Clicky

donderdag 17 juli 2025 - 11:55 uur
Home Blog Pagina 4

Topman JPMorgan waarschuwt voor grote economische risico’s

NEW YORK – De Amerikaanse importheffingen, handelsonzekerheid, verslechterende geopolitieke omstandigheden en hoge begrotingstekorten blijven aanzienlijke risico’s vormen voor de economie. Dat zei topman Jamie Dimon van JPMorgan Chase, de grootste bank van de Verenigde Staten, in een toelichting op de kwartaalresultaten.

De Amerikaanse economie bleef volgens hem echter “veerkrachtig” in het afgelopen kwartaal. “De afronding van de belastinghervormingen en mogelijke deregulering zijn positief voor de economische vooruitzichten”, stelde Dimon.

JPMorgan Chase behaalde een nettowinst in het tweede kwartaal van 15 miljard dollar (12,8 miljard euro), 17 procent lager vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dit is wel boven de verwachtingen van analisten. De omzet daalde met 11 procent tot bijna 45 miljard dollar. Het bankconcern verhoogde zijn verwachting voor de rente-inkomsten in heel 2025.

Bij de zakenbankdivisie wist JPMorgan Chase te profiteren van de onrust onder beleggers over de Amerikaanse importheffingen. De toenemende behoefte aan het afdekken van beleggingsrisico’s leverde de bank aanzienlijke inkomsten op. De onrust stuwde de handelsinkomsten van JPMorgan met 15 procent omhoog naar 8,9 miljard dollar. Ook werd meer verdiend met het adviseren bij beursgangen en fusies en overnames.

Haagse tunnel gaat negen maanden dicht, veel hinder verwacht

DEN HAAG – De Hubertustunnel in Den Haag gaat op zondagavond 27 juli maximaal negen maanden dicht voor een grote renovatie.

De gemeente Den Haag verwacht dat de afsluiting van de tunnel, die onder meer Scheveningen verbindt met de N44, veel impact heeft op de regio. “Dat betekent veel verkeershinder. Weggebruikers die normaal door de tunnel rijden, krijgen te maken met omleidingen, extra drukte en langere reistijd.”

De Hubertustunnel is ruim zestien jaar oud. Volgens de gemeente zijn meer dan veertig installaties en systemen aan vervanging toe.

Ook moet het asfalt worden vervangen en worden de wanden van de 1,6 kilometer lange tunnel voorzien van een nieuwe brandwerende laag.

De tunnel gaat uiterlijk op 30 april volgend jaar weer open. “Weggebruikers kunnen helpen om de overlast zoveel mogelijk te beperken”, aldus de gemeente. Zij krijgen bijvoorbeeld het advies om waar mogelijk thuis te werken en de auto vaker te laten staan.

Taakstraffen voor belagen cameraploeg PowNed tijdens Sunneklaasfeest op Ameland

LEEUWARDEN – Politierechter van de rechtbank Noord-Nederland heeft een 24-jarige en een 33-jarige verdachte veroordeeld tot een taakstraf van respectievelijk 120 uren en 100 uren voor hun aandeel in het incident met journalisten van PowNed op 5 december 2023 rond het Sunneklaasfeest op Ameland.

De politierechter acht bewezen dat de beide mannen zich schuldig hebben gemaakt aan het plegen van dwang en bedreiging door de auto PowNed tot stoppen te dwingen, hierop te klimmen en deze gedurende langere tijd te achtervolgen.

De politierechter acht openlijke geweldpleging op de veerhaven niet bewezen en spreekt de verdachten daarvan vrij. Daarnaast acht de politierechter ten aanzien van de 33-jarige man bedreiging met openlijke geweldpleging op de veerhaven niet bewezen en spreekt hem daarvan vrij.

De verdachten hebben zich samen met hun mededaders schuldig gemaakt aan het plegen van dwang en het plegen van bedreiging met openlijk geweld tegen personen en goederen. Zij hebben bij aankomst van journalisten van PowNed op het eiland de auto met inzittenden tot stoppen gedwongen. Daarbij is de 24-jarige verdachte op de motorkap geklommen.

Toen de auto van PowNed wegreed in de richting van hun verblijfplaats hebben de verdachten met auto’s de achtervolging ingezet door middel van een klopjacht en geprobeerd om de bestuurder tot stoppen te dwingen. Deze situatie is voor de inzittenden van de auto erg bedreigend geweest en heeft er bovendien voor gezorgd dat de journalisten zijn belemmerd in de vrije uitoefening van de nieuwsgaring.

Hoewel het begrijpelijk en invoelbaar is dat de verdachten en hun mededaders de traditie van het Sunneklaasfeest in ere willen houden, is de bescherming van deze traditie geen reden om het recht in eigen hand te nemen. Door het plegen van strafbare feiten zijn de verdachten een grens over gegaan. De politierechter neemt dit de verdachten dan ook kwalijk.

De politierechter ziet, naast oplegging van een taakstraf, geen meerwaarde in het opleggen van een voorwaardelijke gevangenisstraf, zoals geëist door de officier van justitie. De verdachten hebben nauwelijks documentatie, het recidivegevaar is laag en er is veel tijd verstreken sinds de feiten. Ook is er inmiddels al weer een Sunneklaasfeest geweest, waar de pers beelden van heeft kunnen maken.

Daarnaast ziet de politierechter geen reden om aan de verdachten een rijontzegging op te leggen, zoals geëist door de officier van justitie. De politierechter houdt er sterk rekening mee dat de verdachten al anderhalf jaar hun werk als taxichauffeur niet meer hebben kunnen uitvoeren, omdat hun taxipas als gevolg van de verdenking is ingetrokken.

 

KLM ‘diep verslagen’ door dood collega bij crash London Southend

SCHIPHOL – KLM meldt diep verslagen te zijn door de vliegtuigcrash afgelopen zondag bij vliegveld London Southend. Hierbij kwamen vier personen om, onder hen was een “KLM-collega”.

KLM staat “vanzelfsprekend” klaar voor de nabestaanden. “Wij wensen familie en vrienden van de slachtoffers alle sterkte bij het verwerken van dit verschrikkelijke nieuws. We vragen iedereen om hun privacy te respecteren.”

In het toestel zaten vier mensen. Naast de Nederlandse piloot en copiloot kwamen ook de passagiers om. Volgens Sky News gaat het om een verpleegkundige uit Chili en een arts uit een ander land in Europa. Het vliegtuig had Lelystad Airport als eindbestemming, maar kort na het opstijgen stortte het toestel neer.

Minder bedrijven investeren dit jaar in verduurzaming

DEN HAAG – In 2025 investeert een kleiner deel van de Nederlandse bedrijven in verduurzaming dan vorig jaar. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) geeft 64,3 procent van de bedrijven aan te investeren in een klimaatneutrale bedrijfsvoering. In 2024 was dat nog 68,1 procent. Vooral financiële beperkingen en onzekerheid over economisch of politiek beleid worden genoemd als belangrijke oorzaken voor deze daling.

De cijfers zijn gebaseerd op de conjunctuurenquête van het CBS onder bedrijven met vijf of meer medewerkers in de industrie, detailhandel, autohandel en dienstverlening.

Terugval in bijna alle sectoren

Vrijwel alle sectoren laten een daling zien in het aandeel bedrijven dat investeert in verduurzaming. De sterkste dalingen zijn zichtbaar in:

  • Vervoer en opslag: van 81,7 procent naar 77,8 procent
  • Detailhandel (exclusief auto’s): van 76,1 procent naar 69,5 procent
  • Cultuur, sport en recreatie: van 77,7 procent naar 68,7 procent
  • Industrie: van 74,8 procent naar 70,0 procent

De sector verhuur en handel in onroerend goed vormt een uitzondering met een lichte stijging van 79,5 procent naar 79,9 procent. De sectoren informatie en communicatie (50,5 procent) en horeca (54,8 procent) blijven achter met relatief weinig bedrijven die verduurzamen.

Grootbedrijf investeert vaker dan MKB

Vooral kleine (5–50 werknemers) en middelgrote bedrijven (50–250 werknemers) geven dit jaar minder vaak aan te investeren in verduurzaming dan in 2024. Grote bedrijven (meer dan 250 werknemers) blijven relatief het vaakst investeren in klimaatmaatregelen.

Verwachtingen voor investeringen dalen fors

Bedrijven die wél investeren, verwachten in 2025 gemiddeld minder te investeren dan vorig jaar. Het saldo van bedrijven dat een toename verwacht minus het aantal dat een afname verwacht, is gedaald van 13,1 procent (2024) naar 6 procent (2025). Vooral in de detailhandel en de onroerendgoedsector zijn de investeringsverwachtingen flink gedaald.

In sommige sectoren is zelfs sprake van negatieve saldi, wat betekent dat meer bedrijven een afname verwachten dan een toename:

  • Autohandel en -reparatie: -2,4 procent
  • Horeca: -6,1 procent
  • Overige dienstverlening: -7,0 procent

De sector vervoer en opslag laat nog wel een relatief hoog positief saldo zien (18,7 procent), wat erop wijst dat binnen deze sector relatief veel bedrijven hun investeringen in verduurzaming verwachten op te voeren.

Belemmeringen: geld, onzekerheid en aanbod

Ruim twee derde van de bedrijven geeft aan belemmeringen te ervaren bij het verduurzamen van hun bedrijfsvoering. De belangrijkste redenen zijn:

  • Financiële beperkingen: meer dan 50 procent noemt dit als grootste obstakel.
  • Onzekerheid over economisch en overheidsbeleid: genoemd door 31 procent van de bedrijven.
  • Gebrek aan duurzame alternatieven: vooral een probleem bij grote bedrijven.
  • Beperkingen in het energienet: door 18 procent genoemd.
  • Tekort aan geschikt personeel: 13 procent noemt dit als belangrijkste belemmering.

Rechter: in beslag genomen vrachtwagen moet terug naar chauffeur

UTRECHT – De rechtbank Midden-Nederland heeft op 11 juli 2025 bepaald dat een in beslag genomen MAN-vrachtwagen moet worden teruggegeven aan de persoon bij wie het voertuig in beslag is genomen, ondanks onenigheid over wie de rechtmatige eigenaar is. De uitspraak werd gedaan in een zogenoemde klaagschriftprocedure.

De vrachtwagen werd op 3 april 2025 in beslag genomen op grond van artikel 94 van het Wetboek van Strafvordering. De klager, bij wie de vrachtwagen in beslag is genomen, diende vervolgens een klaagschrift in waarin hij stelde dat hij op het voertuig een retentierecht heeft vanwege openstaande loonvorderingen op zijn werkgever, transportbedrijf Global Transporte Hungary Kft.

Naast de klager maakten ook Global en MAN Financial Services – eigenaar van de vrachtwagen – aanspraak op het voertuig. Beiden dienden eveneens een klaagschrift in en stelden dat de klager geen enkel recht op het voertuig heeft. Volgens hen is er juridisch en feitelijk geen sprake van een geldig retentierecht.

Geen duidelijke eigenaar aan te wijzen

Volgens de rechtbank is in deze fase van de procedure niet met zekerheid vast te stellen wie de rechtmatige eigenaar is. Wel acht de rechter het niet onaannemelijk dat de klager inderdaad een retentierecht heeft op de vrachtwagen, hoewel dit door de andere partijen wordt betwist.

Omdat geen van de betrokken partijen – MAN, Global of de klager – overtuigend als enig rechthebbende kan worden aangemerkt, geldt volgens de rechtbank de hoofdregel van artikel 116 van het Wetboek van Strafvordering: het inbeslaggenomen goed moet worden teruggegeven aan degene bij wie het in beslag is genomen.

De rechtbank verklaarde het beklag van de klager daarom gegrond en gelastte de teruggave van de vrachtwagen.

Cassatie mogelijk

Het Openbaar Ministerie had zich eerder al op het standpunt gesteld dat het belang van strafvordering niet langer in de weg stond aan teruggave, maar pleitte voor teruggave aan de eigenaar vanwege een mogelijke diefstalsignalering in het buitenland. De rechter week hiervan af.

Tegen de beslissing staat voor het Openbaar Ministerie nog cassatie bij de Hoge Raad open. Dit moet binnen veertien dagen worden ingesteld bij de griffie van de rechtbank.

RTL definitief niet verder met politiek programma Het Conclaaf

HILVERSUM – Een Nederlandse versie van het Vlaamse programma Het Conclaaf, waarbij politieke leiders zouden worden opgesloten in een kasteel, gaat definitief niet door. Renze Klamer, die bij het programma betrokken was, zegt dat RTL het project heeft stilgelegd. “Echt een gemiste kans”, zo reageerde de presentator dinsdagochtend in het NPO Radio 1-programma Spraakmakers.

Vorige week meldde De Telegraaf al dat een Nederlandse versie op losse schroeven stond omdat Geert Wilders (PVV), Henri Bontenbal (CDA) en Frans Timmermans (GL/PvdA) volgens de krant niet zouden durven. Klamer, die de lijsttrekkers zou interviewen, bevestigt dat niet iedereen wilde komen. “We wilden het eind deze zomer maken met onze politiek leiders in aanloop naar de verkiezingen, maar er willen te veel niet.”

In het programma zouden de politici een aantal dagen met elkaar doorbrengen in een huis of kasteel en met elkaar debatteren. Zonder de hoofdrolspelers heeft dat geen zin, vindt Klamer. “Dan wil je het ook niet meer maken, want je wilt natuurlijk wel relevante politici. Van Wilders hadden we het wel een beetje ingecalculeerd, want die wil eigenlijk nooit dat soort dingen doen, alhoewel hij wel eens naar een debat komt. Maar van de rest vind ik het eigenlijk heel jammer.”

Reality

Volgens Klamer werd Het Conclaaf ten onrechte weggezet als een realityprogramma. “Maar als je de Vlaamse variant ziet, is het gewoon een heel inhoudelijk programma, met inhoudelijke interviews. Het is een kans om iets dieper in gesprek te gaan met elkaar.”

RTL wilde vorige week niet bevestigen dat ze werkten aan een Nederlandse versie. Een woordvoerder meldde toen dat ze niet ingaan “op eventuele productionele ontwikkelingen”.

FT: Trump polste of Zelensky Moskou zou kunnen aanvallen

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft in een besloten gesprek met zijn ambtgenoot Volodymyr Zelensky geïnformeerd of Oekraïne Moskou zou kunnen aanvallen, schrijft de Financial Times (FT). Volgens de krant heeft Trump gepeild of het mogelijk zou zijn om de aanvallen op Rusland op te voeren om de Russische regering aan de onderhandelingstafel te dwingen.

“Volodymyr, kun je Moskou treffen?”, vroeg Trump volgens de krant begin deze maand aan Zelensky. “Kun je Sint-Petersburg ook treffen?” Volgens twee anonieme bronnen van de FT zei de Oekraïense president daartoe in staat te zijn. “Absoluut. Dat kunnen we als je ons de wapens levert.”

Het gesprek vond volgens de zakenkrant plaats op 4 juli, een dag nadat Trump met de Russische president Vladimir Poetin belde. Dat gesprek was volgens Trump zelf “slecht” verlopen.

Het is nog onduidelijk of de Verenigde Staten bereid zijn om Oekraïne de wapens te leveren waarmee Moskou aangevallen zou kunnen worden.

Onderzoek: Laadpleinen voor elektrische vrachtwagens bewijzen potentieel, maar opschaling vraagt samenwerking

Foto: Adobe Stock | phonlamaiphoto

UTRECHT – Na ruim een jaar praktijkonderzoek publiceert Rijkswaterstaat in samenwerking met TNO het eerste tussenrapport van ‘Living Lab Heavy Duty Laadpleinen’. Voor het eerst is zo uitgebreid gekeken naar alle aspecten van publieke laadpleinen voor zwaar transport: van techniek tot businesscase. De resultaten bieden marktpartijen, transporteurs en beleidsmakers concrete inzichten in hoe publiek laden van vrachtwagens in de praktijk verloopt. Z

o blijkt energie cruciaal en bepaalt tot 50 procent van de businesscase, zowel door kosten voor een netaansluiting als de inkoop van energie. Tegelijk blijkt dat netcongestie de opschaling vertraagt, omdat exploitanten geen zekerheid krijgen over hun aansluiting. Laadpleinen bieden juist ook kansen om netcongestie te verminderen. Het rapport biedt praktische handvatten voor succesvolle uitrol van laadinfrastructuur.

Bevindingen

Het Living Lab heeft gedurende 14 maanden gedetailleerde data verzameld van zes operationele laadpleinen (WattHub, Shell, Milence, Truckparking Rotterdam, BAT en CircleK). Deze data zijn voor het eerst geanalyseerd en geïnterpreteerd.

Deze bevindingen benadrukken het belang van omgaan met energie, maar geven ook veel inzichten in laadduur. Zo gebruiken vrachtwagens nu nog maar een beperkt deel van hun batterijcapaciteit. Daarmee kunnen ze meestal binnen 30 tot 45 minuten voldoende laden om hun route volledig elektrisch te rijden. Het volledige onderzoek richt zich op vijf kernthema’s: ruimtelijke inrichting, techniek, logistiek, energie en businesscase.

“Meten is weten, maar analyseren is nog belangrijker.” Aldus projectleider Rob de Groot (Rijkswaterstaat). “Samen met TNO, ElaadNL en marktpartijen hebben we de praktijkdata omgezet in concrete handvatten. Deze bevorderen de opschaling van laadinfra voor zwaar transport.”

Stresstest

Eén van de hoogtepunten uit het onderzoek is een testweek met vrachtwagens van verschillende merken (DAF, Mercedes, Volvo en Renault). Deze stresstest laat zien dat laadpleinen intensief gebruik aankunnen: 70 laadsessies in 45 uur. Dat is goed voor 3.000 kilometer rijden. “We weten nu hoe we als gemeente slimme laadinfrastructuur kunnen koppelen aan beleid en praktijk. En hoe je daarop regie kunt nemen in de energietransitie.” Aldus Aard van Weezel (Brabants Afval Team, Tilburg).

Vervolgonderzoek

Het tussenrapport markeert de helft van kennisprogramma ‘Living Lab Heavy Duty Laadpleinen’. De monitoring wordt gedurende 2026 voortgezet, waarna het eindrapport begin 2027 verschijnt. Voor de deelnemende partijen benadrukt het project de waarde van samenwerking. “We waarderen het enorm dat we onderdeel zijn van Living Lab en kennis kunnen delen met andere marktpartijen”, aldus Gerben van den Berg (WattHub).

“Het geeft ons een benchmark voor hoe we ervoor staan in een markt die aan de vooravond staat van groei. We bepalen nu samen hoe we de industrie moeten vormgeven: van infrastructuur en bewegwijzering tot reserveringssoftware. Dat is de kracht van het collectief.”

ACM: financiële gezondheid energieleveranciers verder verbeterd

Elektriciteitsmast
Foto: Transport Online | E. van der Wal

AMSTERDAM – De financiële gezondheid van energieleveranciers in Nederland is in het afgelopen halfjaar over het algemeen verder verbeterd. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van een analyse van alle 52 leveranciers. Volgens de toezichthouder is het belangrijk dat die leveranciers ook bij plotselinge prijsschommelingen op de energiemarkt in staat blijven om op betrouwbare wijze stroom en gas te blijven leveren.

Volgens het onderzoek is het gemiddelde eigen vermogen van leveranciers in de afgelopen maanden verder gegroeid. Ook hebben ze in doorsnee meer geld achter de hand om op korte termijn rekeningen te kunnen betalen, bijvoorbeeld als ze onverwacht meer gas of elektriciteit moeten inkopen.

De ACM zegt dat vier leveranciers nog wel onder verscherpt toezicht staan door zorgen over de financiën of omdat de inkoopstrategie niet in orde is. Die bedrijven worden daarom extra gemonitord, door bijvoorbeeld regelmatig meer informatie op te vragen en via controles.

De financiële analyse wordt twee keer per jaar uitgevoerd. Voor de winter wordt gecheckt of leveranciers er goed genoeg voor staan om een strenge winter door te komen. In het voorjaar wordt dan gekeken hoe ze door de winter gekomen zijn. In de winterperiode wordt de meeste elektriciteit en gas verbruikt door consumenten.

De ACM zegt verder dat als er bij een energieleverancier direct gevaar is voor de leveringszekerheid, er maatregelen worden genomen en klanten een contract bij een andere leverancier krijgen. Volgens de toezichthouder hoeven klanten daarom nooit bang te zijn dat ze zonder energie komen te zitten. In de eerste helft van dit jaar zijn geen vergunningen van leveranciers ingetrokken door de ACM.

Milieu Service Nederland breidt verder uit met Volvo FM-kraakperswagens

DIEMEN – Milieu Service Nederland neemt dertien Volvo FM 330 6×2-trucks met kraakpersopbouw in gebruik voor de inzameling van bedrijfsafval. Daarmee breidt Milieu Service Nederland het aandeel Volvo-trucks in zijn vloot verder uit.

De keus viel op de Volvo FM vanwege de hoge betrouwbaarheid, de lage instap en het comfort voor de chauffeur en de belader. De trucks worden geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center Amsterdam. Dankzij een soepele samenwerking tussen Volvo Group Truck Center en de leveranciers van de kraakpersopbouw en het weegsysteem zijn de eerste trucks in recordtijd geleverd.

De Volvo FM’s zijn voor de meeste chauffeurs en de beladers die ermee werken een nieuw merk. Alle trucks zijn identiek uitgevoerd: de Volvo FM’s hebben een gestuurde voorloopas en zijn voorzien van een geavanceerd Welvaarts-weegsysteem en een Haller kraakpersopbouw, speciaal voor de inzameling van bedrijfsafval. Bij de configuratie stelde Milieu Service Nederland hoge eisen aan het comfort en de veiligheid.

“Als je elke dag met zo’n voertuig werkt, moet het gewoon goed zijn”, zegt Fleetmanager Robert van der Heijden. “De chauffeurs en beladers zijn erg positief over deze trucks, voor velen van hen een nieuw merk. Ze bieden meer comfort dan de voertuigen waar ze eerder mee werkten en rijden grandioos. De lage instap van de Volvo FM met slechts twee treden is ideaal voor chauffeurs en met name de beladers, die vaak in- en uitstappen. In dat kader hebben we ook gekozen voor de meest comfortabele bijrijders- en chauffeursstoel die beschikbaar zijn. Opvallend is ook dat je vanuit de cabine zeer ruim zicht hebt. De trucks zijn daarnaast uitgerust met meerdere camera’s die zicht geven aan de voor-, zij- en achterkant, inclusief een camera die is gericht op de belading en een achteruitrijcamera. Voor extra veiligheid hebben we een systeem gemonteerd dat een geluidssignaal laat horen bij het afslaan en extra werklampen en LED-flitsers laten opbouwen zodat de chauffeur en de belader goed zicht hebben én goed zichtbaar zijn.”

‘Nog nooit zo snel geleverd’

De samenwerking met Volvo Group Truck Center verloopt volgens Van der Heijden zeer soepel: “Als we bij Volvo Group Truck Center Amsterdam een truck bestellen, weten we dat het goed komt. Ze weten precies wat wij belangrijk vinden. De accountmanager adviseerde ons bijvoorbeeld over de juiste plaatsing van de camera’s en de keuze voor de beste bijrijdersstoel. Dat meedenken waarderen wij enorm. De opbouw verliep zeer vlot en efficiënt: de chassis zijn direct af-fabriek bij Welvaarts Weegsystemen gelost voor het monteren van het weegsysteem en daarna doorgestuurd naar Haller Benelux voor de kraakpersopbouw. Daarna gingen ze door naar Volvo Group Truck Center Amsterdam voor de afbouw en aflevering. Dit efficiënte proces zorgde ervoor dat de eerste trucks al binnen enkele maanden inzetbaar waren. We hebben nog nooit zo snel zo’n complete auto geleverd gekregen.”

Service in het hele land

“We richten ons volledig op de inzameling van bedrijfsafval en betrouwbaarheid is daarbij heel belangrijk”, legt Van der Heijden uit. “Onze trucks moeten rijden, niet in de werkplaats staan. Volvo heeft zich bewezen als een betrouwbaar merk en ook het dealernetwerk is van hoog niveau. Deze trucks krijgen vestigingen in Midden- en Oost-Nederland als standplaats en Volvo is overal goed vertegenwoordigd met kwalitatief goede werkplaatsen.”

Milieu Service Nederland groeit door met Volvo Trucks

Milieu Service Nederland is een landelijk opererend afvalinzamelbedrijf met de focus op bedrijfsafval. Vanuit meerdere vestigingen helpt het bedrijf organisaties bij het efficiënt en duurzaam inzamelen van hun afvalstromen. Het wagenpark bestaat uit zo’n 280 voertuigen, waarvan bijna 150 vrachtwagens.

Inmiddels is ruim 30 procent daarvan Volvo-trucks, en dat aandeel groeit. “Dat heeft alles te maken met de kwaliteit van de voertuigen en de service van de dealer”, vertelt Van der Heijden.

“Daarmee hebben we de laatste jaren alleen maar positieve ervaringen, ook met deze nieuwe trucks. In eerste instantie hadden we een order geplaatst voor twaalf Volvo FM-kraakperswagens maar op basis van de positieve ervaringen met de eerste trucks hebben we inmiddels ook de dertiende, identieke truck en enkele Volvo FM Electrics besteld.”

Vrachtwagen uitgebrand op industrieterrein Geldermalsen

Foto: Persbureau Heitink

GELDERMALSEN – Dinsdag rond 09.40 uur werd de brandweer opgeroepen voor een vrachtwagen in brand op de Kraaldert in Geldermalsen.

Het industrieterrein is in verband met de brand afgezet en meerdere brandweervoertuigen zijn ter plaatse.

Het betreft een vrachtwagen voor het onderhouden van infrastructurele netwerken voor het transport en de distributie van energie, water, gas, warmte, verlichting, data- en telecomverkeer.

De vrachtwagen is nagenoeg uitgebrand.

Hans Buytendijk ontvangt Sleepanker vanwege zijn grote inzet voor de containerbinnenvaart en de haven van Rotterdam

Matthijs van Doorn overhandigt het Sleepanker aan Hans Buytendijk | Foto: Jerry Lampen

ROTTERDAM – Havenbedrijf Rotterdam heeft Hans Buytendijk, afscheidnemend managing director bij HGK Logistics and Intermodal Nederland, onderscheiden met het Sleepanker. Buytendijk krijgt de onderscheiding vanwege zijn bepalende rol in het professionaliseren van de containerbinnenvaart in en om de haven van Rotterdam.

Het Sleepanker is een onderscheiding van Havenbedrijf Rotterdam die sinds 2006 wordt uitgereikt aan personen die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de Rotterdamse haven. Tijdens een afscheidsdiner op de Wilhelminapier op maandag 14 juli werd Buytendijk verrast met het eerbetoon. Matthijs van Doorn, directeur Commercie van Havenbedrijf Rotterdam, overhandigde het Sleepanker aan Buytendijk.

Onlangs is Hans Buytendijk met pensioen gegaan. Daarmee komt een einde aan een carrière van meer dan 45 jaar in de wereld van containers en logistiek vanuit de regio Rotterdam, waarvan 30 jaar in de containerbinnenvaart tussen Rijn en Rotterdam. Buytendijk was een drijvende kracht achter meerdere samenwerkingen die de innovatie en efficiency in de containerbinnenvaart structureel hebben verbeterd, zoals het aanmeldproces via Portbase, de integrale planning via Nextlogic en het nauwe contact tussen verschillende partijen op de Rijn.

Hans Buytendijk werd in Restaurant Mood verrast | Foto: Jerry Lampen

Bruggenbouwer in de luwte

Buytendijk bouwde bruggen tussen bedrijven, overheden en internationale ketenpartners, vertelt Hanna Stelzel, directeur Containers bij Havenbedrijf Rotterdam. “Hans deed dat niet vanuit de schijnwerpers, maar met vasthoudendheid, gezag en oprechte betrokkenheid. Hij was het geweten van de containerbinnenvaartketen: scherp, samenwerkingsgericht en met oog voor álle schakels in het proces. Hij wist grote stappen te zetten op plekken waar belangen uiteenliepen en vooruitgang lang op zich liet wachten. Juist deze stille kracht, zijn verbindend vermogen en impact op een sector die zelden in de spotlights staat, maken hem een verdiende ontvanger van het Sleepanker.”

Foto: Jerry Lampen

Havenbedrijf Rotterdam kent drie onderscheidingen voor personen of organisaties die zich voor de haven van Rotterdam verdienstelijk hebben gemaakt: het Grootanker, het Boeganker en het Sleepanker. Deze worden toegekend bij een jubileum, afscheid of een andere bijzondere gelegenheid.

China gelooft niet in Amerikaanse dwang en druk op Rusland

BEIJING – China vindt dat de Amerikaanse regering Rusland niet onder druk moet zetten om de oorlog in Oekraïne te beëindigen. Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken zegt niet te geloven in de aanpak van president Donald Trump, die dreigde met “zeer zware” invoerheffingen als Rusland niet doet wat hij wil.

“China heeft sterke bezwaren tegen alle illegale, unilaterale sancties en jurisdictie van de lange arm. Een tarievenoorlog kent geen winnaars en dwang en druk zullen geen problemen oplossen”, aldus woordvoerder Lin Jian van het ministerie.

De Chinese president Xi Jinping heeft de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov gezegd dat de landen de “onderlinge steun versterken”, meldt het Chinese staatspersbureau Xinhua.

Lavrov is in China voor een bijeenkomst van een samenwerkingsverband van de tien landen die zijn aangesloten bij de Shanghai Cooperation Organisation (SCO). China hoopt dat die organisatie een tegenhanger kan worden voor samenwerkingsverbanden van westerse landen, zoals de NAVO. Bij de SCO zijn naast China en Rusland ook onder meer Belarus, India en Pakistan aangesloten.

Volgens Xi moeten China en Rusland samen “de landen in het mondiale zuiden samenbrengen en de ontwikkeling van een internationale orde in een meer rechtvaardige en redelijke richting bevorderen”.

VvE-kosten afgelopen jaren flink gestegen, meldt Independer

HILVERSUM – De kosten die huiseigenaren moeten betalen voor Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Dit meldt vergelijkingssite Independer na onderzoek onder ruim 8100 te koop staande appartementen bij onder meer Funda en Pararius. De site merkt dat sommige mensen moeite hebben de stijgende kosten te betalen.

Voor een appartement van 70 vierkante meter betaalt een huiseigenaar nu gemiddeld 161 euro per maand aan VvE-kosten. Dat is zo’n 35 procent meer dan vijf jaar geleden, aldus Independer. Het gaat op jaarbasis om een stijging van ruim 500 euro.

Volgens Marga Lankreijer-Kos, hypotheekexpert bij Independer, komt die stijging in veel gevallen doordat VvE’s in hoog tempo verduurzamen. Bijvoorbeeld om gebouwen aardgasvrij te maken. De rekening daarvan wordt volgens haar doorberekend aan huiseigenaren.

Ze stelt dat de site regelmatig mensen spreekt die moeite hebben de hogere kosten betalen, vooral ouderen met een laag inkomen. “Denk aan mensen met alleen AOW of een klein pensioentje. Als een VvE niet voldoende in kas heeft om de verduurzamingsmaatregelen te betalen, dan worden de kosten vaak direct aan de eigenaren doorberekend.” Een woordvoerder legt uit dat veel mensen Independer benaderen voor tips om te bezuinigen of als ze financiële problemen hebben.

De vergelijkingssite meldt dat de kosten in Noord-Holland het hoogst zijn, zo’n 185 euro per maand. Eigenaren in Groningen betalen het minst, ongeveer 137 euro per maand.

De Vereniging Eigen Huis (VEH) merkt ook dat VvE-kosten voor veel eigenaren de laatste jaren fors zijn toegenomen. “We moeten allemaal van het gas af, ook VvE’s. Het is dus te begrijpen dat dit gebeurt”, zegt een woordvoerder.

×