Clicky

vrijdag 9 mei 2025 - 07:03 uur
Home Blog Pagina 65

Brand in De Meinweg onder controle

VLODROP – De brand in Nationaal Park De Meinweg bij het Limburgse Vlodrop is onder controle, meldt de brandweer.

De brand woedde in een gebied van 200 bij 200 meter. Er zal nog enige tijd moeten worden nageblust.

De brandweer was met tientallen voertuigen bij het vuur, inclusief voertuigen van de Duitse brandweer die naar het natuurgebied kwamen om te helpen. Het risico bestond dat het vuur zich zou uitbreiden vanwege de droogte en de wind.

Drie gewonden bij ongeval met twee vrachtwagens en auto op Duitse A2

Foto: Duitse Politie

BOTTROP – Maandagochtend rond 08:00 uur zijn op de Duitse snelweg A2 ter hoogte van het knooppunt Bottrop twee vrachtwagens en een personenauto met elkaar in botsing gekomen. Daarbij raakten drie personen gewond, van wie er twee naar het ziekenhuis in Bottrop zijn gebracht.

De brandweer van Bottrop kreeg naast meerdere meldingen ook automatisch een noodoproep via een smartwatch, waarbij de exacte coördinaten van het ongeval werden doorgegeven. Ter plaatse heeft een arts de gewonden beoordeeld, waarna de hulpdiensten de benodigde medische zorg konden verlenen.

De brandweer stelde de brandveiligheid op de plek van het ongeluk veilig en pompte ongeveer 150 liter gelekte hydrauliekolie uit een van de vrachtwagens over in een speciale opvangtank.

De snelweg richting Oberhausen werd tijdelijk volledig afgesloten door de verkeerspolitie om hulpverlening en berging mogelijk te maken.

Ook de brandweerkorpsen van Gladbeck en Gelsenkirchen kwamen ter ondersteuning met elk een ambulance. In totaal waren 29 hulpverleners bij het incident betrokken. De hulpactie werd rond 09:45 uur afgerond.

Vrachtwagen rijdt overheaddeur aan diggelen [+foto’s]

Foto: Fotomoment

ALBERGEN – Een vrachtwagenchauffeur heeft maandagochtend tijdens het achteruitrijden een overheaddeur bij het bedrijf Albo Deuren in Albergen ontzet.

De brandweer werd opgeroepen en heeft de situatie onderzocht en een lint gespannen.

Bij de aanrijding raakte niemand gewond maar de deur heeft wel flinke schade.

SodM: versterking huizen Groningen duurt in huidig tempo tot 2034

GRONINGEN – De versterking van huizen in Groningen duurt in het huidige tempo nog tot 2034, stelt het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) in een maandag verschenen rapport. Het oorspronkelijke doel was om de operatie in 2028 af te hebben.

De Nationaal Coördinator Groningen (NCG) erkende onlangs al dat het werk mede door capaciteitsgebrek drie tot vier jaar langer duurt. Het SodM heeft het nu dus over 2034. “In het belang van de fysieke en mentale gezondheid van de mensen in Groningen moet de versterkingsopgave snel worden afgerond”, maakte het SodM duidelijk in het jongste rapport.

Tot en met 2024 heeft de NCG 5687 woningen versterkt. Zo’n 10.000 tot 11.000 huizen moeten nog. De veiligheid van gebouwen is het afgelopen jaar verbeterd, stelt de toezichthouder verder. Dit komt door de versterkingen en doordat de kans op een zwaardere beving kleiner is geworden.

Het aantal bevingen neemt verder af, maar is nog niet helemaal gestopt sinds het einde van de gaswinning. Doordat de druk in het gasveld zich nog moet aanpassen aan de nieuwe situatie, is er nog altijd wat bodembeweging. De kans op een wat zwaardere beving is er ook nog altijd.

Het SodM doet in het rapport meerdere aanbevelingen. Zo vindt de toezichthouder dat de NCG de versterking van huizen snel moet afronden door zo min mogelijk extra adressen toe te voegen aan de operatie en duidelijke en haalbare doelen te stellen. Ook doet het SodM aanbevelingen over wet- en regelgeving voor nazorg en over het vastleggen en toegankelijk maken van informatie over de versterkingsoperatie.

Keolis introduceert als eerste vervoerder in Nederland NaviLens op de bus

SOEST – Keolis zet een belangrijke stap in de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Als eerste vervoerder in Nederland introduceert Keolis NaviLens op en in de bus. Op maandag 7 april 2025 start een pilot op buslijn 74 van SyntusUtrecht in Soest. Daarmee kunnen reizigers, met én zonder visuele beperking, op een innovatieve manier reisinformatie verkrijgen.

Wat is NaviLens?

NaviLens is een innovatieve oplossing die reisinformatie voor iedereen toegankelijk maakt. De gratis NaviLens-app (en NaviLens GO-app voor mensen zonder visuele beperking) kan binnen een minuut worden gedownload op een smartphone en is eenvoudig te gebruiken. Met behulp van de camera op de smartphone worden speciale kleurrijke NaviLens-codes op en in de bus herkend. Hierdoor krijgen reizigers direct gesproken of visuele informatie over de buslijn, vertrektijden en haltes. Daarnaast zijn de QR-codes ook geplaatst op de haltes van de buslijn. Deze geven reizigers toegang tot belangrijke reisinformatie voordat ze instappen.

Toegankelijk openbaar vervoer voor iedereen

Met de introductie van NaviLens zet Keolis in Utrecht een grote stap naar nog toegankelijker openbaar vervoer. De NaviLens technologie biedt een oplossing voor blinden en slechtzienden om zelfstandiger te reizen met het openbaar vervoer. Maar NaviLens biedt ook ondersteuning aan reizigers zonder visuele beperking om snel een eenvoudig reisinformatie zichtbaar te maken op de smartphone.

“Met deze pilot willen we inzicht krijgen in de toegevoegde waarde van NaviLens voor onze reizigers. We onderzoeken hoe we deze technologie in de toekomst breder kunnen inzetten, zodat we het openbaar vervoer in de provincie Utrecht voor alle reizigers nog toegankelijker maken,” zegt Youri van Doorn, Rayonmanager Syntus Utrecht bij Keolis.

Volgende stappen

De pilot loopt enkele maanden en wordt geëvalueerd met feedback van reizigers en betrokken organisaties. Op basis van de resultaten wordt bepaald of en hoe NaviLens breder ingezet kan worden.

Bankpresident vreest grote schade eurozone door handelsoorlog

LONDEN (ANP/RTR) – De economie van de eurozone dreigt grote schade op te lopen door de wereldwijde handelsoorlog die de Amerikaanse president Donald Trump heeft ontketend met zijn importheffingen. In een interview met zakenkrant Financial Times zegt de Griekse centralebankpresident Yannis Stournaras dat de groei van de economie van de eurozone met 0,5 tot 1 procentpunt kan verminderen.

Volgens Stournaras loopt het eurogebied het risico op een “negatieve schok” bij de vraag van bedrijven en consumenten door de handelsoorlog. Hij stelde dat de heffingen van Trump soms erger waren dan verwacht en dat er een “ongekende mate” van beleidsonzekerheid is ontstaan.

Trump heeft voor goederen uit de Europese Unie een algemene heffing van 20 procent opgelegd en voor staal, aluminium en auto’s een tarief van 25 procent. De EU bezint zich nog op tegenmaatregelen. China heeft al hard teruggeslagen met hoge heffingen op Amerikaanse goederen.

ECB

De Europese Centrale Bank (ECB) kwam in maart nog met nieuwe prognoses voor de groei van de eurozone die nu inmiddels volstrekt achterhaald lijken. Voor dit jaar werd toen een verwachting gegeven van 0,9 procent groei. Dat zou betekenen bij in het ergste geval bij de voorspellingen van Stournaras er dit jaar een krimp van de economie kan komen.

De ECB gaat later deze maand weer vergaderen over de rente. Mogelijk kan de centrale bank in Frankfurt dan de rente in het eurogebied verder verlagen om zo de economische schokken door de handelsoorlog van Trump te verzachten.

Petitie NTR voor behoud van omroep

HILVERSUM – De NTR is een petitie begonnen voor het behoud van de omroep. “Alsof je het hart uit de publieke omroep haalt”, luidt de oproep. Minister Eppo Bruins (Media) maakte vrijdag bekend dat de NTR verdwijnt bij de hervorming van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). De taken van de NTR blijven wel bestaan, maar worden ondergebracht in de vier of vijf omroephuizen waarin Bruins alle omroepen wil onderbrengen.

“We begrijpen dat de minister op zoek is naar een helder omroepbestel en alle geluiden wil borgen”, aldus de omroep. “Maar het opheffen van de NTR en het versnipperen van haar taak is géén oplossing. De neutrale programmering van de NTR hoort niet thuis bij omroepen met een missie.”

De petitie is maandag kort na de lancering zo’n 700 keer ondertekend. De NTR is verantwoordelijk voor programma’s als Nieuwsuur (samen met de NOS), Het Klokhuis, het Sinterklaasjournaal, Het Verhaal van Nederland en Andere Tijden.

NTR-directeur Lucas Goes reageerde vrijdag vol ongeloof op het voornemen van minister Bruins om de omroep te beëindigen. Het nieuws kwam “als donderslag bij heldere hemel”, aldus Goes. “We waren in de veronderstelling dat de NTR in het nieuwe bestel in een nieuw te vormen taakhuis een plek zou krijgen.”

Eén op de vijf werknemers KLM overweegt ander werk vanwege werkdruk

Foto: Adobe Stock | pettys

UTRECHT – Eén op de vijf werknemers van KLM overweegt ander werk te zoeken vanwege de werkdruk. Daarnaast heeft een groot deel van de werknemers moeite om rond te komen van hun salaris. Dat blijkt uit onderzoek van vakbond FNV.

Het onderzoek staat in schril contrast met de onderhandelingen over een nieuwe cao. “KLM wil de nullijn vasthouden en wil dat de productiviteit en flexibiliteit wordt verhoogd”, zegt Hacer Karadeniz, FNV bestuurder FNV Luchtvaart.

“Maar juist nu zijn werkdrukverlagende maatregelen broodnodig. Wij blijven ons inzetten voor een gezond en veilige werkvloer en eerlijke lonen.”

Veiligheid

Veel KLM-werknemers ervaren dat ze steeds minder tijd hebben om hun werk zorgvuldig uit te voeren. Maar liefst 63 procent van de ondervraagden ervaart de werkdruk als hoog of zeer hoog. Daardoor staat volgens 55 procent van de werknemers de veiligheid onder druk.

“Op het gebied van veiligheid doet KLM het misschien wel het beste op Schiphol”, stelt Karadeniz. “Maar de vrees is dat de veiligheid op de werkvloer op sommige plekken onder druk komt te staan door werkdrukverhogende maatregelen.”

Tijdsdruk

Ufuk Ayranci, die op het platform werkt geeft een voorbeeld: “Een collega is van een loader afgevallen tijdens de opleiding. Hij had vanwege de tijdsdruk het veiligheidshek niet dichtgedaan en viel 3 á 4 meter naar beneden. Het liep gelukkig relatief goed af, maar het is wel een voorbeeld van dat de veiligheid onder druk staat. Er zijn veel nieuwe collega’s en er komt veel informatie op ze af, maar ze moeten al wel meteen 4 á 5 kisten per dag doen.”

Geld tekort

Naast de hoge werkdruk hebben veel werknemers moeite om financieel het hoofd boven water te houden. Uit het onderzoek blijkt dat 62 procent van de medewerkers niet kan sparen en 23 procent zelfs geld tekortkomt. “Terwijl de inflatie toeneemt stelt KLM een nullijn voor: geen enkele cent erbij dus”, vult Karadeniz aan. “Dit leidt ertoe dat mensen bijvoorbeeld de verwarming lager zetten of zorg uitstellen. Voor ons is dit onacceptabel.”

Structurele veranderingen

De FNV roept KLM dan ook op om snel met structurele oplossingen te komen, zoals meer personeel en eerlijke lonen. “We hebben de vorige cao gezien dat er een goede stap is gezet door te investeren in personeel”, zegt Hacer. “Maar het lijkt nu alsof er overal in wordt geïnvesteerd, behalve in personeel. Op lange termijn is het het beste voor iedereen als er nu wat wordt gedaan aan het verlagen van de werkdruk, verhogen van de lonen en een goede werk-privé balans. Niet alleen voor de werknemers, maar ook voor KLM zelf.”

Trump noemt heffingen ‘prachtig om in actie te zien’

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump vindt de importheffingen die hij aankondigde en voor een deel al heeft ingevoerd “prachtig om in actie te zien”.

In een post op zijn platform Truth Social schrijft Trump dat de VS een gigantisch handelstekort heeft met veel landen en dat “dit alleen met importheffingen kan worden opgelost”.

Trump kreeg aan boord van Air Force One vragen van verslaggevers over dalende markten sinds zijn aangekondigde heffingen. Ook waren er afgelopen weekend massale protesten in de VS. “Ik wil ook geen dalingen, maar soms heb je een medicijn nodig om iets beter te maken”, zei hij. “Wat er met de markten gaat gebeuren, kan ik je niet vertellen. Maar ons land is vele malen sterker.”

Volgens Trump willen Europese en Aziatische leiders een deal met hem sluiten voor lagere heffingen.

Gemeente mocht transportbedrijf boete geven voor parkeren lange bedrijfsbus

Foto: Adobe Stock | Björn Wylezich

LEEUWARDEN – Een transportbedrijf heeft terecht een boete gekregen van de gemeente Den Haag. Het bedrijf had een bedrijfsbus van meer dan zes meter lang geparkeerd op een plek waar dat volgens de regels niet mocht. Dat heeft het gerechtshof in Leeuwarden bepaald.

De gemeente gaf het bedrijf een boete van 200 euro, later verlaagd naar 190 euro. De boete werd opgelegd omdat het voertuig op 19 augustus 2023 geparkeerd stond op het Elviraland in Den Haag. Volgens de gemeentelijke regels is het verboden om op sommige plekken zulke lange voertuigen te parkeren, omdat dit kan zorgen voor overlast en te weinig parkeerruimte voor anderen.

Het transportbedrijf was het hier niet mee eens en stapte naar de rechter. De advocaat van het bedrijf vond dat de boete niet via de regels van de gemeente opgelegd had mogen worden. Volgens hem had dit onder de landelijke verkeersregels moeten vallen, waarbij de boete lager was geweest: 110 euro in plaats van 200.

Maar het gerechtshof ziet dat anders. De gemeente mag zelf regels maken om overlast in de openbare ruimte tegen te gaan. Ook als een overtreding óók onder landelijke verkeersregels valt, mag de gemeente hiervoor een eigen boete opleggen. Het hogere boetebedrag voor bedrijven is volgens het hof toegestaan, omdat bedrijven meer draagkracht hebben en dit voorkomt dat zij de regels negeren.

Daarnaast vond het bedrijf dat de boete niet aan hen als kentekenhouder mocht worden opgelegd. Maar het hof oordeelde dat de bedrijfsbus eigendom is van het bedrijf en werd gebruikt in het kader van de werkzaamheden. Daarom mocht de boete wel degelijk aan het bedrijf worden opgelegd.

Het gerechtshof bevestigt hiermee de uitspraak van de kantonrechter. Ook hoeft de gemeente geen proceskosten te vergoeden, omdat er geen fout is gemaakt bij het opleggen van de boete.

Twee doden gevonden in auto die van Calandbrug in Rotterdam reed

ROTTERDAM – In een auto die zondagnacht van de Calandbrug in Rotterdam reed zijn twee overleden personen aangetroffen, zo meldt de politie maandagochtend. Hoe de auto in het water terechtkwam, is nog niet duidelijk.

De auto reed rond 01.00 uur van de brug bij de Botlek. Rond 08.15 uur maandagochtend is de auto uit het water gehaald.

Volgens een woordvoerster van Rijkswaterstaat stond de brug rond 01.00 uur open. De brugwachter zag toen de brug dichtging dat de slagboom kapot was. Daarop heeft deze persoon de hulpdiensten gebeld. De politie gaat er volgens een woordvoerster vanuit dat de auto inderdaad door de slagbomen heen is gereden en toen in het water is beland.

Duikers zochten in de nacht naar de auto. Die lag volgens de politie uiteindelijk “behoorlijk diep”. De politie onderzoekt wie de twee overleden personen waren.

PETRONAS Lubricants International gaat samenwerking aan met Autohero

AARTSELAAR – PETRONAS Lubricants International (PLI), wereldleider in smeermiddelentechnologie met zijn Fluid Technology Solutions™, gaat een strategisch partnerschap aan met Autohero. Autohero is het retailmerk van AUTO1 Group, Europa’s leidende digitale automotiveplatform voor de aan- en verkoop van tweedehandsauto’s. Deze samenwerking benadrukt de toewijding van AUTO1 Group om Autohero-klanten de beste kwaliteit auto’s aan te bieden. PETRONAS Syntium is voorkeursleverancier van smeermiddelen voor Autohero-productiecenters in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Spanje, België en Nederland.

Autohero is de grootste onafhankelijke dealer in Europa. Het bedrijf is actief sinds 2020 in negen Europese landen en biedt duizenden tweedehandsauto’s van verschillende merken en modellen. Alle voertuigen worden grondig geïnspecteerd en gereviseerd in de productiecenters van Autohero. Klanten kunnen gebruik maken van diverse extra diensten, waaronder financiering, snelle levering aan huis per Autohero-truck of de auto ophalen bij een Autohero-locatie. Dit alles met de mogelijkheid om hun huidige auto in te ruilen en een 21-dagen-geld-terug-garantie.

PLI loopt voorop in de smeermiddelensector met geavanceerde oplossingen, waaronder PETRONAS Syntium met CoolTech+ technologie, die hitte beheerst en de motor efficiëntie maximaliseert, terwijl het brandstofverbruik wordt verlaagd.

Dankzij deze samenwerking krijgen de productiecenters van Autohero toegang tot de meest geavanceerde smeermiddeloplossingen van PLI. Naast de levering van PETRONAS Syntium biedt PLI ook uitgebreide ondersteuning, diepgaande technische trainingen over smeermiddelen voor Autohero-medewerkers en on-demand technische diensten, waarmee de operationele efficiëntie wordt verbeterd.

Giuseppe Pedretti, Regional Managing Director EMEA bij PETRONAS Lubricants International, zegt: “Onze strategische samenwerking met Autohero weerspiegelt onze gezamenlijke inzet voor innovatie, kwaliteit en klanttevredenheid. Dit partnerschap maakt het mogelijk om hoogwaardige smeermiddelen te leveren aan de productiecenters van Autohero in Europa en versterkt onze marktpositie. Samen zetten we stappen om de mobiliteit van de toekomst verder te ontwikkelen.”

David Len, Director of Production Europe bij AUTO1 Group, voegt toe: “De samenwerking met PETRONAS Lubricants International is een verdere bevestiging van de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze dienstverlening in Europa. Door PETRONAS Syntium smeermiddelen te integreren in onze productiecenters, garanderen we dat onze klanten voertuigen krijgen die voldoen aan de hoogste normen op het gebied van prestaties en efficiëntie. Dit partnerschap onderstreept onze toewijding aan het leveren van transparante en uitzonderlijke ervaringen aan onze klanten, terwijl we nieuwe maatstaven blijven stellen in de occassionmarkt.”

Nederlandse ondernemer Laurens Last neemt Heesen Yachts volledig over

Laurens Last (links) samen met CEO van Heesen Niels Vaessen.

OSS – Scheepswerf Heesen Yachts, bekend om het bouwen van hoogwaardige aluminium en stalen motorjachten, kondigt met trots de volledige overname door de Nederlandse ondernemer en investeerder Laurens Last aan. Deze overname garandeert een gezonde toekomst voor Heesen Yachts en zorgt dat de reputatie van innovatie, vakmanschap én toewijding behouden blijft.

Laurens Last, een ervaren ondernemer en gepassioneerd jachtliefhebber, brengt niet alleen decennialange zakelijke ervaring mee, maar ook een persoonlijke band met de sector. Zijn overname van Heesen betekent een versteviging van de financiële basis van het bedrijf.

“Deze overname is meer dan een investering – het is een droom”, aldus Last. “Heesen vertegenwoordigt het summum van Nederlandse techniek en maritieme kennis. Ik ben vereerd dat ik eigenaar mag worden en mag bijdragen aan een nog sterker merk voor de volgende generaties.”

Heesen maakte onlangs de financiële cijfers van 2024 bekend – een recordomzet van €209 miljoen euro en een EBITDA van €17 miljoen euro. Onder leiding van Last zal Heesen Yachts zich blijven richten op de wereldwijde verkoop, de technologische innovatie en de kwaliteit in jachtontwerp en -bouw.

Niels Vaessen, CEO van Heesen Yachts: “We zijn ontzettend blij om Laurens Last welkom te heten in de Heesen-familie. Zijn profiel past perfect bij ons: een succesvolle Nederlandse ondernemer met een oprechte passie voor jachten. Zijn visie en toewijding zorgen ervoor dat we onze cultuur, die onze klanten zo waarderen, behouden en dat Heesen zich tegelijkertijd kan richten op een mooie toekomst. We zijn extra verheugd dat wij met Laurens een nieuwe Nederlandse eigenaar mogen verwelkomen. We zeggen bij Heesen Yachts namelijk niet voor niets: ‘Crafted in Holland, home of yacht building.’ ”

Heesen blijft de enige volledig geïntegreerde jachtbouwer in Nederland. Met de ultramoderne scheepswerf en de eigen luxe interieurafdeling heeft het bedrijf controle in elke fase van het bouwproces – van concept en engineering tot de uiteindelijke afwerking. Deze aanpak zorgt voor een ongeëvenaarde kwaliteit, efficiëntie en een hierop aansluitende klantervaring.

De overname versterkt Heesen’s ambitie om de grenzen van jachtontwerp en -bouw te verleggen, de nieuwste technologieën te blijven gebruiken en nieuwe industriestandaarden te zetten bij de op maat gemaakte jachten.

Miljardair Ackman: Trump voert ‘economische kernoorlog’

NEW YORK – De bekende Amerikaanse zakenman en miljardair Bill Ackman zegt dat president Donald Trump met zijn importheffingen tegen de rest van de wereld een “economische kernoorlog” voert. Ackman had tijdens de verkiezingscampagne nog zijn steun uitgesproken voor Trump.

Ackman, de topman van investeringsbedrijf Pershing Square Holdings, zegt in een bericht op X dat Trump een pauze moet houden met zijn tarieven en dat handelsgeschillen via onderhandelingen moeten worden opgelost. De president dreigt volgens Ackman het vertrouwen van het internationale bedrijfsleven te verliezen.

“De president heeft de mogelijkheid om een time-out van 90 dagen uit te roepen. Maar als we juist een economische kernoorlog gaan voeren met elk land in de wereld, dan zullen bedrijfsinvesteringen tot stilstand komen, consumenten hun portemonnees sluiten en brengen we ernstige schade toe aan onze reputatie in de wereld, wat mogelijk tientallen jaren kan duren om te herstellen”, aldus Ackman.

‘Ernstig negatieve’ gevolgen

Door de heffingen is er op de financiële markten vrees voor een wereldwijde recessie en zijn de beurskoersen keihard gedaald. Ackman stelt dat er “enorme en disproportionele heffingen” zijn opgelegd tegen zowel vrienden als vijanden en dat het vertrouwen in de Verenigde Staten als handelspartner en investeringsmarkt wordt vernietigd.

De miljardair waarschuwt dat de gevolgen voor de VS en de miljoenen Amerikanen die Trump hebben gesteund “ernstig negatief” zullen zijn, vooral voor mensen met lage inkomens die al last hebben van economische stress. “Dat is niet waarvoor we gestemd hebben.” Ackman zegt dat als zo door wordt gegaan er een “zelf gecreëerde economische nucleaire winter” komt.

Nieuwe Generatie DAF nu ook op B100 biodiesel

EINDHOVEN – Voor transporteurs die willen overstappen op duurzame B100 biodiesel, is de Nieuwe Generatie DAF XF, XG of XG+ nu ook leverbaar met een speciaal hiervoor ontwikkelde PACCAR MX-13-motor. De nieuwe krachtbron is beschikbaar voor zowel trekkers als bakwagens.

B100 biodiesel, ook wel bekend als FAME (Fatty Acid Methyl Esters) of RME (Rapeseed Methyl Esters) biodiesel, is een brandstof die volledig geproduceerd wordt uit hernieuwbare, plantaardige oliën en vetten. Ten opzichte van fossiele diesel, reduceert B100 de CO2-uitstoot ‘well-to-wheel’ met tot 90 procent. Het is daarmee vergelijkbaar met HVO (Hydrotreated Vegetable Oil).

Voor een zo laag mogelijke CO2-uitstoot, wordt de voor B100-geschikte MX-13 (355 kW/480 pk) voorzien van speciaal ontwikkelde software die rekening houdt met onder meer de lagere calorische waarde van de biodiesel.

Ecologische voetafdruk

“Met de introductie van de MX-13-motor voor biodiesel, bieden we transporteurs die inzetten op duurzaam transport een extra alternatief. Alle DAF trucks met een verbrandingsmotor zijn al geschikt voor HVO maar in sommige regio’s is B100 beter verkrijgbaar”,  zegt DAF Trucks Chief Engineer Jeroen van den Oetelaar.

“Met de B100-oplossing bieden we vervoerders nu – naast HVO en onze elektrische aandrijflijnen – nog een alternatief om hun ecologische voetafdruk te reduceren, zonder concessies te doen aan de betrouwbaarheid van het voertuig.”

×