Clicky

donderdag 15 mei 2025 - 07:27 uur
Home Blog Pagina 39

Rechter geeft Den Haag gelijk: verbod op fossiele reclames mag

DEN HAAG – Het verbod op fossiele reclames in Den Haag is toegestaan, oordeelde de rechtbank vrijdag na een kort geding dat reisbranchevereniging ANVR en TUI tegen het verbod hadden aangespannen. De voorzieningenrechter in Den Haag heeft alle bezwaren van de reisorganisaties afgewezen.

ANVR en TUI vonden het reclameverbod in strijd met de vrijheid van meningsuiting en met de vrijheid van ondernemerschap. Ook vonden de partijen dat dit verbod de uitstoot binnen de gemeente niet zou verminderen, en ze betoogden dat de gemeente niet de bevoegde partij was om het verbod op te leggen. De rechtbank ging hier niet in mee. D-Reizen en Prijsvrij hadden zich bij het proces aangesloten.

De rechtbank vindt het argument van de gemeente voldoende onderbouwd, waarin die stelt dat het reclameverbod bedoeld is om de negatieve effecten van klimaatverandering tegen te gaan en de gezondheid van de inwoners te beschermen. Daarmee is ook voldaan aan de voorwaarden voor het beperken van de vrijheid van meningsuiting, stelt de voorzieningenrechter.

Alle beetjes helpen

Ook wijst de voorzieningenrechter erop dat de gemeente wel bevoegd is om dit verbod op te leggen. Dat de bijdrage van het verbod op landelijk en wereldwijd niveau “gering is” doet daar niet aan af. “Terecht heeft de gemeente erop gewezen dat alle beetjes helpen en dat de gemeente haar steentje wil bijdragen.”

Het reclameverbod geldt sinds 1 januari voor producten die fossiele brandstoffen gebruiken. Daaronder vallen ook vliegreizen. Bedrijven mogen wel hun merknaam of groene producten aanprijzen op reclamezuilen in de stad. Tot 1 mei is er een overgangsregeling waarin nog geen boetes worden uitgedeeld.

Maritieme dienstverleners eisen 150.000 euro hulploon na brand binnenvaartschip in Farmsum

Foto: ProNews

ROTTERDAM – In een civiele procedure bij de rechtbank Rotterdam is nog geen definitieve uitspraak gedaan over de vraag of een groep maritieme dienstverleners recht heeft op hulploon voor hun inzet bij een brand aan boord van een binnenvaartschip dat op 26 mei 2023 afmeerde bij een terminal in de haven van Farmsum. Wel oordeelt de rechtbank dat op de dag van het incident sprake was van hulpverlening in de zin van het Hulpverleningsverdrag 1989. Een beslissing over het gevorderde hulploon volgt echter pas nadat een deskundige zich over het effect van de hulpverlening heeft gebogen.

Brand aan boord tijdens lossen bitumen

De zaak draait om een ernstig incident aan boord van een binnenvaartschip, eigendom van een Duits transportbedrijf, dat vloeibare bitumen loste bij een terminal in Farmsum. Door een technisch defect liep een van de tanks over, waarbij bitumen in de tanktunnel en het water terechtkwam. Niet lang daarna ontstond brand aan boord van het schip. De brandweer kon de locatie moeilijk bereiken, waardoor maritieme dienstverleners met een sleepboot te hulp schoten.

Op verzoek van de brandweer werd het schip weggesleept van de lossteiger om overslag van de vlammen naar de terminal te voorkomen. Daarna werd het schip verder gekoeld en uiteindelijk via de inzet van de sleepboot geblust. De sleepboot bracht het schip vervolgens naar een andere steiger voor overslag van de resterende lading.

Eis van hulploon: €150.000

De betrokken maritieme bedrijven eisen gezamenlijk ruim €150.000 aan hulploon, naast bijkomende kosten voor expertise en buitengerechtelijke kosten. Volgens hen was er sprake van een acute noodsituatie en heeft hun inzet voorkomen dat het schip volledig uitbrandde of zonk. Daarmee, zo stellen zij, is sprake van een “gunstig gevolg”, hetgeen recht geeft op hulploon volgens artikel 12 van het Hulpverleningsverdrag.

Het Duitse transportbedrijf betwist dit. Volgens hen was de brand al grotendeels onder controle toen het schip werd versleept en is het schip niet gered dankzij de inzet van de dienstverleners, maar doordat de brandstof simpelweg opraakte.

Deskundige moet beoordelen of schip gered is

De rechtbank erkent dat op de dag van het incident sprake was van hulpverlening. Werkzaamheden in de dagen na de brand, zoals het opruimen van gelekte bitumen, vallen daar volgens de rechter echter niet onder, omdat er op dat moment geen direct gevaar meer was.

Of er daadwerkelijk recht is op hulploon, hangt nu af van de vraag of de hulp daadwerkelijk een gunstig gevolg heeft gehad voor het schip of de lading. Omdat beide partijen met tegenstrijdige deskundigenrapporten komen, heeft de rechter besloten een onafhankelijke deskundige aan te wijzen. Deze moet onder meer beoordelen in hoeverre de hulpverlening heeft bijgedragen aan het behoud van het schip en/of de lading.

Schadebedrag schip nog onderwerp van debat

Ook over de schade aan het schip bestaat discussie. Volgens het transportbedrijf bedraagt die circa €1,8 miljoen, maar dit bedrag is slechts globaal onderbouwd. De rechter heeft het transportbedrijf daarom verzocht dit bedrag nader te specificeren, eventueel met facturen of getuigenverklaringen.

Vervolg

De rechtbank houdt verdere beslissingen aan en stelt partijen in de gelegenheid om op 23 april 2025 schriftelijk te reageren op de benoeming van de deskundige en de te stellen vragen. Pas nadat meer duidelijkheid bestaat over het effect van de hulpverlening en de exacte schade aan het schip, volgt een uitspraak over het gevorderde hulploon.

Meerdere transportbedrijven betrokken bij grootschalige drugssmokkel – opnieuw vijf aanhoudingen

LIMBURG – In het grootschalige internationale strafrechtelijk onderzoek naar de grootschalige in- en uitvoer van verdovende middelen zijn opnieuw vijf verdachten aangehouden. Het onderzoek, dat zich onder meer richt op meerdere transportbedrijven die een cruciale rol speelden in de smokkel, loopt al geruime tijd onder leiding van het Openbaar Ministerie en wordt uitgevoerd door een rechercheteam van de politie Limburg in samenwerking met onder andere de FIOD, Belgische en Britse autoriteiten.

In februari werden al zes personen gearresteerd op verdenking van betrokkenheid bij de grootschalige invoer van cocaïne vanuit Zuid-Amerika. De drugs werden via de havens van Antwerpen en Nederland verder vervoerd naar het Verenigd Koninkrijk, waarbij gebruik werd gemaakt van creatieve smokkelmethodes zoals holle metalen cilinders, aangepaste accupakketten en mini-gravers met verborgen ruimtes. Volgens het OM is er sprake van deelname aan een criminele organisatie en grootschalige witwaspraktijken. De transportbedrijven vormden een onmisbare schakel in deze keten.

Nieuwe aanhoudingen

Begin april werden opnieuw vijf verdachten opgepakt. Een 42-jarige man uit Geleen wordt ervan verdacht cilinders te hebben geproduceerd die gebruikt werden om cocaïne in te verstoppen. Hij mag het proces in vrijheid afwachten. Ook een 44-jarige man uit Amstenrade werd aangehouden op verdenking van witwassen en mag eveneens het proces in vrijheid afwachten.

Twee weken geleden werd een 31-jarige vrouw uit Meers (Elsloo), partner van een van de hoofdverdachten, aangehouden. Zij wordt verdacht van grootschalig witwassen en valsheid in geschrifte. Haar voorlopige hechtenis is op 24 april met 90 dagen verlengd.

Ook de ouders van een hoofdverdachte werden aangehouden op verdenking van witwassen. De vader zou bovendien geprobeerd hebben beslaglegging op waardevolle goederen te omzeilen door deze te verstoppen. Beiden zijn na verhoor heengezonden.

Miljoenen en luxe goederen in beslag genomen

Justitie heeft beslag gelegd op miljoenen aan crimineel vermogen, waaronder luxe goederen zoals boten, dure auto’s, exclusieve sieraden, tassen, merkkleding, e-bikes en horloges. Doorzoekingen vonden plaats in onder meer Geulle en Meers. Het OM wil het crimineel verkregen vermogen van de hoofdverdachten ontnemen, omdat financieel gewin de belangrijkste drijfveer was voor hun handelen.

Onderzoek gaat door

Volgens het OM wordt er onverminderd doorgewerkt aan dit omvangrijke onderzoek. Meer aanhoudingen en inbeslagnames worden niet uitgesloten.

Franse motorbouwer: Chinese vrijstelling voor vliegtuigonderdelen

PARIJS – China heeft besloten om vrijstellingen van invoertarieven te verlenen voor bepaalde vliegtuigonderdelen, waaronder straalmotoren. Dat heeft de topman van de Franse motorfabrikant Safran vrijdag laten weten.

“We hoorden gisteravond dat China heeft besloten om geen belasting te heffen op motoren, landingsgestellen of straalomkasting, kortom een aantal onderdelen voor de luchtvaartindustrie”, vertelde topman Olivier Andriès in een toelichting op kwartaalcijfers. “Dit laat zien dat de situatie zeer veranderlijk is”, voegde hij eraan toe, waarbij hij opmerkte dat complete vliegtuigen niet onder het besluit vielen.

Safran produceert samen met GE Aerospace straalmotoren voor toestellen van Boeing en Airbus en voor de Chinese COMAC C919. Het bedrijf heeft fabrieken in Frankrijk en de Verenigde Staten. China heeft de vrijstellingen waarover de Safran-baas sprak zelf nog niet breed naar buiten gebracht.

Boeing wordt ook flink geraakt door de handelsoorlog. China stuurde onlangs meerdere toestellen die eerder waren besteld, weer terug naar de Verenigde Staten. “Vanwege de tarieven hebben veel van onze klanten in China aangegeven dat ze geen levering zullen accepteren”, zei Boeing-baas Kelly Ortberg onlangs. Hij heeft er ook mee gedreigd vliegtuigen die niet in China kunnen worden geleverd, aan andere luchtvaartmaatschappijen elders te verkopen.

Donderdag bemoeide de Amerikaanse president Donald Trump zich ook met Boeing. Hij drong er bij de vliegtuigbouwer op aan om China dan maar helemaal “te laten vallen”. “Dit is slechts een klein voorbeeld van wat China de VS al jaren aandoet”, zei de president in een bericht op zijn socialemediaplatform Truth Social.

Brekelmans ziet geen vredesdeal Oekraïne op heel korte termijn

DEN HAAG – Minister Ruben Brekelmans (Defensie, VVD) verwacht niet snel een vredesdeal tussen Oekraïne en Rusland waar de VS op aandringen. “Ik voorzie niet op heel korte termijn een uitkomst”, zei hij vrijdag. President Donald Trump dreigt zich terug te trekken uit de onderhandelingen als er niet snel een akkoord komt.

De Amerikaanse voorstellen voor vrede zouden veel gunstiger uitpakken voor Moskou dan Kyiv. Oekraïne zou geen NAVO-lid mogen worden, de Krim moeten opgeven en Rusland zou ook ander veroverd gebied mogen houden. Trump heeft zich ook verschillende keren negatief uitgelaten over president Volodymyr Zelensky van Oekraïne.

Volgens Brekelmans is het van “fundamenteel belang” voor Europa dat de territoriale integriteit van Oekraïne wordt gerespecteerd. Het is volgens hem aan Oekraïne om te kiezen welke concessies het wil doen. Een vredesdeal is “ingewikkeld”, zei hij. De regering in Kyiv zal er volgens hem niet alleen voor staan en Europa zal haar blijven steunen.

Rijkswaterstaat start pilot met grotere schepen op Máximakanaal

Foto: Adobe Stock

VEGHEL – Rijkswaterstaat is in april 2025 gestart met een pilot waarbij grotere schepen worden toegelaten op het Máximakanaal en een deel van de Zuid-Willemsvaart. De proef vindt plaats tussen sluis Empel en de haven van Veghel.

Gedurende de pilot mogen schepen met een lengte van 110 meter, een breedte van 11,45 meter en een maximale diepgang van 2 meter varen op dit traject. Deze afmetingen gaan verder dan de standaard voor schepen van klasse IV, waarvoor het kanaal oorspronkelijk is ontworpen.

De wens om met grotere schepen te kunnen varen bestaat al langer bij de gebruikers van het kanaal. Uitgebreid onderzoek, waaronder simulaties, heeft geleid tot de start van deze proef. Doel is te kijken of er op termijn structureel meer volume over het water kan worden vervoerd. Dat zou bijdragen aan een modal shift van weg naar water, wat de druk op het wegennet kan verminderen en de benutting van de infrastructuur verbetert.

De pilot duurt één jaar. In deze periode wordt er regelmatig gemonitord, zowel nautisch als civieltechnisch. Daarbij wordt onder andere gekeken naar de impact op de oevers en de bodem van het kanaal. Na afloop van de pilot wordt beoordeeld of de grotere schepen permanent kunnen worden toegelaten.

Indiase en Pakistaanse troepen lossen schoten na oplopen spanning

NEW DELHI – Troepen uit India en Pakistan hebben in de nacht van donderdag op vrijdag schoten gelost in Kasjmir, het gebied waar beide landen aanspraak op maken. De afgelopen dagen zijn de spanningen tussen de buurlanden weer opgelopen na een schietpartij, waarbij 25 Indiase burgers en een Nepalees werden gedood door pro-Pakistaanse separatisten.

De schotenwisseling vond plaats langs de zogenoemde Line of Control, de bestandslijn die dwars door Kasjmir loopt en sinds het einde van de Eerste Kasjmiroorlog in 1948 de feitelijke grens tussen India en Pakistan vormt. Het Pakistaanse leger meldde als eerste dat er geschoten werd en benadrukte dat er geen burgers betrokken waren. India bevestigde dat en stelde dat de Pakistanen waren begonnen.

De Verenigde Naties hebben India en Pakistan, beide kernmachten, opgeroepen om terughoudend te zijn. De problemen tussen de twee landen kunnen en moeten “vreedzaam worden opgelost door een zinvolle wederzijdse betrokkenheid”.

Onafhankelijkheid

De buurlanden hebben al sinds de onafhankelijkheid van de Britten in 1947 een conflict over Kasjmir, dat overwegend islamitisch is. Eind jaren tachtig begonnen gewapende groeperingen in het Indiase deel met een guerrillastrijd om het gebied af te scheiden. De laatste jaren was het geweld afgenomen, maar door de schietpartij van dinsdag zijn de spanningen weer aan de oppervlakte gekomen.

Volgens de Indiase autoriteiten hadden de schutters de Pakistaanse nationaliteit en daarom nam de regering in New Delhi maatregelen. Een waterverdrag werd opgezegd, een grensovergang gesloten, diplomatieke banden afgeschaald en visa ingetrokken. Islamabad reageerde met soortgelijke stappen.

Opnieuw blokkeren activisten havenspoorlijn in Rotterdam

Foto: JBMedia

ROTTERDAM – Activisten van de actiegroep ‘Geef Tegengas’ hebben vrijdagochtend voor de vierde keer deze maand de havenspoorlijn geblokkeerd in Rotterdam.

Op 9, 10 en 24 april blokkeerden zij dezelfde spoorlijn ook al.

Net als bij de vorige spoorlijnacties ligt ook nu weer een deel van de activisten geketend aan het spoor zodat er geen treinen langs kunnen.

Voor de komst van de politie hebben de demonstranten met man en macht op verschillende plekken de steentjes tussen de rails weg gegraven om zichzelf onder de rails vast te kunnen ketenen.

Het gaat om zo’n twintig demonstranten.

In tegenstelling tot gisteren zijn er vandaag tot nu toe maar een drietal agenten op de demonstratie afgekomen.

Rond 13:00 uur is de ME begonnen met de activisten van het spoor halen. Ze worden aangehouden en met een bus afgevoerd.

Rusland verdedigt aanval Kyiv, maar is optimistisch over akkoord

MOSKOU – Rusland valt in Oekraïne alleen militaire doelen aan en “burgerdoelen die door het leger worden gebruikt”. Dat stelde de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov donderdag in een interview met het Amerikaanse CBS News, na vragen over aanvallen op de Oekraïense hoofdstad Kyiv die deze week aan zeker twaalf mensen het leven kostten.

Lavrov vertelde daar ook dat Rusland klaar is voor een akkoord rond de oorlog in Oekraïne, maar dat er nog specifieke zaken zijn die verder moeten worden afgestemd. De minister stelde dat het erop lijkt dat de onderhandelingen de goede kant op gaan.

Eerder donderdag gaf de Amerikaanse president Trump aan “niet blij” te zijn met de Russische aanvallen op Kyiv, net nu de onderhandelingen over het einde van de oorlog in volle gang zijn. Op zijn sociale medium Truth Social gaf hij de Russische president Vladimir Poetin zelfs een standje. Na de opmerking dat de aanval niet nodig was en getuigde van “slechte timing”, schreef Trump daar: “Vladimir, STOP!”.

NAVO-topman Mark Rutte stelde donderdag na een onaangekondigd bezoek aan Trump in Washington, dat de bal “duidelijk bij de Russen ligt”. Tegen verslaggevers bij het Witte Huis zei de Nederlandse oud-premier dat er “iets op tafel ligt waarbij de Oekraïners echt meewerken.”

Bloomberg: China denkt aan verlagen tarieven op sommige goederen

BEIJING – De Chinese overheid overweegt voor sommige Amerikaanse goederen importheffingen op te schorten. De economische gevolgen van de handelsoorlog zouden namelijk zwaar drukken op bepaalde industrieën, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden.

De autoriteiten in Beijing zouden overwegen de extra heffingen te schrappen voor medische apparatuur en enkele industriële chemicaliën zoals ethaan. Ook wordt er gesproken over het opheffen van de heffing voor vliegtuigleasen, zeiden de bronnen die anoniem wilden blijven. De Chinese overheid reageerde tegenover Bloomberg niet op verzoeken om commentaar.

China is ‘s werelds grootste plasticproducent. Sommige fabrieken in die sector zijn afhankelijk van ethaan, dat voornamelijk wordt geïmporteerd uit de Verenigde Staten. Chinese ziekenhuizen vertrouwen daarnaast sterk op geavanceerde medische apparatuur zoals MRI- en echoapparaten gemaakt door Amerikaanse bedrijven als GE Healthcare Technologies.

Bedrijven in kwetsbare sectoren zijn door autoriteiten gevraagd douanecodes in te dienen van Amerikaanse goederen die vrijgesteld moeten worden van de heffingen, hebben ingewijden ook laten weten. Ten minste één Chinese luchtvaartmaatschappij is ervan op de hoogte gesteld dat betalingen aan leasemaatschappijen in vrijhandelszones niet onderworpen zullen zijn aan een nieuwe heffing, zei een bron.

Eerder kwamen de Verenigde Staten al met een uitzondering voor elektronica bij hun heffingen op Chinese producten. Volgens Bloomberg laten dit soort terugtrekkende bewegingen zien hoe diep verweven ‘s werelds twee grootste economieën zijn. Sommige sectoren zijn daardoor erg afhankelijk van onderlinge leveringen.

Heijmans signaleert opsteker woningbouw: bezwaarwachtlijst slinkt

ROSMALEN – De keuze van de Raad van State om tijdelijk voorrang te geven aan behandeling van bezwaren tegen woningbouwprojecten, begint voorzichtig vruchten af te werpen, merkt bouwconcern Heijmans. Doordat er in Nederland het afgelopen halfjaar extra vaart werd gezet achter bezwaarprocedures, is het aantal door Heijmans te bouwen woningen dat wacht op zo’n procedure gedaald van 4000 naar 3000.

Topman Ton Hillen noemt dit “positief”. Hij zegt al langer dat procedures sneller moeten omdat anders niet snel genoeg meer woningen kunnen worden gebouwd. Eerder deed Hillen ook een oproep aan Nederlanders om te stoppen met het voortdurend bezwaar maken tegen projecten bij hen in de buurt.

De vorig jaar aangekondigde voorrangsregeling bij de Raad van State is bijzonder omdat de bestuursrechter in principe zaken op volgorde van binnenkomst behandelt. Maar het aantal woningbouwzaken liep al langere tijd op en het duurde ook steeds langer om daarin uitspraak te doen.

Onlangs werd bekend dat de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State sinds de zomer zo’n 195 woningbouwzaken met voorrang heeft behandeld. Van die 195 zaken is in meer dan 140 zaken al uitspraak gedaan, waarbij het in totaal ging om bijna 36.000 woningen.

Heijmans had vorig jaar al flink meer nieuwbouwhuizen verkocht dan het jaar ervoor. In het eerste kwartaal van dit jaar verkocht het bedrijf 939 woningen, ongeveer evenveel als in dezelfde periode vorig jaar. “We zien duidelijk een blijvende vraag naar woningen, gezien de woningnood in Nederland.”

Volgens een handelsbericht van Heijmans kenden alle takken van het bedrijf, ook de divisie die zich bezighoudt met bijvoorbeeld dijkversterking, een solide start van het jaar. Daarom handhaaft de onderneming haar eerder afgegeven financiële verwachtingen voor 2025. Dat betekent dat Heijmans nog steeds mikt op een omzet van bijna 2,8 miljard euro.

De orderportefeuille bedraagt 2,9 miljard euro. Hillen noemt dat “van goede kwaliteit en op niveau”. “De afgelopen weken zien we toenemende onzekerheid in de wereldhandel”, geeft de bestuursvoorzitter verder aan. De impact op Heijmans, dat alleen in Nederland actief is en voor het grootste deel werkt met Europese leveranciers, lijkt volgens hem “beheersbaar”.

OM vervolgt Damen Shipyards en directieleden voor omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen

DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft besloten Damen Shipyards Gorinchem en Damen Naval Shipyards strafrechtelijk te vervolgen voor omkoping, valsheid in geschrifte en witwassen. Dat gebeurde volgens het OM rondom de verkoop van schepen in het buitenland.

Ook (voormalig) directieleden worden vervolgd voor het feitelijk leidinggeven aan deze strafbare gedragingen. Daarnaast heeft het OM besloten om Damen Shipyards Gorinchem te dagvaarden voor het overtreden van de Sanctiewet. Die verdenking ziet op het overtreden van sanctiemaatregelen ingesteld naar aanleiding van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne.

Het gaat om twee strafrechtelijke onderzoeken die los van elkaar staan. Het onderzoek naar de omkoping is uitgevoerd door de FIOD, richt zich op een periode van 2006 tot januari 2017 en ziet op de betaling van hoge commissies aan agenten. Die agenten werden ingeschakeld voor de verkoop van schepen aan diverse landen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika.

Het betalen van commissies creëert een substantieel risico op het (door)betalen van smeergeld aan ambtenaren van de landen waarmee zaken werd gedaan. Gedurende een reeks van jaren is vermoedelijk een grote hoeveelheid valse documenten opgemaakt om zo de hoge commissiebetalingen aan agenten te verhullen en controle daarop te frustreren, onder andere bij de aanvragen voor exportkredietverzekeringen.

De rechtszaak zal vermoedelijk in de tweede helft van dit jaar kunnen starten met een regiezitting. Het OM is met de rechtbank en de verdediging in overleg voor een datum.

Het onderzoek naar overtreding van de Sanctiewet is uitgevoerd door de douane en ziet op goederen en technologie die zouden kunnen bijdragen tot de militaire en technologische versterking van Rusland en/of tot de ontwikkeling van de defensie- en veiligheidssector. Dit onderzoek richt zich op een periode van enkele maanden in de tweede helft van 2022.

Jeroen de Liefde nieuwe sectiemanager Zware Bedrijfswagens bij Koninklijke RAI Vereniging

AMSTERDAM – Jeroen de Liefde is per 1 mei benoemd tot sectiemanager Zware Bedrijfswagens bij Koninklijke RAI Vereniging.

Jeroen de Liefde heeft een lange en brede ervaring in de mobiliteitswereld. Sinds 2023 is hij werkzaam bij RAI Vereniging waar hij de functie vervulde van beleidsadviseur Duurzaamheid en Techniek. Hij heeft daar zich ingezet voor de collectieve belangen voor de trucksector en zich intensief bezig gehouden met onder andere de vrachtwagenheffing en de invoering van zero emissiezones.

Rogier van de Garde, voorzitter sectiebestuur Zware Bedrijfswagens is blij met de komst van Jeroen. “Er is veel werk aan de winkel voor Jeroen. De trucksector staat onder druk door de transitie naar zero emissie. Alleen een heldere consistente duurzaamheidskoers met de juiste randvoorwaarden en een adequate financiering kan de opschaling naar emissieloze trucks versnellen. De route naar emissieloos transport bevindt zich nog n een beginfase, goed dat Jeroen daar voor onze sectie een voortrekkersrol in kan vervullen, ik wens hem alle succes toe.”

Jeroen neemt de rol van sectiemanager Zware Bedrijfswagens over van Sacha Boedijn. Sacha blijft actief als sectiemanager Personenauto’s en lichte bedrijfswagens en krijgt een extra coördinerende rol binnen RAI Vereniging over alle secties heen.

Rutte na gesprek met Trump: bal ligt bij Rusland voor bestand

WASHINGTON – NAVO-topman Mark Rutte heeft donderdag een gesprek gehad met de Amerikaanse president Donald Trump over de oorlog in Oekraïne. De Nederlandse oud-premier zei na afloop dat Rusland stappen moet zetten in de onderhandelingen over de oorlog en niet Oekraïne.

“Er ligt nu iets op tafel waarbij de Oekraïners echt meewerken. Ik denk dat de bal nu duidelijk bij de Russen ligt”, zei Rutte tegen verslaggevers bij het Witte Huis. Ook zei hij dat zowel de Verenigde Staten als de Europese bondgenoten Rusland als een blijvende dreiging voor de NAVO zien. Volgens hem blijven de VS toegewijd aan het bondgenootschap.

Trump haalde woensdag nog uit naar Volodymyr Zelensky. Hij vond dat de Oekraïense president opruiende uitspraken had gedaan over het door de Russen veroverde schiereiland Krim. Trump noemde de uitlating dat Oekraïne de Russische bezetting niet zal erkennen zeer schadelijk voor het vredesoverleg.

De Amerikaanse president zei donderdag dan weer “niet blij” te zijn met de dodelijke Russische luchtaanvallen op Kyiv. “Niet nodig, en zeer slechte timing”, schreef Trump op sociale media en riep op tot het afronden van een vredesdeal.

Het was vooraf niet bekendgemaakt dat Rutte Trump zou ontmoeten. De secretaris-generaal die tot en met vrijdag in de VS is, zou er wel spreken met buitenlandminister Marco Rubio, defensieminister Pete Hegseth en Trumps veiligheidsadviseur Mike Waltz.

Personeel Enschedese bandenfabriek Apollo vrijdag bijeengeroepen

Foto: Adobe Stock

ENSCHEDE – Alle ongeveer 500 medewerkers van de bandenfabriek van Apollo Tyres in Enschede worden aanstaande vrijdag bijeengeroepen voor een belangrijke mededeling. Dat bevestigt de woordvoerder van het bedrijf na berichtgeving van Twentse regionale media.

Tegen de krant Tubantia zeggen vakbonden CNV en FNV het ergste te vrezen. De zegsman van de fabriek, voorheen bekend als Apollo Vredestein, wil niet zeggen wat de mededeling is. Hij bevestigt wel dat de commercieel topman van het Indiase Apollo Tyres, Benoit Rivallant, aanwezig zal zijn in Enschede.

In 2020 kondigde het toenmalige Apollo Vredestein een massaontslag aan waarbij de helft van alle banen verloren ging. Dat was volgens het bedrijf nodig omdat op het grootste deel van de in Enschede geproduceerde banden verlies werd geleden.

×