Clicky

donderdag 8 mei 2025 - 07:02 uur
Home Blog Pagina 60

Daimler Truck verkoopt minder vrachtwagens in eerste kwartaal 2025

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck heeft in het eerste kwartaal van 2025 wereldwijd 99.812 voertuigen verkocht. Dat is een daling van 8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen het concern nog 108.911 vrachtwagens verkocht. De afname komt overeen met de interne verwachtingen van het bedrijf.

De daling is vooral zichtbaar bij Trucks North America, waar de verkoop met 16 procent daalde naar 38.992 vrachtwagens. Ook Mercedes-Benz Trucks verkocht minder: 33.446 vrachtwagens, een daling van 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024.

Tegenover deze dalingen staat een groei bij andere onderdelen van het concern. Zo steeg de verkoop van Trucks Asia met 16 procent naar 24.772 vrachtwagens, en noteerde Daimler Buses een toename van 11 procent naar 6.206 bussen.

De verkoop van batterij-elektrische voertuigen daalde licht met 7 procent, van 813 in Q1 2024 naar 759 in Q1 2025.

Sinds 1 januari 2025 vallen de activiteiten van Daimler Truck in China en India onder de divisie Mercedes-Benz Trucks. De gepresenteerde cijfers zijn gebaseerd op deze nieuwe segmentindeling.

Op 14 mei publiceert Daimler Truck de volledige financiƫle en niet-financiƫle resultaten over het eerste kwartaal van 2025.

NBC: VS overwegen tot 10.000 militairen uit Oost-Europa te halen

WASHINGTON – Het Amerikaanse ministerie van Defensie overweegt om vele duizenden militairen terug te trekken uit het oosten van Europa, meldt NBC News op basis van zes regeringsbronnen uit de VS en Europa.

Het gaat om troepen die onder Joe Biden waren ingezet om de buurlanden van OekraĆÆne te beschermen na de grootschalige Russische inval in dat land.

De Amerikaanse regering onder Donald Trump vindt dat de VS een onevenredig grote bijdrage leveren aan de veiligheid in Europa. In plaats daarvan willen de VS meer moeite kunnen steken in andere kwesties die zij belangrijk vinden, zoals de eigen grens met Mexico en weerstand bieden aan China. Bovendien wil Trump minder geld uitgeven aan de krijgsmacht.

Biden stuurde in 2022 20.000 extra militairen naar Europa. Een deel daarvan wil Trump terughalen. Precieze aantallen zijn volgens NBC nog niet bekend, maar het zou om de helft kunnen gaan. De militairen die mogelijk terugkomen zitten in Roemeniƫ en Polen.

Rijinstructeur en zeven leerlingen onder invloed van verdovende middelen tijdens controle

Foto: Politie Oost-Brabant | X

DEN BOSCH – De politie controleerde maandag bij het CBR in Den Bosch ruim twintig lesauto’s.

Zeven leerlingen en ƩƩn instructeur testten positief op het gebruik van verdovende middelen en zijn onderworpen aan een bloedproef.

Daarnaast is er proces verbaal opgemaakt voor het niet tonen van een WRM pas. Rijinstructeur is een gereglementeerd beroep (beschermd beroep). Om rijles te geven, moet men een geldige WRM-bevoegdheidspas hebben. De WRM-pas is 5 jaar geldig. Een instructeur moet bijscholing volgen om de pas te kunnen verlengen.

Grootste scheepsfonds in jaren geplaatst

Eind 2024 plaatste Hanzevast haar nieuwe scheepsfonds Vlootfonds Hanzevast 3 – Handysize Opportunity Fund C.V., waarbij een totaalbedrag van EUR 11,1 miljoen aan nieuw kapitaal is ingeworven. De grote belangstelling voor het fonds, verklaart Hanzevast door de goede risico/ rendement verhouding en het feit dat investeringen in scheepsfondsen van deze grootte nergens anders in de markt worden aangeboden.

Met een investering in het Handysize Opportunity Fund zijn beleggers eigenaar geworden van een vloot van vier hoogwaardige Handysize bulkcarriers, elk 180m lang. De bulkers met een laadvermogen van 38.000 DWT zijn rond de 10 jaar oud en worden voornamelijk ingezet voor het vervoer van basisproducten zoals kolen, granen, soja en rijst. Zo vervoert ƩƩn lading van een schip uit de Hanze G-serie bijvoorbeeld genoeg om maar liefst 120.000 mensen een jaar lang van graan te voorzien! Het vervoer van deze producten laat door onder andere de groei van de wereldbevolking een stabiele groei zien.

Het door participanten ingelegd vermogen bedraagt EUR 11,1 miljoen, met een verwacht rendement van 14,9% (IRR) en Loan-to-Value van slechts 41,1%. Het fonds is gericht op de lange termijn exploitatie van de schepen en het realiseren van een maximale opbrengst bij verkoop. De Hanze G-serie vaart wereldwijd onder Nederlandse vlag en heeft Groningen als thuishaven. De afgelopen drie jaar hebben de vier zusterschepen samen 180+ havens aangelopen. Gedurende de looptijd maken de schepen gebruik van het fiscaal aantrekkelijke tonnageregime.

Manon Wolters, algemeen directeur Hanzevast, meldt: “Beleggers zien scheepsfondsen als waardevolle diversificatie in hun portefeuille, waarbij de verhouding risico/rendement klopt. Met een conservatieve financiering en de lange termijn verdiencapaciteit zijn scheepsfondsen een aantrekkelijke propositie.ā€

ING: pensioenfondsen hard geraakt door beursval en lagere rentes

AMSTERDAM – De Nederlandse pensioenfondsen worden hard geraakt door de uitverkoop op de aandelenbeurzen en de lagere rentes, waarschuwt ING. Nu de grote hervormingen van het pensioenstelsel voor de deur staan, kijken de fondsen volgens de bank dan ook met spanning toe hoe de aandelenkoersen en de wereldwijde rentes zich verder ontwikkelen.

ING noemt de onrust op de beurzen en lagere rentes, die volgden op de handelsoorlog van de Amerikaanse president Donald Trump, een “perfecte storm” voor de pensioenfondsen. De fondsen meten hun financiĆ«le gezondheid namelijk via hun dekkingsgraad, die laat zien of ze genoeg geld hebben om alle pensioenen nu en in de toekomst te betalen. Bij een dekkingsgraad van 100 procent is het vermogen gelijk aan de verplichtingen.

De dekkingsgraad wordt berekend door de waarde van beleggingen te delen door de waarde van pensioenverplichtingen. De fondsen worden nu op twee fronten tegelijk geraakt. De daling van de aandelenkoersen verlaagt de waarde van de beleggingen, terwijl lagere rentetarieven de verplichtingen verhogen. ING schat dat de onrust al 4 procent van de gemiddelde dekkingsgraad heeft afgesnoept. De huidige situatie doet volgens de bank denken aan het begin van de coronapandemie en de jaren na de financiƫle crisis van 2008, toen veel dekkingsgraden onder de 100 procent daalden.

ING schat dat de gemiddelde dekkingsgraad nu 114 procent is. Bij een verdere beursval zou dat naar 100 procent kunnen zakken. Verschillende grote fondsen, waaronder het ABP, hebben volgens de bank een lagere dekkingsgraad dan gemiddeld en lopen het risico dat hun dekkingsgraad te dicht bij de 100 procent komt. Als de dekkingsgraad onder de 100 procent zakt, kan een soepele overgang naar het nieuwe stelsel niet worden gegarandeerd.

Pensioenfonds Zorg en Welzijn laat weten de ontwikkelingen nauwgezet te volgen. De dalende koersen hebben volgens het fonds op dit moment geen invloed op de pensioenen, waarvan de hoogte voor 2025 vastligt. Van een effect op de overgang naar het nieuwe stelsel is volgens PFZW op dit moment geen sprake. Ook het ABP houdt de ontwikkelingen scherp in de gaten. Als belegger op lange termijn stelt het fonds het hoofd koel te houden. “We beleggen twintig tot zestig jaar vooruit en dat geeft een ander perspectief op de politieke en economische actualiteit dan voor beleggers die op korte termijn handelen.”

Maximaal robuuste Pacton-aanhangwagen voor spoorwerk van Fred Prinsen

WIJK BIJ DUURSTEDE – Fred Prinsen BV uit Wijk bij Duurstede werkt sinds kort met een nieuwe en maximaal robuuste, vierassige Pacton-schamelaanhangwagen. Duurzaamheid en kwaliteit staan voorop in het wagenpark, want de inzet in de railinfra vergt veel van het materieel.

Mede-directeur Tijmen Prinsen: “Alleen een spoorkraan weegt al 25 ton. Dat is bijvoorbeeld een reden waarom we bij Prinsen standaard kiezen voor de forse en zwaar uitgevoerde Zweedse Laxo-rongen. Een standaard rongetje is bij ons na een week krom.”

Het wagenpark van Fred Prinsen BV is niet heel groot, maar vormt wel een belangrijke basis onder de dagelijkse werkzaamheden. De nieuwe Pacton-trailer sluit aan bij meerdere andere trailers, alsook een viertal trucks en een containerwagen.

De nieuwe Pacton-aanhangwagen wordt inmiddels breed en voluit gebruikt in het dagelijkse spoorwerk. De aanhangwagen wordt ingezet voor onder meer het transport van spoorkranen, shovels en zelfs hele wagons. Daartoe is de aanhangwagen speciaal voorzien van wielgeulen, voor extra veilig wagontransport. Veelal worden er ook spoorgerelateerde materialen teruggeladen op de aanhangwagen.

Duurzaam recyclen

In de markt van spoorwegmaterialen is Fred Prinsen BV een belangrijke speler. De onderneming uit Wijk bij Duurstede belevert al jaren klanten in de Rail Infra. Begonnen in Austerlitz, waar nog altijd een opslaglocatie gevestigd is, betrok men in 2012 een grotere vestiging in Wijk bij Duurstede.

“Werk aan het spoor is onze core business. Daarbij kopen we ook spoormaterialen in en recyclen we die op duurzame wijze”, zegt directeur Tijmen Prinsen, die samen met broer Freddy het bedrijf bestuurt. In het familiebedrijf, met in totaal 20 medewerkers werken nog verschillende andere Prinsen. Een groot deel van het werk aan het spoor is in opdracht van Prorail, maar over het algemeen werkt Fred Prinsen BV voor de grote Spooraannemers.

Robuust gebouwd

Het nieuwe vierassige Pacton schamelaanhangwagenchassis (vloertype AXD.437.L) is geheel naar de klantspecificatie van Prinsen ontwikkeld. De achterste dwarsligger van het acht meter lange chassis bevindt zich op 20 cm uit de achterzijde, ter versterking voor heftruckbelading. De totale voertuiglengte bedraagt 9,6 meter, met een nekbalkhoogte van 10 cm en een chassishoogte van 93 cm. De vooras heeft een 10-tons as en het astridem is tot 27 ton belastbaar. De voorste twee assen van het tridem zijn voorzien van een centrale aslift.

Het aanhangwagenchassis is op dubbellucht uitgevoerd, met 16 Alcoa Durabright velgen (17.5 x 6.75) met Goodyear banden. Er zijn led-werk en -mistlampen in de lichtbak. Ook zijn er led-werklampen achter de vooras. Daarnaast is de aanhangwagen uitgerust met een zwaailamp, 2 maal 5 gele led-zijlampen (in de kantbalk ingebouwd), 2 led-steellampen en 2 led-breedtelichten. Aan de veiligheid is ook extra aandacht besteed middels een autonoom parkeerverlichtingssysteem dat de trailer zo nodig verlicht als die onaangekoppeld langs de weg staat. Het systeem werkt op een tweetal accu’s van 12 volt, met een eigen oplaadvoorziening.

Het beste maatwerk

De vloer is boven de vooras, alsook de volledige kopsectie, uitgevoerd in staal. Achter de kop, tussen de hoofdliggers en in de buitenvakken, is een 28mm shiplapped hardhouten vloer gekozen. Achter de kopsectie en buiten de hoofdliggers is een U-profiel (spoor) op de doorstekers gelast, om spoorwielen in te laten zakken als extra vergrendeling.
Er zijn ruimschoots Laxo-rongkokers en bindogen aangebracht, alsook een wagenbrede, gegalvaniseerde stophoutbak Ʃn aan elke zijde voor het tridem asstel een rvs-gereedschapskist met twee lades. Ook vier stuks breedteborden zijn voorzien.

Voor Prinsen was het niet de eerste kennismaking met Pacton uit Ommen. “We hadden eerder al eens een platte trailer aangeschaft bij Pacton. In ons werk is geen ruimte voor standaard trailers, we willen het beste maatwerk dat er is, gewoon omdat dit noodzakelijk is bij deze zware inzet. Alleen zo kun je efficiĆ«nt, maar vooral ook veilig, werken. Omdat de eerdere Pacton trailer prima is bevallen, zijn we zonder schroom voor deze Pacton-aanhangwagen gegaan.”

Primeur: eerste Volvo FH Aero Electric met ADR AT-goedkeuring voor JGT

HOOGVLIET – De Jong-Grauss Transport (JGT) uit Hoogvliet heeft een bijzondere primeur. De specialist in containertransport heeft de eerste Volvo FH Aero Electric in Europa met ADR AT-goedkeuring in gebruik genomen waarmee het een specifieke categorie gevaarlijke stoffen mag vervoeren.

Volvo Trucks is de eerste truckfabrikant in Europa die een elektrische truck met ADR-goedkeuring levert. ā€œTot dusver kon je met een elektrische truck geen ADR-transport doen, maar nu is dat wel mogelijkā€, vertelt Jan Verlaan, directeur van JGT.

De Volvo FH Aero Electric heeft een RDW-goedkeuring voor ADR AT-transporten. Dat betekent dat een aantal specifiek type ADR-transporten met deze truck mag worden uitgevoerd, zoals het vervoer van giftige stoffen, vluchtige stoffen en vaste stoffen.

ā€œVoor onze opdrachtgevers die deze stoffen willen laten vervoeren, kunnen wij het transport nu dus emissievrij uitvoeren met deze elektrische vrachtwagen. Want ook zij zijn bezig met het verkleinen van hun CO2-footprint en vragen ons wat wij als vervoerder doen op het gebied van milieu en duurzaamheid. Dat sluit aan op onze inzet om onze CO2-uitstoot te verkleinen en daar draagt de komst van deze elektrische truck aan bijā€, licht Verlaan toe.

50 ton GCW

Een belangrijk voordeel van de Volvo FH Aero Electric is dat de truck technisch en wettelijk geschikt is voor een combinatiegewicht (GCW) van 50 ton en een relatief laag eigen gewicht kent. Na een vergelijking koos JGT dan ook voor Volvo Trucks.

ā€œIn ons werk telt elke kilo, dus een hoog GCW in combinatie met het laadvermogen is een groot pluspuntā€, zegt Verlaan. ā€œVan onze 110 vrachtwagens is de helft al Volvo, dus we kennen zowel het merk als de mensen erachter. Dat vertrouwen is extra belangrijk bij een nieuwe stap zoals elektrisch rijden.ā€

De truck is geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center. Verlaan: ā€œZij hebben ons uitstekend geadviseerd over wat we nodig hebben, inclusief oplossingen voor de laadinfrastructuur. Ook heeft VGTC voor ons het traject bij de RDW doorlopen om de ADR AT-goedkeuring te krijgen.ā€

Opladen op eigen locatie

De truck is uitgerust met zes accupakketten, goed voor een totale capaciteit van 540 kWh. Het opladen gebeurt op het eigen terrein van JGT. ā€œBij onze vestiging in Hoogvliet hebben we een mobiele oplader. Aan het einde van de werkdag gaat de truck aan de oplader, zodat de accu’s ’s ochtends weer volledig zijn opgeladen als de chauffeur vertrektā€, vertelt Verlaan.

Chauffeur enthousiast

Inmiddels heeft JGT de eerste ritten gemaakt met de nieuwe truck. Verlaan: ā€œDeze eerste elektrische vrachtwagen is voor ons een testcase. Niet alleen voor chauffeurs, maar zeker ook voor de planning. We gaan er in de praktijk achter komen wat haalbaar en realistisch is. De chauffeur is in ieder geval heel enthousiast. Ik heb zelf inmiddels ook een rondje gereden en wat mij opvalt, is dat de truck rijdt als een luxe auto en ook de stilte in de cabine is wat mij betreft een groot pluspunt.ā€

Zuinig rijden

De Volvo FH Aero Electric is onderdeel van de nieuwe Volvo Aero-range: de zuinigste serie die Volvo Trucks ooit heeft ontwikkeld voor langeafstandstransport. Onderscheidend is het aerodynamisch design van de truck. Zo is de cabine van de Volvo FH Aero 24 centimeter langer dan die van een standaard Volvo FH, wat zorgt voor een sterk verbeterde aerodynamica en dus een lager energieverbruik en een grotere actieradius.

JGT is opgericht in 1981 en is gespecialiseerd in containervervoer over de weg in heel Europa. Het bedrijf is met name actief in Nederland, Duitsland, Belgiƫ, Engeland en Frankrijk en doet onder meer zeecontainertransport, ADR-Afvaltransport, koeltransport en transport met kiep- en tankcontainers.

Von der Leyen belt met China over importtarieven VS

BRUSSEL – De voorzitter van de Europese Commissie heeft dinsdag gebeld met de Chinese premier Li Qiang over de nieuwe importtarieven van de Verenigde Staten. In het gesprek heeft de EU-voorzitter benadrukt dat ze het belangrijk vindt om “verdere escalatie te voorkomen”, zo staat in een verklaring.

Nu de Verenigde Staten forse importtarieven hebben opgeworpen, is de EU bang dat de Europese markt wordt overspoeld met Chinese producten die niet meer in Amerika kunnen worden afgezet. In het telefoongesprek zou Von der Leyen hebben gezegd dat Europa en China de verantwoordelijkheid hebben voor een “vrij, eerlijk en gelijk” mondiaal handelssysteem.

Von der Leyen zou Li Qiang hebben gezegd dat China een “kritieke rol speelt” in de verschuiving van wereldwijde handelsstromen, zeker in sectoren waar mondiaal al een overschot is. De twee leiders zouden een mechanisme hebben besproken om die verschuiving gezamenlijk in kaart te brengen.

In reactie op de Amerikaanse heffingen van vorige week kondigde China een nieuwe heffing van 34 procent aan op Amerikaanse producten. Daarop dreigde de Amerikaanse president Donald Trump weer met een extra vergeldingsheffing van 50 procent. Het Chinese ministerie van Handel zei dinsdag “tot het einde te blijven vechten” tegen de Amerikaanse importheffingen.

De EU heeft nog niet gereageerd op de Amerikaanse heffingen van 20 procent voor Europese producten. De lidstaten en de Europese Commissie zeggen zowel in gesprek te willen blijven met de Amerikanen als terug te willen slaan met tegentarieven als dat nodig is. Woensdag nemen de lidstaten naar verwachting een besluit over een lijst met tegenmaatregelen.

Hogere straffen voor veroorzaken dodelijk verkeersongeval in Katwijk

DEN HAAG – Het gerechtshof Den Haag heeft een 31-jarige vrouw veroordeeld voor het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeval op de Melkweg in Katwijk op 2 oktober 2021. Het hof legt de vrouw een taakstraf van 240 uur op, als ook een voorwaardelijke rijontzegging van 2 jaar met een proeftijd van 2 jaar.

De verdachte reed in een auto op de Melkweg en had voorrang moeten verlenen aan het slachtoffer, een 58-jarige man die op de fiets de Melkweg overstak. Het slachtoffer is ter plaatse overleden, nadat de verdachte hem had aangereden.

De verdachte heeft verklaard dat zij het slachtoffer niet heeft gezien. Het hof stelt vast dat het slachtoffer meerdere momenten zichtbaar moet zijn geweest voor de verdachte, zowel toen zij de kruising naderde als toen zij de kruising op reed. Dat de verdachte hem niet heeft gezien, betekent dus dat zij meerdere momenten niet goed heeft opgelet. Dit terwijl de verkeerssituatie ter plaatse juist vroeg om extra oplettendheid van de verdachte.

Met verkeersborden en andere verkeerstekens is aangegeven dat fietsers van twee kanten voorrang hebben. De verdachte was bovendien met de verkeerssituatie bekend. Toch heeft zij haar snelheid niet geminderd toen zij de kruising naderde.

Het hof merkt het rijgedrag van de verdachte aan als ā€˜aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend’. Daarmee maakt het hof de verdachte een ernstiger verwijt dan de rechtbank, omdat het hof uitgaat van meer dan een enkel moment van onoplettendheid. Daarom legt het hof hogere straffen aan de verdachte op dan de rechtbank.

Bij de strafoplegging weegt ook het grote en onherstelbare leed mee dat de nabestaanden van het slachtoffer is aangedaan. De rechtbank sprak de verdachte vrij van dood door schuld in het verkeer en veroordeelde de verdachte alleen voor gevaarlijk rijgedrag.

Het hof veroordeelt de verdachte tot een taakstraf van 240 uur en een voorwaardelijke rijontzegging van 2 jaar, met een proeftijd van 2 jaar. Omdat de verdachte van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen al een jaar niet heeft mogen rijden en zij daarna opnieuw haar theorie- en praktijkexamen heeft moeten halen, legt het hof nu geen onvoorwaardelijke rijontzegging aan haar op.

OM eist TBS met voorwaarden voor man die zijn vrouw doodstak in Leimuiden

DEN HAAG – Het OM heeft dinsdag TBS met voorwaarden geĆ«ist tegen een 33-jarige man uit Leimuiden die verdacht wordt van het neersteken van zijn vrouw in september vorig jaar. De 31-jarige vrouw die ernstig gewond naar het ziekenhuis werd gebracht, overleed een dag later aan haar verwondingen.

In de vroege ochtend van 2 september 2024 gaat het helemaal mis in een woning aan de Griede in Leimuiden, waar de verdachte samen met het slachtoffer en hun drie jonge kinderen woont. Nadat de kinderen die ochtend naar school en de opvang zijn gebracht wordt hun moeder neergestoken door hun vader. De vrouw raakt ernstig gewond, maar weet nog wel de woning te verlaten en hulp in te schakelen. Ze wordt naar het ziekenhuis gebracht, maar overlijdt een dag later aan haar verwondingen.

In de woning wordt haar man aangehouden. Hij heeft zichzelf gestoken met een mes en wordt na behandeling in het ziekenhuis overgebracht naar de gevangenis.

Volgens het OM staat vast dat de verdachte zijn vrouw heeft neergestoken. De verdachte legt vrijwel direct een bekentenis af. Er is een onderzoek naar de geestvermogens van de verdachte gedaan en volgens de deskundigen zat de verdachte op het moment van de steekpartij in een psychose en handelde hij volledig in een waan. “Zijn belevingswereld zou volledig zijn beĆÆnvloed door de manisch-psychotische episode”, aldus de deskundigen. Het OM is met de deskundigen van oordeel dat verdachte volledig ontoerekeningsvatbaar moet worden verklaard. Dit heeft tot gevolg dat het OM geen straf tegen hem kan eisen.

Het OM heeft de rechtbank daarom om ontslag van rechtsvervolging gevraagd en de maatregel TBS met voorwaarden geƫist. Een van de voorwaarden is dat de verdachte aansluitend aan zijn detentie wordt geplaatst in een forensische kliniek.

De rechtbank doet over twee weken uitspraak.

Neerslagtekort loopt komende weken op door zon en droogte

HOUTEN – De droogte neemt de komende dagen verder toe. Donderdag wordt motregen verwacht, maar volgens Weeronline stelt dat weinig voor. Vanaf zondag neemt de kans op buien toe, maar het blijft uitzonderlijk droog. Het neerslagtekort loopt daardoor de komende weken op.

In februari en maart viel ook minder neerslag dan normaal. In maart was het zelfs recorddroog met 5 millimeter neerslag tegen 56 millimeter normaal. Daarnaast was het behoorlijk zonnig. Daardoor begon het groeiseizoen op 1 april droog.

In het groeiseizoen wordt het neerslagtekort bijgehouden. Als meer water verdampt dan er valt, is er een neerslagtekort. Op een zonnige dag kan 3 tot 4 millimeter water verdampen. Sinds 1 april is 17 millimeter meer vocht verdampt dan er viel. De komende twee weken loopt het tekort naar verwachting op tot meer dan 40 millimeter.

Boeing schikt rechtszaken van nabestaanden dodelijke crash

CHICAGO – Boeing heeft een schikking getroffen in de rechtszaken van familieleden van twee slachtoffers van een dodelijke vliegtuigcrash in maart 2019, melden de advocaten van de nabestaanden. Daarmee heeft Boeing kort voordat het proces zou beginnen in Chicago de zaken kunnen voorkomen.

Het is niet bekend voor welk bedrag de zaken zijn afgekocht. Bij het neerstorten van een 737 MAX-toestel van Ethiopian Airlines kwamen alle 157 inzittenden om het leven. Familieleden van 155 slachtoffers hebben Boeing aangeklaagd voor onder meer nalatigheid. Een ingewijde meldt tegenover AFP dat eind vorige maand nog achttien aanklachten openstonden. Meerdere juridische bronnen zeggen tegen het persbureau dat sinds de schikking nog eens vier andere zaken zijn afgekocht.

De crash van het toestel van Ethiopian Airlines volgde op het neerstorten van een 737 MAX-toestel van luchtvaartmaatschappij Lion Air in oktober 2018 in Indonesiƫ. Daarbij kwamen alle 189 mensen aan boord om.

Nieuwe stikstofregels brengen miljardeninvesteringen in Noordzeekanaalgebied in gevaar

AMSTERDAM – Tientallen lopende en geplande projecten in het Noordzeekanaalgebied dreigen te worden stilgelegd door nieuwe stikstofregels. Het gaat om investeringen van miljarden euro’s, veelal gericht op verduurzaming, zoals de productie van biobrandstoffen, waterstof en elektrificatie. Dat blijkt uit een enquĆŖte van ondernemersvereniging ORAM en Port of Amsterdam onder bedrijven in de regio.

Aan de enquĆŖte deden 70 bedrijven mee uit sectoren als transport, industrie, energieproductie, nautische dienstverlening en bouw. De aanleiding voor de enquĆŖte is de groeiende onzekerheid onder ondernemers door recente rechterlijke uitspraken die de stikstofregels aanscherpen.

Een uitspraak van de Raad van State van 18 december 2024 bepaalt dat intern salderen – waarbij binnen bestaande stikstofruimte wordt gebleven – niet langer vergunningsvrij is. Dit geldt bovendien met terugwerkende kracht voor projecten gestart tussen 1 januari 2020 en 1 januari 2025. Bedrijven moeten daardoor alsnog een natuurvergunning aanvragen, zelfs als hun stikstofuitstoot niet toeneemt. Ook een uitspraak van de rechtbank Den Haag van 22 januari 2025, in een zaak aangespannen door Greenpeace, draagt bij aan de onzekerheid.

Volgens ORAM-directeur Kees Noorman komt het investeringsklimaat hierdoor ernstig onder druk te staan. ā€œBedrijven willen verduurzamen, maar weten nu niet of hun plannen juridisch standhouden. Dat remt juist de innovaties die stikstof Ć©n COā‚‚ kunnen verminderen.ā€ Hij pleit voor duidelijkheid vanuit het kabinet over natuurvergunningen en het mogelijk maken van duurzame projecten binnen de Europese regelgeving.

De industrie in Nederland is verantwoordelijk voor circa twee procent van de totale stikstofuitstoot. Zonder heldere regelgeving dreigt dat percentage niet verder te dalen, waarschuwen de betrokken partijen.

Iran bevestigt gesprekken met VS in Oman over kernwapens

TEHERAN – Een Iraanse delegatie zal zaterdag naar Oman reizen voor “indirecte gesprekken” met de Verenigde Staten. Waarschijnlijk zal Oman als bemiddelaar optreden. “Dit is zowel een kans als een test, de bal ligt bij Amerika”, liet de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi dinsdag op X weten.

De Amerikaanse president Donald Trump kondigde maandag de “ontmoeting op heel hoog niveau” aan. Hij wil voorkomen dat Iran een kernwapen kan ontwikkelen en dreigt met bombardementen als er geen deal komt.

Trump liet maandag ook weten “directe gesprekken” met Iran te voeren over het nucleaire programma van het land. Iraanse functionarissen ontkenden dit. Onder president Barack Obama werd voor het laatst rechtstreeks gesproken met Iran. Dat leidde in 2015 tot een internationale deal over het beperken van het Iraanse nucleaire programma. De VS trokken zich daar tijdens de eerste ambtstermijn van Trump uit terug.

Vervolg cao-onderhandelingen transportsector: vakbonden zetten in op ‘zelfroostering’

Foto: Adobe Stock | Natee Meepian

DEN HAAG – Op maandag 7 april zijn de cao-onderhandelingen voor de transport- en logistieksector voortgezet. Werkgeversorganisaties TLN en VVT gingen in gesprek met vakbonden FNV, CNV en De Unie. Het overleg werd door betrokkenen als constructief ervaren, met ruimte voor het toelichten van voorstellen en het uitwisselen van standpunten.

De vakbonden lichtten hun eerdere voorstellenbrieven nader toe, met specifieke aandacht voor meer zeggenschap over arbeidstijden en het invoeren van zelfroostering. Werkgevers TLN en VVT benoemden op hun beurt enkele thema’s die zij als belangrijk beschouwen in het overleg, zoals duurzame inzetbaarheid, sociale innovatie, ziekteverzuim en de kenmerken van de pakketdienstensector.

Eerste resultaten op de werkvloer

Tijdens het overleg kwam ook een eerste reactie van werkgevers op de inzet van de bonden. Er lag nog geen volledige inzetbrief van de werkgeverszijde, maar er werden wel enkele concrete toezeggingen gedaan. Zo wordt laadtijd voortaan erkend als werktijd, op voorwaarde dat de pauze is genoten. Ook is afgesproken dat stagiairs een vergoeding van minimaal €300 bruto per maand ontvangen. Daarnaast zullen parkeerkosten voortaan worden vergoed door de werkgever, met aftrek van een eventuele maaltijdvoucher.

Vakbonden noemen dit een ā€œmooi beginā€ en spreken van concrete verbeteringen voor de werkvloer, maar benadrukken dat er nog een lange weg te gaan is.

Verschillen blijven bestaan

Over veel andere voorstellen is volgens de vakbonden nog onduidelijkheid. Werkgevers hebben toegezegd deze voorstellen verder uit te werken en tijdens het volgende overleg toe te lichten. Over het loon en de loonsystematiek is nog niet gesproken. Wel gaven de werkgevers aan dat zij niets voelen voor Automatische Prijscompensatie (APC). De vakbonden houden vast aan dit punt en stellen dat werknemers een loon verdienen dat past bij het harde werk in de sector.

Het volgende cao-overleg staat gepland voor woensdag 14 mei.

×