AMERSFOORT – FrieslandCampina heeft in de eerste helft van 2025 een sterk financieel resultaat geboekt. De zuivelcoöperatie zag het bedrijfsresultaat stijgen met ruim 20 procent tot 363 miljoen euro. Ook het nettoresultaat steeg fors, van 183 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2024 naar 230 miljoen euro in 2025, ondanks een daling van de melkaanvoer.
De omzet groeide met 6,4 procent naar 6,8 miljard euro. Die stijging was vooral te danken aan hogere verkoopprijzen, die de gestegen kosten van melk en inflatie compenseerden. De volumes daalden licht, maar de winstgevendheid verbeterde dankzij een betere volumemix en voortgezette kostenbesparingen via programma’s als Expedition 2030 en Performance+. In de eerste helft van 2025 realiseerde FrieslandCampina hiermee al 132 miljoen euro aan besparingen.
Sterke prestaties in kindervoeding en ingrediënten
Vooral de businessgroepen Specialised Nutrition en Ingredients presteerden goed. Deze onderdelen profiteerden van een sterke vraag naar hoogwaardige voeding voor specifieke doelgroepen, zoals kinderen en sporters. Ook in Europa, Noord- en Zuid-Amerika werden goede resultaten geboekt. In Azië daalden omzet en resultaat door marktonzekerheden en toenemende concurrentie.
De operationele kasstroom kwam uit op 43 miljoen euro, een forse daling ten opzichte van 247 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Die daling hangt samen met een hoger werkkapitaal, mede doordat het saldo van uitstaande verplichtingen eind 2024 relatief hoog was.
Duurzaamheid en investeringen
FrieslandCampina investeerde in het eerste halfjaar in verduurzaming van het productienetwerk, onder meer via elektrificatie, circulair watergebruik en duurzamere verpakkingen. Ook werd een nieuw distributiecentrum in Maleisië geopend. Het aantal melkveehouders dat deelneemt aan pilots voor regeneratieve landbouw is verdubbeld naar zestig. Daarnaast zijn de aangescherpte klimaatdoelen inmiddels gevalideerd door het Science Based Targets initiative (SBTi).
In totaal ontvingen leden-melkveehouders 228 miljoen euro voor hun duurzaamheidsprestaties in 2024. Dit is 17 miljoen euro minder dan het jaar ervoor, onder meer door strengere eisen binnen het duurzaamheidsprogramma Foqus planet en moeilijke omstandigheden op het boerenerf, zoals ruwvoertekorten en de impact van blauwtong.
Hogere melkprijs ondanks lagere aanvoer
De ledenmelkaanvoer daalde met 1,6 procent naar 4,6 miljard kilogram, onder meer door bedrijfsbeëindigingen. Tegelijkertijd steeg de garantieprijs voor boerderijmelk met 19,6 procent tot 55,63 euro per 100 kilogram. De pro forma melkprijs bedroeg 59,66 euro per 100 kilogram, een stijging van 19,1 procent ten opzichte van een jaar eerder. Een contante nabetaling wordt pas vastgesteld na het volledige jaarresultaat in februari 2026.
Vooruitzichten: tweede helft van het jaar uitdagender
FrieslandCampina verwacht dat het resultaat in de tweede helft van 2025 onder druk zal staan door een combinatie van laag consumentenvertrouwen, ongunstige valutaontwikkelingen en een verslechterend zuivelklimaat. Toch blijft het bedrijf vertrouwen houden in zijn strategie, dankzij het evenwichtige productportfolio en de besparingsprogramma’s, die naar verwachting 400 tot 500 miljoen euro per jaar zullen opleveren ten opzichte van het basisjaar 2023.
CEO Jan Derck van Karnebeek spreekt van “uitstekend teamwork” en benadrukt dat FrieslandCampina blijft bouwen aan een duurzame toekomst: “Samen maken we het verschil.”