ROTTERDAM – De Franse rederij CMA CGM en energiebedrijf TotalEnergies bundelen de krachten in een nieuwe 50/50 joint venture gericht op de logistiek rond LNG-bunkering in de haven van Rotterdam. De samenwerking markeert een belangrijke stap in de verduurzaming van de maritieme sector en is bedoeld om het gebruik van vloeibaar aardgas (LNG) als scheepsbrandstof op grotere schaal mogelijk te maken.
Voor het eerst zal een rederij samen met een energiebedrijf een LNG-bunkerketen opzetten en exploiteren. De joint venture zal actief zijn in de volledige Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen (ARA)-regio en levert bunkerdiensten aan schepen van CMA CGM én andere reders.
Nieuw LNG-bunkerschip van 20.000 m³ in 2028
Onderdeel van de samenwerking is de bouw en inzet van een nieuw LNG-bunkerschip van 20.000 kubieke meter, dat uiterlijk eind 2028 in de Rotterdamse haven operationeel zal zijn. Dit bunkerschip wordt gezamenlijk geëxploiteerd en levert LNG vanaf de Gate-terminal aan diverse zeeschepen in de regio.
Levering van 360.000 ton LNG per jaar
Op basis van een nieuw langetermijncontract zal de joint venture vanaf 2028 tot 2040 jaarlijks tot 360.000 ton LNG leveren aan CMA CGM, ter ondersteuning van de verduurzaming van de vloot. De rederij breidt haar dual-fuel vloot uit tot 123 LNG-schepen in 2029 en wil tegen 2050 volledig klimaatneutraal opereren.
Samenwerking sinds 2017
CMA CGM en TotalEnergies werken al jaren samen aan lage-emissie-oplossingen in de scheepvaart. Zo sloten de partijen eerder langdurige LNG-leveringscontracten in Rotterdam (2017) en Marseille Fos (2019) en voerden ze sinds 2020 meerdere succesvolle LNG-bunkeringen uit in Europese havens.
LNG als tussenstap naar klimaatneutraal transport
LNG vermindert de uitstoot van broeikasgassen tot 20 procent ten opzichte van conventionele brandstoffen en verlaagt de uitstoot van NOx met 85 procent, terwijl SOx en fijnstof vrijwel volledig worden geëlimineerd. Bij gebruik van bio-LNG of synthetische LNG kunnen de emissiereducties nog verder oplopen tot respectievelijk 67 procent en 85 procent.
TotalEnergies investeert actief in de infrastructuur voor LNG-bunkering, terwijl CMA CGM vooroploopt in de toepassing van alternatieve brandstoffen als biomethaan, e-methaan en groene methanol.
De oprichting van de joint venture is nog afhankelijk van goedkeuring door de relevante autoriteiten.