Clicky

vrijdag 4 juli 2025 - 22:40 uur
Home Blog Pagina 64

Tweede Kamerverkiezingen zijn op 29 oktober

DEN HAAG – De Tweede Kamerverkiezingen zijn op 29 oktober. Dat heeft demissionair minister Judith Uitermark van Binnenlandse Zaken bekendgemaakt na afloop van de ministerraad. De Kiesraad had deze datum ook al voorgesteld.

Na de val van het kabinet, sprak de Tweede Kamer deze woensdag uit zo snel mogelijk verkiezingen te willen. De Kiesraad ziet 29 oktober als eerst mogelijke optie. Dat geeft gemeenten en partijen de tijd om de verkiezingen voor te bereiden.

Volgens de NSC-bewindsvrouw is de gekozen datum “een combinatie van zorgvuldigheid en snelheid”. Eerder kan niet, ook vanwege de herfstvakantie “mensen moeten wel thuis zijn.” Normaal gesproken hebben de verantwoordelijke instanties negen maanden om verkiezingen voor te bereiden, nu is dat de helft.

Bovendien moet er op praktisch gebied nog veel gebeuren, aldus Uitermark. “13,5 miljoen stempassen drukken en versturen,” onder andere. En, “we willen dat mensen in het buitenland kunnen stemmen en dat nieuwe partijen de kans krijgen om zich te registreren.”

Twaalf gewonden na contact met onbekende stof in DHL-distributiecentrum bij Neurenberg

Foto: Adobe Stock

LANGENZENN – In een distributiecentrum van DHL in het Duitse Langenzenn, nabij Neurenberg, zijn vrijdag zeker twaalf medewerkers gewond geraakt door een onbekende stof in een pakket. Zeven van hen zijn naar het ziekenhuis gebracht. De hulpdiensten rukten massaal uit en het pand is volledig ontruimd.

Volgens de politie werd in de loop van de ochtend een verdacht pakket aangetroffen waar een nog onbekende stof uit lekte. Medewerkers die in aanraking kwamen met het pakket kregen gezondheidsklachten, vermoedelijk veroorzaakt door een wit poeder aan de buitenzijde van het pakket.

De stof veroorzaakte huid- en luchtwegirritaties.

De brandweer zette een speciale decontaminatie-eenheid in. In totaal zijn 35 mensen door een nood-douche geleid om mogelijk schadelijke stoffen van huid en kleding te verwijderen.

Een woordvoerder van de politie benadrukt dat er geen gevaar is geweest voor de omwonenden. Het onderzoek naar de exacte aard van de stof en de herkomst van het pakket loopt nog.

Openbaar Ministerie vervolgt Jan Roos voor opruiing

LEEUWARDEN – Het Openbaar Ministerie (OM) gaat Jan Roos vervolgen voor opruiing, zegt een woordvoerder van het OM in Noord-Nederland. De zaak wordt behandeld door een politierechter in Leeuwarden. De zittingsdatum is nog niet bekend.

Het OM maakte in november bekend dat het een strafrechtelijk onderzoek was begonnen naar uitlatingen van Roos op het YouTubekanaal Roddelpraat. In de video raadde hij inwoners van Ameland aan zich te verenigen “met hooivorken en fakkels” en journalisten “van het eiland af te trappen”. Het OM zag dat als “oproepen tot geweld en een suggestie hoe om te gaan met journalisten op Ameland op en rond het sunneklaasfeest”. Roos werd aangehouden en verhoord.

De presentator zegt vrijdag dat hij eerder door het OM was benaderd voor een voorwaardelijk sepot. Dat betekende volgens hem dat hij excuses moest aanbieden voor “een grap in een satirisch programma”. Daar ging Roos niet in mee.

EU-kopstukken spreken steun uit voor ICC-rechters na sancties VS

BRUSSEL – EU-kopstukken benadrukken dat zij achter het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag blijven staan, nadat de Amerikaanse overheid vier rechters op de sanctielijst heeft gezet. Volgens voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen moet het hof “vrij kunnen handelen zonder druk”.

“Het ICC roept daders van de ernstigste misdaden ter wereld ter verantwoording en geeft slachtoffers een stem”, schrijft ze op X. De gehele Commissie steunt het hof en al zijn medewerkers, aldus Von der Leyen.

Voorzitter van de Europese Raad António Costa noemt het hof op X “een hoeksteen van internationale rechtspraak”. Het hof keert zich niet tegen landen, maar tegen “straffeloosheid”, schrijft Costa.

De VS legt de sancties op tegen de rechters omdat ze deelgenomen zouden hebben aan “de onwettige en ongegronde acties van het Strafhof tegen Amerika of onze nauwe bondgenoot Israël”, zei minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio.

Grote besparing mogelijk bij renovaties van kademuren, blijkt uit proef

Foto: Havenbedrijf Rotterdam

ROTTERDAM – Grote besparing mogelijk bij renovaties van kademuren, blijkt uit proef
Havenbedrijf Rotterdam heeft in samenwerking met EECV, ingenieursbureau Witteveen+Bos, aannemer De Klerk en Ingenieursbureau Rotterdam een zogenoemde trekproef uitgevoerd op een set bestaande ankerpalen aan de Dintelhaven in Rotterdam-Europoort. Daaruit bleek dat de palen een veel grotere trekcapaciteit hebben dan gedacht. Dat betekent, bij een eventuele renovatie van de kademuur, een lagere milieu-impact en een grote besparing in de kosten.

Ankerpalen zorgen ervoor dat een kademuur op zijn plaats wordt gehouden. Bij een trekproef wordt gemeten bij hoeveel kracht de palen zouden bezwijken. De proef past bij de ambitie van Havenbedrijf Rotterdam om duurzame infrastructuur te ontwikkelen. Daarbij is het verlengen van de levensduur van de infrastructuur een belangrijk onderdeel.
Uit drie uitgevoerde trekproeven blijkt dat de ankerpalen meer trekcapaciteit hebben dan verwacht: meer dan theoretisch berekend volgens de huidige normen. Dit betekent dat er voldoende trekcapaciteit aanwezig is op de ankerpalen.

Geen extra ankers

“Er zijn dan bij een renovatie geen extra ankers nodig om, met een betonschort, de bovenste meters van de stalen wand te beschermen tegen corrosie”, vertelt Caroline Bosschieter, die bij Havenbedrijf Rotterdam als project engineer werkt. Betonschort is extra beton om het staal van de kademuur te beschermen. “Omdat er geen extra ankers hoeven te worden aangebracht, zorgt dit voor een lagere milieu-impact. Daarnaast bespaart dit veel kosten.”

De beproefde ankerpalen aan de Dintelhaven zijn aangebracht in 1968 in het verlengde van de kademuur van EECV, met het oog op een nooit gerealiseerde uitbreiding. De proef is in goed overleg met EECV uitgevoerd om zo de operatie niet te hinderen. Havenbedrijf Rotterdam wil de kademuur aan de Dintelhaven verlengen door een betonschort te brengen over de bovenste meters staal. Dit betonschort heeft extra horizontale en verticale kracht op de kademuur.

Grotere draagkracht na verloop van tijd

Het was de verwachting dat de ankerpalen geotechisch zouden bezwijken bij een trekkracht van1500 kilonewton (de wrijvingsweerstand van de paal), maar dat is niet gebeurd. Bij een trekkracht van 1600 kilonewton was er nauwelijks beweging van de ankerpalen. Twee ankerpalen zijn zelfs getest tot en met 2400 kilonewton trekkracht zonder enige vervorming.

De proef heeft laten zien dat in dit geval de tijd in ons voordeel werkt. De specifieke ankerpalen, Peiner Stahl Pfähle-ankerpalen, laten namelijk na verloop van tijd een grotere draagkracht zien. Iets wat we in de berekeningen nog niet meenemen, maar met deze proeven wel kunnen aantonen.

Kennis delen

De partijen zijn blij met de uitkomsten en de met samenwerking. Bosschieter: “De komende tijd gaan we kijken hoe we de nu opgedane kennis kunnen gebruiken bij de renovatie van kademuren met soortgelijke ankerpalen.”

Verdeling vrijgevallen kabinetsposten PVV is volgens Schoof een hele puzzel

DEN HAAG – De verdeling van de vrijgevallen kabinetsposten is “een hele puzzel”, aldus premier Dick Schoof. Voor de ministerraad vrijdag is er volgens hem nogmaals over overlegd en later in de middag is opnieuw overleg.

Alle drie de coalitiepartijen zouden de portefeuille Asiel en Migratie willen. “Ik snap de voorliefde voor dit prachtige onderwerp”, zei de minister-president. Door het vertrek van de PVV moeten negen kabinetsposten opnieuw worden verdeeld.

Donderdag spraken Schoof, de vicepremiers en de fractieleiders van VVD, NSC en BBB voor het eerst over het onderwerp. Vicepremier en minister van Sociale Zaken Eddy van Hijum (NSC) noemde het toen ook al een “flinke puzzel”.

Deal Unox en Zwanenberg leidt tot zorgen over rookworstprijzen

DEN HAAG – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) doet langer onderzoek naar de geplande overname van Unox door Zwanenberg. De deal kan volgens de toezichthouder leiden tot hogere prijzen voor de producten van de bedrijven, omdat beide onder meer rookworsten en houdbare soepen verkopen aan supermarkten.

Levensmiddelenconcern Unilever kondigde in december de verkoop aan van Unox aan vleesproductenmaker Zwanenberg. Zwanenberg maakt vooral producten voor supermarkten die ze vervolgens onder hun huismerk verkopen. Unox verkoopt producten als rookworsten en soepen onder de eigen merknaam.

De belangrijkste concurrenten van Unox zijn waarschijnlijk huismerken van supermarkten, waarin Zwanenberg een grote speler is.

Merktrouw

Uit het eerste onderzoek van de toezichthouder blijkt dat Unox een belangrijke positie op de markt heeft voor vleesconserven en houdbare soepen. Het is voor supermarkten belangrijk om producten van Unox aan te bieden, omdat veel mensen merktrouw zijn, aldus de ACM. Klanten vertrekken mogelijk naar een andere supermarkt als die producten er niet zijn.

“Op basis van haar eerste onderzoek ziet de ACM het risico dat Zwanenberg met de overname van Unox een te sterke onderhandelingspositie richting supermarkten krijgt. Daardoor kunnen mensen te maken krijgen met hogere prijzen voor bijvoorbeeld rookworsten”, redeneert de ACM.

Risico onderzoeken

De ACM wil dit risico nu verder onderzoeken. Als Zwanenberg en Unox verder willen met het overnameplan, kunnen ze een vergunningaanvraag indienen bij de ACM.

Zwanenberg maakt nu al een groot deel van de Unox-producten. Na de overname is Zwanenberg eigenaar van het merk Unox en neemt het ook de verkoop van deze producten aan supermarkten op zich. Unox was bijna honderd jaar onderdeel van Unilever.

Zwaar ongeval op A2 bij Gelsenkirchen: auto botst op verkeersbeveiligingsvoertuig

Foto: Duitse Politie

GELSENKIRCHEN – Op de Duitse snelweg A2 richting Hannover is donderdagavond 5 juni rond 20:36 uur een ernstig ongeval gebeurd ter hoogte van Gelsenkirchen. Een personenauto botste daar met grote kracht op een verkeersbeveiligingsaanhanger die was gekoppeld aan een vrachtwagen.

Het ongeval vond plaats vlak voor de tunnel op de A2. De aanhanger, die bedoeld was voor wegwerkzaamheden, werd door de klap onder het trekkende voertuig geschoven. Op het moment van het ongeval bevond zich niemand in het werkvoertuig.

De bestuurder van de personenauto werd bij aankomst van de hulpdiensten al door omstanders verzorgd. De brandweer zette direct zwaar materieel in om het slachtoffer te bevrijden. Met behulp van een hydraulisch redmiddel werd een opening gemaakt in de achterkant van de auto om de bestuurder op een veilige manier uit het voertuig te halen.

De automobilist raakte zwaargewond en is onder begeleiding van een arts naar het Knappschaft-ziekenhuis in Gelsenkirchen-Buer gebracht.

De brandweer was met 40 hulpverleners ter plaatse, afkomstig van de kazernes Buer, Hassel en Heßler, aangevuld met vrijwillige brandweerlieden uit Erle-Nord en Buer.

Musk staat open voor afkoelingsperiode in vete met Trump

WASHINGTON – Elon Musk zou openstaan voor een afkoelingsperiode in de vete met de Amerikaanse president Donald Trump. De meningsverschillen tussen de twee ontaardden donderdag in een publieke ruzie.

Miljardair Bill Ackman, een bondgenoot van zowel Trump als Musk, postte op X dat ze “vrede moeten sluiten ten behoeve van ons geweldige land”, waarop Musk antwoordde: “Je hebt geen ongelijk.”

Nieuwssite Politico schrijft dat ook het Witte Huis uit zou zijn op een verzoening. Functionarissen zouden een telefoongesprek tussen de twee hebben gepland voor later op vrijdag.

Afzetting Trump

Eerder had Musk opgeroepen tot Trumps afzetting. Ook suggereerde hij dat Trump de openbaarmaking van dossiers over de in ongenade gevallen New Yorkse financier Jeffrey Epstein tegenhield vanwege zijn eigen aanwezigheid in die dossiers.

Trump stelde op zijn beurt voor om de overheidscontracten van de miljardair te beëindigen, na de herhaalde aansporingen van Musk aan de Republikeinen om tegen de belastingwetgeving van Trump te stemmen, omdat die het tekort zou vergroten.

Gratis app Whale Alert nu ook in Europa gelanceerd

DEN HAAG – International Fund for Animal Welfare (IFAW) en Conserve IO lanceren de mobiele app ‘Whale Alert’ nu ook in Europa. Gebruikers kunnen in de app een melding maken als ze een walvis spotten, zodat vaartuigen hun routes of snelheden kunnen aanpassen en zo het risico op aanvaringen met walvisachtigen wordt verminderd. De gratis app, die in 2012 voor het eerst in Noord-Amerika werd gelanceerd, wordt in Europese wateren geïntroduceerd met de steun van GREENOV.

Jaarlijks varen meer dan twee miljoen schepen door Europese wateren. Scheepvaartroutes vallen samen met migratieroutes en ook met voedsel- en broedgebieden van veel walvissoorten, waardoor ze het risico lopen op aanvaringen die kunnen leiden tot ernstig letsel en een pijnlijke dood.

“Elk jaar zijn talloze walvissen slachtoffer van aanvaringen met schepen. Deskundigen waarschuwen dat de gerapporteerde gevallen slechts het topje van de ijsberg zijn. Voor elke gedocumenteerde aanvaring met een schip worden naar schatting nog eens 20 walvissen niet gemeld. Whale Alert biedt de cruciale ontbrekende schakel en stelt iedereen op zee in staat om walvissen te helpen beschermen, voordat het te laat is”, zegt Zaan Olivier, programmamanager bij IFAW.

In de app zijn nu beschermde zeegebieden en maatregelen voor zeezoogdieren in Europa geïntegreerd. Ook schat een nieuwe indicator het risico op aanvaringen tijdens de navigatie, gebaseerd op de grootte, snelheid en locatie van het vaartuig. Gebruikers kunnen uiteindelijk ook nog de status van “vertrouwde waarnemer” krijgen als ze meerdere relevante waarnemingen doen en de certificering behalen.

“Whale Alert stelt zowel oceaanliefhebbers als maritieme professionals in staat om betrokken te zijn bij de bescherming van walvissen en tegelijkertijd op de hoogte te blijven van de geldende regelgeving voor en tijdens het varen, met instructies over wat ze moeten doen en waar ze moeten afremmen als er onlangs een walvisachtige is gezien,” zegt Damien Demoor, oprichter en CEO van GREENOV.

Dankzij de gebruiksvriendelijke interface kunnen mensen niet alleen meldingen doen en inzien, maar kunnen de waargenomen soorten ook worden geïdentificeerd. De geregistreerde waarnemingen worden automatisch naar een centrale database gestuurd, die biologen gebruiken om meer inzicht te krijgen in de aanwezigheid, voeding en migratiepatronen van verschillende soorten walvissen.

“Waarschuwingen werken met behulp van de ingebouwde GPS-technologie in smartphones en tablets. De applicatie waarschuwt gebruikers wanneer ze zich in de buurt van een walvis bevinden. Dit stelt hen in staat om hun route en snelheid aan te passen om een aanvaring te helpen voorkomen. Tegelijkertijd wordt het gemakkelijker om te navigeren in een netwerk van overlappende en veranderende beschermingsgebieden en scheepvaartroutes”, legt Virgil Zetterlind, medeoprichter van Conserve.IO, uit.

De Whale Alert app is gratis te downloaden via de Apple App Store en Google Play.

Duitse export gedaald na Trumps importheffingen

WIESBADEN – Bedrijven in Duitsland hebben in april minder geëxporteerd. De Duitse export had duidelijk last van importheffingen die de Amerikaanse president Donald Trump instelde op goederen die de Verenigde Staten binnenkomen.

De grootste economie van de Europese Unie verkocht 2,1 procent minder aan het buitenland in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar, meldt het Duitse federale statistiekbureau Destatis. Ten opzichte van maart daalde de export 1,7 procent. De uitvoer naar de VS zakte in vergelijking met april 2024 met 6,3 procent. Vergeleken met maart ging het om een afname van ruim 10 procent.

Destatis meldde ook dat de omvangrijke Duitse industrie in april 1,8 procent minder produceerde dan een jaar eerder. In vergelijking met maart ging het om een daling van 1,4 procent.

Waarschuwingsperiode eerste zero-emissiezones eindigt op 30 juni

Zero-emissiezone
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Maandag 30 juni eindigt in de eerste gemeenten de waarschuwingsperiode voor de zero-emissiezone. Dit geldt voor Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Gouda, Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle. Ondernemers en particulieren die vanaf 1 juli deze zones betreden met een bestelauto of vrachtauto die geen toegang heeft, riskeren een boete.

Sinds 1 januari 2025 hebben de eerste zeventien gemeenten in Nederland een zero-emissiezone ingevoerd. Dit betekent dat bestelauto’s en vrachtwagens die na deze datum op kenteken zijn gezet alleen nog in deze zones mogen rijden als ze uitstootvrij zijn. Voor voertuigen die vóór 1 januari 2025 op kenteken stonden, geldt een gefaseerde overgangsperiode.

Op dit moment zijn er drie groepen voertuigen die geen toegang hebben tot de zero-emissiezones: bestelauto’s met emissieklasse 4 of lager, nieuwe bestel- en vrachtwagens die in 2025 op kenteken zijn gezet en vrachtwagens die vóór 1 januari 2017 op kenteken zijn gezet.

De zero-emissiezones gelden niet voor personenauto’s, maar gelden wel voor alle bestel- en vrachtwagens die rijden op een fossiele brandstof zoals LPG, benzine en diesel. Dit is anders dan bij milieuzones, die ook voor personenauto’s gelden.

Bestelauto’s met emissieklasse 4 of lager

Vanaf 1 januari 2025 hebben de meest vervuilende bestelauto’s geen toegang meer tot de zero-emissiezones. Dat zijn de voertuigen met emissieklasse 4 of lager. Voor andere bestaande bestelauto’s geldt een overgangsregeling. Zo hebben bestelauto’s van vóór 1 januari 2025 met emissieklasse 5 tot 1 januari 2027 toegang tot de zero-emissiezones. Bestelauto’s van vóór 1 januari 2025 met emissieklasse 6 hebben nu tot 1 januari 2028 toegang, maar het kabinet is van plan deze overgangsregeling te verlengen tot 1 januari 2029.

Nieuwe voertuigen met kenteken vanaf 2025

Nieuwe bestel- en vrachtwagens die in 2025 op kenteken zijn gezet (Datum Eerste Toelating vanaf 1 januari 2025) moeten emissievrij zijn om toegang te hebben. Er zijn een aantal uitzonderingen. Die zijn te vinden op opwegnaarzes.nl/toegangsregels.

Vrachtwagens met kenteken voor 2017

Vrachtwagens die voor 1 januari 2017 op kenteken zijn gezet, hebben geen toegang meer tot de zero-emissiezones. Voor vrachtwagens gelden een aantal uitzonderingen. Die zijn te vinden op opwegnaarzes.nl/toegangsregels.

Ontheffingen

In sommige gevallen is het mogelijk om ontheffing aan te vragen voor voertuigen die geen toegang hebben tot de zero-emissiezones. Bijvoorbeeld als je het voertuig alleen voor privégebruik hebt en nooit zakelijk inzet. Of als het voertuig voor minimaal 500 euro is aangepast vanwege een handicap.

Op de website van de RDW kunnen ondernemers en particulieren terecht voor informatie, de voorwaarden en het aanvragen van ontheffingen. Gemeenten zijn zelf verantwoordelijk voor de invulling van de zero-emissiezones. Hierdoor kunnen regels rondom de toegang en ontheffingen per gemeente verschillen.

Let op: het aanvragen van een ontheffing neemt enkele weken in beslag, met uitzondering van een dagontheffing voor eenmalige toegang tot een zero-emissiezone. Die is direct online geregeld. Het voertuig heeft pas toegang op het moment dat een ontheffing is verleend.

Doe de kentekencheck

Sommige bestel- en vrachtwagens hebben nu of in de toekomst geen toegang meer tot de zero-emissiezones. Met de kentekencheck zien ondernemers en particulieren meteen tot wanneer hun voertuig toegang heeft.

Schoner vervoer voor een betere leefomgeving

Zero-emissiezones zorgen voor een fijnere leefomgeving en een beter klimaat. Want schonere voertuigen verlagen de CO2-uitstoot, zorgen voor schonere lucht en voorkomen geluidshinder en overlast. Kijk voor meer informatie over de zero-emissiezones op opwegnaarzes.nl. Hier staan ook handige tools die helpen bij de overstap naar uitstootvrij vervoer.

Uitstoot nieuwe auto’s in Europa voor het eerst in jaren gestegen

BRUSSEL – De jarenlange daling van de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Europa lijkt te zijn gestokt. Vorig jaar stootten nieuwe personenauto’s gemiddeld 106,8 gram CO2 per kilometer uit, zo blijkt uit voorlopige cijfers van het Europees Milieuagentschap (EEA) waarover de Belgische krant De Tijd eerder berichtte.

In 2023 stootten auto’s in de Europese Unie, Noorwegen en IJsland gemiddeld 106,4 gram CO2 per kilometer uit.

Tussen 2019 en 2023 daalde de uitstoot van nieuwe auto’s met 28 procent. Dat was volgens het EEA voor het grootste deel te danken aan de groei van het elektrische wagenpark in de EU, dat groeide tot een marktaandeel van bijna 24 procent.

Nederland was vorig jaar volgens voorlopige EEA-cijfers een van de koplopers met schone nieuwe auto’s, met gemiddeld 65,3 gram CO2-uitstoot per kilometer. Alleen Noorwegen, Zweden, Denemarken en Finland deden het beter. Het gaat hier om nieuw verkochte auto’s, dus het effect van tweedehands wagens is niet meegerekend.

Transportsector boekte 5,5 procent meer omzet in eerste kwartaal 2025

DEN HAAG – Transportbedrijven in Nederland hebben in het eerste kwartaal van 2025 5,5 procent meer omzet geboekt dan in dezelfde periode een jaar eerder. Daarmee is het het vijfde kwartaal op rij waarin de sector een omzetgroei laat zien, zo blijkt vrijdag uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De omzet nam toe in alle deelbranches van de transportsector. De sterkste groei was opnieuw zichtbaar bij bedrijven die zich bezighouden met opslag en overige vervoersdiensten. Deze branche zag de omzet stijgen met 7,7 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024.

Ook de luchtvracht (+6,2 procent) en het vervoer over land, waaronder wegvervoer, profiteerden van de positieve trend en groeiden met respectievelijk 6,2 en 4,9 procent. De omzetstijging in de post- en koeriersbranche (+1,5 procent) en het watervervoer (+1,2 procent) bleef wat gematigder.

Prijzen stijgen licht, maar verschillen sterk per branche

De gemiddelde prijzen in de transport- en opslagsector lagen in het eerste kwartaal 2,5 procent hoger dan een jaar eerder. Toch liepen de prijsontwikkelingen sterk uiteen. Zo daalden de prijzen in het goederenvervoer over zee en kustvaart met 6 procent, evenals in de binnenvaart (-2,4 procent), waar de prijzen al twee jaar dalen.

Aan de andere kant stegen de prijzen bij verhuisdiensten met 6 procent. Volgens het CBS is de vraag naar verhuisdiensten toegenomen door het gestegen aantal woningverkopen.

Aantal faillissementen op laagste niveau in twee jaar

Het aantal faillissementen in de transportsector is in het eerste kwartaal van 2025 gedaald naar 54 bedrijven, elf minder dan in het vierde kwartaal van 2024. Dit is het laagste aantal faillissementen in twee jaar tijd, en het derde opeenvolgende kwartaal waarin het aantal faillissementen afneemt.

Ondernemersvertrouwen verder gedaald

Ondanks de omzetgroei is het ondernemersvertrouwen in de sector opnieuw gedaald. Aan het begin van het tweede kwartaal van 2025 kwam het vertrouwen uit op -12, een verdere daling ten opzichte van een kwartaal eerder (-8,3). Transportondernemers zijn daarmee negatiever gestemd dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer, bij wie het vertrouwen op -7,5 ligt.

Koopwoningen in bijna alle gemeenten duurder in eerste kwartaal

DEN HAAG – De prijzen van bestaande koopwoningen zijn in het eerste kwartaal van 2025 in bijna alle gemeenten gestegen ten opzichte van vorig jaar, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De huizenprijzen stegen gemiddeld met 10,9 procent in de eerste drie maanden van het jaar. De stijgende trend, die in de meeste gemeenten zichtbaar is, zette daarmee door.

De prijzen van bestaande koopwoningen bereikten in juli 2022 een piek. Daarna sloeg de trend om en daalden de prijzen enige tijd. Sinds juni 2023 is de trend volgens het CBS weer stijgend. In de meeste grotere gemeenten was dit beeld zichtbaar. In veel kleinere gemeenten was er niet of in mindere mate sprake van een daling in 2022 en een omslag eind 2023. Deze gemeenten vertoonden veelal slechts een afvlakking van de prijsstijgingen.

De prijzen stegen in Bunnik het meest met 19,8 procent, gevolgd door Waddinxveen met 18,7 procent en Gouda met 18 procent. Texel en Vught waren de enige twee gemeenten met dalende huizenprijzen ten opzichte van vorig jaar. De prijzen daalden daar respectievelijk met 1,4 procent en 0,1 procent.

11 procent hoger

Het CBS meldde eerder al dat de prijzen ook aan het begin van het tweede kwartaal verder zijn gestegen. Zo lagen de prijzen van bestaande koopwoningen in april gemiddeld 10,2 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Gemiddeld kostte een woning 472.054 euro. Volgens het CBS liggen de prijzen inmiddels gemiddeld 11 procent hoger dan tijdens de piek in juli 2022.

Dat huizen duurder worden heeft onder andere te maken met de vraag die veel groter is dan het krappe aanbod. Ook de dalende hypotheekrente heeft een rol gespeeld, evenals gestegen inkomens waardoor mensen meer te besteden hadden.

×