Clicky

zaterdag 26 juli 2025 - 04:22 uur
Home Blog Pagina 32

Daimler Truck wil 5000 banen schrappen in Duitsland

Daimler Truck

CHARLOTTE – Daimler Truck wil de komende jaren ongeveer 5000 banen schrappen in Duitsland. Dat heeft de Duitse vrachtwagenfabrikant dinsdag bekendgemaakt tijdens een strategiepresentatie in de Verenigde Staten.

Volgens een woordvoerder verdwijnen de banen grotendeels via natuurlijk verloop.

De reorganisatie zou vooral de vestiging in Leinfelden-Echterdingen bij Stuttgart treffen. Daar werkten eind vorig jaar ongeveer 28.000 mensen.

In totaal heeft Daimler Truck in Duitsland ongeveer 35.500 werknemers.

Het bedrijf meldde in mei dat het op hoofdpunten overeenstemming had bereikt met de centrale ondernemingsraad over de reorganisatieplannen. Daarbij werd afgesproken dat er tot eind 2034 geen gedwongen ontslagen vallen. Tot nu toe was nog niet bekend hoeveel banen zouden verdwijnen.

Mercedes-Benz Arocs 10×8 met 50 ton GVW voor Bloem Panheel

PANHEEL – Bloem Sloopwerken, Grondwerken en Recycling uit het Limburgse Panheel zet een nieuwe Mercedes-Benz Arocs 10×8 met AJK kipperopbouw in. De stoere vijf- asser werd door Veldhuizen Trucks gemodificeerd met de toevoeging van de middelste as. Daardoor ontstond een voertuig met 50 ton GVW op kenteken.

Veldhuizen Trucks ging uit van een standaard Arocs 8×8 met een wielbasis van 5,45 (as 1- as 3). Vervolgens werd as twee 55 mm naar achteren verplaatst, net als de torsiestaaf en de veerhanden. Hierdoor is de afstand tussen de eerste twee assen nu 180 cm, waardoor deze als aparte assen worden geregistreerd, met een toegestane aslast van elk 10,5 ton. De beide voorassen zijn voorzien van bandenmaat 445/65R22,5.

Vervolgens werd er een extra, 10 tons as bijgebouwd, voor het aangedreven tandemstel, ook weer op 180 cm afstand. Deze, originele Mercedes as is luchtgeveerd, liftbaar, fusee gestuurd en voorzien van banden in de maat 385/65R22,5. Het aangedreven tandemstel, voorzien van een versterkte stabilisator bleef ongewijzigd, afgezien van de gekozen bandenmaat van 13R22,5. Daarmee zijn de aangedreven assen elk goed voor 9,5 ton, waarmee de totale som uitkomt op 50 ton GVW.

AJK kipperopbouw

De modificatie betrof verder het plaatsen van een aangepaste, 370 liter brandstoftank tussen as drie en vier en het aanbrengen van een RVS gereedschapskist. Verder werd er gekozen voor een staande uitlaat, links achter de cabine. AJK verzorgde de kipperopbouw van de truck met milieukleppen. Bloem koos voor de 530 pk sterke uitvoering van de Arocs, waarmee de truck ook geschikt is voor het trekken van een aanhangwagen. Daarmee is de vijf- asser optimaal inzetbaar.

Bloem kiest voor degelijkheid

Bloem Sloopwerken, Grondwerken en Recycling koos voor de Mercedes-Benz Arocs vanwege eerder opgedane ervaringen met dit type truck. Juul Bloem: “De Arocs blijkt een bijzonder stabiele en betrouwbare truck in de praktijk, reden voor deze investering.”

Het wagenpark van Bloem bestaat uitzeven trucks, allemaal van het merk Mercedes-Benz. “Voor ons de juiste keuze, gezien de betrouwbaarheid maar ook onze chauffeurs zijn allemaal erg tevreden over de trucks. Bovendien zijn we erg tevreden over de service die onze Mercedes-Benz Trucks dealer Smeets Autogroep in Venlo geeft.”

Bloem koos voor conventionele spiegels in plaats van het Mirrorcam systeem van Mercedes. “Wij hebben ook voertuigen met camera’s maar in het terrein zijn spiegels toch beter is onze ervaring”, aldus Bloem.

Europese Commissie en VS nemen meer tijd voor handelsdeal

BRUSSEL – De Europese Commissie neemt meer tijd om tot een handelsakkoord met de Verenigde Staten te komen, zei Eurocommissaris Valdis Dombrovskis (Economie) dinsdag.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft de deadline “zoals we begrijpen verschoven naar 1 augustus en dat geeft ons dan ook meer tijd”, zei hij na afloop van een vergadering met de EU-ministers van Financiën. Eerder werd gesproken over 9 juli waarop de EU en de VS tot een akkoord moesten komen.

Er zijn “intensieve onderhandelingen” gevoerd waarbij vooruitgang is geboekt, zei Dombrovskis. De onderhandelingen worden de komende tijd op politiek en technisch niveau voortgezet. Hij benadrukte wel dat de EU zo snel mogelijk een akkoord wil, om niemand langer dan noodzakelijk in onzekerheid te laten.

“De Europese economie toont zich sterk, maar we leven in een wereld van onzekerheid, zeker met de onzekerheid over de Amerikaanse tarieven”, zei de Eurocommissaris. De Europese Commissie hoopt op een akkoord voor 1 augustus, zei Dombrovskis.

De onzekerheid leidt volgens hem nu onder meer tot uitstel van investeringsbeslissingen door bedrijven.

Er zou nog niet veel op papier staan over een huidige overeenkomst, zei handelsvertegenwoordiger Bernd Lange dinsdag. De overeenkomst die momenteel besproken wordt is “een paar pagina’s”, zei Lange. Zelfs als de oorspronkelijke deadline van 9 juli gehaald zou worden, zouden veel details nog later verder moeten worden uitgewerkt, verwacht de sociaaldemocraat.

Politieactie op snelweg A12 bij Zoetermeer

DEN HAAG – Op de A12 van Den Haag naar Utrecht zijn dinsdag vier mannen aangehouden die kort daarvoor een gewapende overval hadden gepleegd op een juwelier in Rotterdam. Een deel van de buit lag in de auto, meldt de politie. Ze hielde de verdachten ter hoogte van Zoetermeer aan.

De overval vond rond 13.00 uur plaats aan de Vlietlaan in de Rotterdamse wijk Kralingen. De verdachten hadden vuurwapens bij zich, aldus de politie. Niemand raakte gewond.

Door de politieactie op de snelweg ontstond vertraging op de A12 richting Utrecht. De weg was enige tijd helemaal dicht, waardoor een file ontstond. Ook de andere kant op, richting Den Haag, stond het verkeer vast, zag een ANP-verslaggever. Inmiddels zijn de files daar opgelost.

AeroTransCargo sluit financieringsovereenkomst met HALO AirFinance voor uitbreiding vrachtvloot

DUBAI – AeroTransCargo (ATC) FZE, onderdeel van AIR ONE International Holdings, heeft een senior leningsovereenkomst afgesloten met HALO AirFinance. De financiering is bedoeld voor de aankoop en revisie van motoren voor ATC’s vloot van Boeing 747-400 vrachtvliegtuigen en ondersteunt daarnaast de introductie van nieuwe toestellen.

HALO AirFinance is een joint venture van GA Telesis en Tokyo Century Corporation, beide internationaal toonaangevende partijen op het gebied van luchtvaartfinanciering. Met de overeenkomst zet ATC een volgende stap in haar wereldwijde groeistrategie, waarbij de nadruk ligt op versterking van de positie op belangrijke internationale vrachtroutes.

“Wij zijn trots op het vertrouwen van HALO AirFinance. Deze samenwerking weerspiegelt hun geloof in onze visie en onze operationele kracht,” aldus Guneet Mirchandani, voorzitter van AeroTransCargo. “Als onderdeel van het bredere AIR ONE-netwerk bouwen we verder aan een schaalbaar en duurzaam vrachtplatform dat inspeelt op de behoefte aan brede vrachtcapaciteit wereldwijd.”

Marc Cho, medehoofd en managing director bij HALO, voegt daaraan toe: “Deze financiering onderstreept onze missie om maatwerkoplossingen te bieden gedurende de gehele levenscyclus van luchtvaartuigen. We zijn verheugd om een leidende vrachtoperator als ATC te ondersteunen en kijken uit naar verdere samenwerking in wereldwijde markten.”

ATC is actief vanuit de Verenigde Arabische Emiraten en maakt deel uit van AIR ONE International Holdings, een netwerk van vrachtluchtvaartmaatschappijen dat onder meer AeroTransCargo (Moldavië), RomCargo Airlines (Roemenië) en de Britse partner One Air omvat. De groep beschikt over een van ‘s werelds grootste wide-body vrachtvloten, bestaande uit elf Boeing 747-400’s, en heeft vestigingen in Londen, de VAE en Hongkong.

In de afgelopen vijf jaar voerde AIR ONE meer dan 3.750 volledige chartervluchten uit, waarbij ruim 345.000 ton vracht werd vervoerd naar meer dan 100 bestemmingen wereldwijd.

Nabestaanden aanvaring Waddenzee: neem verantwoordelijkheid

LEEUWARDEN – In de strafzaak over de dodelijke aanvaring op de Waddenzee hebben de nabestaanden in hun spreekrecht de schipper van de watertaxi en de kapitein van de snelboot opgeroepen hun fouten te erkennen. “Hoe moeilijk kan het zijn, om de verantwoordelijkheid voor je fouten te nemen”, zei de vrouw die door de aanvaring zowel haar 46-jarige echtgenoot als 12-jarige zoon verloor.

“Ik moet verder zonder mijn man en een van mijn stukjes goud. Het leven gaat door. Maar ondanks dat wordt, door wat er op 21 oktober 2022 is gebeurd, ons gezin nooit weer compleet”, zei de weduwe.

“In het politierapport geven jullie aan dat jullie vinden dat je goed zeemanschap hebt getoond, maar je weet niet dat je in het Schuitengat niet harder dan 20 kilometer per uur mag varen. Ken je dan de regels niet? De regels niet kennen, valt dat onder goed zeemanschap?”, vroeg ze de verdachten die terechtstaan voor dood door schuld.

Spreekrecht

De vrouw uit het Friese Sexbierum verwacht dat haar vermiste zoon niet meer terugkeert. “De kans dat dat gebeurt, is heel klein. Inmiddels weet ik ook niet meer of ik wel wil dat er nog iets wordt gevonden. Nu hou ik me vast aan de gedachte dat de zee op hem past en dat hij een zeemansgraf heeft.”

Ook de vrouw en zoon van het 49-jarige slachtoffer uit Tjalleberd in de gemeente Heerenveen maakten gebruik van hun spreekrecht. Hij werd na zestien dagen gevonden op het Groene Strand van Terschelling. De vrouw noemde de aanvaring “een ramp die voortkomt uit een aaneenschakeling van meerdere fouten”.

“Uit jullie handelen en reflectie blijkt dat jullie onbekwaam, incapabel en incompetent zijn als schipper en kapitein. In mijn optiek zijn jullie schuldig aan de dood van drie mannen en een kind. Niet geschikt om dit vakmanschap en goed zeemanschap uit te voeren. Ik zou nooit meer mensenlevens toevertrouwen aan deze personen.”

Waarnemer: vrachtschip Eternity C. op Rode Zee voortdurend aangevallen

LONDEN – Een beschadigd vrachtschip in de Rode Zee wordt nog voortdurend aangevallen en heeft alle voortstuwing verloren. Dat meldt het maritieme monitoringscentrum UKMTO, dat stelt dat het schip wordt omringd door kleine bootjes.

Het zou gaan om de Eternity C. Dat schip vaart onder Liberiaanse vlag en heeft een overwegend Filipijnse bemanning. Het zou sinds maandag worden aangevallen en veel schade hebben opgelopen.

Bronnen zeggen tegen persbureau Reuters dat de aanvallers zeedrones en bemande speedboten gebruikten en met explosieve projectielen schoten. De bemanning kreeg opdracht het schip te verlaten, maar de reddingsboten waren vernietigd.

Het lot van de opvarenden is daardoor onzeker. Er zijn berichten over slachtoffers en vermisten. De Liberiaanse delegatie bij de Internationale Maritieme Organisatie stelt dat zeker twee mensen zijn omgekomen.

De Houthi’s in Jemen, die vaker schepen belagen, hebben de verantwoordelijkheid niet opgeëist. Een woordvoerder verklaarde deze week wel dat een aanval is uitgevoerd op een ander schip, de Magic Seas. Hij noemde als reden dat het schip eerder Israëlische havens zou hebben aangedaan.

De gewapende groep heeft een groot deel van Jemen in handen en heeft zich solidair verklaard met de Palestijnen in de Gazastrook. De VS hebben de Houthi’s dit jaar gebombardeerd en ook Israël heeft Jemen aangevallen.

Wielrenner Jasper Philipsen succesvol geopereerd na val in Tour

HERENTALS – Wielrenner Jasper Philipsen is succesvol geopereerd aan de breuken die hij heeft opgelopen bij een val in de derde etappe van de Tour de France. Zijn ploeg Alpecin-Deceuninck maakte het nieuws via X bekend met een foto van de Belgische sprinter vanuit het ziekenhuisbed.

Philipsen kwam bij een incident bij de tussensprint in de derde rit hard ten val, waarbij hij meerdere breuken opliep. De 27-jarige Belg is geopereerd aan zijn sleutelbeen en aan het AC-gewricht, de verbinding tussen het sleutelbeen en de top van het schouderblad. De ploeg bedankt de betrokken artsen in Herentals en meldt dat de revalidatie nu begint.

De Belgische ploeggenoot van Mathieu van der Poel had de eerste etappe gewonnen en was de eerste drager van de gele trui in deze Tour. Van der Poel nam met de zege in de tweede etappe het geel over, waardoor Philipsen in de derde etappe de groene trui droeg.

Deense Trans-it AS neemt Triangle Logistics over en versterkt positie in Rotterdam

ROTTERDAM – Het Deense logistieke bedrijf Trans-it AS heeft Triangle Logistics B.V. overgenomen, een gevestigde logistiek dienstverlener in de regio Rotterdam. Met deze strategische overname vergroot Trans-it zijn aanwezigheid in een van de belangrijkste maritieme knooppunten van Europa en breidt het zijn wereldwijde netwerk verder uit.

Trans-it AS is sinds 1998 actief als specialist in ship spares logistics en levert reserveonderdelen aan schepen wereldwijd. Het hoofdkantoor is gevestigd in Kopenhagen, met nevenvestigingen in Oslo, Rotterdam, Singapore en Houston. Het bedrijf bedient meer dan 3.000 schepen en staat bekend om zijn snelle en betrouwbare leveringen aan boord, ongeacht de locatie.

Door de integratie van de activiteiten van Triangle Logistics kan Trans-it nu een breder scala aan maatwerkdiensten bieden aan rederijen, scheepsbeheerders en toeleveranciers. Rotterdam speelt hierin een sleutelrol als belangrijke Europese toegangspoort voor scheepslogistiek.

“Wij zijn verheugd om Triangle Logistics te verwelkomen binnen de Trans-it familie,” aldus CEO Bjorn Jensen van Trans-it. “Deze overname is een belangrijke mijlpaal in onze groeistrategie en onderstreept onze toewijding aan het leveren van logistieke oplossingen van topniveau. Met een versterkte positie in Rotterdam kunnen we onze klanten nog flexibeler en efficiënter bedienen.”

De samenwerking bundelt twee ervaren teams met diepgaande lokale kennis en een gedeelde focus op betrouwbaarheid, innovatie en operationele uitmuntendheid.

Volgens Trans-it kunnen klanten van beide bedrijven rekenen op een soepele overgang en blijvende service op het vertrouwde hoge niveau. De gecombineerde middelen en expertise stellen Trans-it in staat om logistieke processen verder te optimaliseren, supply chains efficiënter in te richten en snel in te spelen op de dynamiek van de maritieme sector.

Duitsland boos om dreigende actie China tegen gevechtsvliegtuig

BERLIJN – Duitsland is boos dat China een Duits gevechtsvliegtuig dat deelnam aan een missie in het Rode Zeegebied onder schot heeft gehouden. De Chinese ambassadeur moet tekst en uitleg komen geven.

Het Duitse vliegtuig werd door de Chinese krijgsmacht “in het vizier genomen” met een laser, stelt het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken. Doelwitten worden daarmee ‘aangestraald’ om te kunnen richten en ze onder vuur te nemen. “Het in gevaar brengen van Duitse medewerkers en het verstoren van de operatie zijn volstrekt onacceptabel.”

Het vliegtuig deed mee aan de EU-missie Aspides. Die militaire missie waakt over de scheepvaart op de Rode Zee en de Golf van Aden, die geregeld belaagd wordt door Jemenitische rebellen en eerder ook door Somalische piraten. China heeft een legerbasis in Djibouti, dat aan de Rode Zee ligt.

Nieuwe Scania 660S met cabine voor vier personen voor verhuisbedrijf Nobbe BV

BREDA – Verhuisbedrijf Nobbe BV heeft onlangs een nieuwe Scania 660S bakwagen aan het wagenpark toegevoegd. Het voertuig is rondom luchtgeveerd en geschikt voor het vervoer van zowel BDF-bakken als 20- en 25-voets zeecontainers. Met deze investering versterkt Nobbe zijn positie als modern en professioneel verhuisbedrijf.

“Wij wilden een krachtig statement maken op de weg, en dan kom je vanzelf bij deze configuratie uit,” zegt Marco Jongeneel, samen met Sven Jongeneel, directeur-eigenaar van Verhuisbedrijf Nobbe. “Dit voertuig combineert functionaliteit, uitstraling en traditie ineen.”

De Scania 660S V8 is uitgevoerd met acht twistlocks voor containervervoer en wordt in de dagelijkse praktijk veel ingezet met een tweeassige schamelaanhanger. Deze opstelling biedt operationele flexibiliteit, bijvoorbeeld bij het gelijktijdig vervoeren en wisselen van meerdere laadbakken bij complexe verhuizingen of projecten binnen de meubelindustrie.

Cabine voor vier personen

De truck is gespoten in de Nobbe-huisstijl en voorzien van hoogwaardige specificaties zoals het Smart Dash digitale dashboard, V8-instapverlichting, luchtvering rondom, uitgebreide veiligheidssystemen en een standairco. In het interieur is ruimte gecreëerd voor vier personen, zodat het volledige verhuisteam in één voertuig kan meerijden. De opvallende verlichting en afwerking – waaronder gespoten logo’s en duocolor markeringslichten – dragen bij aan de zichtbaarheid en herkenbaarheid van het voertuig.

Statement

“Dit is mogelijk de laatste dieseltruck die wij aanschaffen,” aldus Jongeneel. “Daarmee wilden we nog één keer een voertuig neerzetten dat alles uitstraalt waar Nobbe voor staat: kracht, betrouwbaarheid en oog voor detail.”

“Ons doel is niet alleen verhuizen, maar complete ontzorging van de klant,” benadrukt Jongeneel. “Daar hoort ook representatief materieel bij dat past bij de kwaliteit die wij leveren. Deze Scania onderstreept die ambitie.”

Verhuisbedrijf Nobbe BV heeft vestigingen in Winschoten en Groningen. Naast Mast Verhuizingen in Groningen werd recent ook Top Movers De Lange Verhuizingen in Emmen toegevoegd aan deze groep. Nobbe is sinds 2023 onderdeel van het familiebedrijf van Marco en Sven Jongeneel.

Eerder namen zij vanuit Schoonhoven ook verhuisbedrijven over in Bodegraven en Gouda. Men rijdt circa 80.000 kilometer per jaar en biedt naast particuliere en zakelijke verhuizingen ook aanvullende logistieke diensten, zoals montage van laboratoriuminrichtingen.

Vrachtwagenchauffeur onverschillig na ontdekking vervalste keuring en 21 gebreken

Foto: Duitse Politie

SIEGBURG – De Duitse politie heeft vorige week in het Duitse Siegburg een vrachtwagen uit het verkeer gehaald waarvan de keuring al sinds mei 2024 verlopen was. Wat begon als een routinecontrole, leidde al snel tot een reeks ernstige gebreken.

Bij een eerste controle schatten de agenten in dat het voertuig mogelijk onveilig was. Daarom werd de vrachtwagen overgebracht naar een technische keuringsinstantie voor nader onderzoek. Daar bleek dat het voertuig maar liefst 21 gebreken vertoonde en als verkeersonveilig werd bestempeld.

De zaak kreeg vervolgens een nieuwe wending. De politie nam contact op met de instantie die volgens de papieren de laatste keuring zou hebben uitgevoerd. Bij controle in de deelstaat Hessen bleek echter dat zowel het stempelnummer in de voertuigdocumenten als het keuringsnummer op het rapport niet bestonden. Ook het kenteken was onbekend in de registers van Hessen.

Naast de ernstige technische gebreken bestaat er nu ook een vermoeden van valsheid in geschrifte. De politie heeft het kentekenbewijs en de nummerplaten in beslag genomen. De vrachtwagen mocht niet meer verder rijden.

Opvallend genoeg reageerde de chauffeur onverschillig op de maatregelen. Of dat zo blijft, is de vraag: tegen hem wordt nu een strafrechtelijk onderzoek en een boeteprocedure gestart.

Douane onderschept 75.000 illegale sigaretten verstopt in lading werkbladen in Turkse vrachtwagen

Foto: Duitse Douane

LEIPHEIM – De Duitse douane heeft onlangs circa 75.000 sigaretten onderschept tijdens een controle op de A8 bij de afrit Leipheim. De sigaretten waren zorgvuldig verstopt in twaalf gelamineerde werkbladen in de oplegger van een Turkse vrachtwagen.

De vrachtwagen werd door de controle-eenheid verkeerswegen van het Hauptzollamt Augsburg uit het verkeer gehaald voor een controle. De chauffeur verklaarde geen accijnsplichtige of verboden goederen geladen te hebben en zei meubels uit Turkije te vervoeren met bestemming Groot-Brittannië.

Met behulp van een mobiele röntgeninstallatie werden opnames van het voertuig gemaakt. Daarbij constateerden de douaniers onregelmatigheden in het bovenste deel van de oplegger.

Bij een nadere inspectie troffen zij twaalf gelamineerde werkbladen aan, waar in elk werkblad bijna 6.300 sigaretten verborgen zaten.

De complete lading sigaretten werd in beslag genomen.

Tegen de chauffeur is een strafrechtelijk onderzoek gestart op verdenking van belastingontduiking.

De verdere afhandeling van het onderzoek is overgenomen door het Zollfahndungsamt München. De Duitse staat zou door deze smokkelpoging ruim 19.700 euro aan belastinginkomsten zijn misgelopen.

Geldboete voor afvalverwerker na dodelijk arbeidsongeval op eigen terrein in Heerlen

DEN BOSCH – De rechtbank Oost-Brabant heeft een afvalverwerkingsbedrijf uit Heerlen veroordeeld tot een geldboete van 150.000 euro, waarvan 50.000 euro voorwaardelijk. Aanleiding is een dodelijk arbeidsongeval in mei 2023, waarbij een medewerker op het terrein van het bedrijf werd aangereden door een shovel, bestuurd door een collega.

De rechtbank oordeelt dat het bedrijf ernstig tekort is geschoten in zijn zorgplicht als werkgever. Uit het onderzoek blijkt dat er geen adequate scheiding was tussen verkeersstromen op het terrein en dat medewerkers onvoldoende waren voorgelicht over de veiligheidsrisico’s. Ook ontbrak een correcte risico-inventarisatie en -evaluatie met betrekking tot aanrijdgevaar.

Volgens de rechtbank heeft het bedrijf welbewust nagelaten te zorgen voor veilige arbeidsomstandigheden. Dit leidde tot een situatie waarin een dodelijk ongeval kon plaatsvinden.

Omdat het om een rechtspersoon gaat, kan de rechtbank enkel een geldboete opleggen. Met de voorwaardelijke component van 50.000 euro wil de rechtbank herhaling voorkomen. De nabestaanden van het slachtoffer hebben geen schadevergoeding gevorderd, omdat hun schade op andere wijze wordt vergoed.

Nederlandse brandweerlieden gaan Spaanse collega’s helpen

ARNHEM – Nederlandse brandweerlieden gaan naar Spanje om hun collega’s daar te helpen bij de bestrijding van natuurbranden. Dat gebeurt in de regio Galicië, in het noordwesten van Spanje, meldt de Raad van Commandanten en Directeuren Veiligheidsregio (RCDV), waaronder de brandweerkorpsen vallen.

De eerste groep van twintig brandweerlieden vertrekt volgende week en wordt twee weken later afgelost door nog eens twintig mensen.

Galicië heeft momenteel niet opvallend veel branden. “Maar gezien de omstandigheden in het zuiden van Europa en de voorspellingen, kun je ervan uitgaan dat ze wel vlieguren gaan maken”, zegt een woordvoerder.

Voor de Nederlandse brandweer is de uitwisseling belangrijk om de kennis over de bestrijding van natuurbranden te vergroten. “Dat is belangrijk omdat de verwachting is dat Nederland binnen vijfentwintig jaar dezelfde klimaatomstandigheden heeft als Zuid-Europa met de daarbij behorende risico’s op grootschalige natuurbranden”, stelt de RCDV.

×