Clicky

donderdag 17 juli 2025 - 21:31 uur
Home Blog Pagina 306

Rusland herhaalt: Oekraïne mag bij EU, maar niet bij NAVO

MOSKOU – Rusland heeft er geen bezwaar tegen als Oekraïne tot de Europese Unie zou toetreden. Maar lidmaatschap van de NAVO is onverteerbaar, waarschuwt de woordvoerder van het Kremlin bij het begin van vredesbesprekingen tussen Rusland en de Verenigde Staten.

Rusland heeft zich altijd fel verzet tegen de aansluiting van buurland Oekraïne bij het westerse militaire bondgenootschap. Dat was naar eigen zeggen een van Ruslands redenen om drie jaar geleden naar Kyiv op te trekken, ook al was er geen zicht op dat de NAVO Oekraïne het ooit beloofde lidmaatschap op korte termijn zou gunnen. Maar Oekraïne heeft het “soevereine” recht om EU-lid te worden, herhaalde het Kremlin dinsdag.

De VS hebben al duidelijk gemaakt dat Oekraïne NAVO-lidmaatschap voorlopig uit het hoofd moet zetten, maar lieten eerder merken dat ze het land wel graag zien toetreden tot de EU. Die toekomstperspectieven voor Oekraïne liggen op de onderhandelingstafel waaraan Russische en Amerikaanse diplomaten dinsdag zijn aangeschoven.

Kandidaat-lidmaatschap

Oekraïne werd een paar maanden na de Russische invasie in allerijl kandidaat-lid van de EU. EU-kopstukken willen de veeleisende en tijdrovende toetreding versnellen.

De NAVO moet de deur die zij voor Oekraïne heeft geopend echt helemaal dichtslaan, benadrukt het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken. Rusland zou geen genoegen nemen met een verklaring van de NAVO dat Oekraïne geen lid mag worden. De alliantie moet de belofte uit 2008 intrekken dat Oekraïne ooit mag toetreden. “Anders blijft dit probleem de lucht op het Europese continent vergiftigen”, zei een woordvoerder dinsdag.

Neutraliteit

Oekraïne moet volgens Rusland neutraal worden, zonder lidmaatschap van militaire bondgenootschappen en zonder atoombom. Daarmee is het aan de grote buur overgeleverd en wacht een toekomst als vazalstaat, waarschuwt de regering in Kyiv. Zij wijst erop dat Oekraïne na de val van de Sovjet-Unie nota bene zijn kernwapens opgaf in ruil voor de belofte van Rusland en de VS dat ze Oekraïne zouden beschermen tegen aanvallers.

Rusland dringt ook aan op snelle verkiezingen in Oekraïne. Die zijn uitgesteld wegens de oorlog, omdat bijvoorbeeld militairen niet zouden kunnen stemmen. Volgens de Oekraïense president Volodymyr Zelensky probeert Moskou van hem af te komen en hoopt het dat verkiezingen verlammende politieke onrust brengen en er een gedweeër president aan de macht komt.

Vrachtwagenchauffeur met vervalst rijbewijs uit het verkeer gehaald bij grenscontrole Füssen

FÜSSEN – De Duitse politie heeft op vrijdag 14 februari bij de grensovergang Füssen (A7) een vrachtwagenchauffeur zonder geldig rijbewijs uit het verkeer gehaald. De 50-jarige Algerijn probeerde met een vervalst Italiaans rijbewijs Duitsland binnen te rijden. Hij kreeg een vierjarig inreisverbod en moest zonder zijn vrachtwagen terugkeren naar Oostenrijk.

Vervalst Italiaans rijbewijs ontdekt bij controle

De politie stopte laat in de avond een in Italië geregistreerde vrachtwagen voor controle. De Algerijnse bestuurder overhandigde de agenten zijn voertuigpapieren, een paspoort, een Italiaanse verblijfsvergunning en een Italiaans rijbewijs. De controleurs ontdekten echter dat het rijbewijs vervalst was. Uit verder onderzoek bleek dat de chauffeur niet in het bezit was van een CE-rijbewijs en dat al zijn rijbewijzen sinds 2017 ongeldig waren.

Toen de politie de chauffeur hiermee confronteerde, liet hij een Duits rijbewijs zien. Ook hier bleken de rijbewijscategorieën verlopen te zijn. Daarnaast werd vastgesteld dat de man tussen 2015 en 2018 in Duitsland woonde en al eerder werd betrapt op rijden zonder rijbewijs.

Vierjarig inreisverbod en terugkeer naar Oostenrijk

De chauffeur wordt aangeklaagd voor valsheid in geschrifte en rijden zonder rijbewijs. Omdat hij strafbare feiten pleegde, verloor hij zijn verblijfsrecht in Italië en kreeg hij ook een aanklacht wegens poging tot illegale binnenkomst in Duitsland.

Na overleg met het Openbaar Ministerie in Kempten moest de man een boete van 200 euro betalen. De politie nam het vervalste rijbewijs in beslag en legde hem een vierjarig inreisverbod voor Duitsland op. Zijn vrachtwagen werd in beslag genomen en nadat hij de sleutels en voertuigpapieren had ingeleverd, werd hij op zaterdagochtend 15 februari per trein teruggestuurd naar Oostenrijk.

Bus in Bolivia stort in afgrond, 31 doden [+foto’s&video]

LA PAZ – Bij een busongeluk in Bolivia zijn maandag zeker 31 mensen om het leven gekomen. Dat gebeurde in het zuidwesten van het land, in de gemeente Yocalla. De bus stortte zo’n 800 meter in een afgrond, mogelijk nadat de bestuurder de macht over het stuur verloor.

Bij het ongeluk zijn ook meerdere passagiers gewond geraakt, meldt het lokale Unitel. Tien volwassenen en vier kinderen zijn naar het ziekenhuis gebracht, meerdere mensen liggen op de intensive care.

Het is onduidelijk hoeveel mensen precies in de bus zaten. De politie vermoedt dat de snelheid van de bus een rol heeft gespeeld bij het ongeluk.

Vaker ongelukken

Het is het ernstigste ongeluk in Bolivia dit jaar, waar wel vaker dodelijke ongelukken gebeuren op gevaarlijke bergpassen. Vorige maand kwamen in Potosí, niet ver van Yocalla, negentien mensen om door een busongeluk.

Jaarlijks sterven in het Zuid-Amerikaanse land met zo’n twaalf miljoen inwoners 1400 mensen in het verkeer. Ter vergelijking: in Nederland kwamen in 2023 684 mensen om het leven door een verkeersongeluk.

Nog geen duidelijkheid over oorzaak vliegtuigongeluk Toronto [+video]

TORONTO – Het is nog onduidelijk hoe het vliegtuig van Delta Airlines maandag op de kop terecht kon komen op de landingsbaan van Toronto Pearson Airport. Van de tachtig inzittenden raakten achttien mensen gewond, onder wie drie ernstig. Het aantal gewonden schommelde eerder, omdat de autoriteiten en luchtvaartmaatschappij elkaar tegenspraken. De vliegramp kostte niemand het leven.

De brandweerchef van het vliegveld wilde in een persconferentie niet vooruitlopen op de toedracht van de crash. “Het is nog erg vroeg. Het is heel belangrijk dat we niet speculeren”, zei Todd Aitken. “Alles wat ik zeggen kan, is dat de landingsbaan droog was en er geen sprake was van zijwind.”

CBS News meldde echter dat het op het moment van de crash sneeuwde. Landende vliegtuigen hadden volgens de Canadese zender ook te maken met een zijwind met snelheden van ruim 60 kilometer per uur. Ook FlightRadar24 meldde dergelijke zijwinden.

Entertainmentwebsite TMZ deelde beelden van de landing van het toestel. Het landingsgestel van de Bombardier CRJ900 is uitgeklapt en kort nadat het vliegtuig de grond raakt, is een explosie te zien.

Een van de passagiers van het toestel, John Nelson, vertelde aan CNN dat het een “hele harde landing was – het vliegtuig raakte de grond en ging vervolgens zijwaarts”. Nelson zei dat hij een vuurbal zag aan een kant van het toestel. “Dat we er allemaal nog zijn is fantastisch”, zei hij.

Op beelden is het toestel op de kop in de sneeuw te zien. De romp is vrijwel geheel intact gebleven, maar het vliegtuig mist zeker één van de vleugels.

De Canadese transportveiligheidsraad (TSB) doet samen met de Amerikaanse evenknie NTSB onderzoek naar de oorzaak van de crash. Twee van de vijf landingsbanen van het vliegveld blijven gesloten in afwachting van het onderzoek.

Het vliegveld meldde maandag een “drukke dag” door vertragingen en annuleringen die ontstonden nadat een sneeuwstorm afgelopen weekend over het gebied trok. Het ongeluk zal volgens The New York Times bijdragen aan verdere verstoringen van het vliegverkeer in Canada in de komende dagen. Toronto Pearson is het grootste en drukste vliegveld van het land.

Personeel FNV wil meerdere dagen staken vanwege bestuurscrisis bond

UTRECHT – Medewerkers van FNV willen meerdere dagen gaan staken om het bestuur van de vakbond te dwingen terug te treden. Dat zegt bestuurder Judith Westhoek van FNV Personeel, de interne vakbond bij FNV die opkomt voor de belangen van de eigen werknemers. Maandag legden al zo’n zevenhonderd FNV’ers het werk neer, terwijl het bestuur urenlang in vergadering was maar niet tot overeenstemming wist te komen.

De afgelopen weken heeft zich een bestuurscrisis ontvouwd bij de grootste vakbond van Nederland, na onder meer beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag aan het adres van vicevoorzitter Zakaria Boufangacha. FNV-voorzitter Tuur Elzinga erkende bij de staking van maandag dat er van alles mis is binnen de bond. Daarbij sprak hij van een “shitshow”, al verbond hij daar geen consequenties aan omdat er volgens hem eerst binnen het bestuur moest worden overlegd.

Zowel Elzinga als Boufangacha heeft zich kandidaat gesteld bij de nieuwe voorzittersverkiezing. Volgens Westhoek leven er bij het personeel zorgen over de sociale veiligheid. Zij wil dat er een interim-bestuur komt en een uitgebreid onderzoek. De verkiezing van een nieuwe voorzitter van FNV moet wat haar betreft dan ook worden uitgesteld tot na het onderzoek.

Westhoek stuurde twee weken geleden al een ultimatum naar het bestuur. Maar daarop heeft ze nog steeds geen antwoord gekregen. “Dat zegt wat over de staat waarin het bestuur nu verkeert.” Wanneer de nieuwe staking plaatsvindt, is nog niet bekend. Dat wil Westhoek aan het eind van de middag bespreken. “Maar we zullen waarschijnlijk niet tot volgende week wachten”, voegt ze er alvast aan toe. Mocht het bestuur voor die tijd alsnog ingaan op de in het ultimatum gestelde eisen, dan kan de actie nog worden afgeblazen.

Wegverkeer op klimaatneutraal pad, lucht- en scheepvaart nog niet

DEN HAAG – Het wegverkeer in Nederland verduurzaamt in zo’n rap tempo, dat klimaatneutraliteit in 2050 haalbaar lijkt volgens het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). In de lucht- en scheepvaart is dat doel nog niet in zicht. Daar wordt ook verduurzaamd, maar is nog veel onduidelijker welke brandstoffen en energiedragers echt de toekomst zullen hebben. “Hiervoor is de technologie nog niet ver genoeg uitontwikkeld”, schrijven de opstellers van het rapport bijvoorbeeld over de scheepvaart.

Het jaar 2050 lijkt misschien ver weg, maar het is “kort in het licht van de lange levensduren van onze vervoersmiddelen”, waarschuwen de PBL-experts. Zeker schepen en vliegtuigen gaan tientallen jaren mee. Op korte termijn is het daarom belangrijk om met proefprojecten duidelijker te krijgen hoe nieuwe technologie kan worden ingezet. Ook moet er genoeg productiecapaciteit komen voor groene stroom, waterstof, biobrandstoffen en zogeheten e-brandstoffen.

Voor de komende jaren ziet het PBL in de lucht- en scheepvaart de grootste rol voor biobrandstof. Op langere termijn komt ook waterstof in beeld. “Ammoniakmotoren zijn nog niet klaar voor de markt. Batterij-elektrische aandrijving heeft een kleinere rol, maar kan wel worden toegepast in de verduurzaming van de kustvaart”, voegt het PBL eraan toe.

De verduurzaming van het wegverkeer ligt “goed op koers”, maar ook daar kan van alles misgaan. Zo kan het overvolle elektriciteitsnet in de weg zitten. Een andere factor is in hoeverre consumenten en ondernemers kiezen voor elektrische auto’s, busjes en vrachtwagens.

Duitse snackfabrikant Lorenz beëindigt samenwerking met Hegelmann na misstanden

Foto: Adobe Stock

NEU-ISENBURG – De Duitse snackproducent Lorenz heeft per 31 januari de samenwerking met transportbedrijf Hegelmann stopgezet vanwege berichten over slechte arbeidsomstandigheden en uitstaande lonen bij dochterondernemingen van het transportbedrijf. Dit bevestigde een woordvoerder van Lorenz aan de Frankfurter Rundschau.

De stap volgt op een recente staking van een groep vrachtwagenchauffeurs, voornamelijk uit Zimbabwe, die hun werk neerlegden uit protest tegen de arbeidsomstandigheden en betalingsachterstanden bij Oost-Europese dochterondernemingen van de Duitse Hegelmann Groep.

Respectvolle behandeling van chauffeurs essentieel

Lorenz, bekend van producten zoals chips, zoutstengels en pinda-snacks, benadrukt dat een respectvolle en eerlijke behandeling van chauffeurs voor het bedrijf vanzelfsprekend is.

“Wij tolereren geen schendingen van de wet op zorgvuldigheid in de toeleveringsketen of van arbeidsrechten,” verklaarde het bedrijf. “Wij staan aan de kant van de getroffen chauffeurs. Zij hebben recht op eerlijke behandeling, correcte lonen en naleving van de arbeidsvoorwaarden. Dit zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn.”

Staking bij Hegelmann-dochterbedrijven

De staking begon bij chauffeurs van Flare Trans, een Poolse dochteronderneming van Hegelmann. Zij wisten uiteindelijk hun achterstallige lonen te innen. Andere chauffeurs, in dienst van andere Hegelmann-dochterbedrijven, zoals het Slowaakse Global Transporte, wachten volgens vakbonden nog altijd op betaling.

Global Transporte heeft de aantijgingen ontkend, maar opvallend genoeg is de website van het bedrijf inmiddels offline gehaald. Op deze site werd geadverteerd met samenwerkingen met grote opdrachtgevers zoals Lufthansa, VW, Porsche, Mercedes, Zalando, Rewe, Edeka en Lidl.

Met het besluit van Lorenz om de samenwerking met Hegelmann te beëindigen, zet het bedrijf een stevig signaal neer over de verantwoordelijkheid van opdrachtgevers in de transportsector.

Wilders eert ‘politieke grootheid’ Bolkestein: veel van geleerd

DEN HAAG – Frits Bolkestein was “een politieke grootheid van jewelste, een van de beste ooit van dit land en een zeer aimabele man”. Zo reageert PVV-leider Geert Wilders op X op het overlijden van de voormalige VVD-leider.

Bolkestein was politiek leider van de VVD toen Wilders in 1990 als fractiemedewerker van die partij zijn eerste stappen zette in de landelijke politiek. “Ik heb zoveel van hem geleerd”, zegt hij. “Rust zacht beste Frits.”

Aanrijding met twee vrachtwagens op A16 [+foto’s]

Foto: SQVision

PRINSENBEEK – Op de A16 bij knooppunt Zonzeel zijn dinsdagochtend twee vrachtwagens betrokken bij een ongeval.

Meerdere hulpdiensten, waaronder de ambulance en brandweer, zijn onderweg, meldt Rijkswaterstaat.

Verkeer richting Rotterdam heeft ruim 30 minuten vertraging en daarom heeft Rijkswaterstaat vanaf knooppunt Galder een omleiding ingesteld.

Boete AFM voor SBM Offshore rond omkoopaffaire fiks lager

DEN HAAG – SBM Offshore krijgt een veel lagere boete voor het te laat informeren van beleggers over de gevolgen van omkopingszaken in Brazilië. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) legde in 2019 een boete van 2 miljoen euro op, maar na verzet door de maritiem dienstverlener hebben rechters de geldstraf verlaagd naar 675.000 euro.

De kwestie vloeit voort uit een groot corruptieschandaal bij SBM Offshore. Handelsagenten betaalden namens de Nederlandse bouwer van drijvende olieplatformen steekpenningen om lucratieve opdrachten binnen te halen van staatsoliebedrijven, onder andere in de voor SBM Offshore belangrijke markt Brazilië.

Volgens de AFM kwam bij SBM Offshore tussen 2012 en 2014 meerdere keren informatie binnen over mogelijke omkoping in Brazilië, die het beursgenoteerde bedrijf niet direct deelde met de buitenwereld. Volgens de toezichthouder ging het in vier gevallen om voorwetenschap, oftewel belangrijke kennis die bedrijven direct moeten delen met beleggers omdat die invloed kan hebben op de beurskoers. Het is illegaal om voorwetenschap achter te houden.

Maar het College van Beroep voor het bedrijfsleven vindt dat SBM Offshore in slechts één geval te laat was met het informeren van beleggers. De verlaging van de boete is definitief, omdat het college de eindrechter is in deze zaak.

De AFM vond onder andere dat SBM Offshore in 2012 en 2014 te laat informatie deelde over mogelijk onrechtmatige verkooppraktijken van handelsagenten in Brazilië. Volgens de toezichthouder had de buitenwereld daar direct informatie over moeten krijgen, omdat de kans bestond dat ze later schuldig zouden worden bevonden aan omkoping. Maar het CBb is het niet met de AFM eens. Er is volgens de rechtbank te weinig bewijs dat SBM Offshore destijds al had kunnen verwachten dat de Braziliaanse autoriteiten daadwerkelijk omkoping zouden vaststellen. Wel ging het bedrijf in de fout toen het dagen duurde voordat duidelijk werd dat SBM Offshore was uitgesloten van mogelijke opdrachten in Brazilië, vindt het CBb.

De omkoopaffaires in Brazilië, Equatoriaal-Guinea en Angola hebben SBM Offshore honderden miljoenen euro’s gekost aan boetes en schikkingen. Die betaalde het bedrijf in de Verenigde Staten, Nederland, Brazilië en Zwitserland. Twee voormalige topbestuurders van het bedrijf kregen ook een celstraf.

Raad van Commissarissen Havenbedrijf Moerdijk versterkt met twee nieuwe leden

MOERDIJK – Met ingang van 1 februari 2025 is de Raad van Commissarissen (RvC) van Havenbedrijf Moerdijk versterkt met Ehssane Gounou en Roderick de la Houssaye. Hun benoeming volgt op het aftreden van J.F.M. van Dijk per 1 oktober 2024 en de uitbreiding van de RvC van drie naar vier leden. De uitbreiding is bedoeld om de expertise binnen het toezichtsorgaan te versterken op het gebied van logistiek en energie. De benoeming van Gounou en De la Houssaye door de aandeelhouders van het havenbedrijf – de provincie Noord-Brabant en gemeente Moerdijk – sluit hier naadloos op aan.

Voorzitter van de RvC, dr.ir. Peter van Laarhoven, is verheugd over de komst van de nieuwe commissarissen: “Met hun brede kennis en ervaring dragen zij bij aan de verdere ontwikkeling van Havenbedrijf Moerdijk als duurzaam logistiek en industrieel knooppunt. We kijken uit naar hun bijdrage in de komende jaren.”

Sterke achtergrond in energie en logistiek

Ehssane Gounou (1984) heeft ruime ervaring in de energiesector en de publieke sector. Momenteel is zij Director Zakelijk bij Greenchoice, waar zij verantwoordelijk is voor de zakelijke markt en innovaties op het gebied van de energietransitie. Daarvoor vervulde zij verschillende leidinggevende functies bij Essent en was zij actief als strategie consultant bij RWE. Ook was ze actief als fractievoorzitter in haar woonplaats Oss en Statenlid in Noord-Brabant. Naast haar expertise in de energietransitie heeft zij een breed netwerk binnen de overheid en het bedrijfsleven. Dit is haar eerste commissariaatsfunctie.

Roderick de la Houssaye (1969) brengt uitgebreide ervaring mee in de logistieke sector. Hij was mede-oprichter en CEO van Nedcargo, een toonaangevend logistiek bedrijf gespecialiseerd in multimodale transportoplossingen. Daarnaast bekleedde hij diverse bestuurlijke en toezichthoudende rollen, waaronder bij brancheorganisatie Fenex, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Deltalinqs. De RvC ziet in hem een deskundig toezichthouder met een scherp strategisch inzicht en brede blik op de logistieke sector.

Belangrijke rol in de toekomst van Havenbedrijf Moerdijk

Met de benoeming van Gounou en De la Houssaye versterkt de RvC zijn kennis op twee cruciale terreinen: de energietransitie en logistieke innovaties. Algemeen directeur van Havenbedrijf Moerdijk, ir. Paul Dirix kijkt uit naar de samenwerking: “Met de aanstelling van deze twee ervaren professionals naast onze huidige RvC-leden Vera Luijendijk en voorzitter Peter van Laarhoven, zijn we op volle sterkte voor de uitdagingen voor ons haven- en industriegebied en te werken aan verdere groei en verduurzaming.”

De benoeming van beide commissarissen is officieel ingegaan per 1 februari 2025 voor een periode van vier jaar.

Vraag naar uitzendkrachten loopt verder terug

AMSTERDAM – De vraag naar uitzendkrachten loopt verder terug. Volgens uitzendbrancheorganisatie ABU hebben uitzendkrachten in de eerste vier weken van het jaar bijna een tiende minder uren gedraaid dan een jaar eerder. Voor de uitzendbranche betekende dat een omzetdaling van 5 procent.

Het gaat om de grootste afname in maanden, als naar het aantal gewerkte uren wordt gekeken. Vooral in de administratieve sector en de techniek liep de vraag naar uitzendkrachten in de onderzochte periode terug. In de industrie was de terugval volgens ABU minder sterk en bleef de omzet gelijk.

Uitzendbureaus zien hun markt al langer krimpen. Vorige maand maakte ABU al bekend dat het aantal uitzenduren in heel 2024 met 8 procent was gedaald. Het was voor het derde jaar op rij dat het aantal uren in de uitzendbranche was teruggelopen. De afname was wel minder sterk dan in 2023.

Het laatste jaar dat het aantal gewerkte uren steeg, was 2021. Die groei kwam met name door het herstel van coronajaar 2020, het jaar daarvoor. Toen liep de economie als gevolg van lockdowns flinke schade op en kwamen veel uitzendkrachten zonder werk te zitten.

Hoge ambtenaar sociale zekerheid VS stapt op vanwege strijd met Musk

WASHINGTON – De hoogste ambtenaar op het Amerikaanse ministerie van Sociale Zekerheid stapt op, omdat ze weigert Elon Musks taskforce Department of Government Efficiency (DOGE) van informatie te voorzien.

Bronnen melden aan onder meer The Washington Post dat de ambtenaar, Michelle King, haar functie neerlegt na decennia bij het ministerie te hebben gewerkt.

DOGE zou volgens ingewijden hebben geprobeerd uitgebreide persoonlijke informatie te verkrijgen van Amerikanen die een bepaalde vorm van bijstand ontvangen. Het ministerie bezit bijvoorbeeld medische dossiers van mensen die arbeidsongeschikt zijn verklaard.

De taskforce van Musk, opgericht om verspilling, fraude en misbruik tegen te gaan, vroeg deze week ook toegang tot het zwaarbeveiligde systeem van de belastingdienst. Dat politici toegang krijgen tot de persoonlijke gegevens van belastingbetalers is “zeer ongebruikelijk”, schreef The Washington Post.

Kögel breidt uit naar Ierland en Groot-Brittannië met exclusieve verkooppartner Horizon Trailers

Andrew Freeney, Managing Director bij Horizon Trailers Ierland en VK

BURTENBACH/DUBLIN – Kögel Trailer GmbH heeft een exclusieve verkoopovereenkomst gesloten met Horizon Trailers, een in 2024 opgerichte onderneming in Dublin. Horizon Trailers zal de exclusieve distributie van de premium trailers van Kögel verzorgen in Ierland en Groot-Brittannië. Met deze samenwerking willen beide bedrijven het merk Kögel stevig in de markt zetten en een krachtig verkoop- en servicenetwerk opbouwen.

Uitbreiding naar de Ierse en Britse markt

Als onderdeel van zijn Europese groeistrategie heeft Kögel zich gericht op uitbreiding naar de Ierse en Britse markten. Na een grondige marktanalyse en succesvolle pilotorders werd in 2024 de samenwerking met Horizon Trailers geformaliseerd. Ondanks de jonge leeftijd van het bedrijf brengt Horizon Trailers tientallen jaren aan ervaring in de commerciële voertuigensector mee.

Ervaren team met ambitieuze doelen

Het team van Horizon Trailers bestaat uit experts op het gebied van verkoop, financiering en bedrijfsontwikkeling binnen de transportsector. Samen met Kögel streeft het bedrijf naar duurzame groei in zowel de verkoop van nieuwe voertuigen als de aftermarket-sector. Binnen enkele jaren wil de samenwerking een marktaandeel van minstens 10% in Ierland en Groot-Brittannië bereiken.

Om dit te realiseren zal Horizon Trailers een uitgebreid dealer- en servicenetwerk opzetten. De focus ligt op internationaal en binnenlands transport, farmaceutische logistiek, agrarische sector en voedingsmiddelenlogistiek. Het productaanbod omvat Kögel’s gekoelde trailers, gesloten trailers en schuifzeiltrailers. Hoewel de eerste inspanningen zich richten op de Ierse markt, wordt er tegelijkertijd gewerkt aan expansie in het Verenigd Koninkrijk.

“Wij zijn verheugd om als officiële distributeur van Kögel in Ierland en Groot-Brittannië aan deze reis te beginnen,” zegt Andrew Freeney, Managing Director van Horizon Trailers. “Met onze uitgebreide expertise in de sector willen we de succesvolle introductie van Kögel in deze markten garanderen. Ons doel is om een uitmuntende klantervaring te bieden, ondersteund door hoogwaardige producten en uitstekende service.”

Focus op klanttevredenheid

Het waarborgen van topkwaliteit producten, uitstekende beschikbaarheid van onderdelen en uitgebreide service is een prioriteit voor zowel Horizon Trailers als Kögel. Dankzij de nauwe samenwerking tussen de bedrijven profiteren klanten van optimale ondersteuning en innovatieve transportoplossingen.

Belangrijke mijlpaal voor Kögel

Met de samenwerking met Horizon Trailers versterkt Kögel zijn positie op de Europese markt. “Deze exclusieve samenwerking is een belangrijke mijlpaal in onze uitbreidingsstrategie,” zegt Thore Bakker, CSO bij Kögel Trailer GmbH.

Econowind ontvangt één miljoen euro om diepzeescheepvaart wind in de XL-zeilen te geven

DEN HAAG – Het Nederlandse Econowind uit Zeewolde heeft één miljoen euro ontwikkelingskapitaal ontvangen van Invest International voor de ontwikkeling en het testen van hun 24-30 meter hoge VentoFoils XL. Dit zijn stalen windzeilen geïnspireerd op luchtvaarttechnologie en vergelijkbaar met vliegtuigvleugels. De VentoFoils worden op grote schepen geplaatst om de kracht van de wind te benutten en zo het brandstofverbruik en CO2-uitstoot met wel 15 procent verminderen.

Econowind produceert al enkele jaren kleinere VentoFoils voor de kustvaart, met dit nieuwe product kan het bedrijf de diepzeemarkt ontsluiten en de groei tot een wereldspeler in groene scheepvaart versnellen. De eerste van twee prototypes met de XL-variant zullen over ongeveer twee jaar worden uitontwikkeld en getest. Naast het ontwikkelingskapitaal verstrekt Invest International ook exportfinanciering aan Econowind.

Bewezen succes

Econowind produceert al enkele jaren 10 en 16 meter hoge VentoFoils voor de kustvaart. Daarnaast komen nu dus de Ventofoils XL op de markt: grotere zeilen van 24 tot 30 meter voor de diepzeevaart. In deze markt zijn wereldwijd 50.000 schepen actief. Zij zijn vaak langere tijd op zee waardoor ze meer brandstof verbruiken. De grotere zeilen zullen relatief nog meer brandstof besparen en een nog grotere, positieve impact op het milieu creëren. De VentoFoils XL worden ontworpen en gemaakt in Zeewolde en zullen wereldwijd op schepen worden toegepast.

Twee prototypes

Het project waarvoor de financiering bedoeld is, omvat het initiële ontwerp en de ontwikkeling, gevolgd door de constructie van twee prototypes. Deze zullen strenge tests ondergaan, zowel op het land als op zee, om de prestaties en veiligheid te beoordelen. Een basis om goedkeuring van regelgevende instanties voor de toepassing te verkrijgen. Hoewel de oplevering van het project voor de zomer van 2027 gepland is, is Econowind al in gesprek met verschillende potentiële klanten.

Michiel Slootweg, Director Private Sector bij Invest International: “Als scale-up met innovatieve Nederlandse technologie die bijdraagt aan de verduurzaming van de scheepvaart past Econowind perfect in ons portfolio. Met partners als scheepswerf Damen en klanten onder de tien grootste rederijen wereldwijd, is Econowind goed gepositioneerd voor wereldwijde uitrol. Deze internationale kansen zijn mede een reden voor ons om hier met ontwikkelingskapitaal in te stappen. Het is kapitaal dat traditionele financiers vaak niet in huis hebben als een nieuw product ontwikkeld en getest moet worden, maar waarmee wij juist een product vleugels kunnen geven.”

Frank Nieuwenhuis, oprichter en CEO van Econowind: “Met dit ontwikkelingskapitaal kunnen wij versneld onze pijlen richten op de diepzeemarkt. Nu we meer dan 100 zeilen geleverd en in productie hebben voor kleinere zeeschepen is de tijd aangebroken voor de VentoFoil XL. Hiermee kunnen we de brandstofefficiëntie ook binnen de diepzeemarkt verbeteren en de CO2-uitstoot verlagen. De belangstelling uit de markt is groot en het marktpotentieel enorm. Met windvoortstuwing keert de scheepvaart terug naar haar oorsprong.”

Frank Nieuwenhuis

Voor deze financiële transactie heeft Invest International nauw samengewerkt met de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s), om precies te zijn met de Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland (NOM) en Horizon Flevoland. Zij hebben in 2 miljoen euro aan eigen vermogen verstrekt aan Econowind.

De financiering van Invest International sluit aan bij het willen bijdragen aan de vergroening van de water- en maritieme sector met een focus op de scheepvaart. Nog altijd wordt meer dan 90 procent van de goederen wereldwijd over zee vervoerd en de scheepvaart is verantwoordelijk voor 2,5 procent van de mondiale CO2-uitstoot.

×