Clicky

maandag 12 mei 2025 - 02:59 uur
Home Blog Pagina 33

Hoge Raad bevestigt veroordeling heftruckchauffeur in cocaïnesmokkelzaak via fruitoverslagbedrijf

DEN HAAG – De Hoge Raad heeft op 22 april 2025 de veroordeling bevestigd van een man die samen met anderen betrokken was bij de invoer en voorbereiding van de smokkel van 250 kilogram cocaïne, verstopt tussen dozen bananen. De drugs werden eind 2016 via een fruitoverslagbedrijf in Nederland het land binnengesmokkeld. De opgelegde gevangenisstraf werd licht verminderd vanwege overschrijding van de redelijke termijn, van 51 naar 49 maanden.

De zaak maakt deel uit van een breder onderzoek naar de georganiseerde invoer van cocaïne via de havenlogistiek, waarbij meerdere verdachten betrokken waren, waaronder medewerkers en ingehuurde krachten van het overslagbedrijf. De partij cocaïne was afkomstig uit Ecuador en werd op 31 december 2016 aangetroffen in een loods van het overslagbedrijf, verstopt in een pallet tussen dozen bananen.

Cruciale rol in voorbereiding en uitvoering

De verdachte, destijds werkzaam als heftruckchauffeur via een uitzendbureau, stelde zich volgens zijn eigen verklaring op het standpunt dat hij afstand wilde houden van het transport. De rechtbank en het gerechtshof achtten die lezing echter ongeloofwaardig. Uit opgenomen gesprekken, telefoontaps en observaties bleek dat hij actief betrokken was bij het regelen van de logistiek, het instrueren van andere betrokkenen, en het op de hoogte blijven van de voortgang van de smokkel.

Zo stelde de verdachte voor om een collega in te schakelen toen hij zelf verhinderd was, benaderde hij een andere medewerker om te helpen bij het uithalen en apart zetten van de partij cocaïne, en bleef hij meermaals informeren naar het moment van aankomst. Ook sprak hij met medeverdachten over eerdere transporten en mogelijke winsten, waarbij bedragen van €125.000 per persoon ter sprake kwamen.

Hoge Raad: sprake van nauwe en bewuste samenwerking

De Hoge Raad oordeelde dat het gerechtshof terecht heeft geconcludeerd dat sprake was van medeplegen en dus van een nauwe en bewuste samenwerking. De verdachte had volgens het hof een essentiële rol in zowel de voorbereidingsfase als bij de uiteindelijke invoer, ook al was hij op het cruciale moment zelf niet fysiek aanwezig.

Volgens vaste jurisprudentie is voor medeplegen vereist dat de bijdrage van een verdachte van voldoende gewicht is. In deze zaak bleek uit meerdere gedragingen, zoals het verstrekken van informatie, contacten met medeverdachten, en het aansturen van anderen, dat aan dit criterium werd voldaan.

Nepagent besteelt bejaarde vrouw in Oisterwijk

Politie

OISTERWIJK – Een bejaarde bewoonster van de Burgemeester van Beckhovenstraat in Oisterwijk is woensdag aan het eind van de middag het slachtoffer geworden van een nepagent.

Door toedoen van haar zoon, kleinzoon en enkele buurtbewoners kon de verdachte snel worden overgedragen aan de politie. Hij zit vast voor verhoor, meldt de politie donderdag.

Om ongeveer half vijf in de middag werd de vrouw gebeld door iemand die zich uitgaf voor politiemedewerker. De medewerker vertelde dat het adres van de vrouw voorkwam op een lijst die was aangetroffen bij inbrekers die waren aangehouden. Er zou een collega politieagent langskomen bij het slachtoffer om de sloten van haar huis te controleren.

Om er zeker van te zijn dat een en ander vertrouwd was, gaf de ‘politiemedewerker’ een nummer door dat de vrouw moest verifiëren bij de ‘agent’ die aan de deur zou komen. Er kwam omstreeks half vijf ’s middags inderdaad iemand langs. Deze man gaf het nummer door wat de vrouw eerder aan de telefoon te horen had gekregen en het slachtoffer liet de man binnen.

In de tijd dat de man binnen in de woning was, heeft hij kans gezien om sieraden en geld te pakken te krijgen. Toen de zoon en de kleinzoon van de vrouw aan de deur kwamen raakten zij verwikkeld in een worsteling met de ‘agent’ die nu natuurlijk heel graag het huis weer uit wilde. Hij ging er hard rennend vandoor, op de voet gevolgd door zoon, kleinzoon en buurtbewoners die ook meteen in de startblokken stonden toen ze merkten wat er was voorgevallen.

Uiteindelijk werd de man gevonden op een schoolplein aan de Biezenstraat in Oisterwijk. Hij was over een puntig hek geklommen en had wat wondjes aan zijn handen opgelopen. De man, een 21-jarige Schiedammer, is overgedragen aan de politie. De echte agenten namen de verdachte mee en leverden hem af in een politiecellencomplex. Daar zit hij nog vast. De man had het geld en de sieraden nog bij zich. Die zijn in beslag genomen door de politie. De verdachte wordt donderdag verder gehoord door rechercheurs.

INTERCARGO verwelkomt ILO-erkenning van zeevarenden als essentiële werkers

John Xylas, INTERCARGO | Foto: INTERCARGO

GENÈVE – De International Association of Dry Cargo Shipowners (INTERCARGO) verwelkomt de recente beslissing van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) om zeevarenden officieel te erkennen als key workers onder de bepalingen van het Maritiem Arbeidsverdrag (MLC). Deze erkenning markeert een belangrijke mijlpaal in de bescherming van maritieme arbeidsrechten wereldwijd.

De erkenning betekent dat zeevarenden recht hebben op betere toegang tot medische zorg, mobiliteit, juridische bescherming en eerlijke behandeling — aspecten die tijdens de coronapandemie ernstig onder druk kwamen te staan.

“Een langverwachte overwinning”

“Deze erkenning is zowel symbolisch als concreet,” stelt John Xylas, voorzitter van INTERCARGO. “Het is een directe reactie op de dringende oproepen die wij en andere maritieme organisaties deden tijdens de COVID-19-crisis. Het bevestigt de essentiële rol die zeevarenden spelen in de wereldhandel en de offers die zij dagelijks brengen.”

Tijdens de pandemie pleitte INTERCARGO herhaaldelijk bij overheden en de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om zeevarenden als essentieel personeel te behandelen. Daarbij werd aangedrongen op veilige bemanningswisselingen, voorrang bij vaccinaties en internationale samenwerking. Die periode heeft de roep om structurele hervormingen in de sector alleen maar versterkt.

Meer bescherming bij juridische kwesties

Een ander belangrijk punt is de toevoeging van een verwijzing naar richtlijnen binnen het MLC die de eerlijke behandeling van zeevarenden bij aanhouding, onderzoek of strafvervolging moeten garanderen. “Zeevarenden mogen nooit de dupe worden van trage procedures of onduidelijke regelgeving,” aldus Xylas. “Wij roepen alle ILO-lidstaten en maritieme autoriteiten op tot een effectieve en uniforme implementatie. Erkenning is niet genoeg — rechten moeten ook daadwerkelijk beschermd worden.”

Werving onder druk, waardering essentieel

De erkenning komt op een cruciaal moment. De werving en het behoud van zeevarenden, vooral in de droogbulksector — het grootste segment binnen de scheepvaart — staan onder druk. INTERCARGO benadrukt dat een internationaal kader dat zorgt voor waardigheid, veilige werkomstandigheden en loopbaanperspectief noodzakelijk is.

“Zeevarenden verdienen een eerlijke toekomst”, besluit Xylas. “Deze mensen zijn onmisbaar voor de wereldeconomie. Het minste wat wij kunnen doen, is hen behandelen met het respect dat zij verdienen.”

Medicijn tegen baarmoederkanker komt in basispakket

DEN HAAG – Een nieuw medicijn tegen baarmoederkanker wordt voortaan vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering. Zorgminister Fleur Agema voegt de immuuntherapie toe, na een positief advies van het Zorginstituut Nederland.

Het medicijn dostarlimab (merknaam Jemperli) vergroot in combinatie met chemotherapie de overlevingskans van vrouwen met gevorderde of terugkerende baarmoederkanker aanzienlijk. Het is een vorm van immuuntherapie, waarmee het eigen afweersysteem wordt geholpen kankercellen te vernietigen.

In een verklaring zegt Agema dat ze blij is dat de onderhandelingen met de fabrikant over de prijs zijn geslaagd. De vergoeding loopt voorlopig tot eind volgend jaar. “Daarna zal ik opnieuw om tafel moeten met de fabrikant om te kijken of we er ook voor 2027 en verder uit kunnen komen.”

59 procent

Vrouwen die met dit middel werden behandeld, overleefden de ziekte volgens een studie veel vaker dan vrouwen die alleen chemotherapie kregen. Van de onderzochte vrouwen met gevorderde of teruggekeerde baarmoederkanker die alleen chemotherapie kregen, leefde na twee jaar 59 procent nog. Van de patiënten die ook het nieuwe medicijn kregen, was 83 procent na twee jaar nog in leven.

Het Zorginstituut verwacht dat in Nederland circa 140 vrouwen per jaar in aanmerking komen voor deze behandeling. Die zou zo’n 170.000 euro per patiënt per jaar kosten. In totaal zou het dan ruim 19 miljoen euro per jaar kosten om het medicijn vanuit de basisverzekering te vergoeden.

Drie ladingen metaal verdwenen: vrachtwagenchauffeurs spoorloos na diefstal in Oostenrijk

Foto: Adobe Stock

BRIXLEGG (TIROL) – In het Oostenrijkse Brixlegg zijn drie vrachtwagenladingen met waardevolle metalen gestolen, zo meldt de politie Tirol.

De diefstal vond plaats in de periode tussen 9 en 11 april 2025 bij een in Brixlegg gevestigd bedrijf. De ladingen waren bestemd voor transport van Oostenrijk naar Spanje, maar zijn nooit op hun eindbestemming aangekomen.

De zending was georganiseerd door een Zwitsers bedrijf, dat voor het vervoer een Duits transportbedrijf inschakelde. De uitvoering van het transport werd toevertrouwd aan drie Oekraïense vrachtwagenchauffeurs, die de waardevolle metalen kwamen ophalen. Sinds het moment van vertrek zijn echter zowel de drie vrachtwagens als de ladingen spoorloos.

Volgens de politie bedraagt de schade een middelhoog zes-cijferig bedrag, wat neerkomt op enkele honderdduizenden euro’s. De Oostenrijkse recherche is momenteel bezig met een uitgebreid strafrechtelijk onderzoek naar de zaak.

Motorfabrikant KTM legt productie stil door gebrek aan onderdelen

MATTIGHOFEN – De noodlijdende Oostenrijkse motorfabrikant KTM moet de productie drie maanden stilleggen vanwege een tekort aan onderdelen. Dit is ontstaan door een eerdere stop van 90 dagen in de productie, die nodig was om het bedrijf te reorganiseren.

KTM kampt met een torenhoge schuld van 1,8 miljard euro, terwijl de motorverkopen teruglopen. De schuldeisers hebben inmiddels een reorganisatieplan goedgekeurd waarbij 70 procent van de schulden wordt kwijtgescholden. Daarmee is het concern voorlopig van de ondergang gered. Pierer Mobility, het moederbedrijf van KTM, zei in februari dat een grotere groep aandeelhouders extra geld zou investeren om de productie weer op gang te brengen.

KTM staat vooral bekend om zijn sportieve motoren voor offroad en motorcross, veelal in de kleur oranje. Het merk is ook bekend om zijn innovatieve technologie en sportieve successen, zoals die in de Dakar Rally.

Marinetrans wint wereldwijde logistieke opdracht voor bouw van twee FLNG-schepen

OSLO/KANSAS – Logistiek dienstverlener Marinetrans, gespecialiseerd in oplossingen voor de maritieme en offshore-industrie, is geselecteerd voor een grootschalige logistieke opdracht voor de bouw van twee Floating Liquefied Natural Gas (FLNG)-schepen. De opdracht is gegund door het Amerikaanse ingenieurs- en bouwbedrijf Black & Veatch, dat wereldwijd actief is in energie-infrastructuur. Het contract beslaat de periode 2025 tot 2027.

Onder de overeenkomst zal Marinetrans wereldwijd verantwoordelijk zijn voor de projectlogistiek, waaronder het transport van essentiële onderdelen, zwaartransportzendingen, coördinatie van de toeleveringsketen en logistieke ondersteuning op locatie. De logistieke ondersteuning is van cruciaal belang voor een soepele uitvoering van de FLNG-projecten, die bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de wereldwijde LNG-infrastructuur.

Logistieke precisie en expertise

“We zijn vereerd dat we door Black & Veatch zijn geselecteerd voor deze omvangrijke projecten,” aldus Reidar Evensen, Group Director Projects & Offshore bij Marinetrans. “Onze expertise in complexe logistieke operaties en onze focus op operationele uitmuntendheid zorgen ervoor dat de bouw van deze geavanceerde FLNG-schepen tijdig en efficiënt verloopt.”

Ook Vidar Olsen, Projectmanager bij Marinetrans, benadrukt de uitdagingen en het belang van nauwkeurige afstemming: “De logistiek rondom de bouw van FLNG-schepen vereist precisie, diepgaande sectorkennis en een toegewijd team. We zijn trots dat we hieraan kunnen bijdragen met onze jarenlange ervaring in maritieme logistiek.”

Belangrijke stap in LNG-productiecapaciteit

De opdracht markeert een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van offshore energieproductie en de wereldwijde beschikbaarheid van vloeibaar aardgas (LNG). De vraag naar LNG blijft wereldwijd stijgen, en de inzet van FLNG-schepen vergroot de productiecapaciteit en maakt een flexibelere en duurzamere energievoorziening mogelijk.

Partnerschap gebaseerd op vertrouwen

Volgens Christina Chai, Supply Chain Director bij Black & Veatch, is de keuze voor Marinetrans een strategische stap: “Door samen te werken met Marinetrans verzekeren we ons van een betrouwbare en ervaren logistieke partner die de complexe toeleveringsketen van deze prestigieuze FLNG-projecten aankan. Hun kennis van projectlogistiek is essentieel voor het succes van onze operaties.”

Vrachtwagen net over de grens bij Coevorden van de weg geraakt

Foto: Noordernieuws

COEVORDEN – Donderdagochtend is er op de Coevordener Strasse net over de grens bij Coevorden een vrachtwagen van de weg geraakt.

Door nog onbekende oorzaak raakte de vrachtwagen van de weg en verloor daarbij een deel van zijn lading die naast de weg terechtkwam. De vrachtwagen zelf eindigde in een greppel.

De weg tussen Coevorden en Nederland is volledig afgesloten vanwege de berging van de vrachtwagen. Nederlanders die naar Emlichheim willen zullen een andere route moeten kiezen.

Of de chauffeur gewond is geraakt is niet bekend.

Trump dreigt met hogere importheffingen bij uitblijven deals

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft gedreigd alsnog hogere importheffingen op te leggen aan landen waarmee de Verenigde Staten geen deal kunnen sluiten. Twee weken geleden had hij deze zogenoemde wederkerige heffingen voor negentig dagen verlaagd naar 10 procent om ruimte te bieden aan onderhandelingen. Dat zijn tarieven voor landen die zelf ook heffingen hebben op Amerikaanse goederen.

“Als we geen deal hebben met een bedrijf of een land, stellen we de heffing gewoon vast. Het is iets waarvan we denken dat het zal gebeuren, ik denk over twee tot drie weken”, zei Trump tegen journalisten in het Oval Office. Dit kan volgens hem ook gelden voor China. De VS hebben de heffing op de meeste Chinese goederen flink verhoogd tot 145 procent, waarna China een tegentarief van 125 procent invoerde op Amerikaanse producten.

Kort voor het uitstel kondigden de VS importheffingen aan op talloze handelspartners. Voor bijvoorbeeld de Europese Unie was dat 20 procent. Het landenblok probeert nu een deal met de VS te sluiten over de heffingen. Er zijn nog wel heffingen van 25 procent op auto’s, staal en aluminium die de EU raken.

Elke dag

De VS en China hebben laten weten open te staan voor onderhandelingen over een overeenkomst tussen de twee grootste economieën ter wereld. Op de vraag van een verslaggever of de landen hierover rechtstreeks met elkaar in gesprek zijn, antwoordde Trump: “Ja natuurlijk, elke dag.”

Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Handel zei donderdag tijdens een persconferentie echter dat er momenteel geen handelsbesprekingen plaatsvinden met de VS.

Boekweit Transport breidt wagenpark uit met krachtige Scania R560

LIESHOUT – Boekweit Transport uit het Noord-Brabantse Lieshout heeft recent een nieuwe Scania R560 8×2*6 naloopas bakwagen met autolaadkraan in gebruik genomen. De keuze voor deze configuratie past bij de brede inzet van het transportbedrijf dat zich richt op speciaal transport en maatwerkvervoer. De nieuwe Scania is uitgerust met een Palfinger PK110002 autolaadkraan met een capaciteit van 110 ton/meter.

De nieuwe bakwagen is voorzien van een naloopas waarvan de achterste as iets is verplaatst. Daardoor mag het voertuig wettelijk twee ton extra laden. “We vervoeren regelmatig zware ladingen zoals batterijcontainers en grote machines. Dan is iedere ton extra welkom”, aldus Jan Boekweit, die als tweede generatie leiding geeft aan het bedrijf wat al sinds de jaren zestig met Scania rijdt.

Gespecialiseerd kraanvervoer in binnen- en buitenland

Boekweit Transport heeft zich door de jaren heen gespecialiseerd in het vervoer van goederen die buiten de standaardmaten vallen. Zo worden onder andere cryogene opslagtanks geplaatst in de Benelux bij grote petrochemische, farmaceutische & industriële bedrijven. Ook plaatst het bedrijf, vaak in Duitsland en Oostenrijk, veel abri’s en werkt het voor diverse klanten in de bouwsector, onder meer met de plaatsing van bouwunits, viaductondersteuning en diverse containers.

“Onze chauffeurs zijn echte vakmensen. Ze moeten veilig kunnen werken met zware kraanvoertuigen, klantgericht zijn én goed kunnen manoeuvreren op locatie”, zegt Boekweit. “Daarom nemen we bij de aanschaf van nieuwe voertuigen ook altijd de mening van de chauffeur mee. De chauffeur die nu op de Scania R560 rijdt, heeft nadrukkelijk zijn voorkeur uitgesproken en daar houden we dan rekening mee.”

Betrouwbare partner met liefde voor het vak

Boekweit Transport telt momenteel 25 voertuigen van diverse merken, waarvan het overgrote deel bestaat uit drie- en vierassige combi-bakwagens met aanhanger en autolaadkraan. Daarmee dekt het bedrijf een breed scala aan transportdiensten, variërend van volumevervoer, breedte transport tot speciaal transport.

“Het is een uitdaging om goed personeel te vinden dat overweg kan met dit soort werk. Maar wij zetten ons in voor goede instroom van jongeren en begeleiden hen actief in het vak.”

De liefde voor Scania blijkt niet alleen uit de aanschaf van nieuwe voertuigen. Het bedrijf beschikt ook over een zorgvuldig nagebouwde Scania-Vabis L76 uit 1964 – compleet met kraan – als eerbetoon aan hun allereerste Scania. Deze klassieker wordt nog af en toe voor speciale klusjes ingezet. Zo hebben ze met de Vabis in 2023 nog speciale oude eiken balken getransporteerd naar de showroom van klassieke autohandelaar Gallery Aaldering te Brummen.

Korte lijnen met Scania Veghel

Voor service en onderhoud doet Boekweit Transport een beroep op Scania Veghel, als thuisbasis, en soms op Scania Eindhoven. Het bedrijf heeft met beide werkplaatsen een langdurige en prettige samenwerking. “De druk op vakmensen merken wij ook bij de dealers, maar als het erop aankomt, worden we nooit in de steek gelaten”, aldus Boekweit.

Cargolux boekt uitzonderlijke winst in 2024 ondanks geopolitieke spanningen

LUXEMBURG – Vrachtluchtvaartmaatschappij Cargolux heeft over het boekjaar 2024 een uitzonderlijk resultaat behaald. Met een omzet van 3,32 miljard dollar en een nettowinst van 448 miljoen dollar, zijn dit de sterkste cijfers buiten de coronajaren, zo maakte de Luxemburgse luchtvrachtvervoerder bekend tijdens een persconferentie op 23 april.

Volgens topman Richard Forson, president en CEO van Cargolux, zijn de resultaten te danken aan de wendbare bedrijfsvoering en de toewijding van het personeel: “Onze flexibiliteit en servicegerichtheid hebben ons in staat gesteld snel in te spelen op veranderende marktomstandigheden.”

E-commerce en charters stuwen resultaat

Ondanks geopolitieke spanningen, zoals de aanhoudende oorlog in Oekraïne en conflicten in het Midden-Oosten, wist Cargolux zijn activiteiten succesvol aan te passen. Die conflicten zorgden voor hogere operationele kosten en druk op de efficiëntie. Tegelijkertijd leidde de groeiende vraag naar e-commercezendingen tot verschuivingen in vrachtcapaciteit richting Azië, wat zorgde voor sterke volumes gedurende het jaar.

Ook de enorme vraag naar chartervluchten, waaronder e-commercecharters, droeg aanzienlijk bij aan het resultaat. Traditionele seizoenspatronen werden hierdoor verstoord en moeilijker te voorspellen.

Overname afhandelingsactiviteiten en blusvluchten

Een ander belangrijk hoogtepunt in 2024 was de soepele overname van de vrachtgrondafhandeling van Luxair door Luxcargo Handling (LCH) op 1 mei. LCH is nu verantwoordelijk voor de afhandeling van vracht op de luchthaven van Luxemburg en investeert in technologie en infrastructuur om de dienstverlening verder te verbeteren.

Daarnaast voerde dochteronderneming Aquarius Aerial Firefighting (AFF) in de zomer van 2024 zijn eerste blusmissie uit. Vanuit Zuid-Spanje leverde AFF luchtsteun aan de Spaanse overheid tijdens bosbranden. De succesvolle inzet draagt bij aan de reputatie van AFF als betrouwbare partner in luchtbrandbestrijding. Zowel vloot als team worden momenteel uitgebreid.

Vooruitblik: onzekerheid in 2025

Vooruitkijkend naar 2025 is de markt voor luchtvracht nog steeds zeer volatiel. De nieuwe Amerikaanse importtarieven op handelsgoederen kunnen de vraag naar luchtvrachtcapaciteit negatief beïnvloeden en de traditionele handelsroutes verstoren. De geopolitieke onzekerheid, in combinatie met strengere milieuregels binnen de EU, zet de sector verder onder druk.

Volgens Cargolux dreigen EU-luchtvaartmaatschappijen op kosten te worden achtergesteld ten opzichte van concurrenten buiten de EU, die aan minder regelgeving zijn gebonden. De luchtvrachtsector roept op tot samenwerking tussen autoriteiten en marktpartijen om tot werkbare, duurzame oplossingen te komen.

Cargolux viert 55-jarig jubileum

In 2025 viert Cargolux haar 55-jarig bestaan. De luchtvrachtmaatschappij geldt als één van de toonaangevende spelers wereldwijd en benadrukt dat haar decennialange ervaring de basis vormt voor haar succes en voortrekkersrol in de sector.

Cargolux is gevestigd in Luxemburg en is de grootste full-cargo luchtvaartmaatschappij van Europa. De vloot bestaat uit 30 vrachtvliegtuigen van het type Boeing 747-8 en 747-400. Om de verouderende 747-400’s te vervangen, heeft Cargolux tien zuinigere Boeing 777-8F’s besteld. Het wereldwijde netwerk van de luchtvrachtmaatschappij beslaat meer dan 75 bestemmingen met geplande vrachtvluchten en biedt daarnaast volledige en gedeeltelijke charterdiensten aan.

Met meer dan 85 kantoren in ruim 50 landen en een wereldwijd wegtransportnetwerk naar meer dan 250 bestemmingen, levert Cargolux wereldwijd maatwerkoplossingen voor allerlei soorten zendingen. Ook via dochterbedrijf Aquarius Aerial Firefighting biedt het bedrijf gespecialiseerde blusvluchten aan. Cargolux heeft een actief duurzaamheidsprogramma dat zich richt op milieu, sociale verantwoordelijkheid en goed bestuur (ESG). De luchtvrachtgroep telt wereldwijd bijna 4.000 medewerkers.

Rijkswaterstaat kondigt reorganisatie aan om infrastructuuruitdagingen aan te pakken

DEN HAAG – Rijkswaterstaat gaat op korte termijn reorganiseren om slagvaardiger te kunnen opereren en beter in te spelen op de groeiende uitdagingen in de Nederlandse infrastructuur. Dat maakte directeur-generaal Martin Wijnen op dinsdag 15 april bekend tijdens een interne bijeenkomst. De reorganisatie moet zorgen voor meer daadkracht met hetzelfde personeelsbestand, aldus Wijnen.

De ingreep is volgens Rijkswaterstaat noodzakelijk vanwege een reeks urgente opgaven: verouderde infrastructuur, toenemende verkeersdrukte, klimaatverandering, ruimte- en stikstofschaarste, stijgende kosten, beperkte budgetten en een krappe arbeidsmarkt.

750 extra fte in het primaire proces

Met het toekomstplan wil Rijkswaterstaat zijn kernprocessen verbeteren, met assetmanagement als leidend principe. Door de organisatie opnieuw in te richten, verwacht men dubbel werk te verminderen en de productie te verhogen. Circa 750 fulltimebanen worden verplaatst naar het primaire proces, wat betekent dat er meer inzet komt voor de kernactiviteiten van Rijkswaterstaat zoals onderhoud, beheer en veiligheid van wegen, bruggen, tunnels en waterwerken.

Minder overleg, meer actie

Wijnen benadrukte tijdens de presentatie dat het tijd is voor meer actie en minder bureaucratie: “We gaan onszelf beter organiseren. Minder afstemming, meer daden. Minder praten, buiten meer doen.” Hij onderstreepte dat er al veel goed gaat, maar dat een ‘systeemsprong’ nodig is om de toekomstbestendigheid van de infrastructuur te waarborgen.

Volgens hem is de reorganisatie niet alleen essentieel om de onderhoudsopgave van het Nederlandse infrastructuurnetwerk te realiseren, maar ook om het werkplezier van medewerkers te vergroten en de samenwerking met partners in de sector te versterken.

Implementatie vanaf derde kwartaal 2025

De implementatiefase van de reorganisatie start in het derde kwartaal van 2025. Rijkswaterstaat streeft ernaar het proces uiterlijk op 1 januari 2028 volledig afgerond te hebben. Daarbij benadrukt de organisatie dat de verandering snel maar zorgvuldig zal worden doorgevoerd.

AP: maak bezwaar als je niet wil dat jouw data Meta AI trainen

DEN HAAG – Mensen die niet willen dat hun gegevens worden gebruikt om de kunstmatige intelligentie (AI) van techbedrijf Meta te trainen, hebben nog tot 27 mei de tijd om daar bezwaar tegen te maken. De Autoriteit Persoonsgegevens, de privacywaakhond, wijst daarop. Na die datum gaat het bedrijf de gegevens van gebruikers van zijn platforms Facebook en Instagram, zoals berichten, foto’s en reacties, inzetten om de technologie te ontwikkelen.

De toezichthouder raadt mensen aan om bezwaar te maken tegen het gebruik van hun data, als ze dat niet zien zitten. “Het risico is dat je als gebruiker de controle over jouw persoonsgegevens verliest. Je hebt ooit iets op Instagram of Facebook gepost en die gegevens zitten straks in dat AI-model. Zonder dat je precies weet wat daarmee gebeurt”, zegt vicevoorzitter Monique Verdier in een verklaring. “En zitten jouw gegevens eenmaal in het AI-model, dan kun je ze er niet zomaar weer uitkrijgen”, voegt ze eraan toe.

De autoriteit vraagt zich af of de plannen van Meta überhaupt wel toegestaan zijn. “Het is onder andere de vraag of het opt-outmodel van Meta (‘wie zwijgt, stemt toe’) voldoet aan de voorwaarden die daarvoor gelden.”

Volgens de autoriteit heeft Meta toegezegd dat de gegevens van mensen die bezwaar aantekenen niet worden gebruikt om de AI te trainen. De waakhond zegt zich zorgen te maken over plannen van Meta en andere bedrijven om kunstmatige intelligentie te ontwikkelen op basis van de gegevens van gebruikers.

ILT start proef met digitale inspectie van ADR-transporten

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is gestart met een pilot waarbij ADR-transporten digitaal worden gecontroleerd. Voor deze proef zijn tien transporten geselecteerd, waarbij de voertuigeigenaren een verzoek hebben ontvangen om diverse documenten digitaal aan te leveren. Eén van de geselecteerde transporteurs is klant van Erik Boots van EBTL Transportopleidingen en Advies, die de proef onder de aandacht bracht via zijn nieuwsbrief.

Het gaat onder meer om een tankcontainertransport waarbij de ILT inzage vroeg in het ADR-certificaat van de chauffeur, een kopie van de vrachtbrief, het diploma en de overeenkomst met een veiligheidsadviseur, en – vanwege het tankvervoer – ook het keuringsdocument van de VLG-keuring van trekker en trailer.

Gebruik van NIWO-register en samenwerking met terminal

Opvallend aan de proef is de uitgebreide informatiepositie van de ILT. Zo was niet alleen het transportbedrijf bekend, maar ook de naam van de chauffeur en het exacte tijdstip waarop de container de terminal verliet. Dankzij een koppeling met het nieuwe kentekenregister van de NIWO beschikte de ILT ook direct over contactgegevens van het bedrijf.

De samenwerking met de terminal van waaruit de container vertrok, roept bij sommigen vragen op over gegevensdeling en privacy.

“De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zet verschillende vormen van toezicht in, waaronder digitaal toezicht. Deze toezichtsvorm hanteert de ILT al geruime tijd in het wegvervoer. Momenteel draait de inspectie bij het wegvervoer gevaarlijke stoffen een proef met digitaal toezicht in het containervervoer. Dit geeft ons meer inzicht in deze vervoersstroom zonder dat we daar fysieke controles op hoeven uit te voeren. Afhankelijk van onder andere de resultaten beoordelen we of we deze toezichtsvorm in het containervervoer gaan uitbreiden”, aldus een woordvoerder van de ILT.

Gevolgen voor de sector

Volgens Erik Boots kon zijn klant de benodigde documenten snel en volledig aanleveren dankzij een goed georganiseerde digitale administratie. Hij waarschuwt echter dat dit voor veel transporteurs een grotere uitdaging zal zijn. “In de ADR-wetgeving geldt een bewaartermijn van drie maanden voor vrachtbrieven, maar ook interchanges – die vaak fungeren als afzend- of ontvangstbewijs – moeten goed bewaard worden.”

Tijdens telefonisch contact met een ILT-inspecteur werd aangegeven dat er soepel wordt omgegaan met ontbrekende informatie, zoals keuringsdocumenten van gehuurde voertuigen, mits het gemotiveerd aantoonbaar is. Wel benadrukte de inspecteur dat als de proef succesvol blijkt, deze aanpak mogelijk structureel wordt ingezet. Dit zou betekenen dat ADR-transporten ook achteraf nog steekproefsgewijs digitaal kunnen worden gecontroleerd.

Digitale paraatheid noodzakelijk

De proef toont aan dat digitale paraatheid voor transporteurs steeds belangrijker wordt. Bedrijven doen er verstandig aan hun administratieve processen goed op orde te hebben, zeker nu digitale inspecties zich mogelijk verder gaan ontwikkelen.

Na ING verlaagt ook ABN AMRO spaarrente

AMSTERDAM – Ook ABN AMRO gaat de spaarrente verlagen. Vanaf volgende maand krijgen spaarders over het spaarsaldo tot en met 500.000 euro nog maar 1,25 procent rente. Dat is nu 1,5 procent. De renteverlaging geldt voor zowel particuliere als zakelijke spaarders. Ook de rente op kinderspaarrekeningen daalt met een kwart procentpunt.

Eerder deze maand verlaagde ING al de spaarrente, eveneens tot 1,25 procent. Het was voor het eerst sinds het najaar van 2023 dat de grootbank de rente aanpaste.

Eerder kregen de grootbanken nog kritiek dat zij hun rentes slechts beperkt opschroefden, nadat de Europese Centrale Bank (ECB) zijn rentetarieven in rap tempo had verhoogd. De ECB is inmiddels begonnen met het verlagen van de rente, waardoor banken hun spaartarieven eveneens verlagen.

Rabobank kondigde in februari al renteverlagingen aan op verschillende spaarproducten. Spaarders krijgen over de eerste 20.000 euro nog wel 1,7 procent. Daarboven, tot een bedrag van 100.000 euro, is dit gedaald tot 1,4 procent.

Eerder werd bekend dat Nederlanders steeds meer bij banken in het buitenland sparen, waar de rentes vaak aanzienlijk hoger zijn. Het gaat om banken in onder meer Estland en Italië, maar ook wordt er veel geld gestald op rekeningen in Duitsland en België. “Dat Nederlandse banken een lage rente bieden, komt volgens de ACM door een gebrek aan concurrentie. In de rest van de EU ligt de spaarrente hoger”, aldus de financiële vergelijkingssite Spaarrente.nl.

×