Clicky

zondag 18 mei 2025 - 04:59 uur
Home Blog Pagina 363

Aanrijding vrachtwagen en tractor met aanhanger op N207 [+foto’s]

Foto: ASMedia

WADDINXVEEN – Woensdagmiddag 20 november tegen 14.40 uur heeft een ongeval plaatsgevonden op de N207 in Waddinxveen.

Een vrachtwagen en een tractor zijn door nog onbekende oorzaak in aanrijding met elkaar gekomen, met een flinke ravage tot gevolg.

De tractor had een aanhanger die door het ongeval schaarde.

Een weginspecteur van de provincie heeft de weg afgesloten. Het is onduidelijk of er iemand gewond is geraakt bij het ongeval.

Omtzigt overtuigd dat NSC nog wat kan bereiken in dit kabinet

DEN HAAG – Pieter Omtzigt denkt met NSC nog resultaten te kunnen boeken in het kabinet met PVV, VVD en BBB. Mede daarom is de partij vrijdag niet uit de coalitie gestapt, zei hij tijdens een persmoment over zijn terugkeer na enkele maanden ziekte. Ook Omtzigt hamerde erop dat hem niets is gebleken van racisme in het kabinet, wel stelde hij vast dat er “enige ruimte voor verbetering is in de omgangsvormen”.

Omtzigt zat sinds medio september ziek thuis met burn-outklachten. Dat overkwam hem eerder toen hij nog voor het CDA in de Tweede Kamer zat. Destijds wilde hij te snel weer volledig aan de slag, erkent hij nu, en die fout wil hij niet opnieuw maken. Daarom gaat hij “stap voor stap” weer aan de slag en deelt hij het fractievoorzitterschap voorlopig met Nicolien van Vroonhoven, die hem ook de afgelopen maanden verving.

Uiteindelijk wil Omtzigt wel weer helemaal zelf het fractievoorzitterschap dragen, al zal hij dan selectiever zijn dan voorheen met bijvoorbeeld debatten en mediaoptredens. Hij benadrukte dat hij ook tijdens zijn afwezigheid in Den Haag, die langer duurde dan hij zelf had gehoopt, gewoon politiek leider was van de partij die hij vorig jaar oprichtte.

Turbulente week

Omtzigt keert terug in een tot dusver turbulente week voor NSC. Afgelopen vrijdag trad staatssecretaris Nora Achahbar (Toeslagen) af omdat zij niet langer om kon gaan met polariserende teksten van haar collega’s in het kabinet. Het verhaal vanuit NSC-kringen dat racisme daarbij een rol speelde, met klem tegengesproken door de andere partijen, werd later ingetrokken. Toch legden dinsdag twee fractieleden, Rosanne Hertzberger en Femke Zeedijk, hun Kamerlidmaatschap neer. Zij vinden dat wel degelijk fatsoensnormen zijn overschreden.

“Soms zie ik een beetje op tegen de harde omgangsvormen in Den Haag”, gaf Omtzigt toe. “Ik hoop wat bij te kunnen dragen aan een stukje verandering. Want ik denk dat Nederland daar uiteindelijk mee geholpen is.” De NSC-leider heeft vanaf de bank thuis “te weinig focus gezien” op de problemen in Nederland die om een oplossing vragen.

Oekraïne beschiet voor het eerst doel in Rusland met raket uit VK

KYIV – Oekraïne heeft voor het eerst Britse kruisraketten van het type Storm Shadow gebruikt om doelen te bestoken op Russisch grondgebied, zegt een ingewijde tegen persbureau Bloomberg. Welke doelen precies zijn bestookt is nog onduidelijk, maar het zou gaan om militaire doelwitten.

Het Verenigd Koninkrijk keurde de inzet van de raketten goed omdat Rusland op het slagveld Noord-Koreaanse grondtroepen inzet, zegt de bron. De Britse regering ziet dat als een escalatie.

Het kantoor van de Britse premier Keir Starmer wilde het bericht niet bevestigen. Een woordvoerder zei niet te reageren op vragen over operationele kwesties.

250 kilometer

De Brits-Franse Storm Shadow-raketten hebben een bereik van ongeveer 250 kilometer. De projectielen worden in Frankrijk Scalp genoemd.

Oekraïne zou deze week ook voor het eerst Amerikaanse langeafstandsraketten hebben gebruikt om doelen in Rusland zelf te bestoken. De Amerikaanse regering was aanvankelijk huiverig om daar toestemming voor te geven, maar ging alsnog overstag nadat Rusland een beroep had gedaan op de Noord-Koreanen.

Restricties

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky stuurt al langer aan op toestemming om westerse wapens ook te gebruiken op Russisch grondgebied. Oekraïne krijgt veel militaire steun van bondgenoten, maar er zijn soms wel restricties op hoe die wapens gebruikt mogen worden.

Eerste positieve resultaten van spoorbundeling in havengebied Antwerpen zichtbaar

Een jaar geleden kondigden Railport en Port of Antwerp-Bruges de start aan van een duurzamer en efficiënter operationeel model voor Single Wagon Load in het havengebied in Antwerpen. Sinds 1 januari van dit jaar kunnen alle vrachtbetalers hiervan gebruik maken. Tijd voor een evaluatie en een stand van zaken.

Spoorbundeling

Het doel van Railport en Port of Antwerp-Bruges is om te zorgen voor een betere kwaliteit van het spoorvervoer. In de spoorvisie die samen met Infrabel werd opgesteld, staan een aantal maatregelen die daaraan bijdragen. Bundeling van het verkeer van losse wagons (Single Wagon Load) in het havengebied is er één van.

Bundeling komt er op neer dat Railport een “groepsaankoop” organiseert voor het vervoer binnen de haven, de zogenaamde first/last mile. De deelnemende bedrijven kunnen dan tegen de vastgelegde prijs wagons laten ophalen en naar een rangeerstation brengen, of vanaf een rangeerstation bij hen laten leveren.

Gunstige effecten

Na tien maanden bundeling is duidelijk dat de deelnemende vrachtbetalers kunnen genieten van een verbetering van de kwaliteit van het spoorvervoer in het havengebied. Voor veel van hen is de prijs voor dit stuk van het transport ook lager dan wat ze voordien betaalden.

Voor de terminals zorgt de bundeling voor een aanzienlijke vereenvoudiging: zij hebben nu één aanspreekpunt voor alle spoorvervoer tussen de terminal en het rangeerstation.

Volgende stappen

Transparantie is de volgende grote stap. Het is belangrijk voor zowel de klanten als de spoorondernemingen dat ze een beter zicht krijgen op “hun” wagons, zowel in het rangeerstation als tijdens het transport in het havengebied. Aan dit digitalisatieproject wordt momenteel hard gewerkt.

Hiervoor is de medewerking van elke schakel in de keten nodig. Als vrachtbetalers hun vrachtdata met Railport delen, weet het systeem waar hun wagons zijn en waar ze naar toe moeten. Zo kan het transport afgestemd worden met de los en / of laadinstallaties. ​

Daarnaast is deze informatie ook nodig voor de optimalisatie en de veiligheid van het spoorverkeer in de haven.

Nils van Vliet, CEO Railport: “Bundeling van de first/last mile heeft nu al gunstige effecten. We roepen alle betrokken partijen op om ook van de digitalisering een succes te maken zodat we aan alle bedrijven correcte real-time informatie over hun transporten kunnen aanbieden.”

Investeringen in het spoor

De volgende jaren zijn er een aantal grote investeringen in de spoorinfrastructuur in het havengebied gepland: verdubbeling en elektrificatie van lijn 11, bundel Oorderen, spoorwerken in functie van het tweede getijdendok op Linkeroever, …. Hoe meer transporten gebundeld worden, hoe eenvoudiger het zal zijn om ze ook tijdens de werken efficiënt te laten verlopen.

Long haul

Tenslotte moet nog aangestipt worden dat het prijsvoordeel van deelnemen aan de bundeling relatief beperkt is gezien de korte afstanden in het havengebied. Het transport buiten het havengebied gaat over veel langere afstanden en daar kan goed vergelijken mogelijk veel grotere voordelen voor de vrachtbetalers opleveren.

Ford schrapt nog eens 4000 banen in Europa

KEULEN – Autofabrikant Ford Motor is van plan om tegen eind 2027 nog eens 4000 banen te schrappen in Europa. Dit komt neer op ongeveer 14 procent van de Europese werkgelegenheid bij het concern. De bezuinigingen treffen vooral werknemers in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, maakte Ford woensdag bekend. De ingreep is onderdeel van gesprekken met vakbonden en overheden.

Ongeveer 2900 banen zullen in Duitsland verdwijnen, 800 in het Verenigd Koninkrijk en nog eens 300 in andere Europese landen. Ford heeft in Nederland geen grote productiefaciliteiten.

Ook kondigde Ford aan dat de productie van de elektrische modellen Explorer en Capri in de fabriek in Keulen wordt teruggeschroefd. In 2021 kondigde Ford aan zijn Europese activiteiten grondig te hervormen, met de ambitie om tegen het einde van het decennium vrijwel volledig over te schakelen op elektrische modellen. Dat transformatieplan verloopt echter moeizaam. Vorig jaar kondigde het bedrijf al aan 3800 banen te schrappen.

Duidelijke beleidsagenda

“Wat we in Europa en Duitsland missen, is een onmiskenbare, duidelijke beleidsagenda om e-mobiliteit te bevorderen”, zei John Lawler, vicevoorzitter en financieel directeur van Ford, in een verklaring. Hij pleitte voor meer overheidsinvesteringen in laadinfrastructuur, grotere subsidies voor elektrische voertuigen en meer ruimte in de CO2-reductiedoelstellingen, die volgend jaar door de EU en het Verenigd Koninkrijk strenger worden.

Net als andere autoproducenten kampt Ford met zwakke verkoopcijfers in Europa. De terughoudendheid van consumenten om over te stappen op elektrische auto’s en het einde van overheidsprikkels in Duitsland vormen een grote uitdaging voor automakers.

11.500 banen

Ford heeft momenteel ongeveer 11.500 banen in Keulen, wat betekent dat ongeveer één op de vier banen daar mogelijk komt te vervallen.

Of ook in Nederland banen verloren gaan, is volgens een woordvoerder van Ford Nederland nog onduidelijk. In ons land staan geen productielocaties van het autoconcern, maar werken ongeveer honderd mensen voor de verkooporganisatie van het merk.

NS: vrijdagochtend forse hinder in noorden en oosten door staking

UTRECHT – De NS verwacht dat het treinverkeer vrijdagochtend in het noorden en oosten van het land fors gehinderd zal worden als gevolg van een staking. Ook schat de vervoerder in dat de gevolgen voor de reizigers “net zoals bij voorgaande stakingsdagen groter zijn dan alleen het stakingsgebied”.

Vakbond FNV heeft voor vrijdag 22 november een staking aangekondigd bij de verkeersleidingsposten van spoorbeheerder ProRail in Groningen, Zwolle en Arnhem. De NS start de dienstregeling vanaf 09.00 uur weer op.

Reizigers moeten de hele ochtend rekening houden met verstoringen en eventuele uitval van treinen, aldus NS. De vervoerder wijst reizigers erop dat door werkzaamheden van ProRail er vrijdag al veel minder treinen rijden van, naar en via Schiphol. Reizigers wordt geadviseerd kort voor vertrek het meest actuele reisadvies te bekijken, ook omdat in het noorden en oosten ook andere treinvervoerders rijden dan de NS zelf.

De afgelopen week is door werknemers van ProRail meerdere keren gestaakt, waardoor het treinverkeer geraakt werd in verschillende delen van het land. De stakingen worden gevoerd omdat vakbond FNV een loonsverhoging eist waarmee ProRail niet akkoord gaat.

Wegen woensdag langer glad door winterse buien dan gedacht

DE BILT – Het KNMI waarschuwt dat wegen woensdagmiddag langer glad kunnen zijn door winterse buien dan aanvankelijk gedacht. Het weerinstituut verwachtte dat de plaatselijke gladheid in het grootste deel van het land rond het middaguur voorbij zou zijn. Nu denkt het KNMI dat het tot het einde van de woensdagavond kortdurend glad kan zijn in het westen, midden en zuiden van het land “na felle hagel- en (natte) sneeuwbuien”.

Tot en met de avond kunnen in het westen aan de kust buien en zware windstoten voorkomen. Ook worden nieuwe sneeuwbuien verwacht, vooral in het zuidoosten en oosten. In Zuid-Limburg kan op sommige plekken tot 5 centimeter sneeuw vallen. In de nacht nemen de buien af en zakt de temperatuur aan de grond onder nul. Daardoor kunnen zowel besneeuwde als onbesneeuwde wegdelen bevriezen en glad zijn.

In de noordelijke drie provincies Groningen, Friesland en Drenthe verwacht het KNMI dat het relatief rustig blijft. Voor alle andere provincies geldt tot middernacht waarschuwingscode geel.

Medewerker presidium Tweede Kamer vervolgd voor lekken

DEN HAAG – Een medewerker van het presidium van de Tweede Kamer wordt vervolgd omdat zij vertrouwelijke informatie zou hebben gelekt naar de pers.

De vrouw heeft hiermee haar geheimhoudingsplicht geschonden en is strafbaar, meent het Openbaar Ministerie (OM). Het gaat om informatie over een onderzoek dat het presidium wilde instellen naar oud-Kamervoorzitter Khadija Arib.

De dagelijkse leiding van de Tweede Kamer deed op 3 oktober 2022 aangifte van het lek. Uit onderzoek door de Rijksrecherche is gebleken dat journalisten op 28 september 2022 al beschikten over de informatie, terwijl die nog niet officieel bekend was gemaakt. Uit het onderzoek zijn geen aanwijzingen gevonden dat leden van de Tweede Kamer betrokken waren, aldus het OM.

Het onderzoek naar Arib werd ingesteld door haar opvolger Vera Bergkamp na anonieme klachten over grensoverschrijdend gedrag door Arib in haar tijd als Kamervoorzitter.

Kort na de aankondiging stopte zij als Kamerlid voor de PvdA. Toen uit het onderzoek bleek dat de klachten over grensoverschrijdend gedrag ongegrond bleken, stapte Arib naar de rechter. Ze eist dat die oordeelt dat het onderzoek onrechtmatig was. In die zaak wordt begin volgend jaar een vonnis verwacht.

Vrachtwagen tegen geleiderail op N15

Foto: Rijkswaterstaat Verkeersinformatie | X

ROTTERDAM – Op de N15 richting Europoort is woensdagmiddag een vrachtwagen tegen de middengeleiderail gebotst.

De afrit A15 Oostvoorne is dicht vanwege het ongeval.

Er zal een noodreparatie moeten plaatsvinden aan de geleiderail, meldt Rijkswaterstaat. Verwacht wordt dat alles rond 18:00 uur weer hersteld zal zijn.

Recordwinst en omzet Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al

TEL AVIV – De Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al heeft in het afgelopen kwartaal een recordomzet en -winst geboekt. Het bedrijf profiteert sterk van zijn vrijwel monopoliepositie, nu veel buitenlandse luchtvaartmaatschappijen hun vluchten naar het Israëlische Tel Aviv hebben geschrapt om de oorlog in het Midden-Oosten.

El Al ligt onder vuur van klanten in Israël en daarbuiten door beschuldigingen van prijsopdrijving sinds de oorlog in Gaza, die werd veroorzaakt door de Hamas-aanvallen in Israël in oktober vorig jaar. De luchtvaartmaatschappij heeft geprofiteerd van het feit dat grote Amerikaanse en Europese luchtvaartmaatschappijen hun vluchten naar Israël hebben stopgezet. Sommige maatschappijen verwachten deze niet eerder dan april 2025 te hervatten, terwijl andere geen datum hebben vastgesteld.

De Israëlische nationale maatschappij, die voor de Gaza-oorlog vaak moeite had om winstgevend te blijven, boekte in het derde kwartaal een nettowinst van 187 miljoen dollar. In dezelfde periode vorig jaar resteerde onder de streep een winst van 52 miljoen dollar. De omzet steeg met 44 procent tot 1 miljard dollar. De bezettingsgraad van passagiers nam toe tot 94 procent, tegen 88 procent in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

‘Noodmodus

Topvrouw Dina Ben-Tal Ganancia benadrukte dat de ticketprijzen van El Al dit jaar ‘slechts’ met 16 procent zijn gestegen. Volgens haar zijn de stijgende prijzen wereldwijd het gevolg van een sterke vraag en beperkte capaciteit.

“El Al opereert al meer dan een jaar in een noodmodus”, verklaarde ze tijdens een persbijeenkomst. “Ons doel is ervoor te zorgen dat de luchtroutes tussen Israël en de rest van de wereld open blijven. Dit is van cruciaal belang voor het voortzetten van de zakelijke, economische en diplomatieke activiteiten in het land.”

Ze wees op een tekort aan zowel nieuwe als tweedehands vliegtuigen. In augustus ondertekende El Al een overeenkomst met Boeing voor de aankoop van maximaal 31 737 MAX-vliegtuigen ter waarde van ongeveer 2,5 miljard dollar. “We blijven een verhoogde vraag naar El Al-vluchten ervaren, die aanzienlijk hoger ligt in verhouding tot de stoelcapaciteit die het bedrijf kan bieden”, voegde ze eraan toe.

Auto in de sloot na aanrijding met vrachtwagen op N272 [+foto’s]

Foto: ASMedia

OPLOO – Woensdagmiddag 20 november omstreeks 14.05 uur heeft een ongeval plaatsgevonden op de N272 in Oploo.

Hierbij zijn, door een nog onbekende oorzaak, een vrachtwagen en een personenauto in aanrijding gekomen. De personenauto belandde na de botsing in een sloot.

De politie en ambulancedienst waren al snel aanwezig. Het ambulancepersoneel heeft de bestuurder van de personenauto gecontroleerd en behandeld. Vervoer naar het ziekenhuis was niet nodig.

Foto: ASMedia

De personenauto werd door een bergingsbedrijf uit de sloot gehaald en afgesleept naar een veilige locatie. Ook de vrachtwagen werd afgesleept.

Pieter Omtzigt keert per direct terug in Tweede Kamer

DEN HAAG – NSC-leider Pieter Omtzigt keert per direct terug in de Tweede Kamer.

Vanaf september zat hij op doktersadvies thuis. “Hiermee neemt hij de volgende stap in zijn re-integratieproces, waarmee hij de afgelopen weken thuis is begonnen”, schrijft de partij in een korte persverklaring. Nicolien van Vroonhoven heeft in de tussentijd de taken van Omtzigt waargenomen. Voor de meeste taken blijft dat de komende tijd nog zo.

“Zie ernaar uit het werk weer op te pakken, collega’s te zien en de schouders eronder te zetten in een pittige week”, schrijft Omtzigt op X. Hij is van plan om “rustig stap-voor-stap” weer te beginnen en de taken van het fractievoorzitterschap te verdelen met Van Vroonhoven.

Dat Omtzigt zich weer met partijzaken bezighield, bleek dinsdag al. De NSC-staatssecretaris Folkert Idsinga (Fiscaliteit en Belastingdienst) die om de omgangsvormen in de coalitie was afgetreden, bleek door Omtzigt overgehaald om weer zitting te nemen in de Tweede Kamer.

Vrachtwagenchauffeur schat hoogte verkeerd in en verliest graafmachine [+foto]

Foto: PNN

ZWOLLE – Op de Monteverdilaan in Zwolle is woensdagochtend een minigraafmachine van een vrachtwagen afgevallen. Bij het ongeval hoefde niemand naar het ziekenhuis.

De graafmachine stond in de laadbak van de vrachtwagen en heeft bij het inrijden van het viaduct onder de A28 de hoogtebalk onder het viaduct geraakt.

Daarna is de graafmachine uit de bak gevallen en op het wegdek terechtgekomen.

De graafmachine heeft flinke schade opgelopen. De weg richting het centrum was vanwege het weghalen van de graafmachine tijdelijk dicht.

Vakbond Volkswagen wil met lagere lonen massaontslag voorkomen

WOLFSBURG – Vakbonden bij de Duitse autofabrikant Volkswagen hebben loonsverlagingen voorgesteld om het dreigende massaontslag in Duitsland te voorkomen. Voorafgaand aan de nieuwe ronde van onderhandelingsgesprekken met het management presenteerden de vakbond IG Metall en de ondernemingsraad van VW woensdag een voorstel om de arbeidskosten met ongeveer 1,5 miljard euro te verlagen.

In ruil daarvoor eisen de vakbond en de ondernemingsraad dat het bedrijf de baanzekerheid en de toekomst van de Duitse fabrieken garandeert. Ook geven ze aan open te staan ​​voor flexibiliteit rond werktijden van personeel, als dat betekent dat ontslagen worden vermeden.

“Omdat er duurzame oplossingen nodig zijn, gaan we nu in het offensief en presenteren we een oplossingsconcept,” zei Daniela Cavallo, voorzitter van de ondernemingsraad. “Het is een alternatief voor het plan van de raad van bestuur om banen te schrappen.”

Volkswagen kampt met een teruglopende vraag naar elektrische voertuigen, hoge bedrijfskosten en toenemende concurrentie van Chinese fabrikanten. Het management dringt daarom aan op ongekende bezuinigingen in Duitsland, waaronder de sluiting van drie fabrieken, tienduizenden ontslagen, loonsverlagingen en een loonstop van twee jaar.

Vertegenwoordigers van de vakbonden hebben beloofd massaal verzet te bieden tegen sluitingen of massaontslagen. “Als Volkswagen vasthoudt aan zijn eisen, dan moet het zich schrap zetten voor een arbeidsconflict dat dit land in decennia niet heeft gezien”, waarschuwde vakbondsonderhandelaar Thorsten Gröger.

Volvo Trucks scoort maximale score van vijf sterren in onafhankelijke veiligheidstest van Euro NCAP

De Europese consumententestorganisatie Euro NCAP heeft voor het eerst de veiligheid van zware vrachtwagens beoordeeld. Volvo’s bestverkopende modellen, de Volvo FH Aero en de Volvo FM, kregen beide de hoogste waardering van vijf sterren. De Volvo FM had ook het beste algemene testresultaat van alle geteste trucks.

De Volvo FM en de Volvo FH Aero scoorden de maximale vijf sterren in Euro NCAP’s eerste beoordeling van de veiligheid van vrachtwagens, die beide Volvo-modellen ook hun City Safe award gaven.

“Ik ben erg trots op dit uitstekende resultaat, omdat het de leidende positie van Volvo Trucks op het gebied van veiligheid bevestigt”, zegt Roger Alm, President Volvo Trucks. Hij vervolgt: “Veiligheid is een kernwaarde voor ons en een hoeksteen van ons erfgoed. Veiligheid is vanaf het begin van ons bedrijf onze leidraad geweest – en met elke nieuwe productintroductie maken we onze trucks nog veiliger.”

De vijfsterrenwaardering van Euro NCAP betekent dat Volvo uitstekend heeft gepresteerd op criteria als chauffeursondersteuning en het vermijden van ongevallen. Dit zorgt voor meer verkeersveiligheid voor de chauffeur en de omringende weggebruikers. Daarnaast voldoen beide Volvo-modellen aan de zogenaamde City Safe-criteria, dankzij goed zicht en goede prestaties van Volvo’s actieve veiligheidssystemen, die ontworpen zijn om kwetsbare weggebruikers te beschermen in verkeerssituaties in de stad.

“Dit is het bewijs van onze consistente inspanningen op het gebied van veiligheids-ontwikkelingen om verder te gaan dan wat wettelijk verplicht is, op weg naar onze visie van nul ongevallen met onze trucks”, zegt Anna Wrige Berling, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks. Ze vervolgt: “De Euro NCAP-beoordelingen zijn een leidraad voor klanten bij hun aankoopbeslissingen en dagen voertuigfabrikanten uit om voortdurend te werken aan de verbetering van de veiligheid.”

Het European New Car Assessment Programme (Euro NCAP), gevestigd in België, werd voor het eerst opgericht in 1996 en werd al snel de Europese industrienorm voor het beoordelen van de veiligheid van personenauto’s. Het wordt gesteund door meerdere Europese regeringen, waaronder de Europese Unie.

Bij de test met de trucks krijgt elk veiligheidssysteem een score, die binnen verschillende categorieën wordt opgeteld. Deze scores worden vervolgens gebruikt om een sterrenclassificatie van één tot vijf sterren te berekenen voor het hele voertuig.

In de test worden de volgende categorieën beoordeeld:

  • Veilig rijden: monitoring van de inzittenden (zoals het gebruik van de gordel en Driver Alert Support), zicht vanaf de chauffeursstoel (zowel direct als indirect) en rijhulpsystemen (zoals Adaptive Cruise Control).
  • Voorkomen van aanrijdingen: frontale botsingen (met bijvoorbeeld een auto, voetganger of fietser), dode hoek-ongevallen bij lage snelheid en aanrijdingen bij het wisselen van rijbaan of afslaan.
  • Na een ongeval: informatie voor hulpdiensten.

Het doel van Euro NCAP is om de test geleidelijk uit te breiden en in een later stadium ook passieve veiligheidssystemen te testen, evenals vrachtwagens in verschillende specifieke transportsegmenten.

×