Clicky

zondag 22 juni 2025 - 18:11 uur
Home Blog Pagina 4

Zes aanhoudingen in onderzoek naar drugscriminaliteit in haven

Foto: JBMedia

ROTTERDAM – De FIOD heeft op dinsdag 10 juni diverse aanhoudingen en doorzoekingen verricht in een onderzoek naar georganiseerde drugscriminaliteit in de Rotterdamse haven.

Vier mannen (41, 55, 56, 58) en een vrouw (42) afkomstig uit Rotterdam en Barendrecht zijn aangehouden. Het strafrechtelijk onderzoek richt zich op de handel in verdovende middelen, illegale sigarettenhandel in georganiseerd verband, witwassen en verboden wapenbezit.

De 55-jarige man uit Barendrecht en de 58-jarige Rotterdammer zijn vrijdag 13 juni voorgeleid aan de rechter-commissaris en worden voor veertien dagen gehouden. Zij zitten in beperkingen. De andere mannen en vrouw zijn na verhoor in vrijheid gesteld, maar blijven verdachten.

In het onderzoek is op vrijdag 13 juni nog een 55-jarige Rotterdammer aangehouden vanwege verboden wapenbezit. Hij is afgelopen dinsdag voorgeleid en wordt ook veertien dagen gehouden.

Zeven woningen en drie bedrijfspanden, waaronder een scheepsbevoorradingsbedrijf, zijn doorzocht. Daarbij is beslag gelegd op twee vuurwapens, dure horloges, administratie, telefoons, laptops en andere gegevensdragers. De politie Rotterdam heeft bijstand verleend. Op last van de gemeente Vlaardingen is een van de doorzochte panden gesloten, onder meer vanwege het aantreffen van een vuurwapen.

Het onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten. In het belang van het onderzoek worden geen verdere mededelingen gedaan.

Rotterdamse wethouder gaf mogelijk opdracht tot brandstichting

ROTTERDAM – De Rotterdamse wethouder Faouzi Achbar (DENK) heeft mogelijk zelf de opdracht gegeven om brand te stichten in zijn woning in Rotterdam-Lombardijen. De Rijksrecherche onderzoekt die lezing, die vrijdag naar voren kwam tijdens een rechtszitting tegen de 37-jarige Rotterdammer die wordt verdacht van de brandstichting in juli vorig jaar.

De verdachte heeft bekend dat hij de brand heeft aangestoken en dat hij dat deed in opdracht van twee tussenpersonen. Die zouden daartoe zijn aangezet door de wethouder zelf om de verzekering op te lichten.

De wethouder en zijn gezin waren niet thuis toen het gebeurde. Door de brand raakte het huis onbewoonbaar. Tegen de verdachte is twee jaar cel geëist.

Achbar suggereerde na de brand dat die misschien politiek gemotiveerd was. “Ik heb een gezin dat ik ook moet beschermen. Ik kies voor de politiek, maar zij niet”, zei hij toen tegen de regionale omroep Rijnmond.

Toezichthouder kan autorijden in Citroën met defecte airbag niet verbieden

DEN HAAG – Toezichthouder Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zegt niemand te kunnen verbieden om toch de weg op te gaan met Citroëns waarvoor een terugroepactie geldt om gevaarlijke airbags. Autoconcern Stellantis deed een dringende oproep aan gebruikers van duizenden Citroëns om hun auto niet te gebruiken voordat een defect aan de airbags is verholpen. Maar dit blijft op vrijwillige basis en de ILT kan als markttoezichthouder niet verbieden dat mensen blijven rijden in hun auto, zegt een woordvoerster.

Terugroepacties zijn een verantwoordelijkheid van autofabrikanten zelf en de ILT houdt daar toezicht op. De ILT adviseert eigenaren van andere automerken via de site van de RDW te controleren of hun auto ook onder een terugroepactie valt. De afgelopen jaren hebben fabrikanten wereldwijd namelijk al miljoenen auto’s teruggeroepen vanwege problemen met airbags van Takata. Die kunnen door problemen met het drijfgas ontploffen, waarbij metalen onderdelen rondvliegen.

De ILT heeft naar aanleiding van de waarschuwing over de Citroëns vragen gesteld aan andere fabrikanten. De toezichthouder wil weten of bekend is hoeveel auto’s van andere merken rondrijden met defecte airbags waarvoor eerder terugroepacties werden gehouden. “Welke airbags in welke auto’s zitten, dat weten alleen de fabrikanten”, zegt de woordvoerster van ILT.

De terugroepactie van Stellantis geldt in Nederland voor ruim 33.000 Citroëns van de modellen C3 en DS3 met het bouwjaar tussen 2009 en 2019. Het ging om een zeldzame ‘stop drive-terugroepactie’ waarbij automobilisten met klem wordt aangeraden hun auto te laten staan.

Van Hijum werkt aan verbod uitzendkrachten in vleessector

DEN HAAG – Demissionair minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken, NSC) bereidt een verbod voor op uitzendkrachten in de vleessector. Vanwege de stelselmatige misstanden daar wil Van Hijum dat werknemers in vaste dienst gaan. Het verbod kan op z’n vroegst over een jaar ingaan. Daarom laat Van Hijum de definitieve keuze aan een volgend kabinet.

Ook in andere sectoren gaat het niet goed. Van Hijum wil beterschap zien in de schoonmaak, transport en teelt. “Dit is niet vrijblijvend”, waarschuwt hij. Volgens de minister willen deze sectoren zelf ook meewerken aan extra handhaving en gaan ze zelf “normen versterken” voor bijvoorbeeld het aantal mensen in vaste dienst.

Van Hijum heeft een onderzoek laten uitvoeren waaruit hij opmaakt dat bepaalde arbeidswetten veel vaker worden overtreden als uitzendkrachten worden ingezet. Bij twee derde van de controles die de Arbeidsinspectie tussen 2020 en 2022 deed bij uitzendbureaus en hun inleners waren er overtredingen. De vleessector springt er “in negatieve zin” uit, schrijft de minister in een brief aan de Kamer. Overtredingen zijn daar “wijdverspreid en stelselmatig”.

Een jaar

De sector krijgt een jaar de tijd om orde op zaken te stellen, zei Van Hijum na afloop van de ministerraad. “Over ongeveer een jaar kunnen wij beoordelen of de situatie in de sector verbeterd is.”

“We zien met elkaar dat er echt een einde moet komen aan deze misstanden”, aldus de minister. “Het is haast een verdienmodel, waar we in Nederland afscheid van moeten nemen. Dat moeten bedrijven ook zelf zien.” Hij zegt al een jaar met de vleessector in gesprek te zijn en te weinig vooruitgang te zien.

Een uitzendverbod betekent niet dat de sector geen arbeidsmigranten meer in dienst kan nemen. “Het betekent wel dat je ze in vaste dienst moet nemen, dat je zelf wel verantwoordelijk bent voor de naleving van de arbeidsvoorwaarden.” Op die manier moet handhaven voor de Arbeidsinspectie ook makkelijker worden.

Juridische knoop rond truckkartel: Hoge Raad schakelt EU-rechters in

DEN HAAG – De Hoge Raad heeft op vrijdag 20 juni 2025 prejudiciële vragen gesteld aan het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU) over welk nationaal recht van toepassing is op schadeclaims die zijn ingediend naar aanleiding van het zogenoemde truckkartel. Dit kartel, waarbij vrijwel alle grote Europese vrachtwagenfabrikanten betrokken waren, maakte inbreuk op het Europese mededingingsrecht tussen 1997 en 2011.

De zaak draait om zogeheten ‘follow-on claims’: civiele schadevergoedingsprocedures die zijn ingesteld nadat de Europese Commissie de kartelovertredingen formeel heeft vastgesteld. De Commissie concludeerde destijds dat fabrikanten heimelijke prijsafspraken maakten over de brutoprijzen en kosten van emissietechnologie voor vrachtwagens tussen 6 en meer dan 16 ton.

Bij de Nederlandse rechter zijn inmiddels duizenden schadeclaims aanhangig, ingediend door transportbedrijven, afnemers van transportdiensten en claimstichtingen. Daarbij gaat het onder meer om hogere aanschafprijzen voor vrachtwagens en kosten door vertraagde invoering van zuinigere motoren, die leidden tot meer brandstofverbruik en hogere tolheffingen.

De centrale vraag is welk recht van toepassing is op deze vorderingen: het Nederlandse conflictenrecht (WCOD) dat gold vóór 11 januari 2009, of de Europese Verordening Rome II die vanaf die datum van kracht werd. De Hoge Raad wil van het HvJ-EU weten of sprake is van één doorlopende onrechtmatige daad per benadeelde of juist van afzonderlijke schadeveroorzakende gebeurtenissen per transactie, wat gevolgen heeft voor het toe te passen recht.

Daarnaast vraagt de Hoge Raad onder meer om verduidelijking over de reikwijdte van de Rome II-regels bij grensoverschrijdende schade, en of benadeelden of claimstichtingen eenzijdig kunnen kiezen voor het Nederlands recht bij procedures in Nederland.

De beantwoording van deze vragen is van groot belang voor de afwikkeling van de vele miljoenenclaims die op dit moment bij Nederlandse rechtbanken lopen tegen fabrikanten als DAF, Volvo/Renault, Daimler, MAN, Scania en Iveco. De Hoge Raad houdt de behandeling van de zaak aan in afwachting van het oordeel van het HvJ-EU.

Aanhouding na poging tot ‘burgergrenscontrole’ bij Duitse grens

TER APEL – De politie heeft woensdag een 54-jarige man uit de gemeente Emmen aangehouden op verdenking van poging tot ambtsdwang. De man zou zich de afgelopen weken schuldig hebben gemaakt aan het op eigen houtje uitvoeren van grenscontroles bij de Duitse grens, onder meer in de omgeving van Ter Apel en Sellingen. Grenscontroles zijn een exclusieve taak van de Koninklijke Marechaussee, benadrukt de lokale driehoek van burgemeester, politie en Openbaar Ministerie.

De verdachte wordt ervan verdacht met uitlatingen en gedragingen geprobeerd te hebben overheidsinstanties te bewegen tot het uitvoeren van ambtshandelingen die buiten zijn bevoegdheid liggen. Het zou daarbij specifiek gaan om het initiëren van grenscontroles, een taak die wettelijk is voorbehouden aan de Koninklijke Marechaussee. Volgens de politie is de man eerder al aangesproken op zijn handelen en is hem duidelijk gemaakt dat hij hiermee moest stoppen.

Geen ruimte voor eigenrichting

De lokale driehoek laat in een verklaring weten geen ruimte te laten voor eigenrichting: “We zien dat er in de samenleving onvrede is over het asielbeleid. Maar het is onacceptabel dat groepen of individuen het recht in eigen hand nemen en zelf voertuigen en personen aan de grens controleren. Grensbewaking is en blijft een taak van de Marechaussee.”

Strafbare feiten worden aangepakt

De autoriteiten houden zowel online als fysiek toezicht op signalen van oproepen tot burgercontroles. Wanneer er sprake is van strafbare feiten zoals opruiing, bedreiging, discriminatie of poging tot ambtsdwang, wordt direct opgetreden. In het geval van de aangehouden verdachte wordt het dossier overgedragen aan het Openbaar Ministerie voor verdere afhandeling.

De politie werkt bij deze signalen nauw samen met het OM, de gemeente Westerwolde, de Koninklijke Marechaussee en Duitse opsporingsdiensten.

Quincy Promes wordt uitgeleverd aan Nederland

AMSTERDAM – Voetballer Quincy Promes wordt door Dubai uitgeleverd aan Nederland.

Een woordvoerster van het Openbaar Ministerie bevestigt berichtgeving daarover van De Telegraaf. Ze zegt dat hij nog niet op Nederlands grondgebied is, maar het OM verwacht hem snel.

Vorige week donderdag 12 juni werd bekend dat hij was gearresteerd in Dubai.

Promes (33) is door de rechtbank in Amsterdam veroordeeld tot zes jaar cel voor betrokkenheid bij de smokkel van cocaïne en tot achttien maanden voor het neersteken van zijn neef. Beide zaken zijn samengevoegd in hoger beroep.

Nederland had om de uitlevering gevraagd. Kort voor zijn arrestatie gaf Promes te kennen dat hij alleen naar Nederland wilde terugkeren op voorwaarde dat hij niet zou worden opgepakt. Het gerechtshof in Amsterdam gaf daaraan geen gehoor. Het OM liet bij het hof weten Promes “zo snel mogelijk” in Nederland te willen hebben.

De woordvoerster van het OM zegt niet meer informatie te kunnen geven totdat Promes in Nederland arriveert. De rechtbank heeft in het verleden al een zogenoemd bevel gevangenneming afgegeven in beide zaken, waardoor hij in de cel belandt zodra hij in Nederland arriveert. Het hof besloot op 10 juni nog dat dit besluit niet wordt geschorst.

Promes, vijftigvoudig Oranje-international, voetbalde tot het moment van zijn arrestatie bij United FC Dubai, dat uitkomt op het tweede niveau van de Verenigde Arabische Emiraten. Daarvoor had de oud-speler van Ajax, FC Twente, Go Ahead Eagles en Sevilla een contract bij Spartak Moskou.

RIVM verwacht zaterdag smog in midden en zuiden Nederland

BILTHOVEN – De luchtkwaliteit in het midden en zuiden van Nederland is zaterdag slecht door smog. Daarvoor waarschuwt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vrijdag. Mensen die gevoelig zijn voor smog kunnen beter binnen blijven en lichamelijke inspanning beperken.

Het advies geldt vooral voor de namiddag en vroege avond, dan is de lucht het meest verontreinigd. Mensen kunnen hierdoor meer hoesten of kortademig zijn. Ook kan de smog door ozon irritatie aan de neus, ogen en keel veroorzaken. Kinderen, ouderen en mensen met luchtwegaandoeningen zijn er vaak gevoeliger voor.

Smog door ozon ontstaat door ophoping van luchtvervuiling als er weinig wind staat en het zonnig is. Vervuilende stoffen worden dan door zonlicht omgezet in ozon.

De Europese dienst Copernicus ziet een stijging van ozon in heel Europa deze maand. Het is ongebruikelijk om zo vroeg in het seizoen al deze hoge pieken met ozon te zien, zei de dienst donderdag. Het komt waarschijnlijk door de warmte van de afgelopen weken.

Rotterdamse havenbedrijven: NAVO-top ook voor ons belangrijk

Foto: Adobe Stock

ROTTERDAM – De NAVO-top in Den Haag van volgende week is ook voor bedrijven in de Rotterdamse haven van belang. Volgens Deltalinqs, de belangenbehartiger van de Rotterdamse havenbedrijven, zijn bij hogere defensiebestedingen namelijk ook extra investeringen nodig in een sterke infrastructuur en weerbaarheid van de haven tegen nieuwe dreigingen zoals grote cyberaanvallen.

Op de top wil de NAVO afspreken dat de lidstaten hun defensie-uitgaven opschroeven naar 5 procent van hun economie. Daarvan moet 3,5 procentpunt echt naar defensie gaan en 1,5 procentpunt naar ondersteunende zaken die defensie ten goede komen.

“We zullen als land meer moeten investeren in onze veiligheid vanwege alle (hybride) dreigingen waar we mee te maken hebben. Het is dan ook goed dat dat op de top zal worden besloten en dat ook de Tweede Kamer daar mee heeft ingestemd deze week”, aldus Deltalinqs.

Sterke industrie

De organisatie zegt dat “met een sterke defensie je een veldslag wint maar met een sterke economie uiteindelijk de oorlog”. Het is daarom essentieel dat de extra middelen ook benut worden voor meer investeringen in infrastructuur zoals sterkere bruggen om tanks over het spoor te vervoeren. “We hebben daar enorme achterstanden en elke euro die we hierin investeren levert zijn geld driedubbel op.”

Deltalinqs zegt ook dat de overheid voor een sterke industrie moet zorgen, want veel industrieproducten worden voor defensie gebruikt. “Essentieel is dus dat we, als onderdeel van ons weerbaarheidsbeleid, ook zorgen dat de elektrakosten snel gelijk worden getrokken met de buurlanden. Nederland loopt hier door beleid of nationale keuzes echt uit de pas en we zien bedrijven stoppen en nieuwe investeringen in de toekomst niet doorgaan. Dat is onhoudbaar voor banen, onze weerbaarheid en een sterke economie.”

Laadplein steeds populairder onder vervoerders: TVM biedt passende dekking

HOOGEVEEN – Bedrijven richten steeds vaker zelf een laadplein in waar meerdere elektrische vrachtwagens tegelijkertijd kunnen laden. Afgelopen jaar hebben enkele tientallen ondernemers in de logistieke sector een laadplein laten aanleggen of plannen daarvoor gemaakt. Omdat deze infrastructuur nieuwe risico’s met zich meebrengt, komt TVM verzekeringen met een speciale laadpleinverzekering.

Als ondernemers hun wagenpark uitbreiden met meerdere elektrische voertuigen, is de volgende stap vaak de aanleg van een laadplein. Zo’n plein bestaat uit meerdere laadpunten, zoals reguliere laadpalen en snelladers. Daar horen dan vervolgens ook kabels, transformators en batterijcontainers bij. Soms wekken bedrijven ook zelf energie op via zonnepanelen of windmolens.

Het inrichten van een laadplein blijft een dure en onzekere investering. Onder meer door steeds veranderende regels en een overvol stroomnet. Een van de redenen dat ondernemers toch steeds vaker de stap zetten, is de SPRILA-subsidie die afgelopen jaar beschikbaar kwam voor de aanleg van laadpunten op eigen terrein. De verwachting is dat komende jaren meer bedrijven volgen.

Risico’s gedekt met laadpleinverzekering

Bij het beheer van een laadplein komen allerlei risico’s kijken. Laadpalen kunnen kapotgaan, er kan brand uitbreken en vrachtwagens kunnen schade rijden. Door alle software op een laadplein, is ook cyberveiligheid belangrijk. Om al deze risico’s in kaart te brengen en te verzekeren, biedt TVM een speciale risicoscan en laadpleinverzekering. Deze verzekering dekt de specifieke risico’s van een laadplein, die nu nog vaak buiten de dekking van andere verzekeringen vallen.

“Als ondernemer in de transport- en logistieke sector wil je op een verantwoorde manier de overstap maken naar zero emissie”, zegt Michel Verwoest, CEO van TVM verzekeringen. “Daar hoort ook een laadplein bij, maar dan is het belangrijk om inzicht te hebben in de risico’s. Met onze kennis en dienstverlening bieden we bedrijven inzicht en maken we risico’s beheersbaar. Zo dragen we als betrokken partner van transport en logistiek bij aan verduurzaming in de sector.”

TVM biedt inmiddels verschillende producten en diensten op het gebied van zero emissie. Naast de laadpleinverzekering, kunnen ondernemers ook een zero emissie-verzekering aanvragen of een laadpleinscan of RI&E laten doen.

Scania Super trio voor Bosch Hedel

BREDA – Transportbedrijf Bosch Hedel B.V. heeft drie nieuwe Scania R500 8×2*6 trucks met Super motor aan het wagenpark toegevoegd. De voertuigen vervangen oudere modellen die niet langer in milieuzones zijn toegestaan. “Scania is voor ons hét merk vanwege de betrouwbaarheid en het modulaire opbouwsysteem,” zegt Arjan Bosch. “Alle componenten worden vooraf precies op de juiste plekken langs het chassis voorbereid, wat zorgt voor een snelle en efficiënte opbouw.”

Bosch Hedel is een allround specialist in transport en montage voor de infra-, bouw- en energiebranche. Het bedrijf beschikt over een jong wagenpark van acht Scania trucks, die allemaal zijn uitgerust met een autolaadkraan om verschillende specialistische werkzaamheden uit te voeren.

Eén van de nieuwe Scania trucks is uitgerust met een HMF autolaadkraan met een capaciteit van 70 ton/meter en inzetbaar als zowel bakwagen als trekker. De andere twee zijn voorzien van een refurbished 50 ton/meter HMF kraan en laadbak, overgebouwd van eerdere voertuigen. Een keuze die bijdraagt aan de duurzaamheid van het bedrijf. “Dankzij de voorbereiding door Scania CDW in Zwolle was de ombouwtijd heel kort, waardoor de voertuigen slechts tijdelijk uit de roulatie zijn geweest,” aldus Bosch.

Originele Scania onderdelen

De R-cabines zijn volledig uitgerust met luxe opties, waaronder lederen interieur, luxe stoelen voor zowel de chauffeur als de bijrijder en Adaptive Cruise Control met een deactivatiesnelheid van 0 km/uur. Dankzij originele Scania omvormers beschikken de chauffeurs over 230V stroomvoorziening voor het opladen van gereedschap tijdens de werkzaamheden.

“Wij werken uitsluitend met originele Scania onderdelen,” zegt Bosch. “Die zijn misschien iets duurder in aanschaf, maar de kwaliteit is hoog en onderdelen zijn snel leverbaar. Dit vertaalt zich in een hogere uptime.”

Zuinige Super motor

De R-series hebben een 500 pk 13-liter Super motor, de zuinigste aandrijflijn die Scania tot nu toe heeft ontwikkeld. “Deze motor past perfect bij onze duurzaamheidsambities. Dankzij de dertiende versnelling is het brandstofverbruik aanzienlijk lager dan bij eerdere modellen,” aldus Bosch.

De vierassers werden geleverd door Scania ’s-Hertogenbosch. “De dealer is ook een reden dat we Scania rijden: professioneel, betrouwbaar en dichtbij. En we hebben een langdurige en prettige samenwerking met account manager Mark van der Ende.” Voor het onderhoud sloot Bosch Hedel een servicecontract af.

Transportbedrijf Bosch Hedel B.V. werd in 1998 opgericht door Arie Bosch en zijn zoon Henk Bosch. Wat begon als een traditioneel transportbedrijf met losse trekkers en een containerchassis is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met 30 medewerkers dat zich richt op autolaadkraantransport, speciaal transport, hijswerkzaamheden en infratechniek, zoals het plaatsen van masten en bewegwijzering. Dat gebeurt met een divers en specialistisch Scania wagenpark. Met het oog op de toekomst heeft Bosch Hedel een batterij elektrische Scania in bestelling staan.

Minister Iran: geen onderhandeling met VS zolang Israël aanvalt

GENÈVE – De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araqchi heeft gezegd dat zijn land niet met de VS onderhandelt zolang Israël Iran aanvalt. Volgens hem heeft Washington herhaaldelijk verzocht om verder te onderhandelen over het nucleaire programma van Iran. Maar volgens Araqchi zijn “diplomatie en dialoog niet mogelijk zolang de agressie niet stopt”.

Donderdag meldden anonieme diplomaten dat de speciale Amerikaanse gezant Steve Witkoff meerdere keren heeft getelefoneerd met Araqchi tijdens de Israëlische aanvallen op Iran. Araqchi zou toen hebben gezegd dat Iran “flexibel” kan zijn over het nucleaire programma als de VS Israël ertoe brengen de aanvallen te stoppen.

Araqchi is in Genève voor gesprekken met de ministers van Buitenlandse Zaken van Duitsland, Johann Wadephul, Frankrijk, Jean-Noël Barrot, en Groot-Brittannië, David Lammy en met Kaja Kallas die over buitenlandse betrekkingen van de EU gaat.

Nucleaire programma

De Europese mogendheden willen het escalerende conflict tussen Iran en Israël kalmeren. Ze spreken daarom met Araqchi over het omstreden nucleaire programma van Iran. Israël en de VS hameren er al decennia op dat volgens hen Iran aan een kernwapen werkt en dat wapen snel kan hebben. Israël rechtvaardigt daarmee de bombardementen op Iran.

In 2015 werd mede dankzij Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië een internationale overeenkomst gesloten met Iran. De deal beperkte Irans programma en zou internationale sancties tegen Iran verminderen. In 2018 torpedeerde president Donald Trump in zijn eerste ambtstermijn deze deal.

Araqchi bezoekt vrijdag in Genève ook de mensenrechtenraad van de VN.

Eetcafé The Pittstop in Vlaardingen sluit per 20 juli 2025 vanwege gewijzigd bestemmingsplan

Foto: The Pittstop | Facebook

VLAARDINGEN – Eetcafé The Pittstop, gelegen aan de KW Haven in Vlaardingen, sluit op 20 juli 2025 definitief de deuren. Dat bevestigt de uitbater vrijdag in een bericht op Facebook nadat erover werd gespeculeerd op sociale media.

De sluiting is het gevolg van een wijziging in het bestemmingsplan door de gemeente Vlaardingen.

Volgens de exploitant worden er geen ontheffingen meer verleend voor het parkeren van grote voertuigen in het gebied. In de toekomst zal er zelfs een volledig parkeerverbod voor vrachtwagens van kracht zijn. Hierdoor kan The Pittstop niet langer functioneren als ontmoetingsplek voor chauffeurs.

Het café was bijna twintig jaar lang een bekende rustplek voor vrachtwagenchauffeurs, met als motto: “Een thuis voor degene die niet thuis kunnen zijn.”

Foto: The Pittstop | Facebook

De eigenaresse roept chauffeurs op om tot en met 20 juli nog gebruik te maken van de locatie.

De sluiting betekent opnieuw het verdwijnen van een populaire voorziening voor vrachtwagenchauffeurs in Nederland, terwijl het aantal geschikte parkeer- en rustlocaties al onder druk staat.

Zeeland werkt aan verkeersplan rond reparatie Westerscheldetunnel

MIDDELBURG – De provincie Zeeland gaat ervoor zorgen dat overlast tijdens de vier maanden durende reparatie van de Westerscheldetunnel begin 2027 zo veel mogelijk wordt beperkt. “Het mag niet misgaan, want anders leg je Zeeland lam”, zei gedeputeerde Harry van der Maas tegen Statenleden.

“Heel lastig en spannend”, vindt hij de provinciale regierol. De komende tijd wordt gesproken met onder meer het bedrijfsleven en scholen. Het verkeersplan met de provincie als “kartrekker” moet in het eerste kwartaal van 2026 op hoofdlijnen klaar zijn.

Het herstel van de betonschade aan de tunnel tussen Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland wordt een jaar opgeschoven, werd vorige maand bekend. Dat biedt meer tijd voor voorbereiding en afstemming. De westbuis van de ruim 6,5 kilometer lange tunnel blijft open voor verkeer.

Op 17 maart 2027 worden verkiezingen voor Provinciale Staten gehouden. Dat de bereikbaarheid dan minder is, noemde Van der Maas “onhandig voor het functioneren van de democratie”.

Hitteprotocol geactiveerd: aanpassingen in veetransport tijdens tropisch weekend

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Vanwege de verwachte tropische temperaturen op zaterdag 21 en zondag 22 juni is het hitteprotocol voor veetransport van kracht. Volgens de KNMI-app wordt in De Bilt op beide dagen een temperatuur van 27 graden Celsius of hoger verwacht. Brancheorganisatie Vee & Logistiek Nederland meldt dat ook het Nationaal Plan voor veetransport tijdens extreme temperaturen actief is gesteld door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

De sector neemt extra maatregelen om het dierenwelzijn te waarborgen tijdens warme dagen. Transporteurs zijn opgeroepen om hun planning aan te passen en de koelere momenten van de dag te benutten, zoals vroeg in de ochtend of later op de avond. Vervoerders stemmen daarbij nauw af met veehouders en afnemers om wachttijden en vertragingen te voorkomen.

Daarnaast worden veewagens vooraf gecontroleerd op een goed werkend ventilatiesysteem. Tussen 12.00 en 19.00 uur geldt een verlaagde beladingsgraad van minimaal 10 procent voor alle vervoermiddelen op openbaar toegankelijke locaties. Op plekken in de wagen waar ventilatie onvoldoende is, moet de belading verder worden aangepast. Ook wordt geadviseerd veewagens bij stilstand te parkeren in de schaduw of op plekken met voldoende luchtcirculatie.

Voor het transport van vleesvarkens geldt een extra maatregel: tussen 12.00 en 19.00 uur mag dit alleen plaatsvinden met voertuigen die mechanisch worden geventileerd.

De NVWA heeft aangegeven op zaterdag 21 en zondag 22 juni verruimde openingstijden te hanteren voor exportcertificering: van 04.00 tot 22.00 uur. Dit is echter afhankelijk van de lokale NVWA-capaciteit en de daadwerkelijke temperatuurontwikkeling.

Bij lange transporten van meer dan acht uur geldt dat geen certificering wordt afgegeven als de buitentemperatuur op enig moment boven de 30 graden wordt verwacht. Bij 35 graden of hoger is veetransport binnen Nederland verboden.

Brancheorganisatie Vee & Logistiek adviseert vervoerders bij grensoverschrijdende ritten alert te zijn op verkeersdrukte, lokale weersomstandigheden en mogelijke beperkingen in andere landen.

Komt een veewagen onverhoopt stil te staan in een file, dan kan in noodgevallen via 112 assistentie worden gevraagd om met begeleiding de file te omzeilen.

×