ROSMALEN – De onderhoudsachterstand van onze wegen, bruggen en viaducten is aanzienlijk en tegenwoordig groter dan de beschikbare budgetten. Als we willen voorkomen dat Nederland vastloopt, is een goede infrastructuur een vereiste. En daarvoor zijn extra financiële overheidsmiddelen nodig, waarschuwt topman Ton Hillen bij de publicatie van de halfjaarcijfers van bouwconcern Heijmans.
Zijn opmerking volgt op geluiden uit Den Haag van financiële tekorten. Zo becijferde de Rekenkamer in mei dat het tekort voor het onderhoud van snelwegen oploopt naar 20,5 miljard euro in 2038. Ook de inmiddels opgestapte PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur) concludeerde meermaals dat hij geld tekortkwam voor alle bestaande en nieuw aan te leggen auto- en spoorwegen.
Heijmans is onder meer actief voor Schiphol, waar de Buitenveldertbaan wordt gerenoveerd. Dit project moet in september klaar zijn. “Een goede infrastructuur is de ruggengraat van onze samenleving en economie”, onderstreept Hillen.
‘Modulaire bouw’
De onderneming heeft naar eigen zeggen een sterk eerste halfjaar achter de rug. De omzet steeg met 8 procent naar 1,3 miljard euro en de winst liep op tot 59 miljoen euro, van 37 miljoen euro een jaar terug. Heijmans ziet in de cijfers ook aanleiding om zijn verwachtingen voor de winstmarge dit jaar te verhogen.
Het aantal verkochte woningen steeg licht, van 1587 naar 1634. Hier blijven zaken als de trage afgifte van vergunningen en de stikstofdiscussie volgens Heijmans drukken op de groei. Het bedrijf ziet ook de betaalbaarheid van huizen als knelpunt. Hoewel de rente daalt, blijven de bouwkosten hoog. “Wonen zal alleen betaalbaarder worden als we het aanbod vergroten en modulaire bouw of industriële productie aanmoedigen en faciliteren.”