Clicky

maandag 28 juli 2025 - 14:37 uur
Home Blog Pagina 6

Vrachtwagen rijdt verkeersportaal aan diggelen op N307

Foto: RVP Media

ZWAAG – Donderdagochtend heeft een vrachtwagenchauffeur omstreeks 11.20 uur een verkeersportaal aangereden.

De chauffeur reed over de N307 toen de betonverdeelmast omhoog kwam en hij een verkeersportaal raakte boven de weg.

Voor dat hij dit portaal raakte heeft hij al een eerder portaal aangetikt met de mast.

De N307 richting de A7 is vanwege het ongeval afgesloten voor het verkeer. Dit zal naar verwachting nog de rest van de dag duren.

Een kraanbedrijf is opgeroepen om een en ander te bergen.

Jeugdbescherming in noorden niet op orde, inspecties grijpen in

UTRECHT/GRONINGEN – Kinderen in de provincies Groningen en Drenthe krijgen niet de juiste hulp, doordat Jeugdbescherming Noord haar zaken niet op orde heeft. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Inspectie Justitie en Veiligheid (IJV) plaatsen de instantie daarom onder verscherpt toezicht. De jeugdbescherming krijgt zeven maanden de tijd om de problemen op te lossen.

Het bestuur van Jeugdbescherming Noord heeft onlangs maatregelen genomen om de zorg te verbeteren, maar de inspecties zeggen dat ze “verminderd vertrouwen” hebben dat dit lukt.

De inspecties hebben onderzoek gedaan en vinden dat er een risico is “voor de continuïteit, kwaliteit en veiligheid van de jeugdbescherming en -reclassering”. Jongeren en hun ouders “krijgen niet tijdig de passende bescherming, begeleiding en hulp die zij nodig hebben”.

Verloop

Binnen vijf dagen na aanmelding moet de jeugdbescherming een eerste gesprek hebben met een jongere en zijn familie. Bij twee op de vijf cliënten wordt dat niet gehaald. Binnen zes weken moet er een plan van aanpak zijn, maar in 70 procent van de gevallen lukt dat niet. In dossiers staat vaak ook niet goed omschreven welke problemen jongeren hebben en wat zij nodig hebben.

De jeugdbescherming kampt met een tekort aan medewerkers en met veel verloop en verzuim. Jongeren hebben geen vaste begeleider en dat maakt het contact lastig. “Ouders willen meteen geholpen worden door jeugdzorgwerkers, maar jeugdzorgwerkers kunnen niet aan die verwachting voldoen. Dit roept emoties op bij de ouders en leidt tot klachten”, aldus het rapport.

Opgestapt

Niet alles is de schuld van Jeugdbescherming Noord, benadrukken de inspecties wel. De problemen komen deels door de manier waarop de jeugdbescherming in Nederland is geregeld. “Jeugdzorgmedewerkers zijn veelal veel tijd kwijt aan het zoeken naar passende hulp en overleg met gemeentes hierover”, aldus het inspectierapport.

Vanwege het kritische rapport is de volledige raad van toezicht van Jeugdbescherming Noord en Veilig Thuis Groningen opgestapt. De organisatie meldt in een verklaring: “Met het voltallig aftreden neemt de rvt vanuit zijn rol verantwoordelijkheid voor wat is misgegaan de afgelopen jaren. We maken de weg vrij voor de noodzakelijke verbeteringen en voor een nieuw elan in het toezicht daarop.”

Eerder eisten de inspecties betere hulp van de William Schrikker Stichting, die in het hele land jeugdbescherming biedt. Ook daar krijgen jongeren niet op tijd de goede hulp.

Mercedes-Benz Trucks introduceert nieuwe generatie Servotwin-stuurbekrachtiging

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Mercedes-Benz Trucks heeft een nieuwe generatie van zijn geavanceerde Servotwin-stuursysteem gepresenteerd. Het vernieuwde systeem, dat speciaal is ontwikkeld voor vrachtwagens met hoge voorasbelastingen, biedt tal van technische en functionele verbeteringen.

De nieuwe Servotwin blijft gebaseerd op het vertrouwde dubbel-circuit stuursysteem met afzonderlijke hydraulische en elektrische vermogensbronnen. Het systeem combineert de stuurkracht van de chauffeur met een elektronisch aangestuurde, aanvullende stuurkracht, wat resulteert in maximale precisie en een uiterst verfijnde besturing.

Belangrijkste vernieuwingen en voordelen

De stuurprecisie is verder verbeterd, vooral bij hogere snelheden. Dit zorgt voor een stabieler rijgedrag en verhoogt de veiligheid. De stuurbekrachtiging is bovendien nog preciezer te doseren, wat de controle over het voertuig in alle situaties vergemakkelijkt.

Een van de nieuwe functies is de actieve stuurwielterugkeer, waarbij het stuur automatisch terugkeert naar de middenpositie na het nemen van een bocht. Dit ontlast de chauffeur aanzienlijk, vooral in stedelijk verkeer en bij distributieritten.

Via het bestuurdersdisplay kunnen chauffeurs kiezen uit drie instelbare stuurmodi, die elk een ander niveau van stuurondersteuning en terugkeergedrag bieden bij snelheden onder de 30 km/u. Zo kunnen bestuurders de stuurkarakteristiek afstemmen op hun persoonlijke voorkeur.

Ook de rechtuitstabiliteit is verbeterd. Bij hogere snelheden blijft het voertuig beter in het spoor en is het minder gevoelig voor spoorvorming – een duidelijk voordeel bij langeafstandsvervoer.

Het manoeuvreren bij lage snelheden of stilstand is eveneens vereenvoudigd. Dankzij de combinatie van hydraulische ondersteuning en een geïntegreerde elektromotor is sturen met minimale inspanning mogelijk, zelfs bij stilstand.

Een spelingvrije middenstand van het stuur zorgt voor een directe en gecontroleerde stuurrespons. De besturingsunit past automatisch de mate van stuurondersteuning aan op basis van de rijsituatie, wat optimale prestaties oplevert bij zowel lage als hoge snelheden.

Tot slot is de eerder benodigde bufferaccu komen te vervallen. Dit bespaart niet alleen op onderhoudskosten en regelmatige vervangingen (voorheen ongeveer elke drie jaar), maar zorgt ook voor gewichtsreductie van het totale systeem.

Met deze nieuwe generatie Servotwin-stuurtechnologie zet Mercedes-Benz Trucks een volgende stap in rijcomfort, veiligheid en efficiëntie voor het zware wegvervoer.

EU-landen eens over tariefpakket op 7 augustus als deal VS mislukt

BRUSSEL – EU-lidstaten hebben de Europese Commissie goedkeuring gegeven om twee eerder geaccordeerde tariefpakketten samen te voegen en in werking te laten treden op 7 augustus als een handelsdeal met de Verenigde Staten mislukt, melden EU-bronnen. Het gaat om pakketten van 21 miljard en 72 miljard euro aan tarieven op Amerikaanse producten zoals bourbon, motorfietsen en vliegtuigonderdelen.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft op zijn beurt gedreigd met importtarieven van 30 procent vanaf 1 augustus. De EU exporteerde in 2023 voor 503 miljard euro aan producten naar de Verenigde Staten. Een importtarief van 30 procent zou goed zijn voor zo’n 150 miljard euro.

De Commissie gelooft nog altijd dat een overeenkomst met de VS “binnen handbereik is”, liet een woordvoerder van de Commissie weten. EU-bronnen zeggen dat de Commissie nog altijd wacht op een voorstel vanuit de VS om tot een deal te komen.

Volgens de bronnen is een deal zoals de VS deze week met Japan sloten met 15 procent wederzijdse importheffingen een serieuze optie voor de EU. Voor de EU zouden daar mogelijk wel uitzonderingen komen voor producten uit de luchtvaart, landbouw en farmaceutische sector. De VS zouden echter niet willen inschikken met een verlaging van het huidige importtarief van 50 procent op staal en aluminium.

Unieke Airbus in retrostijl Transavia landt vrijdag op Schiphol

SCHIPHOL – Ter ere van het 60-jarig bestaan van Transavia dit jaar arriveert morgen, vrijdag 25 juli, rond 15:00 uur een bijzonder vliegtuig op Schiphol: een Airbus A321neo in retro-uitvoering.

Na aankomst maakt het toestel een ronde over de luchthaven en parkeert vervolgens op standplaats D2. Vanaf het Panoramaterras is dit uitstekend te zien voor iedereen die dit bijzondere moment wil meemaken.

Marcel de Nooijer, CEO Transavia: “Deze retro-Airbus laat met trots zien waar Transavia vandaan komt en waar we naartoe gaan: vooruit, met ambitie en aandacht voor verduurzaming. Al 60 jaar maken we vliegen toegankelijk voor iedereen. Jaarlijks reizen meer dan 9 miljoen passagiers met Transavia, vaak voor vakantie of om familie in het buitenland te bezoeken. En dat blijven we doen; vandaag, morgen en in de toekomst.”

Nieuwe generatie vliegtuigen

De retro-Airbus markeert niet alleen het jubileum, maar ook een volgende stap in de vlootvernieuwing. Transavia vervangt alle Boeing 737’s geleidelijk door stillere en zuinigere Airbus A320neo’s en A321neo’s. In 2031 is de volledige vloot vernieuwd. De keuze voor Airbus is bewust gemaakt vanwege de innovatieve technologie, stillere gebruik, het lagere brandstofverbruik en de verminderde CO₂-uitstoot.

Aankomst op Schiphol

Het toestel vertrekt om 14.00 uur vanaf Hamburg Finkenwerder Airport en landt rond 15.00 uur op Schiphol. Het vluchtnummer is HV1965, een verwijzing naar het jaar waarin Transavia is opgericht. Ontwerper Thijs Postma, die inmiddels 92 jaar is, is bij de aankomst aanwezig om zijn ontwerp van toen op de techniek van nu met eigen ogen te bewonderen.

Faro eerste bestemming

De Airbus is klaar om ingezet te worden voor het hoogseizoen. Morgen om 18.20 uur vertrekt het vliegtuig als vlucht HV5357 naar de populaire bestemming Faro. Later op de avond keert het terug naar Schiphol als HV5358.

ARN voldoet aan verplichtingen recycling autowrakken, circulariteit kan beter

Foto: Pixabay | Artheos

DEN HAAG – Producentenorganisatie Auto Recycling Nederland (ARN) voldoet aan de wettelijke verplichtingen voor de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor autowrakken.

De ILT ziet wel ruimte voor ARN om meer ambitie te tonen in het recyclen van auto’s die buiten de producentenorganisatie vallen. Dit constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een rapport na onderzoek bij ARN.

De ILT houdt toezicht op organisaties die uitvoering geven aan de UPV. De inspectie wilde in het kader van toezicht meer inzicht krijgen in de totstandkoming van de recyclingcijfers die ARN elk jaar rapporteert en controleren of zij voldoet aan de wettelijke verplichtingen voor de UPV.

ARN voldoet aan verplichtingen

De ILT constateert dat de ARN voldoet aan de geldende wet- en regelgeving. Zo voldoet ARN aan het voorschrift om 95 procent van de vrijgekomen afvalstoffen bij autowrakken te recyclen of verbranden met energieterugwinning.

De producentenorganisatie heeft een compleet beeld van de auto’s die op de markt worden gebracht en voor welke auto’s voor demontage van de markt worden gehaald. Voor andere producentenorganisaties kost het vaak veel tijd voor de juiste registratie en de controle op de hoeveelheid afval die vrijkomt. Volgens de ILT vormt ARN hiermee een uitzondering.

ARN heeft nog niet de eigenaren en leden van de organisatie gepubliceerd. ARN heeft aangegeven dit snel op te lossen.

Ruimte voor ambitie

De ILT ziet wel ruimte voor ARN om meer ambitie te tonen in het recyclen van autowrakken, met name als het gaat om de aantallen autowrakken die momenteel niet via het ARN-systeem worden ingenomen. Van de 159.000 autowrakken uit 2023 in Nederland werden 26.000 wrakken niet via ARN gedemonteerd. Meer autowrakken verwerken via het ARN-systeem leidt tot meer zicht op de vrijkomende afvalstromen en tot een hoogwaardigere verwerking daarvan.

De recyclingresultaten zijn voor een belangrijk deel gebaseerd op shredderproeven die 10 jaar geleden voor het laatst zijn uitgevoerd. Bij shredderproeven worden autowrakken vernietigd waarna de versnipperde stukken van het wrak worden gecontroleerd om te zien of ze voldoen aan veiligheids- en kwaliteitseisen. Dit terwijl de samenstelling van auto’s de laatste 10 jaar wijzigingen hebben ondergaan.

Hoewel ARN heeft aangegeven dit jaar nieuwe shredderproeven te laten plaatsvinden, is er geen vaste periode of systematiek om te bepalen wanneer nieuwe shredderproeven te houden. Ook zou ARN de verwerkers van de afvalstromen periodiek kunnen auditen om te achterhalen of de recyclingresultaten overeenkomen met de opgaven van deze bedrijven. De producentenorganisatie kan, op basis van haar kennis, invloed en beschikbare middelen extra stappen zetten om de circulariteit van de automobielsector in Nederland een verdere stimulans te geven.

Toezicht op UPV

De UPV zorgt ervoor dat bedrijven die producten maken ook verantwoordelijk zijn voor het inzamelen en hergebruiken van het afval van die producten. De ILT houdt toezicht op de naleving van deze UPV-regels. De UPV richt zich niet alleen op het opruimen en het gebruik van het afval als grondstof.

Het gaat steeds meer over het maken van producten die langer meegaan, eenvoudiger gerepareerd kunnen worden of waarvan het afval makkelijker weer is te gebruiken als grondstof voor hetzelfde of een ander product.

Volledig elektrische koeltrailers van Schmitz Cargobull voor Dasko

Dasko Koel- en Vriestransport heeft de eerste van drie volledig elektrische Schmitz Cargobull S.KOe Cool koeltrailers in gebruik genomen. Deze drieassige koel/vriestrailers zijn uitgerust met Schmitz Cargobull’s eigen elektrische koelsysteem, dat wordt aangedreven door een innovatieve energie-as onder de oplegger. Hiermee zet Dasko een belangrijke stap richting emissievrij en stil transport.

Duurzame distributie

Dasko verzorgt zowel nationale als internationale distributie van levensmiddelen, onder andere voor supermarktketens. Voor de winkeldistributie binnen Nederland zet het bedrijf nu een combinatie in van elektrische trekkers en de nieuwe, duurzame koeltrailers.

“Onze klanten vragen om duurzaam transport en tegelijkertijd dwingen de Zero Emissie zones ons tot de aanschaf van elektrische trucks”, zegt Mart Dasselaar van Dasko. “Door die te combineren met deze nieuwe opleggers zijn we volledig duurzaam én stil tijdens ons werk. Daarnaast is dit voor ons gewoon een stap in de toekomst. Als partner van grote levensmiddelenbedrijven willen wij vooroplopen in duurzaam transport.”

25 jaar samenwerking met Schmitz Cargobull

Dasko werkt al sinds de oprichting van het bedrijf, inmiddels 25 jaar geleden, met opleggers van Schmitz Cargobull. “We hebben Schmitz Cargobull leren kennen als een betrouwbare partner met uitstekende producten”, aldus Dasselaar.

Slimme technologie: energie-as en accupakket

De elektrische koelmotor wordt gevoed door een accupakket van 35 kWh, dat tussen de steunpoten van de oplegger is gemonteerd – op de plek waar normaal de dieseltank zit. De tweede as van de oplegger fungeert als energie-as en wekt stroom op tijdens het remmen.

In de distributiepraktijk is dit doorgaans voldoende om de koeling de hele dag operationeel te houden. ’s Nachts wordt het accupakket opgeladen via een standaard 380V-aansluiting.
De derde as is liftbaar, wat de draaicirkel aanzienlijk verkleint – ideaal voor stedelijke distributie.

Volledig gecertificeerd en op afstand te monitoren

De trailers zijn volledig PIEK-gecertificeerd en uitgerust met een 2,5 tons onderschuivende laadklep van D’Hollandia. Dankzij Schmitz Telematics kunnen onder andere de temperatuur en de laadstatus van het accupakket op afstand worden gemonitord. Verder zijn de trailers voorzien van een verschuifbaar, geïsoleerd tussenschot, dubbele bindrails en LED-verlichting rondom en in het interieur.

Automobilist rijdt in op agenten te paard in ’s-Hertogenbosch

DEN BOSCH – Woensdagavond 23 juli is een automobilist ingereden op twee politieagenten te paard aan de Hinthamerstraat in het centrum van ’s-Hertogenbosch. Zowel de ruiters als de paarden raakten daarbij lichtgewond. De verdachte, een 50-jarige man uit de gemeente Sint-Michielsgestel, is later op de avond aangehouden.

De twee bereden agenten, afkomstig van de Eenheid Landelijke Expertise en Operaties, waren bezig met een surveillance toen een man hen passeerde en beledigende opmerkingen maakte. Toen de agenten de man hierop aanspraken, liep hij weg en stapte in een auto. Vervolgens reed hij opzettelijk in op de agenten te paard. Een van de ruiters kwam daarbij ten val.

Na het incident sloeg de automobilist op de vlucht, maar hij kon korte tijd later door agenten van de Eenheid Oost-Brabant worden aangehouden. De man wordt verdacht van poging tot doodslag, doorrijden na een ongeval, rijden onder invloed en het beledigen van een ambtenaar in functie. Zijn voertuig is in beslag genomen en de man zit vast voor verhoor.

De getroffen agenten hebben hun dienst moeten beëindigen. De paarden zijn onderzocht door een dierenarts.

Action opent 125 nieuwe winkels en nieuw distributiecentrum in Spanje – omzet steeg met 17,9 procent

ZWAAGDIJK-OOST – Action, de non-food discounter, zag zijn netto-omzet in de eerste zes maanden van 2025 groeien tot €7,3 miljard, een stijging van 17,9 procent ten opzichte van 2024. De like-for-like omzetgroei bedroeg 6,8 procent.

Action opende 125 nieuwe winkels en sloot de periode af met in totaal 3.043 winkels in 13 landen. Wekelijks bezoeken gemiddeld 20,2 miljoen klanten een Action-winkel voor hun dagelijkse benodigdheden. In Duitsland, nu de op één na grootste markt na Frankrijk, werd de 600ste winkel geopend in Bremen. In Polen opende Action zijn 400ste winkel in Poznań. Action blijft op koers om in 2025 gemiddeld minstens één winkel per dag te openen en circa 370 winkels in totaal toe te voegen.

“Nu het economische klimaat voor veel klanten nog steeds uitdagend is, blijven zij vertrouwen op Action als hun favoriete winkel voor dagelijkse benodigdheden tegen de laagste prijs,” zegt Hajir Hajji, CEO van Action.

“We trekken steeds meer klanten naar onze bestaande winkels. Bij nieuwe winkels zien we vaak enthousiaste klanten die buiten in de rij staan, omdat ze niet kunnen wachten op de opening. Dit zagen we ook in Zwitserland, waar we in april begonnen en de verwachtingen werden overtroffen.”

Zwitserland en Roemenië

De eerste Action-winkel in Zwitserland opende op 4 april en verwelkomde duizenden enthousiaste klanten. Sindsdien zijn er vier extra winkels geopend verspreid over het land, die dezelfde belangstelling van klanten trekken.

Action bereidt zich voor op de opening van winkels in Roemenië. De opening van de eerste winkel in Pitești, in het zuiden van Roemenië, staat gepland voor 24 september dit jaar.

Viering 3.000 Action-winkels in Europa

Op 5 juni opende Action zijn 3.000ste winkel, in Italië. Deze mijlpaal werd in heel Europa gevierd in alle winkels met klanten, collega’s en met leveranciers en partners. Action-klanten konden profiteren van speciale aanbiedingen. Collega’s bij Action ontvingen een eenmalige netto-uitkering van maximaal €300 en een speciaal jubileumcadeau als blijk van oprechte waardering voor hun inzet. Tijdens een Europees supplier event deelde Action de voortgang over de marktuitbreiding en het Action Sustainability Programme (ASP) met zijn leveranciers.

Voortgang Action Sustainability Programme

Action opende officieel zijn 16de distributiecentrum in Europa en het eerste in Spanje, drie jaar na de opening van zijn eerste winkel in Spanje. Elk aspect van dit distributiecentrum in Illescas, van bouwmaterialen tot geïnstalleerde apparatuur, is ontworpen volgens de hoogste duurzaamheidseisen. Hierdoor kreeg het gebouw de ‘Outstanding’ certificering van BREEAM, de toonaangevende internationale norm voor duurzaam bouwen. Dit is nu de standaard voor alle nieuwe distributiecentra van Action.

Als onderdeel van zijn duurzaamheidsprogramma zet Action zich in voor langdurige samenwerkingen die kinderen helpen aan een veilige, gezonde en goede start in het leven.

Ter gelegenheid van de opening van de 3.000ste winkel doneerde Action €100.000 aan elk van zijn partners SOS Kinderdorpen en de Johan Cruyff Foundation. Daarnaast is er een nieuw internationaal langlopend partnerschap gestart met de Prinses Máxima Centrum Foundation om hun missie te ondersteunen: ieder kind met kanker genezen met optimale kwaliteit van leven.

Camera’s bij snelwegen Apeldoorn na aanrijdingen met voorwerpen

APELDOORN – De politie heeft camera’s laten plaatsen rond snelwegen in de omgeving van Apeldoorn nadat er deze maand meermaals automobilisten tegen voorwerpen waren aangereden, zoals stenen of betonbrokken. Dat gebeurde op de A1 en de A50. Er raakte niemand gewond.

Onder meer op de A1 bij Ugchelen liepen eerder deze week voertuigen schade op door brokken beton.

Op foto’s bij Omroep Gelderland is te zien dat er bij het viaduct boven de snelweg een camera is geplaatst.

De politie is een onderzoek begonnen en heeft getuigen opgeroepen zich te melden. Volgens een politiewoordvoerder is er nog geen concrete informatie binnengekomen “die heeft geleid tot een oplossing”.

Volgens de politie zijn er rond de snelwegen “zichtbare en onzichtbare maatregelen” genomen.

NS wil proef met wapenstok voor eigen veiligheidsmedewerkers

UTRECHT – De Nederlandse Spoorwegen willen een proef uitvoeren waarbij 75 eigen veiligheidsmedewerkers tijdelijk worden uitgerust met een wapenstok. Hiervoor is een aanvraag gedaan bij het ministerie van Justitie en Veiligheid, meldde het vervoersbedrijf donderdag.

Het doel van de proef is “om te onderzoeken of het dragen en gebruik van de zogeheten korte wapenstok bijdraagt aan de effectiviteit en veiligheid van het netwerk” van medewerkers Veiligheid & Service (V&S). Volgens Itai Birger, directeur sociale veiligheid bij NS, hebben deze medewerkers steeds vaker te maken met geweld en letsel. “Dat staat op gespannen voet met de middelen en bevoegdheden waarover zij beschikken om het werk goed uit te voeren”, zegt hij.

Volgens Birger heeft de NS al veel maatregelen genomen om de veiligheid van werknemers te verbeteren. “Daarbij moeten we alle middelen toetsen die daaraan kunnen bijdragen. Tegelijk is het confronterend dat wij als treinbedrijf genoodzaakt zijn om nu ook de wapenstok te onderzoeken.”

Bij de NS werken op dit moment 680 medewerkers V&S. Zij zijn buitengewoon opsporingsambtenaren en werken op stations en in treinen. Ze mogen verdachten aanhouden, iemands identiteit controleren, processen-verbaal opmaken en boetes uitschrijven. Ook zijn ze bevoegd om geweld en handboeien te gebruiken. Ze dragen een veiligheidsvest en -handschoenen en een bodycam. Volgens de NS denken deze medewerkers “verschillend over of een wapenstok bij hun werk hoort”.

Screeningsautoriteit Justis van het ministerie van Justitie en Veiligheid bepaalt of de aanvraag wordt toegekend, de beslistermijn bedraagt dertien weken. “Bij positief besluit wordt de proef begeleid en geëvalueerd door een extern onderzoeksbureau”, aldus de NS, die ook stelt dat de exacte opzet van de proef nog nader wordt bepaald.

Russisch vliegtuig met tientallen inzittenden neergestort

Foto: Adobe Stock

MOSKOU – Een Russisch passagiersvliegtuig met veertig tot vijftig inzittenden is neergestort. Dat gebeurde bij het naderen van zijn bestemming in het Verre Oosten van Rusland. Volgens de eerste informatie zijn er geen overlevenden, bericht staatspersbureau TASS.

Een reddingshelikopter heeft de brandende vliegtuigromp gevonden in de regio Amoer, die aan China grenst. De zoektocht naar het vliegtuig begon nadat het toestel kort voor aankomst in Tynda van de radar was verdwenen. Bemanningsfouten tijdens de landing met slecht zicht worden gezien als de oorzaak van de crash, meldt TASS.

De An-24 van de Siberische luchtvaartmaatschappij Angara was bezig met een regionale vlucht in de regio Amoer. Het vliegtuig was vertrokken uit de regiohoofdstad Blagovesjtsjensk.

Het is niet duidelijk hoeveel mensen precies aan boord waren. De lokale gouverneur meldde op basis van voorlopige informatie dat er 43 passagiers en zes bemanningsleden waren, terwijl andere bronnen het over iets minder inzittenden hadden.

Vrachtwagen vol vlees gekanteld in Eindhoven [+foto’s]

Foto: SQVision

EINDHOVEN – Een vrachtwagen vol varkensvlees is vannacht gekanteld op de Anthony Fokkerweg in Eindhoven. De trekker met oplegger raakte van de weg nadat de lading (hangend vlees) was gaan schommelen.

De chauffeur moest naar eigen zeggen nog maar 200 meter tot zijn eindbestemming toen het misging. Hij had de stukken varkenshammen net ‘vers’ opgehaald bij het slachthuis in Boxtel.

De chauffeur zelf kwam met de schrik vrij.

Het rechtzetten van de trekker en trailer heeft nogal wat voeten in aarde. De trailer moest eerst leeg worden gehaald, hiervoor waren twee graafmachines nodig.

Foto: SQVision

Een kleinere graafmachine ging de trailer in, en schoof het vlees naar buiten. Daar kon een grote grijper het vlees overladen in een container. Dat zorgde voor nogal ‘onsmakelijke’ beelden.

Kamer wil niet terugkomen van reces voor debat over Gaza

Foto: ANP

DEN HAAG – De Tweede Kamer wil niet het reces onderbreken voor een debat over de situatie in Gaza. GroenLinks-PvdA en D66 willen dat het kabinet zich hard maakt voor onder meer sancties tegen Israël. Hierover had wat die partijen betreft een debat moeten komen, maar daar is geen meerderheid voor.

De PVV, NSC, BBB en SGP steunden het verzoek tot een debat niet. Onder meer de VVD en het CDA hebben niet gereageerd op het voorstel. De indieners kregen wel bijval van de SP, DENK, Partij voor de Dieren en Volt.

Directe aanleiding voor het debatverzoek was de noodkreet van meer dan honderd hulporganisaties over de situatie in de Gazastrook. Er heerst honger omdat Israël slechts beperkt voedselhulp toelaat, en burgers die voedsel willen halen worden regelmatig neergeschoten door het Israëlische leger.

Nederland schaarde zich wel achter de oproep richting Israël om de oorlog te stoppen, maar de indieners van het debatverzoek willen meer actie zien van het kabinet.

Man aangehouden nadat hij inreed op agenten, schoten gelost

MAASSLUIS – In de Zuid-Hollandse plaats Maassluis is woensdag een man aangehouden nadat hij was ingereden op agenten. Die hebben schoten op hem gelost. De politie bevestigt berichtgeving hierover door lokale media.

De man zat in een auto en werd staande gehouden door agenten wegens een verdachte situatie. Daaraan gaf hij geen gehoor en reed zelfs in op de agenten. Daarop werd door de politie gericht op de man geschoten, maar hij werd niet geraakt.

Hij ging ervandoor, waarna de politie de achtervolging inzette. Kort daarna werd hij klemgereden in een weiland aan de Zuidbuurt en aangehouden. Details over de verdachte zijn niet gegeven.

×