Clicky

vrijdag 27 juni 2025 - 00:50 uur
Home Blog Pagina 5

Trump: NAVO-top was ‘fantastisch’, groot succes

DEN HAAG – De NAVO-top was een “groot succes”, vindt de Amerikaanse president Donald Trump. Na de plenaire vergadering van NAVO-leiders noemde hij de top “fantastisch”.

“Er waren geweldige mensen hier”, aldus de president tijdens een ontmoeting met de Nederlandse demissionaire premier Dick Schoof. “Iedereen was er, al de premiers en presidenten en koningen en koninginnen.” De Nederlandse organisatie heeft volgens hem fantastisch werk geleverd.

Trump zei dat hij met het koninklijk echtpaar heeft ontbeten en omschreef hen als “prachtige mensen”. “We hebben een geweldige tijd gehad”, vervolgde Trump. “We vonden dat Nederland fantastisch was en ik denk dat jullie het fantastisch hebben gedaan.”

Later woensdag geeft Trump naar verwachting nog een persconferentie waar hij meer zal zeggen over de inhoud van de NAVO-top en de bijbehorende slotverklaring.

NAVO-leiders eens over nieuwe norm voor veel hoger defensiebudget

DEN HAAG – De NAVO-landen gaan 5 procent van hun economie steken in defensie en aanverwante zaken, hebben hun leiders op de top in Den Haag afgesproken. Ook onwillige landen als Spanje stemden in met de nieuwe afspraak, al legt dat land die wel wat anders uit.

De nieuwe ‘NAVO-norm’ is bedoeld om Europa te herbewapenen na decennialang achteroverleunen. Maar die komt vooral voort uit een eis van de Verenigde Staten. De VS verleggen hun aandacht naar China en Europa moet zijn eigen verdediging bekostigen, stelt president Donald Trump, die er het cijfer van 5 procent aan verbond.

NAVO-topman Mark Rutte kneedde die torenhoge eis om naar een haalbaarder voorstel. Dat schrijft 3,5 procent van het bruto binnenlands product voor defensie voor, plus 1,5 procent voor ondersteunende zaken. Tot nu toe was het de bedoeling om 2 procent van het bbp aan defensie te besteden.

De lidstaten hebben tot 2035 de tijd om de nieuwe norm te halen. Dat is later dan Rutte aanvankelijk had voorgesteld, maar dat uitstel is een geste naar landen die moeite hadden met het plan. In 2029 moet het percentage worden geëvalueerd en zou het dus mogelijk verhoogd of verlaagd kunnen worden.

Spanje beweert dat de toezegging niet voor dat land geldt. Maar volgens de NAVO worden er geen uitzonderingen gemaakt. Spanje zal er wel achter komen dat het echt niet met minder kan, is voorlopig de bezweringsformule.

Voor de 3,5 procent aan ‘harde’ defensie-uitgaven zijn vanouds duidelijke maatstaven, waardoor NAVO-landen daarmee niet kunnen marchanderen. Onder de 1,5 procent vallen onder meer investeringen in infrastructuur, maatschappelijke weerbaarheid en de defensie-industrie, staat in de slotverklaring van de top.

De lidstaten leggen de NAVO elk jaar een plan voor met een “geloofwaardige, geleidelijke weg naar het doel”, hebben ze afgesproken. Maar consequenties bij getreuzel zijn er niet, omdat de alliantie de soevereine landen nergens toe kan dwingen. Wel kan ze “blamen en shamen”, wanprestaties uitmeten in de hoop op verbetering, zoals nu feitelijk al jaarlijks gebeurt.

CPB: invoer VS kelderde in april door handelstarieven Trump

DEN HAAG – De Verenigde Staten hebben in april veel minder goederen ingevoerd, meldt het Centraal Planbureau (CPB) in zijn Wereldhandelsmonitor.

Een sterke daling van de Amerikaanse import werd volgens het CPB al verwacht door de importheffingen die de Amerikaanse president Donald Trump begin april aankondigde.

De import van de VS nam in april met 20 procent af ten opzichte van maart. Vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder was er sprake van een kleine stijging van 2,4 procent. In het eerste kwartaal van het jaar steeg de Amerikaanse import nog met 18,4 procent. Die stijging werd volgens het CPB waarschijnlijk veroorzaakt doordat Amerikaanse bedrijven extra goederen importeerden vooruitlopend op de dreigende tariefsverhogingen.

Met de daling in april ligt de invoer van de VS iets onder het niveau van voor de aangekondigde tariefsverhogingen. De gegevens tonen volgens het CPB niet precies de herkomst van de eerdere toename van de import van de VS aan. Voor april is er volgens het onderzoeksinstituut bij verschillende landen een afname van de totale export te zien, het sterkst in de eurozone en het Verenigd Koninkrijk.

Vrachtwagen bungelt boven afgrond nadat brug instort in Guizhou (China) [+video’s]

GUANGXI – Dinsdag 24 juni is in de zuidwestelijke provincie Guizhou (Guangxi–Chengdu expressway) een vrachtwagen blijven hangen aan een ingestorte brug. Een aardverschuiving, veroorzaakt door aanhoudende hevige regenval, bracht de Houzihe Grand Bridge (Houzi River Grand Bridge) onder zware belasting waardoor deze instortte.

Het voertuig kwam precies in het ingestorte deel tot stilstand. In de cabine zat de chauffeur, wiens cabine net boven de afgrond bungelde, terwijl de oplegger nog op de brug stond. Omwonenden die aanwezig waren, waarschuwden de man en alarmeerden direct hulpdiensten.

Dankzij een snelle inzet van de brandweer kon de chauffeur ongedeerd uit zijn voertuig worden gehaald.

Er vielen wonderwel geen gewonden.

Verkeersautoriteiten hadden de brug al eerder op de ochtend tijdelijk afgesloten na het detecteren van structurele vervormingen rond 05:51 lokale tijd. Tegen 07:11 werd het verkeer volledig stilgelegd, maar een half uur later begaf de brug het alsnog.

Na de instorting lag de weg bezaaid met brokstukken en onder de brug lagen meerdere bouwvoertuigen uit naburige dorpen, zonder inzittenden.

De oorzaak ligt vrijwel zeker bij de zware moessonregens. Rond de instorting zijn rivieren buiten hun oevers getreden, wat in bepaalde gebieden de hevigste overstroming in 30 jaar veroorzaakte. Lokale weerbureaus waarschuwen voor aanhoudende buien en stijgende waterstanden.

Een onderzoek naar de precieze toedracht van de bruginstorting is direct opgestart.

Tienduizenden meldingen over nieuwe storing bij Odido

DEN HAAG – Telecomprovider Odido kampt opnieuw met een grote storing bij zijn mobiele diensten, nadat het bedrijf eerder op de dag nog had gemeld dat een storing op woensdagochtend was verholpen. Op de website Allestoringen.nl zijn tienduizenden meldingen binnengekomen over een tweede storing bij het bellen en mobiel internetten uit verschillende delen van het land.

Ook bij de Odido-dochtermerken Ben en Simpel worden problemen gemeld op Allestoringen.nl. Een woordvoerder van Odido was niet onmiddellijk bereikbaar voor vragen over de nieuwe storing. Hij zei eerder op de dag dat er geen tekenen waren van een cyberaanval.

Ook over KPN en VodafoneZiggo kwamen er storingsmeldingen iets na het middaguur. KPN zei dat er geen sprake is van een storing. VodafoneZiggo heeft eveneens geen storing. Doordat smartphones van Odido niet bereikbaar zijn kunnen gebruikers van andere providers ten onrechte denken dat er een storing bij hun eigen netwerk is.

Ministeries: gaan niet speculeren

De storingen raken ook Odido-gebruikers die aanwezig zijn op en rondom de NAVO-top in Den Haag. Odido kampte onlangs op meerdere dagen ook al met verschillende problemen op zijn netwerk.

Woordvoerders van de ministeries van Justitie en Veiligheid en Economische Zaken verwijzen naar de providers en willen niet speculeren over een mogelijke oorzaak van de storing. “We staan in nauw contact met de providers”, zegt een woordvoerder van Economische Zaken, die benadrukt dat dit bij elke storing het geval is.

Van Zanen: bijna 300 drones uit lucht gehaald rond NAVO-top

DEN HAAG – Tot nu toe zijn er in de dagen rond de NAVO-top in Den Haag bijna driehonderd drones uit de lucht gehaald. Dat zei de Haagse burgemeester Jan van Zanen tijdens een werkbezoek dat hij deed met demissionair staatssecretaris van Defensie, Gijs Tuinman. Ze namen een kijkje op locaties in de hofstad waar speciale eenheden van Defensie drones uit de lucht halen.

Volgens Van Zanen verloopt dit “heel succesvol”. “Dat vergt heel veel techniek, dat vergt heel veel kennis en ook aanpassingen.” De burgemeester en staatssecretaris gingen ook langs bij het hoofdbureau van de politie, waar het centrale bureau van de drone-eenheden zit.

Eerder meldde de politie al dat er voorafgaand aan de top tientallen drones in beslag zijn genomen in en rond Den Haag. Vliegen met drones is tot donderdag verboden in en rond de hofstad, Rotterdam en Schiphol.

Van Zanen noemt de operatie in zijn stad rond de NAVO-top “zeer plezierig”. “De voorbereidingen werpen hun vruchten af en ik hoop ook dat het zo blijft. Belangrijk vooral vind ik dat er niet te veel overlast is en dat we daar met maatwerk op reageren. En belangrijk vind ik ook dat de top straks ook resultaten heeft, daar wacht ik met smart op.”

Amazon voegt bijna 5.000 elektrische bestelwagens toe aan Europees netwerk

SEATTLE – Amazon breidt zijn vloot van uitstootvrije voertuigen in Europa fors uit met de toevoeging van bijna 5.000 elektrische bestelwagens van Mercedes-Benz. Het gaat om de grootste inzet van elektrische voertuigen door het bedrijf in Europa tot nu toe. De nieuwe voertuigen zullen in de komende maanden in gebruik worden genomen in vijf landen: Oostenrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk.

De uitbreiding maakt deel uit van Amazon’s bredere duurzaamheidsdoelstellingen binnen het kader van The Climate Pledge, waarmee het bedrijf in 2040 klimaatneutraal wil opereren. De bestelwagens zullen worden ingezet naast duizenden andere uitstootvrije voertuigen die Amazon al gebruikt, zoals elektrische bakfietsen, e-mopeds en loopkarren.

eSprinter en eVito op maat voor bezorgoperaties

De nieuwe vloot bestaat uit eSprinter- en eVito-bestelwagens van Mercedes-Benz, die samen jaarlijks naar verwachting meer dan 100 miljoen kilometer zullen afleggen en ruim 200 miljoen pakketten zullen bezorgen. Amazon en Mercedes-Benz hebben de voertuigen aangepast op basis van feedback van chauffeurs en bezorgpartners. De voertuigen zijn uitgerust met functies die de veiligheid en het comfort van de chauffeur verbeteren, evenals speciale rekken voor efficiëntere pakketorganisatie.

De voertuigen zullen worden geproduceerd in Duitsland en Spanje.

Elektrificatie in stroomversnelling

“We willen onze CO₂-uitstoot in de logistiek drastisch terugbrengen. Deze inzet van bijna 5.000 elektrische bestelwagens is een belangrijke stap in die richting,” aldus Neil Emery, Director Global Fleet & Product bij Amazon. “We werken aan een bredere elektrificatie van ons volledige vervoersnetwerk, van fietsen tot vrachtwagens, en blijven daarbij in gesprek met fabrikanten en beleidsmakers.”

Sagree Sardien, hoofd Sales & Marketing van Mercedes-Benz Vans, voegde toe: “We zijn verheugd onze langdurige samenwerking met Amazon verder uit te breiden op weg naar een elektrisch transportnetwerk.”

Ook inzet zware elektrische trucks

Naast de uitbreiding van de bestelwagenvloot investeert Amazon ook in zwaar transport. Onlangs plaatste het bedrijf de grootste bestelling ooit van elektrische trucks: meer dan 200 eActros 600-voertuigen van Mercedes-Benz Trucks. Deze 40-tonners zullen nog dit jaar in gebruik worden genomen in het middellange-afstandsnetwerk van Amazon in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Amazon voorziet sleutelpunten in het netwerk van 360kW-snelladers, waarmee de accu’s van de trucks van 20 naar 80 procent kunnen worden opgeladen in iets meer dan een uur. De trucks worden ingezet op intensieve routes tussen distributiecentra, sorteercentra en afleverlocaties en moeten jaarlijks meer dan 350 miljoen pakketten vervoeren.

Microhubs in binnensteden

Om de uitstoot in stedelijke gebieden verder te verlagen, heeft Amazon inmiddels meer dan 60 micro-mobiliteitshubs opgezet in ruim 45 Europese steden. Vanuit deze hubs worden leveringen te voet of met elektrische bakfietsen uitgevoerd. Nieuwe steden zoals Florence, Rome en Wenen zijn recent toegevoegd aan het bestaande netwerk, waaronder ook Londen, Parijs, Milaan en München.

Klimaatactivisten proberen A12 Den Haag te blokkeren

A12

DEN HAAG – De politie heeft tientallen activisten van Extinction Rebellion aangehouden die rond het middaguur de A12 in Den Haag probeerden te blokkeren. De demonstranten werden weggevoerd in bussen, zien ANP-verslaggevers. Een deel is naar het ADO-stadion gebracht en daar weer vrijgelaten.

Vanuit verschillende hoeken probeerden groepen activisten de Utrechtsebaan op te gaan, maar ze werden tegengehouden door agenten. Daarbij raakte zeker een iemand gewond. Op de Zuid-Hollandlaan, in de buurt van een tankstation, is een groep van ruim vijftig demonstranten van de weg gehaald en aangehouden. Op de Boslaan, in de buurt van de Malietoren, werden zo’n dertig mensen in een bus gezet.

In de buurt van de Tweede Kamer, op de kruising van de Bezuidenhoutseweg en de Prins Clauslaan, zaten tientallen mensen met Palestijnse vlaggen op de weg. Na een waarschuwing heeft de politie ook deze groep in een bus gezet.

Voor het optreden van de politie werden enkele rijbanen van de Utrechtsebaan afgesloten. Inmiddels is de weg weer open in beide richtingen, meldt de ANWB. Hoeveel mensen er in totaal zijn aangehouden is nog niet bekendgemaakt.

Rechtbank: Nabestaanden overleden vrachtwagenchauffeur hebben recht op vergoeding overlijdensschade

Foto: Adobe Stock | Stockfotos-MG

UTRECHT – De nabestaanden van een vrachtwagenchauffeur die in 2016 om het leven kwam bij een arbeidsongeval, hebben recht op vergoeding van overlijdensschade. Dat oordeelt de rechtbank Midden-Nederland in een beschikking van 11 juni 2025. De verzekeraar ASR had betwijfeld of de weduwe en dochter financieel ‘behoeftig’ waren, maar de rechter stelt vast dat hiervan wel degelijk sprake is.

De man kwam op 17 mei 2016 om het leven bij het laden van stalen balken op het terrein van een extern bedrijf. Eén van de balken viel tijdens het hijsen en raakte de chauffeur fataal. De aansprakelijkheidsverzekeraar van het betrokken bedrijf, ASR, erkende de aansprakelijkheid voor het ongeval.

Voormalig eigenaar familie-transportbedrijf

De overleden chauffeur was niet alleen in loondienst als chauffeur, maar ook economisch nauw verbonden met het familiebedrijf waarin hij was opgegroeid. Het transportbedrijf waarin hij werkte, was eerder eigendom van zijn ouders en is ongeveer dertig jaar geleden verkocht. Na de verkoop werden de aandelen ondergebracht in een besloten vennootschap, waarvan het economisch belang beheerd werd via een zogeheten STAK (Stichting Administratiekantoor).

De man was certificaathouder van deze aandelen en ontving uit het vermogen van de vennootschap structureel maandelijkse dividenduitkeringen van € 2.500, waarmee hij een belangrijk deel van het gezinsinkomen vormde. Hij was tevens mede-bestuurder van de STAK en had dus beperkte medezeggenschap over het vermogen. Na zijn overlijden is zijn echtgenote niet alleen certificaathouder geworden, maar ook toegetreden tot het bestuur van de STAK.

Twistpunt: financiële behoefte na overlijden

Centraal in het geschil stond de vraag of de nabestaanden voldoende financieel nadeel leden om in aanmerking te komen voor schadevergoeding op grond van artikel 6:108 lid 1 BW. Verzekeraar ASR betoogde dat het certificaathouderschap na overlijden juist een financieel voordeel vormde voor de weduwe en dat van ‘behoeftigheid’ geen sprake was.

De rechtbank volgde dat standpunt niet. Volgens de rechter vormen de maandelijkse uitkeringen uit het familievermogen, dat ondergebracht is in de STAK, een vast onderdeel van het gezinsinkomen. Na het overlijden van de man zijn de maandelijkse uitkeringen fors gedaald, mede doordat de weduwe erfbelasting moest voldoen en daarvoor geld uit het vermogen moest aanspreken. Door de daling van het inkomen is het voor de nabestaanden niet langer mogelijk om de levensstandaard van voor het ongeval voort te zetten, aldus de rechter.

Uitkeringen STAK geen vrij besteedbaar vermogen

De rechtbank wijst er bovendien op dat het certificaathouderschap geen directe zeggenschap over het kapitaal met zich meebrengt. De STAK-structuur is opgezet om het familievermogen in stand te houden, niet om vrij te beschikken over het aandelenkapitaal. De weduwe kan als bestuurder niet zelfstandig beslissen over uitkeringen of bestedingen van het vermogen, wat de situatie vergelijkbaar maakt met die van haar overleden echtgenoot.

De rechtbank concludeert dat er sprake is van zowel behoefte als behoeftigheid, en dat de nabestaanden recht hebben op schadevergoeding voor het verlies van levensonderhoud. De exacte omvang van de schade moet nog in een vervolgprocedure worden vastgesteld.

AH: geen impact staking bij distributiecentra op bevoorrading

ZAANDAM – De staking door uitzendkrachten bij twee distributiecentra van Albert Heijn heeft geen impact op de bevoorrading van winkels en de online bestellingen. Dat meldt een woordvoerster van het supermarktconcern. Volgens haar loopt alles normaal.

De uitzendkrachten voeren actie bij distributiecentra in Geldermalsen en Pijnacker. FNV kondigde de acties dinsdag aan omdat ze een goede eigen cao willen. De vakbond eist dat uitzendkrachten minimaal dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen als vaste medewerkers bij hun opdrachtgever. Als dat niet mogelijk is, moet er een duidelijke compensatie komen.

Eerder sloten de werkgeversorganisaties ABU en NBBU in de uitzendbranche wel een nieuwe cao met de kleinere vakbond LBV, tot woede van FNV en andere bonden die deze overeenkomst volstrekt ontoereikend vonden.

Albert Heijn benadrukte dinsdag al geen partij te zijn in het conflict tussen bonden en uitzendbureaus over de ABU-cao.

FNV heeft gezegd dat de stakingen uitgebreid kunnen worden, ook naar andere bedrijven. Volgens FNV-bestuurder Karin Heynsdijk wordt daar nu naar gekeken. Ze zei verder ook dat de opkomst in Pijnacker goed was, maar die in Geldermalsen minder was. Volgens haar was er daar sprake van intimidatie van uitzendkrachten die wilden staken, door bijvoorbeeld te dreigen met overplaatsing naar andere locaties.

Albert Heijn zegt dat van intimidatie van uitzendkrachten die wilden staken geen sprake is geweest, zoals FNV beweert.

Drie verdachten in buitenland opgepakt voor dodelijke schietpartij in Oosterhout

OOSTERHOUT – In een internationale politieactie zijn in de nacht van dinsdag op woensdag drie verdachten aangehouden voor betrokkenheid bij een dodelijk schietincident in Oosterhout. Het gaat om twee mannen en een vrouw van Zweedse nationaliteit, meldt de politie.

De aanhoudingen volgden op een intensief rechercheonderzoek naar het schietincident op vrijdag 28 maart 2025. Die middag, rond 16.00 uur, vonden meerdere schietpartijen plaats aan de Loevesteinlaan in Oosterhout. Drie mannen kwamen daarbij om het leven.

Op basis van het onderzoek kwamen de drie verdachten in beeld. Een 24-jarige man en een 28-jarige vrouw werden aangehouden in Zweden, een andere 28-jarige man werd opgepakt in Duitsland. De arrestaties vonden plaats in nauwe samenwerking tussen de autoriteiten van Zweden, Duitsland en Nederland.

De verdachten zitten in volledige beperkingen en mogen alleen contact hebben met hun advocaat. Wanneer zij aan Nederland worden overgeleverd, is nog niet bekend. Het onderzoek naar de toedracht van de schietpartij loopt nog.

TGW Logistics bouwt hoogwaardig fulfillment centrum in Zweden voor OneMed

BREDA – TGW Logistics bouwt een hoogwaardig fulfillment centrum in Göteborg voor de Zweedse healthcare specialist OneMed. De oplevering van het project is gepland voor het najaar van 2026. Automatisering speelt een cruciale rol bij het garanderen van een betrouwbare en tijdige levering van essentiële medische producten aan ziekenhuizen, zorginstellingen en particuliere zorgverleners.

OneMed is een van de grootste leveranciers van medische producten in Zweden. Als onderdeel van de Asker Healthcare Group verkoopt het bedrijf een assortiment van ongeveer 30.000 producten, van speciale artikelen voor laboratoria en diagnostiek tot verbandmateriaal en chirurgische kleding. In 2023 behaalde OneMed een omzet van 3,7 miljard Zweedse kronen, wat overeenkomt met ongeveer 340 miljoen euro. OneMed is ook actief in Nederland.

Automatisering versnelt de processen

OneMed vertrouwt op TGW Logistics voor zijn distributiecentrum in Göteborg: een hoogwaardig orderverwerkingssysteem voor goods-to-person-picking. Het systeem omvat een 24 meter hoog shuttlemagazijn met meer dan 80.000 opslaglocaties. Orders worden verzameld en geconsolideerd op ergonomische PickCenter-werkstations, terwijl steriele producten in een cleanroom worden gepickt, wat uiteraard speciale eisen stelt aan de geïmplementeerde intralogistieke technologie.

De verschillende zones van de installatie worden met elkaar verbonden door energiezuinige KingDrive-transporttechnologie. De warehousesoftware TGW WERX is verantwoordelijk voor de planning, besturing en controle van alle processen. Een ander hoogtepunt is de slimme pickrobot RovoFlex, die gebruikmaakt van machine learning. Deze robot kan moeiteloos schakelen tussen handmatig en automatisch picken en blijft leren bij elke pickbeweging.

Daarnaast zorgen intelligente pickprocessen ervoor dat het aantal benodigde verzenddozen tot een minimum wordt beperkt, wat bijdraagt aan een duurzame vermindering van afval.

Healthcare als groeisector

“We zijn verheugd over de samenwerking met OneMed. Onze bedrijven delen dezelfde waarden en hanteren een samenwerkingsgerichte aanpak. Dat is een sterke basis om op voort te bouwen”, zegt Bart Van Eycken, Director of Sales voor de customer unit Northern Europe bij TGW Logistics. “Healthcare biedt enorm veel groeipotentieel en we zijn ervan overtuigd dat we in de toekomst nog meer projecten zullen realiseren met de Asker Group.”

Waardeverlies elektrische occasions ruim 30 procent in twee jaar tijd

elektrische auto

AMSTERDAM – De gemiddelde waarde van tweedehands elektrische auto’s is sinds 2023 met ruim 30 procent gedaald. Dat blijkt uit een analyse van verkoopplatform Looping.nl. In 2023 lag de gemiddelde verkoopprijs van een gebruikte elektrische auto nog op €27.230, terwijl dat bedrag in de eerste helft van 2025 is gezakt naar €18.427, een verschil van ruim €8.800.

Ter vergelijking: benzineauto’s verloren in dezelfde periode gemiddeld 16 procent aan waarde, van €4.990 naar €4.187.

Volgens Looping is de snelle waardedaling van elektrische modellen het gevolg van onder meer het afbouwen van subsidies, prijsverlagingen van nieuwe EV’s en een toestroom van ex-leaseauto’s. “Daardoor zijn de prijzen van oudere modellen flink gecorrigeerd,” aldus een woordvoerder. “Gunstig voor kopers, minder prettig voor inruilers.”

Toch blijven elektrische occasions gemiddeld duurder dan benzineauto’s, ook als gekeken wordt naar vergelijkbare bouwjaren. Zo kost een elektrische auto uit 2020–2022 gemiddeld €25.916, tegenover €21.362 voor een benzinemodel.

Bij specifieke modellen is de prijsdaling duidelijk zichtbaar. De Tesla Model 3 daalde van €27.380 naar €18.818, en de Renault Zoë van €5.664 naar €3.472. Populaire benzinemodellen zoals de Volkswagen Polo daalden nauwelijks in prijs.

De EV-occasionmarkt is volgens Looping duidelijk in beweging. Elektrisch rijden wordt toegankelijker, maar leasemaatschappijen kampen met lagere restwaardes en stellen hun strategie bij. Voor kopers is het voorlopig een gunstige markt.

Verbouwing Binnenhof mag van rechter doorgaan

DEN HAAG – De grootscheepse renovatie van het Binnenhof mag gewoon doorgaan. De rechtbank in Den Haag heeft dat bepaald in een zaak die draaide om de natuurvergunning voor het verbouwingsproject. Mobilisation for the Environment (MOB) had de zaak aangespannen.

De milieuorganisatie wees op de extra stikstofuitstoot die door het grote bouwproject wordt veroorzaakt en stelde tijdens de behandeling van de zaak dat de overheid “een loopje” met de eigen wetgeving neemt. De rechtbank gaat voor een deel weliswaar mee in de aangevoerde bezwaren, maar dat heeft geen effect op het project of het gebruik van het Binnenhof nadat de verbouwing is afgerond.

Officieel vernietigen de rechters de natuurvergunning omdat daarin in eerste instantie “onvoldoende gemotiveerd” was waarom de natuur geen schade zou ondervinden. Die motivatie kwam er later alsnog. Daarom blijven de rechtsgevolgen van de vergunning in stand, zoals dat in juridische taal heet.

Eerdere bouwvrijstelling

Een “passende beoordeling” van mogelijke effecten op beschermde natuurgebieden, zoals nabijgelegen duingebied, kwam pas tijdens de procedure binnen. Het Rijksvastgoedbedrijf liet die uitvoeren door externe deskundigen. Zij concludeerden dat de Natura 2000-gebieden niet worden aangetast door het project of door het gebruik van het Binnenhof na de renovatie. Daar verandert namelijk niets wezenlijks aan, stelden de advocaten van de overheid tijdens de zaak.

Toen het renovatieproject begon, gold nog een bouwvrijstelling. Dat hield in dat voor de relatief kleine stikstofuitstoot van bouwprojecten geen natuurvergunning nodig was. Eind 2022 verklaarde de Raad van State die vrijstelling echter ongeldig. Uitspraken van eind 2024 maakten de stikstofregels bovendien nog iets strenger.

Stena Futura voltooit succesvol testvaarten in China

ROTTERDAM – Stena Line heeft aangekondigd dat Stena Futura, het eerste nieuwe hybride ferryschip, bestemd voor de Ierse Zee, haar testvaarten succesvol heeft afgerond.
De voltooiing van de testvaarten is een belangrijke mijlpaal in de bouw van de Stena Futura. Het schip ligt hiermee op schema om aan het eind van deze zomer in de vaart te komen op de Belfast-Heysham route.

Met de testvaarten worden de prestaties van het schip op zee getest. Daarbij wordt de werking van het schip gecontroleerd en checkt men of alle systemen volledig operationeel zijn en of deze voldoen aan strenge veiligheidseisen. De testen controleren motorprestaties, uithoudingsvermogen, brandstofverbruik, navigatie, radioapparatuur, noodsystemen, snelheid, manoeuvreerbaarheid, motor- en boegschroef prestaties en veiligheid.

Eenmaal operationeel zullen Stena Futura en zusterschip Stena Connecta samen de vrachtcapaciteit op de Belfast-Heysham route met 40 procent verhogen.

De twee hybride schepen zullen op methanolbrandstof varen en spelen een sleutelrol in de duurzaamheidsreis van Stena Line. Het schip kan gebruik maken van zowel batterijaandrijving als walstroom, indien beschikbaar.

Niclas Martensson, CEO van Stena Line zegt, “We zijn zeer enthousiast over de aankondiging van de Stena Futura, ons innovatieve hybride schip, dat met succes de testvaarten heeft voltooid. De Ierse Zee blijft een groeiende markt voor Stena Line, en de impuls die deze schepen zullen geven aan onze vrachtcapaciteit op de populaire Belfast – Hesham route zal door de transportmarkt met open armen worden ontvangen.”

“Deze schepen, die zijn gebouwd om te varen op methanol en vertegenwoordigen daarmee een cruciale stap in onze reis naar duurzaamheid. Door de toepassing van batterijvoortstuwing en walstroom, maken we belangrijke stappen in de richting van ons doel om de CO2-uitstoot met 30 procent te verminderen in 2030. Hierdoor versterkt Stena Line haar positie als leider in duurzame scheepvaart.”

×