Clicky

dinsdag 13 mei 2025 - 00:23 uur
Home Blog Pagina 58

KLM-vlucht keert terug naar Schiphol vanwege ‘vervelende geur’

SCHIPHOL – Een KLM-vlucht die vanaf Schiphol onderweg was naar de Peruaanse hoofdstad Lima is zaterdagmiddag teruggekeerd naar Schiphol. Volgens een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij roken mensen aan boord een “vervelende geur”.

Alle inzittenden van het toestel zijn in orde, aldus KLM.

Om wat voor geur het ging, is niet bekend. Volgens de woordvoerster wordt dat nog onderzocht.

De passagiers worden omgeboekt, zodat zij op een later moment alsnog naar Lima kunnen vliegen. Mogelijk kan dat zaterdag al, en anders zondag.

Grote bosbrand bij Drunen, dikke rookwolken te zien in omgeving

DRUNEN – In een bos aan de rand van het Brabantse Drunen woedt zaterdag een grote bosbrand. Dikke rookwolken zijn vanaf een flinke afstand te zien. Diverse brandweereenheden zijn opgeroepen om de brand te blussen.

Het vuur brak uit in de omgeving van de Kanaalweg, net buiten het dorp zelf. De weg is afgesloten. Om mensen in het gebied te waarschuwen, hebben de hulpdiensten een NL-Alert verstuurd met het advies om het bosgebied direct te verlaten.

Aan het begin van de avond bestaat er nog steeds risico op verdere uitbreiding van de brand, ook tegen de wind in, waarschuwt de brandweer. Om dat te voorkomen, is de brandweer vanaf verschillende kanten aan het blussen. De verwachting is dat dit nog “geruime tijd” zal duren. Een politiehelikopter is ingezet om het gebied in kaart te brengen.

Ramen en deuren sluiten

In de buurt van Drunen ligt ook Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen, maar daar woedt geen brand. Tussen het beschermde natuurgebied en het getroffen bosgebied ligt een kanaal.

Veiligheidsregio Brabant-Noord laat weten dat de rook richting Waalwijk trekt. Inwoners krijgen het advies om uit de rook te blijven en “waar nodig ramen en deuren te sluiten”.

Omvang brand onduidelijk

Omdat het om een forse brand gaat, helpt ook de brandweer uit de naburige Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant mee bij de bestrijding van het vuur. “We begrijpen dat het mooi weer is, maar ga bij rookoverlast in de omgeving van Drunen/Waalwijk naar binnen”, klinkt ook daar het dringende advies.

De precieze omvang van de brand is nog onduidelijk. In heel Nederland is de natuur zeer droog doordat het al lange tijd niet heeft geregend. De autoriteiten zijn daarom extra alert op natuurbranden. Afgelopen week moest de brandweer ook al uitrukken voor branden in het Limburgse natuurgebied De Meinweg en op de hei bij Ede. Ook op veel andere plekken zijn kleine brandjes in bermen en bosjes in de kiem gesmoord.

Smartphones en computers vrijgesteld van Trumps importheffingen

WASHINGTON – De Amerikaanse regering heeft smartphones, computers en andere elektronica vrijgesteld van de zware importheffingen die president Trump heeft opgelegd. Hierdoor moeten veel populaire techproducten voor Amerikaanse consumenten betaalbaar blijven.

De vrijstellingen zijn verder onder meer van toepassing op harde schijven, computerprocessoren en geheugenchips. Deze producten worden doorgaans niet in de VS gemaakt. Het opzetten van een binnenlandse productie zou jaren duren. Elektronicagiganten als Apple en Samsung kunnen profiteren van deze vrijstellingen. Machines die worden gebruikt om halfgeleiders te maken vallen ook niet onder Trumps nieuwe handelstarieven.

De lijst werd gepubliceerd in een bericht van de Amerikaanse douane. De vrijstellingen gelden ook voor onderdelen die de Verenigde Staten binnenkomen vanuit China. De VS verhoogde de heffingen voor Chinese goederen vorige week naar 145 procent.

Onduidelijkheid over vervoer gevaarlijke stoffen op nieuw aangelegde provinciale wegen in Zuid-Holland

DEN HAAG – Tijdens een commissievergadering in Zuid-Holland is verwarring ontstaan over de geldigheid van een verordening uit 1999 met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke stoffen over provinciale wegen. Gedeputeerde Frederik Zevenbergen (VVD) stelde dat deze oude verordening nog steeds van kracht is, inclusief nieuw aangelegde wegen. Uit technische vragen blijkt echter dat hierover discussie bestaat.

In het besluit uit 1999 staat dat “alle wegen in beheer bij de provincie, waterschappen en hoogheemraadschappen, voor zover deze liggen op Zuid-Hollands grondgebied” onderdeel zijn van het provinciale netwerk voor vervoer van gevaarlijke stoffen. Deze zinsnede laat ruimte voor interpretatie: gaat het om alle wegen die in 1999 al bestonden, of vallen ook alle sindsdien aangelegde wegen hieronder?

Volgens gedeputeerde Zevenbergen worden ook de na 1999 aangelegde wegen als onderdeel van het netwerk beschouwd. Toch vindt er nu alsnog een actualisatie van het besluit plaats, iets wat volgens politieke partij JA21 overbodig is als men inderdaad vasthoudt aan de gedachte dat nieuwe wegen automatisch onder het besluit vallen.

JA21 pleitte in de vergadering voor een zogenaamde parapluregeling, waarbij álle provinciale wegen automatisch geschikt zijn voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Dat zou volgens de partij duidelijkheid scheppen en administratieve lasten verminderen. Gedeputeerde Zevenbergen ging echter niet concreet in op dit voorstel.

Ook is het onduidelijk volgens welke criteria een weg als geschikt wordt beoordeeld. Hoewel er gesproken wordt over periodieke actualisatie van de verordening elke vier tot vijf jaar, stelt JA21 dat dit weinig zin heeft zolang er geen duidelijk toetsingskader bestaat.

JA21 maakt zich zorgen over de onduidelijkheid rondom nieuwe infrastructuur. De partij noemt als voorbeeld een reeks provinciale wegen die sinds 1999 zijn aangelegd en waar inmiddels vervoer van gevaarlijke stoffen over plaatsvindt, zonder dat hiervoor expliciete opname in het besluit heeft plaatsgevonden:

  • N207 Zuidwestelijke Randweg Gouda
  • N215 Omleiding Melissant
  • N217 Omleidingsweg Stougjesdijk
  • N219 omleiding Zevenhuizen
  • N222 Westlandroute (N213–N465)
  • N223 Hoeksche Baan (Haakweg–N220)
  • N434 Corbulotunnel
  • N451 Parallelstructuur A12
  • N457 Moordrechtboog / Vredenburglaan
  • N458 N11–Burg. Crolesbrug
  • N470 A12–Zoetermeer
  • N471 Pijnacker–N209 (Doenkade)

JA21 stelt dat het in het belang van de transport- en logistieksector noodzakelijk is dat vervoer van gevaarlijke stoffen altijd mogelijk moet zijn op provinciale wegen, inclusief nieuwe tracés. Tot op heden is er echter geen eenduidig antwoord gegeven op de vraag hoe nieuwe wegen in de toekomst behandeld worden in de regelgeving.

De vergadering is terug te kijken via: Notubiz – Provincie Zuid-Holland (vanaf minuut 50).

Ook vijfde verdachte brand Heerhugowaard is minderjarig

arrestatie

HEERHUGOWAARD – Ook de vijfde verdachte die is aangehouden in verband met de brand in een appartementencomplex in Heerhugowaard is minderjarig, zegt de politie zaterdag. Deze en een andere minderjarige verdachte zitten vast.

De andere verdachten, ook minderjarigen, zijn vrijgelaten. Waarom wil een woordvoerster niet zeggen. De twee jongeren die nog vastzitten mogen alleen contact hebben met hun advocaat.

De brand brak donderdagavond uit na een explosie. Meerdere appartementen raakten zwaar beschadigd en vijf mensen raakten lichtgewond.

Twee gewonden en een aanhouding bij brand portiekflat Den Haag

Brandweer

DEN HAAG – Bij een brand op de bovenste etage van een portiekflat in Den Haag zijn zaterdagochtend twee mensen gewond geraakt, bevestigt de brandweer na berichtgeving van Omroep West. Beide slachtoffers zijn naar het ziekenhuis gebracht, aldus een woordvoerster. De politie heeft iemand aangehouden.

De brand brak rond 08.00 uur uit aan de Doctor C. Hofstede de Grootstraat in de wijk Loosduinen. Inmiddels is het vuur geblust. De overige bewoners van de getroffen woning konden ongeschonden wegkomen. Andere woningen in de flat moesten tijdelijk worden ontruimd, maar mensen kunnen volgens de woordvoerster hun huis weer in.

De politie wil niets zeggen over de identiteit van de arrestant of waarvan deze wordt verdacht. Onderzoek moet volgens een woordvoerster uitwijzen wat de brand heeft veroorzaakt.

Batterijgezondheid van elektrische bussen nu on-site te meten via de lader

TNO ontwikkelde een nieuwe technologie waarmee on demand en on-site de batterijgezondheid van elektrische bussen via een diagnoselader wordt gemeten. Op basis van de data van deze CheckUp-tool zijn de prestaties en levensduur van batterijen te monitoren en kan vervolgens de inzet worden geoptimaliseerd. Dat is een belangrijke verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

De tool is een belangrijk onderdeel in Vitalise, het samenwerkingsproject met vervoerder Arriva Nederland, Chargepoint en Heliox Energy. Het doel van dit project is om de levensduur van batterijen te verlengen. Een langere effectieve levensduur van batterijen betekent voor de gebruikers niet alleen een potentieel aanzienlijke kostenbesparing, maar ook een bijdrage aan verduurzaming van hun bedrijfsvoering.

Gezondheidstest

De technologie van de CheckUp-tool bestaat uit software die een bi-directionele lader aanstuurt. Zo kan tijdens het laden een gezondheidstest van de batterij worden gedaan. De data uit het regelsysteem van de batterij worden geanalyseerd om de gezondheid en specifiek de restcapaciteit van de batterij te bepalen. Door deze meting periodiek te doen is het mogelijk de degradatie van de batterij in kaart te brengen. Deze informatie is bruikbaar om de inzet en ook het laden van de bussen te verbeteren en om daarmee de levensduur van een batterij te verlengen. Dit heeft een positief effect op het gebied van duurzaamheid en kosten.

Vooralsnog is dit alleen nog mogelijk bij batterijsystemen van bussen en trucks.

Al tijdens proefperiode goede resultaten

Deze nieuwe manier van meten wordt op dit moment voor de duur van een heel jaar getest met de 43 elektrische bussen van vervoersbedrijf Arriva Nederland in Limburg (Maastricht). Ook al duurt de proef nog een aantal maanden, nu al is duidelijk dat de metingen goed gaan, er data worden gegenereerd en het meten goed in de bedrijfsvoering in te passen is.

Factoren die de levensduur van de batterij beïnvloeden

Het Vitalise laadprotocol dat nu wordt toegepast gebruikt drie factoren die volgens de literatuur de gezondheid en de levensduur van een batterij kunnen beïnvloeden. Het gaat om de laadsnelheid, het laadniveau en de batterijtemperatuur tijdens het laden. De CheckUp Tool bepaalt de levensduurverlenging door gedurende het jaar de bussen meerdere malen te meten.

Belangrijke verbeteringen

Het is met deze tool voor het eerst mogelijk om tijdens het laden in de nacht, on-site, zonder verstoring van de inzet van de bussen overdag, autonoom en on-demand batterijen te diagnosticeren. Daarnaast is het mogelijk om op basis van de data de prestaties en levensduur van batterijen te monitoren en vervolgens de inzet te optimaliseren. Dat is een belangrijke verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

Tot nu toe kan voor een diepte-analyse van de kwaliteit van een batterij een voertuig enige tijd niet gebruikt worden en moet het bovendien deels worden gedemonteerd. Met deze nieuwe manier van meten blijven niet alleen het voertuig maar ook alle operationele data binnen het bedrijf in plaats van terecht te komen bij een derde partij.

Autofabrikant achter Chevrolet sluit Canadese fabriek tijdelijk

DETROIT – De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) legt de productie in zijn fabriek in de Canadese provincie Ontario tijdelijk stil. GM, bekend van merken als Chevrolet, Cadillac en Buick, wil vanaf 14 april werknemers voor korte tijd ontslaan, meldt vakbond Unifor.

In mei moeten medewerkers weer terugkeren voor “beperkte productie” waarbij slechts één ploeg wordt ingezet, aldus de vakbond. Hierdoor zouden bijna vijfhonderd mensen voor onbepaalde tijd worden ontslagen. Later dit jaar ligt de assemblagelijn volgens de vakbond tot oktober weer stil. In de fabriek worden elektrische bestelbussen van BrightDrop gemaakt.

Het is de tweede keer deze maand dat een autofabrikant een fabriek in Canada tijdelijk sluit. Vorige week meldde de Amerikaans-Europese autofabrikant Stellantis zijn Chryslerfabriek in de stad Windsor twee weken te sluiten om de productie aan te passen aan de hoge importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump.

De vraag naar de BrightDrop-bestelbussen is laag. “Deze aanpassing is direct gerelateerd aan het reageren op de marktvraag en het opnieuw in balans brengen van de voorraad”, meldt een woordvoerder van GM in een verklaring. De productie van BrightDrop en de montage van batterijen voor elektrische voertuigen zullen volgens de woordvoerder wel in de fabriek blijven.

Senatoren willen onderzoek door beurswaakhond VS om bericht Trump

WASHINGTON – Amerikaanse senatoren hebben beurswaakhond SEC opgeroepen om te onderzoeken of president Donald Trump de wetgeving voor effectenhandel heeft overtreden.

De zes Democraten wijzen in een brief op een bericht van Trump op zijn socialemediaplatform Truth Social, kort voordat hij importheffingen voor veel landen uitstelde.

Woensdag kondigde Trump het uitstel van negentig dagen aan om ruimte te bieden aan onderhandelingen met landen over de heffingen. Enkele uren voor de aankondiging schreef hij op Truth Social dat “dit een geweldig moment is om te kopen!” Op de financiële markten was toen een uitverkoop van aandelen en obligaties door de heffingen en recessievrees. Na de versoepeling lieten de aandelenmarkten een historisch herstel zien.

De senatoren willen dat de SEC ook onderzoekt of “insiders, onder wie Trumps familie, voorkennis hadden van de pauze die ze misbruikten om aandelentransacties te doen voor de aankondiging”.

Kind omgekomen in Stolwijk door ongeluk met landbouwvoertuig

STOLWIJK – Door een ongeluk met een landbouwvoertuig in Stolwijk is vrijdag een kind omgekomen.

Het ongeval gebeurde op de Beijerscheweg in de Zuid-Hollandse plaats. De politie doet onderzoek naar het ongeval.

Verdere details zijn niet bekendgemaakt. Een politiewoordvoerder wilde vrijdagavond geen nadere informatie geven over het incident.

Zware aanrijding met vrachtwagen en auto’s op Duitse A27: acht gewonden, chauffeur zwaargewond

Foto: Duitse Politie

BREMERHAVEN – Op de Duitse A27 bij Bremerhaven heeft zich donderdagmiddag een ernstige aanrijding voorgedaan waarbij een vrachtwagen en drie personenauto’s, waaronder een voertuig met caravan, betrokken waren. Het ongeval vond plaats net achter de afrit Geestemünde in de richting van Bremen.

De brandweer van Bremerhaven werd om 15:31 uur gealarmeerd, samen met meerdere ambulancediensten uit Bremerhaven en Cuxhaven. Volgens de eerste melding zouden er personen bekneld zitten in de voertuigen.

Zeven lichtgewonden wisten zichzelf in veiligheid te brengen. De vrachtwagenchauffeur, die zwaargewond raakte, moest uit zijn cabine worden bevrijd door de brandweer. Alle acht gewonden zijn na medische eerste hulp ter plaatse overgebracht naar ziekenhuizen in de omgeving.

De schade aan de voertuigen was aanzienlijk. Uit de beschadigde voertuigen lekte brandstof, die door de hulpdiensten werd opgevangen en weggepompt om milieuschade te voorkomen.

De snelweg werd richting het zuiden volledig afgesloten voor de duur van de reddings- en bergingswerkzaamheden.

Trump optimistisch over handelsdeal met China, meldt Witte Huis

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump is “optimistisch” over het bereiken van een handelsakkoord met China. Dat meldt woordvoerster van het Witte Huis Karoline Leavitt.

“De president heeft heel duidelijk gemaakt dat hij openstaat voor een deal met China. Als China blijft vergelden, is dat niet goed voor China”, zei Leavitt tegen journalisten. Beijing heeft eerder op de dag echter gemeld verdere verhogingen door de VS te zullen negeren.

De handelsoorlog tussen de twee grootste economieën van de wereld escaleerde de afgelopen dagen. De landen hebben meerdere keren in korte tijd hogere importheffingen op elkaars producten aangekondigd. Eerder vrijdag maakte China bekend zijn heffingen op Amerikaanse goederen te verhogen naar 125 procent. De VS hebben de heffingen voor Chinese goederen verhoogd naar 145 procent. Het Witte Huis zei vrijdag dat dit zo blijft.

Deze week maakte het Witte Huis bekend de heffingen voor landen die willen onderhandelen en geen tegenmaatregelen treffen te verlagen tot 10 procent. Ook is een pauze van negentig dagen ingelast om ruimte te bieden aan onderhandelingen. Het Witte Huis zei dat Trump hoopt dat er binnen die negentig dagen deals zijn gesloten en dat er inmiddels meer dan vijftien voorstellen op tafel liggen.

Eerder vrijdag stelde het Witte Huis in een verklaring dat de voordelen van de importheffingen zichtbaar beginnen te worden voor de industrie in het land. Daarbij plaatste Washington een lijst van bedrijven die onlangs grote investeringen in de VS hebben aangekondigd. Op de financiële markten wordt echter gevreesd voor een wereldwijde recessie door de heffingen.

Wiersma kondigt strengere mestregels Noord-Brabant en Limburg aan

DEN HAAG – Boeren in delen van Noord-Brabant en Limburg krijgen volgend jaar te maken met strengere mestregels. Landbouwminister Femke Wiersma ziet dat met de huidige regels de waterkwaliteit in die regio’s niet goed genoeg is, schrijft ze in een Kamerbrief.

Het gebied kent veel intensieve veehouderij. Hoe de maatregelen precies eruitzien, is nog niet bekend. De strengere mestregels maken deel uit van de vierjaarlijkse update van het mestbeleid. Dat moet per 1 januari 2026 ingaan. Wiersma wil “alleen daar waar nodig” extra maatregelen nemen.

De minister overweegt om akkerbouwers te verplichten vaker verschillende gewassen te telen, zodat meststoffen in de bodem blijven zitten. De universiteit van Wageningen gaat de voorstellen van Wiersma eerst doorrekenen voordat de minister een besluit neemt.

Tegelijk werkt de BBB-minister aan mestbeleid waarbij boeren zelf kunnen bepalen hoe ze zorgen voor schoon water op hun land. Dat is moeilijk te controleren en kan pas in 2030 ook echt ingaan, verwacht Wiersma. Intussen blijven de algemene mestregels van kracht.

Boete voor vrachtwagen met bullbar deels geschrapt: rechter ziet ruimte voor matiging

(stockfoto)

MIDDELBURG – De rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft op 21 februari 2025 uitspraak gedaan in een zaak over een verkeersboete die was opgelegd aan een vrachtwagenchauffeur vanwege het gebruik van een zogenoemde bullbar zonder zichtbaar EU-typegoedkeuringsmerk. De rechter oordeelde dat de boete terecht was opgelegd, maar matigde het bedrag vanwege de aard van de overtreding.

De overtreding vond plaats op 2 januari 2023 op de Nansenbaan in Goes. Volgens de verbalisant was de vrachtwagen voorzien van een frontbeschermingsconstructie (bullbar) die het risico op letsel bij een aanrijding zou vergroten. Omdat het vereiste goedkeuringsmerk ontbrak, werd een boete opgelegd.

Chauffeur verweert zich

De vrachtwagenchauffeur betwistte de boete. Hij voerde aan dat zijn voertuig zwaarder is dan 3.500 kg en dat de CE-markering alleen verplicht zou zijn voor lichtere voertuigen. Daarnaast stelde hij dat de bullbar was voorzien van een veiligheidscertificaat, geen scherpe randen bevatte en binnen de voertuigbreedte viel. Volgens hem had de verbalisant de situatie onvoldoende onderbouwd.

De vertegenwoordiger van het Openbaar Ministerie stelde echter dat de regelgeving ook van toepassing is op zwaardere voertuigen en dat het goedkeuringsmerk zichtbaar en onuitwisbaar aanwezig moet zijn, ongeacht het gewicht.

Rechter matigt boete

De rechtbank gaf de officier van justitie gelijk dat de gedraging bewezen is en dat de boete terecht is opgelegd. Toch zag de kantonrechter aanleiding om het bedrag te matigen. De overtreding betrof niet het directe veiligheidsrisico, maar het ontbreken van het zichtbaar aangebrachte keurmerk. De boete werd daarom verlaagd naar €125,- (plus €9,- administratiekosten), in plaats van het oorspronkelijke bedrag.

De beslissing van de officier van justitie werd daarmee gewijzigd en het te veel betaalde bedrag wordt aan de betrokkene terugbetaald.

Internationale zeevaart bereikt akkoord over verminderen uitstoot

ROTTERDAM – De internationale zeevaart heeft een akkoord bereikt over maatregelen voor het verminderen van de broeikasgasuitstoot richting 2050. Dit meldt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) vrijdag, die zegt “tevreden” te zijn met het resultaat.

Reders moeten volgens de KVNR elk jaar hun uitstoot verder terugdringen. Als een bepaald schip boven de afgesproken basisnorm uitkomt, moet de eigenaar per ton uitstoot 380 dollar betalen aan een fonds van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), de maritieme regelgever van de VN.

Als de IMO-lidstaten het principeakkoord in oktober definitief goedkeuren wordt de eerste maatregel vanaf 1 januari 2028 ingevoerd, meldt de KVNR. Hiermee is de IMO volgens de redersvereniging het eerste VN-agentschap dat concrete klimaatmaatregelen is overeengekomen voor een internationale sector. De KVNR benadrukt wel dat veel maatregelen nog moeten worden uitgewerkt.

×