Clicky

donderdag 17 juli 2025 - 14:43 uur
Home Blog Pagina 42

Zwaar vrachtwagenongeval op Duitse A1 – rijbaan urenlang afgesloten [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

GYHUM – Op donderdagochtend 26 juni heeft zich rond 07:05 uur een ernstig ongeval voorgedaan op de A1 ter hoogte van de parkeerplaats Glindbusch, in de richting van Hamburg. Twee vrachtwagens botsten op elkaar, waarbij een van de chauffeurs zwaargewond raakte. De snelweg was urenlang deels afgesloten.

Volgens de eerste politie-informatie reed een 62-jarige chauffeur met een tankoplegger via de invoegstrook de snelweg op. In het begin van deze strook botste een 45-jarige collega met zijn vrachtwagen achterop de tankwagen. De impact was fors: de combinatie met tankoplegger werd nog zo’n 100 meter over de rijbaan doorgeduwd. De trekkende vrachtwagen van de veroorzaker raakte daarbij vrijwel volledig vernield.

De 45-jarige chauffeur is met ernstige verwondingen naar een nabijgelegen ziekenhuis overgebracht. De andere bestuurder bleef fysiek ongedeerd, maar beide voertuigen raakten zwaar beschadigd. De materiële schade wordt geraamd op circa 130.000 euro.

Foto: Duitse Politie

Door de botsing raakte de rijbaan bezaaid met brokstukken en lekkende brandstof. De rijrichting Hamburg moest korte tijd volledig worden afgesloten. Na een half uur kon de tweede rijstrook weer worden vrijgegeven, maar de hoofd- en eerste rijstrook bleven tot ongeveer 13:15 uur afgesloten voor bergings- en schoonmaakwerkzaamheden. Het ongeval leidde tot ernstige verkeershinder.

Foto: Duitse Politie

De politie onderzoekt de exacte toedracht van het ongeval nog. Getuigen worden verzocht zich te melden.

OM eist 4 jaar cel tegen Rus voor verkoop bedrijfsgeheimen ASML

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie heeft donderdag voor de rechtbank in Rotterdam een celstraf van vier jaar geëist tegen de 43-jarige Rus German A. voor het verkopen van bedrijfsgevoelige informatie van technologiebedrijven ASML en NXP aan Rusland. A. staat terecht voor het overtreden van de sanctiewet en het verduisteren van bedrijfsgeheimen.

Het OM vermoedt dat de verduistering heeft plaatsgevonden van 1 november 2015 tot eind augustus 2024. Op harde schijven en USB-sticks bij hem thuis vond de politie ontwerphandleidingen voor microchips. A. zou in het bezit zijn geweest van honderden bestanden van zijn voormalige werkgevers.

A. ontkent dat hij contact had met Russische veiligheids- of inlichtingendiensten. Hij reisde regelmatig naar Moskou, maar weerspreekt dat hij daar bedrijfsgeheimen overhandigde aan zijn Russische contacten. Volgens het OM heeft A. informatie van zowel NXP als ASML met personen in Rusland gedeeld en daarbij technische bijstand verleend. Hij zou daar tienduizenden euro’s mee hebben verdiend.

Het OM verwijt de verdachte dat hij “een substantiële bijdrage heeft geleverd aan de oorlog in Oekraïne”, omdat Rusland de microchips vervaardigt voor het gebruik in militaire wapens en drones. A. heeft daarmee internationale en nationale regelgeving “welbewust en op brutale wijze genegeerd”.

A. erkende in de rechtbank dat hij de bedrijfsgevoelige informatie had opgeslagen en meegenomen naar huis. Naar eigen zeggen deed hij dat voor eigen gebruik. “Het is heel menselijk om een en ander te vergeten. Ik kon daar dan op de informatie terugvallen”, zei A.

A. zit nu bijna tien maanden vast. Hij kreeg eind vorig jaar een inreisverbod van twintig jaar opgelegd voor Nederland.

Boete van 17.500 euro voor ongeval met speeltoestel op basisschool Heemstede

HEEMSTEDE – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een geldboete van 17.500 euro opgelegd aan een onderwijsstichting waaronder een basisschool in Heemstede valt, vanwege een ernstig ongeval met een speeltoestel op het schoolplein. In september 2021 raakte een leerling zwaar gewond toen een boomstam, onderdeel van het speeltoestel, afbrak en op het kind viel.

Uit onderzoek blijkt dat het speeltoestel was vervaardigd van grenenhout, dat niet geschikt is voor plaatsing in de grond vanwege de gevoeligheid voor houtrot. De boomstam was tijdens schooltijd doorgerot en brak af terwijl meerdere kinderen op het toestel speelden. Het slachtoffer liep hierbij zwaar lichamelijk letsel op.

Volgens het OM heeft de schoolstichting zich schuldig gemaakt aan het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel door schuld. Het toestel was niet gecertificeerd en signalen van houtrot, die bij eerder onderhoud al waren geconstateerd, zijn niet opgevolgd. Daarmee heeft de stichting in strijd gehandeld met het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen.

Na het incident heeft de stichting aangegeven het beleid te hebben aangepast. De procedures rond certificering, keuring en onderhoud van speeltoestellen zijn inmiddels aangescherpt.

Het OM benadrukt het belang van goede certificering en tijdige opvolging van onderhoudsrapporten bij speeltoestellen. “Kinderen mogen er tijdens het spelen op vertrouwen dat een toestel veilig is. Zorgvuldige controle en onderhoud zijn essentieel om ernstige ongevallen te voorkomen,” aldus het OM. De strafbeschikking van 17.500 euro wordt gezien als een passende sanctie.

Hegseth haalt opnieuw uit naar de pers om Iran-berichtgeving

ARLINGTON – De Amerikaanse minister van Defensie heeft journalisten opnieuw aangevallen op hun berichtgeving over de Amerikaanse aanvallen op Iraanse nucleaire installaties. Volgens Pete Hegseth willen journalisten niet opschrijven hoe succesvol die aanvallen waren omdat ze iets tegen president Donald Trump hebben.

Hegseth had een persconferentie belegd met de hoogste Amerikaanse militair, generaal Dan Caine. Hij verwees onder meer naar hoge Amerikaanse en Israëlische functionarissen die zeggen dat de installaties ernstig beschadigd of verwoest zijn.

Hegseth verwees ook naar het hoofd van de CIA, John Ratcliffe. Die zei woensdag dat het erop lijkt dat “belangrijke Iraanse nucleaire faciliteiten verwoest zijn en de komende jaren opnieuw opgebouwd zullen moeten worden”. Net als veel andere bronnen die Hegseth aanhaalde, merkte de CIA wel op dat het onderzoek nog loopt.

Onderzoek

Volgens Hegseth zouden media trots moeten zijn op Amerika in plaats van te zoeken naar schandalen.

Caine legde tijdens de persconferentie uit dat ruim vijftien jaar twee experts van de Defense Threat Reduction Agency (DTRA) niets anders hebben gedaan dan onderzoek verrichten naar Fordow. De bommen die werden ingezet, zogenoemde GBU-57’s, waren volgens hem speciaal ontwikkeld en afgesteld voor dat doelwit.

Daadwerkelijke schade

Volgens Caine is de operatie perfect verlopen. Eerst werd een betonnen beschermkap opgeblazen, daarna zijn door ventilatieschachten meerdere GBU-57’s met ruim 1000 kilometer per uur naar binnen geschoten en ontploft. Op basis van modellen en de DTRA-experts zei Caine ervan uit te gaan dat de installatie daarmee vernietigd is.

Caine benadrukte ook dat de krijgsmacht niet onderzoekt hoe groot de schade daadwerkelijk is. Dat doen diensten als de CIA.

Negen nieuwe Volvo’s voor Bribus BV

DINXPERLO – Keukenproducent Bribus BV uit Dinxperlo heeft vrijwel zijn volledige vloot vernieuwd met vier nieuwe Volvo FM-trekkers en vijf Volvo FL-bakwagens. De Volvo FM-trekkers met citytrailers zijn een nieuwe configuratie in het wagenpark. Bribus BV kiest voor de inzet van trekker-opleggercombinaties vanwege het grotere laadvolume. Per rit gaat nu anderhalf keer meer mee dan voorheen, wat resulteert in minder kilometers, lagere uitstoot en een efficiëntere planning. De voertuigen zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer Paashuis Bedrijfswagens.

Bribus levert wekelijks zo’n 1.000 keukens door heel Nederland. Een groot deel van het transport gebeurt met eigen materieel: dagelijks rijden negen eigen trucks vanuit Dinxperlo naar klanten, voornamelijk woningcorporaties, bouwbedrijven en zorginstellingen. Negen oude Volvo FL-bakwagens zijn recent vervangen door vijf nieuwe Volvo FL 280 4×2-bakwagens en vier Volvo FM 330 4×2-trekkers met citytrailers.

“We willen zoveel mogelijk keukens met zo min mogelijk kilometers aan onze klanten leveren”, zegt Edwin Stevering, operationeel directeur van Bribus. “Dat is het uitgangspunt geweest en de overstap naar de Volvo FM-trekkers met de citytrailers helpt ons daarbij. Daarmee kunnen we per rit anderhalf keer het volume meenemen in vergelijking met onze Volvo FL-bakwagens met wissellaadbak. Dat betekent: minder ritten, minder uitstoot en efficiënter transport.”

Ruim en toch heel wendbaar

Naast het grote laadvolume zijn de Volvo FM’s met citytrailers ook multi-inzetbaar, vertelt Stevering. “Dankzij de gestuurde achteras hebben de citytrailers dezelfde draaicirkel als een bakwagen, waardoor ze net zo wendbaar zijn – ook in binnensteden of bij krappe bouwlocaties. Daardoor kan de planning elk voertuig overal heen sturen en dat geeft maximale flexibiliteit. Er is nog een voordeel: we hadden al achttien wissellaadbakken voor onze bakwagens. Omdat we die nu met minder trucks wegrijden, kan onze expeditie meer wissellaadbakken voorladen. Dat maakt het hele proces efficiënter.”

Volvo Trucks beste in de benchmark

Bribus koos na een uitgebreide vergelijking wederom voor Volvo-trucks. “Bij de keuze kijken wij naar drie factoren: de kwaliteit van het product, de prijs en de betrouwbaarheid van de leverancier. We hebben verschillende leveranciers met elkaar vergeleken en Volvo Trucks en Paashuis Bedrijfswagens kwamen als beste uit de benchmark. We kiezen bewust voor leveranciers uit de regio. We rijden doorgaans zes tot acht jaar met een truck en het service- en onderhoudslevel van de dealer zijn voor ons heel belangrijk. Als er iets is, willen we snel bij de dealer terechtkunnen. Dat werkte de afgelopen jaren al perfect met Paashuis, zowel voor regulier onderhoud als voor spoedklussen. Is er een lampje kapot? Dan kan de chauffeur op de weg terug naar Dinxperlo vaak meteen terecht bij Paashuis in Lichtenvoorde of Doetinchem.”

Veel lagere CO2-uitstoot met HVO100

Alle nieuwe trucks van Bribus rijden op HVO100, een fossielvrije brandstof die tot 90% minder CO₂-uitstoot dan conventionele diesel. “We tanken bij Kuster Energy, onze vaste brandstofleverancier, die op meerdere locaties HVO100 aanbiedt. We hebben bewust gekozen voor moderne dieseltechnologie in combinatie met HVO100. Daarmee reduceren we de CO₂-belasting van ons transport tot een minimum. Dat past bij onze duurzaamheidsdoelen én bij wat praktisch uitvoerbaar is.”

Comfort voor de chauffeur

De nieuwe Volvo-trucks van Bribus zijn uitgerust met diverse opties die het chauffeurscomfort naar een hoger niveau tillen. Zo beschikken de FL-bakwagens over moderne veiligheidssystemen en een automatische versnellingsbak. “De chauffeurs zijn met name enthousiast over het soepele rijgedrag en het comfort van de automatische versnellingsbak”, vertelt Stevering. “Ook is er gedacht aan het dagelijks gemak: elke truck is voorzien van een koelkast, wat vooral op warme dagen als een fijne extra wordt ervaren. De nieuwe Volvo FM’s zijn ook compleet uitgerust, met onder meer de automatische I-Shift-versnellingsbak en luchtvering. Ze bieden standaard al veel comfort en veiligheid, zoals Adaptive Cruise Control en geavanceerde hulpsystemen. Ook hier was een koelkast een uitgesproken wens van de chauffeurs, die is meegenomen in de uitvoering. Dankzij de stille cabine, stabiele wegligging en luxe afwerking voelt het rijden in een FM bijna als rijden in een personenwagen.”

Operational lease: flexibiliteit en zekerheid

Bribus BV least de trucks via operational lease. Stevering: “Normaal gesproken kopen we ons transportmaterieel. Door nu te leasen, kopen we tijd om te kijken wat de markt de komende jaren gaat doen. De ontwikkelingen rondom bijvoorbeeld elektrisch rijden gaan snel maar op dit moment is elektrisch voor ons financieel en operationeel niet haalbaar. Met deze nieuwste generatie Euro 6-trucks mogen we in elk geval tot 2030 de binnenstad in en operational lease geeft ons de flexibiliteit om over een paar jaar een nieuwe afweging te maken zonder dat we zelf vroegtijdig trucks hoeven te vervangen.”

Klijnsma zegt publiekelijk ‘sorry’ voor uitspraak over BBB

ASSEN – Jetta Klijnsma, de commissaris van de Koning in Drenthe, heeft publiekelijk excuses gemaakt voor haar uitspraak over de BBB. In een filmpje dat is gepubliceerd op de website van de provincie, leest Klijnsma een verklaring voor die ze in afstemming met de Drentse BBB heeft opgesteld. “Het woordje ‘ellende’ had ik niet in de mond moeten nemen”, zegt Klijnsma. “Ik bied mijn verontschuldigingen aan bij de inwoners van Drenthe die zich door mijn uitspraak niet gehoord voelen.”

De oud-staatssecretaris had zaterdag op het congres van GroenLinks-PvdA gezegd dat het ontbreken van bestuurderservaring bij de BBB’ers in haar provincie “echt een ellende” oplevert. De BBB reageerde woedend. Partijleider Caroline van der Plas zei “diep geraakt” te zijn en de Drentse fractie noemde deze uitspraak “onacceptabel”.

De 68-jarige Klijnsma bood zondag bij Van der Plas al excuses aan en deed dat maandag in een verklaring opnieuw. Ze sprak dinsdag met de fractie, die toen aangaf dat het vertrouwen in Klijnsma als voorzitter van Provinciale Staten “ernstig is beschadigd”. Klijnsma zegt daarvan geschrokken te zijn. “Ik snap dat de BBB-fractie ontstemd is en dat dit hen persoonlijk raakt.”

Stoppen

Klijnsma biedt hiervoor nogmaals excuses aan. “De komende maanden wil ik me graag blijven inzetten voor onze provincie en blijven werken aan het onderlinge vertrouwen.” De PvdA-politica heeft al aangekondigd aan het eind van dit jaar te stoppen als commissaris, een functie die ze sinds 2017 bekleedt.

Klijnsma zegt dat ze met haar opmerking het belang had willen benadrukken van goede ondersteuning van de volksvertegenwoordigers van GroenLinks-PvdA. De BBB is in Drenthe veruit de grootste partij en heeft twee gedeputeerden in het college.

Vrachtwagen met 21 ton melk voor Shanghai stilgezet op Duitse A6 wegens ernstige technische gebreken [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

ENKENBACH – De Duitse politie heeft op de A6 bij Enkenbach een Oost-Europese vrachtwagencombinatie uit het verkeer gehaald vanwege meerdere ernstige technische gebreken. De trekker met oplegger vervoerde een 40-voets container met 21 ton melk, bestemd voor export naar Shanghai via de haven van Ludwigshafen.

Tijdens een verkeerscontrole viel het oudere voertuig op en werd deze nader onderzocht. Daarbij bleek dat zowel de trekker als de oplegger in ernstige staat van onderhoudsverwaarlozing verkeerden.

Foto: Duitse Politie

Op de oplegger werden onder andere meervoudig gescheurde remschijven, beschadigde banden, en volledig doorgeroeste schokdempers vastgesteld. Daarnaast trof de politie ondeugdelijke lasnaden aan op het chassis. Ook de trekker zelf bleek minstens één remschijf met meerdere scheuren te hebben.

Vanwege de ernstige veiligheidsrisico’s werd de verder rit per direct verboden. De combinatie mag pas weer rijden zodra alle gebreken ter plaatse zijn hersteld. De politie heeft een officiële gebrekenlijst overhandigd aan de chauffeur.

Foto: Duitse Politie

Omdat het volgens de politie duidelijk gaat om structurele gebreken in het onderhoud, wordt niet alleen de chauffeur maar ook de eigenaar van het voertuig beboet. Er wordt bovendien een verbeurdverklaring van baten voorgesteld, wat betekent dat inkomsten uit het transport kunnen worden teruggevorderd.

De container met melk was onderweg naar de overslag in Ludwigshafen voor zeetransport naar China. De politie benadrukt dat voertuigen in deze technische staat een acuut gevaar vormen voor de verkeersveiligheid.

Kremlin niet onder indruk van grotere defensie-uitgaven NAVO

MOSKOU – De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov heeft gezegd dat de plannen van de NAVO om meer aan defensie uit te geven, niet erg veel betekenen voor de veiligheid van Rusland. Dinsdag en woensdag was er een NAVO-top in Den Haag.

De lidstaten beloven vrijwel allemaal een bedrag ter waarde van 5 procent van het bruto binnenlands product aan defensie te gaan uitgeven. Het gaat daarbij om 3,5 procent traditionele defensie-uitgaven en de rest voor andere veiligheidszaken of infrastructuur.

De NAVO-landen noemden op de top Rusland specifiek als bedreiging op de lange termijn.

AIR ONE vervoert 12-meter lange ovenonderdelen per 747-400 van Luik naar Abu Dhabi

LUIK – Vrachtluchtvaartspecialist AIR ONE heeft zijn expertise in het vervoer van buitenmaatse lading wederom bewezen met de succesvolle levering van acht ovenwarmtewisselaars van elk 12 meter lang van Luik naar Abu Dhabi. De zending, in opdracht van Deugro Abu Dhabi, werd uitgevoerd met een Boeing 747-400 vrachtvliegtuig van de Britse luchtvaartmaatschappij One Air, onderdeel van het AIR ONE-netwerk.

De acht omvangrijke dozen, met een totaalgewicht van 57 ton, werden via de kenmerkende neusklep van het 747-400 toestel geladen – een techniek die specifiek nodig is voor dit type uitzonderlijke vracht.

AIR ONE beheert een vloot van elf Boeing 747-400F vrachtvliegtuigen namens drie luchtvaartpartners. Twee van deze toestellen beschikken over een neusklep, waarmee grote en onhandige ladingen eenvoudiger kunnen worden geladen. De afgelopen vijf jaar heeft AIR ONE meer dan 3.750 chartervluchten georganiseerd, waarbij meer dan 345.000 ton vracht naar ruim 100 bestemmingen wereldwijd werd vervoerd.

“Met de toevoeging van een tweede neusklep-vliegtuig eind 2024 hebben we onze capaciteit voor buitenmaatse zendingen aanzienlijk vergroot,” aldus Saeed Ghodrat, Senior Charter Manager bij AIR ONE. “Onze kennis van de 747-400 en onze coördinatiecapaciteit op luchthavens maken ons tot een betrouwbare partner voor snelle charterdiensten en complexe projectladingen.”

Ook Deugro is tevreden over het verloop van het transport. “De coördinatie verliep van begin tot eind vlekkeloos, met duidelijke updates, geen vertragingen en een levering precies volgens planning,” aldus Pavel Kuznetsov en Salvatore Bruno van Deugro Air Chartering.

Ilyas Abdulla, verantwoordelijk voor business development bij Deugro Abu Dhabi, voegt toe: “We zijn zeer tevreden over de kwaliteit van de dienstverlening door AIR ONE, vooral door hun strikte naleving van de planning en consistente communicatie.”

Grootste overname in eigen geschiedenis: E. van Wijk Group neemt Steenbergen over

GIESSEN – De E. van Wijk Group heeft het familiebedrijf Steenbergen B.V. overgenomen. Dat maakte het transport- en logistiekconcern dinsdag bekend. Volgens E. van Wijk gaat het om de grootste overname in de geschiedenis van het bedrijf. Steenbergen blijft als zelfstandige entiteit binnen de groep opereren.

Met de overname versterkt E. van Wijk zijn positie binnen de Benelux en breidt het zijn capaciteit aanzienlijk uit. Steenbergen, opgericht in 1907 in Bodegraven, telt inmiddels meer dan 300 medewerkers en beschikt over een modern wagenpark van 180 voertuigen. Het bedrijf is actief in distributie, warehousing en internationaal transport en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een betrouwbare partner in de supply chain van onder meer retail, farma en voeding.

De E. van Wijk Group, met hoofdzetel in Giessen, begon in 1949 als familiebedrijf en is sindsdien uitgegroeid tot een internationale logistieke speler met vestigingen in Nederland, Roemenië, Oekraïne en Polen. De onderneming biedt onder meer transport, warehousing, en supply chain-oplossingen, met een sterke focus op klantgerichtheid en duurzaam ondernemerschap.

Met de integratie van Steenbergen zegt E. van Wijk haar groeistrategie kracht bij te zetten en beter in staat te zijn om zowel nationale als internationale klanten te bedienen. Beide bedrijven benadrukken dat cultuur, continuïteit en duurzame groei centraal staan in de samenwerking.

“Met trots verwelkomen we Steenbergen in onze groep. Deze strategische overname betekent een belangrijke versterking van ons netwerk en biedt volop kansen voor de toekomst,” aldus Ewout van Wijk op LinkedIn.

Steenbergen blijft onder eigen naam en management opereren binnen de E. van Wijk Group.

Iraanse leider claimt overwinning in eerste toespraak na bestand

TEHERAN – Ayatollah Ali Khamenei claimt dat zijn land een overwinning heeft behaald op Israël.

De leider van Iran zei dat in zijn eerste reactie sinds eerder deze week na twaalf dagen oorlog een bestand werd bereikt. Hij zette eerst een aantal berichten op sociale media en hield daarna een televisietoespraak. Daarin stelde hij dat de nucleaire installaties van het land niet vernietigd zijn, zoals de Verenigde Staten stellen.

“Ik wil mijn felicitaties overbrengen voor de overwinning op het bedrieglijke zionistische regime”, schreef Khamenei op X, verwijzend naar Israël. “Met al die commotie en al die beweringen was het zionistische regime praktisch uitgeschakeld en verpletterd onder de Islamitische Republiek.”

De Amerikaanse krijgsmacht heeft drie nucleaire installaties van Iran aangevallen. De Amerikaanse regering zegt dat de installaties daarbij verwoest zijn. Khamenei sprak dat in zijn toespraak tegen en zei juist de VS schade toegebracht te hebben.

Rode Kögel containerchassis van Vlastuin vermist – mogelijk per ongeluk aangekoppeld

ROTTERDAM – Vlastuin Verhuur en Vepco Transport doen een dringende oproep aan chauffeurs en vervoerders in verband met een vermiste containerchassis. Vermoed wordt dat de oplegger per ongeluk is aangekoppeld door een andere vervoerder en sindsdien spoorloos is.

Het gaat om een rode Kögel containerchassis, identiek aan het model op de bijgaande foto, met kenteken OP-92-VX en vlootnummer M45-411. De trailer is afkomstig van Vlastuin (voorheen Jiannis) en was verhuurd op het moment van verdwijning.

Vervoerders en chauffeurs worden gevraagd alert te zijn. Wie de trailer aantreft of er per ongeluk mee rijdt, wordt verzocht direct contact op te nemen met:

Vlastuin Verhuur via +31 (0)10 495 1055 of rental@vlastuin.nl
Vepco Transport via 085 484 3200

Vlastuin hoopt met hulp van de sector de vergissing snel recht te zetten en de oplegger terug te krijgen.

PVV: met slap aftreksel asielwetten gaan we niet akkoord

DEN HAAG – De PVV wil niet akkoord gaan met een “slap aftreksel” van de asielwetten die een tweestatusstelsel en andere strenge asielmaatregelen regelen. Dat zei PVV-Kamerlid Marina Vondeling tijdens het debat over deze wetten in de Tweede Kamer.

Onder andere het CDA heeft een aantal wijzigingsvoorstellen gedaan, bijvoorbeeld om de wetten beter te laten aansluiten op het Europese migratiepact. Zonder steun van de christendemocraten wordt het moeilijk om een meerderheid te krijgen in de Eerste Kamer.

Partijen stemmen altijd eerst over amendementen – kleine wijzigingen – voordat ze stemmen over een wet. Dat gebeurt vaak, maar niet altijd, op dezelfde dag. Kamerleden uit de oppositie en coalitie hebben een hele stapel amendementen voorgesteld, die de wetten flink zouden kunnen veranderen. De PVV bepaalt pas na de stemming over de amendementen of zij voor of tegen de strenge asielwetten stemt, zei Vondeling.

Bontenbal wil de wetten later invoeren, tegelijk met de nieuwe Europese migratieregels. Daarmee wil hij tegemoetkomen aan een verzoek van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), die de druk op zijn personeel zo hoopt te beperken. “Ik vind dit gewoon slappe hap van meneer Bontenbal van het CDA. Want het lijkt er gewoon op dat hij gewoon geen strenge maatregelen wil”, vindt Vondeling.

“Het interesseert de PVV niet wat de IND ervan vindt, en daarmee is het gewoon hele cynische politiek”, concludeert Bontenbal daaruit. In zijn ogen roept de PVV alleen “voor de bühne” om strengere asielmaatregelen en is de radicaal-rechtse partij niet geïnteresseerd in de uitvoerbaarheid daarvan.

Hongarije wil ‘land in oorlog’ Oekraïne niet in EU

BRUSSEL – De Hongaarse premier Viktor Orbán wil onder geen beding dat Oekraïne toetreedt tot de Europese Unie. “Het probleem is de oorlog”, zei Orbán voor het begin van de EU-top. “Als we Oekraïne integreren in de EU, integreren we de oorlog in de EU. Ik wil niet in een gemeenschap zitten met een land dat in oorlog is.”

De rest van de Europese Unie steunt het traject van Oekraïne naar toetreding tot de EU, zoals in een conceptversie van de slotverklaring van EU-leiders nogmaals wordt onderschreven. Daarover wordt tijdens de top gesproken.

Voor toetreding van een nieuwe lidstaat is overeenstemming nodig van alle lidstaten.

Verdrag van Lissabon

“Als een lidstaat van de EU in oorlog is, betekent dit dat de EU in oorlog is. En dat vinden we niet leuk”, zei Orbán.

In het Verdrag van Lissabon staat een bepaling dat als een EU-lidstaat wordt aangevallen, andere EU-lidstaten te hulp moeten schieten “en met alle mogelijke middelen bijstand moeten bieden”.

EU-lidmaatschap

Oekraïne heeft kort na de Russische invasie in februari 2022 het EU-lidmaatschap aangevraagd. Op 23 juni 2022 kreeg Oekraïne de status van kandidaat-lidstaat. Het duurt jaren voordat een kandidaat aan alle voorwaarden voor toetreding voldoet.

Een aantal lidstaten wil dat toetredingsproces versnellen. Ook voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen is daar voorstander van.

Nederland hoort niet bij die groep. Wel helpt Nederland Oekraïne om te voldoen aan de criteria, op onder meer het gebied van de rechtsstaat en goed bestuur.

Tielbeke bestelt nog eens 24 elektrische Scania’s

BREDA – Nog maar kort nadat Tielbeke zijn eerste volledig elektrische Scania in gebruik nam, bevestigt de logistiek dienstverlener uit Lemelerveld het vertrouwen in de technologie met een vervolgorder voor maar liefst 24 extra elektrische trucks. De nieuwe bestelling bestaat uit 14 Scania G330E A4x2NB 20N trekkers en 10 P210E B4x2NA 17N bakwagens. De uitbreiding past binnen Tielbeke’s strategische ambitie om het wagenpark verder te verduurzamen richting 2030.

“Onze eerste ervaringen met de Scania BEV zijn ronduit positief,” zegt Gert Naber, Manager Fleet and Sustainable Innovation bij Tielbeke. “De truck is stil, krachtig en perfect inzetbaar voor regionale distributie. Dat gaf ons het vertrouwen om nu serieus op te schalen.”

Verduurzaming volgens evenwichtige routekaart

De investering maakt deel uit van de routekaart naar een emissievrij wagenpark. Tielbeke streeft ernaar om vóór 2030 de helft van zijn 320 trekkende eenheden volledig emissieloos te laten rijden. De uitbreiding met 24 elektrische Scania’s betekent een concrete bevestiging van die ambitie.

Een grote drijfveer achter deze stap is de samenwerking met o.a. enkele retailers die zelf heldere duurzaamheidsdoelstellingen formuleren waar Tielbeke het antwoord kan geven. “Onze klanten rekenen op ons om duurzame oplossingen te bieden in de logistieke keten. Met deze investeringen blijft het niet alleen bij een belofte, maar komen we die ook na”, aldus Naber.

Langdurig partnership met Scania

Tielbeke werkt al sinds de jaren zestig samen met Scania. Meer dan de helft van het huidige wagenpark bestaat uit trucks van het Zweedse merk. Die langdurige relatie speelde een duidelijke rol in de keuze voor Scania als partner in elektrificatie. “Scania is voor ons meer dan een leverancier,” legt Naber uit. “Ze schakelen ons in als logistiek dienstverlener, we delen faciliteiten, en we hebben een gezamenlijke visie op duurzame mobiliteit. Dat vertrouwen is onmisbaar in een transitie als deze.”

Techniek én praktijkervaring

De nieuwe voertuigen worden, net als de eerste elektrische G360E, volledig afgestemd op de operationele wensen van Tielbeke en daarmee uitstekend inzetbaar voor regionale winkeldistributie. Vanuit de vestiging in Zwolle – waar inmiddels een laadplein voor elektrische trucks is ingericht – worden de voertuigen geladen en direct operationeel ingezet.

Bij de overstap van diesel naar elektrisch speelt scholing van chauffeurs een sleutelrol. In samenwerking met Scania worden de instructeurs van Tielbeke opgeleid om collega’s te begeleiden in deze omschakeling. “Nieuwe technologie vraagt niet alleen om investeringen in materieel, maar ook in mensen. Dat is waar we als organisatie sterk in geloven.”

Toekomstgericht en betrouwbaar

De eerste elektrische Scania is inmiddels enkele weken in gebruik. De truck draait mee in de reguliere distributieroutes en toont aan dat elektrisch vervoer niet ten koste hoeft te gaan van inzetbaarheid. “Het voertuig past naadloos in onze dagelijkse operatie. De prestaties zijn betrouwbaar, de inzetbaarheid hoog. Dat geeft ons de zekerheid om verder te investeren,” aldus Naber.

Tielbeke is een logistiek dienstverlener met vestigingen in Lemelerveld, Zwolle en Culemborg. Het bedrijf is opgericht in 1958 en telt ruim 500 medewerkers. Met een modern wagenpark van 320 trekkende eenheden, een warehousecapaciteit van 25.000 m² en een sterke focus op duurzaamheid biedt Tielbeke diensten op het gebied van distributie, warehousing en contractlogistiek. De organisatie ontving onder andere de derde Lean & Green Star voor haar verduurzamingsinspanningen.

×