Clicky

maandag 7 juli 2025 - 08:04 uur
Home Blog Pagina 55

Eigen laadplein voor elektrisch materieel bij de bouw van het Prinses Alexiaviaduct op Maasvlakte 2

Foto: Port of Rotterdam | Danny Cornelissen

ROTTERDAM – In opdracht van Havenbedrijf Rotterdam legt BAM Infra Nederland het Prinses Alexiaviaduct op Maasvlakte 2 aan. Inmiddels heeft dit bouwbedrijf een omleiding in de Maasvlakteweg gecreëerd. Voor het project wordt een flink arsenaal aan elektrisch materieel aan het werk gezet.

Om de batterijen voor deze werkmachines te kunnen opladen, moest de relatief kale omgeving worden voorzien van een stroomaansluiting voor het bouwterrein. Daarbij is speciaal voor dit project een eigen laadplein aangelegd voor het elektrisch materieel.

Naast elektrische vrachtwagens bestaat het bouwmaterieel op batterijen uit asfalteermachines, walsen, kleefwagens, graafmachines, verreikers, een shovel en een mobiele kraan. Ook personeel kan elektrische personenauto’s op het terrein opladen. Bouwmaterieel zonder batterij werkt op het hernieuwbare HVO 100. Bij de aanbesteding voor het project om het Prinses Alexiaviaduct aan te leggen werden inschrijvers kansen geboden om dit zo duurzaam mogelijk te doen.

BAM vulde dit in door naast milieubewuste materialen, zoals duurzaam beton en asfalt, ook genoemd emissieloos materieel aan te bieden. Dat is inmiddels volop aan het werk, dankzij de snelladers en een transformatorhuis op het project, dat spanning afneemt van een eigen Stedin-aansluitpunt.

Tijdige bestelling

De eerste paal van het project werd in april geboord, maar de voorbereiding begon al een paar jaar geleden. Port Engineer Ronald van den Berg van Havenbedrijf Rotterdam: ‘Lang geleden zijn we al met Stedin in overleg getreden met plannen voor dit laadplein. In hun plan voor een nieuw 66 kV-station hebben we gezamenlijk een 23kV-tracé bepaald waarin we rekening hielden met de locatie van ons toekomstige bouwterrein. De kabel lag voor het hek, dus na de aanvraag van BAM kon het verwachte tijdelijke, aansluitpunt snel worden aangesloten. Anders hadden we eerst nog twee jaar op de stroom voor het laadplein moeten wachten.’

Foto: Port of Rotterdam | Danny Cornelissen

 

Theo Hartman, specialist in tijdelijke voorzieningen voor civiele infrastructuur bij grote projecten, werd door BAM ingeschakeld voor het ontwerp van duurzame oplossingen voor de bouw van het Prinses Alexiaviaduct. Theo: “Dat het project nu tijdig van start kon, onderstreept het belang van een gedegen planontwikkeling en vroegtijdig overleg met netbeheerders om de haalbaarheid van aansluitingen te waarborgen. Met de groeiende vraag naar elektrisch materieel en grotere tijdelijke stroomaansluitingen, valt de problematiek van netcongestie in de toekomst niet te onderschatten. Ook deze zal invloed hebben op de haalbaarheid voor dit soort aansluitingen.”

Nieuwe oplossingen

Bij bouwprojecten worden steeds vaker maatregelen ingezet om uitstoot te minimaliseren, maar een verzameling als op dit project is voor opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam nog niet eerder vertoond. Zo zijn elektrische asfaltsets in Nederland pas enkele jaren op de markt. Een kleefwagen, die de laag aanbrengt waardoor asfalt hecht aan de betonnen onderlaag, bleek pas een goede week oud te zijn toen die bij de projectlocatie arriveerde.

Voor het project zijn meer slimme en duurzame oplossingen bedacht: zo wordt, met elektrische vrachtauto’s, het vele benodigde zand voor de constructie gehaald van een ander project om de hoek. Dit scheelt veel afstanden in het transport, waardoor uitstoot en belasting van het wegennet minimaal zijn. Ook voor de veiligheid is creativiteit aangewend.

Het nieuwe viaduct komt over het spoor te liggen en personeel dat tijdens de bouw het spoor moet oversteken, doet dat via een speciale tijdelijke voetgangersbrug. Om tenslotte de veiligheid te borgen maar ook slim om te gaan met de goede bereikbaarheid, worden wegen eerst tijdelijk verlegd, zodat het drukke vrachtverkeer kan doorrijden, zonder gehinderd te worden door de aanleg van de nieuwe weg en het viaduct.

Meer dan een viaduct

Het Prinses Alexiaviaduct bestaat uit een ongelijkvloerse kruising over de Maasvlakteweg, ter hoogte van de Prinses Alexiahaven. Het overbrugt de industriële leidingstrook, de nutsleidingstrook, de Container Exchange Route (CER) en het spoor. Hiernaast sluit het viaduct met gelijkvloerse kruisingen aan op de Mekongweg en Máximaweg. Havenbedrijf Rotterdam verdubbelt de rijstroken van de Maasvlakteweg naar twee keer twee rijstroken en legt een fietspad aan langs de Mekongweg. Na de afronding van dit project vervangt het Prinses Alexiaviaduct de bestaande gelijkvloerse kruising.

Aanleiding project Prinses Alexiaviaduct

Vanwege de beperkte verkeersintensiteiten in de eerste jaren na de commerciële openstelling van Maasvlakte 2, is in de aanlegfase gekozen voor een tijdelijke gelijkvloerse kruising op de Maasvlakteweg ter hoogte van de Prinses Alexiahaven. In de komende jaren zullen de verkeersstromen op de weg en het spoor toenemen door de ontwikkeling van nieuwe fabrieken en terminals rond de Alexiahaven.

Ook in de bouwfase van deze terreinen wordt al veel extra verkeer voorzien. Het Prinses Alexiaviaduct biedt hiertoe voldoende capaciteit en zorgt voor een toekomstbestendige bereikbaarheid, een veilige en vlotte afwikkeling van de Maasvlakteweg en ontsluiting van het gebied rond de Alexiahaven.

Glazen Huis van NPO 3FM komt dit jaar in Den Bosch

DEN BOSCH – De inzamelingsactie NPO 3FM Serious Request wordt dit jaar vanuit Den Bosch gehouden. Het Glazen Huis komt op de Markt in de Brabantse stad te staan, heeft het radiostation donderdag bekendgemaakt. Tegelijkertijd kondigde de zender aan dat de opbrengst dit jaar naar Spieren voor Spieren gaat.

Serious Request bestaat sinds 2004 en vindt jaarlijks plaats in de week voor Kerstmis. Die hele week wordt radio gemaakt vanuit het Glazen Huis en kunnen luisteraars tegen betaling een plaat aanvragen. Welke dj’s dit jaar in de tijdelijke radiostudio zitten, wordt later bekendgemaakt.

Na een aantal minder succesvolle edities is Serious Request de afgelopen jaren weer in populariteit gestegen. Vorig jaar werd ruim 13,8 miljoen euro voor stichting Metakids opgehaald, wat het op een na hoogste bedrag ooit was. Het jaar daarvoor was de eindstand bijna 7,8 miljoen euro voor Stichting ALS Nederland.

Coentunnel dicht door autobrand [+video]

AMSTERDAM – De Coentunnel bij Amsterdam (A10) is dicht door een autobrand. Het brandende voertuig is inmiddels geblust en de brandweer vertrekt. Wel blijft de tunnelbuis waar de brand was voorlopig dicht, aldus de brandweer.

De brandweer meldt dat de constructie en technische installatie van de tunnel schade hebben opgelopen en dat deze gecontroleerd moeten worden. Niemand is gewond geraakt bij het incident.

Mensen die richting Rotterdam moeten, worden vanaf knooppunt Coenplein omgeleid via Ring-Noord.

Code geel voor stevige onweersbuien vrijdagavond in het zuidwesten

Onweer

DE BILT – Vrijdagavond komen in het zuidwesten stevige onweersbuien voor met plaatselijk hagel, zware windstoten en veel regen in korte tijd. Het KNMI heeft code geel uitgeroepen voor Noord-Brabant, Zuid-Holland en Zeeland.

Het KNMI verwacht bij buien lokaal meer dan 30 millimeter neerslag in een uur. Ook kunnen er hagelstenen met een grootte tot 2 centimeter vallen. Verder zijn windstoten van 60 tot 70 kilometer per uur mogelijk.

Vrijdag overdag wordt het op veel plaatsen tropisch warm, met maximaal 27 graden in het noorden tot plaatselijk 33 graden in het zuiden van het land, verwacht het KNMI.

Zuid-Holland wil buschauffeurs bedanken met deel van Qbuzz-boete

DEN HAAG – De provincie Zuid-Holland wil een deel van de boete die zij Qbuzz heeft opgelegd, gebruiken voor een campagne om chauffeurs van regionale vervoersbedrijven te bedanken voor hun werk. Ook moet dit geld worden besteed aan de werving van ov-personeel. Een grote meerderheid van de Provinciale Staten (44-5) steunde dit voorstel van Volt.

Qbuzz verzorgt sinds eind vorig jaar het busvervoer in onder meer Alphen aan den Rijn, Gouda en Leiden. Mede omdat meer dan honderd nieuwe elektrische bussen niet op tijd binnen waren, verliepen de eerste maanden chaotisch. Ruim 8 procent van de ritten viel uit en veel bussen reden niet op tijd. De provincie legde daarom boetes op van in totaal 3,5 miljoen euro.

Qbuzz heeft bezwaar gemaakt. Volgens gedeputeerde Frederik Zevenbergen verloopt de dienstregeling inmiddels “echt een stuk beter”. Hij is de chauffeurs “ontzettend dankbaar” dat ze elke dag “ontzettend hun best doen” om alle reizigers op tijd te vervoeren, maar hij wil het geld nog steeds innen.

Bedrijven ontvingen bij begin pandemie te veel coronasteun

AMSTERDAM – Bedrijven hebben aan het begin van de coronapandemie waarschijnlijk honderden miljoenen euro’s coronasteun te veel ontvangen. Tot die conclusie komen medewerkers van het Centraal Planbureau (CPB) in een donderdag verschenen artikel in economenblad ESB. Ze hebben aanwijzingen gevonden dat veel ondernemers erop aanstuurden hun omzetverlies net boven de drempel van 20 procent te laten uitkomen waardoor ze zogenoemde NOW-steun ontvingen en konden behouden.

Voor het artikel is gebruikgemaakt van een dataset met een selecte groep bedrijven die deze loonsubsidie kregen in de eerste NOW-periode. Ook is een vergelijking gemaakt met omzetcijfers van btw-aangiftes. Bijna 40 procent gaf voor de coronasteun een hoger omzetverlies door dan blijkt uit de btw-aangiftes. De vastgestelde subsidie viel bij deze ‘overrapporterende’ bedrijven gemiddeld 8000 euro te hoog uit. Voor de volledige NOW1-regeling komt de te hoog vastgestelde subsidie dan uit op circa 740 miljoen euro.

Volgens de onderzoekers zijn er verschillende mogelijke verklaringen. “Bedrijven kunnen hun omzet hebben gestuurd, legaal of illegaal. Verschillen in omzetverliezen kunnen ook komen door verschillen in boekhoudkundige definities, menselijke vergissingen, meetproblemen of fraude.”

Zelf spreken de auteurs van “strategisch gedrag” van de ondernemers. Dat dit bij het aanvragen van de NOW1-steun structureel voorkomt, zou wel een signaal zijn dat vaker misbruik is gemaakt van NOW-­subsidies dan gedacht. Dit alles betekent volgens hen niet dat de NOW-steun ondoelmatig was. Deze was bedoeld om bedrijven snel te helpen.

“Striktere beperkingen om misbruik te voorkomen, hadden dit kunnen bemoeilijken en hadden mogelijk geleid tot grotere uitvoeringsproblemen.”

Lichte stijging faillissementen in mei

Faillissement
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Het aantal faillissementen in Nederland is in mei 2025 licht gestegen. In totaal gingen er 352 bedrijven en instellingen failliet, wat neerkomt op een stijging van 2 procent ten opzichte van mei 2024. Ook binnen de sector vervoer en opslag zijn faillissementen uitgesproken, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vergeleken met april 2025 steeg het aantal faillissementen met 6 procent. Daarmee zet de trend van een relatief stabiele faillissementsgraad zich voort: in mei kwam deze uit op 9,6 per 100 duizend bedrijven, tegenover 9,5 een jaar eerder.

Sinds maart 2025 richt het CBS zich in de berichtgeving meer op de faillissementsgraad, omdat deze beter inzicht geeft in de verhoudingen tussen verschillende sectoren. Het absolute aantal faillissementen kan immers beïnvloed worden door het totaal aantal bedrijven in een sector.

Transportsector blijft kwetsbaar

De sector vervoer en opslag, die traditioneel een hoog aandeel kent van kleine tot middelgrote bedrijven, blijft gevoelig voor economische schommelingen en prijsdruk. Hoewel het CBS in dit bericht geen uitsplitsing per sector gaf voor mei, bleek eerder dit jaar al dat faillissementen in deze branche regelmatig voorkomen, met name onder kleinere logistieke dienstverleners, koeriersbedrijven en vervoerders in het wegtransport.

De recente stijging van faillissementen in de gehele economie sluit aan bij signalen uit de transportsector van toenemende financiële druk door hoge kosten, personeelstekorten en onzekerheid rond milieumaatregelen, zoals de invoering van nul-emissiezones in binnensteden.

Horeca bovenaan, maar transportsector in de gevarenzone

De horeca was in april de sector met de hoogste faillissementsgraad: meer dan 34 op de 100 duizend horecabedrijven gingen failliet. Hoewel vervoer en opslag daaronder lagen, behoort ook deze sector doorgaans tot de categorieën met relatief hoge faillissementsgraden.

Trend sinds coronajaren

Na een historisch laag niveau in 2021 – met een dieptepunt van 3,4 faillissementen per 100 duizend bedrijven in augustus van dat jaar – is de faillissementsgraad langzaam weer opgelopen. Toch blijft het huidige niveau nog steeds aanzienlijk lager dan in 2015, toen deze op het hoogtepunt 24,8 bedroeg.

Tusk: kans groot op gedeeltelijke grenscontroles bij Duitsland

WARSCHAU – Polen overweegt binnen enkele weken controles in te voeren aan de grens met Duitsland om te voorkomen dat migranten worden teruggestuurd. Dat zei premier Donald Tusk woensdag.

Volgens Tusk is het “zeer waarschijnlijk” dat er deze zomer gedeeltelijke controles komen. Hij waarschuwde Duitsland dat zijn regering elke poging om migranten naar Polen te sturen, nauwlettend in de gaten houdt.

De regering van Tusk ligt onder vuur van de nationalistische oppositie, die haar ervan beschuldigt illegale migranten toe te laten die door Duitsland worden teruggestuurd.

Beperking visumvrij reizen

Tusk benadrukte dat illegale migratie een bedreiging vormt voor “de toekomst van Polen en onze beschaving”. Hij sluit niet uit dat visumvrij reizen voor sommige landen, zoals Georgië, wordt beperkt vanwege criminele incidenten met hun burgers in Polen.

Tegelijkertijd voert Polen campagne om migratie via de grens met Belarus te ontmoedigen. Warschau beschuldigt Minsk en Moskou ervan migratiestromen te organiseren om de EU te destabiliseren.

Maximaal met 45 ton over Zwartewaterbrug bij Hasselt

Foto: Provincie Overijssel

HASSELT – Overijssel verlaagt het maximale gewicht van het verkeer over de Zwartewaterbrug bij Hasselt. Vanaf 1 juli mogen voertuigen die deze brug gebruiken maximaal 45 ton wegen. Dit blijkt nodig na een beoordeling van de constructieve veiligheid van de brug.

Steeds meer verkeer

Door slijtage is er een verhoogde kans op schade aan het rijdek en de boogconstructie. Bruggen worden ontworpen voor een levensduur van 80 tot 100 jaar. Maar door meer verkeer en steeds zwaardere voertuigen dan vroeger neemt de kans op schade toe. Dat geldt ook voor de Zwartewaterbrug, Deze brug is in gebruik genomen in 1972. Uit de recente beoordeling blijkt dat het verlagen van het maximale voertuiggewicht naar 45 ton nodig is om de veiligheid van de brug de komende jaren te garanderen, totdat er een nieuwe brug is. Hiermee voorkomen we het eventuele bezwijken van de brug en het menselijk leed en de fysieke en financiële schade die dat tot gevolg zou hebben. De Zwartewaterbrug was oorspronkelijk toegankelijk voor al het regulier transport tot maximaal 50 ton en is daarnaast onderdeel van een zogenaamde Lange en Zwaardere Vrachtautocombinatie route.

Omrijden levert last op

Voor verkeer zwaarder dan 45 ton betekent dit besluit dat er moet worden omgereden via Zwolle over de A28. Dat levert een forse last op voor de bedrijven die dat betreft. Gedeputeerde Martijn Dadema: “We hebben contact met de meest betrokken bedrijven gehad. Voor hen is omrijden heel vervelend en het levert last op, voor zowel de bedrijfsvoering maar ook voor het milieu. We begrijpen dat goed en we blijven in gesprek om te kijken welke alternatieven we kunnen bieden en waar we de last misschien wat kunnen verlichten.”

Vervanging Zwartewaterbrug

De provincie Overijssel werkt momenteel aan een plan om de Zwartewaterbrug te vervangen. Na de vervanging voldoet de brug aan de huidige standaarden en normen. Dit betekent ook dat er dan geen gewichtsbeperking meer zal gelden.

Harvey Weinstein schuldig bevonden in herbehandeling misbruikzaak

NEW YORK – Voormalig filmproducent Harvey Weinstein is woensdag door een jury schuldig bevonden aan seksueel misbruik. Het gaat om een zaak die opnieuw behandeld moest worden nadat zijn veroordeling uit 2020 vorig jaar was teruggedraaid.

De 73-jarige Weinstein werd in 2020 veroordeeld tot 23 jaar cel voor het verkrachten van Jessica Mann in 2013 en het aanranden van voormalig productieassistente Miriam Haley in 2006. In de herbehandeling kwam daar nog een aanklacht bij, namelijk het aanranden van de destijds 16-jarige Kaja Sokola in 2002. De jury achtte de aanranding van Haley bewezen, die van Sokola niet. Over de derde aanklacht is nog geen oordeel bereikt. De beraadslagingen hierover gaan donderdag verder.

Weinstein is door tientallen vrouwen beschuldigd van wangedrag. De voormalige filmproducent heeft de beschuldigingen altijd ontkend.

Hoewel zijn veroordeling werd teruggedraaid, zit Weinstein nog steeds in de gevangenis omdat hij in 2022 in een andere verkrachtingszaak werd veroordeeld tot zestien jaar cel. In die zaak is Weinstein overigens in beroep gegaan.

Twee activisten van schip Madleen in eenzame opsluiting, zegt ngo

JERUZALEM – Twee activisten die aan boord waren van het actieschip Madleen dat naar Gaza wilde varen, zijn in eenzame opsluiting geplaatst. De Arabisch-Israëlische mensenrechtenorganisatie Adalah, die de meeste opvarenden bijstaat, heeft dat woensdag gemeld. Het gaat om de Braziliaan Thiago Avila en de Franse Europarlementariër Rima Hassan. Zij zouden volgens Adalah naar aparte detentiecentra zijn gebracht.

Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken laat in reactie op het bericht aan persbureau AFP weten de berichtgeving te onderzoeken.

Onder de opvarenden was de Zweedse activist Greta Thunberg. Zij is terug naar Zweden gestuurd. Volgens de Franse minister van Buitenlandse Zaken worden de vier Franse opvarenden donderdag en vrijdag uitgezet.

Vastgehouden journalist

Israël gaf de twaalf activisten eerder de kans om het land onmiddellijk te verlaten of een uitzettingsprocedure in te gaan. Onder de acht die niet akkoord gingen, waren waarschijnlijk Hassan en de Nederlander Marco van Rennes.

Mediaorganisatie Reporters Sans Frontières (RSF) veroordeelde woensdag het vasthouden van medeopvarende Yanis Mhamdi, een Franse journalist voor het internetplatform Blast. De journalistenorganisatie pleit voor de onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating van Mhamdi, staat in een verklaring.

Ondertekening documenten

Mhamdi zou van de Israëlische autoriteiten documenten moeten ondertekenen alvorens vrijgelaten te worden. Volgens Mhamdi’s werkgever Blast zou hun medewerker ondertekening hebben geweigerd, waardoor hij nog altijd wordt vastgehouden.

NSC zoekt lijsttrekker via vacature op eigen website

DEN HAAG – NSC heeft een vacature voor een lijsttrekker van de partij op de website gezet. Kandidaten kunnen zich daar tot 14 juni aanmelden om partijleider te worden. De huidige fractievoorzitter Nicolien van Vroonhoven twijfelt of ze bovenaan de kieslijst wil komen. Dinsdag meldde ook Diederik Boomsma dat hij overweegt lijsttrekker te worden.

In de vacature staat dat de partij een “charismatische en inspirerende leider” zoekt die “vertrouwen uitstraalt”. De nieuwe lijsttrekker moet ook “communicatief ijzersterk” zijn en goed overeind kunnen blijven in debatten. Daarnaast is het belangrijk voor de kandidaat om “empathisch en luistervaardig” te zijn en dat deze de eenheid binnen de partij kan bewaren als “teamplayer”.

De nieuwe partijleider moet ruime ervaring hebben in het openbaar bestuur. Ook moet de aanstaande lijsttrekker “geworteld zijn in de samenleving”. Verder wordt genoemd dat de kandidaat ervaring moet hebben buiten Den Haag en kennis moet hebben van de Nederlandse politiek.

In recente peilingen staat NSC op een of twee zetels, waar de partij nu nog twintig zetels heeft in de Tweede Kamer. Van Vroonhoven zei na het vertrek van Pieter Omtzigt als partijleider nog zeker lijsttrekker te willen worden. Dat weet ze nu niet meer zeker en daarom zoekt NSC online kandidaten.

CEO van Ebusco stapt per direct op om gezondheidsredenen

Foto: Adobe Stock

DEURNE – Christian Schreyer is per direct teruggetreden als CEO van de Nederlandse fabrikant van elektrische bussen Ebusco. Dat heeft het bedrijf woensdag bekendgemaakt.

Zijn vertrek is het gevolg van persoonlijke gezondheidsredenen, zo laat Ebusco weten.

Schreyer trad op 2 september 2024 aan als topman van het beursgenoteerde bedrijf. De Raad van Commissarissen en Schreyer hebben in goed overleg besloten zijn contract te beëindigen.

De Raad van Commissarissen spreekt in een verklaring haar waardering uit voor Schreyers inzet en leiderschap tijdens een intensieve periode voor het bedrijf, en wenst hem het beste voor de toekomst.

Totdat een nieuwe CEO is benoemd, worden de taken van Schreyer tijdelijk waargenomen door de Chief Operating Officer (COO) en Chief Financial Officer (CFO).

Volgens Ebusco is hiermee de continuïteit van het leiderschap gewaarborgd.

Ruim twee derde van vrachtwagens afgekeurd bij controle ladingzekering op Duitse A7 [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

WALSRODE – Bij een grootschalige controle van vrachtwagens op de A7 bij Walsrode heeft de Duitse politie op dinsdag ernstige tekortkomingen vastgesteld op het gebied van ladingzekering. Van de 37 gecontroleerde voertuigen voldeden er maar liefst 25 niet aan de eisen – een afkeuringspercentage van 67 procent.

De controle vond plaats op parkeerplaats Wolfsgrund West in de richting van Hannover. De politie richtte zich specifiek op de zekering van lading in het beroepsgoederenvervoer. In meerdere gevallen constateerden agenten aanzienlijke gebreken in de manier waarop de lading was vastgezet.

In één geval ging het om een oplegger met licht ontvlambare lading. Door ondeugdelijke zekering was de lading verschoven en raakten verpakkingen licht beschadigd. Er is er geen gevaarlijke stof uitgelekt.

Foto: Duitse Politie

In alle gevallen werd de betrokken chauffeurs de verdere rit verboden tot de lading correct was gezekerd.

Foto: Duitse Politie

Tijdens de controle werd ook een persoon aangetroffen met een openstaande arrestatiebevel. Deze werd na betaling van een borgsom van 1.500 euro weer vrijgelaten.

Foto: Duitse Politie

De politie van Heidekreis trekt een duidelijke conclusie: “De resultaten laten zien dat de ladingzekering in het beroepsvervoer nog steeds niet de vereiste zorg krijgt. Voortzetting van deze controles is essentieel om de druk op het wegvervoer op peil te houden en risico’s op ernstige incidenten te beperken.”

Trump: heel aardig dat Musk spijt betuigt

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft de verzoenende woorden van Elon Musk “heel aardig” genoemd.

De techmiljardair zei op X spijt te hebben van een aantal uitspraken van vorige week over Trump en dat sommige “te ver zijn gegaan”.

“Ik denk dat het heel aardig van hem was dat hij dat deed”, zei de president woensdag tegen The New York Post. Of hij de ruzie met Musk nu ook wil bijleggen, liet hij in het midden.

De machtigste en rijkste man ter wereld, die maandenlang elkaars bondgenoten waren, voerden vorige week openlijk ruzie op onder meer sociale media. Musk verwijderde onlangs al berichten op X over Trump.