Clicky

dinsdag 8 juli 2025 - 12:21 uur
Home Blog Pagina 63

Man met ambitie om vrachtwagenchauffeur te worden krijgt celstraf en rijontzegging voor reeks aan verkeersdelicten en rijden onder invloed

Foto: Adobe Stock | Syda Productions

ROERMOND – De rechtbank Limburg heeft dinsdag een 32-jarige man uit Geleen veroordeeld tot een gevangenisstraf van 226 dagen, waarvan 180 dagen voorwaardelijk, vanwege een reeks ernstige verkeersdelicten en andere strafbare feiten. Daarnaast mag de man de komende 24 maanden geen motorrijtuigen besturen. Opvallend is dat hij tijdens de zitting verklaarde vrachtwagenchauffeur te willen worden.

De man werd onder meer veroordeeld voor rijden onder invloed van alcohol en drugs, het veroorzaken van gevaarlijke verkeerssituaties, het verlaten van een plaats van een ongeval, het bezit van lachgas en diefstal van een fles alcohol uit een avondwinkel. De feiten vonden plaats tussen november 2022 en juli 2024 in onder meer Geleen, Beek en Maastricht.

Uit het vonnis blijkt dat de man meerdere keren met hoge snelheid, slingerend over de weg en onder invloed van verdovende middelen of alcohol reed. In juli 2023 leidde dat tot een ernstig ongeval op de A2 waarbij hij zijn auto liet uitrollen tegen de vangrail, van de bestuurders- naar de bijrijdersstoel kroop, en andere weggebruikers betrokken raakten bij een botsing. Daarbij werd ook een omstander die hulp wilde verlenen aangereden.

Ambitie tot vrachtwagenchauffeur baart zorgen

Tijdens de zitting verklaarde de man dat hij ervan droomt om vrachtwagenchauffeur te worden. De rechtbank sprak haar zorg uit over deze ambitie gezien het ernstige en herhaaldelijke gevaarlijke verkeersgedrag. “Het baart de rechtbank in dat kader nog meer zorgen dat de verdachte de ambitie heeft om in de toekomst als vrachtwagenchauffeur te gaan werken,” staat letterlijk in het vonnis vermeld.

De man toonde spijt, maar zijn strafblad laat zien dat hij eerder is veroordeeld voor soortgelijke feiten. De rechtbank oordeelde daarom dat strenge voorwaarden noodzakelijk zijn om herhaling te voorkomen. Hij moet zich onder meer laten opnemen in een zorginstelling, mag geen alcohol of drugs gebruiken en moet meewerken aan begeleiding en dagbesteding.

Hoge recidivekans en zorgwekkende situatie

Volgens reclassering is het risico op herhaling hoog. Er is bij de verdachte sprake van verslavingsproblematiek, zwakbegaafdheid en een gebrek aan dagstructuur. Op het moment van de uitspraak verbleef hij in een instelling en staat hij op de wachtlijst voor een forensisch-psychiatrische behandeling.

Hoewel de rechtbank begrip heeft voor de wens van de man om zijn leven te verbeteren, vindt zij de bescherming van de verkeersveiligheid zwaarder wegen. “De verdachte mag van geluk spreken dat zijn handelen niet nog veel ernstigere gevolgen heeft gehad,” aldus de rechtbank.

Vrachtwagenchauffeur krijgt 2,5 jaar cel voor mensensmokkel via koeltrailer op ferry naar Groot-Brittannië

ROTTERDAM – Een 40-jarige vrachtwagenchauffeur is door de rechtbank Rotterdam veroordeeld tot een gevangenisstraf van 30 maanden wegens mensensmokkel van acht vreemdelingen. De mannen zaten verstopt in een koeltrailer die op 24 januari 2025 werd ontdekt op een ferry in de haven van Vlaardingen, vlak voor vertrek naar Groot-Brittannië.

De chauffeur, afkomstig uit het buitenland, verklaarde niets te weten van de aanwezigheid van de vreemdelingen. De rechtbank achtte dat ongeloofwaardig op basis van onder andere camerabeelden, telefoonverkeer en afwijkend rijgedrag. De rechtbank oordeelde dat de man handelde uit winstbejag en als onmisbare schakel fungeerde in een georganiseerde smokkelroute.

Koeltrailer uitgezet, zegel vervangen

De acht mannen – van Turkse, Iraakse en Koeweitse afkomst – werden aangetroffen in een afgesloten koeltrailer. De temperatuur lag rond het vriespunt, en de koelunit bleek tijdens cruciale momenten opzettelijk te zijn uitgeschakeld. De vrachtwagen stond eerder die dag lange tijd stil op een afgelegen industrieterrein in Ridderkerk. Op basis van telefoondata bevonden de migranten zich daar in de directe omgeving, wat volgens de rechtbank bevestigt dat ze daar in de trailer zijn geklommen.

Een eerder aangebracht zegel was bij aankomst op het haventerrein verdwenen, maar bleek kort daarna opnieuw te zijn aangebracht. In de cabine van de vrachtwagen trof de politie een doos met nieuwe zegels aan. Ook werd vastgesteld dat de chauffeur actief het koelmechanisme heeft bediend, vermoedelijk om het verblijf in de trailer iets dragelijker te maken voor de inzittenden – en tegelijk om ontdekking te voorkomen.

“Geen oog voor risico’s en mensenlevens”

De rechtbank rekende het de chauffeur zwaar aan dat hij de acht mannen in levensgevaarlijke omstandigheden vervoerde. Hoewel er geen sprake was van direct levensgevaar, zaten zij opgesloten in een koelruimte zonder mogelijkheid tot ontsnapping. In soortgelijke zaken in Europa zijn in het verleden dodelijke slachtoffers gevallen.

Daarnaast vond de rechter het schrijnend dat de verdachte geen berouw toonde en handelde uit puur eigenbelang. Hij maakte misbruik van zijn positie als beroepschauffeur, waarmee hij volgens de rechtbank het migratiebeleid en de veiligheid ernstig ondermijnde.

Verbeurdverklaring van hulpmiddelen

Naast de gevangenisstraf besloot de rechtbank tot verbeurdverklaring van de mobiele telefoon en het loodzegel die als bewijsmateriaal zijn gebruikt. Volgens de rechter zijn deze voorwerpen ingezet bij de uitvoering van de smokkel.

De man zit momenteel vast in een Nederlandse penitentiaire inrichting. Hij komt als buitenlandse veroordeelde niet in aanmerking voor voorwaardelijke invrijheidstelling onder de Nederlandse regeling.

Vijftien EU-landen mogen hoger begrotingstekort voor defensie

BRUSSEL – De Europese Commissie heeft vijftien EU-lidstaten toestemming gegeven om hun begrotingstekort te laten oplopen om meer aan defensie te kunnen uitgeven. Zestien lidstaten hadden een aanvraag ingediend om van deze zogeheten nationale ontsnappingsclausule gebruik te maken. Die zestiende aanvraag, van Duitsland, is nog in behandeling, zei een woordvoerder van de Europese Commissie dinsdag.

Nederland heeft geen aanvraag ingediend. Het wil de extra defensie-uitgaven binnen de begroting opvangen.

Voor de vijftien landen worden de extra uitgaven voor defensie niet meegeteld bij de omvang van de overheidsschuld en het begrotingstekort. Dat tekort mag volgens EU-regels maximaal 3 procent zijn van de omvang van de economie en de staatsschuld hooguit 60 procent.

EU-herbewapeningsplan

Onder meer België, Denemarken, Estland, Griekenland, Letland, Litouwen, Hongarije, Polen en Portugal mogen hun begrotingstekort laten oplopen.

De Europese Commissie wil dat alle 27 lidstaten de komende vier jaar samen 650 miljard euro extra gaan investeren in defensie. Dat bedrag maakt deel uit van het EU-herbewapeningsplan dat in totaal 800 miljard euro omvat. 150 miljard euro daarvan gaat de Europese Commissie aan landen lenen die samen defensiematerieel willen produceren of aankopen.

Taakstraf van 60 uur voor stelen knuffels gedenkplaats

GRONINGEN – De politierechter heeft twee mannen veroordeeld tot een taakstraf van zestig uur voor het stelen van knuffels bij de gedenkplek voor Jeffrey en Emma in Winschoten.

De mannen uit Leeuwarden en Winschoten (beiden 20 jaar) stonden in een snelrechtzitting terecht voor het vernielen van de gedenkplaats en diefstal. De rechter achtte beide beschuldigingen bewezen.

De rechter noemde het gedrag van beide verdachten “volstrekt verwerpelijk”.

Politie bevestigt tien doden in Graz, ook meerdere zwaargewonden

GRAZ – De Oostenrijkse politie bevestigt dat tien mensen om het leven zijn gekomen bij een aanval op een school in Graz. Onder hen is ook de verdachte. Er zijn meerdere personen met ernstige verwondingen, aldus de politie, zonder een aantal te melden.

Het aantal gewonden ligt volgens Oostenrijkse media in de tientallen. Zij schrijven dat een schutter dinsdagochtend twee klaslokalen betrad en daar een bloedbad aanrichtte. Hulpdiensten rukten massaal uit om de slachtoffers te helpen. Het Rode Kruis zegt dat meer dan 160 hulpverleners ter plaatse zijn.

De middelbare school is ontruimd. Leerlingen en medewerkers zijn volgens de politie eerst naar een veilige locatie gebracht. De kinderen gaan van daaruit naar een sportstadion, waar ze met hun familie worden herenigd. In het stadion werd eerder al een verzamelpunt ingericht voor ouders.

Veel verkeershinder vanwege werkzaamheden A10 Zuid en knooppunt Amstel van 13-16 juni

A10 richting westen thv viaduct Parnassusweg | Foto: Marcel Steinbach

In het weekend van 13 juni 22.00 uur tot maandag 16 juni 05.00 uur moeten weggebruikers rekening houden met veel hinder aan de zuidkant van Amsterdam. Vanwege werkzaamheden aan de A10 Zuid en knooppunt Amstel zijn er afsluitingen van A4 knooppunt Badhoevedorp richting Amsterdam tot en met A2 knooppunt Amstel. Er zijn omleidingsroutes voor het verkeer en de extra reistijd kan oplopen tot 60 minuten.

Het weekend zijn er tegelijkertijd werkzaamheden door het project Zuidasdok en Rijkswaterstaat. Zuidasdok hijst nieuwe perronkappen voor het station Amsterdam Zuid en Rijkswaterstaat voert bij knooppunt Amstel groot onderhoud uit. Er rijden in dit weekend geen treinen van en naar station Amsterdam Zuid.

Afsluitingen en omleidingsroutes

Vanwege de werkzaamheden moeten weggebruikers rekening houden met afsluitingen van A4 knooppunt Badhoevedorp tot knooppunt Amstel (buitenring). In knooppunt Amstel is ook de verbindingsweg van de A2 vanuit Amsterdam richting A10 Oost dicht. Doorgaand verkeer richting Almere/Hengelo/Utrecht wordt omgeleid via de A9, A2 en A1. Gele borden langs de weg en de route informatiepanelen boven de weg geven de omleidingsroutes aan. Weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd die kan oplopen tot 60 minuten.

Reisadvies

Rijkswaterstaat en Zuidasdok roepen weggebruikers op goed voorbereid op pad te gaan en te reizen op andere tijden of met een ander vervoermiddel, dan wel samen te reizen. Zo kunnen zij bijdragen aan het beperken van de hinder. Weggebruikers kunnen een reisadvies vragen via Ask&GO. Ook zijn er verschillende kortingsacties voor het ov en deelvervoer beschikbaar via Amsterdam Bereikbaar.

Werkzaamheden 26 juni-12 juli

Ook in de periode van 26 juni tot 12 juli voeren Zuidasdok en Rijkswaterstaat gelijktijdig werkzaamheden uit. Tijdens deze periode van 16 dagen zijn er afsluitingen van A4 knooppunt Badhoevedorp tot A10 Oost knooppunt Watergraafsmeer in de richting Almere/Hengelo/Utrecht.

Luchtopname Zuidas; Knooppunt Amstel met A10 Zuid (naar Zuidas, links) en einde A2 (Utrechtsebrug over de Amstel)

De afsluitingen leiden tot extreme hinder aan de zuidkant van Amsterdam. Door de werkzaamheden te combineren wordt voorkomen dat de weg vaker voor een langere periode moet worden afgesloten.

Meer werkzaamheden rond Amsterdam

De werkzaamheden zijn onderdeel van grootschalige werkzaamheden rond Amsterdam, die tot in oktober extreme verkeershinder veroorzaken. Ook Zuidasdok heeft meerdere werkzaamheden gepland. Daarnaast zijn er evenementen die veel verkeershinder veroorzaken, zoals het Festival Op de Ring op 21 juni en de NAVO-top op 24 en 25 juni.

Tijdens de werkzaamheden en evenementen worden extra bergingsvoertuigen en verkeersregelaars ingezet om de hinder beheersbaar te houden. Waar nodig worden verkeerslichten aangepast voor een betere doorstroming van het verkeer.

Logistieke Alliantie: Zonder sterke maritieme ruggengraat is Nederland weerloos

ZOETERMEER – ‘Investeren in een weerbare en duurzame maritieme sector is essentieel’, stelt de Logistieke Alliantie in aanloop naar het commissiedebat over zeevaart, binnenvaart en havens op 12 juni. Zonder een sterke maritieme ruggengraat is Nederland kwetsbaar. Dat geldt ook voor de binnenvaart en de infrastructuur eromheen, zoals goed onderhouden vaarwegen.

Alleen met gerichte investeringen blijft onze welvaart én internationale handelspositie overeind. Zeevaart, binnenvaart en havens vormen immers de spil van het logistieke systeem dat dagelijks Nederland en grote delen van Europa bevoorraadt. Ook is het maritieme netwerk van groot belang is voor onze export, voor ons verdienvermogen en ons vestigingsklimaat.

De Logistieke Alliantie doet daarom drie concrete oproepen aan de politiek.

Ga steviger aan de slag met maritieme weerbaarheid

De weerbaarheid van onze logistiek over zee krijgt nog te weinig aandacht in het Nederlandse zeevaartbeleid. De Logistieke Alliantie roept de politiek daarom op om maritieme weerbaarheid expliciet te agenderen en te kiezen voor een integrale aanpak. Zeevaart is cruciaal: wereldwijd gaat 90% van de handel over zee, en via Nederlandse vaarwegen wordt jaarlijks voor ruim 2.200 miljard euro aan goederen vervoerd – waaronder veel grondstoffen en halffabricaten. Geopolitieke spanningen, zoals in de Rode Zee en Noordzee, maken duidelijk hoe kwetsbaar deze ketens zijn. Dat vraagt om gerichte maatregelen om de logistieke weerbaarheid en zelfredzaamheid van Nederland te versterken.

Verduurzaming zeevaart vereist actie op brandstofproductie

Nederland loopt voorop met voorzieningen voor schone brandstoffen voor schepen, maar de overgang naar duurzaam varen dreigt vast te lopen. In onze havens zijn brandstoffen zoals groene methanol, waterstof en ammoniak nauwelijks beschikbaar. Dat is een probleem, want zonder investeringen in productie en infrastructuur stijgen de kosten voor rederijen, en uiteindelijk ook voor consumenten. Tegelijk haalt de overheid via nieuwe milieuregels wél geld op uit de sector, zonder dat daar voldoende steunmaatregelen tegenover staan. De Logistieke Alliantie roept de politiek daarom op om eindelijk werk te maken van de Brandstoftransitie Zeevaart en de plannen uit 2024 uit te voeren – met duidelijke keuzes, geld en samenwerking met het bedrijfsleven.

Binnenvaart vraagt om gerichte en integrale aanpak

De binnenvaart is onmisbaar in het logistieke systeem, maar krimpt door structurele knelpunten. Verouderde bruggen en sluizen zorgen steeds vaker voor storingen, vertragingen en extra kosten voor bedrijven. Het aantal storingen is de afgelopen jaren vervijfvoudigd. Daarom is niet alleen onderhoud nodig, maar ook een betrouwbaar en robuust netwerk van vaarwegen. Bij afsluitingen moeten alternatieve routes beschikbaar zijn. De Logistieke Alliantie vraagt om structurele aandacht én investeringen in een toekomstbestendig en klimaatbestendig binnenvaartnetwerk.

De diversiteit van de binnenvaartvloot staat onder druk. Kleine binnenvaartschepen, die essentieel zijn voor fijnmazige distributie, dreigen te verdwijnen door voorgenomen technische eisen en hoge investeringskosten. Het ministerie is hierover in gesprek met de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) en de Europese Commissie, mede naar aanleiding van moties van het CDA en SGP uit de Tweede Kamer. Voor ondernemers is snelle duidelijkheid van groot belang. De Logistieke Alliantie roept de politiek op om de minister te verzoeken dit in overleg met de CCR voortvarend op te pakken.

De Logistieke Alliantie bestaat uit 17 partners die zich inzetten voor logistiek en handel(sketens) en voor het vestigingsklimaat en verdienvermogen van Nederland: evofenedex, TLN, VNO-NCW / MKB Nederland, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, ProRail, Deltalinqs, ORAM, Koninklijke Bouwend Nederland, Koninklijke Binnenvaart Nederland, NVB (binnenhavens), VRC, KVNR, VITO, ACN en Schiphol.

Het debat vindt plaats op 12 juni 2025.

Knuffeldieven: ‘We hebben niets kapotgemaakt’

GRONINGEN – In de rechtbank in Groningen is de rechtszaak begonnen tegen twee mannen die worden verdacht van het stelen van knuffels bij de gedenkplek voor Jeffrey en Emma in Winschoten. De mannen uit Leeuwarden en Winschoten (beiden 20 jaar) staan in een snelrechtzitting terecht voor het vernielen van een gedenkplaats en diefstal.

“Ik vind het geen vernieling, want ik heb niets kapotgemaakt”, reageerde Mohamed K. op de aanklacht. “We hebben eigenlijk niemand schade aangebracht en dat was onze bedoeling ook helemaal niet”, zei Sadeddin N. Hij bood direct zijn excuses aan.

N. zei de knuffels te willen geven aan zijn broertje en zusje, om hun kamer te versieren. De politierechter toonde tijdens de zitting het filmpje van de diefstal dat de verdachten op Facebook plaatsten. De verdachten erkennen dat zij op de video te zien en te horen zijn. K. zei niet te weten dat de knuffels er lagen voor Jeffrey (10) en Emma (8), die werden ontvoerd en gedood door hun vader. Hij zei het nieuws niet te volgen.

Minderjarig

“Het was niet de bedoeling andere mensen te kwetsen of te beledigen”, zei N. Hij zei dat hij pas achteraf besefte dat hij fout zat. Ook K. zei pas later te hebben beseft dat hij de gevoelens van nabestaanden schoffeerde, zoals de rechter het stelen van de knuffels omschreef.

Een derde verdachte is minderjarig. Zijn zaak wordt op een andere manier behandeld.

Lange files op A37 vanwege grenscontroles

Foto: Noordernieuws

EMMEN – Dinsdagmiddag zijn er lange files ontstaan op de A37 tussen Emmen en Zwartemeer, richting de Duitse grens door grenscontroles.

Door terugkerende vakantiegangers staat er een file van een half uur. Verkeer kan eventueel omrijden via binnenwegen, maar ook daar loopt het verkeer al aardig vast.

Houd rekening met extra reistijd.

Vier opvarenden vermist na brand op containerschip MV Wan Hai 503 voor Indiase kust [+foto’s&video]

Foto: Indian Coast Guard

KOCHI – Voor de zuidwestkust van India, ter hoogte van de deelstaat Kerala, woedt sinds maandag een grote brand op het vrachtschip MV Wan Hai 503, dat onder de vlag van Singapore vaart. De brand ontstond na een explosie in een van de containers aan boord. Van de 22 bemanningsleden zijn er inmiddels 18 gered, maar vier opvarenden worden nog vermist.

Het schip was onderweg van Colombo (Sri Lanka) naar Mumbai (India) toen het alarm sloeg. Beelden van dinsdag tonen dikke rookwolken boven het schip terwijl de Indiase marine en kustwacht met bluswerkzaamheden bezig zijn. De kustwacht meldde dat er nog altijd explosies aan boord plaatsvinden.

Internationale inzet bij reddingsoperatie

De vermiste bemanningsleden komen uit Taiwan (2), Myanmar en Indonesië. De Singaporese maritieme autoriteiten hebben een team naar India gestuurd om te assisteren bij de reddingsoperatie. De geredde bemanning is aan land gebracht, waar enkele personen worden behandeld voor verwondingen.

Volgens de Indiase defensie verlieten de opvarenden het brandende schip met een reddingsboot en werden zij later door de marine opgepikt.

Risico op milieuschade

De Wan Hai 503 vervoerde naar verluidt 100 ton stookolie. Door de explosie zijn zo’n 50 containers in zee gevallen. De Indiase kustwacht en het oceanografisch instituut INCOIS hebben een waarschuwing afgegeven voor mogelijke olielekkage en ronddrijvend puin langs de kust van Kerala. Het drijvende materiaal kan binnen enkele dagen het vasteland bereiken, aldus lokale media.

Tweede incident in korte tijd

Opvallend is dat dit het tweede ernstige scheepsincident is voor de kust van Kerala in korte tijd. Drie weken geleden zonk een onder Liberiaanse vlag varend schip met olie en gevaarlijke stoffen aan boord in de Arabische Zee. Dat leidde tot zorgen over milieuschade en gezondheidsrisico’s. De deelstaatregering stelde toen een visverbod in binnen een straal van 20 zeemijl rond het wrak en kondigde schadevergoedingen aan voor vissersgezinnen in vier getroffen districten.

Kerala is niet alleen rijk aan biodiversiteit langs de kust, maar ook een belangrijke toeristische regio. De autoriteiten zijn daarom alert op verdere milieugevolgen van deze recente rampen op zee.

CBR mocht rijgeschiktheidsonderzoek opleggen aan transportondernemer na verontrustend incident bij Merwedebrug

BREDA – De rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft geoordeeld dat het CBR terecht een onderzoek naar de rijgeschiktheid heeft opgelegd aan een transportondernemer die in maart 2024 op de Merwedebrug verward en emotioneel gedrag vertoonde. De man zou hebben verklaard dat hij naar het CBR in Rijswijk wilde gaan om van het gebouw te springen en stopte onderweg op de brug, waar hij volgens de politie dreigde met zelfdoding. De ondernemer betwistte deze lezing, maar de rechter stelde het CBR in het gelijk.

De rechtbank baseert haar uitspraak op verklaringen in een op ambtseed opgemaakt proces-verbaal van de politie, waarin de man zich bij herhaling uitlaat over zelfdoding en een conflict met het CBR. Ook op het politiebureau zou hij bevestigd hebben dat hij van plan was van het CBR-gebouw te springen. Hoewel de man inmiddels weer rijgeschikt is verklaard en zijn rijbewijs terug heeft, had hij beroep ingesteld tegen het besluit vanwege geleden schade door de tijdelijke schorsing van zijn rijbewijs.

Geen sprake van medische diagnose, maar gedrag gaf aanleiding

Volgens de rechtbank gaat het niet om een medische diagnose, maar om het gedrag van betrokkene op dat moment. “De politie heeft voldoende aanleiding gehad om melding te doen bij het CBR, en het CBR heeft terecht het rijgeschiktheidsonderzoek opgelegd,” aldus de rechter. Het CBR twijfelde aan de geestelijke geschiktheid van de man wegens “ernstig gestoord inzicht of gedrag” en “abnormale opwindingstoestanden”, zoals vastgelegd in de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid 2011.

De ondernemer voerde aan dat hij op de brug was gestopt om het vrachtverkeer te observeren, maar de rechtbank vond zijn verweer onvoldoende onderbouwd. Er zou geen reden zijn om te twijfelen aan de juistheid van het politieverslag.

Geen vergoeding van kosten

Omdat de rechtbank het beroep ongegrond verklaarde, krijgt de man geen vergoeding van het griffierecht of zijn proceskosten.

Vier weken cel voor poging tot diefstal van diesel uit vrachtwagen in Beverwijk

AMSTERDAM – Het gerechtshof Amsterdam heeft op 3 juni een man veroordeeld tot vier weken gevangenisstraf wegens poging tot diefstal van diesel uit een vrachtwagen op een bedrijventerrein in Beverwijk. De diefstalpoging vond plaats op 29 maart 2022 en was gericht op een voertuig van een transportbedrijf. Het betrof een geraffineerde poging waarbij de verdachte gebruikmaakte van een pomp en slang om brandstof over te hevelen naar zijn eigen vrachtwagen.

De poging mislukte doordat een medewerker van het getroffen bedrijf het incident op tijd opmerkte. De verdachte handelde in de nachtelijke uren, met een geprepareerde vrachtwagen, en gebruikte braak om toegang tot de tankinstallatie te verkrijgen.

Recidive

Opvallend is dat de man al eerder is veroordeeld voor soortgelijke delicten. In december 2021 kreeg hij 18 dagen cel voor brandstofdiefstal, en na de poging in Beverwijk werd hij opnieuw gepakt en veroordeeld tot vier maanden cel. Ook in 2015 werd hij al eens veroordeeld voor diefstal met braak. Het hof rekent de recidive de verdachte zwaar aan.

“De verdachte lijkt niet onder de indruk van eerdere veroordelingen,” aldus het hof in het arrest. “Hij handelt zonder enig respect voor andermans eigendom en brengt aanzienlijke schade en hinder toe.”

Straf hoger dan geëist

De politierechter legde aanvankelijk een celstraf van twee weken op. De advocaat-generaal vorderde in hoger beroep bevestiging van die straf. Het hof ging daar echter overheen en verdubbelde de straf naar vier weken, gelet op de ernst van het feit en de strafverzwarende omstandigheden.

Redelijke termijn overschreden

Hoewel de behandeling van de zaak in hoger beroep bijna negen maanden te laat plaatsvond, leidde dat niet tot strafkorting. Het hof volstond met een constatering van deze overschrijding, omdat het ging om een relatief korte gevangenisstraf.

China verlengt onderzoek naar dumping varkensvlees uit EU

BEIJING – China verlengt het onderzoek naar geïmporteerd varkensvlees uit de Europese Unie met zes maanden. Beijing verdenkt Europese vleesverwerkers van dumping, het tegen een kunstmatig lage prijs verkopen van varkensvleesproducten op de Chinese markt, en startte in juni vorig jaar een onderzoek.

Dat onderzoek zou deze maand worden afgerond, maar is vanwege de “complexiteit” van de zaak verlengd tot 16 december, meldt het Chinese ministerie van Handel in een verklaring op zijn website. Het Chinese onderzoek naar mogelijke dumping van varkensvlees volgde op de aankondiging van de Europese Commissie om fors hogere importheffingen op Chinese elektrische auto’s in te voeren.

Volgens Brussel zouden Chinese autofabrikanten dankzij staatssteun een oneerlijk concurrentievoordeel hebben in Europa, waardoor ze goedkoper auto’s op de markt kunnen zetten. De Europese heffingen, die oplopen tot 35 procent voor bepaalde auto’s, veroorzaakten een handelsconflict. China nam daarop maatregelen tegen Franse cognac en dreigde met heffingen op varkensvlees uit de EU.

Brussel en Beijing zijn in april echter begonnen met onderhandelingen over de Europese invoerheffingen op Chinese stekkerauto’s. De EU en China onderzoeken daarbij of minimumprijzen voor Chinese elektrische auto’s een alternatief kunnen worden voor importheffingen. De gesprekken tussen de EU en China volgen op de importheffingen waarmee de Amerikaanse president Donald Trump handelspartners heeft opgeschrikt. Europa hoopt meer handel te drijven met andere landen, zoals China.

CPB: Eén op zeven huishoudens geeft financiële meevaller direct uit, één op vijf houdt de hand op de knip

DEN HAAG – Wat doen Nederlanders met een financiële meevaller? Volgens een nieuwe studie van het Centraal Planbureau (CPB) zou een gemiddeld huishouden 34 procent van een onverwachte extra maandinkomst direct uitgeven. Maar het gedrag verschilt sterk per huishouden: terwijl 14 procent van de mensen meer dan de helft meteen zou spenderen, zou 18 procent helemaal niets uitgeven.

De analyse is gebaseerd op gegevens uit de Household Finance and Consumption Survey (HFCS), een enquête van de Europese Centrale Bank. Hierin werd Nederlanders gevraagd hoe zij zouden omgaan met een onverwacht extra inkomen, bijvoorbeeld uit een loterij, bonus of belastingmeevaller.

Persoonlijke voorkeur belangrijker dan inkomen

Opvallend is dat de verschillen in bestedingsgedrag slechts beperkt samenhangen met klassiek economische factoren zoals inkomen, vermogen of arbeidsstatus. Persoonlijke voorkeuren, doelen, verwachtingen en eerdere ervaringen blijken minstens zo bepalend voor de vraag of een meevaller wordt uitgegeven of gespaard.

Er zijn wel enkele trends zichtbaar. Gepensioneerden blijken gemiddeld iets meer uit te geven dan werkenden. Huishoudens met lage inkomens of weinig spaargeld besteden een groter deel van een meevaller, terwijl huishoudens met schulden juist vaker kiezen voor het aflossen daarvan en minder consumeren.

Relevantie voor beleid en economie

De resultaten geven inzicht in hoe veranderingen in beschikbaar inkomen – bijvoorbeeld door loonstijgingen, fiscale veranderingen of overheidsmaatregelen – doorwerken in de economie. Als huishoudens onverwachte inkomens niet direct uitgeven, kan dit het effect van stimuleringsmaatregelen temperen.

Het CPB-onderzoek onderstreept daarmee het belang van gedragskennis in economisch beleid. Want hoewel “geld moet rollen” een bekend gezegde is, blijkt in de praktijk dat veel Nederlanders een inkomensmeevaller toch liever opzijzetten.

Een tijdige controle van de remblokken loont op lange ritten

Foto: Adobe Stock | Mr. Music

Lange ritten vergen veel van een auto, vooral van het remsysteem. Bij een reis van honderden kilometers met passagiers en bagage, of tijdens het rijden door heuvelachtig terrein, worden remblokken flink op de proef gesteld. Toch denken veel automobilisten pas aan hun remmen wanneer er iets misgaat. Regelmatige controle is echter een van de eenvoudigste manieren om problemen te voorkomen. Hoe vaak moet je remblokken controleren als je veel lange ritten maakt? Deze vraag beantwoorden we met feiten, vergelijkingen en deskundige inzichten.

De rol van remblokken bij veilig rijden

Remblokken zijn kleine, maar onmisbare onderdelen die zorgen dat je auto tijdig stopt. Ze worden tijdens elke rembeweging tegen de remschijven gedrukt, waardoor de auto vertraagt. Dit proces veroorzaakt slijtage. Tijdens langeafstandsritten – vooral bij bergafwaarts rijden of veelvuldig remmen in druk verkeer – treedt die slijtage sneller op dan bij rustig stadsgebruik.

Volgens gegevens van de Europese Transportveiligheidsraad (ETSC) speelt remslijtage een rol bij circa 18% van de ongevallen die verband houden met technische defecten. Regelmatige controle is dus niet alleen een kwestie van onderhoud, maar ook van veiligheid.

Gemiddelde levensduur van remblokken en factoren die deze beïnvloeden
In normale omstandigheden gaan remblokken tussen de 30.000 en 70.000 kilometer mee. Maar dat is geen vaste regel. Hieronder zie je welke factoren invloed hebben op hun levensduur:

Een interessante vergelijking werd gepubliceerd door de Duitse vereniging TÜV: in een test met twee identieke voertuigen, één met standaard remblokken en één met remblokken van een premiummerk, bleken de premium remblokken tot wel 25% langer mee te gaan bij hetzelfde rijgedrag.

Ideale controle-intervallen voor langeafstandsrijders

Voor bestuurders die regelmatig lange ritten maken, adviseren monteurs en fabrikanten om de remblokken minstens elke 20.000 kilometer te laten inspecteren. Dit hoeft geen uitgebreide ingreep te zijn – bij veel garages is een visuele controle voldoende.
Voor voertuigen die vaak zwaar belast worden, bijvoorbeeld voor werk of vakanties met caravan, ligt het advies strenger: controle elke 10.000 tot 15.000 kilometer is dan verstandiger. De controlepunten zijn onder meer:

  • Dikte van de remvoering (moet boven de 3 mm blijven)
  • Gelijkmatige slijtage aan beide zijden
  • Eventuele roestvorming of verkleuring
  • Remschijven en -klauwen op schade controleren

Signalen die wijzen op versleten remblokken

Tijdens lange ritten kun je de volgende symptomen opmerken, die duiden op problemen met de remblokken:

  • Snerpend of piepend geluid bij het remmen
  • Trilling in het rempedaal of stuur
  • Brandgeur na een lange afdaling
  • Lange(re) remweg, zelfs bij normaal remmen
  • Dashboardmelding bij auto’s met sensoren

Deze tekenen vereisen directe aandacht, zelfs als je de volgende controle nog niet gepland had. Wachten kan leiden tot schade aan de remschijven of zelfs tot falende remmen.

Wat experts zeggen over kwalitatieve remblokken

Volgens AUTODOC: “Wat de beste remblokken zijn, wordt door verschillende factoren bepaald zoals het automodel en de prestaties die moeten worden geleverd. Daarbij speelt ook de persoonlijke voorkeur een belangrijke rol. De remblokken die het beste aan de hoge vereisten van bestuurders voldoen zijn die van kwaliteitsmerken, zoals Brembo, Bosch en Ferodo. Deze en andere bekende merken hebben de reputatie hoogwaardige onderdelen voor het remsysteem te leveren. Geavanceerde productietechnieken en innovaties staan hoog in het vaandel bij deze fabrikanten, zodat hun remblokken altijd tot de beste remonderdelen worden gerekend.”

Dergelijke kwaliteitsblokken presteren betrouwbaarder, slijten gelijkmatiger en bieden consistente remkracht onder zware belasting, zoals bij langeafstandsritten.

Vergelijking van topmerken op basis van prestaties

Hieronder zie je een visuele vergelijking van de gemiddelde levensduur van remblokken van bekende merken.

Zoals blijkt uit de vergelijking en de grafiek, kunnen merkloze of goedkope remblokken op termijn juist duurder uitvallen door snellere slijtage en mindere veiligheid.

Waar je betrouwbare informatie vindt over onderdelen

Voor wie op zoek is naar concrete gegevens, adviezen en technische specificaties, biedt informatie op de website autodoc.nl een overzicht van remcomponenten van erkende fabrikanten. Hier kun je merken, types en technische kenmerken makkelijk vergelijken op basis van je eigen automodel.

Samenvatting en aanbevelingen

Lange ritten vereisen een ander onderhoudsritme dan stadsverkeer. Zelfs als je weinig remt op de snelweg, kan de belasting in heuvelachtig terrein of bij zware lading snel oplopen. Remblokken verdienen daarom regelmatige aandacht. Wacht niet tot je klachten hoort of voelt.

Controleer je remmen minstens elke 20.000 km, of eerder als je tekenen van slijtage opmerkt. Kies bij vervanging altijd voor remblokken van betrouwbare merken en raadpleeg een monteur of deskundige bron om zeker te zijn van de juiste keuze.

Een goed werkend remsysteem is letterlijk van levensbelang – zeker bij ritten die ver van huis gaan.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op