Clicky

donderdag 5 juni 2025 - 18:38 uur
Home Blog Pagina 6

PVV-bewindslieden tijdelijk vervangen, later definitief besluit

DEN HAAG – De PVV-kabinetsleden die vertrekken na de coalitiebreuk zullen tijdelijk worden vervangen door bewindslieden van VVD, NSC en BBB. Demissionair premier Dick Schoof meldt in een brief aan de Tweede Kamer dat aan de vijf ministers en vier staatssecretarissen van de PVV per dinsdag op de meest eervolle wijze ontslag is verleend.

De PVV’ers worden per direct tijdelijk vervangen, totdat eventueel een andere bewindspersoon namens een van de drie partijen in het demissionaire kabinet komt. Dat wordt bepaald door de drie overgebleven coalitiepartijen.

Minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) wordt voorlopig vervangen door minister Eelco Heinen (Financiën, VVD). Minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei, VVD) neemt tijdelijk waar voor minister Barry Madlener en staatssecretaris Chris Jansen (beiden Infrastructuur en Waterstaat).

Vervanging

Minister David van Weel (Justitie en Veiligheid, VVD) neemt vooralsnog de taken over van Marjolein Faber (Asiel) en staatssecretaris Ingrid Coenradie (Justitie en Veiligheid). Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken, NSC) vervangt haar staatssecretaris Zsolt Szabó. Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) vervangt Reinette Klever (Ontwikkelingshulp).

De post van minister Fleur Agema en staatssecretaris Vicky Maeijer (beiden Volksgezondheid) wordt tijdelijk waargenomen door NSC-minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid).

De coalitiepartijen nemen volgens ingewijden waarschijnlijk later deze week een definitief besluit over hoe de vervanging wordt geregeld tot het moment dat na de verkiezingen een nieuw kabinet aantreedt.

Vrachtwagenchauffeurs namen tonnen contant geld mee voor crimineel metaalrecyclingbedrijf uit Venlo

Foto: Adobe Stock | Angelov

VENLO – De rechtbank Oost-Brabant heeft een metaalrecyclingbedrijf uit Venlo veroordeeld tot een boete van 2,2 miljoen euro wegens grootschalige fraude, witwassen en deelname aan een criminele organisatie. De strafzaak draait om een organisatie die onder dekmantel van een legaal bedrijf miljoenen witwaste en betrokken was bij de invoer van bijna vijfduizend kilo cocaïne.

De 64-jarige eigenaar en leider van het bedrijf krijgt tien jaar celstraf opgelegd. Zijn 41-jarige zoon, die als inkoper werkte, en twee vrachtwagenchauffeurs – een 60-jarige man uit Venlo en een 47-jarige man uit Grubbenvorst – krijgen elk 18 maanden celstraf, waarvan 12 maanden voorwaardelijk. Een vijfde verdachte wordt volledig vrijgesproken.

Contant geld in vrachtwagens naar het buitenland

De twee chauffeurs vervoerden tijdens internationale ritten naar Duitsland en Italië grote hoeveelheden contant geld – tot wel 200.000 euro per keer. Hoewel de rechtbank geen bewijs heeft gevonden dat zij op de hoogte waren van de volledige criminele constructie, rekent zij het hen aan dat ze zonder enige vorm van controle of navraag meewerkten aan het vervoeren van zulke hoge bedragen. De rechtbank acht witwassen bewezen, maar spreekt hen vrij van deelname aan een criminele organisatie.

Dekmantel voor cocaïne en grootschalige fraude

Het onderzoek begon in juli 2020 met doorzoekingen door de FIOD op het terrein van het bedrijf en in de woning van de hoofdverdachte. Daarbij werden onder meer 183 identiteitsbewijzen aangetroffen, waarvan er 165 vals bleken te zijn. Ook bleek de volledige kasadministratie gebaseerd op valse bonnen.

De rechtbank stelt vast dat het bedrijf systematisch illegale activiteiten faciliteerde, zoals de inkoop van gestolen metaal, het witwassen van crimineel geld en het invoeren van 4.950 kilo cocaïne uit Zuid-Amerika. Metaalschroot werd gebruikt als dekmantel voor de drugstransporten.

Misbruik van bedrijfsstructuur

De 64-jarige hoofdverdachte gaf als directeur feitelijk leiding aan de organisatie en gebruikte het bedrijf doelbewust voor criminele doeleinden. Volgens de rechtbank was sprake van een ‘bijzonder ernstig en ondermijnend crimineel samenwerkingsverband’ waarbij de grens tussen onder- en bovenwereld volledig vervaagde. De rechtbank acht het bewezen dat hij uitsluitend handelde uit winstbejag en geen oog had voor de maatschappelijke gevolgen.

Het bedrijf krijgt een boete van 2,2 miljoen euro, waarvan 500.000 euro voorwaardelijk.

Vrijspraak

Een 63-jarige verdachte uit Venlo stond geregistreerd bij de Kamer van Koophandel als de algemeen directeur van het bedrijf. Zowel de verdachte als de andere betrokkenen hebben verklaard dat dit op papier zo was, maar dat zijn werkzaamheden feitelijk alleen bestonden uit onderhoud, lassen en het sorteren van metaal met een kraanmachine.

Op verzoek zette hij weleens handtekeningen, maar hij kreeg verder niets mee van de bedrijfsvoering. Hij kan niet lezen of schrijven. Uit niets blijkt dat de verdachte wist van, laat staan betrokken is geweest bij, het witwassen van geldbedragen en het crimineel samenwerkingsverband. De rechtbank spreekt hem daarom vrij.

Koning kort staatsbezoek Tsjechië in na val kabinet

DEN HAAG – Koning Willem-Alexander keert een dag eerder terug van het komende staatsbezoek aan Tsjechië vanwege “de ontstane politieke situatie in Nederland”. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) gemeld.

Eerder op de dag viel het kabinet-Schoof.

Volgens de RVD is het na de val van een kabinet gebruikelijk dat de koning spreekt met zijn vaste adviseurs, de vice-president van de Raad van State en de voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer.

Willem-Alexander keert na afloop van het programma van de eerste dag, woensdag, terug naar Nederland. Koningin Máxima zal op de tweede dag van het programma wel aanwezig zijn. Minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken is vanwege zijn ontslag geen deel van de officiële delegatie.

Intrekken vergunningen drie parken van Gillis mocht, zegt rechter

DEN BOSCH – De bekende vakantieparkeigenaar Peter Gillis heeft bij de rechter een zaak verloren over drie van zijn parken in Brabant. Die oordeelt dat ervan uitgegaan mocht worden dat de parken deels gebruikt zouden worden voor criminele activiteiten en dat daarom vergunningen mochten worden ingetrokken of geweigerd.

Het gaat om de parken in Ommel (gemeente Asten), Cranendonck en Valkenswaard. Het Landelijk Bureau Bibob, dat voor overheden integriteitsbeoordelingen doet, lichtte in 2022 de burgemeesters van Asten, Cranendonck en Valkenswaard in over vermoedelijke misstanden bij de parken van Gillis. Het zou gaan om fraude, valsheid in geschrifte, verboden wapenbezit, illegaal huisvesten van arbeidsmigranten en het toestaan van permanente bewoning. Daarop zijn de vergunningen ingetrokken.

De realityster kondigde eerder dit jaar de verkoop aan van zijn negen parken in Nederland. Volgens hem was er door alle problemen “een onhoudbare situatie” ontstaan en moesten vakantieparken noodgedwongen sluiten.

Gillis, bekend van het SBS6-programma Massa is Kassa, is in april veroordeeld in een belastingfraudezaak, maar is in beroep gegaan. Daarnaast beschuldigt zijn ex-vriendin Nicol Kremers hem van mishandeling. Daarvoor loopt een strafrechtelijke procedure.

Ziekenhuis: jong kind raakte in coma na eten Haribo-snoepjes met cannabis

ALMELO – Een jong kind dat ziek is geworden na het eten van Haribo-snoepjes waar cannabis in bleek te zitten, heeft in coma in het ziekenhuis gelegen. Ziekenhuisgroep Twente (ZGT) bevestigt berichtgeving daarover van Tubantia en RTV Oost.

In het ziekenhuis in Almelo waren twee kinderen binnengebracht. Het kind dat er ernstig aan toe was is overgeplaatst naar een ander, meer gespecialiseerd ziekenhuis. “Inmiddels gaat het met beide kinderen weer goed”, zegt een woordvoerster.

De kinderen zijn in de peuter- en kleuterleeftijd, vertelt de woordvoerster. Het ziekenhuis wil verder geen details kwijt om de privacy van het gezin te beschermen. “Er werd een beetje lacherig over gedaan, maar het was dus gevaarlijker dan mensen in eerste instantie dachten”, zegt de woordvoerster.

Grote vraag is nog altijd hoe de softdrugs in de snoepjes terecht zijn gekomen. De politie doet daar onderzoek naar.

Haribo laat dinsdagavond weten “opgelucht” te zijn te horen dat de kinderen zijn hersteld en het goed maken. De snoepfabrikant zegt er alles aan te doen om de autoriteiten te ondersteunen bij hun onderzoek.

Aanrijding met drie vrachtwagens op Duitse A45 [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

DORTMUND – Op de Duitse snelweg A45 richting Oberhausen heeft dinsdagmiddag rond 13.30 uur een ongeval plaatsgevonden waarbij drie vrachtwagens betrokken waren. Het incident deed zich voor ter hoogte van het knooppunt Castrop-Rauxel. Aanvankelijk werd gemeld dat er een personenauto tussen twee vrachtwagens bekneld zou zijn geraakt, maar dat bleek ter plaatse niet het geval.

De brandweer van Dortmund rukte met groot materieel uit, waaronder specialisten van de technische reddingsdienst, meerdere blusvoertuigen, twee ambulances, een traumateam en een team voor psychosociale ondersteuning.

Bij aankomst bleek dat drie vrachtwagens op elkaar waren gebotst, waarbij de schade aan de voertuigen aanzienlijk was. Door de impact kwamen motorolie en andere bedrijfsstoffen vrij, die dreigden in het regenwatersysteem terecht te komen.

Foto: Duitse Politie

De brandweer wist echter snel in te grijpen en voorkwam daarmee milieuschade. De betrokken vrachtwagenchauffeurs bleven ongedeerd en hoefden niet naar het ziekenhuis. De coördinatie ter plaatse werd overgenomen door de brandweerpost Mengede, die later werd ondersteund door het milieuteam uit Eichlinghofen.

Rond 14.22 uur kon de plaats van het ongeval worden overgedragen aan de politie.

Foto: Duitse Politie

De berging van de vrachtwagens en het politieonderzoek zullen naar verwachting nog geruime tijd in beslag nemen. Weggebruikers moeten daarom rekening houden met vertraging tijdens de avondspits.

NS-personeel staakt vrijdag in regio Midden, meldt FNV

UTRECHT – Personeel van NS staakt vrijdag in de regio Midden, met waarschijnlijk grote gevolgen voor het treinverkeer in het hele land. Het spoorbedrijf is volgens vakbond FNV niet ingegaan op een ultimatum waarin eisen stonden om tot een nieuwe cao voor medewerkers te komen. De bond dreigde eerder al met stakingen, nadat de onderhandelingen over de cao waren geklapt.

Stakingen in een bepaalde regio hebben vaak ook impact op de dienstregeling in andere regio’s. De regio Midden is bovendien het gebied rond Utrecht, dat een belangrijke spil is in het spoornet. NS waarschuwde al dat reizigers er rekening mee moeten houden dat vrijdag in het hele land geen treinen rijden.

FNV kondigde vorige week aan op meerdere dagen te willen staken. Na vrijdag ook volgende week dinsdag, dan in de regio West. Die actie wordt gevolgd door stakingen in de regio’s Noord-West en Oost (12 juni) en Noord en Zuid (16 juni). Mocht NS dan ook niet instemmen met de eisen, dan volgt op dinsdag 17 juni waarschijnlijk een landelijke stakingsdag. FNV zegt die stakingen voor te bereiden met de VVMC, een grote spoorbond met veel leden bij NS.

FNV wil onder meer dat de lonen van de NS-medewerkers op 1 maart 2025 en 1 maart 2026 met 4 procent omhooggaan, plus 120 euro. Volgens FNV biedt NS een jaarlijkse loonsverhoging van 2,55 procent. De bond vindt dat te weinig omdat de inflatie hoger ligt.

Volgens FNV-bestuurder Henri Janssen is de werkdruk bij NS hoog doordat veel vacatures openstaan. “Daardoor zien we ook veel relatief nieuw personeel het bedrijf alweer snel verlaten. Daar moet iets aan gebeuren en daar zijn goede cao-afspraken noodzakelijk voor”, stelt hij.

Zeecruise kan in Amsterdam aan de walstroom

AMSTERDAM – Zeecruiseschepen die hiervoor geschikt zijn, kunnen gebruikmaken van walstroom bij de Passenger Terminal Amsterdam (PTA). Dankzij de nieuwe installatie kunnen schepen hun generatoren uitschakelen zodra ze aanmeren, wat zorgt voor een aanzienlijke vermindering van uitstoot en geluidsoverlast. Vanaf 2027 wordt het gebruik van walstroom op deze locatie verplicht, drie jaar eerder dan Europese regelgeving voorschrijft.

Als een zeescruiseschip gebruik maakt van de walstroominstallatie, hoeft het aangemeerde schip geen eigen motoren meer te gebruiken voor de stroomvoorziening. Hierdoor wordt de uitstoot van emissies aan de kade aanzienlijk verlaagd. Bij 100 calls per jaar gaat dat om een reductie van circa 3 ton fijnstof, 100 ton stikstof en 4,8 kiloton CO2. Doordat generatoren zijn uitgeschakeld, scheelt dat ook in geluid.

Hester van Buren, wethouder Haven: “Ik ben erg blij dat de PTA en het havenbedrijf zo voortvarend deze stap hebben gezet om walstroom hier te installeren. Het laat zien wat er wél mogelijk is als je ambities deelt en handen ineenslaat. Deze installatie is het tastbare bewijs dat verduurzaming niet iets is van morgen, maar van vandaag.”

4,4 kilometer aan kabel onder het IJ

De bouw van de installatie startte in mei 2023 en werd begin 2025 afgerond. Het Deense bedrijf Powercon A/S leverde de installatie, met BAM Infra Nederland als onderaannemer. Netbeheerder Liander legde in totaal 4,4 kilometer kabel onder het IJ door, tussen een onderstation in Amsterdam-Noord en de PTA aan de Veemkade. Onder de kade en de steigerdekken ligt ook nog 8 kilometer aan kabel. De installatie is mede mogelijk gemaakt door subsidies van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Europese Commissie.

Dick de Graaff, directeur Cruise Port Amsterdam: “Met de ingebruikname van walstroom zetten we een grote stap naar een stillere, schonere en duurzamere haven. Dit is goed voor bewoners, bezoekers en het klimaat en bewijst dat onze cruiseterminal de innovatiekracht heeft om de toekomst van verantwoord toerisme vorm te geven.”

Smart Energy Hub

Op de kade van de Passenger Terminal Amsterdam is een Smart Energy Hub gebouwd. In dit gebouw staan de installaties van de netbeheerder, de transformatoren en de walstroominstallaties opgesteld. Vanaf hier worden de walstroomkasten op de kade voorzien van stroom. Met het Cable Management System kan in totaal 50 meter kabel de walstroomkast uit worden gerold en aangesloten worden op het schip. De groene stroom komt onder andere van windmolenpark Ruigoord in de Amsterdamse haven.

Restcapaciteit als stroompunt voor de stad

Naast de inzet voor zeecruise, wordt onderzocht hoe het stroompunt op andere manieren kan worden ingezet. Denk aan het stimuleren van de verdere elektrificatie van de cruiseketen (zoals touringcars), maar ook om de stad te helpen verder te verduurzamen.

Bijdrage aan klimaatdoelen

Zeecruiseschepen die al aan de walstroom kunnen, krijgen voorrang in Amsterdam. Vanaf 2027 verplicht Port of Amsterdam het gebruik van walstroom voor de zeecruise. Zo draagt Port of Amsterdam met de ingebruikname van deze walstroominstallatie bij aan de ambitie van de stad om in 2050 klimaatneutraal te zijn.

Dorine Bosman, Chief Investment Officer bij Port of Amsterdam: “Met deze walstroomvoorziening zetten we een belangrijke stap richting een leefbare stad, een duurzame haven en het verduurzamen van de cruise. De centrale ligging van de terminal vraagt om stille en schone oplossingen, en die bieden we nu.”

Spitsstroken in Noord-Holland dicht door technische storing

Foto: Rijkswaterstaat

VELSEN-ZUID – Rijkswaterstaat waarschuwt weggebruikers dinsdag voor extra drukte en vertraging in Noord-Holland. Door een storing zijn de spitsstroken van snelwegen in die provincie dicht.

De verkeerscamera’s kunnen niet bediend worden, waardoor medewerkers in de verkeerscentrale geen toezicht kunnen houden op de spitsstroken.

De spitsstroken zijn dicht op de A1 tussen Hilversum-Noord en Naarden (beide richtingen), de A7 richting Hoorn tussen knooppunt Zaandam en Purmerend-Zuid en de A9 richting Alkmaar tussen knooppunt Rottepolderplein en knooppunt Velsen. ANWB Verkeersinformatie meldt dat de vertraging oploopt tot een half uur.

De wegbeheerder adviseert weggebruikers om voor vertrek de actuele verkeersinformatie te bekijken. Voordat een spitsstrook opengaat, kijken medewerkers van Rijkswaterstaat of er geen obstakels op de weg zijn.

Schoof gaat door als demissionair premier na val kabinet

DEN HAAG – Premier Dick Schoof gaat door als demissionair premier, zei hij op een persconferentie na een extra ingelaste ministerraad.

De partijloze premier gaat een demissionair kabinet van VVD, NSC en BBB leiden, nadat PVV-leider Geert Wilders had aangekondigd zijn partij terug te trekken uit de coalitie. Ook zijn bewindslieden verlaten het kabinet.

Schoof wil “binnen de ruimte die de Kamer ons daarvoor geeft” doorgaan met het aanpakken van urgente problemen. Hij wees onder meer op de onzekere geopolitieke situatie. “Het leven in Nederland en daarbuiten gaat gewoon door”, aldus de premier.

NS waarschuwt voor ‘landelijke impact’ mogelijke staking vrijdag

UTRECHT – De NS waarschuwt dat een mogelijke staking komende vrijdag “landelijke impact” kan hebben. Dit komt doordat de eventuele staking door de vakbonden gepland staat in Midden-Nederland en de NS vanuit die regio het eigen landelijke treinverkeer aanstuurt.

Om die reden vraagt de NS reizigers “er rekening mee te houden dat er vrijdag 6 juni in het hele land geen treinen rijden”.

Een officiële aankondiging van de vakbonden dat de actie doorgaat, heeft de NS nog niet ontvangen. “Daardoor weet NS nog niet of de stakingen definitief zullen plaatsvinden. Tegelijkertijd vindt NS het wel belangrijk om reizigers alvast op de hoogte te stellen van de mogelijke hinder”, aldus het spoorbedrijf.

De verwachting is dat de internationale treinen blijven rijden.

De bonden willen dat de directie van de NS voldoet aan cao-eisen. De deadline loopt tot 17.00 uur, erna zouden de bonden besluiten tot acties. Ook voor 10, 12 en 16 juni zijn acties aangekondigd op het spoor.

Rechtbank Amsterdam fluit ING terug: opzegging bankrelatie met truckhandelaar onterecht

AMSTERDAM – ING mag de bankrelatie met een internationaal opererend bedrijf in tweedehands vrachtwagens niet beëindigen. Dat heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam geoordeeld in een kort geding.

Volgens de rechter heeft de bank onvoldoende aannemelijk gemaakt dat sprake is van witwaspraktijken of financiering van terrorisme. De handelswijze van het bedrijf wijkt wellicht af van Nederlandse standaarden, maar is op zichzelf niet illegaal, aldus de rechtbank.

Het familiebedrijf handelt al sinds 2014 in gebruikte trucks, die vanwege strengere milieueisen niet meer inzetbaar zijn in West-Europa, maar nog wel waarde vertegenwoordigen in Afrika en het Midden-Oosten. ING had zorgen over vermeende verdachte transacties, onder meer met betrekking tot derdenbetalingen, contante betalingen en gebrekkige documentatie. Begin 2023 startte de bank een uitgebreid klantonderzoek.

De voorzieningenrechter stelt vast dat het bedrijf steeds heeft meegewerkt en verbetermaatregelen heeft getroffen. Ook beschuldigingen van terrorismefinanciering zijn volgens de rechter niet onderbouwd. “Het lijkt erop dat ING vooral moeite heeft met de on-Nederlandse manier van zakendoen,” oordeelde de rechter. “Dat is echter niet verboden.”

Volgens de rechtbank is het belang van het bedrijf bij het behouden van bankrekeningen groot. “Zonder toegang tot het bancaire systeem is deelname aan het maatschappelijk verkeer en het voortbestaan van het bedrijf in gevaar,” aldus het vonnis. ING moet de zakelijke én privé-rekeningen in stand houden en mag het bedrijf ook niet registreren in het Intern Verwijzingsregister (IVR).

Het bedrijf krijgt bovendien ruim 2.100 euro aan proceskosten en 925 euro aan buitengerechtelijke kosten vergoed door ING.

Vier jaar cel voor man die cocaïne vervoerde in lading bananen via haven Vlissingen

BREDA – De rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft een 26-jarige man veroordeeld tot een gevangenisstraf van vier jaar voor zijn rol bij de verlengde invoer van cocaïne. De man vervoerde een pallet met bananen waarin cocaïne verstopt zat. De drugs waren afkomstig uit Colombia en kwamen via de haven van Vlissingen Nederland binnen.

De lading, afkomstig uit Santa Marta, Colombia, werd op 16 oktober 2024 gelost in Vlissingen. De container, met onder meer een pallet bananen, bleek naast fruit ook 334 pakketten cocaïne te bevatten. De douane verving de drugs door dummy’s met kleine hoeveelheden echte cocaïne en plaatste een peilbaken in één van de dozen. Vervolgens werd de container onder toezicht doorgevoerd.

Van haven naar loods

De verdachte had een bestelbus gehuurd bij Sixt, waarmee de bewuste pallet op 18 oktober werd opgehaald bij een transportbedrijf. Volgens het Openbaar Ministerie reed de verdachte rechtstreeks naar een oude nertsenfarm, waar de pallet werd uitgeladen. Op dat moment was hij de enige inzittende van het voertuig.

Hoewel de man verklaarde dat hij de bus slechts voor een verhuizing had geleend en niet wist wat er werd vervoerd, achtte de rechtbank zijn verhaal ongeloofwaardig. De rechtbank hechtte meer waarde aan observaties van de politie, mastgegevens van de telefoon en ANPR-camera’s die zijn route volgden.

Verdachte als essentiële schakel

De rechtbank kwalificeerde de handelingen van de man als medeplegen van verlengde invoer van cocaïne. Hoewel het grootste deel van de drugs al was verwijderd door de douane, was de verdachte volgens de rechter betrokken bij het verder vervoeren en verwerken van de lading, een cruciale schakel in het invoertraject. In de loods werd geprobeerd de cocaïne te scheiden van de bananen.

“Het is volstrekt ondenkbaar dat een criminele organisatie miljoenen aan cocaïne toevertrouwt aan een onwetende chauffeur,” aldus de rechtbank. “Verdachte was zich bewust van zijn rol en voerde die doelbewust uit.”

Straf: vier jaar cel

De officier van justitie had vijf jaar cel geëist, maar de rechtbank legde uiteindelijk vier jaar gevangenisstraf op, met aftrek van voorarrest. Daarbij hield de rechtbank rekening met het feit dat de verdachte mogelijk een lagere rol had binnen de criminele organisatie, maar ook met het grote maatschappelijke risico van de internationale drugscriminaliteit.

De verdachte blijft gedetineerd in afwachting van de tenuitvoerlegging van zijn straf.

Vrachtwagen truckdrama Nieuw-Beijerland reed met 31 kilometer per uur de dijk af tijdens ongeluk

ROTTERDAM – De vrachtwagen die op 27 augustus 2022 inreed op een barbecuefeest van de ijsclub in Nieuw-Beijerland bereikte een snelheid van 31 kilometer per uur. Dat bleek op de eerste dag van de inhoudelijke zitting van de strafzaak tegen de Spaanse chauffeur.

Bij het incident kwamen zeven mensen om het leven, onder wie een ongeboren kind. Zeven anderen raakten gewond.

De 48-jarige Juan C.S. had tijdens het ongeluk mogelijk een epileptische aanval, iets wat hij ontkent. C.S. heeft een geschiedenis van aanvallen en bezocht in het verleden een arts daarvoor.

Verschillende getuigen zagen de verdachte kort voor het ongeluk in gesprek met de chauffeur van een bestelbus. Uit gegevens van de truck blijkt dat die 24 seconden stilstond op een kruispunt en daarna in een rechte lijn de dijk afreed. In 7 seconden bereikte het 16,5 meter lange voertuig een snelheid van 31 kilometer per uur en legde in totaal een afstand van 56 meter af.

Volgens de chauffeur van de bestelbus begon de vrachtwagen ineens te rijden en zat C.S. te zwaaien met zijn armen. “Het leek of hij zwaar geïrriteerd was, maar het kon ook zomaar een toeval of een epileptische aanval zijn”, verklaarde de bestuurder van de bus.

Anderen verklaarden hoe ze C.S. na het ongeluk aantroffen in zijn cabine. Een getuige noemde hem “apathisch”, en hoorde snurkende en rochelende geluiden. Een ander trof een “verwarde man” aan. “Ik had het idee dat hij iets had, een psychose of zoiets, of iets had gebruikt.”

In het bloed van de verdachte werd een bijna onmeetbaar kleine hoeveelheid cocaïne aangetroffen. Die had geen invloed meer op het gedrag, concludeerde een deskundige. Wel is er een verband tussen aanvallen en het gebruik van de drugs. Zo had C.S. eerder aanvallen na het gebruik van cocaïne. Ook zou hij verschillende keren zijn medicijnen niet hebben genomen en wist hij dat dat een hogere kans gaf op een aanval, aldus een deskundige.

De verdachte zou vaker in de fout zijn gegaan in het verkeer. Hij was in 2021 betrokken bij een aanrijding in Denemarken. Volgens informatie van de Deense justitie werd hij onwel, iets wat C.S. ontkent. De aanklacht werd ingetrokken. Datzelfde jaar werd in zijn cabine cocaïne gevonden door de Franse douane. De drugs waren van een ander, volgens C.S. Ook in Spanje zou hij twee keer een boete hebben gekregen voor rijden met cocaïne op. “Ik wil duidelijk maken dat ik nooit onder invloed van drugs heb gereden”, ontkende de verdachte.

Woensdag gaat de zaak verder met verklaringen van de slachtoffers.

TLN: Val kabinet vergroot onzekerheid in transport- en logistieksector

Foto: TLN

ZOETERMEER – Met het aftreden van het kabinet komt de al broze beleidscontinuïteit verder onder druk te staan. Juist op het moment dat beslissingen noodzakelijk zijn over stikstof, infrastructuur, ruimtelijke ontwikkeling en financiële tekorten, dreigt politieke stilstand. Dat is de kern van de waarschuwing die brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) afgeeft.

Voor veel ondernemers in de transport- en logistieke sector betekent de val van het kabinet een toename van de onzekerheid. Stabiliteit en voorspelbaar beleid zijn hard nodig, stelt TLN, terwijl de huidige situatie leidt tot een bestuurlijk vacuüm.

“Zonder politieke keuzes stokt het herstel van infrastructuur en ruimtelijke ontwikkeling,” zegt Elisabeth Post, voorzitter van TLN. “Dat raakt niet alleen het transport over weg, water en spoor, maar ook de logistieke dienstverlening en het Nederlandse vestigingsklimaat.”

Infrastructuur en stikstof blijven vastzitten

De problemen zijn niet nieuw: het stikstofdossier houdt al langere tijd de uitvoering van tal van infrastructuurprojecten tegen. Tegelijkertijd verouderen bruggen, sluizen en wegen, waardoor onderhoud en vervanging steeds urgenter worden. TLN benadrukt dat politieke keuzes nodig zijn om verdere achteruitgang te voorkomen.

Oproep aan politiek: kom snel met slagvaardig kabinet

TLN roept politieke partijen op om tijdens de komende verkiezingen duidelijkheid te geven over hun plannen voor mobiliteit, infrastructuur en ondernemerschap. Maar minstens zo belangrijk is volgens de organisatie wat daarna gebeurt: een snelle en daadkrachtige kabinetsformatie.

“De sector kan zich geen maandenlange politieke stilstand permitteren,” aldus Post.
“Er is dringend behoefte aan een kabinet dat durft te kiezen en doorpakt op thema’s als stikstof, arbeidsmarktkrapte en onderhoud van vitale infrastructuur.”

Volgens TLN staat er veel op het spel. De transport- en logistieksector is onmisbaar voor de bereikbaarheid, economische weerbaarheid en internationale handel van Nederland. Wat de sector nu nodig heeft, is daadkracht en richting vanuit Den Haag.

×