Clicky

vrijdag 5 september 2025 - 18:11 uur
Home Blog Pagina 4

Brandstichting oorzaak van woningbrand Roermond waarbij twee doden vielen

ROERMOND – De brand die dinsdagochtend woedde in een woning aan de Plutolaan in Roermond is het gevolg van brandstichting. Dat meldt de politie na eerste onderzoek. Bij de brand kwamen twee bewoners om het leven.

De melding van de brand kwam dinsdagochtend rond 07.45 uur binnen. Hulpdiensten rukten massaal uit, maar konden de slachtoffers niet meer redden.

Het politieonderzoek is direct na de brand gestart en is nog in volle gang. Onder meer de aanwezigheid van jerrycans in de woning wordt onderzocht.

De politie roept omstanders die kort na het uitbreken van de brand video-opnames hebben gemaakt, op dit beeldmateriaal te delen met het onderzoeksteam. Deze informatie kan belangrijk zijn voor het verdere onderzoek.

Minister moet gevraagde agrarische gegevens Gelderse veehouders openbaar maken, anders dwangsom

DEN HAAG – De minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur moet agrarische gegevens openbaar maken waar Omroep Gelderland via een Woo-verzoek om heeft gevraagd. Als de minister dit niet doet, staat er een dwangsom op van 50.000 euro per dag.

Het gaat om een overzicht van alle agrarische ondernemingen in Gelderland waar vee wordt gehouden in 2023. Dat volgt uit een uitspraak in een kort geding bij de rechtbank Den Haag. Ook NRC Handelsblad en Follow the Money hadden om bepaalde agrarische gegevens gevraagd, maar de vorderingen daarover worden afgewezen.

Journalisten van NRC Handelsblad, Follow the Money en Omroep Gelderland hebben in december 2022 en januari 2023 afzonderlijk van elkaar gegevens opgevraagd over agrarische ondernemingen op basis van de Wet open overheid (Woo).

De minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur heeft op 4 mei 2023 besloten om over te gaan tot openbaarmaking van de gevraagde bedrijfsinformatie. Bij besluiten op bezwaar in het eerste kwartaal van 2024 is de minister bij haar eerdere openbaarmakingsbesluiten gebleven. Deze laatste besluiten heeft de minister begin 2025 ingetrokken.

Op 10 juli 2025 oordeelde de rechtbank Overijssel dat de minister die beslissing niet had mogen nemen. Die beslissing is daarom door de rechtbank vernietigd. De minister is van die uitspraak in hoger beroep gegaan bij de Raad van State. De voorzieningenrechter van de Raad van State heeft op 14 augustus 2025 bepaald dat de uitspraken van de rechtbank Overijssel worden geschorst tot er in het hoger beroep over is geoordeeld. De zitting in dat hoger beroep heeft plaatsgevonden op 28 augustus 2025. De Raad van State heeft nog geen uitspraak gedaan.

Op 31 januari 2024 heeft Omroep Gelderland een nieuw Woo-verzoek ingediend voor openbaarmaking gegevens over agrarische ondernemingen in 2020 tot en met 2023. De minister heeft belanghebbenden via een algemene aankondiging in de Staatscourant geïnformeerd over het Woo-verzoek en gewezen op de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. Vervolgens heeft de minister op 2 juli 2024 besloten om de gevraagde gegevens over 2023 openbaar te maken. Tegen dit besluit zijn geen bezwaarschriften ingediend. Daardoor is dit besluit onherroepelijk geworden op 13 augustus 2024 en heeft het formele rechtskracht gekregen. Op 8 augustus 2025 heeft de minister dit besluit echter ingetrokken omdat zij van mening is dat de gevolgde zienswijzeprocedure ontoereikend zou zijn. De voorzieningenrechter bij de rechtbank Gelderland heeft op 20 augustus 2025 geoordeeld dat deze intrekking onrechtmatig was en heeft dit intrekkingsbesluit geschorst tot de uitspraak op het beroep tegen het intrekkingsbesluit in de bodemprocedure.

De journalisten vorderen in dit kort geding bij de civiele kort gedingrechter dat de minister uitvoering geeft aan de besluiten om de in 2022 en 2023 gevraagde agrarische gegevens openbaar te maken. Ten tweede vorderen de journalisten dat de minister uitvoering geeft aan het openbaar maken van de door Omroep Gelderland gevraagde gegevens van 31 januari 2024. Ze willen dat de rechter hieraan dwangsommen verbindt omdat de minister volgens hen willens en wetens de belangen van de journalisten negeert. Ook vorderen de journalisten dat het de minister wordt verboden om de zienswijzeprocedure anders in te richten.

Een groot deel van de vorderingen van de journalisten wordt afgewezen omdat de bestuursrechter daarover gaat. Voor zover de journalisten de feitelijke nakoming van openbaarmakingsbesluiten vorderen op straffe van een dwangsom, ligt dat anders. Daarvoor bestaat naar het oordeel van de voorzieningenrechter geen met voldoende waarborgen omklede rechtsgang in het bestuursrecht.

De voorzieningenrechter komt vervolgens tot het oordeel dat de eerste drie openbaarmakingsbesluiten momenteel zijn geschorst door de voorzieningenrechter bij de Raad van State, en er daarom geen verplichting tot openbaarmaking van de daarin genoemde gegevens kan worden aangenomen. De daarop gerichte vordering wordt daarom afgewezen.

De journalisten hebben ook gevorderd de minister te gebieden om binnen twee dagen na de uitspraak van de Raad van State waarin het vonnis van de rechtbank Overijssel wordt bevestigd, de gevraagde gegevens te verstrekken. Deze vordering wordt afgewezen omdat de inhoud van die uitspraak van de Raad van State niet vaststaat, waardoor een concreet en actueel belang bij die vordering ontbreekt.

Wel moet de minister de gegevens over 2023 waar Omroep Gelderland op 31 januari 2024 om heeft gevraagd verstrekken, oordeelt de rechter. De beslissing van de minister van 2 juli 2024 om deze informatie openbaar te maken was al een jaar onherroepelijk en het besluit van de minister van 8 augustus 2025 om die openbaarmakingsbeslissing in te trekken, is door de voorzieningenrechter in Gelderland op 20 augustus 2025 geschorst. Dit betekent dat dat het openbaarmakingsbesluit geldt, rechtskracht heeft en dat de minister volgens de wet deze informatie moet verstrekken. De minister ontkent dat niet maar wil de uitspraak in de andere drie zaken van de Raad van State afwachten en ook een aantal weken om de betrokken agrariërs te informeren.

Daarin gaat de rechter niet mee. Daarbij weegt mee dat openbaarmaking van de gevraagde emissiegegevens op grond van de Woo verplicht is en op geen enkele grond kan worden geweigerd, dat ervan uit moet worden gegaan dat de minister de agrariërs al ruim een jaar geleden van de voorgenomen openbaarmaking op de hoogte heeft gesteld en dat dit besluit al een jaar formele rechtskracht had en de minister er al die tijd geen uitvoering aan heeft gegeven. Tegen die achtergrond weegt het belang van de journalisten bij verstrekking van de emissiegegevens zwaarder. Dit belang bestaat erin dat mede met het oog op de komende verkiezingen in oktober het publiek moet kunnen worden geïnformeerd over de effectiviteit van het stikstofbeleid.

De rechter oordeelt dat de minister de gevraagde informatie binnen 14 dagen na betekening van deze uitspraak aan Omroep Gelderland moet verstrekken op straffe van een dwangsom van 50.000 euro per dag, met een maximum van 1 miljoen euro. De rechter legt de dwangsom op omdat de minister al een jaar nalaat de gegevens te verstrekken, terwijl zij daartoe op grond van de wet wel gehouden is en omdat uit de namens de minister gedane uitlatingen ter zitting niet kan worden afgeleid dat zij vrijwillig binnen de gestelde termijn aan het vonnis zal voldoen.

Koninklijke Saan breidt vloot uit met volledig elektrische Mercedes eActros 600

DIEMEN – Koninklijke Saan heeft haar wagenpark uitgebreid met de nieuwe Mercedes eActros 600. De volledig elektrische vrachtwagen moet bijdragen aan de verdere verduurzaming van de bedrijfsactiviteiten.

De eActros 600 is uitgerust met nikkel- en kobaltvrije LFP-accu’s, die bekendstaan om hun milieuvriendelijkheid, lange levensduur en betrouwbaarheid. Het model heeft een actieradius van circa 500 kilometer bij volle belading en is daarmee geschikt voor uiteenlopende transporttaken, zoals industriële verhuizingen en bouwlogistiek.

Ook veiligheid speelt een belangrijke rol. De truck beschikt over de nieuwste rij- en veiligheidsassistentiesystemen die de chauffeur ondersteunen en het risico op ongevallen helpen verkleinen.

Opvallend is de speciale bestickering van de elektrische truck. Hoewel de vloot van Saan doorgaans in het kenmerkende groen is uitgevoerd, heeft de eActros 600 een afwijkend ontwerp gekregen dat de duurzame uitstraling moet benadrukken.

Met de komst van de elektrische vrachtwagen zet Saan een nieuwe stap in haar groene ambities. Het bedrijf wil actief bijdragen aan een schonere leefomgeving en blijft investeren in duurzame innovaties binnen transport en logistiek.

FNV en CNV zinnen nog steeds op stakingen bij KLM na cao-akkoord

UTRECHT – Vakbonden FNV en CNV bereiden nog altijd stakingen voor bij grondpersoneel van KLM, ondanks het cao-akkoord dat de luchtvaartmaatschappij sloot met drie andere bonden. Ze vinden de nieuwe afspraken onvoldoende en zijn boos dat KLM buiten hen om een overeenkomst heeft gesloten.

FNV en CNV weigerden vorige maand aan de onderhandelingstafel te komen, omdat KLM niet aan hun minimale eisen had voldaan.

FNV-bestuurder John van Dorland spreekt van een “regelrechte oorlogsverklaring” van KLM en de vakbonden achter het principeakkoord, VKP, De Unie en NVLT. “KLM kiest bewust voor de weg van verdeeldheid en probeert ons als grootste bond buitenspel te zetten.”

CNV-bestuurder Souleiman Amallah noemt de overeenkomst een “inleverakkoord” en kraakt de loonsverhoging van 2,25 procent tot en met eind 2026. In tegenstelling tot KLM meent de bond dat personeel hiermee koopkracht verliest. “We bereiden nu samen met FNV acties voor in de vorm van werkonderbrekingen op korte termijn.”

Financieel lastig

CNV waarschuwt dat de rechtbank de nieuwe werkonderbrekingen waarschijnlijk niet zal blokkeren. Met KLM en Schiphol is uitgebreid veiligheidsoverleg geweest.

VKP en NVLT, de bond voor luchtvaarttechnici, wijzen er in hun toelichting op het cao-akkoord op dat KLM het financieel lastig heeft. Gestegen kosten zetten de winst onder druk en dwingen KLM tot bezuinigingen. Gelet op die financiële situatie noemen ze het onderhandelingsresultaat een “uitgebalanceerd resultaat” of het “maximaal haalbare”.

Maar bij CNV en FNV leeft ook onvrede over de in hun ogen ongelijke behandeling van personeel. Zo vallen ze over eerdere bonussen in de directie en compensatie die piloten wel krijgen en het grondpersoneel niet.

Duitse politie neemt rijbewijs van vrachtwagenchauffeur in beslag na dodelijk ongeval

Foto: Polizei Hameln

HESSISCH OLDENDORF – Op de Landesstraße 424 bij Hessisch Oldendorf heeft woensdagmorgen een ernstig verkeersongeval plaatsgevonden waarbij een 78-jarige automobilist om het leven is gekomen.

Het ongeluk gebeurde rond 10.05 uur. Een 20-jarige vrachtwagenchauffeur uit de Duitse regio Herford reed met zijn trekker met oplegger richting Fuhlen toen hij in een bocht om nog onbekende reden op de verkeerde weghelft terechtkwam. Daar botste hij frontaal op een Volkswagen van een 78-jarige man uit Aerzen. Het slachtoffer overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

De politie nam bij de vrachtwagenchauffeur een bloedproef af om zijn rijgeschiktheid te controleren. Ook is zijn rijbewijs in beslag genomen.

Bij het ongeval waren meerdere hulpdiensten aanwezig, waaronder brandweer, ambulance, een notfallseelsorger en een verkeersongevallenanalist van de DEKRA. Voor de reconstructie gebruikte de politie een geavanceerd Photoscan-systeem waarmee het ongeval in 3D kon worden vastgelegd.

De L424 bleef vanwege het onderzoek tot 17.20 uur afgesloten.

De politie van Hessisch Oldendorf roept getuigen op zich te melden.

Schouten vindt geen antwoorden over terreurplannen Songfestival

ROTTERDAM – Het is niet duidelijk waarom toenmalig burgemeester Ahmed Aboutaleb niet geïnformeerd is over de plannen van een terreuraanslag tijdens het Eurovisie Songfestival in Rotterdam in 2020. Huidig burgemeester Carola Schouten heeft dit proberen uit te zoeken in zowel Luxemburg, waar de hoofdverdachte werd aangehouden, als bij politie en Openbaar Ministerie van regio Midden-Nederland waar zich een mogelijke handlanger bevond. Maar door ontbrekende documentatie heeft Schouten niet meer antwoorden gevonden over de gang van zaken.

Dat deelt de burgemeester donderdag met haar gemeenteraad. “We weten niet welke afweging er precies gemaakt is”, zegt Schouten. Dat een burgemeester als verantwoordelijke voor de veiligheid de informatie had willen weten, staat voor haar buiten kijf. Maar daarvoor was Rotterdam afhankelijk van de andere partijen. Daar zijn “menselijke keuzes gemaakt”, zo is de enige conclusie die Schouten op basis van de haar beschikbare informatie trekt.

De Zweedse verdachte werd in februari 2020 gearresteerd in het Luxemburgse Strassen omdat hij met gifgas en explosieven het songfestival zou willen aanvallen. Hij zou contact hebben met een minderjarige Nederlandse handlanger. OM en politie Midden-Nederland hebben daarop de verdachte in juli aangehouden, bijna vier maanden nadat het evenement wegens de coronapandemie al was afgezegd.

‘Speculeren’

Toen het festival in 2021 wel doorging, zat de minderjarige Nederlander niet meer vast. Als Aboutaleb was ingelicht, had hij een gebiedsverbod kunnen opleggen, stelde raadslid Simon Ceulemans (Leefbaar Rotterdam). Dat erkent Schouten, die ook benadrukt dat de veiligheidsdiensten toen inschatten dat er geen dreigingsrisico meer was. Voor de rest “is het voor mij speculeren”, zei Schouten. Ze heeft “de boel ondersteboven gekeerd”, maar “niet meer informatie terug kunnen halen”.

De 23-jarige Zweed hoorde in juli 12 jaar cel tegen zich eisen in Luxemburg.

Van Kuijk Groep uit Helvoirt breidt vloot wederom uit met vier nieuwe Scania R530 V8 trekkers

HELVOIRT – Van Kuijk Groep uit Helvoirt heeft recent haar wagenpark uitgebreid met vier nieuwe Scania R530 V8 4×2 trekkers. De voertuigen zijn afgeleverd in de kenmerkende huisstijl van Vakutrans, één van de werkmaatschappijen binnen de groep. De nieuwe trucks worden ingezet voor het intensieve transport van agrarische reststromen, meststoffen en diervoedercomponenten. Met deze investering onderstreept het familiebedrijf haar toewijding aan kwaliteit, chauffeurscomfort en langdurige partnerschappen.

Van generatie op generatie: transport in het DNA

De Van Kuijk Groep is al sinds 1968 actief in het agrarisch transport en werd opgericht door Tini en Greet van Kuijk. Inmiddels staat de tweede generatie – broers Coen en Bart – aan het roer. In ruim 55 jaar groeide het familiebedrijf uit tot een stabiele logistieke speler met meer dan 100 vrachtwagens en ruim 140 medewerkers. “We zijn gegroeid, maar onze manier van werken is persoonlijk gebleven,” zegt Coen van Kuijk. “Ik ken al onze chauffeurs nog steeds bij naam. Dat zegt misschien wel het meeste over wie we als bedrijf willen zijn.”

Het bedrijf is gespecialiseerd in het vervoer van agrarische grondstoffen en restproducten uit de voedingsmiddelenindustrie. Deze vinden hun weg naar vergistingsinstallaties, veevoederproducenten of worden als meststof hergebruikt in binnen- en buitenland. “Het is een complexe logistieke puzzel van vraag en aanbod. Daarin willen wij ontzorgen én vooruitdenken in de hele keten,” aldus Van Kuijk.

“Dan moet je denken aan aardappelentransport, bietentransport en GMP diervoerders, dus reststromen uit de food industrie die de feed ingaan. Dan hebben we het bijvoorbeeld over tarwegistconcentraat, aardappelstoomschillen, weipermeaten, etc. Allerlei stromen die uit de food industrie komen, die in overschot zijn of daar niet gebruikt kunnen worden, maar die wel heel goed zijn voor de feed.”

Een bewuste keuze voor V8-prestaties

De keuze voor de Scania R530 V8 was er niet zomaar één. Van Kuijk: “We hebben eerder hybride voertuigen getest, maar die bleken in onze praktijk niet goed tot hun recht te komen. Samen met onze Scania dealer hebben we gekeken naar wat wél werkt voor zwaar en langdurig agrarisch vervoer.”

De V8-motoren bieden niet alleen de nodige kracht, maar ook efficiency. “Doordat we met deze trucks bij lage toerentallen kunnen rijden, besparen we brandstof en reduceren we slijtage. Tegelijkertijd biedt het extra vermogen de ruimte om altijd marge te houden – zeker als we zwaar beladen de weg op gaan,” vertelt Coen. Dat de trucks bovendien een hoge restwaarde vertegenwoordigen, maakt het plaatje compleet. Maar ook het chauffeursplezier speelde mee: “We hebben vier chauffeurs héél blij gemaakt.”

Afwerking op maat door Scania

De vier trucks zijn deels opgebouwd door Scania’s Central Delivery Workshop. Het spuitwerk in de herkenbare stijl van Vakutrans is verzorgd door Scania’s eigen MCC, waardoor de voertuigen vanaf aflevering direct inzetbaar waren. “Het is prettig om met een partner te werken die alles onder één dak kan verzorgen. Dat versnelt het proces en geeft ons zekerheid over de kwaliteit,” aldus Van Kuijk.

De trekkers zijn verder afgestemd op zware inzet, met onder meer een zware vooras, schuifschotel, hydrauliek en luchtvering – onmisbaar voor de uiteenlopende ladingen binnen het agrarisch transport.

Samenwerking op basis van vertrouwen

Voor Van Kuijk Groep draait de samenwerking met Scania niet alleen om het product, maar ook om de mensen erachter. “De klik met de verkopers was er direct. Dat is belangrijk voor ons. Als er iets is, willen we snel kunnen schakelen. Dat lukt met Scania. De servicegraad ligt hoog, en dat waarderen we.”

De vier nieuwe trekkers zijn inmiddels de tweede serie V8’s die het bedrijf afneemt. In totaal rijden er nu acht Scania V8’s in de vloot. Daarnaast wordt er gekeken naar de inzet van elektrische trucks op termijn. “Dat is een volgende stap die we verkennen met Scania. Wij willen blijven innoveren, maar wél op een manier die past bij onze praktijk.”

Schiphol: uitspraak RvS heeft geen directe impact op vluchten

SCHIPHOL – De uitspraak van de Raad van State (RvS) heeft op korte termijn geen directe impact op het aantal vluchten van en naar Schiphol. Wel roept Schiphol de overheid op om duidelijkheid te geven over de natuurvergunning van de luchthaven.

De Afdeling bestuursrechtspraak van de RvS heeft donderdag besloten dat Schiphol zijn natuurvergunning niet terugkrijgt, nadat deze in juni door de rechter was vernietigd.

Zonder vergunning vreest de luchthaven juridische procedures. Om die te voorkomen, vroeg Schiphol de RvS de natuurvergunning te herstellen zolang er geen uitspraak is gedaan in het hoger beroep.

“Schiphol hecht grote waarde aan het uitvoeren van haar activiteiten op basis van een geldige vergunning”, stelt de luchthaven. “Zolang er geen structurele oplossing vanuit de overheid komt, blijft de juridische onzekerheid bestaan.”

Vrachtwagen in de vangrail langs A1, nadat chauffeur onwel werd [+foto’s]

Foto: Rens Hulman

HOLTEN – Op de A1 tussen Deventer en Holten is een enorme file ontstaan na een ongeval met een vrachtwagen. Even na 10 uur ging het mis, vlak voor afrit Holten, in de rijrichting Apeldoorn.

De vrachtwagenchauffeur werd onwel, stuurde langzaam naar links en kwam in de vangrail van de middenberm terecht. Daarna rolde de vrachtwagen nog tientallen meters door en kwam uiteindelijk tegen de vangrail tot stilstand.

Twee andere vrachtwagenchauffeurs die het ongeval zagen gebeuren parkeerden hun vrachtwagen achter het ongeval, zodat het afgeschermd was van het overige verkeer, en verleenden eerste hulp.

Foto: Rens Hulman

De brandweer werd opgeroepen voor ondersteuning van het bevrijden van het slachtoffer. Na een eerste behandeling in de cabine kon de man onder begeleiding van de hulpdiensten uit zijn vrachtwagen stappen, en is hij in de ambulance gelegd. Vervolgens is hij met spoed naar het ziekenhuis gebracht.

Als gevolg van het ongeval werden twee van de drie rijstroken afgesloten. Dit zorgt voor een file van ruim 5 kilometer met meer dan een half uur vertraging. Verkeer richting Twente wordt aangeraden om te rijden via de A50 en N18.

Foto: Rens Hulman

In de rijrichting Apeldoorn is de linkerrijstrook afgesloten vanwege de schade aan de vangrail. Dit leidt nog niet tot grote hinder. De vangrail moet worden hersteld, wat de komende uren nog voor vertraging zal zorgen.

Dode door verkeersongeluk in Rijsbergen

Politie

RIJSBERGEN – Een persoon is overleden door een verkeersongeluk in Rijsbergen (Noord-Brabant) woensdagavond, meldt de politie donderdag.

Rond 18.30 uur vond een frontale botsing plaats tussen de auto van het dodelijke slachtoffer en een ander voertuig op de Bredaseweg. De andere bestuurder moest naar het ziekenhuis.

De politie meldt dat de auto van het dodelijke slachtoffer door een onbekende oorzaak op de andere weghelft terechtkwam. Er wordt onderzocht hoe het ongeluk kon gebeuren.

Dodental kabeltramongeluk Lissabon verder opgelopen

LISSABON – Het dodental van het ongeluk met de kabeltram in Lissabon is gestegen naar zeventien. Twee gewonden zijn in de nacht van woensdag op donderdag overleden in het ziekenhuis, meldt de burgerbescherming volgens nieuwssite Journal de Notícias. Er zijn 21 gewonden, afkomstig uit zeker tien landen. Vooralsnog zijn geen Nederlandse slachtoffers bekend.

Details over de slachtoffers komen langzaam naar buiten. Over de doden is nog weinig bekendgemaakt. Duidelijk is wel dat er meerdere buitenlanders om het leven zijn gekomen in de onder toeristen populaire tram. Volgens berichten kwam zeker één Duitse man om het leven. Ook de Portugese bestuurder van de tram overleefde het ongeluk niet.

Volgens de burgerbescherming komen de gewonden uit zeker tien landen. Het gaat volgens directeur Margarida Castro Martins in ieder geval om vier Portugezen, twee Duitsers en twee Spanjaarden. Verder is één slachtoffer geteld uit respectievelijk Zuid-Korea, Kaapverdië, Canada, Italië, Frankrijk, Zwitserland en Marokko. Van vier gewonden is de identiteit nog niet vastgesteld, zegt zij volgens Diário de Notícias.

De Portugese regering heeft een dag van nationale rouw uitgeroepen. Het onderzoek naar de oorzaak van het ongeluk loopt. Gisteravond zijn ook de drie andere kabeltramlijnen in de stad uit de dienstregeling gehaald, meldt vervoerder Carris. De lijnen worden geïnspecteerd op veiligheidsproblemen. De sluiting gebeurde op last van de burgemeester van Lissabon en betreft de Bica-, Lavra- en Graca-tramlijnen, aldus een woordvoerder. Lissabon zelf heeft drie dagen van rouw afgekondigd.

De identificatie van de slachtoffers die in de nacht werden geborgen is ook nog bezig, melden media. Dat werk wordt bemoeilijkt doordat de slachtoffers uit verschillende landen komen. De directeur van de burgerbescherming zegt dat alle doden volwassenen zijn. Het gaat om zeker zeven mannen en acht vrouwen. Details, waaronder hun nationaliteit, zullen volgens haar uiteindelijk gedeeld worden door justitie.

Rutte: Poetin bepaalt niet of westerse troepen naar Oekraïne gaan

PRAAG – Rusland gaat er niet over of Oekraïnes bondgenoten troepen in het land stationeren, benadrukt NAVO-topman Mark Rutte. “We moeten stoppen Poetin te machtig te maken”, aldus de secretaris-generaal van het bondgenootschap. “Hij is de gouverneur van Texas, niet meer”, zei hij met een verwijzing naar de Russische economie, die veel kleiner is dan die van de Verenigde Staten en Europa.

Oekraïnes bondgenoten werken aan veiligheidsgaranties om dat land na een eventueel bestand met Rusland te beschermen, onder meer met een internationale troepenmacht. Maar Rusland is daar fel tegen.

“Als Oekraïne dat wil, is dat aan hen”, onderstreepte Rutte nog maar eens op een defensieconferentie in Praag. “Waarom zijn we geïnteresseerd in wat Rusland ervan vindt? Ik ben echt verbijsterd. Oekraïne is een soeverein land.”

Rutte neemt donderdag in Parijs deel aan een top van de zogeheten coalitie van bereidwillige landen over de veiligheidsgaranties.

KLM akkoord met drie bonden over grond-cao, niet met CNV en FNV

AMSTELVEEN – Luchtvaartmaatschappij KLM heeft een principeakkoord bereikt met de vakbonden NVLT, VKP en De Unie over een nieuwe cao voor het grondpersoneel. FNV en CNV hebben zich vooralsnog niet aangesloten bij de overeenkomst. Zij kondigden eerder stakingen aan op Schiphol uit onvrede over het loonbeleid van KLM, maar die acties werden door de rechter verboden.

KLM en de drie bonden hebben afgesproken dat de lonen tussen oktober 2025 en eind 2026 2,25 procent stijgen. Ook wordt de regeling over winstdeling gelijkgetrokken met die voor ander personeel. Ook wordt een regeling waarmee oudere werknemers minder kunnen werken permanent.

Volgens KLM vertegenwoordigen NVLT, VKP en De Unie meer dan de helft van de bij een bond aangesloten grondmedewerkers. “KLM heeft FNV en CNV uitgenodigd om zich bij het akkoord aan te sluiten”, meldt de luchtvaartmaatschappij.

FNV sluit zich niet aan bij het akkoord en wil nog steeds stakingen organiseren van het grondpersoneel, zegt FNV-bestuurder John van Dorland. “We blijven in de actiestand staan.” In juli had de vakbond acties bij het grondpersoneel opgeschort tot na de zomervakantie.

FNV zei eind augustus dat het laatste cao-voorstel van KLM van begin juli “slechts op een paar punten” tegemoetkomt aan de eisen van de bond, zoals het behoud van koopkracht voor het grondpersoneel. “Wij gaan pas aan tafel als KLM tegemoetkomt aan onze minimumeisen”, stelde de bond toen.

Voor CNV komt het akkoord “als een totale verrassing”, laat een woordvoerder weten.

Onder het grondpersoneel vallen bijvoorbeeld werknemers die bagage in- en uitladen, passagiers te woord staan of vliegtuigen verslepen. Bij KLM gaat het om ongeveer 14.000 werknemers.

Schiphol krijgt natuurvergunning niet terug in afwachting beroep

DEN HAAG – Schiphol krijgt zijn natuurvergunning niet terug, ook al loopt er nog een hoger beroep tegen de vernietiging daarvan. Dat heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (RvS) donderdag besloten.

De rechter vernietigde de vergunning in juni. Na de vernietiging hoefde Schiphol het vliegverkeer niet direct te staken, maar de luchthaven vreesde juridische procedures. Om die te voorkomen, vroeg Schiphol de RvS de natuurvergunning te herstellen zolang er geen uitspraak is gedaan in het hoger beroep.

De rechter begrijpt dat Schiphol gebaat is bij rechtszekerheid. Maar op dit moment wordt er nog niet gehandhaafd op de vergunning, merkt de voorzieningenrechter van de RvS op in de uitspraak. Als daartoe wel wordt besloten, dan kan Schiphol in een procedure tegen dat besluit aanvoeren welke belangen worden geschaad.

De rechtbank in Den Haag vond de natuurvergunning van Schiphol, die in 2023 door de overheid was verstrekt, niet voldoende onderbouwd. Volgens de rechter had de toenmalige minister bijvoorbeeld goed moeten uitleggen dat de vergunning van het vliegveld geen schade aan de natuur veroorzaakt. Schiphol had ook een aantal boerenbedrijven opgekocht voor de benodigde stikstofruimte. De minister had moeten motiveren dat deze ruimte niet eerst nodig is voor het herstellen van natuur.

Schiphol en het kabinet besloten in beroep te gaan. Ook kijkt de overheid opnieuw naar de vergunningaanvraag. Het duurt waarschijnlijk nog een tijd voor er een uitspraak is in het hoger beroep. Schiphol verwachtte deze eerder pas eind volgend jaar.

Consumentenbond klaagt over hulp easyJet en Transavia aan klanten

DEN HAAG – De Consumentenbond klaagt bij toezichthouder ILT-Luchtvaartautoriteit over luchtvaartmaatschappijen Transavia en easyJet. Die houden zich volgens de belangenorganisatie niet aan de Europese regels voor hulp aan passagiers bij annuleringen en vertragingen.

De Consumentenbond stelt op basis van een eigen “inventarisatie” dat easyJet reizigers te lang laat wachten na geschrapte of vertraagde vluchten, doordat het bedrijf alleen eigen vluchten als alternatief zou aanbieden. “Passagiers moeten daardoor soms langer dan 24 uur wachten. Dat is onredelijk als er ook eerdere vluchten van andere maatschappijen gaan”, stelt de bond.

Volgens de belangenbehartiger van consumenten houdt Transavia zich niet aan de regels, door gestrande reizigers zelf een andere vlucht of hotel te laten boeken. Dat moeten maatschappijen eigenlijk zelf regelen. Ook stelt Transavia volgens de Consumentenbond onterecht eisen aan het soort hotel of maatschappij waarbij ze mogen boeken.

Europese regels

Een woordvoerder van Transavia zegt dat de budgetmaatschappij zich wel degelijk aan de Europese regels houdt. “Wij handelen conform de Europese Passagiersverordening (EU261) en bieden passagiers bij vertragingen en annuleringen de nodige verzorging en accommodatie “, reageert het bedrijf. “Indien een passagier zelf deze kosten heeft gemaakt en daar volgens de verordening recht op heeft, dan vergoedt Transavia deze kosten.”

Ook easyJet kan zich “absoluut” niet vinden in de beweringen van de Consumentenbond. “Klanten kunnen via onze selfservice-tool, onze klantenservice of door zelf een alternatieve vlucht te boeken – en vervolgens de kosten bij ons te declareren – bij andere luchtvaartmaatschappijen een vlucht regelen”, legt een woordvoerster uit. “Deze informatie staat duidelijk vermeld op onze hulppagina over vertragingen en annuleringen, waarvan klanten een link ontvangen zodra hun vlucht is verstoord.”

×