Clicky

zaterdag 10 mei 2025 - 21:12 uur
Home Blog Pagina 64

Zes jaar cel voor witwassen miljoenen en voorbereiden drugstransporten met inzet eigen chauffeurs

Foto: Adobe Stock | Thumbs

ZWOLLE – De rechtbank Overijssel heeft op dinsdag 8 april een 43-jarige man veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes jaar voor het medeplegen van gewoontewitwassen van bijna vier miljoen euro, het voorbereiden van drugstransporten en het bezit van munitie. De man maakte daarbij onder meer gebruik van zijn eigen vrachtwagenchauffeurs en voertuigen voor het transport van drugs.

De verdachte was betrokken bij meerdere geldtransporten tussen Nederland, Duitsland, Hongarije en Roemenië. Deze werden uitgevoerd met behulp van auto’s voorzien van verborgen ruimtes. Volgens de rechtbank is bewezen dat het in totaal ging om ruim 3,9 miljoen euro aan contant geld, waarvan de herkomst werd verhuld. Het geld was afkomstig uit criminele activiteiten.

Daarnaast verrichtte de man voorbereidingshandelingen voor de invoer van grote hoeveelheden cocaïne uit Colombia. In twee verschillende containers werd respectievelijk 23 en 108 kilo cocaïne aangetroffen. De drugs waren verstopt tussen ladingen frisdrank. De rechtbank stelt vast dat de verdachte actief betrokken was bij de organisatie van deze transporten. Uit tapgesprekken blijkt dat hij onder meer afspraken maakte over het ‘uithalen’ van drugs uit containers en over de verdeling van opbrengsten.

Opvallend detail: de man verklaarde dat hij beschikte over “eigen vrachtwagenchauffeurs” die de trailers uit de haven konden halen zodra de douane sein ‘groen’ gaf. Deze uitspraak onderstreept volgens de rechtbank hoe ver de organisatie van verdachte reikte binnen de logistieke keten.

Naast het witwassen en de drugsactiviteiten werd ook vastgesteld dat de man 19 stuks munitie van verschillende kalibers voorhanden had.

De rechtbank noemt de feiten ernstig en ondermijnend voor de samenleving. “De verdachte heeft een belangrijke rol gespeeld in een crimineel netwerk en bewust gebruikgemaakt van logistieke structuren, waaronder het wegtransport, om drugs en geldstromen te faciliteren,” aldus de rechter. De eis van het Openbaar Ministerie bedroeg twaalf jaar, maar de rechtbank achtte een gevangenisstraf van zes jaar passend.

Trump geeft bondgenoten voorrang boven China bij onderhandelingen

WASHINGTON – Het Witte Huis geeft de voorkeur aan onderhandelingen over importheffingen met bondgenoten en grote handelspartners zoals Japan en Zuid-Korea, boven China. Dat heeft een belangrijke adviseur van president Donald Trump gezegd.

“De president zal later bepalen of en wanneer gesprekken met China plaatsvinden, maar voor nu ligt de prioriteit bij de bestaande handelspartners”, aldus Kevin Hassett, directeur van de nationale adviesraad voor Economische Zaken van het Witte Huis.

Trump liet zich dinsdag positief uit over een mogelijke handelsdeal met Zuid-Korea na een telefoongesprek met de waarnemend president Han Duck-soo. “We hebben de randvoorwaarden en de kans op een geweldige deal voor beide landen”, meldde de Amerikaanse president op sociale media. “Hun topteam is onderweg naar de VS, en de zaken zien er goed uit. We hebben ook met veel andere landen te maken, die allemaal een deal willen maken met de Verenigde Staten.”

Volgens Trump wil China ook graag afspraken maken over handelstarieven. “Maar ze weten niet waar ze moeten beginnen. We wachten op hun oproep. Het zal gebeuren!”

Trumps opmerkingen versterkten het optimisme op de beursvloeren wereldwijd dat hij deals zou sluiten om de heffingen te verminderen of zelfs te voorkomen. In de afgelopen weken gaf hij tegenstrijdige signalen af over zijn bereidheid om vrijstellingen te overwegen voor bepaalde landen.

N206 bij Leiden tot woensdagochtend dicht door gat in weg

LEIDEN – Een deel van de N206 bij Leiden is sinds dinsdagmiddag dicht omdat er een gat in de weg zit, meldt de ANWB.

De provinciale weg is afgesloten in de richting van Zoetermeer, tussen Leiden en de A4. Vanaf 19.30 uur gaat de weg in beide richtingen dicht, aldus de ANWB.

Rijkswaterstaat verwacht dat het nog tot woensdagochtend 06.00 uur duurt voordat de weg is hersteld.

Het afgesloten deel van de N206, de Europaweg, is een belangrijke verbindingsweg tussen onder meer Leiden en de A4. De ANWB raadt mensen aan om te rijden via de Corbulotunnel in de N434. Die weg, onderdeel van de Rijnlandroute, verbindt de A44 en de A4 en ging vorig jaar open.

Veldkamp roept ambassadeur Israël ter verantwoording om Gaza

DEN HAAG – Minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) roept de ambassadeur van Israël ter verantwoording “om opheldering te komen geven over recente gebeurtenissen en ontwikkelingen in de Gazastrook”. Dat heeft de bewindsman aan de Tweede Kamer laten weten.

De ambassadeur wordt woensdag op het ministerie verwacht. Het kabinet veroordeelde vorige week al een aanval van de Israëlische strijdkrachten op een konvooi ambulances in Gaza, waarbij vijftien hulpverleners om het leven kwamen.

Een meerderheid van de Tweede Kamer had het kabinet ook gevraagd om de ambassadeur ter verantwoording te roepen over de aanval op het hulpkonvooi. Dat was opvallend genoeg een initiatief van de ChristenUnie en de VVD. Vooral de ChristenUnie staat bekend om haar pro-Israëlische houding.

Het voorstel van beide partijen kreeg steun van GroenLinks-PvdA, Volt, DENK, CDA, SP en D66. De grootste regeringspartij PVV vindt het “overdreven” om de ambassadeur te ontbieden, zei Geert Wilders eerder dinsdag. Hij noemde recente uitspraken van Veldkamp over Gaza en Israël “allemaal heel onhandig”.

De aanval op het konvooi vond plaats op 23 maart bij Rafah in het zuiden van Gaza. Volgens Israël waren de voertuigen niet herkenbaar, maar uit beelden bleek later dat ze hun zwaailichten aan hadden. Ze werden direct onder vuur genomen toen ze stopten.

Veldkamp zei zondag in het tv-programma Buitenhof dat de aanval een schending lijkt van het oorlogsrecht. Hij omschreef de Israëlische actie als “buitengewoon ernstig” en heeft bij zijn Israëlische ambtgenoot aangedrongen op een onderzoek.

Vijf hulporganisaties pleitten maandag nog bij premier Dick Schoof en Veldkamp voor meer actie tegen Israël omdat het land de internationale rechtsorde schendt in Gaza. Ze wezen erop dat hulpverleners hun werk niet kunnen doen omdat het te onveilig is. Ook laat Israël geen hulp en stroom meer toe tot Gaza.

Het kabinet zet in op het diplomatieke spoor en wil niets weten van hardere maatregelen zoals sancties tegen Israël, waar de hulporganisaties en een deel van de oppositie om vragen. Dat komt ook omdat de coalitiepartijen verdeeld zijn. De PVV staat vierkant achter Israël.

Staatssecretaris Nobel op werkbezoek Schiphol: zorgen over gezondheid en veiligheid centraal

Foto: FNV

SCHIPHOL – Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Jurgen Nobel (VVD) bracht maandag 7 april samen met de secretaris-generaal van het ministerie een werkbezoek aan luchthaven Schiphol. Tijdens het bezoek sprak hij met werknemers die lid zijn van vakbond FNV over de arbeidsomstandigheden op de luchthaven.

Een belangrijk onderwerp van gesprek was de luchtkwaliteit op het platform. Werknemers maken zich al jarenlang zorgen over mogelijke blootstelling aan kankerverwekkende stoffen. Volgens vakbondskaderlid Walter van der Vlies, zelf werkzaam op het platform, zijn er al veel collega’s overleden aan kanker. “Het is onacceptabel dat er nog steeds geen serieus onderzoek is gedaan naar de risico’s van de luchtkwaliteit. Dit speelt al meer dan twintig jaar,” aldus Van der Vlies. FNV drong er bij de staatssecretaris op aan om het RIVM opdracht te geven tot een diepgaand onderzoek, maar tot op heden is daar nog geen toezegging voor gekomen.

Naast de gezondheidsrisico’s werd ook de werkdruk op de luchthaven besproken. Medewerkers signaleren dagelijks (kleine) incidenten op de werkvloer en pleiten voor extra personeel om de veiligheid en werkdruk te verbeteren.

Tijdens het bezoek werd ook aandacht besteed aan technologische innovaties, zoals tilhulpen en robots, die het zware fysieke werk moeten verlichten. Hoewel de staatssecretaris positief was over deze ontwikkelingen, blijkt uit reacties van medewerkers dat deze hulpmiddelen in de praktijk nog niet overal goed functioneren. “In de hal van de onafhankelijke afhandelaars werkt veel apparatuur niet naar behoren of wordt het onvoldoende gebruikt,” zegt FNV-campagneleider Jaap de Bie. Medewerker Ton Kukler voegt daaraan toe: “De tilhulpen in onze hal functioneren niet goed, en het duurt nog een tijd voordat wij de juiste middelen krijgen.”

Verder kwamen tijdens het werkbezoek ook andere arbeidsomstandigheden aan bod, zoals het gebrek aan goede sanitaire voorzieningen en zwaar werk bij passagiersondersteuning. Volgens FNV is verbetering op dat vlak pas mogelijk als dit werk weer intern wordt uitgevoerd, in plaats van uitbesteed.

FNV benadrukt dat het zich blijft inzetten voor een veilige, gezonde en menswaardige werkplek op Schiphol. De vakbond blijft aandringen op structurele oplossingen, waaronder een onafhankelijk onderzoek naar luchtverontreiniging en betere arbeidsvoorwaarden voor luchthavenpersoneel.

Nieuw diepterecord in Zeebrugge: MSC Mina met 16,40 meter diepgang

ZEEBRUGGE – De haven van Zeebrugge bereikte afgelopen nacht een nieuwe mijlpaal met de aankomst van de MSC Mina. Deze indrukwekkende containergigant van 400 meter lang en 61 meter breed meerde aan bij containerterminal CSP Zeebrugge met een diepgang van 16,40 meter onder het waterniveau. Daarmee verbreekt Zeebrugge het vorige record van 16,30 meter, dat in juli 2024 werd gevestigd met de Ever Greet.

De MSC Mina is de eerste aanloop binnen de nieuwe LION-service van MSC, een rechtstreekse verbinding vanuit het Verre Oosten met Zeebrugge en vervolgens Antwerpen als bestemming. Het schip arriveerde afgelopen nacht vanuit Colombo (Sri Lanka) en beschikt over een indrukwekkende capaciteit van 23.656 TEU.

De aankomst van de MSC Mina onderstreept nogmaals de status van Zeebrugge als volwaardige diepzeehaven. De uitzonderlijke diepgang is niet alleen een bewijs van de uitstekende haveninfrastructuur, maar ook van de sterke samenwerking tussen alle schakels in de nautische keten.

Met deze prestatie verstevigt Port of Antwerp-Bruges haar positie als toegangspoort tot Europa voor de grootste containerschepen ter wereld. Alleen al MSC plant wekelijkse aanlopen in Zeebrugge met schepen die dieper dan 16 meter in het water liggen.

Marc Beerlandt – CEO MSC BELGIUM: “Het verbeteren van het diepgangrecord in Zeebrugge met de MSC Mina bevestigt dat ook hier onze grootste schepen kunnen ontvangen worden. MSC kan op deze manier Zeebrugge wekelijks aanlopen, wat onze positie in de wereldwijde markt versterkt. We zijn trots op deze prestatie en danken het loodswezen, Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) en Port of Antwerp-Bruges om dit in nauwe samenwerking met CSP mogelijk te maken.”

Rob Smeets – COO Port of Antwerp-Bruges: “Dat we dit nieuwe record mogen noteren, maakt me bijzonder trots. Het is het resultaat van de hechte samenwerking tussen alle partners in de nautische keten – van loodsen tot rederijen en terminaloperatoren. Ik wil hen allemaal uitdrukkelijk bedanken voor hun inzet. Samen tonen we aan waar Zeebrugge toe in staat is.”

Nancy Van Osselaer – Commercieel Manager, CSP Zeebrugge: “Ik ben enorm trots op dit uitzonderlijke diepgang record dat is bereikt in de Haven van Antwerpen-Brugge, met name bij CSP Zeebrugge. Deze prestatie is een bewijs van de toewijding van ons team en de voortdurende investeringen van de haven in infrastructuur en operationele efficiëntie. Complementair aan het Antwerpse platform, het grootste havenplatform in België, versterkt deze vooruitgang in Zeebrugge onze positie als toonaangevend maritiem knooppunt, toegewijd aan efficiëntie en betrouwbaarheid voor onze partners en klanten wereldwijd.”

Nathalie Balcaen – Administrateur-Generaal van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK): “Deze records tonen aan dat we dankzij de expertise van onze loodsen en verkeersleiders de rederijen en havens kunnen ondersteunen om de grootste containerschepen van en naar de havens in Vlaanderen te brengen. Deze records kunnen we enkel veilig verbreken door intense samenwerking met de verschillende interne en externe partners. Samen, veilig en vooruit.”

Kamer wil dat vuurwerkverbod pas na volgende jaarwisseling ingaat

DEN HAAG – De meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het landelijke vuurwerkverbod pas na de volgende jaarwisseling ingaat. Dit verzoek is gedaan in een motie van JA21 en de BoerBurgerBeweging. De partijen vrezen dat ondernemers die al vuurwerk hebben ingekocht hard worden geraakt als het verbod de komende jaarwisseling al van kracht wordt. De wet die het verbod regelt, werd zoals verwacht aangenomen.

Bij het vervolg van het debat over het verbod liet staatssecretaris Chris Jansen (Milieu, PVV) vorige week weten dat het niet lukt om dit vuurwerkverbod de komende jaarwisseling al in te voeren. Hij zei zeker anderhalf jaar nodig te hebben om de lagere wetgeving uit te werken. ChristenUnie-leider Mirjam Bikker was daar niet van overtuigd en maande de bewindsman om haast te maken. Partijen als GroenLinks-PvdA, PvdD en ChristenUnie vrezen chaotische praktijken als vuurwerk nog één laatste keer is toegestaan.

Het verzoek van CU en CDA om de lagere wetgeving “zo spoedig mogelijk” uit te werken, is ook gesteund door een Kamermeerderheid. De partijen willen dat het verbod niet wordt vertraagd. Bij lagere wetgeving gaat het bijvoorbeeld om de uitwerking van het plan van de ChristenUnie om dorps- en buurtverenigingen toe te staan vuurwerk af te steken.

Spoed

VVD en SP stemden allebei voor het verzoek om spoed en voor het verzoek om het verbod op zijn vroegst pas in 2026 in te laten gaan. Zo kon het dat beide moties – waarvan een verschillend signaal lijkt uit te gaan – steun kregen van een Kamermeerderheid.

Aan de stemming voor het vuurwerkverbod ging een lange politieke discussie vooraf. De initiatiefnemers GroenLinks (inmiddels GL-PvdA) en ChristenUnie deden hun voorstel in 2020 en hebben het debat hierover jaren op pauze gezet om de tijd te nemen om tegenstanders te overtuigen. Vorige week voegde na VVD en CDA ook NSC zich bij de voorstanders. Het verbod ligt gevoelig in de coalitie. PVV en BBB zijn namelijk uitgesproken tegenstanders.

Als volgende stap behandelt de Eerste Kamer het voorstel. Ook daar hebben de voorstanders een meerderheid.

IRU: Chauffeurstekort blijft wereldwijd nijpend – kloof tussen jong en oud groeit verder

GENÈVE – Het wereldwijde tekort aan vrachtwagenchauffeurs blijft onverminderd hoog, met maar liefst 3,6 miljoen onvervulde vacatures in 36 landen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van de Internationale Wegvervoersunie (IRU). Hoewel de vraag naar transport in 2024 iets is afgezwakt, tonen de cijfers aan dat de structurele problemen op de arbeidsmarkt niet zijn verminderd – integendeel, de leeftijdskloof onder chauffeurs wordt alleen maar groter.

Uit het rapport blijkt dat het aandeel jonge vrachtwagenchauffeurs onder de 25 jaar is gedaald met 5,8 procent ten opzichte van 2023, terwijl het aandeel oudere chauffeurs (55+) met 1,6 procent is toegenomen. Jongeren maken momenteel slechts 6,5 procent uit van het totale chauffeursbestand, met extreem lage percentages in onder andere Italië (2,2 procent) en Duitsland (2,6 procent). Tegelijkertijd is 31,6 procent van de chauffeurs ouder dan 55. In Spanje is dat zelfs 50 procent.

Volgens de IRU dreigt hierdoor een demografische tijdbom: naar verwachting zullen in de komende vijf jaar 3,4 miljoen chauffeurs met pensioen gaan. In Australië gaat het om 21 procent van het huidige bestand, in Europa om 17 procent. De gemiddelde leeftijd van een vrachtwagenchauffeur is wereldwijd inmiddels opgelopen tot 44,5 jaar.

Geen tekort aan tevredenheid of salaris

Opvallend is dat salaris en werktevredenheid volgens de IRU geen knelpunten zijn. Gemiddeld liggen de lonen van vrachtwagenchauffeurs wereldwijd 30 tot 135 procent boven het basislevensonderhoud. Uit een Europese enquête onder 1.100 chauffeurs blijkt bovendien dat 81 procent tevreden is met het werk; 57 procent is zelfs zeer of uiterst tevreden. Met name jonge chauffeurs onder de 25 jaar geven de hoogste tevredenheidsscores.

Wel is er volgens 91 procent van de ondervraagden dringend behoefte aan meer goed uitgeruste parkeerplaatsen en betere behandeling op laad- en loslocaties.

Oproep aan overheden

IRU-secretaris-generaal Umberto de Pretto noemt de situatie zorgwekkend: “Zonder krachtige en blijvende actie zal deze demografische tijdbom ontploffen en ernstige gevolgen hebben voor economische groei en concurrentiekracht wereldwijd.”

Hij roept overheden op om de instroom van jonge chauffeurs te stimuleren door het beroep beter te integreren in het onderwijs, onrealistische leeftijdsgrenzen voor opleiding en certificering af te schaffen, en meer te investeren in veilige rustplaatsen.

Het volledige rapport telt 150 pagina’s met uitgebreide analyses naar leeftijd, geslacht, land, bedrijfsgrootte en routeprofielen. Het bevat ook aanbevelingen voor het verbeteren van de instroom en het behoud van chauffeurs binnen de sector.

Italiaanse productie Stellantis zakt tot laagste stand in 69 jaar

ROME – Bij Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Fiat, Alfa Romeo en Jeep, is de productie in zijn Italiaanse fabrieken in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald tot het laagste niveau in bijna zeventig jaar.

Vakbonden verwachten dit jaar geen herstel, omdat de zware importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump de productie verder kunnen belemmeren.

Ook heeft het concern last van een algeheel zwakkere vraag, mede door de verschuiving naar elektrische auto’s, stelt de Italiaanse vakbond FIM-CISL. De productie van auto’s en bedrijfswagens kelderde het afgelopen kwartaal met 36 procent tot 109.900 stuks, het laagste aantal voor deze periode sinds 1956.

Voorzitter John Elkann, die Stellantis tijdelijk leidt na het vertrek van voormalig topman Carlos Tavares, heeft als zware taak de autoproductie op te voeren. Hij deed onlangs de belofte om dit jaar 2 miljard euro in Italië te investeren, maar waarschuwde ook dat nieuwe handelsbarrières de productie kunnen afremmen.

Affakkelen zorgt voor veel rook bij Shell Moerdijk, situatie onder controle

Foto: Eye4Images

MOERDIJK – Op het industrieterrein in Moerdijk waar dinsdagmiddag veel rook te zien was, is de situatie inmiddels onder controle. Dat meldt de veiligheidsregio. Tijdens het affakkelen bij Shell ontstond er een stroomstoring, waardoor het proces verstoord raakte. Dat veroorzaakte veel rook en had iets weg van een grote brand. De rook was in de wijde omgeving zichtbaar.

“Er is heel veel uitval geweest op het terrein”, zegt een woordvoerster. “Ze zorgen er nu voor dat het gewone proces van affakkelen weer goed op gang komt, waardoor de rook zal afnemen.”

Affakkelen is een normaal proces bij onder meer raffinaderijen en chemische bedrijven, waarmee brandbare gassen veilig worden verbrand.

De hulpdiensten blijven volgens haar nog “massaal aanwezig” om te zorgen dat de situatie weer helemaal normaliseert.

Topvrouw AFM voorziet meer faillissementen door heffingen Trump

AMSTERDAM – Topvrouw Laura van Geest van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) denkt dat de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump in Nederland tot meer faillissementen en een hogere werkloosheid kunnen leiden.

“Als dit doorgaat, dan ga ik er wel vanuit dat er ook in Nederland bedrijven zijn die hier moeite mee krijgen en waardoor er ook mensen werkloos worden”, zei ze dinsdag bij de presentatie van het jaarverslag van de toezichthouder.

“Ik heb geen model gedraaid”, voegde ze er wel aan toe. “Ik denk ook dat een model draaien heel ingewikkeld is in deze tijden. Die modellen zijn altijd gemaakt op kleine bewegingen. Dit is een hele grote beweging, dus dat kun je dan niet zo voorttrekken.”

Sowieso valt volgens haar nog niet in te schatten wat de handelsstrijd met het vertrouwen gaat doen. “Als je onzeker bent en je weet niet waar je aan toe bent, dan ga je niet consumeren. En ga je ook niet investeren. Dus hoe je dat precies moet beoordelen lijkt mij heel lastig.”

De AFM heeft beursgenoteerde bedrijven verzocht beleggers uit te leggen wat de heffingen voor hen betekenen. “Je ziet nu dat beleggers bezig zijn om zich daar een beeld van te vormen. Daarom gaan de koersen zo op en neer”, zei ze over de afgelopen dagen op de beurzen.

Als toezichthouder kijkt de AFM ook of de markten goed blijven functioneren en of zich geen technische verstoringen voordoen. “Daarvoor kun je constateren dat dat eigenlijk goed heeft gewerkt. De circuitbreaks zijn een paar keer afgegaan, maar allemaal binnen de marges die je daarvoor zou verwachten”, zei ze, verwijzend naar automatische pauzes in de beurshandel bij grote koersschommelingen.

Van Geest wilde niet ingaan op de vraag of Europa nu terug moet slaan met tegenheffingen. Dat vond ze niet bij haar rol als toezichthouder passen. Wel pleitte ze voor verdere Europese samenwerking op het gebied van toezicht. “Elk nadeel heb zijn voordeel”, zo citeerde ze Johan Cruijff. In haar ogen kan de veranderende relatie met de VS aanzetten tot bijvoorbeeld het meer gelijktrekken van regelgeving binnen Europa.

OR en vakbond vragen faillissement CASA Nederland aan

DEN HAAG – De ondernemingsraad van interieurwinkelketen CASA in Nederland vraagt samen met vakbond AVV het faillissement van de werkgever aan bij de rechter. “Werknemers hebben er geen vertrouwen meer in dat de onderneming nog een toekomst heeft. Het bedrijf heeft de salarissen over maart niet uitbetaald, ondanks alle toezeggingen vanuit het bedrijf”, maakte de vakbond dinsdag bekend.

CASA heeft achttien winkels in Nederland waar 115 mensen werken.

Begin maart werd CASA België al failliet verklaard. “Sindsdien is er nauwelijks aansturing van het bedrijf. Werknemers willen snel een einde aan deze lijdensweg”, aldus AVV.

Blokker

CASA kwam de afgelopen jaren net als veel andere detailhandelsketens in financiële moeilijkheden terecht. Het bedrijf kon zijn schulden niet meer betalen. De onderneming ging eerder op zoek naar meer inkomsten en extra financiering, sloot verlieslatende winkels en reorganiseerde het Belgische hoofdkantoor. Dat mocht niet baten, CASA moest eind oktober uitstel van betaling aanvragen.

CASA is een van oorsprong Belgische keten, die in 1988 bij de Nederlandse ondernemersfamilie Blokker belandde. In april 2021 verkocht die de keten aan de Amsterdamse investeringsgroep Globitas. Die investeerder had 51 procent van de aandelen in handen. De rest was in handen van de Nederlandse ondernemer Frank Pruijn. Eerder was ook de Zweeds-Libanese zakenman Ayad Al-Saffar in CASA gestapt, maar dat duurde maar enkele maanden.

Eerste controleportaal vrachtwagenheffing geplaatst boven A12 bij Bodegraven

BODEGRAVEN – Op de A12 bij Bodegraven is het eerste wegportaal uitgerust met controleapparatuur voor de handhaving van de toekomstige vrachtwagenheffing. Deze installatie vormt het startpunt van een landelijk netwerk van in totaal 61 vaste portalen die op strategische plekken langs snelwegen en N-wegen worden geplaatst.

De controleapparaten – waaronder camera’s en DSRC-antennes (Dedicated Short-Range Communication) – zijn bedoeld om toezicht te houden op de naleving van de wet Vrachtwagenheffing. De apparaten registreren kentekens van passerende vrachtwagens en communiceren met de boordapparatuur in de voertuigen. Zo kan worden vastgesteld of een vrachtwagen is voorzien van werkende apparatuur en of er een geldig contract met een tolprovider actief is.

De vrachtwagenheffing, die naar verwachting medio 2026 wordt ingevoerd, verplicht vrachtwagens tot het betalen van een bedrag per gereden kilometer op snelwegen en een aantal N- en gemeentelijke wegen. Tegelijkertijd vervallen het Eurovignet en wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens verlaagd tot het minimum. De netto-opbrengsten worden geïnvesteerd in innovatie en verduurzaming van de transportsector.

Rijkswaterstaat heeft de benodigde infrastructuur bij het portaal aangebracht, waarna leverancier Vitronic de controleapparatuur heeft geplaatst. In de komende periode voeren de RDW en Vitronic uitgebreide tests uit. Daarbij wordt gekeken naar de werking van de apparatuur, de betrouwbaarheid van de dataverbindingen en de kwaliteit van de beeldopnames onder verschillende omstandigheden. Ook moet worden voldaan aan strenge eisen op het gebied van privacy en informatiebeveiliging.

Binnenkort wordt ook op de A16 een tweede portaal voorzien van dezelfde technologie. De werkwijze rondom toezicht en gegevensverwerking is vastgelegd in een officieel waarnemingsplan, dat op 7 maart is gepubliceerd in de Staatscourant.

EU wacht nog op echte onderhandelingen met VS over importtarieven

BRUSSEL – Een woordvoerder van de Europese Commissie herhaalt dat de Europese Unie geen importtarieven wil en dat ze wacht op de Verenigde Staten om “op een betekenisvolle manier” mee te doen met onderhandelingen hierover. Naar verwachting presenteert de Europese Commissie begin volgende week een reactie op de nieuwe Amerikaanse importtarieven van 20 procent.

Na de presentatie van het plan overlegt de Commissie met lidstaten en bedrijven. Pas daarna maakt de Commissie definitieve maatregelen bekend, waarover de lidstaten kunnen stemmen, aldus de woordvoerder.

Maandag werd bekend dat de Europese Commissie een zogenoemd zero-for-zero-aanbod had gedaan voor industriële producten, waarbij wederzijdse importheffingen zouden worden opgeheven. De VS hebben dat afgewezen.

Andere importregels

De Amerikaanse president Donald Trump zei maandag dat het aanbod van de EU “niet genoeg is”. De EU zou bijvoorbeeld meer Amerikaanse energie moeten kopen, aldus de president. De Commissie staat daarvoor open, aldus een woordvoerder.

Trumps handelsadviseur Peter Navarro zei maandag dat de EU voor een deal behalve haar importtarieven ook andere importregels moet veranderen, waaronder btw-regels en voedselveiligheidsvoorschriften. De EU-woordvoerder laat in de persconferentie weten dat dat momenteel niet aan de orde is.

De Europese lidstaten stemmen woensdag over importheffingen op Amerikaanse producten als reactie op de Amerikaanse heffingen op Europees aluminium en staal, die vorige maand werden ingevoerd

Eerste paal geslagen voor nieuwe Transavia hangaar op Schiphol

SCHIPHOL – Tijdens een feestelijk moment sloeg ceo Marcel de Nooijer de eerste paal voor de nieuwe Transavia-hangaar op Schiphol-Oost. Deze officiële plechtigheid markeert het startschot van de bouw van een nieuwe, slimme en duurzame werkplek voor de Transavia-medewerkers.

Samenwerking met KLM

De hangaar gaat gedeeld worden met KLM, die over een paar maanden de eerste paal voor hun deel zal slaan. Met deze twee-onder-een-kapconstructie investeren de beide luchtvaartmaatschappijen in een moderne werkomgeving, die tegelijkertijd de CO2-footprint verlaagt.

Werkzaamheden in de hangaar

In de hangaar worden vliegtuigen van Transavia en KLM gestald, onderhouden en gerepareerd. De hangaar biedt bescherming tegen weersinvloeden en is uitgerust met gespecialiseerde apparatuur en faciliteiten voor technisch onderhoud en inspecties. Met de geplande renovatie is de hangaar klaar voor de toekomst, zodat het onderhoud aan nieuwe generaties vliegtuigen van Transavia en KLM Engineering & Maintenance op een duurzame en efficiënte manier kan worden uitgevoerd.

Marcel de Nooijer: “Ik ben blij dat de bouw van het Transavia-gedeelte van de hangaar nu officieel van start gaat. Dit is een belangrijke mijlpaal die we samen met KLM hebben bereikt, en het is een goed voorbeeld van onze samenwerking. Ik kijk ernaar uit om het ontwerp tot leven te zien komen, zodat onze collega’s in een prettige, goed uitgeruste hangaar kunnen werken.”

Duurzaam en energiezuinig

Hangaar 10 wordt niet alleen duurzaam gebouwd, maar zal ook voldoen aan hoge kwaliteitseisen op het gebied van duurzaamheid. We maken gebruik van warmte-koudeopslag, er wordt geen gas gebruikt en er liggen zonnepanelen op het dak om voor een groot deel van de energievoorziening te zorgen. Een duurzame, energiezuinige en inspirerende werkplek.

Oplevering

De oplevering van het Transavia-gedeelte van de hangaar staat gepland voor het tweede kwartaal van 2026. De nieuwe hangaar komt op de locatie van hangaar 10, die ruim 65 jaar geleden door KLM in gebruik werd genomen voor onderhoud. Hangaar 5 waar Transavia nu nog onderhoud aan de vliegtuigen uitvoert, wordt afgebroken.

×