Clicky

zondag 11 mei 2025 - 23:59 uur
Home Blog Pagina 337

ProRail en FNV hervatten cao-onderhandelingen: stakingen voorlopig van de baan

ProRail

UTRECHT – ProRail en vakbond FNV zijn opnieuw in gesprek over een nieuwe cao. Dit betekent dat de aangekondigde stakingen voorlopig niet doorgaan. ProRail zegt tevreden te zijn dat reizigers, vervoerders en verladers geen hinder meer ondervinden van de eerdere acties.

Samen naar een oplossing zoeken

De afgelopen weken heeft ProRail, volgens eigen zeggen, haar standpunt over het eerdere eindbod helder toegelicht, zowel intern als via diverse media. Nu is het tijd om opnieuw met FNV in gesprek te gaan. Tijdens deze verkennende gesprekken werken beide partijen samen aan mogelijke oplossingen.

Vertrouwelijkheid tijdens de onderhandelingen

Om de onderhandelingen constructief te laten verlopen, zullen er geen inhoudelijke mededelingen worden gedaan totdat er concrete resultaten zijn, meldt ProRail dinsdag. “De gesprekken blijven beperkt tot de onderhandelingstafel.”

Eis hoger beroep schietpartij zorgboerderij Alblasserdam: 30 jaar cel en tbs

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag in hoger beroep dertig jaar cel en tbs met dwangverpleging geëist tegen John S. voor de schietpartij op een zorgboerderij in Alblasserdam en de moord op een 60-jarige man in Vlissingen. “Zijn enige doel was zoveel mogelijk slachtoffers maken”, zei de officier van justitie.

Omdat het gevaar voor herhaling volgens deskundigen groot is en omdat S. gedeeltelijk verminderd toerekeningsvatbaar is, vindt het OM dat naast een lange celstraf ook de tbs-behandeling nodig is. Over die combinatie zei de officier van justitie: “Genezing is in geval van verdachte, of hij nu of over 28 jaar een tbs-behandeling krijgt, niet mogelijk.” S. lijdt volgens deskundigen aan een ernstige persoonlijkheidsstoornis.

De 40-jarige S. uit het Zuid-Hollandse Oud-Alblas kreeg vorig jaar van de rechtbank een levenslange gevangenisstraf opgelegd, nadat het OM toen ook dertig jaar cel en tbs met dwangverpleging had geëist. Zowel de verdachte als het OM gingen in hoger beroep tegen dit vonnis.

S. wordt vervolgd voor het doodschieten van een 34-jarige medewerkster van de zorgboerderij en een 16-jarige cliënte, op 6 mei 2022. Een 12-jarige jongen en een 20-jarige vrouw raakten zwaargewond. S. werd kort daarna aangehouden, terwijl hij 112 belde. Een paar dagen voor de schietpartij, op 4 mei, zou S. een 60-jarige schoenmaker hebben doodgeschoten in Vlissingen.

Volgens het OM hebben problemen op werk, met de hulpverlening en een afwijzing door een jonge vrouw bij hem gezorgd voor jarenlange woede en wraakgevoelens Die zou hij hebben omgezet in een moordplan wat hij uiteindelijk uitvoerde. “Verdachte wilde op de zorgboerderij dood en verderf zaaien”, zei de officier. “Zijn slachtoffers waren volstrekt willekeurig.” S. heeft nauwelijks iets gezegd over het motief. “Terwijl de slachtoffers daar wel recht op hebben en belang bij hebben”, zei de officier. “De antwoorden op veel vragen zitten uitsluitend in het hoofd van de verdachte.”

Dinsdagmiddag komt de verdediging van S. aan het woord. Het gerechtshof verwacht 17 december uitspraak te doen.

Samenwerking ‘Varen doe je Samen!’ tot 2030 vastgelegd

Foto: Rijkswaterstaat | Martin Hols

AMSTERDAM – Op maandag 25 november 2024 vond in de Passenger Terminal Amsterdam de ceremoniële ondertekening plaats van het nieuwe Varen doe je Samen! (VDJS) convenant voor de periode 2025-2030. Met deze ondertekening bevestigden de betrokken partijen opnieuw hun gezamenlijke inzet voor meer veiligheidsbewustzijn op en rond het water.

Belang van veiligheid

Sinds de start van de VDJS-campagne in 2007 is er veel veranderd in de binnenvaart, recreatievaart en waterrecreatie. Toch blijft het doel onveranderd: alle vaarweggebruikers veilig gebruik laten maken van de Nederlandse wateren. Tijdens de ceremonie werd benadrukt dat de campagne blijft inspelen op nieuwe ontwikkelingen en veranderende omstandigheden om de centrale boodschap relevant te houden.

Terugblik en vooruitblik

De ceremonie, georganiseerd door partner Port of Amsterdam, bood ruimte voor reflectie op eerdere successen en een vooruitblik op de komende jaren. Namens Rijkswaterstaat sprak directeur Scheepvaart- en Watermanagement Iris Reuselaars de aanwezigen toe, gevolgd door korte toespraken van andere partners. De ceremonie werd afgesloten met de officiële ondertekening van het convenant.

Foto: Rijkswaterstaat | Martin Hols

Partners in veiligheid

Voor de nieuwe convenantperiode werken de volgende organisaties samen:

  • Rijkswaterstaat
  • 9 provincies
  • Politie
  • Unie van Waterschappen
  • Port of Amsterdam
  • Havenbedrijf Rotterdam
  • KNRM
  • Reddingsbrigade
  • Koninklijke Binnenvaart Nederland
  • Dienst der Hydrografie
  • HISWA-RECRON
  • CBR
  • Sportvisserij Nederland
  • Watersportverbond
  • KNMC

Netwerk Waterrecreatie

De uitvoering van de campagne is in handen van Waterrecreatie Nederland. De partners ondersteunen deze niet alleen financieel, maar dragen ook bij met hun kennis, expertise en netwerken. Dankzij deze brede samenwerking informeert VDJS al 17 jaar lang vaarweggebruikers en stimuleert hen om de vaarwegen en wateren op een veilige manier te delen.

Met het nieuwe convenant zetten de partners zich ook de komende jaren in voor een veiliger en bewuster gebruik van de Nederlandse wateren.

Bromfietser Amsterdam ernstig gewond na achtervolging politie

Ambulance

AMSTERDAM – Een 25-jarige bromfietser in Amsterdam is ernstig gewond geraakt nadat hij ten val was gekomen bij een achtervolging door de politie. Het slachtoffer is overgebracht naar het ziekenhuis.

Het incident gebeurde in de nacht van maandag op dinsdag rond 01.15 uur op de Panamalaan.

Politieagenten zagen de bestuurder zonder helm rijden, waarop ze probeerden hem staande te houden. Dat lukte niet, waarna een achtervolging volgde. Daarbij kwam de bestuurder ten val.

Op en rond de plaats is onderzoek gedaan door verkeersspecialisten. De Rijksrecherche neemt het verdere onderzoek naar de toedracht op zich.

China en Duitsland willen dialoog met Trump over importtarieven

BEIJING/BERLIJN – China en Duitsland willen gesprekken voeren met aankomend president Donald Trump om een wereldwijde handelsoorlog te voorkomen. De twee grote exportlanden reageren daarmee op het dreigement van de verkozen Amerikaanse president om direct na zijn aantreden in januari een extra importtarief van 10 procent in te voeren op Chinese goederen. Ook wil Trump dat Mexico en Canada een heffing van 25 procent betalen voor al hun producten die de Amerikaanse grens over gaan.

Met de importheffingen wil Trump China, Mexico en Canada dwingen om de drugssmokkel en de asielstroom naar de Verenigde Staten te stoppen. Washington beschuldigt Beijing al langer van medeplichtigheid aan de handel in de drug fentanyl, die voor tienduizenden doden per jaar in de VS zorgt en via buurlanden Mexico en Canada wordt binnengesmokkeld. Ook heeft Trump tijdens zijn verkiezingscampagne gedreigd met heffingen tot 20 procent op goederen uit de rest van de wereld.

“In principe staan ​​we open voor het onderhouden van dialoog en communicatie”, zei een woordvoerster van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken op de vraag of Beijing al contact had opgenomen met Trumps team voor gesprekken. Eerder verklaarde de Chinese ambassade in Washington al dat niemand een handelsoorlog wint en dat China stappen heeft gezet om het drugsprobleem aan te pakken.

De Duitse minister van Economie Robert Habeck verklaarde dat de tariefdreiging van Trump “serieus moet worden genomen”. Hij vindt dat Europa en Duitsland gesprekken moeten voeren om een ​​mogelijke handelsoorlog te voorkomen, “waarin iedereen verliest”.

Ook de hoge buitenlandvertegenwoordiger van de EU, Josep Borrell, waarschuwde voor een handelsoorlog. “Als iedereen tarieven aan iedereen gaat opleggen, zal dit reacties uitlokken”, zei Borrell aan de zijlijn van een G7-vergadering van ministers van Buitenlandse Zaken in Italië. Als Trump een nieuwe handelsoorlog wil beginnen, zal dat volgens hem voor iedereen problemen opleveren, te beginnen voor de Amerikanen zelf. Borrell, die als buitenlandchef op 1 december wordt opgevolgd door Kaja Kallas, zei wel dat de EU klaarstaat om tegenmaatregelen te nemen.

Borrell: geen excuus voor Israël om bestand Libanon te weigeren

FIUGGI – De hoge buitenlandvertegenwoordiger van de EU, Josep Borrell, heeft Israël dinsdag opgeroepen om een voorstel over een staakt-het-vuren in Libanon te accepteren.

Volgens de Spanjaard bevat het voorstel alle noodzakelijke veiligheidsgaranties voor Israël.

Op een G7-vergadering van ministers van Buitenlandse Zaken in Italië zei Borrell dat er geen excuus was om de deal met Hezbollah niet te steunen. Hij vindt dat Israël dinsdag nog moet instemmen met het voorstel.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zei maandag al dat hij in beginsel akkoord is met een wapenstilstand, maar nog bezwaren heeft tegen enkele onderdelen van de door Washington voorgestelde overeenkomst.

Een Israëlische functionaris zei dat het veiligheidskabinet “dinsdagavond een besluit zal nemen over een staakt-het-vuren”.

Dode bij ongeval in Poppenwier

POPPENWIER – Dinsdagmorgen is bij een eenzijdig ongeval bij Poppenwier een automobilist om het leven gekomen, meldt de politie op X.

Het ongeval gebeurde rond 08:00 uur op de Albadawei nabij Poppenwier. Een auto is hier van de weg geraakt.

De bestuurder en enige inzittende is ter plaatse aan zijn verwondingen overleden. De politie doet onderzoek naar de toedracht.

LBC Tank Terminals neemt Evolution Terminals in Vlissingen over

VLISSINGEN – LBC Tank Terminals Group B.V. (LBC), een wereldleider in vloeibare bulklogistiek, heeft aangekondigd 100% van de aandelen van Evolution Terminals B.V. over te nemen van Vision Energy Holdings AG. Deze strategische overname vormt een belangrijke stap in LBC’s ambitie om een prominente rol te spelen in de energietransitie en infrastructuur te bieden voor de opslag en verwerking van duurzame energieproducten.

De terminal in Vlissingen, ontwikkeld met steun van North Sea Port, is gepland op een strategische locatie aan de ingang van de haven. Het project omvat faciliteiten voor ammoniakopslag en -verwerking, diepzeesteigers, binnenvaartsteigers en mogelijke spoorverbindingen. De terminal zal een belangrijke rol spelen in het verbinden van Nederland, België en Duitsland via waterstofpijpleidingen en andere logistieke netwerken.

De eerste fase van het project voorziet in 150.000 m³ ammoniakopslag en staat gepland om eind 2028 operationeel te zijn. Het project biedt een innovatieve basis voor LBC om haar activiteiten in de groeiende markt voor hernieuwbare energie uit te breiden.

Reacties op de overname

Frank Erkelens, CEO van LBC, verklaarde: “Deze overname onderstreept onze toewijding aan de energietransitie. Met dit project en de steun van North Sea Port investeren we in een schonere toekomst voor Nederland en Noordwest-Europa.”

Andrew Hromyk, eigenaar van Evolution Terminals, voegde toe: “We zijn verheugd dit baanbrekende project over te dragen aan een ervaren en veiligheidsgerichte operator zoals LBC.”

Maarten den Dekker, Chief Sustainability and Digital Officer van North Sea Port, benadrukte: “De nieuwe terminal zal de positie van North Sea Port als grootste waterstofhub in de Benelux versterken en bijdragen aan de energietransitie.”

Met deze overname bevestigt LBC haar leidende rol in de ontwikkeling van infrastructuur voor koolstofarme energie en draagt het bij aan de verduurzaming van de regio en daarbuiten.

Zweden wil Chinese BulkCarrier Yi Peng 3 naar Zweedse wateren voor kabelonderzoek

STOCKHOLM – Zweden heeft het Chinese vrachtschip Yi Peng 3 gevraagd om zich te verplaatsen naar Zweedse wateren in verband met het onderzoek naar de schade aan twee onderzeese datakabels vorige week.

Het schip ligt al een week stil in internationale wateren tussen Denemarken en Zweden, omdat het mogelijk iets te maken zou hebben met de incidenten.

Meerdere Europese landen hebben het vermoeden van sabotage uitgesproken en Zweden en Finland zijn daarom een onderzoek gestart. Een van de twee kabels liep tussen Finland en Duitsland en de andere tussen het Zweedse eiland Gotland en Litouwen, maar de schade aan beide kabels ontstond in Zweedse wateren.

De bulkcarrier Yi Peng 3 voer in de buurt van de kabels toen ze beschadigd raakten. De Deense marine vaart nu constant in de buurt van het schip en monitort het en ook de Zweedse kustwacht is ter plaatse. Denemarken zegt onder andere in contact te staan met de Chinese autoriteiten over het vrachtschip.

Vrachtwagen beschadigt overkapping bij winkelcentrum bij passeren andere vrachtwagen [+foto’s]

Foto: MediaTV

ALPHEN AAN DEN RIJN – Bij een winkelcentrum in Alphen aan den Rijn heeft een vrachtwagen dinsdagochtend schade veroorzaakt aan een overkapping tijdens het passeren van een andere vrachtwagen.

Door de aanrijding raakten zowel de vrachtwagen als de overkapping flink beschadigd.

Er zijn geen meldingen van gewonden, maar de schade aan het gebouw en het voertuig is aanzienlijk.

Foto: MediaTV

Een bergingsbedrijf is ingeschakeld om de vrachtwagen af te slepen.

Scholen in Almere en Lelystad bedreigd via Snapchat

ALMERE – Via Snapchat gaan dreigingen rond aan het adres van scholen in Almere en Lelystad, bevestigt de politie na berichtgeving van Omroep Flevoland.

De scholen gaan dinsdag gewoon open, wel houdt de politie “een oogje in het zeil” bij de onderwijsinstellingen.

De politie houdt contact met de scholen. Op screenshots, die Omroep Flevoland heeft bijgevoegd van de dreigingen via sociale media, wordt onder meer gesproken over een bom en een schietpartij.

Maandagavond gingen ook dreigberichten rond aan het adres van scholen in Den Bosch. De politie onderzoekt de herkomst van de berichten.

Vrachtwagen tussen de bomen in Doesburg

Foto: LDGFotografie

DOESBURG – Op de Zomerweg in Doesburg heeft de vrachtwagenchauffeur van een volgeladen vrachtwagen vanochtend de controle over het stuur verloren. De vrachtwagen reed rechtdoor over een rotonde en belandde vervolgens in de berm, waar het voertuig tot stilstand kwam tegen een boom.

De toestand van de chauffeur is op dit moment onbekend, aangezien deze nog in de ambulance wordt behandeld.

De weg is deels afgesloten voor het verkeer. Het is nog onduidelijk hoe lang de afsluiting zal duren.

ABB-topman: Europa riskeert meer banenverlies door energiekosten

LONDEN – Europa loopt het risico investeringen en industriële banen te verliezen aan landen als de Verenigde Staten, als de energiekosten en bureaucratie niet worden teruggedrongen. Hiervoor waarschuwt de topman van de Zwitserse ingenieursgroep ABB Morten Wierod.

In Europa betalen fabrikanten meer voor elektriciteit dan in de VS en China, waar de regels over het algemeen ook gunstiger zijn, zei Wierod tijdens een interview in Londen. “De kosten voor energie-intensieve industrieën zoals chemie, staalproductie en cement zijn een uitdaging en investeringen zullen buiten Europa plaatsvinden als dit zo doorgaat.” Dit kan de werkgelegenheid in de regio onder druk zetten, “wat een duidelijke zorg is”.

De zorgen van de topman van ABB, dat onder andere elektrificatie- en robotica-apparatuur produceert, worden bevestigd door recent slecht nieuws van Europese industriële bedrijven. Zo maakte het Duitse Thyssenkrupp maandag bekend dat het van plan is duizenden banen te schrappen bij zijn staaldivisie, die worstelt met overcapaciteit, lage staalprijzen en hoge kosten, waaronder voor energie.

Woensdag in groot deel van het land code geel vanwege zware windstoten

DE BILT – Het KNMI heeft voor meer provincies code geel afgekondigd op woensdagmiddag en -avond wegens verwachte zware windstoten. Maandagavond werd de waarschuwing afgegeven voor onder meer de kustprovincies, inmiddels is het gebied uitgebreid.

De code geldt voor Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, de Wadden, het IJsselmeergebied, Flevoland, Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel. Het gebied met de windstoten verplaatst zich woensdag van het zuidwesten naar het noordoosten.

In het westen en het noorden komen woensdag zware windstoten voor, aan de kust tot ongeveer 100 kilometer per uur. Verder landinwaarts tot ongeveer 80 kilometer per uur.

De zware windstoten kunnen lastig zijn voor het verkeer. Ook heeft de wind misschien invloed op het vliegverkeer.

Trump komt met invoerheffing van 10 procent voor China

MAR-A-LAGO – Donald Trump wil een invoerheffing van 10 procent rekenen voor Chinese producten die in de VS geïmporteerd worden. Die heffing gaat gelden bovenop al bestaande invoertarieven voor Chinese producten.

In een post op zijn medium Truth Social schrijft de aankomend president van de Verenigde Staten dat er “enorme hoeveelheden” drugs vanuit China via Mexico naar de VS gestuurd worden. Volgens Trump gaat het met name om fentanyl, een synthetische vervanger van heroïne die in de VS jaarlijks tienduizenden dodelijke overdosissen veroorzaakt. Trump zegt het invoertarief in stand te houden zolang de drugssmokkel “niet stopt”.

De Chinese ambassade in Washington reageert kritisch op het plan van Trump. “Niemand wint een handelsoorlog”, zegt woordvoerder Liu Pengyu in een verklaring. En: “China gelooft dat zowel de Verenigde Staten als China baat hebben bij economische handel en samenwerking”. Liu benadrukt verder dat China stappen heeft gemaakt om het drugsprobleem aan te pakken, “en dat de VS van die vooruitgang op de hoogte zijn gebracht”.

In zijn verkiezingscampagne beloofde Trump een invoerheffing tot wel 60 procent op goederen uit China. Een voormalig topfunctionaris bij de Chinese centrale bank zei eerder deze maand dat China zo’n enorme tariefsverhoging “zou vergelden”, zonder verder in details te treden.

Tijdens het vorige presidentschap van Trump legde de Republikein ook al veel strafheffingen op aan China, die grotendeels gehandhaafd bleven onder de regering-Biden.

Naast China maakte Trump maandag ook de invoerheffingen voor Canada en Mexico bekend. Deze buurlanden van de VS gaan 25 procent betalen voor alle producten die de grens over gaan.

×