Clicky

dinsdag 8 juli 2025 - 19:20 uur
Home Blog Pagina 59

Vrachtwagenchauffeur in shock na aanrijding met passagierstrein op onbeveiligde spoorwegovergang [+foto]

GERSFELD – Een vrachtwagenchauffeur is donderdagochtend in shock geraakt nadat zijn voertuig werd aangereden door een passagierstrein van de Hessische Landesbahn (HLB) bij een onbeveiligde spoorwegovergang in het Duitse Gersfeld (regio Fulda). Het ongeval vond plaats rond 08:40 uur.

De vrachtwagenchauffeur was op dat moment bezig met het afleveren van stalen rijplaten voor een tijdelijke weg en bevond zich op de spoorwegovergang. Door nog onbekende oorzaak kwam het achterste gedeelte van de oplegger stil te staan op het spoor, net toen de HLB-trein naderde.

De machinist van de trein merkte de vrachtwagen op, gaf een waarschuwingssignaal en voerde een noodremming uit, maar kon een botsing niet meer voorkomen.

In de trein bevonden zich 30 scholieren. Geen van hen raakte gewond, al waren enkele kinderen flink geschrokken en moesten zij worden opgevangen. Er was geen medische behandeling nodig.

De 44-jarige vrachtwagenchauffeur raakte niet lichamelijk gewond, maar verkeerde wel in shock. Hij is overgebracht naar het ziekenhuis in Fulda. Ook een ooggetuige van het incident raakte in shock en werd door een ambulance naar huis gebracht.

Over de omvang van de materiële schade is nog niets bekend. De federale politie heeft het onderzoek naar het incident opgestart en een strafrechtelijk onderzoek ingesteld.

169 Indiërs aan boord neergestort vliegtuig, 53 Britten

AHMEDABAD – Het vliegtuig dat is neergestort bij de Indiase stad Ahmedabad had volgens luchtvaartmaatschappij Air India 169 Indiërs aan boord. Daarnaast zaten er 53 Britten, 7 Portugezen en een Canadees in het toestel.

Het is nog niet bekend of er overlevenden zijn.

Bij elkaar opgeteld zijn dat 230 passagiers. De politie zei dat er 242 mensen aan boord waren, dus mogelijk zijn de piloten en de bemanning niet meegeteld bij de aantallen nationaliteiten.

Times of India meldde eerder ook dat het om 230 passagiers ging, twee piloten en tien bemanningsleden.

Boeing wacht forse koersval na crash vliegtuig Air India

Boeing

NEW YORK – De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing lijkt donderdag op de beurzen in New York fors lager te gaan openen na de crash van een vliegtuig van Air India. Volgens monitor Flightradar gaat het om een Boeing 787-8 Dreamliner van Air India die is neergestort bij het vliegveld van de Indiase stad Ahmedabad.

Volgens de openingsindicatoren gaat het aandeel Boeing ruim 7 procent onderuit bij de aanvang van de handel op Wall Street. Het toestel was onderweg naar de luchthaven Gatwick bij de Britse hoofdstad Londen en had volgens het Indiase persbureau ANI 242 mensen aan boord.

Boeing zegt informatie te verzamelen over de crash, aldus een woordvoerder. Het zou gaan om een Dreamliner van bijna twaalf jaar oud, uitgerust met motoren van het Amerikaanse General Electric.

Boeing en Airbus

Het toestel stortte vlak na het opstijgen neer in een bewoond gebied net buiten de luchthaven. Er hangen dikke rookwolken boven Ahmedabad.

Volgens de website van Air India bestaat de vloot van de maatschappij uit toestellen van Boeing en Airbus. Air India vliegt dagelijks ook tussen Schiphol en de Indiase hoofdstad New Delhi.

Nieuwe tegenvaller

Het ongeluk is een nieuwe tegenvaller voor Boeing dat vorig jaar nog met een reeks technische mankementen aan vliegtuigen kampte. In 2018 en 2019 waren er nog dodelijke crashes met Boeing-vliegtuigen van het Indonesische Lion Air en Ethiopian Airlines waarbij alle inzittenden omkwamen. Toen ging het om 737 MAX-toestellen.

Op de beurzen stonden luchtvaartmaatschappijen ook onder druk, mede door zorgen over duurdere kerosine door stijgende olieprijzen. Zo daalde Air France-KLM in Amsterdam rond het middaguur 6 procent. British Airways-moeder IAG en Lufthansa verloren ongeveer 4 procent. Ook Amerikaanse maatschappijen lijken flink lager te gaan openen in New York.

Houweling Group verkozen tot ‘Beste Leerbedrijf’ en Peter de Voigt tot ‘Beste Praktijkopleider’

ZOETERMEER – Houweling Group uit Bleiswijk is uitgeroepen tot ‘Beste Leerbedrijf Transport en Logistiek 2025’. Peter de Voigt mag zich ‘Beste Praktijkopleider Transport en Logistiek 2025’ noemen.

De verkiezingen bieden een waardevol podium aan erkende leerbedrijven en praktijkopleiders die zich actief inzetten voor de begeleiding van jong talent. De sector benadrukt hiermee het belang van goede praktijkbegeleiding als fundament voor duurzame instroom, vakmanschap én het behoud van jongeren voor transport en logistiek. Beide winnaars vertegenwoordigen de sector bij de landelijke verkiezingen van SBB.

De winnaar bij de leerbedrijven is gekozen door een vakjury, bestaande uit Caroline Blom (TLN), Linda Slagter (FNV), Gabby Delhaas (STL) en Robert van den Brink (St vd Brink, winnaar 2024). Voor de praktijkopleiders werd daarnaast ook het publiek betrokken via een online stemronde.

De vakjury benadrukt het belang van deze verkiezingen: “Leerbedrijven en praktijkopleiders zijn onmisbaar. Zij leggen de basis voor duurzame instroom in de sector. Ze geven jongeren een kans én een toekomst.”

Houweling Group: ‘Leerbedrijf van de buitencategorie’

De vakjury is unaniem in haar oordeel: Houweling Group biedt studenten geen standaard leerplek, maar een maatwerktraject waarin persoonlijke groei centraal staat. “De sfeer is familiair, de begeleiding intensief en de betrokkenheid van de directie indrukwekkend.” Studenten worden oprechte kansen geboden om te groeien, ook als dat niet vanzelf gaat. Een inspirerend voorbeeld voor de hele sector.”

2e plaats: Mondial Kattenberg Verhuizingen, Nunspeet
3e plaats: Thijs Logistiek, Weert

De vakjury roemde ook de overige finalisten. “Mondial Kattenberg Verhuizingen viel op met een sterk sociaal hart en een innovatieve trainingsruimte. Thijs Logistiek scoorde hoog op structuur, slimme oplossingen en duurzaamheid.”

Peter de Voigt: ‘Praktijkopleider met hart en resultaat’

De titel ‘Beste Praktijkopleider’ gaat dit jaar naar Peter de Voigt. Al vijftien jaar begeleidt hij bij GEODIS studenten met volle toewijding. De vakjury: “Zijn kracht zit in persoonlijke aandacht en maatwerk. Hij kent zijn studenten, verdiept zich in hun situatie en doet er alles aan om hen te laten slagen. Ook als dat extra inspanning vraagt. Zijn inzet levert meer op dan alleen diploma’s: studenten ontwikkelen zich tot waardevolle collega’s en blijven vaak langdurig verbonden aan het bedrijf.”

Ook de andere genomineerden kregen lof van de vakjury: “Er kan er maar één winnen, maar ook Robin Harlaar en René Vermeer zijn inspirerende praktijkopleiders. Hun kennis, inzet en betrokkenheid zijn van onschatbare waarde voor de toekomst van onze sector. Een prestatie om trots op te zijn.”

2e plaats: Robin Harlaar, Compass Transport, Hardenberg
3e plaats: René Vermeer, Versteijnen Logistics, Tilburg

STL Talenten 2025

In de speciale categorie STL Talenten draait het om jongeren die met passie hun leerwerktraject volgen. Studenten die elke dag het beste uit zichzelf halen, trots zijn op hun werk, en zichtbaar plezier hebben in het vak. De talenten van 2025 zijn:

Talenten Transport
1. Kas Wagemakers, Van der Linden Transport, Waalwijk
2. Rick Vaandering, Bos Dynamics, Ede
3. Kiki van der Made, Milieu Service Brabant, Boxtel

Talenten Logistiek
1. Bart van de Valk, Sanders|Fritom, Uden
2. Jayden van Hees, Versteijnen Logistics, Tilburg

De selectie is tot stand gekomen op basis van beoordelingen door de praktijkopleider, mentor en BBL-adviseur van STL. Alle winnaars zijn verrast op hun leerbedrijf – bij de nummers 1 was ook influencer Martijn Kuipers aanwezig.

Leren in de praktijk is een onmisbaar onderdeel van de opleiding van 500.000 mbo-studenten in ons land. Om het belang daarvan te onderstrepen heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de verkiezingen Beste Leerbedrijf ingesteld. De landelijke verkiezingen worden georganiseerd door SBB.

Voor de sector transport en logistiek organiseert STL de verkiezingen in opdracht van én met actieve betrokkenheid van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV. Dankzij SOOB is de uitvoering mogelijk gemaakt.

Logicor verhuurt 20.000 m2 logistiek vastgoed aan BRB International BV

AMSTERDAM – Logicor, toonaangevend eigenaar, manager en ontwikkelaar van logistiek vastgoed in Europa, heeft een langjarige huurovereenkomst gesloten met BRB International, onderdeel van PETRONAS Chemicals Group Berhad, voor het volledige distributiecentrum (DC) aan de Afrikastraat 10 in Ittervoort.

Het DC heeft een oppervlak van ruim 20.500 m² – verdeeld over circa 18.000 m² magazijnruimte en circa 2.500 m² kantoorruimte – beschikt over 42 loading docks en 3 overheaddeuren, een gecertificeerd ESFR-sprinklersysteem en ruim 120 parkeerplaatsen op eigen terrein. Het DC zal de komende periode verder worden verduurzaamd om nog beter aan te sluiten bij de duurzaamheidsambities van zowel Logicor als BRB.

BRB is een wereldwijd opererend energie- en chemiebedrijf dat zich vooral richt op de productie, distributie en opslag van hoogwaardige siliconen en vele andere, op maat gemaakte producten voor uiteenlopende industriële toepassingen. De strategische ligging van het DC langs de A2, nabij knooppunt A2/A73, op slechts 15 km van Barge Terminal Born en dicht bij luchthavens zoals Düsseldorf (75 km) en Maastricht (45 km), biedt uitstekende multimodale verbindingen en garandeert efficiënte distributie en leveringszekerheid binnen Nederland, Duitsland en België.

Alexander van Gastel, Directeur Logicor Nederland: “Deze verhuur past perfect binnen onze strategie om internationale klanten te ondersteunen met logistieke faciliteiten op strategische locaties. Met deze locatie kan Petronas Chemicals zijn supply chain in Europa verder optimaliseren.”

Het distributiecentrum in Ittervoort is een door Logicor beheerde asset. Bij de totstandkoming van de huurovereenkomst is Logicor begeleid door TLF Real Estate en JLL.

Advocaat verdachte truckdrama Nieuw-Beijerland: epileptische aanval niet bewezen

ROTTERDAM – Het is niet vast komen te staan dat Juan C.S. (48) een epileptische aanval had toen hij met zijn vrachtwagen inreed op een barbecuefeest van een ijsclub in Nieuw-Beijerland, aldus zijn advocaat Sabine ten Doesschate donderdag in de rechtbank in Rotterdam.

Het Openbaar Ministerie gaat ervan uit dat de Spaanse chauffeur vlak voor het ongeval wel zo’n aanval had. Bij het incident op 27 augustus 2022 kwamen zeven mensen om het leven en raakten zeven mensen gewond. Het OM eiste woensdag 4,5 jaar cel tegen hem en een rijverbod van zeven jaar.

De verdachte houdt vol dat hij zich niets kan herinneren van het ongeval. Toch denkt hij niet dat hij een epileptische aanval had, omdat er vooraf geen symptomen waren en achteraf geen spierpijn, zoals normaal wel het geval is. Daarbij zou hij medicijnen hebben geslikt. Verder zou er geen ander bewijs zijn dat overtuigend aantoont dat de chauffeur een aanval heeft gehad, volgens zijn advocaat. “Hij wist het niet en hij weet het nog steeds niet”, concludeerde zij en vroeg de rechtbank om haar cliënt vrij te spreken.

De verdediging hield de rechtbank voor dat ook een stuurfout als oorzaak van het ongeluk niet valt uit te sluiten. “Is het niet mogelijk dat hij de bocht verkeerd heeft ingeschat, van de weg raakte en de dijk afreed?” Ten tijde van het ongeluk gold een omleidingsroute waardoor C.S. met zijn vrachtwagen op de dijk terechtkwam. Ook zou uit onderzoek van de verdediging blijken dat de vrachtwagen geremd zou hebben bij het ongeval. Dat zou er volgens de advocaat op wijzen dat de chauffeur niet buiten kennis was, door een aanval.

Volgens het OM mocht de verdachte überhaupt geen vrachtwagen besturen en zou hij mogelijk hebben gelogen om aan een vrachtwagenrijbewijs te komen. “De vraag of hij dat rijbewijs had moeten krijgen, daar kun je over twisten”, stelde zijn advocaat daartegenover. “Maar het Spaanse CBR heeft die vraag met ‘ja’ beantwoord.” Verder is volgens de verdediging ook niet bewezen dat C.S. zijn medicijnen niet op de juiste manier nam en is er geen wetenschappelijk verband tussen cocaïnegebruik en het ontstaan van een epileptische aanval. Bij de verdachte werden sporen van de drugs in zijn bloed gevonden.

Donderdag aan het einde van de zitting komt de verdachte nog aan het woord. De rechtbank heeft nog niet bekendgemaakt wanneer zij uitspraak doet.

Recorddaling Britse goederenexport naar VS door heffingen

LONDEN – De Britse goederenexport naar de Verenigde Staten heeft in april de sterkste daling ooit laten zien door de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. Volgens het Britse nationale statistiekbureau kelderde de waarde van die export op maandbasis met ongeveer 2 miljard pond, omgerekend bijna 2,4 miljard euro. Dat is de sterkste maandelijkse daling sinds het begin van de metingen in 1997.

In totaal voerde het Verenigd Koninkrijk in april voor 4,1 miljard pond aan goederen uit naar de VS. In april golden algemene Amerikaanse importheffingen op Britse goederen van 10 procent. En voor auto’s, staal en aluminium waren er toen heffingen van 25 procent. In mei werd wel een deal gesloten waarbij de heffingen op Britse auto’s worden verlaagd naar 10 procent en de tarieven op staal en aluminium vervallen, maar die afspraken moeten nog wel in werking treden.

Het statistiekbureau zegt dat met name bij machines en transportmiddelen zoals auto’s de export scherp inzakte, met een waardedaling van 800 miljoen pond. Ook bij de chemie-export was flinke krimp te zien.

De VS zijn de belangrijkste handelspartner van het Verenigd Koninkrijk. Vorig jaar bedroeg de waarde van de Britse export naar de VS meer dan 59 miljard pond. Dat is 16 procent van de totale Britse export. Auto’s van Britse makelij waren dat jaar het belangrijkste exportproduct, met een waarde van 8,3 miljard pond. Het Verenigd Koninkrijk importeerde in 2024 voor ruim 57 miljard pond aan Amerikaanse goederen.

School Barneveld ontruimd vanwege melding van wapen

BARNEVELD – Een school aan de Rietberglaan in Barneveld is donderdagochtend ontruimd vanwege een melding van een “dreigende situatie”.

Een politiewoordvoerder zegt dat het om een melding van een wapen zou gaan, maar er is vooralsnog geen wapen aangetroffen op de school. De politie ziet momenteel dan ook geen signalen van een “directe dreiging”.

De politie doet onderzoek naar de melding. De leerlingen staan buiten.

Escalatie handelsoorlog raakt bijna alle sectoren, zegt Rabobank

UTRECHT – Een escalatie van de handelsoorlog zou bijna alle Nederlandse sectoren raken. Daarvoor waarschuwen deskundigen van Rabobank in een nieuwe analyse.

“In ons pessimistische scenario verliest de industrie bijna 3 miljard euro aan toegevoegde waarde in twee jaar tijd, met een Amerikaanse importheffing van minimaal 39 procent op alle goederen”, stelt econoom Lize Nauta. Ook de groothandel voelt de gevolgen van de handelsoorlog dan waarschijnlijk rechtstreeks.

“De detailhandel, die meer is gericht op het binnenland, wordt indirect geraakt als de Nederlandse consument minder gaat besteden. In ons escalatiescenario loopt de handelssector 1,8 miljard euro aan toegevoegde waarde mis tot en met 2026”, aldus Nauta. “En hoewel de horeca is gericht op de Nederlandse economie, raakt de handelsoorlog ook deze sector bij escalatie indirect door lagere economische groei en hogere inflatie. In dit negatieve scenario krimpt de horeca met ongeveer 2 procent in 2026.”

Zorgsector

Andere sectoren zoals de bouw en de zorg hebben volgens Rabobank minder last van de handelsoorlog. “De zorgsector groeit naar verwachting met 2,5 procent in 2025, maar kan bij escalatie van de handelsoorlog te maken krijgen met bezuinigingen door tegenvallende belastinginkomsten”, merkt Nauta wel op.

De economen gaan er in hun basisscenario vanuit dat de VS na een pauze van negentig dagen wederkerige heffingen invoeren voor producten uit Europa. Dit zou een heffing van 20 procent op Europese goederen betekenen, plus tarieven van 50 procent voor staal en aluminium en 25 procent voor auto’s en auto-onderdelen. Maar de bank houdt er in een alternatief scenario rekening mee dat de impact van de handelsoorlog groter kan uitpakken.

Passagiersvliegtuig van Air India op weg naar Birmingham neergestort in India [+foto’s&video]

AHMEDABAD – Bij het vliegveld van de Indiase stad Ahmedabad is een passagiersvliegtuig van Air India neergestort, melden Indiase media zoals Times of India.

Het toestel zou onderweg zijn geweest naar de Britse hoofdstad Londen en had volgens het persbureau ANI 242 mensen aan boord.

Het vliegtuig zou al vlak na het opstijgen zijn neergestort. Op beelden is te zien dat er brand is uitgebroken en dat er dikke rook hangt in de buurt van het vliegveld van Ahmedabad. Die stad, met bijna 10 miljoen inwoners, ligt in de West-Indiase regio Gujarat.

De politie zegt dat het toestel een “civiel gebied” bij het vliegveld heeft getroffen. Het is niet duidelijk of er ook mensen op de grond zijn geraakt.

Een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken laat weten dat het nog te vroeg is om iets te zeggen over eventuele Nederlandse betrokkenen, “maar we zitten er bovenop”. Het ministerie roept Nederlanders die op de luchthaven in Ahmedabad of daar in de buurt zijn op om de instructies van de lokale autoriteiten te volgen en aan hun naasten te laten weten hoe het met ze gaat.

Schoof en vicepremiers akkoord met herverdeling ministersposten

DEN HAAG – Demissionair premier Dick Schoof en de vicepremiers van de VVD, NSC en BBB zijn het eens over de herverdeling van de ministersposten, nadat PVV-leider Geert Wilders al zijn bewindslieden had teruggetrokken uit het kabinet. Woensdag maakten de coalitiepartijen al bekend dat justitieminister David van Weel (VVD), woonminister Mona Keijzer (BBB) en minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken, NSC) de asieltaken verdelen. Nieuw is dat Van Weel eindverantwoordelijk is voor het beheer van het ministerie van Asiel en Migratie.

Ook is nu bekend dat buitenlandminister Caspar Veldkamp (NSC) verantwoordelijk wordt voor ontwikkelingshulp. Een nader te benoemen staatssecretaris van NSC krijgt de portefeuille voor buitenlandse handel. Eerder dachten bronnen nog dat een staatssecretaris zowel ontwikkelingshulp als handel zou doen, zoals de afgezwaaide PVV-minister Reinette Klever deed.

Verder is bekend dat verschillende staatssecretarissen er taken bij krijgen. Staatssecretaris Jurgen Nobel (Sociale Zaken) gaat zich ook bezighouden met inburgering. Teun Struycken, staatssecretaris Justitie en Veiligheid, neemt de taken van Ingrid Coenradie over. Zij was als staatssecretaris voor de PVV verantwoordelijk voor het gevangeniswezen. Eddy van Marum, staatssecretaris Herstel Groningen, gaat zich bezighouden met koninkrijksrelaties en digitalisering. Die taken hoorden eerder bij PVV-staatssecretaris Zsolt Szabó.

In totaal moeten de overgebleven partijen drie nieuwe demissionaire ministers en drie nieuwe staatssecretarissen zoeken. De VVD levert de nieuwe minister van Economische Zaken en een nieuwe staatssecretaris van Infrastructuur. NSC krijgt naast de staatssecretaris voor buitenlandse handel een nieuwe minister van Volksgezondheid. De BBB gaat de nieuwe minister van Infrastructuur en een staatssecretaris voor Langdurige Zorg leveren.

Airbus ziet wereldwijde luchtvaartvloot verdubbelen in 2044

PARIJS – De Europese vliegtuigbouwer Airbus verwacht dat de wereldwijde luchtvaartvloot in 2044 zal verdubbelen naar meer dan 49.000 vliegtuigen. Volgens Airbus komt die groei vooral door India en andere opkomende economieën in Azië. Ook in het Midden-Oosten wordt flinke groei van het vliegverkeer verwacht.

Om aan die groei te kunnen voldoen en om oudere toestellen te vervangen, zijn volgens Airbus de komende twintig jaar meer dan 40.000 nieuwe verkeersvliegtuigen nodig. Airbus denkt dat het wereldwijde passagiersverkeer op de lange termijn jaarlijks met 3,6 procent zal toenemen. Dat komt bijvoorbeeld door groei van middenklassehuishoudens die vaker gaan vliegen, waaronder dus in India dat meer dan 1,4 miljard inwoners telt.

India is nu al de op twee na grootste binnenlandse vliegtuigmarkt ter wereld. Indiase maatschappijen als Air India en IndiGo zijn belangrijke afnemers van nieuwe vliegtuigen van Airbus en Boeing, met honderden bestellingen. Vorige maand hield de internationale luchtvaartorganisatie IATA haar jaarvergadering in het Indiase New Delhi.

Airbus zegt dat er vooral meer toestellen nodig zijn voor kortere en middellange routes zoals de Airbus A320 en de Boeing 737 MAX, met meer dan 34.000 in de komende twintig jaar. Dat zijn zogenoemde single-aisle jets, vliegtuigen met alleen een gangpad in het midden. Daarnaast zijn er ook duizenden nieuwe widebody-jets voor lange afstanden nodig.

Airbus en Boeing hebben moeite om aan de grote vraag naar nieuwe vliegtuigen te voldoen door beperkingen van de productiecapaciteit. Dat heeft geleid tot fors langere wachttijden bij leveringen, tot frustratie van luchtvaartmaatschappijen. Volgende week begint de grote luchtvaartshow van Parijs. Dan worden weer veel nieuwe bestellingen verwacht.

FedEx viert 40 jaar trans-Atlantische connectiviteit

Foto: Collection Guy Van Herbruggen

HOOFDDORP – FedEx Express, een dochteronderneming van FedEx Corp. en ’s werelds grootste expresvervoerder, viert zondag de 40e verjaardag van haar eerste trans-Atlantische vlucht. Op 15 juni 1985 steeg een vloot van zeven Boeing 727’s van Federal Express op en legde essentiële luchtverbindingen tussen New York, Londen en Brussel – een sleutelmoment in de herdefiniëring van wereldwijde handel en connectiviteit.

Veertien jaar na de oprichting in Little Rock, Arkansas, kreeg FedEx groen licht voor diensten tussen de VS en grote steden in West-Europa. De oprichting van de trans-Atlantische route van FedEx ging niet alleen over het vervoeren van pakketten, maar legde de basis voor een tijdperk van ongekende economische integratie. Faxen verdwenen, pc’s deden hun intrede, en luchtvracht van onder meer farmaceutica, machineonderdelen en bederfelijke goederen bloeide op.

De opkomst van FedEx van een bescheiden begin tot marktleider is ronduit indrukwekkend. In 1973 begon FedEx met het bezorgen van 186 pakketten. Vandaag de dag verwerkt het bedrijf wereldwijd meer dan 17 miljoen zendingen per dag.

Operationeel is de aanwezigheid van FedEx enorm gegroeid. Waar het begon met 25 steden in de VS, verbindt FedEx nu meer dan 220 landen en gebieden – en overbrugt het continenten om wereldhandel op ongekende schaal mogelijk te maken. Achter deze groei staat een toegewijd team dat is gegroeid van 389 medewerkers naar meer dan 500.000 wereldwijd. Zij vormen de drijvende kracht achter de flexibiliteit, efficiëntie en intelligentie van FedEx in een wereld die nooit stilstaat.

Wouter Roels, regionaal president van FedEx Europe, zegt: “In 1985 stond snelle, betrouwbare trans-Atlantische verzending nog in de kinderschoenen – net zo baanbrekend als de eerste commerciële internetverbindingen die kort daarna volgden. Onze inzet om Europa en Noord-Amerika te verbinden, toen en nu, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van moderne toeleveringsketens. Net zoals de pc het kantoorleven veranderde, legde het ‘FedEx-effect’ de fysieke infrastructuur voor de wereldhandel waarop we vandaag vertrouwen.”

Foto: Collection Guy Van Herbruggen

Vandaag de dag weerspiegelt het uitgebreide lucht- en wegennetwerk van FedEx in Europa de evolutie van wereldhandel. Met twee luchtvrachthubs en 27 wegtransporthubs die dagelijks 45 landen verbinden, verwerkt FedEx gemiddeld 2 miljoen pakketten per dag via meer dan 550 pick-up- en afleverstations in Europa.

De toonaangevende next-day trans-Atlantische service van FedEx verbindt 90% van Europa met de meeste Amerikaanse zakencentra. Klanten profiteren van keuze in levertijden voor wereldwijde zendingen en van de flexibiliteit die dit biedt voor hun eigen bedrijfsvoering. Europese e-commercebedrijven profiteren vooral van internationale verzenddiensten met een gegarandeerde leverdatum, die snelheid combineren met aantrekkelijke tarieven, en van een speciale regionale vrachtservice in 22 landen voor minder urgente zendingen.

Roels voegt toe: “De trans-Atlantische handelsrelatie blijft een hoeksteen van de wereldeconomie. Hoewel de dynamiek is veranderd – van de opkomst van e-commerce tot de focus op duurzame logistiek – blijft onze missie hetzelfde: zekerheid bieden in een onzekere wereld. We zijn trots op onze bijdrage aan de Europese handel in de afgelopen vier decennia en kijken uit naar verdere groei en innovatie in de toekomst.”

Trump wil landen eenzijdige tarieven opleggen voor deadline

WASHINGTON – President Donald Trump is van plan om binnen een tot twee weken brieven te sturen naar handelspartners van de Verenigde Staten met daarin unilaterale tarieven voor deze landen. Met deze eenzijdige tarieven wil Trump de druk opvoeren voor het aflopen van de deadline op 9 juli. Landen hebben tot die datum de tijd om een handelsdeal met de VS te sluiten.

“We gaan over ongeveer anderhalve week, twee weken, brieven sturen naar landen om hen te vertellen wat de deal inhoudt”, aldus Trump. Op 16 mei gaf hij ook al aan dat hij “in de komende twee tot drie weken” de tarieven voor Amerikaanse handelspartners zou vaststellen.

Trump kondigde begin april hoge tarieven aan voor de handelspartners van de VS, maar stelde die heffingen negentig dagen uit omdat de financiële markten inzakten en investeerders vreesden dat de heffingen een wereldwijde crisis zouden veroorzaken. Ondanks de naderende deadline heeft Trump tot nu toe alleen een handelsakkoord bereikt met het Verenigd Koninkrijk en een tariefbestand gesloten met China.

Verlenging

Trump gaf ook aan open te staan voor een verlenging van de deadline voor landen om handelsovereenkomsten met zijn regering te sluiten voordat de hogere heffingen van kracht worden. Maar hij verwacht niet dat een verlenging nodig zal zijn.

De president had aanvankelijk voorgesteld om met elke handelspartner in gesprek te gaan, maar is daarvan afgestapt omdat zijn regering niet de capaciteit heeft om tientallen individuele overeenkomsten te sluiten. De regering-Trump geeft nu prioriteit aan gesprekken met de belangrijkste partners en werkt aan bilaterale overeenkomsten met India, Japan, Zuid-Korea en de Europese Unie.

De Amerikaanse minister van Economische Zaken Howard Lutnick zei woensdag nog dat de EU waarschijnlijk een van de laatste handelspartners is waarmee de VS een handelsovereenkomst sluiten. Hij uitte daarbij opnieuw zijn frustratie over het voeren van gesprekken met het blok van 27 landen.

Uitbreiding stroomnet in deel Nederland loopt jaren vertraging op

ARNHEM – De uitbreiding van het hoogspanningsnet in grote delen van Nederland loopt jaren vertraging op. Uitbreidingsprojecten in Utrecht, de Flevopolder en Gelderland duren veel langer dan gepland. Daardoor moeten bedrijven, scholen en ook wind- en zonneparken in deze regio’s langer wachten op een nieuwe of zwaardere aansluiting.

Robert Kuik, directeur Netplanning bij netbeheerder TenneT, spreekt in een verklaring van een “buitengewoon teleurstellende boodschap”. Volgens hem kampen de projecten met onvoorziene belemmeringen: “langdurige procedures, complexe locatievraagstukken en grondverwerving die veel meer tijd kosten dan we willen”.

TenneT werkt overal in Nederland aan verzwaring en uitbreiding van het overvolle stroomnet. Aanvankelijk ging TenneT ervan uit dat de genoemde projecten in 2029 klaar zouden zijn, nu is dat 2033. Maar als er nog meer tegenslagen komen, wordt dat waarschijnlijk pas 2035.

Utrecht

Het grootste probleem is een hoogspanningsstation dat ten noorden van Utrecht moet verrijzen. De aanleg van dat station is cruciaal voor de uitbreidingsplannen in de genoemde regio’s. Er zijn al veel mogelijke locaties onderzocht, maar die vielen allemaal af. Een belangrijke reden daarvan is dat zo’n station, dat twaalf voetbalvelden groot is, niet zomaar mag worden aangelegd in gebied rond UNESCO Werelderfgoed Hollandse Waterlinies.

Inmiddels wordt gekeken naar een nieuwe locatie, bij Haarrijn aan de westkant van snelweg A2. Maar dat betekent dus weer een lange onderzoeksperiode. Ook is deze locatie technisch ingewikkelder, waardoor de daadwerkelijke bouwfase langer duurt.

Latere beperkingen

“Deze vertraging is een grote klap voor de 1500 klanten die nu al op de wachtlijst staan voor extra capaciteit”, zegt Warmold ten Zijthoff, regiodirecteur Utrecht bij de regionale netbeheerder Stedin. In de Flevopolder en in Gelderland staan bij Liander ook al duizenden bedrijven en instellingen op wachtlijsten.

De netbeheerders sluiten niet uit dat er later nog beperkingen kunnen komen voor de aansluiting van bijvoorbeeld nieuwe woningen en laadpalen. Maar daarvan is vooralsnog geen sprake.

Het is niet de eerste vertraging bij projecten van TenneT en waarschijnlijk ook niet de laatste. In april kondigde TenneT al aan dat enkele projecten in Noord-Brabant en Limburg langer duren dan gepland. Ook gaf de netbeheerder al een landelijke waarschuwing dat meer projecten komende jaren vertraging kunnen oplopen. “We zien dat projectplanningen op steeds meer plekken onder druk komen te staan.”