Clicky

zaterdag 17 mei 2025 - 01:34 uur
Home Blog Pagina 4

Export Nederlandse goederen groeide met 3,2 procent in maart

Export

DEN HAAG – De export van Nederlandse goederen is in maart met 3,2 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag. De toename komt vooral door een hogere uitvoer van machines, chemische producten en voedings- en genotmiddelen.

Ook de invoer van goederen lag in maart hoger dan een jaar eerder: het volume van de import steeg met 2,1 procent. Daarbij werden vooral meer chemische producten, elektrotechnische en optische apparaten, machines, transportmiddelen en voedings- en genotmiddelen ingevoerd.

Hoewel het exportvolume in maart groeide, zijn de vooruitzichten voor de export minder gunstig. Volgens de Exportradar van het CBS verslechterden in mei de omstandigheden voor de export ten opzichte van maart. Dit komt met name door ongunstige ontwikkelingen in de reële wisselkoersen, wat een negatieve invloed kan hebben op de concurrentiepositie van Nederland in het buitenland.

De CBS Exportradar beoordeelt maandelijks de exportomstandigheden op basis van onder andere de economische ontwikkelingen in belangrijke afzetmarkten en de Nederlandse concurrentiepositie. Hoewel deze indicatoren doorgaans goed samenhangen met de exportprestaties, betekent een verslechtering niet automatisch dat de export daadwerkelijk afneemt.

Twee doden na aanrijding met twee bestelbusjes op N266

Foto: SQVision

NEDERWEERT – Bij een aanrijding op de N266 in Nederweert (Limburg) zijn vrijdagochtend twee mensen om het leven gekomen. Het gaat om een frontale botsing tussen twee bestelbusjes, meldt de politie.

De bestuurders, een 34-jarige man uit Sittard en een 38-jarige man uit Apeldoorn, hebben het niet overleefd.

Er waren verder geen inzittenden en ook zijn er geen andere weggebruikers bij het ongeluk betrokken geraakt. De weg is afgesloten. De politie doet onderzoek.

De N266 is een provinciale weg die deels langs de Zuid-Willemsvaart loopt.

Opnieuw NL-Alert voor grote brand op schrootschip in Amsterdamse haven

Foto: Inter Visual Studio

AMSTERDAM – Er is vrijdagochtend opnieuw een NL-Alert uitgestuurd in verband met de grote brand op een schip in de haven van Amsterdam. Deze waarschuwing om uit de rook te blijven, is nu gericht op het centrum van Amsterdam. De wind is gedraaid en daarom is er een nieuw alert uitgegaan.

De brand in het schip met schroot aan de Vlothavenweg ontstond aan het eind van donderdagmiddag. Veel hulpdiensten zijn ingezet, waaronder een gespecialiseerd team uit de regio Rotterdam. Metingen wezen geen schadelijke stoffen uit.

Het Fons Vitae Lyceum, gevestigd in het Museumkwartier in Amsterdam, heeft leerlingen geïnformeerd dat alle buitensportlessen vrijdag niet doorgaan vanwege de rookontwikkeling boven de stad. De school adviseert verder vrijdag “zoveel mogelijk binnen te blijven”, ook op school.

Roetdeeltjes

De brand is moeilijk te blussen omdat laadruimten waarin schroot ligt te branden niet goed bereikbaar zijn. Eerder zijn al vier NL-Alerts verstuurd omdat de rook zich ver verspreidde.

In gebieden waar de rook overheen is getrokken, zijn roetdeeltjes gevonden. De brandweer adviseert die met een sopje te verwijderen en geen groenten uit de eigen moestuin te eten waar die deeltjes op zitten.

De gemeente Amsterdam meldt dat de prioriteit ligt bij het beperken van schade en risico’s voor de omgeving en bij het ondersteunen van alle hulpdiensten.

Bedrijven Rotterdamse haven bezorgd over leveringszekerheid stroom

Elektriciteitsmast
Foto: Transport Online | E. van der Wal

ROTTERDAM – Bedrijven in de Rotterdamse haven maken zich zorgen over de leveringszekerheid van elektriciteit. Ze vrezen dat de situatie nog ernstiger is dan netbeheerder TenneT donderdag in een rapport schetste. “Op basis van de TenneT-monitor en wat wij horen van leden verwachten we dat de situatie al veel eerder dan 2030 zeer kwetsbaar wordt als we nu niet in actie komen”, zegt Deltalinqs, de ondernemersorganisatie voor de bedrijven in de haven.

TenneT stelde dat het nog onzeker is of er na 2030 altijd genoeg stroom kan worden geleverd. De netbeheerder waarschuwde hier eerder ook al voor, omdat de vraag naar stroom toeneemt, traditionele stroomopwekking verdwijnt en hernieuwbare energiebronnen niet altijd constant stroom produceren.

Maar volgens Deltalinqs heeft TenneT niet onderzocht of het bedrijfseconomisch interessant is om centrales open te houden. De ondernemersorganisatie denkt dat meerdere energiecentrales al eerder dreigen te sluiten als er geen maatregelen worden genomen.

De komende jaren wordt het voor veel energiecentrales zeer spannend, stipt Deltalinqs aan. Het aanbod van wind- en zonnestroom groeit en de Noordzee wordt steeds meer de belangrijkste energiebron met alle wind op zee. Tegelijk worden kolencentrales uitgefaseerd en neemt ook het aantal gascentrales af.

“Met de politiek moeten we dan ook zo snel mogelijk werken aan een systeem dat ervoor zorgt dat er ook de komende jaren voldoende duurzame elektriciteit achter de hand blijft voor periodes waarin het niet waait of de zon niet schijnt”, aldus Deltalinqs. De recente situatie in Spanje zou laten zien welke chaos er kan ontstaan als er een dag geen stroom is. In de Rotterdamse haven zouden de gevolgen in zo’n situatie groot kunnen zijn.

Multraship opent nieuw hoofdkantoor in Terneuzen: ‘Belangrijke stap voor verdere groei’

Joan Nuijten-Muller | Multraship/Mark Neelemans Fotografie

TERNEUZEN – Sleep- en bergingsbedrijf Multraship Towage & Salvage heeft donderdagmiddag haar nieuwe hoofdkantoor aan de Middenhavendam in Terneuzen officieel geopend. Het moderne gebouw, dat direct aan de Westerschelde ligt, biedt onderdak aan kantoren, een magazijn, het 24/7 bemande meldcentrum en een simulator-trainingscentrum. De locatie beschikt daarnaast over een eigen kade, werkruimte en ligplaatsen voor een deel van de vloot van het familiebedrijf.

“Dit is een mijlpaal in de verdere ontwikkeling van Multraship,” aldus directeur Leendert Muller tijdens de openingsplechtigheid.

De officiële opening werd verricht door Joan Nuijten-Muller, in aanwezigheid van onder meer burgemeester Erik van Merrienboer van Terneuzen, Eric Marteijn (projectdirecteur Nieuwe Sluis bij VNSC) en tal van genodigden. Nuijten-Muller was als projectdirecteur verantwoordelijk voor de bouw en realisatie van zowel het gebouw als de kade namens Multraship.

Energie-neutraal gebouwd

Het nieuwe gebouw, dat is opgetrokken op een terrein van ruim 6.800 vierkante meter, meet 100 bij 20 meter en telt twee verdiepingen. Bij de bouw is gebruikgemaakt van duurzame en moderne materialen. Het pand is volledig energie-neutraal en beschikt onder meer over een geavanceerd airconditioningsysteem.

Multraship/Mark Neelemans Fotografie

Volgens Muller is het nieuwe hoofdkantoor “een cruciale stap voorwaarts” op het gebied van operationele efficiëntie en samenwerking binnen het bedrijf. “De ligging vlakbij de Nieuwe Sluis stelt ons in staat om onze groei voort te zetten en zowel onze lokale als internationale operaties beter te ondersteunen.”

Groei in windenergie en infrastructuur

De groei van Multraship is deels toe te schrijven aan toenemende betrokkenheid bij grote offshoreprojecten, waaronder de aanleg van windparken en infrastructuurwerken. Zo levert het bedrijf ondersteuning bij onder meer de bouw van de Fehmarnbelt-tunnel tussen Duitsland en Denemarken, het Prinses Elisabeth Energie-eiland voor de Belgische kust en de Oosterweeltunnel bij Antwerpen.

Toename in sleep- en bergingsactiviteiten

Ook het aantal noodhulpsleepboten dat Multraship in opdracht van de Kustwacht inzet, is in de afgelopen jaren uitgebreid naar drie. “We zien een opwaartse trend in zowel sleep- als bergingsactiviteiten,” vervolgt Muller. “In combinatie met onze andere maritieme diensten zijn we inmiddels actief in Europa, Afrika en het Midden-Oosten.”

Leendert Muller | Multraship/Mark Neelemans Fotografie

Naast de nieuwe locatie aan de Middenhavendam blijft Multraship ook actief op de Goessekade in Terneuzen. Daar bevinden zich ligplaatsen, een magazijn, kantoren en wachtruimten voor zusterbedrijven zoals de Verenigde Bootlieden en Montis Mooring.

Veel rook bij brand op schip in Westelijk Havengebied Amsterdam

AMSTERDAM – Bij een brand op een schip in het Westelijk Havengebied in Amsterdam komt veel rook vrij, meldt de brandweer. Het gaat om een schip met daarin schroot. De brandweer is met meerdere voertuigen aanwezig om het vuur te blussen.

Vanwege de brand is een NL-Alert verstuurd voor mensen die in de omgeving wonen. Ook hebben mensen last van stankoverlast, meldt de brandweer.

Het blussen zal volgens de brandweer “nog lange tijd duren”. Dit komt volgens een woordvoerder doordat de brandhaard moeilijk te bereiken is. Het schroot wordt uit het schip gehaald om bij de kern van de brand te komen.

Mensen die last hebben van de rook moeten ramen en deuren sluiten en mechanische ventilatie uitzetten. Volgens de woordvoerder zijn er geen slachtoffers gevallen.

Brekelmans wil in Hawija persoonlijk excuses aanbieden

DEN HAAG – Minister Ruben Brekelmans (Defensie, VVD) wil nog dit jaar naar het Iraakse Hawija reizen om daar persoonlijk excuses aan te bieden. Dat zei hij donderdag in een debat in de Tweede Kamer over het rapport van de commissie-Sorgdrager. Die deed onderzoek naar de Nederlandse luchtaanval op de stad in juni 2015 waarbij tientallen burgerdoden vielen.

Brekelmans stelde twee voorwaarden: het moet veilig zijn en hij wil kijken wat een goed moment is om te gaan. De minister heeft in maart al namens het kabinet excuses aangeboden voor het menselijke leed. De minister herhaalde die excuses tijdens het debat. Verscheidene partijen in de Kamer hadden bij de minister aangedrongen om naar Hawija af te reizen om daar verontschuldigingen aan te bieden.

De minister wil de gemeenschap van Hawija ook gaan steunen. Hij wil zo de “excuses kracht bijzetten”. Defensie heeft eerder een aantal infrastructuur- en werkgelegenheidsprojecten in de stad gefinancierd. Daarmee was 4,5 miljoen euro gemoeid. Brekelmans erkende dat de reacties daarop “gemengd” waren. Voor nieuwe projecten, waarvoor zo’n 10 miljoen euro beschikbaar is, wordt steun gezocht bij de lokale gemeenschap.

De Partij voor de Dieren, SP en DENK pleitten voor individuele compensatie voor slachtoffers. Dat ziet de bewindsman niet zitten. Het is heel lastig om dat tien jaar na dato vast te stellen, zei hij. Een aantal Irakezen probeert via de rechtbank in Den Haag alsnog een schadevergoeding af te dwingen. De commissie-Sorgdrager oordeelde dat de compensatie te laat en te weinig was.

Verder heeft Defensie de Kamer volgens het rapport “onjuist en onvolledig” geïnformeerd. Pas vier jaar na de aanval hoorde de Kamer dat er burgerslachtoffers waren gevallen. Brekelmans zegt “een heel duidelijke norm” te stellen als het gaat om het melden van burgerslachtoffers. Al bij een “vermoeden” moet de top van het ministerie worden geïnformeerd. De Kamer wordt binnen een week op de hoogte gesteld.

Ook steunde Defensie volgens Sorgdrager bij de aanval te veel op Amerikaanse inlichtingen. Volgens de minister blijft hij voor bepaalde informatie afhankelijk van andere landen. De aanval was rechtmatig, vindt hij.

De SP diende nog een motie van wantrouwen in tegen Brekelmans, maar die zal onvoldoende steun krijgen. Het dossier is met dit debat niet gesloten. Er volgen nog onderzoeken over hoe het kon gebeuren dat videobeelden van Defensie die een dag na de aanval waren genomen, een paar maanden na het rapport van Sorgdrager opdoken.

Loonstijging in nieuwe cao sinds lange tijd minder dan 4 procent

DEN HAAG – De gemiddelde loonstijging in nieuwe cao’s was vorige maand 3,7 procent. Daarmee kwam het percentage in april voor het eerst in ruim tweeënhalf jaar onder de 4 procent uit. Werkgeversvereniging AWVN, de belangrijkste arbeidsvoorwaardenadviseur van Nederlandse werkgevers, constateert dat het erop lijkt dat de gemiddelde loonafspraak “eindelijk” weer een dalende trend vertoont.

AWVN maakt zich naar eigen zeggen al langer zorgen over de hoge loonstijgingen die worden afgesproken in nieuwe cao’s. Dat komt volgens de organisatie door “onzekere” en soms “ronduit slechte” vooruitzichten in bepaalde sectoren, met name in de industrie.

Sinds het maandgemiddelde in juni 2023 opliep naar 8 procent, nemen de loonafspraken in cao’s alweer langere tijd af, ziet AWVN. Maar die daling stokte afgelopen najaar, waarna de maandgemiddelden bleven hangen op iets boven de 4 procent. De gemiddelde loonafspraak over 2025 ligt na vier maanden op 4,1 procent.

“Afschaling van productiecapaciteit en reorganisaties vinden nu bij diverse industriële bedrijven plaats, soms zelfs gevolgd door bedrijfssluiting”, signaleert AWVN. “Om te helpen die trend te keren, is het noodzakelijk dat de vakbonden in de cao-onderhandelingen de gezondheid en de marktpositie van bedrijven als uitgangspunt nemen.”

“Dat de FNV standaard een loonwens van 7 procent op tafel legt, ongeacht de toestand bij het betreffende bedrijf of bedrijfstak, is werkgevers een doorn in het oog”, voegt de werkgeversvereniging daaraan toe.

Het looncijfer van AWVN geeft aan wat werknemers die onder de betreffende cao’s vallen in de komende twaalf maanden aan loonsverhogingen kunnen verwachten. In april werden 31 nieuwe cao’s afgesloten die in totaal gelden voor 104.000 werknemers.

Transportcontrole in Duitse Gießen: 22 van de 27 voertuigen niet in orde

Foto: Duitse politie

GIEßEN (Duitsland) – Tijdens een verkeerscontrole op woensdag 14 mei in het Duitse Gießen heeft de politie ernstige tekortkomingen vastgesteld bij het beroepsgoederenvervoer. Van de 26 gecontroleerde vrachtwagens en één auto bleken er slechts vijf in orde. In negen gevallen werd de verdere rit verboden.

De controle vond plaats aan de Licher Straße en werd uitgevoerd door de Regionale Verkeersdienst Gießen, met ondersteuning van collega’s uit de regio Wetterau en een medewerker van het lokale handhavingsteam voor gevaarlijke stoffen.

Onbeveiligde lading met gevaarlijke stoffen

Een van de zwaarstwegende overtredingen betrof een combinatie van een Tsjechische trekker met een Belgische oplegger, beladen met 22 IBC-containers gevuld met in totaal 23,5 ton epoxyhars – een vloeibare en milieugevaarlijke stof. De containers stonden volledig onbeveiligd op de laadvloer.

Daarnaast ontbraken de verplichte schriftelijke instructies voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en was de vereiste veiligheidsuitrusting onvolledig of afwezig. De vrachtwagen werd onder politiebegeleiding naar een nabijgelegen bedrijf gestuurd om de lading alsnog correct vast te zetten. De chauffeur, de eigenaar van het voertuig en de verlader kunnen boetes in de honderden euro’s tegemoetzien.

Tal van overtredingen op rij- en rusttijden

Verder trof de politie meerdere overtredingen aan op het gebied van rij- en rusttijden, waaronder:

  • overschrijding van rijtijden,
  • rijden zonder bestuurderskaart,
  • foutieve bediening van tachografen,
  • het niet uitvoeren van data-downloads,
  • en overtredingen van de cabotageregels.

In drie gevallen ontbrak een bedrijfsvergrendeling op de tachograaf, waarop borgsommen werden opgelegd aan de buitenlandse vervoerders.

Een autotransporter kreeg een rijverbod vanwege overtreding van de maximale hoogte. Het voertuig was 4,20 meter hoog, waar 4 meter is toegestaan. Daarnaast viel op dat de chauffeur blootsvoets reed, wat in strijd is met de veiligheidsvoorschriften.

Nadat hij de lading correct had herladen en passend schoeisel had aangetrokken, mocht hij zijn rit voortzetten.

Europa’s eerste volledig elektrische touringcar is van MAN

MAN Truck & Bus is de eerste grote Europese fabrikant die een volledig elektrische touringcar lanceert: de Lion’s Coach E. Na het succes van de Lion’s City E-serie voor stads- en streekvervoer, met meer dan 2.500 verkochte eBussen sinds 2019, richt MAN zich nu vroegtijdig op de elektrificatie van touringcarvervoer.

MAN gebruikt hiervoor de beproefde aandrijftechniek van de succesvolle eTruck-serie en innovatieve NMC-accupakketten, die in serie worden geproduceerd in de fabriek in Neurenberg. De Lion’s Coach E heeft een energiecapaciteit van 356 tot 534 kWh en een actieradius tot 650 kilometer. Dankzij een slim ontwerpconcept is de luchtweerstandscoëfficiënt (Cd-waarde) teruggebracht tot 0,31, vergelijkbaar met die van compacte SUV’s.

Europa’s eerste eCoach biedt ook volop ruimte: 61+1+1 personen reizen comfortabel, zonder concessies aan bagageruimte ten opzichte van de dieselvariant. De Lion’s Coach E maakt zijn debuut op “Busworld Europe” in Brussel in oktober 2025. De serieproductie start in 2026. “Onze eCoach markeert het begin van een nieuw tijdperk van emissievrij en geluidsarm reizen waar veel klanten op hebben gewacht. We zijn trots dat we hierin vooroplopen en zo’n dynamische en innovatieve touringcar op de weg brengen,” aldus Barbaros Oktay, hoofd Bus bij MAN Truck & Bus.

MAN eCoach sluit aan bij consequente zero-emissie strategie

MAN werkt samen met klanten aan duurzame mobiliteit en volgt een duidelijke zero-emissie strategie. Al zes jaar rijdt MAN succesvol met de Lion’s City E-serie voor stads- en streekvervoer. Alleen al in het eerste kwartaal van 2025 werden 283 elektrische bussen verkocht, meer dan 50% van de stadsbussen die MAN in Europa leverde. Daarom richt MAN zich nu ook op de elektrificatie van touringcars. De MAN Lion’s Coach E voldoet aan zowel maatschappelijke klimaatdoelstellingen als aan de wensen van klanten voor duurzaam reizen.

De serieproductie start in 2026 in de MAN-fabriek in Ankara, die recentelijk is omgebouwd voor eMobiliteit. “De heroriëntatie van de locatie in Ankara is een belangrijk onderdeel van MAN’s transformatie naar aanbieder van duurzame transportoplossingen,” benadrukt Oktay. Voorafgaand aan de serieproductie gaat volgend jaar een ‘early fleet’ naar geselecteerde voorlopers in de Europese kernmarkten.

Breed toepassingsgebied: van shuttlediensten tot stadsritten

In de eerste fase van voertuigontwikkeling en openbare laadinfrastructuur richt de MAN Lion’s Coach E zich op korte en middellange afstanden tot 650 kilometer. Dit omvat shuttlediensten, werkvervoer en stadsritten. “De eCoach biedt ook kansen voor touringcarbedrijven om nieuwe doelgroepen aan te spreken voor wie duurzaamheid een belangrijke factor is bij reisplanning,” zegt Heinz Kiess, Hoofd Productmarketing Bus. Met een CCS-laadcapaciteit tot 375 kW en rekening houdend met de wettelijke rij- en rusttijden van chauffeurs, is een gebruiksprofiel vergelijkbaar met dieselbussen nu al mogelijk. Met de ontwikkeling van megawatt-laadinfrastructuur (Megawatt Charging System, MCS, tot 750 kW) zal het toepassingsgebied van elektrische touringcars in de toekomst ook voor langeafstandsvervoer verder groeien.

Bewezen voertuigconcept en dynamisch design

De basis van de eCoach is de beproefde Lion’s Coach, geïntroduceerd in 2017. In eerste instantie komt de eCoach uit als 13,9 meter lange, compacte drieasser met een maximaal technisch toegestaan totaalgewicht van 27,3 ton. Tot 62 passagiers reizen comfortabel met minimaal 11 tot maximaal 13 kubieke meter bagageruimte, zonder beperkingen. Na de elektrische Lion’s Coach 14 E introduceert MAN stapsgewijs meer modellen in het touringcarsegment richting het einde van het decennium.

De MAN eCoach is direct herkenbaar als innovatief voertuig. Het baanbrekende “Smart Flow Design” zet nieuwe maatstaven. De Lion’s Coach E combineert een slim ontwerp met optimale aerodynamica en innovatieve details. Het MAN-designteam heeft de luchtweerstandscoëfficiënt (Cd-waarde), cruciaal voor touringcars, verlaagd van 0,34 naar 0,31 – een indrukwekkende waarde die ook de actieradius positief beïnvloedt.

Ook het interieur is ultramodern. Het innovatieve digitale dashboard met het intuïtieve MAN SmartSelect bedieningsconcept sluit naadloos aan bij de Lion’s Coach E. De volledige focus op de bestuurder en uitgebreide assistentiesystemen zorgen voor meer comfort en veiligheid.

Port of Moerdijk binnenkort bereikbaar voor OV-reizigers na ondertekening Mobiliteitspact

MOERDIJK – Vanaf 7 juli 2025 rijdt Bravo-buslijn 177 van Arriva op werkdagen tussen station Lage Zwaluwe en het haven- en industrieterrein Moerdijk. Het is voor het eerst dat het gebied – waar zo’n 20.000 mensen werken – direct wordt ontsloten met openbaar vervoer. De nieuwe lijn is een schoolvoorbeeld van samenwerking tussen overheden, bedrijfsleven en vervoerder. Vandaag zetten de betrokken partijen hun handtekening onder het Mobiliteitspact om deze nieuwe verbinding mogelijk te maken.

De nieuwe dienstverlening wordt uitgevoerd met een elektrische bus, passend bij de duurzaamheidsambities van de regio. Bus 177 gaat op werkdagen tussen 6.00 en 19.00 uur tweemaal per uur rijden tussen station Lage Zwaluwe en het haven- en industriegebied. In de eerste maanden zal nog worden gewerkt aan het verder verbeteren van haltes, last-mile-oplossingen en een optimalisatie van beleving en service. Ook komen er nog extra haltes zodra het eerste bedrijf op het nieuwe Logistiek Park Moerdijk in operatie gaat. Met werkgevers worden bovendien aanvullende acties opgezet, om medewerkers de kans geven de nieuwe bus uit te proberen, bijvoorbeeld via gratis proefritten of introductie-aanbiedingen.

Paul Dirix, CEO van Havenbedrijf Moerdijk: “Met buslijn 177 ontsluiten we eindelijk de economische motor van deze regio met het OV. Het is een prachtig voorbeeld van hoe samenwerking met bedrijven en overheden leidt tot slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen. Ik ben trots op wat we met elkaar hebben bereikt en heb vertrouwen dat we er samen een succes van maken.”

De buslijn komt voort uit een werkgeversgerichte aanpak binnen de concessie West-Brabant. Op basis van data-analyse en onderzoek naar het reisgedrag van werknemers in het haven- en industriegebied bleek dat er veel potentie is voor een hoogwaardige OV-verbinding als alternatief of aanvulling op het autoverkeer.

Stijn Smeulders, gedeputeerde mobiliteit van de provincie Noord-Brabant: “Met Bravo buslijn 177 maken we een strategische verbinding mogelijk die past binnen onze bredere visie op duurzame mobiliteit in de regio. Deze aanpak – samen met bedrijven en gemeenten – levert tastbare resultaten op die bijdragen aan minder files, minder uitstoot én betere bereikbaarheid.”

De provincie heeft binnen de nieuwe OV-concessie voor West-Brabant (die eind 2023 aan Arriva is gegund) ruimte gecreëerd voor maatwerkoplossingen zoals lijn 177. De lijn sluit aan op bestaande buslijnen richting Breda en op het spoorvervoer via station Lage Zwaluwe.

Danny Dingemans, wethouder van de gemeente Moerdijk, onderstreepte het lokale en economische belang: “Deze verbinding maakt het gebied toegankelijker voor huidig en nieuw personeel en vergroot de kansen op de arbeidsmarkt voor onze bedrijven. Daarmee versterken we de positie van Moerdijk als logistiek en industrieel knooppunt, en bouwen we verder aan een aantrekkelijke en toekomstgerichte gemeente.”

Jan Pieter Been, regiodirecteur bij Arriva: “Lijn 177 is meer dan een busverbinding – het is een unieke mobiliteitsoplossing die precies inspeelt op de vraag van de regio. We zijn trots dat we met onze elektrische bus kunnen bijdragen aan een bereikbare en duurzame toekomst voor Port of Moerdijk. Vanaf medio juni is de dienstregeling zichtbaar op alle bekende reisplanners, zoals 9292 en Google Maps.”

De ondertekening van het Mobiliteitspact vond plaats in Restaurant Passant in Moerdijk. De aanwezigen konden naast een kennismaking ook met de toekomstige bus een proefrit over het terrein maken.

Action koopt voordeliger in China door handelsoorlog

ZWAAGDIJK – De Amerikaanse importheffingen hebben Chinese leveranciers ertoe aangezet betere deals aan te bieden aan Europese retailers, merkt de eigenaar van discountketen Action. Volgens topman Simon Borrows van het Britse moederconcern 3i hebben de handelsspanningen Europa tot een nog belangrijkere markt gemaakt voor Chinese fabrikanten.

“Wat we momenteel zien is dat China als leveranciersbasis veel meer gericht is op Europa”, zei Borrows in een gesprek met analisten, wat resulteert in “zeer goede deals” van Chinese leveranciers. “Dat kan wel of niet veranderen door de recente akkoorden, maar ik denk dat er zeker wat littekens zijn ontstaan door wat er de afgelopen weken tussen China en de VS is gebeurd.”

Klanten merken dit nog niet direct. Het grootste deel van dat voordeel wordt volgend jaar zichtbaar, aangezien retailers hun kerstartikelen al hebben besteld, aldus Borrows. Hij voegde eraan toe dat Action van plan is de kortingen door te geven aan de consument.

Problemen handel

Door de problemen in de handel tussen de VS en China vreesde de Europese Unie eerder voor ‘dumping’ van veel Chinese producten tegen een lage prijs. Maar de VS en China spraken onlangs af om tarieven tijdelijk te verlagen. “Een direct gevolg van de deal is dat dumping minder waarschijnlijk wordt”, lieten ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland al weten. Dat betekent waarschijnlijk minder massale concurrentie voor Europese ondernemingen, schatten de lobbyclubs in.

Action heeft veel laaggeprijsde spullen uit onder meer China in de schappen. Afgelopen kwartaal is de keten opnieuw gegroeid, vooral door de opening van 49 nieuwe winkels in het buitenland. Action heeft nu 2967 winkels in dertien Europese landen, waarvan 418 in Nederland.

Onrust bij RET: buschauffeurs woedend over nieuwe roosters, acties dreigen

ROTTERDAM – Bij vervoersbedrijf RET is grote onrust ontstaan onder buschauffeurs, nu de directie per 5 mei nieuwe roosters heeft ingevoerd die volgens vakbond FNV niet voldoen aan de cao-afspraken. Chauffeurs spreken van een verslechtering van hun arbeidsomstandigheden en overwegen acties als de situatie niet snel verandert.

Volgens FNV Streekvervoer zijn de roosters niet alleen slechter voor de werk-privébalans, maar wordt ook gesjoemeld met cao-regels over atv-dagen en nachtdiensten. “De onvrede is groot, en ik begrijp die boosheid heel goed,” zegt FNV-bestuurder Oguz Sükür. “Veel chauffeurs pikken de autoritaire houding van de RET-directie niet langer.”

Cao-conflict tussen stads- en streekvervoer

De situatie wordt verder bemoeilijkt door het bestaan van twee cao’s binnen het bedrijf. Chauffeurs die vóór 2012 in dienst kwamen, vallen onder de cao RET (stadsvervoer), terwijl nieuwere collega’s onder de cao OV vallen. Deze tweedeling ontstond na de overname van het streekvervoer door RET, maar wordt volgens de bond nu selectief toegepast, en steeds in het nadeel van de chauffeurs.

“RET doet aan cao-shoppen,” stelt Sükür. “Men past soepelere roosterregels uit de ene cao toe op de verkeerde groep, maar laat tegelijkertijd de bijbehorende toeslagen achterwege. De chauffeurs zijn daar de dupe van.”

Stress en druk nemen toe

Uit een recente FNV-enquête onder streekvervoerchauffeurs blijkt dat 84% spanningsklachten ervaart door de nieuwe roosters. Daarnaast geeft 78% aan dat de werk-privébalans verder onder druk komt te staan. Chauffeurs weten vaak pas laat wanneer ze de volgende dag moeten werken, wat het plannen van privéleven bemoeilijkt.

Vakbond sluit acties niet uit

FNV eist dat RET de roosters aanpast conform de cao OV. Als het vervoersbedrijf daar geen gehoor aan geeft, sluit de bond acties niet uit. “De RET moet haar personeel serieus nemen. Dit gaat over naleving van afspraken én fatsoenlijk werkgeverschap,” aldus Sükür.

RET heeft vooralsnog niet publiek gereageerd op de uitlatingen van de vakbond.

Duitsland weigert meer mensen aan de grens

BERLIJN – Duitsland heeft fors meer mensen geweigerd aan de grens nadat de controles daar waren opgevoerd. Het ging in de afgelopen zeven dagen om 739 mensen die het land wilden binnenkomen, meldt de nieuwe minister van Binnenlandse Zaken Alexander Dobrindt. Dat waren er een week eerder nog 511.

Dobrindt bezocht donderdag een controlepost bij de grens tussen de deelstaat Beieren en Oostenrijk. Hij had vorige week kort na zijn aantreden bevel gegeven tot strengere grensmaatregelen, tot chagrijn van sommige buurlanden. Uit een peiling van YouGov kwam deze week naar voren dat er onder de Duitse bevolking wel veel steun is voor nieuw beleid om ook sommige asielzoekers te weigeren aan de grens.

Duitsland kreeg deze maand een nieuwe regering van conservatieven en sociaaldemocraten en die wil een strenger migratiebeleid voeren. Er zijn volgens Duitse media duizenden extra agenten naar de grens gestuurd en de politie meldde dat op meer plekken wordt gecontroleerd.

Cao-overleg Beroepsgoederenvervoer vastgelopen, TLN verlaat onderhandelingstafel

UTRECHT – De cao-onderhandelingen voor het beroepsgoederenvervoer zijn voorlopig stilgelegd. Vakbond FNV meldt dat werkgeversorganisatie TLN tijdens het overleg van 14 mei de onderhandelingstafel heeft verlaten, nadat partijen geen overeenstemming bereikten over de uitbetaling van vakantieloon.

Het geschil draait om de waarde van een vakantiedag. Volgens FNV – en bevestigd door eerdere rechterlijke uitspraken – moet vakantieloon bestaan uit het volledige loon, inclusief toeslagen. TLN stelt pas in 2026 bereid te zijn hieraan iets te veranderen, en dan nog onder voorwaarden. FNV eist echter directe naleving van de wet, inclusief terugwerkende kracht over 2025.

Grote onvrede over werktijden en werkdruk

Naast het vakantieloon kaart FNV meerdere pijnpunten aan in de sector. Uit een eerdere enquête onder chauffeurs blijkt dat velen pas de avond van tevoren hun starttijd te horen krijgen, die bovendien sterk kan variëren. Dit zou leiden tot een verstoorde werk-privébalans, onvoorspelbaarheid en toenemende fysieke en mentale belasting.

Tekort aan chauffeurs groeit

FNV waarschuwt dat het tekort aan chauffeurs verder zal toenemen als er geen verbeteringen komen in arbeidsvoorwaarden. De bond heeft volgens eigen zeggen een uitgebreid moderniseringspakket ingediend, maar stelt dat werkgevers nog niet op de helft van de voorstellen inhoudelijk hebben gereageerd.

Geen akkoord, wel strijdlust

Beide partijen beraden zich momenteel op vervolgstappen. FNV blijft vasthouden aan haar inzet voor een cao met meer zekerheid, zeggenschap en waardering, met als doel de sector toekomstbestendig en aantrekkelijk te maken.

×