Clicky

woensdag 21 mei 2025 - 15:34 uur
Home Blog Pagina 6

Buschauffeur zwaar mishandeld bij halte Molenwijk in Amsterdam

AMSTERDAM – Een buschauffeur is zaterdagavond 17 mei slachtoffer geworden van een zware mishandeling bij halte Molenwijk in Amsterdam-Noord. De politie is een onderzoek gestart en roept getuigen op zich te melden.

Het incident vond rond 20.35 uur plaats tijdens een dienstrit waarvan halte Molenwijk de eindbestemming was. Tijdens de rit stapten bij halte Oostzanerdijk drie jongens in die al snel overlast veroorzaakten. Toen de 36-jarige chauffeur hen bij halte Molenwijk meerdere keren verzocht de bus te verlaten, escaleerde de situatie.

Eén van de jongens bedreigde de chauffeur, sloeg hem hard in het gezicht en hield hem vervolgens in een wurggreep. De daders vluchtten na de aanval te voet, terwijl de chauffeur gewond en bloedend werd achtergelaten. Het slachtoffer is later in het ziekenhuis behandeld.

De politie onderzoekt de zaak en vraagt mensen die iets hebben gezien of beelden hebben – bijvoorbeeld van dashcams of telefoons – zich te melden via 0900-8844 of anoniem via 0800-7000.

Politie: sporen aangetroffen bij zoektocht naar vermiste kinderen Jeffrey en Emma uit Beerta

BEERTA – In de Carel Coenraadpolder in de provincie Groningen, waar wordt gezocht naar twee vermiste kinderen uit de plaats Beerta, zijn “sporen aangetroffen”. De politie meldt niet om wat voor sporen het gaat “om het onderzoek niet te schaden” en doet onderzoek “om vast te stellen of uit te sluiten” of de sporen iets met de kinderen te maken hebben.

Het gaat volgens een politiewoordvoerder om een “mogelijk raakvlak”.

Jeffrey (10) en zijn zusje Emma (8) zijn sinds zaterdagmiddag vermist. Ze zijn vermoedelijk ontvoerd door hun vader. De politie heeft zondag een Amber Alert voor de kinderen verstuurd.

Het Dagblad van het Noorden meldde eerder dat de politie vrijdagavond langs was bij de vader van de kinderen omdat hun moeder zich zorgen maakte. De politie zou geconstateerd hebben dat alles rustig was. De politiewoordvoerder bevestigt dit verhaal niet.

Rusland verbiedt Amnesty International

MOSKOU – Rusland heeft Amnesty International verboden. De mensenrechtenorganisatie is op een lijst geplaatst van “ongewenste organisaties”, die hun werkzaamheden in het land moeten staken. Russen riskeren een celstraf als ze samenwerken met zo’n organisatie.

“Het hoofdkantoor van Amnesty International in Londen is een centrum voor het voorbereiden van wereldwijde Russofobie-projecten, betaald door handlangers van het regime in Kyiv”, staat in een verklaring van de Russische procureur-generaal.

Amnesty, dat wereldwijd opkomt voor mensenrechten, heeft eerder felle kritiek geuit op het optreden van de Russische autoriteiten. Die gebruiken censuur en wetgeving over “buitenlandse agenten” en “ongewenste organisaties” om critici in het land de mond te snoeren.

Rusland verbiedt regelmatig organisaties die het verwijt de nationale veiligheid te ondermijnen. Dat overkwam vorig jaar bijvoorbeeld ook de onafhankelijke nieuwssite The Moscow Times.

IVECO test met succes semi-autonome trucks in Duitsland

TURIJN – Truckfabrikant IVECO heeft samen met partners Plus, DSV en dm-drogerie markt met succes een meerdere maanden durende test met semi-autonome vrachtwagens afgerond in Duitsland. De test met een IVECO S-Way uitgerust met technologie van Plus, vond plaats tussen twee distributiecentra in Krefeld en Hennef, en vormt een belangrijke stap richting de inzet van volledig autonome trucks.

De semi-autonome truck, ontwikkeld door IVECO in samenwerking met het Amerikaanse technologiebedrijf Plus, beschikt over een geavanceerd rijhulpsysteem dat onder meer automatisch kan sturen, inhalen, filerijden en adaptief rijgedrag vertoont. De software wordt ondersteund door sensoren zoals lidar, radar en camera’s die zorgen voor een 360 graden zicht rondom het voertuig. Resultaat: verbeterde verkeersveiligheid, meer rijcomfort en tot 10% minder brandstofverbruik.

Eerste testrit op de openbare weg in Duitsland

Na uitgebreide technische tests en training van chauffeurs is het systeem in de praktijk getest op de openbare weg. De truck reed onder reële omstandigheden tussen logistieke hubs van DSV en dm. De tests bevestigden eerdere verwachtingen: veilig rijgedrag, stabiele rijstrookassistentie en betrouwbare prestaties in voorspelbare verkeerssituaties.

“Deze succesvolle demonstratie is een belangrijke stap op weg naar de commercialisering van hooggeautomatiseerd vrachtvervoer,” zegt Marco Liccardo, Chief Technology & Digital Officer van Iveco Group. “De technologie vervangt de chauffeur niet, maar ondersteunt en ontlast hem juist. Zo creëren we een veiliger, efficiënter en aantrekkelijker werkklimaat.”

Voorbereiding op volledig autonome trucks

De samenwerking heeft als doel om vanaf 2027 in de VS en later in Europa fabrieksmatig gebouwde zelfrijdende trucks op de markt te brengen. Voorlopig blijven er nog veiligheidsschauffeurs in de cabine aanwezig, totdat het bredere ecosysteem – inclusief laad- en tankinfrastructuur – verder is ontwikkeld.

DSV ziet veel potentie in depot-naar-depotritten, waar gegevens en processen herhaalbaar zijn. “De technologie is ideaal voor voorspelbare logistieke processen,” aldus Peter Matthiesen, Senior Director Innovation bij DSV. Ook dm-drogerie markt steunde de pilot actief en spreekt van “een belangrijke stap richting duurzame en innovatieve supply chains”.

Oplossing voor groeiend chauffeurstekort

De inzet van semi-autonome voertuigen kan bovendien bijdragen aan het terugdringen van het structurele chauffeurstekort in Europa, dat richting 2028 kan oplopen tot 700.000. Volgens Matthiesen zal de technologie het beroep aantrekkelijker maken, door fysieke en mentale belasting te verminderen en ruimte te bieden aan een meer diverse groep chauffeurs.

Slimme software, mensgericht ontwerp

Volgens Plus-topman Shawn Kerrigan is het de bedoeling om de technologie vanaf de fabriek te integreren in nieuwe voertuigen. “Wij zijn trots om samen met IVECO, DSV en dm te werken aan de toekomst van autonoom vrachtvervoer — begonnen in Duitsland, en klaar om Europa en de wereld te bedienen.”

Duitse politie controleert op A1 gevaarlijke stoffen transporten, veel rij- en rusttijdovertredingen

Foto: DuitsePolitie

SIEK – Tijdens een gerichte controle op gevaarlijke stoffen op de A1 bij het Duitse Siek zijn vorige week dinsdag meerdere ernstige overtredingen geconstateerd. Tussen 09.00 en 14.00 uur werden op parkeerplaats Ellerbrook, tussen de afritten Ahrensburg en Stapelfeld, in totaal 62 vrachtwagens gecontroleerd. 20 van de gecontroleerde gevaarlijke stoffentransporten bleken niet in orde, meldt de politie maandag 19 mei.

De controle werd uitgevoerd door een samenwerkingsverband van politie-eenheden uit Ratzeburg, Lübeck, Bad Segeberg, Itzehoe en Flensburg.

Daarbij werd gelet op onder meer rij- en rusttijden, technische staat van de voertuigen, ladingzekering, documenten en de kwalificaties van de chauffeurs.

Bij de 20 overtredingen met gevaarlijke stoffen ging het onder andere om ontbrekende gevarenlabels, onjuiste of ontbrekende transportdocumenten, gebrekkige ladingzekering en verkeerd beladen voertuigen. Ook werden 34 overtredingen van de rij- en rusttijdenwetgeving vastgesteld.

De politie benadrukt dat dergelijke gespecialiseerde controles cruciaal zijn voor de verkeersveiligheid: “Het vervoer van gevaarlijke stoffen brengt grote risico’s met zich mee. Daarom blijven we deze controles regelmatig uitvoeren.”

Dronken vrachtwagenchauffeur kantelt met vrachtwagen op Duitse A4

Foto: Duitse Politie

ERFURT – Bij het Autobahnkreuz Erfurt heeft maandag een vrachtwagenongeval plaatsgevonden waarbij de 51-jarige chauffeur gewond raakte en met een fors alcoholpercentage achter het stuur bleek te zitten.

De verbindingsweg van de A4 richting Dresden naar de A71 richting Schweinfurt is momenteel afgesloten voor bergingswerkzaamheden.

Volgens de politie raakte de chauffeur met zijn trekker met oplegger van de weg en kantelde het voertuig in de berm, waarbij het geheel op de linkerzijde tot stilstand kwam. De chauffeur raakte daarbij lichtgewond.

Een vrijwillige blaastest ter plaatse wees uit dat de man ongeveer 2,7 promille alcohol in zijn bloed had – ver boven de wettelijke limiet.

De verbindingsboog richting de A71 is momenteel volledig afgesloten. Verkeer wordt ter plaatse omgeleid via het knooppunt Erfurt. De bergingswerkzaamheden zullen naar verwachting tot in de middag duren.

Netanyahu: we nemen controle over hele Gazastrook over

JERUZALEM – De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft maandag benadrukt dat Israël de controle over de hele Gazastrook zal overnemen. Hij zei dat daarbij om “praktische en diplomatieke redenen” voorkomen moet worden dat daar hongersnood ontstaat.

Israël maakte zondag bekend dat het weer enige voedselhulp zal toestaan in het kustgebied. Daar wordt volgens de krijgsmacht een omvangrijke grondoperatie uitgevoerd tegen Hamas.

“De gevechten zijn hevig en we boeken vooruitgang. We zullen de controle over de hele strook overnemen”, zei de premier in een video op Telegram. “We geven niet op.”

Trucks verwacht

De humanitaire situatie in het dichtbevolkte Gaza leidt internationaal tot veel kritiek. Israël houdt al ruim twee maanden humanitaire hulp tegen. Netanyahu erkende in de video dat ook de vrienden van Israël geen beelden zullen accepteren van grootschalige hongersnood.

Palestijnse media berichten dat in de loop van maandag weer tientallen vrachtwagens worden verwacht met levensmiddelen en kookbenodigdheden. Media in Israël melden dat negen trucks naar het gebied gaan met babyvoeding.

Nog geen hulp binnen

Een verslaggever van Reuters bij grensovergang Kerem Shalom zag daar maandag aan het eind van de ochtend nog geen activiteit. VN-organisatie UNRWA wilde pas reageren als hulp weer is hervat.

Nieuw duurzaam gebouw voor Nippon Express op Brussels Airport ingehuldigd

ZAVENTEM – Op Brussels Airport is het nieuwe gebouw voor het logistieke bedrijf Nippon Express ingehuldigd. De nieuwe vestiging heeft een oppervlakte van 10.000 vierkante meter, waarvan zo’n 2.000 vierkante meter temperatuurgecontroleerde magazijnen. Het nieuwe gebouw is volledig duurzaam gebouwd door Brussels Airport Company en is de eerste vestiging van een bredere herontwikkeling van de zone Brucargo Centraal.

Brucargo Centraal, in het hart van de cargozone op de luchthaven, zal in de volgende maanden volledig opgeleverd worden, met een totale oppervlakte van 34.000 vierkante meter. Bij deze inauguratie kondigt Nippon Express ook haar keuze aan voor Brussels Airport als een Europese Pharma Gateway, wat de positie van Brussels Airport bevestigt als leidende Europese farmahub.

Nippon Express heeft vandaag officieel haar intrek genomen in haar nieuwe gebouw op Brucargo Centraal, op de cargosite van Brussels Airport. Dankzij dit nieuwe gebouw verdubbelt deze logistieke speler zijn operationele magazijnruimte van 5.000 naar 10.000 m². Daarvan is 2.000 m² ingericht voor temperatuurgecontroleerde opslag, een cruciale voorziening voor de veilige opslag en verwerking van tijdsgevoelige goederen, zoals farmaceutische producten.

Naast de magazijnen zijn er ook de nodige kantoren en werkruimtes voorzien voor het bedrijf. Met de opening van dit nieuwe gebouw kiest Nippon Express Brussels Airport als een belangrijke Europese Pharma Gateway voor het bedrijf, wat helemaal aansluit bij de positie van de luchthaven als leidende farmahub in Europa.

“Deze schaalvergroting stelt ons in staat om beter in te spelen op de groeiende vraag van onze klanten en verdere specialisatie mogelijk te maken. Zo zijn onze drie bestaande gebouwen geconsolideerd in ons nieuw gebouw geïntegreerd. Op die manier versterken we de samenwerking tussen onze teams en verhogen we de logistieke efficiëntie. Ook zetten we, als Japanse logistieke dienstverlener, in op het voortdurend verbeteren van processen volgens het kaizen-principe, met name het georganiseerd gebruik van gezond verstand om kosten te besparen, kwaliteit te verhogen, levertijden te verkorten en klanttevredenheid te vergroten. Ook het omotenashi-principe over de oprechte en attente dienstverlening waarbij de klant altijd centraal staat, krijgt de plaats die het verdient”, zegt Michael Kamm, Managing Director Nippon Express Belgium.

Het nieuwe gebouw maakt deel uit van de bredere herontwikkeling van Brucargo Centraal. De ontwikkeling van de zone door Brussels Airport is gestart in 2022 met het afbreken van verouderde gebouwen. Het geheel van nieuwe magazijnen en kantoren waar vijf cargopartners zich zullen vestigen wordt deze zomer opgeleverd. Dit project wordt gerealiseerd in lijn met de duurzame ontwikkelingsstrategie van Brussels Airport die streeft naar netto nul CO2-uitstoot tegen 2030, met een BREEAM-Excellent certificering. Het gebruik van de ruimte wordt geoptimaliseerd met een toename van de opslagcapaciteit met 30% en een toename van de groene zones met 20%. De herontwikkeling creëert ook meer ruimte en efficiëntie voor voetgangers en fietsers, en een aangenamere werkomgeving.

“Nippon Express is al meer dan 40 jaar een vertrouwde partner op Brussels Airport. We zijn dan ook bijzonder verheugd dat ze met de intrek in dit nieuwe gebouw niet alleen hun langdurige engagement opnieuw bevestigen, maar ook kiezen voor Brussels Airport als een Europese Pharma Gateway voor hun activiteiten. Als luchthaven vinden we het belangrijk om state-of-the-art infrastructuur te kunnen aanbieden aan onze partners. Met deze nieuwe faciliteit in het hart van Europa versterkt Nippon Express niet alleen haar eigen rol als centrale luchtvrachtspeler, maar levert ze ook een waardevolle bijdrage aan de verdere uitbouw van Brussels Airport als toonaangevende farmahub in Europa”, zegt Arnaud Feist, CEO Brussels Airport.

Nippon Express vormt een cruciale schakel voor de handel tussen de Europese Unie en Japan. Met een uitgebreid gamma aan globale logistieke diensten voor tal van sectoren heeft het bedrijf de afgelopen jaren een sterke aanwezigheid op Brucargo opgebouwd. Met een Europese Pharma Gateway op Brussels Airport zal Nippon Express hun Europese klanten uit de pharma en life sciences sector bijkomende end-to-end mogelijkheden kunnen bieden binnen een uniek ecosysteem.

De intrek in het nieuwe gebouw toont Nippon Express’ ambitie om verder te groeien, met een focus op de farma- en life science sector en om actief bij te dragen aan het ecosysteem op Brussels Airport.

“De investeringsuitbreiding van deze Japanse logistieke dienstverlener in Vlaanderen benadrukt onze gigantische troeven voor buitenlandse investeerders”, zegt Vlaams minister-president Matthias Diependaele. “We leven in onzekere economische tijden, maar onze logistieke en centrale ligging, ons wereldwijd gerenommeerd innovatief vernuft en onze steengoede werkkrachten blijven investeerders overtuigen om zich hier te vestigen. Vlaanderen is meer dan ooit open for business.”

“Nippon Express is een schoolvoorbeeld van internationaal ondernemen. In de context van de Wereldexpo in Japan bezochten wij ook hun democenter. Daar maakten we kennis met hun nieuwe showroom logistiek centrum, dat uitgerust is met AI en IoT-technologie om zo te zorgen voor efficiëntere en arbeidsbesparende logistieke processen”, Kris Claes, gedelegeerd bestuurder Voka- KvK Vlaams-Brabant.

Zoektocht naar vermiste kinderen Jeffrey en Emma gaat verder in Carel Coenraadpolder

FINSTERWOLDE – De politie zoekt maandag verder naar de vermiste Jeffrey (10) en zijn zusje Emma (8) in de Carel Coenraadpolder bij het Groningse Finsterwolde. Daar werd sinds zondagavond ook al gezocht, maar de zoektocht leverde vooralsnog niets op.

De politie zoekt in de polder vanwege tips die ze heeft ontvangen. De kinderen zijn sinds zaterdagmiddag vermist. Vermoedelijk heeft hun vader hen ontvoerd.

Man (18) aangehouden voor doodsbedreigingen aan Noa Lang van PSV

DORDRECHT – Een 18-jarige man uit Dordrecht is afgelopen donderdag aangehouden omdat hij al langere tijd doodsbedreigingen zou hebben geuit richting voetballer Noa Lang en zijn familie, meldt de politie maandag.

Een onderzoek naar de “ernstige bedreigingen” die sinds 2023 aan het adres van Lang werden geuit via sociale media, leidde naar de verdachte. Hij werd in zijn huis opgepakt en werd na verhoor heengezonden. Hij heeft een contactverbod gekregen en een gebiedsverbod voor plekken waar de PSV-speler vaak komt.

Als het dossier compleet is wordt het overgedragen aan het Openbaar Ministerie, meldt de politie.

Rhenus Groep opent officieel duurzaam logistiek centrum in Venlo

VENLO – De Rhenus Groep is trots om de officiële opening aan te kondigen van haar ultramoderne logistieke hub in Venlo. Hiermee onderstreept het bedrijf haar toewijding aan operationele excellentie, innovatie en duurzaamheid. Deze nieuw ontwikkelde locatie versterkt het Europese netwerk van Rhenus Road en zet een nieuwe standaard in moderne logistieke infrastructuur.

Strategisch gepositioneerd als “Gateway to Europe” verenigt het 71.980 m² grote pand essentiële logistieke functies zoals opslag, cross-docking en regionale distributie onder één dak. Het pand bestaat uit 16.000 m² magazijnruimte, een cross-dockgebied van 12.000 m², 2.600 m² aan mezzanineverdiepingen en 2.150 m² kantoorruimte, met opslagcapaciteit voor maximaal 28.000 pallets. Dankzij dit geïntegreerde ontwerp worden zendingen sneller en efficiënter verwerkt, wat leidt tot kortere doorlooptijden, verbeterde leverbetrouwbaarheid en meer flexibiliteit voor zowel internationale groupage als binnenlandse distributie.

“Vanaf het begin was onze visie helder: creëer een toekomstbestendige hub die zowel mens als milieu vooropstelt,” aldus Nick van Loon, Divisiedirecteur bij Rhenus Road. “Deze faciliteit is meer dan een gebouw. Het is een statement over hoe wij de logistieke sector de komende decennia willen vormgeven.”

Het gebouw heeft al de BREEAM-certificering “Excellent” behaald en is op weg om later dit jaar ook de WELL-certificering te verkrijgen, wat de inzet van de groep op het gebied van milieuprestaties en welzijn van medewerkers benadrukt. Energie-efficiëntie speelt een centrale rol, met slimme systemen die zonne-energie opwekken op basis van realtime energieprijzen. Daarnaast is op het terrein een van de eerste elektrische trucklaadpleinen van Nederland operationeel, met momenteel capaciteit voor zes voertuigen en plannen om dit uit te breiden naar elf.

Om optimale veiligheid en beveiliging te waarborgen, is de locatie uitgerust met een geavanceerd sprinklersysteem, zone specifieke videobewaking en een mobiele ADR-bunker. Deze voorzieningen verhogen niet alleen de veiligheidsnormen, maar dragen ook bij aan een veilige en betrouwbare toeleveringsketen voor klanten van Rhenus.

Voor het eerst werken alle medewerkers van Rhenus Road in Venlo samen onder één dak. Deze consolidatie bevordert interne samenwerking en versnelt de communicatie, wat leidt tot een nog snellere en klantgerichtere dienstverlening. Het vormt tevens een belangrijke stap richting een duurzamere en toekomstgerichte logistieke operatie.

De officiële opening vond plaats op 16 mei, waarbij Tobias Bartz, CEO van de Rhenus Groep, het lint doorknipte. Terugblikkend op deze mijlpaal zei Bartz: “Onze nieuwe locatie in Venlo is een mijlpaal voor Rhenus; deze ultramoderne faciliteit weerspiegelt onze visie op de toekomst van logistiek en onze toewijding om ons bedrijf toekomstbestendig te maken voor komende generaties. Investeringen zoals deze maken onze langetermijngroeistrategie mogelijk en onderstrepen onze betrokkenheid bij onze medewerkers. Ik ben trots op wat onze teams hier hebben bereikt en ervan overtuigd dat deze locatie zowel onze regionale aanwezigheid als ons wereldwijde netwerk zal versterken.”

Met deze nieuwe faciliteit zet Rhenus een nieuwe standaard in de logistieke sector, waarbij duurzaamheid, innovatie en operationele excellentie worden samengebracht in één geïntegreerde oplossing.

eActros 600 draait dag en nacht bij Wessels Logistik: elektrische vrachtwagens als duurzame werkpaarden

RHEDE – De Duitse logistiek dienstverlener Wessels Logistik zet met succes twee volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 600 trucks in voor continue inzet in tweeploegendienst. De voertuigen rijden tot wel 760 kilometer per 24 uur, waarmee ze laten zien dat elektrisch transport ook in het zware langeafstandswerk economisch haalbaar is.

Het familiebedrijf uit Rhede (Münsterland), dat dit jaar zijn 140-jarig jubileum viert, investeert volop in elektrificatie. In februari voegde het zijn eerste twee eActros 600-trekkers toe aan de vloot. Een derde voertuig – een tandemcombinatie – volgt binnenkort voor lijnvervoer namens een logistiek dienstverlener. Daarnaast staan een eActros 300 en een vierde eActros 600 gepland. De bijbehorende laadinfrastructuur met vier snellaadstations van elk 400 kW is in aanbouw, evenals een zonne-energiesysteem van 530 kWp en een batterijopslag van 1.288 kWh.

Slim geplande routes, maximale inzet

De elektrische trucks worden overdag ingezet voor onder meer bouwmaterialenvervoer (zoals deuren en kozijnen) en ’s nachts voor vaste routes binnen een stukgoednetwerk. Eén truck rijdt dagelijks 350 km en ’s nachts 220 km naar een regionaal hub in Düsseldorf. De tweede rijdt ’s nachts 560 km naar een centraal knooppunt in Homberg/Efze en overdag kortere ritten van rond de 200 km. “Dat levert ons binnen één etmaal tot 760 kilometer per truck op,” aldus directeur Andre Wessels.

Hoewel de planning complexer is, is het team overtuigd. “Onze chauffeurs zijn enthousiast over de eActros 600 en willen er eigenlijk niet meer uit,” aldus Wessels. Hij reed zelf de eerste rit: een volledig beladen retourtje Karlsruhe van circa 930 kilometer.

Batterijtechnologie en kostenbesparing

De eActros 600 beschikt over drie lithium-ijzerfosfaat batterijen van elk 207 kWh, samen goed voor 621 kWh. Deze technologie zorgt voor hogere laadcapaciteit en actieradius. Met het oog op bedrijfseconomische voordelen zijn de elektrische trucks bovendien vrijgesteld van tol in Duitsland tot eind 2025 — en volgens het Duitse regeerakkoord mogelijk ook daarna.

Delen van laadinfra met collega-vervoerders

Wessels Logistik overweegt om zijn laadstations in de toekomst beschikbaar te stellen voor andere transporteurs. Het bedrijf steunt het plan van Daimler Truck om onder het label TruckCharge een semi-open laadnetwerk voor elektrische trucks in Europa op te zetten. “We moeten als sector samenwerken in deze energietransitie. Logistieke hubs liggen vaak gunstig aan hoofdwegen en beschikken over parkeerruimte — dat biedt kansen,” aldus Wessels.

140 jaar logistiek, 100+ trucks

Wessels Logistik bestaat uit August Wessels GmbH (afval- en bulktransport) en Wessels Cargo GmbH (stukgoed, deel- en compleetladingen). Het bedrijf heeft ruim 100 eigen vrachtwagens — waarvan circa 70 van Mercedes-Benz — en biedt werk aan 185 mensen. Op het terrein van 50.000 m² bevindt zich ook een eigen werkplaats, opslag en recyclingfaciliteit.

Nog één aandachtspunt blijft de toegestane massa. “Met 42 ton is het lastig om het extra accugewicht bij gewichtgevoelig transport te compenseren,” aldus Wessels. Maar dat neemt niet weg dat de eActros 600 zich bij het bedrijf nu al heeft bewezen als een betrouwbare, stille en duurzame krachtpatser.

Farioli vertrekt bij Ajax na verschil van inzicht met directie

AMSTERDAM – Trainer Francesco Farioli vertrekt bij Ajax. Dat heeft de Italiaanse trainer de directie van de club uit Amsterdam een dag na het mislopen van de landstitel laten weten.

“We beleefden samen ongelooflijke en onvergetelijke momenten; een uniek, intens, emotioneel seizoen waarin we geloof, vechtlust en trots deelden en uiteindelijk ons doel bereikten en de missie volbrachten”, stelt de 36-jarige coach in een persbericht. “Het management en ik hebben dezelfde doelen voor de toekomst van Ajax, maar we hebben een verschil van inzicht over de manier waarop we willen werken en opereren om die doelen te bereiken. Gezien deze verschillen in de principes en fundamenten van dit project, voel ik diep in mijn hart dat dit het beste moment is om uit elkaar te gaan.”

“Mijn avontuur bij Ajax startte bijna een jaar geleden op sportcomplex De Toekomst, met het doel om Ajax terug te brengen naar waar de club hoort”, stelt Farioli, die nog twee jaar bij Ajax onder contract stond. “Het eindigde in de Johan Cruijff ArenA, waar Ajax Champions League-voetbal behaalde. We wilden nieuwe energie brengen naar alle Ajacieden, een positieve werksfeer delen en eenzelfde manier van denken creëren door de hele club. Samen met mijn staf hebben we deze grote uitdaging omarmd met respect, verantwoordelijkheid, passie en een vastberadenheid om te slagen. Het ontvangen van het respect en de steun van het Ajax-publiek, die we gedurende het hele seizoen voelden, betekende veel voor mij en mijn staf.”

Met Farioli vertrekken ook zijn assistent-trainers Daniele Cavalletto en Felipe Sánchez Mateos en keeperstrainer Jarkko Tuomisto.

Trump kondigt onderzoek aan naar steun beroemdheden voor Harris

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft een onderzoek aangekondigd naar de steun die zijn rivaal Kamala Harris tijdens haar campagne kreeg van beroemdheden. “Kandidaten mogen niet betalen voor steunbetuigingen, wat Kamala wel deed onder het mom van betalen voor entertainment”, schreef de president op Truth Social.

Harris gaf vorig jaar volgens Amerikaanse media gemiddeld 100 miljoen dollar per week uit aan haar campagne en mobiliseerde veel beroemdheden, tot chagrijn van Trump. Die vroeg zich onder meer af wat Bruce Springsteen betaald kreeg. “En hoe zit het met Beyoncé? En hoeveel geld ging naar Oprah en Bono?”

Het team van Harris heeft eerder ontkend dat Beyoncé 10 miljoen dollar ontving voor een verschijning op een campagnebijeenkomst.

Oprah Winfrey verdedigde een betaling van 1 miljoen dollar aan haar productiebedrijf voor het organiseren van een bijeenkomst. Oprah zei dat ze zelf geen vergoeding kreeg, maar dat andere medewerkers wel betaald moesten worden.

Port of Antwerp-Bruges lanceert Volta 1: Europa’s eerste elektrische sleepboot

ANTWERPEN – Antwerpen, 19 mei 2025 – Port of Antwerp-Bruges lanceert de Volta 1: de eerste volledig elektrische RSD sleepboot in Europa. De lancering vormt een belangrijke stap in het integrale vergroeningsprogramma van de vloot van de haven, met als einddoel een klimaatneutrale werking tegen 2050. De sleepboot werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Damen, en volgt op eerdere wereldprimeurs als de Hydrotug (op waterstof) en de Methatug (op methanol).

Volledig elektrisch, even krachtig als diesel

De Volta 1 is een Reversed Stern Drive (RSD)-sleepboot, ontworpen volgens een dubbel boegprincipe en uitgerust met een gepatenteerde Twin Fin skeg voor optimale stabiliteit en wendbaarheid. Hierdoor kan ze flexibel worden ingezet als voor- én achtersleepboot. Met haar batterijcapaciteit van 2.782 MWh, die in amper twee uur wordt opgeladen via een krachtig laadstation van 1,5 MW, is de Volta 1 volledig emissievrij en kan ze gemiddeld tot 12 uur rondvaren. Haar trekkracht van 70 ton staat garant voor dezelfde prestaties als een traditionele dieselsleepboot.

Op koers naar klimaatneutrale haven

De Volta 1 maakt deel uit van een bredere vernieuwing van de sleepvloot. Samen met vijf energiezuinige RSD-sleepboten, die vandaag ook in gebruik worden genomen, vervangt ze oudere vaartuigen. De sleepdienst, verantwoordelijk voor bijna 85% van de havengebonden CO₂-uitstoot, ondergaat zo een diepgaande vergroening. Port of Antwerp-Bruges streeft systematisch naar de integratie van de meest milieuvriendelijke technologieën, als onderdeel van haar ambitie om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.

Voortrekker in energietransitie

Als vijfde grootste bunkerhaven ter wereld wil Port of Antwerp-Bruges ook uitgroeien tot een volwaardige multifuel port. Daarvoor wil ze naast bio- en conventionele brandstoffen koolstofarme alternatieven aanbieden. Het afgelopen anderhalf jaar introduceerde de haven de eerste sleepboten ter wereld op waterstof en methanol. Door deze technologieën naast elkaar in de praktijk te testen, kan Port of Antwerp-Bruges bepalen welke oplossing het best scoort op het vlak van emissies, kosten, autonomie en prestaties. Zo verankert ze haar rol als pionier in de internationale energietransitie en hoopt ze andere havens en sectoren te inspireren tot actie.

Betrouwbare partner in duurzame innovatie

De samenwerking met Damen Shipyards Group speelt een sleutelrol in deze transitie. Damen, dat in 2022 in Auckland (Nieuw-Zeeland) de eerste elektrische sleepboot ter wereld bouwde, begon in 2023 in Vietnam met de constructie van de zes RSD-sleepboten voor Port of Antwerp-Bruges. Na een reis van meer dan 10.000 kilometer kwamen de schepen in november 2024 aan in Antwerpen. Daar werden ze voorbereid voor operationele inzet, met onder andere een technische opstart, training van de bemanning en de installatie van laadinfrastructuur. De officiële lancering van de Volta 1 vormt de bekroning van dit traject.

Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges: “De Volta 1 is een krachtig voorbeeld van onze strategie om duurzame technologie actief te integreren in onze werking. Als wereldhaven nemen we onze verantwoordelijkheid om de maritieme sector mee te trekken in de energietransitie. De Volta 1 vormt samen met de Hydrotug, Methatug en RSD-sleepboten een tastbare stap richting een klimaatneutrale haven in 2050.”

Johan Klaps, voorzitter Raad van Bestuur van Port of Antwerp-Bruges en Antwerpse havenschepen: “Dat we deze Europese primeur kunnen realiseren in het jaar waarin we 150 jaar sleepdienst vieren, is symbolisch én historisch. Het toont hoe onze haven, stad en regio blijven investeren in duurzame innovatie. Ook in uitdagende tijden kiezen we resoluut voor de toekomst en nemen we een voortrekkersrol op.”

Vincent Maes, Sales Manager Benelux Damen: “Wij zijn verheugd en zeer vereerd dat wij de nieuwste toevoegingen aan de sleepbootvloot van Port of Antwerp-Bruges hebben mogen leveren: vijf gloednieuwe en efficiënte dieselsleepboten voorzien van nabehandelingssystemen en een innovatieve elektrische sleepboot, allemaal van het type RSD2513. Deze levering sluit naadloos aan bij ons voortdurende streven naar beter schepen en technologische vooruitgang. Wij zijn verheugd dat wij hiermee kunnen bijdragen aan het behalen van de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van de haven.”

×