ROTTERDAM – In opdracht van Havenbedrijf Rotterdam legt BAM Infra Nederland het Prinses Alexiaviaduct op Maasvlakte 2 aan. Inmiddels heeft dit bouwbedrijf een omleiding in de Maasvlakteweg gecreëerd. Voor het project wordt een flink arsenaal aan elektrisch materieel aan het werk gezet.
Om de batterijen voor deze werkmachines te kunnen opladen, moest de relatief kale omgeving worden voorzien van een stroomaansluiting voor het bouwterrein. Daarbij is speciaal voor dit project een eigen laadplein aangelegd voor het elektrisch materieel.
Naast elektrische vrachtwagens bestaat het bouwmaterieel op batterijen uit asfalteermachines, walsen, kleefwagens, graafmachines, verreikers, een shovel en een mobiele kraan. Ook personeel kan elektrische personenauto’s op het terrein opladen. Bouwmaterieel zonder batterij werkt op het hernieuwbare HVO 100. Bij de aanbesteding voor het project om het Prinses Alexiaviaduct aan te leggen werden inschrijvers kansen geboden om dit zo duurzaam mogelijk te doen.
BAM vulde dit in door naast milieubewuste materialen, zoals duurzaam beton en asfalt, ook genoemd emissieloos materieel aan te bieden. Dat is inmiddels volop aan het werk, dankzij de snelladers en een transformatorhuis op het project, dat spanning afneemt van een eigen Stedin-aansluitpunt.
Tijdige bestelling
De eerste paal van het project werd in april geboord, maar de voorbereiding begon al een paar jaar geleden. Port Engineer Ronald van den Berg van Havenbedrijf Rotterdam: ‘Lang geleden zijn we al met Stedin in overleg getreden met plannen voor dit laadplein. In hun plan voor een nieuw 66 kV-station hebben we gezamenlijk een 23kV-tracé bepaald waarin we rekening hielden met de locatie van ons toekomstige bouwterrein. De kabel lag voor het hek, dus na de aanvraag van BAM kon het verwachte tijdelijke, aansluitpunt snel worden aangesloten. Anders hadden we eerst nog twee jaar op de stroom voor het laadplein moeten wachten.’

Theo Hartman, specialist in tijdelijke voorzieningen voor civiele infrastructuur bij grote projecten, werd door BAM ingeschakeld voor het ontwerp van duurzame oplossingen voor de bouw van het Prinses Alexiaviaduct. Theo: “Dat het project nu tijdig van start kon, onderstreept het belang van een gedegen planontwikkeling en vroegtijdig overleg met netbeheerders om de haalbaarheid van aansluitingen te waarborgen. Met de groeiende vraag naar elektrisch materieel en grotere tijdelijke stroomaansluitingen, valt de problematiek van netcongestie in de toekomst niet te onderschatten. Ook deze zal invloed hebben op de haalbaarheid voor dit soort aansluitingen.”
Nieuwe oplossingen
Bij bouwprojecten worden steeds vaker maatregelen ingezet om uitstoot te minimaliseren, maar een verzameling als op dit project is voor opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam nog niet eerder vertoond. Zo zijn elektrische asfaltsets in Nederland pas enkele jaren op de markt. Een kleefwagen, die de laag aanbrengt waardoor asfalt hecht aan de betonnen onderlaag, bleek pas een goede week oud te zijn toen die bij de projectlocatie arriveerde.
Voor het project zijn meer slimme en duurzame oplossingen bedacht: zo wordt, met elektrische vrachtauto’s, het vele benodigde zand voor de constructie gehaald van een ander project om de hoek. Dit scheelt veel afstanden in het transport, waardoor uitstoot en belasting van het wegennet minimaal zijn. Ook voor de veiligheid is creativiteit aangewend.
Het nieuwe viaduct komt over het spoor te liggen en personeel dat tijdens de bouw het spoor moet oversteken, doet dat via een speciale tijdelijke voetgangersbrug. Om tenslotte de veiligheid te borgen maar ook slim om te gaan met de goede bereikbaarheid, worden wegen eerst tijdelijk verlegd, zodat het drukke vrachtverkeer kan doorrijden, zonder gehinderd te worden door de aanleg van de nieuwe weg en het viaduct.
Meer dan een viaduct
Het Prinses Alexiaviaduct bestaat uit een ongelijkvloerse kruising over de Maasvlakteweg, ter hoogte van de Prinses Alexiahaven. Het overbrugt de industriële leidingstrook, de nutsleidingstrook, de Container Exchange Route (CER) en het spoor. Hiernaast sluit het viaduct met gelijkvloerse kruisingen aan op de Mekongweg en Máximaweg. Havenbedrijf Rotterdam verdubbelt de rijstroken van de Maasvlakteweg naar twee keer twee rijstroken en legt een fietspad aan langs de Mekongweg. Na de afronding van dit project vervangt het Prinses Alexiaviaduct de bestaande gelijkvloerse kruising.
Aanleiding project Prinses Alexiaviaduct
Vanwege de beperkte verkeersintensiteiten in de eerste jaren na de commerciële openstelling van Maasvlakte 2, is in de aanlegfase gekozen voor een tijdelijke gelijkvloerse kruising op de Maasvlakteweg ter hoogte van de Prinses Alexiahaven. In de komende jaren zullen de verkeersstromen op de weg en het spoor toenemen door de ontwikkeling van nieuwe fabrieken en terminals rond de Alexiahaven.
Ook in de bouwfase van deze terreinen wordt al veel extra verkeer voorzien. Het Prinses Alexiaviaduct biedt hiertoe voldoende capaciteit en zorgt voor een toekomstbestendige bereikbaarheid, een veilige en vlotte afwikkeling van de Maasvlakteweg en ontsluiting van het gebied rond de Alexiahaven.