Clicky

zondag 4 mei 2025 - 17:28 uur
Home Blog Pagina 32

Douane treft verboden wapens aan in vrachtwagen tijdens controle in Duitse Stralsund [+foto’s]

Foto: Duitse Douane

STRALSUND – De Duitse douane heeft op woensdag 16 april 2025 bij een controle in Stralsund een grote hoeveelheid verboden wapens aangetroffen in een vrachtwagen. Tijdens de zogeheten warencontrole ontdekten douaniers onder meer werpsterren, springmessen en stroomstootwapens.

De lading van het voertuig wekte de aandacht van de controleurs, waarop zij besloten tot een grondige inspectie. Daarbij kwamen de wapens aan het licht, die niet op de vrachtpapieren vermeld stonden en onder de Duitse wapenwet verboden zijn om zonder speciale toestemming te vervoeren of te bezitten.

De chauffeur, een buitenlandse bestuurder, werd ter plaatse gehoord en moest zijn voertuig tijdelijk afstaan. De wapens zijn in beslag genomen en er is een strafrechtelijk onderzoek gestart. Volgens de douane had de hoeveelheid wapens mogelijk bestemd kunnen zijn voor illegale handel of verdere distributie.

Foto: Duitse Douane

De autoriteiten benadrukken dat controles op vrachtvervoer een belangrijk onderdeel zijn van de strijd tegen wapen- en smokkelcriminaliteit. “Deze vondst onderstreept hoe belangrijk het is om scherp toezicht te blijven houden op het goederenvervoer over de weg,” aldus een woordvoerder van de douane in Stralsund.

Het onderzoek naar de herkomst en bestemming van de wapens loopt nog.

Amerikaanse invoerheffingen onder Trump raken transport en logistiek wereldwijd: impact mogelijk groter dan coronapandemie

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – De nieuwe Amerikaanse invoerheffingen van maar liefst 145 procent op Chinese producten kunnen mogelijk grotere schade aanrichten aan internationale toeleveringsketens dan de coronapandemie. Dat blijkt uit een analyse van ABN AMRO, waarin parallellen worden getrokken met eerdere protectionistische maatregelen zoals onder president Nixon in 1971.

Donald Trump voert in zijn nieuwe termijn als president een agressiever handelsbeleid dan ooit tevoren. Waar zijn eerste ambtstermijn al leidde tot invoerheffingen van 10 tot 25 procent op Chinese producten, gaat hij nu aanzienlijk verder. Chinese producten worden momenteel belast met een invoerheffing van 145 procent. Ook op producten uit andere landen zijn tarieven ingevoerd: 25 procent op staal en aluminium, 25 procent op auto’s, en een universele heffing van 10 procent op tal van andere goederen.

De gevolgen voor de mondiale handel en transportsector zijn fors. De handel tussen China en de VS is goed voor circa 3 procent van de totale wereldhandel, maar door de verwevenheid van toeleveringsketens zijn de effecten veel groter. Tijdens de pandemie bleek al hoe kwetsbaar internationale ketens zijn; nu dreigt een nieuwe ontwrichting. Amerikaanse bedrijven, zoals vliegtuigonderdelenleverancier Howmet, hebben al ‘force majeure’ uitgeroepen vanwege onvoorspelbare importtarieven.

ABN AMRO wijst erop dat China inmiddels een dominante positie inneemt in de mondiale export van industriële eindproducten. In 1995 was China goed voor slechts 3 procent van de wereldwijde industriële export, in 2020 is dat opgelopen tot 20 procent. China exporteert steeds meer hoogwaardige technologie, waaronder elektrische auto’s en machines, waarmee het een sleutelrol vervult in tal van internationale productieketens.

Opvallend is dat Trump vooralsnog de tarieven voor de meeste andere landen, waaronder de EU, heeft verlaagd naar 10 procent. Dit biedt op korte termijn kansen voor Europese bedrijven die Chinese onderdelen verwerken tot eindproducten voor de Amerikaanse markt. Nederlandse bedrijven kunnen hiervan profiteren, vooral in combinatie met mogelijke exportgroei naar Duitsland dankzij verwachte investeringen in defensie en infrastructuur vanaf 2026.

Op de korte termijn wordt echter een vertraging van de economische groei verwacht. De onzekerheid rond handelsroutes en stijgende prijzen voor ingevoerde producten zetten de investeringen onder druk, wat de vraag naar machines, metaalproducten, auto-onderdelen en chemische goederen zal afremmen. Dit kan ook gevolgen hebben voor de tarieven in de scheepvaart en het internationale wegvervoer.

Volgens de sectorprognoses van ABN AMRO groeit de transport- en logistieksector in 2025 met 1,0 procent. Binnen het goederenwegvervoer wordt ook een groei van 1,0 procent verwacht, na een vlakke ontwikkeling in 2024. De binnenvaart groeit eveneens met 1,0 procent, terwijl de zee- en kustvaart een bescheiden plus van 0,5 procent laat zien. Voor luchtvracht wordt in 2025 een stabilisatie voorzien (0,0 procent), na een sterke groei van 7,8 procent in 2024. De opslag en vervoersdiensten groeien met 1,0 procent, net als de post- en koeriersdiensten. In 2026 wordt een sterker herstel verwacht, met name in goederenvervoer en binnenvaart (beide +2,5%).

Hoewel een volledige ontkoppeling tussen China en de VS onwaarschijnlijk lijkt, wijst ABN AMRO op het risico van een structurele herschikking van wereldwijde handelsstromen. Anders dan tijdens de coronapandemie kunnen deze maatregelen van Trump langdurige gevolgen hebben voor industrie en logistiek. Europese bedrijven doen er goed aan om zich hier tijdig op voor te bereiden.

Waar heb je recht op qua loon tijdens Koningsdag en Bevrijdingsdag 2025?

ZOETERMEER – Met Koningsdag en Bevrijdingsdag in aantocht krijgt TLN van veel werkgevers en werknemers in de transportsector vragen over de juiste verloning op deze feestdagen. Zij leggen nog eens uit hoe de verloning dient toegepast te worden rond de aankomende feestagen.

De cao Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen geeft hierover duidelijke regels in artikelen 32, 33 en 64.

Koningsdag op zaterdag 26 april 2025

Hoewel Koningsdag normaal op 27 april valt, is bij Koninklijk Besluit bepaald dat deze in 2025 op zaterdag 26 april wordt gevierd.

  • Moet een werknemer op deze dag werken? Dan ontvangt hij 8 basisuren à 100% én de gewerkte uren à 100% extra, dus in totaal 200% loon. Omdat het om een feestdag gaat, wordt geen zaterdagtoeslag, maar de feestdagentoeslag van 100% toegepast (artikel 33 lid 4 cao).
  • Werkt de werknemer normaal gesproken niet op zaterdagen en is hij op 26 april ook niet ingeroosterd? Dan ontvangt hij geen loon voor deze dag, omdat er geen werk gemist wordt.
  • Is zaterdag wél een normale werkdag voor de werknemer, maar is hij op 26 april niet ingeroosterd? Dan moet de werkgever 8 uur loon noteren voor deze dag (artikel 64 cao).

Bevrijdingsdag op maandag 5 mei 2025

Bevrijdingsdag wordt één keer in de vijf jaar erkend als nationale feestdag; dit is het geval in 2025.

  • Valt 5 mei op een reguliere werkdag van de werknemer en moet hij werken? Dan geldt een feestdagentoeslag van 100% op het normale uurloon.
  • Hoeft de werknemer niet te werken, maar zou hij normaal gesproken wel werken op die maandag? Dan worden ook 8 uur loon genoteerd (artikel 64 cao).

Keuze voor vervangende vrije dag

Volgens artikel 33 lid 6 van de cao heeft de werknemer ook de mogelijkheid om te kiezen voor een vervangende vrije dag in plaats van het ontvangen van de feestdagentoeslag.

Met deze cao-bepalingen wil de sector duidelijkheid bieden over de rechten en plichten van werknemers en werkgevers rond feestdagen. Zorg dus voor een goede planning en correcte verloning!

Coenradie heeft 500 miljoen nodig, anders loopt cellentekort op

DEN HAAG – Staatssecretaris Ingrid Coenradie (Justitie) is teleurgesteld dat in de voorjaarsnota geen extra geld is uitgetrokken voor de gevangenissen, terwijl ze hier wel om heeft gevraagd. De PVV-bewindsvrouw zegt ongeveer 500 miljoen euro nodig te hebben. Een groot deel hiervan is bestemd voor “noodzakelijke renovaties” van gevangenissen. Zonder dat opknapwerk moet Coenradie op den duur gevangenen nog vroeger vrijlaten om plaats te maken in de gevangenissen, dan de twee weken die ze onlangs mogelijk heeft gemaakt.

De bewindsvrouw heeft “wel een gesprek te voeren” in de ministerraad en heeft “de nodige vragen”. Zonder extra geld is het volgens Coenradie niet mogelijk om strafverzwaringen door te voeren, zoals de coalitie wil.

Het dossier gevangenissen leidde de afgelopen maanden tot spanningen in het kabinet en de coalitie nadat Coenradie besloot om gevangenen in bepaalde gevallen eerder vrij te laten. De staatssecretaris kreeg er zelfs ruzie over met PVV-leider Geert Wilders, die Coenradie heeft gevraagd om in het kabinet te gaan. Een motie van coalitiepartij BBB om het plan van de bewindsvrouw terug te draaien, haalde net geen meerderheid.

De staatssecretaris denkt dat het niet helpt dat haar verzoek om geld een punt van discussie is geworden toen de coalitiepartijen onderhandelden over de voorjaarsnota. Zij vindt het namelijk een noodzakelijkheid en geen politieke keuze dat meer geld nodig is voor gevangenissen. “Want het is een beetje alsof je de leerplicht hebt, maar geen scholen”.

Rhenus kondigt strategische kantoorverhuizing aan van Vaassen naar Apeldoorn

VAASSEN/APELDOORN – De Rhenus Groep, een toonaangevende wereldwijde logistieke dienstverlener gespecialiseerd in lucht- en zeevracht met een sterke lokale aanwezigheid, kondigt met trots de verhuizing van haar kantoor in Vaassen naar het bedrijventerrein Ecofactorij in Apeldoorn aan. Deze stap weerspiegelt de continue focus van het bedrijf op innovatie, groei en duurzaamheid, en biedt verbeterde operationele efficiëntie en een sterkere marktpositie.

Rhenus blijft zich inzetten voor groei en optimale service, met negen Air & Ocean-kantoren verspreid door heel Nederland. De nieuwe locatie in Apeldoorn biedt de mogelijkheid om klanten beter van dienst te zijn, het bereik uit te breiden en de betrokkenheid van medewerkers te vergroten.

Deze verhuizing biedt tal van voordelen, waaronder betere bereikbaarheid dankzij verbeterde infrastructuur en connectiviteit. Het bedrijventerrein Ecofactorij sluit aan bij de duurzaamheidsdoelstellingen van Rhenus en beschikt over energiezuinige faciliteiten die bijdragen aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk. Dankzij deze verhuizing kan Rhenus opereren in een moderne, milieubewuste omgeving, terwijl het bedrijf zich blijft richten op het leveren van hoogwaardige en milieuvriendelijke diensten.

Het nieuwe kantoor biedt moderne faciliteiten die zorgen voor een comfortabele en productieve werkomgeving, wat bijdraagt aan de tevredenheid en betrokkenheid van medewerkers. Bovendien versterkt de levendige zakelijke gemeenschap van Apeldoorn de marktpositie van Rhenus, waardoor het bedrijf haar groeiende klantenbestand beter kan bedienen.

De bloeiende economie van Apeldoorn biedt tevens een ideaal klimaat om toptalent aan te trekken en te behouden, wat bijdraagt aan het voortdurende succes van Rhenus.

“Wij zijn verheugd met onze verhuizing naar Apeldoorn”, zegt Peter Pasman, Managing Director van Rhenus Air & Ocean. “Deze verhuizing ondersteunt onze ambitie om de dienstverlening te verbeteren, onze operaties te optimaliseren en het beste talent aan te trekken – en dit alles met behoud van onze toewijding aan duurzaamheid. We kijken uit naar de kansen die deze stap zal brengen voor zowel ons bedrijf als de gemeenschap.”

Groningen tegen Hermans: geen onderzoek kerncentrale in Eemshaven

GRONINGEN – De provincie Groningen heeft minister Sophie Hermans per brief opgeroepen om de Eemshaven niet mee te nemen in het onderzoek naar mogelijke locaties voor twee nieuwe kerncentrales. Volgens de provincie blijkt uit juridisch advies dat de Eemshaven “heel goed op voorhand uitgesloten kan worden” van dit onderzoek, de zogeheten Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). “Het is klip en klaar dat u de Eemshaven niet hoeft te betrekken”, schrijft René Paas, de Groningse commissaris van de Koning.

Het kabinet wil liever ook geen kerncentrale in de Eemshaven, onderdeel van de Groningse gemeente Het Hogeland. Volgens Hermans, minister van Klimaat en Groene Groei, moet ze deze plek echter wel meenemen in het locatieonderzoek omdat er anders later in het traject juridische procedures bij de Raad van State kunnen komen. Het is namelijk verplicht om alle ‘redelijke alternatieven’ te bekijken en de Eemshaven voldoet aan de gestelde criteria. De VVD-minister heeft laten onderzoeken of ze het gebied toch buiten het NRD kon laten. Op advies van de landsadvocaat, die juridische risico’s ziet, besloot Hermans in februari echter dat niet te doen.

De provincie Groningen heeft zelf ook een advocaat om advies gevraagd. Hij concludeert dat de Eemshaven wel op voorhand uitgesloten kan worden, onder meer omdat het Rijk zelf al duidelijk aangeeft dat een kerncentrale op deze plek niet gewenst is. Ook is de Eemshaven in beeld voor andere doelen, zoals waterstofproductie en voor Defensie.

“Wij rekenen erop dat u de Eemshaven op voorhand uitsluit van de NRD”, staat in de Groningse brief aan Hermans. “Dit is in lijn met uitspraken van het kabinet en sluit tevens aan bij de wens van de Tweede Kamer. Op die manier kan grote maatschappelijke onrust binnen onze provincie en met name in de gemeenten Het Hogeland en Eemsdelta worden voorkomen.”

Het vorige kabinet wees het Zeeuwse dorp Borssele – waar al een kerncentrale staat – aan als voorkeurslocatie voor de komst van twee nieuwe centrales, met de Eerste Maasvlakte als alternatief. Het huidige kabinet zet zelfs in op vier kerncentrales. Terneuzen, de Tweede Maasvlakte en dus ook de Eemshaven zijn erbij gekomen als mogelijke locaties.

Ook Eigen Huis opent meldpunt voor te hoge energietarieven

AMERSFOORT – Ook de Vereniging Eigen Huis roept consumenten met variabele energiecontracten op zich te melden bij een meldpunt, omdat ze waarschijnlijk de afgelopen jaren te veel hebben betaald. “Huishoudens hebben mogelijk enkele honderden tot wel duizenden euro’s te veel betaald voor gas en elektra”, aldus de VEH.

De belangenbehartiger inventariseert samen met de Consumentenbond de schade die huishoudens hebben opgelopen door ongeoorloofde tussentijdse tariefverhogingen. De meldpunten staan open voor huishoudens die vanaf 1 april 2017 een variabel energiecontract hadden met hun energieleverancier.

Bij een meldpunt van de Consumentenbond om de financiële schade in kaart te brengen zijn in anderhalve week al 125.000 meldingen binnengekomen. Aanleiding is een uitspraak van het gerechtshof vorige maand dat de manier waarop energieleveranciers tussentijdse tariefwijzigingen bij variabele contracten doorvoeren niet is toegestaan.

De organisaties gaan in gesprek met de energieleveranciers en branchevereniging Energie Nederland. Ze willen dat gedupeerden gecompenseerd worden voor onterecht geïnde bedragen.

In de algemene voorwaarden van Energie-Nederland, die alle energieleveranciers in Nederland gebruiken, is een prijswijzigingsbeding opgenomen. Op grond hiervan kan de energiemaatschappij de prijs eenzijdig veranderen. Maar volgens de rechter is dit beding in strijd met Europees consumentenrecht.

Jurist Roelof de Nekker kondigde eind maart al een massaclaim aan om de oneerlijke energiecontracten aan te vechten. Kort daarna liet de Stichting Eerlijke Handelspraktijken weten ook zo’n claim voor te bereiden. Volgens De Nekker hebben al meer dan 60.000 gedupeerden zich aangesloten bij zijn collectieve claim.

Hij zegt een sterke zaak te hebben. “De kans om in overleg te gaan is voor energieleveranciers nu wel voorbij”, stelt de jurist. Wanneer een dagvaarding de deur uitgaat, kan hij nog niet zeggen. “Op dit moment lopen de aanmeldingen zo hard binnen dat we nog even rustig afwachten.” De schade bedraagt volgens De Nekker tussen de 500 en tot wel 6000 euro per consument.

Fastned boekt recordomzet en ziet verkoopgroei elektrische auto’s

AMSTERDAM – Uitbater van laadstations voor elektrische auto’s Fastned heeft in het eerste kwartaal een recordomzet geboekt. Het Nederlandse bedrijf meldt een “aanzienlijke” groei te zien van de verkochte energie en aantal laadsessies in januari, februari en maart. Er werden volgens Fastned daarnaast weer meer elektrische auto’s verkocht in Europa, waar het bedrijf direct van profiteert.

De omzet van Fastned kwam in het eerste kwartaal uit op 28 miljoen euro. Daarmee zijn de opbrengsten met 48 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder. De verkoop van duurzame energie groeide met 34 procent en bedroeg 42,1 gigawattuur. De brutowinst steeg naar 19,3 miljoen euro.

Het aantal operationele stations kwam eind maart uit op 353. In februari opende Fastned zijn eerste laadstation in Italië bij Brescia, ten westen van het Gardameer.

Instapmodellen

Vorig jaar had Fastned nog last van een tegenvallende groei van het aantal elektrische auto’s in Europa. Het bedrijf meldt nu dat de verkoop van volledig elektrische auto’s weer sterk is gegroeid, onder meer door nieuwe instapmodellen en duidelijkere wetgeving voor autofabrikanten. Volgens Fastned steeg de verkoop van volledig elektrische auto’s in de Europese Unie in de eerste twee maanden van dit jaar met 28 procent.

Verder stelt Fastned dat het veranderende handelsbeleid van de Verenigde Staten een “minimale” invloed had op de activiteiten van het bedrijf. Fastned concludeert na een analyse van zijn toeleveringsketen dat het “niet materieel is blootgesteld” aan de gevolgen ervan.

Ninatrans neemt Britse Cranleigh Freight Services over

LEUVEN/CRANLEIGH – Ninatrans heeft Cranleigh Freight Services Ltd (CFS) overgenomen, een gerenommeerde Britse specialist in tijdkritisch transport. Met deze strategische stap versterkt Ninatrans zijn positie op de Britse markt, na eerdere uitbreidingen in Duitsland en Spanje.

De overname past binnen de ambitie van Ninatrans om een stevig Europees netwerk op te bouwen dat uitblinkt in snelheid, betrouwbaarheid en persoonlijke aandacht.

CFS, gevestigd in het Britse Cranleigh (Surrey), heeft tientallen jaren ervaring opgebouwd in nichemarkten zoals motorsport, automotive, luchtvaart en evenementenlogistiek. Het bedrijf beschikt over een vloot van ongeveer 30 voertuigen en telt zo’n 40 medewerkers.

Graham Young, huidig Managing Director en zoon van de oprichters, blijft het bedrijf leiden om continuïteit en verdere groei te waarborgen. Zijn expertise op de Britse markt wordt door Ninatrans gezien als onmisbaar.

“Deze overname stelt ons in staat om onze transportdiensten tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk aanzienlijk uit te breiden”, aldus Benny Smets, CEO van Ninatrans. “We verwerven niet alleen een strategisch gelegen vestiging, maar ook een ervaren team dat gespecialiseerd is in tijdkritisch transport.”

Brouwer Logistics neemt Gebr. Gorter over

MIJDRECHT – Brouwer Logistics, gevestigd in Mijdrecht, heeft de overname van Gebr. Gorter uit Amstelveen bekendgemaakt. Deze strategische overname stelt beide familiebedrijven in staat om sterker te staan in een snel veranderende transportsector. De overname is met ingang van 1 april 2025 van kracht gegaan.

Twee bedrijven met raakvlakken

Zowel Brouwer Logistics als Gebr. Gorter delen een rijke historie en staan bekend om betrouwbaarheid, klantgerichtheid en zorg voor de medewerkers. Deze culturele overeenkomsten zijn een belangrijke factor in de totstandkoming van deze overname. “Dit is een strategische overname waar we trots op zijn,” zegt Arwin Brouwer, directeur van Brouwer Logistics. “Gebr. Gorter is een mooi bedrijf met een uitstekende reputatie en een sterk team. We hebben waardering voor wat zij hebben opgebouwd. Met deze overname kunnen we het gezonde bedrijf dat we nu zijn, ook blijven in de toekomst.”

Vertrouwen in Brouwer Logistics

Voor Gebr. Gorter speelde het vertrouwen in Brouwer Logistics een cruciale rol, evenals de wens om zekerheid te bieden aan de medewerkers en opdrachtgevers. Daarbij is de gunstige geografische ligging van Brouwer Logistics ten opzichte van Gorter een belangrijk punt. “Het belang van onze medewerkers staat voorop en met Brouwer Logistics geloven we oprecht in het beste voor alle betrokken partijen,” aldus Fred Gorter, Directeur Gebr. Gorter.

De overname

Met de overname worden alle medewerkers van Gebr. Gorter onderdeel van Brouwer Logistics. Brouwer Logistics is ruim 85 jaar specialist in logistiek dienstverlening. Vanuit één centrale locatie in Mijdrecht verzorgt Brouwer binnenlandse distributie, Europese groupage en warehousing voor een breed pakket aan klanten. Brouwer Logistics is een dienstverlener die streeft naar de beste kwaliteit voor klanten, medewerkers en omgeving.

Het wagenpark van Brouwer Logistics wordt uitgebreid naar ruim 70 eenheden, waarbij de dubbelbemande meubeldistributie en verhuizingen van Gebr. Gorter gaan stoppen. De werkzaamheden van Gebr. Gorter blijven voorlopig vanuit Amstelveen plaatsvinden, maar zullen op korte termijn worden verplaatst naar Mijdrecht.

Brouwer Logistics en Gebr. Gorter kijken vol vertrouwen naar de toekomst, gericht op verdere groei, synergie en het bieden van kwalitatieve dienstverlening.

Belastingdienst VS wil Harvards belastingvrije status intrekken

WASHINGTON – De Amerikaanse belastingdienst (IRS) maakt plannen om de belastingvrije status van Harvard University in te trekken. Dat melden CNN en The Washington Post op basis van ingewijden.

Een definitief besluit over het intrekken van de belastingvrijstelling van de universiteit wordt binnenkort verwacht, aldus CNN.

Dinsdag dreigde president Donald Trump de prestigieuze universiteit haar belastingvrije status te ontnemen. Hij zei dat Harvard “kan worden belast als politieke entiteit”, nadat de instelling had geweigerd te voldoen aan de eisen die hij stelt. Trump eist dat de universiteit meer doet om antisemitisme aan te pakken en stopt met diversiteitsprogramma’s.

Maandag besloot Trump al ruim 2,2 miljard dollar aan overheidsgeld voor Harvard te bevriezen.

Opnieuw honderden doden op de weg, verkeersveiligheid zwaar onder druk

AMSTERDAM – Het aantal verkeersdoden blijft schrikbarend hoog, zo blijkt uit nieuwe cijfers die vandaag zijn gepubliceerd door het CBS. In 2024 kwamen 675 mensen om het leven in het verkeer. Dit betekent dat elke week opnieuw zo’n 13 families geconfronteerd worden met het verlies van een naaste. De Verkeersveiligheidscoalitie slaat alarm: zonder stevige en concrete maatregelen raakt de doelstelling van nul verkeersslachtoffers in 2050 uit zicht. Vooral fietsers betalen de hoogste prijs, zij vormen de grootste groep dodelijke slachtoffers. Van de fietsers die in 2024 omkwamen reed zo’n 44 procent op een e-bike. Van alle verkeersdoden onder fietsers overleed 60 procent als gevolg van hoofdletsel.

In vergelijking met de cijfers van 25 jaar geleden daalt het aantal dodelijke slachtoffers met 42%. Maar die daling zit vooral in de eerste tien jaar van die periode. Sinds 2010 daalt het aantal verkeersdoden niet meer verder. Dit laat zien dat aandacht voor verkeersveiligheid noodzakelijk blijft.

Laat de aandacht niet verslappen: “elke verkeersdode is er één teveel”

Het verbeteren van de verkeersveiligheid is een proces van de lange adem, waarin samenwerken de manier is om resultaten te behalen. Met het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) is een grote verbeterslag gemaakt in een integrale aanpak van verkeersveiligheid. Maar zonder doorlopende meerjarige programma’s, met bijbehorende financiële middelen voor infrastructuur, educatie en handhaving verslechtert de verkeersveiligheid op straat ernstig.

Evert-Jan Hulshof, directeur van Veilig Verkeer Nederland: “Elk verkeersslachtoffer is er één te veel. Achter elk cijfer schuilt een persoonlijk drama, een gezin dat ontwricht raakt. Verkeersveiligheid begint bij ons eigen gedrag: hoe we rijden, hoe we kijken en hoe we rekening houden met elkaar, vooral met kwetsbare verkeersdeelnemers. Daarom moeten we als samenleving blijven investeren in veilige infrastructuur, bewustwording én stevige handhaving. Maar uiteindelijk zijn het de keuzes die wij als weggebruikers elke dag maken die bepalen of iedereen weer veilig thuiskomt.”

Noodzakelijke maatregelen

Wat moet er gebeuren om het tij te keren:

Zorg voor veilige fietsinfrastructuur door structurele financiering

In 2024 zijn er 2400 meer fietsslachtoffers op de spoedeisende hulp beland dan in 2023, zo blijkt uit cijfers van VeiligheidNL. Deze stijging onderstreept de urgentie van extra investeringen in fietsveiligheid. Veilig fietsbeleid vraagt om meer dan alleen ambities – het vereist structurele financiële inzet. Hoewel het Rijk van 2020 tot 2030 een half miljard euro beschikbaar heeft gesteld voor verkeersveiligheid, is dit bedrag bij lange na niet voldoende om het aantal slachtoffers substantieel terug te dringen. Verkeersongevallen veroorzaken jaarlijks niet alleen groot menselijk leed, maar ook hoge maatschappelijke kosten.

Zorg voor een hogere subjectieve pakkans door handhaving

Om verkeersovertredingen effectief tegen te gaan, moet de subjectieve pakkans aanzienlijk worden verhoogd. Dit betekent dat weggebruikers het gevoel hebben dat de kans om gepakt te worden voor verkeersovertredingen reëel is. Het intensiveren van verkeerscontroles, de inzet van focusflitsers, actiever communiceren van de consequenties van verkeersovertredingen en het zichtbaar aanwezig zijn van de politie op de weg dragen hieraan bij.

Blijf het opvoeren van e-bikes aanpakken

De opkomst van illegale en opgevoerde e-bikes vormt een groot risico voor de verkeersveiligheid. De Verkeersveiligheidscoalitie pleit voor meer aanpak van het opvoeren van lichte elektrische voertuigen. Dit vraagt om een structurele uitbreiding van de capaciteit bij Douane, NVWA, ILT en Politie, evenals onderzoek naar bredere bevoegdheden voor boa’s. Een algeheel verbod op het opvoeren van lichte elektrische voertuigen, ongeacht waar deze worden gebruikt, biedt daarnaast een toekomstbestendige oplossing.

De Verkeersveiligheidscoalitie

De Verkeersveiligheidscoalitie is een samenwerkingsverband van enkele tientallen maatschappelijke organisaties, private partijen en kennisinstellingen die zich inzetten voor betere verkeersveiligheid. De Verkeersveiligheidscoalitie roept het kabinet op om verkeersveiligheid bovenaan de politieke agenda te plaatsen en niet langer weg te kijken van deze ernstige problematiek. Alleen met directe actie kunnen we levens redden en onze samenleving veiliger maken.

Auto botst achterop vrachtwagen op A12, bestuurder omgekomen

Foto: MediaTV

NIEUWERBRUG AAN DEN RIJN – Een 33-jarige man uit Rotterdam is in de nacht van woensdag op donderdag om het leven gekomen bij een ongeval op de A12 bij Nieuwerbrug aan den Rijn (Zuid-Holland).

De man kwam met zijn auto in botsing met een vrachtwagen.

Het ongeval gebeurde even na middernacht. De politie doet onderzoek naar de toedracht.

De vrachtwagenchauffeur raakte niet gewond bij het ongeval.

Boze boeren zien stikstofplan provincie Zuid-Holland als sanering

DEN HAAG – Boze boeren hebben in het Zuid-Hollandse provinciehuis in Den Haag hun onvrede geuit over de stikstofplannen van de provincie. Tijdens een soms emotionele hoorzitting, die bijna vijf uur duurde, reageerden enkele tientallen vertegenwoordigers van de agrarische sector op de Samenhangende Aanpak Natuurherstel en Economie (SANE) die de provincie recent presenteerde. “SANE lijkt vooral te staan voor sanering van de agrarische sector en de voedselproductie”, zei een melkveehouder uit de Krimpenerwaard.

Al voordat de ministeriële commissie met plannen komt om Nederland van het stikstofslot te halen en de vergunningverlening weer op gang te brengen, bracht Zuid-Holland een eigen aanpak naar buiten. De maatregelen raken vooral boeren. De provincie wil onder meer een ammoniakplafond voor melkveehouders instellen, overgangszones aanwijzen rond bepaalde Natura 2000-gebieden en grond kopen zodat boerenbedrijven kunnen verplaatsen of extensiveren (meer grond per dier).

De Provinciale Staten zouden hierover woensdag debatteren. Omdat er ruim dertig insprekers waren, is het inhoudelijke gesprek echter verplaatst naar 28 mei. “Ook dit plan biedt geen enkele oplossing voor de agrarische sector, integendeel zelfs”, aldus een veehouder uit Stolwijk. “We hadden iets anders verwacht met twee BBB-gedeputeerden. Maar zij gaan door op de ingeslagen weg en proberen niet anders dan de agrarische sector uit te hollen.”

‘Je snapt er geen reet van’

Volgens een jonge boer wordt de bewegingsruimte van agrariërs “beperkt tot in het onmogelijke”. LTO Noord vindt dat de provincie “paniekvoetbal” speelt en onder druk van de industrie “weer de veehouderij, hoe schaars inmiddels ook in Zuid-Holland, op het hakblok legt”.

Aan het eind van de hoorzitting kwam er vanuit andere sectoren wel lof voor de provincie, die “lef en daadkracht” zou tonen. Vertegenwoordigers van onder meer de Natuur en Milieufederatie, VNO-NCW West, Havenbedrijf Rotterdam en ondernemersvereniging Deltalinqs noemden het “een moedige en noodzakelijke stap om van het stikstofslot te komen”. Ze doen zelf “alles wat ze kunnen” om daaraan bij te dragen, zei de regiomanager van Bouwend Nederland. Het leidde tot een verontwaardigde reactie van een boer uit de zaal. “Je snapt er geen reet van”, riep hij.

Veel politie bij informatiebijeenkomst over azc in Uden

UDEN – Bij de Kruisherenkapel in Uden waar woensdagavond een informatiebijeenkomst is over de komst van een azc, is veel politie aanwezig. Vorige week moest de ME ingrijpen bij de eerste bewonersavond nadat vuurwerk werd afgestoken en met stenen naar agenten werd gegooid. Zes mensen werden opgepakt.

Volgens de gemeente Maashorst, waar Uden onder valt, is op sociale media ook voor deze bijeenkomst opgeroepen de avond te verstoren met vuurwerk. Voor delen van Uden is een veiligheidsrisicogebied afgekondigd, waardoor de politie preventief mag fouilleren.

Vooralsnog is het rustig bij de kapel, ziet een ANP-verslaggever. Er staan enkele tientallen demonstranten die spandoeken bij zich hebben waarmee ze zich uitspreken tegen de opvang van asielzoekers in hun woonplaats.

De gemeente wil in Uden een nieuw azc openen. Ook komen er in dezelfde gemeente opvanglocaties in Schaijk en de plaats Zeeland, die bedoeld zijn voor onder anderen statushouders, alleenstaande minderjarige vluchtelingen of Oekraïners.

×