen als er geen deal komt.

Trump liet maandag ook weten “directe gesprekken” met Iran te voeren over het nucleaire programma van het land. Iraanse functionarissen ontkenden dit. Onder president Barack Obama werd voor het laatst rechtstreeks gesproken met Iran. Dat leidde in 2015 tot een internationale deal over het beperken van het Iraanse nucleaire programma. De VS trokken zich daar tijdens de eerste ambtstermijn van Trump uit terug.

Vervolg cao-onderhandelingen transportsector: vakbonden zetten in op ‘zelfroostering’

Foto: Adobe Stock | Natee Meepian

DEN HAAG – Op maandag 7 april zijn de cao-onderhandelingen voor de transport- en logistieksector voortgezet. Werkgeversorganisaties TLN en VVT gingen in gesprek met vakbonden FNV, CNV en De Unie. Het overleg werd door betrokkenen als constructief ervaren, met ruimte voor het toelichten van voorstellen en het uitwisselen van standpunten.

De vakbonden lichtten hun eerdere voorstellenbrieven nader toe, met specifieke aandacht voor meer zeggenschap over arbeidstijden en het invoeren van zelfroostering. Werkgevers TLN en VVT benoemden op hun beurt enkele thema’s die zij als belangrijk beschouwen in het overleg, zoals duurzame inzetbaarheid, sociale innovatie, ziekteverzuim en de kenmerken van de pakketdienstensector.

Eerste resultaten op de werkvloer

Tijdens het overleg kwam ook een eerste reactie van werkgevers op de inzet van de bonden. Er lag nog geen volledige inzetbrief van de werkgeverszijde, maar er werden wel enkele concrete toezeggingen gedaan. Zo wordt laadtijd voortaan erkend als werktijd, op voorwaarde dat de pauze is genoten. Ook is afgesproken dat stagiairs een vergoeding van minimaal €300 bruto per maand ontvangen. Daarnaast zullen parkeerkosten voortaan worden vergoed door de werkgever, met aftrek van een eventuele maaltijdvoucher.

Vakbonden noemen dit een “mooi begin” en spreken van concrete verbeteringen voor de werkvloer, maar benadrukken dat er nog een lange weg te gaan is.

Verschillen blijven bestaan

Over veel andere voorstellen is volgens de vakbonden nog onduidelijkheid. Werkgevers hebben toegezegd deze voorstellen verder uit te werken en tijdens het volgende overleg toe te lichten. Over het loon en de loonsystematiek is nog niet gesproken. Wel gaven de werkgevers aan dat zij niets voelen voor Automatische Prijscompensatie (APC). De vakbonden houden vast aan dit punt en stellen dat werknemers een loon verdienen dat past bij het harde werk in de sector.

Het volgende cao-overleg staat gepland voor woensdag 14 mei.

Bol bespaart 28 procent CO2-uitstoot per pakket door slimmere manier van verpakken

UTRECHT – Bol bouwt zijn inpakmachines voor bestellingen van één artikel om, waardoor ze veel minder karton en lijm verbruiken. Dankzij de verbeterde techniek wordt 28 procent CO2-uitstoot per pakket bespaard.

Zo’n 25 procent van alle pakketten die dagelijks worden verwerkt in het bol fulfilment center (BFC) in Waalwijk, worden ingepakt door deze zogenoemde mono-inpakmachines. Bol is de eerste e-commercepartij in Europa die deze nieuwe ombouwtechnologie in samenwerking met fabrikant CMC toepast op de bestaande inpakmachines.

De geoptimaliseerde verpakkingsmachines verbruiken 27 procent minder karton en 60 procent minder lijm dan voorheen, wat resulteert in de CO2-reductie van 28 procent per pakket. Door een aanpassing in het ontwerp van de doos worden overlappende kartondelen weggelaten.

Jelte Nijholt, Manager Asset Improvement bij bol: “We werken continu aan de verbetering van onze logistieke processen. Dankzij deze vernieuwde technologie maken we een grote verduurzamingsslag in ons verpakkingsproces, zonder dat het nodig is om in nieuwe apparatuur te investeren. Zo dragen innovaties als deze op meerdere manieren bij aan onze duurzaamheidsambitie.”

Succesvolle pilot tijdens drukste periode

In het najaar van 2024 zijn twee mono-inpakmachines omgebouwd als pilot. Deze werden in het fulfilment center getest tijdens de feestdagen, voor bol de drukste periode van het jaar. Na de succesvolle pilot gaat bol de komende twee jaar de andere tien machines ook ombouwen.

Duurzamere logistiek in de praktijk

Het verduurzamen van de eigen logistieke operatie past binnen de bredere ambitie van bol om zijn impact op het milieu zo veel mogelijk terug te dringen. Dit doet het bedrijf op verschillende manieren. Zo introduceerde bol in 2021 als eerste ter wereld de multi-inpakmachine voor het op maat verpakken van meerdere producten in één doos.

Ook verzendt het bedrijf inmiddels miljoenen bestelling zónder omdoos, ruim 9 miljoen in 2024, waardoor er minder verpakkingsmateriaal nodig is. Sinds een paar jaar gebruikt bol op vrijwel alle locaties groene energie. Ongeveer 20 procent van de elektriciteit wordt zelf opgewekt met 13.000 zonnepanelen op het dak van het BFC.

Zonne-energiesector tegen massaclaim om einde salderingsregeling

UTRECHT – Bedrijven in de zonne-energiesector zijn geen voorstander van een massaclaim tegen de overheid om het stopzetten van de salderingsregeling. “We begrijpen dat het wegvallen van de salderingsregeling vragen oproept bij mensen die in zonnepanelen hebben geïnvesteerd. Maar de massaclaim is niet de oplossing”, laat branchevereniging Holland Solar weten. “De regeling zou altijd stoppen. Het is nu tijd om vooruit te kijken en consumenten te helpen om hun zelf opgewekte stroom slimmer te gebruiken.”

Twee advocaten kwamen recent met salderingsclaim.nl. Ze willen huishoudens verzamelen om te kijken of het mogelijk is het einde van de salderingsregeling in 2027 juridisch aan te vechten. Die regeling is nu financieel gunstig voor zonnepaneelbezitters omdat ze overtollig opgewekte energie op zonnige dagen, die ze aan het stroomnet leveren, kunnen afstrepen van eigen verbruik op andere momenten. “Of de salderingsregeling terug, of mogelijk een schadevergoeding”, betogen de advocaten.

Op salderingsclaim.nl kunnen mensen zich aanmelden om vrijblijvend via een nieuwsbrief op de hoogte te worden gehouden. Vorige week meldden de advocaten dat dit al door meer dan 137.000 mensen was gedaan. Die grote interesse is voor Holland Solar aanleiding om op het initiatief te reageren.

De branche becijfert dat er meer dan 3 miljoen huishoudens zijn met zonnepanelen. “Het structureel salderen van zonnestroom blijft op termijn niet houdbaar.” Als alternatief stelt de sector de flexbonus voor, een nieuw instrument om huishoudens te belonen die zelf opgewekte zonnestroom direct gebruiken of opslaan, bijvoorbeeld in een thuisbatterij of door slimme inzet van een warmtepomp.

Grote drukte bij hypotheekadviseurs door oplopende rente

DE MEERN – Hypotheekadviseurs beleefden in maart door de oplopende rente hun drukste maand in zo’n drie jaar. Adviseurs wilden klanten nog snel een hypotheek tegen een relatief lage rente laten afsluiten, meldt het Hypotheken Data Netwerk (HDN).

Onder meer oversluiters maakten hier gretig gebruik van. Deze groep groeide in het eerste kwartaal met een plus van 46 procent het hardst, tot ruim 11.000. Begin 2022 was er nog interesse van een recordaantal van ruim 21.000 om een nieuwe hypotheek af te sluiten op dezelfde woning.

In maart waren er volgens HDN in totaal ruim 53.000 hypotheekaanvragen, tegenover een kleine 55.000 in april 2022. Toen zorgden rentestijgingen ook voor grote drukte. De 142.000 aanvragen in het hele eerste kwartaal van dit jaar betekenden een groei van 23 procent vergeleken met een jaar eerder.

Ongeveer een vijfde van de aanvragen kwam van verbouwers, waarmee dit de grootste groep was. Ook starters in het hogere segment droegen met een groei van ruim een derde bij aan de grotere drukte voor hypotheekadviseurs.

“De drukte op de hypotheekmarkt bewijst dat consumenten samen met hun hypotheekadviseur sterk reageren op renteontwikkelingen”, zegt HDN-directeur Reinier van der Heijden. “Waar je misschien verwacht dat renteverhogingen een daling in het aantal aanvragen zou laten zien, zorgt dit juist voor een tijdelijke versnelling in de markt. Veel aanvragen zijn naar voren gehaald en het oversluiten is wat aangetrokken.”

Ook ziet HDN met name in de vier grote steden het effect van de verkoopgolf van voormalige huurhuizen door beleggers. In Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht groeide de koopmarkt met ruim 35 procent, tegenover ruim 18 procent landelijk.

Het merendeel van alle Nederlandse hypotheekaanvragen loopt via HDN, dat een platform biedt om het verstrekken van het krediet te vergemakkelijken. Daardoor geven de cijfers van de coöperatieve vereniging van hypotheek-, krediet- en verzekeringsmaatschappijen een breed beeld van de hypotheekmarkt.

Omstreden verslavingsdeskundige Keith Bakker op 64-jarige leeftijd overleden

AMSTERDAM – De omstreden verslavingsgoeroe Keith Bakker is op 64-jarige leeftijd overleden. Dat bevestigt een bekende van Bakker aan het ANP na berichtgeving van De Telegraaf. Bakker overleed aan hartfalen.

Bakker had in het verleden verslavingsproblemen en startte in 2004 als ervaringsdeskundige een afkickkliniek, waar hij jarenlang verslaafden hielp. Bakker was als verslavingsdeskundige ook betrokken bij meerdere tv-programma’s, zoals Van etter tot engel en Family Matters.

In 2010 kwam Bakker in opspraak nadat meerdere jonge vrouwen aangifte tegen hem hadden gedaan wegens seksueel misbruik. Enkele van de aangeefsters waren minderjarig. Na een veroordeling tot een celstraf en een beroepsverbod, maakte hij zich opnieuw schuldig aan een zedendelict.

In 2021 kreeg Bakker een celstraf van 4,5 jaar voor verkrachting van een destijds minderjarig meisje. In hoger beroep werd dit anderhalf jaar, waardoor hij in juli 2022 vrijkwam.

Eerder dit jaar kwam Bakker opnieuw in het nieuws omdat hij in een onlinedocumentaire aankondigde weer mensen met een verslaving te willen helpen.

Beurskenners beducht voor grotere verliezen door handelsoorlog

DEN HAAG – Een verdere neergang op de aandelenbeurzen is zeker niet uit te sluiten. Analist Jos Versteeg van InsingerGilissen adviseert zeker nog niet bij te kopen, omdat het er volgens hem op lijkt dat er nog meer minnen op komst zijn. Universitair docent Dirk Gerritsen denkt “dat het nog wel even duurt” voordat de markten gekalmeerd zijn, al sluit hij winsten op korte termijn niet uit.

De vorige week door president Donald Trump aangekondigde importheffingen gaan nog duidelijke schade aan met name de Amerikaanse economie veroorzaken, denkt Versteeg. “Dit zijn in feite forse belastingverhogingen. Die remmen de economie, consumptie en winsten van bedrijven af en daarmee groeit de kans op een recessie. Als dat gebeurt, gaan aandelen nog veel verder onderuit. Dus we hebben positiever nieuws nodig, anders groeit die angst voor een recessie.”

Voor zulk positief nieuws kijkt de analist met name naar Washington. “Een escalatie van de handelsoorlog is een groot gevaar, zoals een reactie van Trump op de tegenheffingen uit China. Aan de andere kant zou een begin van de onderhandelingen positief zijn, of als bijvoorbeeld Europa ervoor kiest dat er geen klap terugkomt. Als dat duidelijk wordt, kan herstel optreden.”

Afwachten

“Het lijkt wachten totdat Trump tot inkeer komt”, zegt Gerritsen, docent beleggen aan de Universiteit Utrecht. Aan concreet beleggingsadvies waagt hij zich niet. “Ik heb een paar keer gekeken of het na verliezen van 4 of 5 procent goed was om in te stappen, maar het leidde helemaal niet tot goede rendementen. Uit de wetenschap is bekend dat markten heel efficiënt zijn. Iedereen die denkt beter te zijn dan de markt, is dat vaak niet.”

Gerritsen denkt dat dagelijkse schommelingen voorlopig blijven. “Maar het kan ook prima weer omhooggaan. Al zie je niet vaak dagwinsten van 6 procent, zulke uitslagen zijn vaker negatief. Op de lange termijn blijft beleggen rendabel, maar het herstel zal geleidelijk gaan.”

De AEX-index noteerde maandagochtend zo’n 6 procent lager door de gestegen zorgen over de handelsoorlog. Dat was het grootste verlies sinds de uitbraak van de coronapandemie op 12 maart 2020 (bijna 11 procent). Maandag was er aan het eind van de handel een min van bijna 5 procent over.

Trump dreigt China met extra heffing van 50 procent

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump dreigt de importtarieven voor China met nog eens 50 procent te verhogen, tenzij Beijing zijn vergeldingsheffingen op Amerikaanse importen intrekt. Hij geeft China tot dinsdag de tijd om de invoerheffingen van 34 procent op Amerikaanse goederen ongedaan te maken, staat in een post van Trump op zijn platform Truth Social.

“Bovendien zullen alle gesprekken met China over hun verzoeken voor vergaderingen met ons worden beëindigd! Onderhandelingen met andere landen, die ook verzoeken voor besprekingen hebben ingediend, zullen onmiddellijk beginnen”, aldus Trump.

De totale Amerikaanse heffingen op Chinese goederen zouden met de laatste extra heffing dit jaar uitkomen op 104 procent, heeft het Witte Huis gezegd. Daarmee is de handelsoorlog tussen de twee grootste economieën van de wereld in volle gang. Trump bekritiseerde maandag de economische praktijken van Beijing en sprak van de “illegale subsidiëring van bedrijven” door China. De nieuwe importheffing van 50 procent gaat volgens Trump woensdag in.

Trump kwam vorige week met een reeks nieuwe heffingen voor buitenlandse producten en auto’s op wat hij “Liberation Day” voor de VS noemde. Op de financiële markten zorgen die nieuwe heffingen voor vrees voor een wereldwijde recessie, waardoor enorme koersverliezen worden geleden.

Inspectie: advocaat Weski gevangen gehouden op onwettige plek

DEN HAAG – Advocaat Inez Weski is kort na haar arrestatie gevangen gehouden op een onwettige plek. Dat meldt de Inspectie Justitie en Veiligheid. “Zij zat vast op een niet erkende en gecontroleerde plaats.” De inspectie deed onderzoek vanwege het boek waarin Weski schreef dat ze van 24 april tot en met 2 mei 2023 op een geheime plek gevangen zat.

De Inspectie kende de plek niet en schrijft dat er geen toezicht op was. Daardoor kon Weski bijvoorbeeld geen klachten indienen over de manier waarop ze werd behandeld. De “geheime detentie” was volgens de Inspectie in strijd met de Nederlandse wet over gevangenissen en een internationaal verdrag.

Eén nuance heeft de Inspectie wel: er is “aandacht besteed aan het welzijn en de veiligheid” van Weski tijdens haar gevangenschap.

Veiligheidsmaatregelen

In een brief aan de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) die over de gevangenissen gaat, toont de Inspectie begrip voor soms noodzakelijke extra veiligheidsmaatregelen voor gevangenen en personeel. Maar geheime detentie gaat te ver, aldus de Inspectie.

Inmiddels hebben DJI en Inspectie afspraken gemaakt over het toezicht op de geheime locaties. Gevangenschap op een geheime plek blijft daardoor mogelijk, maar komt onder strenger toezicht.

Donderdag is er opnieuw een voorbereidende zitting in de zaak van Weski. Haar advocaten, Geert-Jan en Carry Knoops, wilden nog niet direct reageren, maar spreken er donderdag op de zitting over.

Boete opgelegd voor groepsbelediging

DEN HAAG – Een 65-jarige man uit Den Haag heeft een strafbeschikking opgelegd gekregen voor groepsbelediging. De verdachte had een discriminerende opmerking geplaatst bij een filmpje op social media van het ministerie van Financiën.

Het ministerie van Financiën plaatste op 12 juni 2023 een uitlegvideo op social media, waarop meerdere discriminerende reacties volgden. Die richtten zich tegen de medewerker die in de video de uitleg gaf. De reacties gingen zo ver dat het ministerie uiteindelijk besloot de video te verwijderen.

Eén van de reacties kon worden herleid naar de 65-jarige man uit Den Haag. Hij schreef onder de video: “om mensen van kleur duidelijk te maken dat ze niet met geld kunnen omgaan zet Sigrid Kaag een mens van kleur in om de doelgroep te bereiken”.

Volgens het Openbaar Ministerie heeft de man zich daarmee opzettelijk beledigend uitgelaten over een groep mensen wegens ras. Hij heeft tijdens een OM Hoorzitting een boete opgelegd gekregen van 300 euro.

Topman Havenbedrijf Rotterdam vreest gevolgen van handelsoorlog

ROTTERDAM – De topman van Havenbedrijf Rotterdam vreest voor inflatie, recessies over de hele wereld en minder bedrijvigheid in de haven als de Amerikaanse importheffingen leiden tot een handelsoorlog. Die effecten zijn volgens topman Boudewijn Siemons waarschijnlijk groter dan de directe gevolgen.

China heeft al tegenmaatregelen aangekondigd. Maandag overleggen de handelsministers van de EU over eventuele vergeldingen. “Uiteindelijk is het wel zo dat als iedereen elkaar handelstarieven oplegt, de hele wereldeconomie zal gaan krimpen. Dat gaat effecten hebben op handelsstromen, ook door Rotterdam”, zei hij in een interview met radiozender BNR.

De directe gevolgen voor de handel met de VS vanuit Rotterdam zullen meevallen, verwacht hij. De export naar de VS via de haven bedraagt 7,5 miljoen ton, waarvan een derde benzine. Energie is uitgezonderd van de heffingen van Trump, legde Siemons uit. Maar exporteurs van goederen hebben “het best wel even zwaar”, gaf hij aan.

Poolse vrachtwagenchauffeur overlijdt na achtervolging

RHEINE – In de nacht van vrijdag op zaterdag (5 april) is in het Duitse Rheine een 32-jarige Poolse vrachtwagenchauffeur overleden, nadat hij was aangehouden na een wilde achtervolging door de politie. Uit een voorlopige autopsie blijkt dat zijn overlijden niet het gevolg was van het politieoptreden.

De man viel rond 03:36 uur op bij getuigen vanwege zijn gevaarlijke rijgedrag met een trekker-opleggercombinatie op de Salzbergener Straße in Rheine. Agenten van de politie Steinfurt probeerden hem aan te houden, maar hij negeerde alle signalen en reed met snelheden boven de 100 km/u, waar 50 km/u is toegestaan. Ook negeerde hij meerdere rode verkeerslichten.

Ter hoogte van de dierentuin in Rheine slaagde de politie erin het voertuig tot stilstand te brengen. De chauffeur probeerde vervolgens te voet te vluchten, maar werd tegengehouden. Bij zijn aanhouding verzette hij zich hevig, waarop de politie een wapenstok en een taser inzette om hem onder controle te krijgen.

Kort na zijn aanhouding verslechterde de gezondheidstoestand van de man. Hij verloor het bewustzijn nog voor de hulpdiensten arriveerden en zijn ademhaling viel weg. Reanimatie werd direct gestart en voortgezet door de ambulance, die hem onder hartmassage naar het ziekenhuis bracht. Daar overleed de man korte tijd later.

Volgens een getuige had de chauffeur mogelijk voorafgaand aan de rit drugs gebruikt. Bij hem werden ook verdovende middelen aangetroffen. Een gerechtelijke autopsie is uitgevoerd op maandagochtend 7 april. De voorlopige resultaten tonen geen direct verband tussen het politieoptreden en het overlijden van de man. Verdere toxicologische onderzoeken worden nog uitgevoerd.

Politie treft opmerkelijke combinatie aan: takelwagen takelt takelwagen – chauffeur blijkt ongeschikt

Foto: Duitse Politie

HERNE – In de Duitse stad Herne trof de politie vrijdagmiddag 4 april een wel heel bijzondere verkeerssituatie aan: een takelwagen die een andere takelwagen vervoerde, waarop weer een personenauto stond. Het opmerkelijke tafereel speelde zich af rond 16.10 uur op de Baukauer Straße en trok direct de aandacht van een passerende politiewagen.

Toen agenten het gevaarte aan de kant zette, verklaarde de 44-jarige chauffeur dat de kleinere takelwagen een lekke band had gekregen op de snelweg en daarom zelf moest worden afgesleept. De grote vrachtwagen was hierdoor bijna volledig beladen met de twee voertuigen.

Tot zover leek de situatie verklaarbaar. Maar bij controle bleek al snel dat de chauffeur niet over de juiste papieren beschikte. Zijn rijbewijs was al enkele jaren verlopen en ook de vereiste vakbekwaamheid als beroepschauffeur bleek hij niet (meer) te bezitten.

De politie heeft zowel tegen de chauffeur als tegen het transportbedrijf strafrechtelijke vervolging ingesteld wegens het rijden zonder geldige rijbevoegdheid, het toestaan daarvan én het overtreden van het Duitse Berufskraftfahrerqualifikationsgesetz (wet op de kwalificatie van beroepschauffeurs).

De rit eindigde ter plekke: de 44-jarige man mocht niet verder rijden en het bijzondere transport werd stilgezet.

Von der Leyen wil liever praten met VS, maar tegenplan ligt klaar

BRUSSEL – Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft maandag herhaald dat ze het liefst wil onderhandelen met de Verenigde Staten over de vorige week aangekondigde importtarieven. Maar Europese tegenmaatregelen liggen “nog altijd op tafel”, zei de voorzitter.

De Europese Unie staat vooral open voor “een goede deal”, aldus Von der Leyen. Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel) heeft bij de Amerikaanse autoriteiten eerder een voorstel gedaan voor een zogeheten ‘zero for zero’-deal, meldt een EU-bron. Daarbij zouden er geen importtarieven gelden voor industriële goederen, in ruil voor nul importtarieven van de VS. De commissaris deed het aanbod voordat de nieuwe tarieven bekend waren en de Amerikanen zijn niet op het aanbod ingegaan, zei de EU-bron.

Von der Leyen zei dat eenzelfde soort aanbod ook is gedaan voor de auto-industrie. Dat was “lang geleden”, wanneer precies maakte ze niet duidelijk. De Amerikanen kondigden vorige maand een importtarief aan van 25 procent op buitenlandse auto’s.

De voorzitter overlegt deze week onder meer met de aluminium- en staalindustrie, de auto-industrie en de farmaceutische sector. Met deze sectoren heeft ze het niet alleen over een reactie op de Amerikaanse handelstarieven, maar ook over hoe de interne Europese markt versterkt kan worden en over handelsverdragen met andere landen. De EU wil vooral focussen op “de 83 procent handel die de EU buiten de Verenigde Staten voert”, zei Von der Leyen.

×