Clicky

zaterdag 26 juli 2025 - 04:17 uur
Home Blog Pagina 300

Verhuurders vragen om ingreep kabinet voor behoud middenhuur

AMSTERDAM – Woningverhuurders roepen het kabinet op tot directe actie om huurwoningen voor de middenklasse in Nederland te behouden. Vastgoed Belang reageert hiermee op nieuwe cijfers van het Kadaster, die volgens de branchevereniging van particuliere verhuurders bevestigen dat steeds meer huurwoningen verdwijnen.

Vastgoed Belang maakt uit de cijfers op dat investeerders vorig jaar tienduizenden huurwoningen verkochten, met een gemiddelde verkoopprijs onder de 400.000 euro. Op basis van deze gegevens, en ervaring uit de praktijk, concludeert de organisatie dat 90 procent van de verkochte huurwoningen een gereguleerde huur had. Een woning onder de 400.000 euro kan met de huidige regelgeving vrijwel alleen sociale- of middenhuur zijn geweest, aldus de branchevereniging.

“De cijfers van het Kadaster tonen nogmaals aan dat het investeringsklimaat voor Nederlandse huurwoningen enorm is verslechterd”, zegt ook de grote woninginvesteerder Heimstaden. De buitenlandse partij, die in Nederland bijna 13.000 huurwoningen aanbiedt, hekelt vooral de vorig jaar ingevoerde Wet betaalbare huur. “Terugdraaien van de wet zou het beste zijn, maar in het huidige politieke klimaat lijkt dat geen realistische optie. Het is daarom cruciaal dat er zo snel mogelijk flankerende fiscale reparaties komen.”

Minder rendabel

De Wet betaalbare huur stelt een maximale huurprijs vast voor woningen in het middensegment, waardoor ze voor investeerders minder rendabel zijn. Hierdoor gaan nu veel huurwoningen in de verkoop. Onder meer president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) uitte vorig jaar flinke kritiek op de wet. Volgens hem deed het kabinet er verstandig aan deze terug te draaien. Deze opmerking veroorzaakte veel politieke ophef.

Heimstaden denkt dat het gezien de politieke realiteit slimmer is om andere opties te overwegen. “De afgelopen weken is er terecht veel aandacht geweest voor de noodzaak van reparatie in box 3, maar om investeren in Nederlandse huurwoningen vanuit Europees perspectief weer enigszins concurrerend te maken zijn ook andere maatregelen nodig. Denk daarbij vooral aan normalisering van de rigide renteaftrekbeperking in de vennootschapsbelasting en verlaging van de overdrachtsbelasting naar 6 procent of lager.”

ILT-handelingsinstructie zorgt voor duidelijkheid bij fosfine-incidenten binnenvaart

DEN HAAG – In het verleden vonden enkele levensbedreigende incidenten plaats bij het vervoer van los gestorte droge bulklading in binnenvaartschepen. Deze ladingen waren eerder gegast met fosfine om ongedierte te bestrijden. Bij deze incidenten waren veel instanties betrokken waaronder hulpdiensten, Rijkswaterstaat, de Veiligheidsregio, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), Arbeidsinspectie en verschillende lokale overheden.

Verantwoordelijkheden en wet- en regelgeving waren tijdens deze incidenten niet voor iedereen duidelijk. Hierdoor duurde de afwikkeling lang. Dat veroorzaakte maatschappelijke onrust. Om de afhandeling van gelijksoortige incidenten in de toekomst te verbeteren stelde de ILT, in het belang van de veiligheid, een handelingsinstructie op. De handelingsinstructie Incidenten met gegaste ladingen in de binnenvaart bestaat uit diverse stappen en is onder andere geborgd bij de meldkamers van de hulpdiensten om afhandeling van dit soort incidenten te uniformeren.

Tabletten

Fosfine wordt in de internationale transportsector gebruikt om de lading tegen ongedierte te beschermen. Fosfine wordt in losse tabletten of met meerdere tabletten in een sleeve (soort kous) toegevoegd aan de lading. Bij het laden en lossen, van bijvoorbeeld een zeeschip of trein naar een binnenvaartschip, verdwijnen de losse tabletten tussen de lading en zijn ze moeilijk te traceren.

Geurloos

Blijven tabletten in de lading achter? Dan kan er tijdens het opvolgende transport een reactie (fosfinegas) ontstaan door een veranderende luchtvochtigheid. Dit kan gevaarlijk zijn: fosfine in gasvorm is kleurloos, geurloos, brandbaar en kan in vrij lage concentraties al dodelijk zijn bij inademing.

Bij incidenten met fosfinegas moeten direct de hulpdiensten worden gewaarschuwd. Daarna is het noodzakelijk om de ILT in te seinen. De ILT bepaalt als toezichthouder op het vervoer van gevaarlijke stoffen of het schip verder mag varen.

Jumbo benoemt Tom Heidman tot interim-topman

VEGHEL – Supermarktketen Jumbo heeft Tom Heidman aangesteld als interim-topman als opvolger van Ton van Veen. Hij heeft al verschillende directiefuncties gehad, onder andere bij Albert Heijn, Gall & Gall en Retail Network, maakte Jumbo donderdag bekend.

Van Veen kondigde in januari zijn vertrek aan, zonder duidelijke reden. Hij treedt af op 1 april, Heidman gaat op 1 maart van start bij Jumbo. De twee kennen elkaar al langer, onder meer van de overnames van Super de Boer en C1000.

“Totdat een nieuwe bestuursvoorzitter is aangesteld, zal Tom Heidman als interim-CEO de leiding van Koninklijke Jumbo Food Groep op zich nemen”, maakte Jumbo bekend tegelijkertijd met de publicatie van zijn jaarverslag.

Witwaszaak

De 55-jarige Van Veen was jarenlang financieel directeur van de keten uit Veghel. In 2022 deed hij een stap terug door die bestuursfunctie te verruilen voor een rol als commissaris, om meer tijd voor familie en zaken buiten Jumbo te hebben. Later werd hij echter gevraagd terug te keren in het dagelijkse bestuur, omdat toenmalig Jumbo-topman Frits van Eerd verdachte was geworden in een witwaszaak.

In het jaarverslag staat ook dat de nettowinst van het supermarktconcern vorig jaar met 29 procent is gestegen tot 28 miljoen euro. De omzet van de Jumbo-formule daalde met 2,3 procent tot 10,6 miljard euro, de eerste afname van de omzet in twintig jaar. Het concern liep vorig jaar 400 miljoen euro mis door het verbod op tabaksverkopen in supermarkten dat op 1 juli 2024 is ingegaan, werd eerder al bekend.

Het marktaandeel van Jumbo in Nederland is afgelopen jaar gedaald van 20,9 procent naar 20,3 procent. Ook het aantal winkels in Nederland daalde, van 692 naar 689.

Jaap Jelle Feenstra volgt Frank van Kerkhof op als nieuwe voorzitter van Haven Netwerk Fryslân

Jaap Jelle Feenstra

Jaap Jelle Feenstra treedt per 1 maart aan als de nieuwe voorzitter van het Haven Netwerk Fryslân (HNF). Hij volgt hiermee Frank van Kerkhof op, die sinds de oprichting van de stichting in 2023 deze rol vervulde. Met de benoeming van de ervaren havenexpert en voormalig Tweede Kamerlid Feenstra zet HNF een volgende stap richting de verdere versterking van de Friese havensector.

Frank van Kerkhof, directeur van AB Texel Special Transport, leidde het HNF-bestuur sinds het netwerkplatform officieel een stichting werd. Vanwege veranderingen in zijn werkzaamheden heeft hij besloten zijn functie neer te leggen. “Ik heb dit belangrijke werk met veel plezier gedaan”, aldus Van Kerkhof. “Door veranderingen in mijn eigen werkzaamheden lukt het mij niet langer om deze functie te combineren. Met de benoeming van Jaap Jelle Feenstra is er een mooie opvolger gevonden.”

De Raad van Advies van HNF stemde gisteren officieel in met het bestuursvoorstel om Feenstra te benoemen als nieuwe voorzitter. Van Kerkhof blijft op de achtergrond betrokken bij HNF.

Ervaren belangenbehartiger

Jaap Jelle Feenstra is voor Haven Netwerk Fryslân zeker geen onbekende. Sinds de oprichting van HNF is hij betrokken geweest als adviseur en lobbyist. Hij onderhield onder meer de contacten met het Provinciehuis en Den Haag en zette zich in voor de belangen van de Friese havens. Feenstra heeft een indrukwekkende staat van dienst in de havensector.

Hij was twaalf jaar lid van de Tweede Kamer voor de PvdA en vervolgens twintig jaar Public Affairs Officer bij het Havenbedrijf Rotterdam. Daarnaast was hij oprichter en secretaris van de Branche Organisatie Zeehavens, waarin de zeehavens van Amsterdam, Groningen, Moerdijk, Rotterdam en Zeeland-Gent samenwerken. Ook was hij acht jaar vicevoorzitter van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB).

Als lobbyist voor HNF richtte Feenstra zich met name op politiek-bestuurlijke contacten om het belang van de binnenvaart, binnenhavens en vaarwegen in Friesland onder de aandacht te brengen. “De sector moet bekender worden, want het belang ervan voor de regionale economie is enorm”, aldus Feenstra.

“Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek biedt de Friese havensector 6.900 directe banen en draagt ze voor bijna één miljard euro per jaar bij aan de economie. Dat is net zoveel als de Friese landbouw en horeca bij elkaar.”

Friestalige voorzitter

Het HNF-bestuur is verheugd met de benoeming van Feenstra. “Met zijn brede ervaring en diepgaande kennis van de havensector is Feenstra een waardevolle aanwinst voor onze organisatie. Bovendien is het een pre dat hij Friestalig is en daardoor de regionale belangen nog beter kan behartigen”, aldus het bestuur. Momenteel is Feenstra ook voorzitter van de IFKS, de organisatie die met 64 skûtsjes de wedstrijden voor de grootste skûtsjesvloot in Fryslân organiseert.

Het Haven Netwerk Fryslân begon in 2022 als een platform van havengebonden en logistieke bedrijven en werd in 2023 officieel een stichting. Momenteel bundelt het de krachten van acht Friese zee- en binnenhavens, 23 bedrijven, vier havengemeenten, twee belangenorganisaties en het kennisinstituut Maritieme Academie Harlingen.

HNF streeft naar samenwerking binnen de natte economie om het vestigingsklimaat te verbeteren, werkgelegenheid te bevorderen en circulariteit en duurzaamheid te stimuleren. Watergebonden bedrijven spelen een cruciale rol in de inzameling, verwerking en opwerking van grondstoffen en dragen zo bij aan de transitie naar een duurzame en circulaire economie.

Meer transport over water ontlast bovendien het wegennet, wat bijdraagt aan een efficiënter en milieuvriendelijker transportsysteem.

Mercedes gaat volgens Bloomberg banen schrappen in China

BEIJING – Het Duitse autoconcern Mercedes-Benz en zijn dochterondernemingen zijn van plan tot 15 procent van de banen in China te schrappen, met name binnen de financiële en verkoopafdelingen. De reden is toenemende concurrentie in China, ‘s werelds grootste automarkt, zeggen bronnen tegen persbureau Bloomberg.

Volgens de website van Mercedes-Benz werkten er vorig jaar 12.000 mensen bij het autoconcern in Beijing. Bij de tak voor autofinancieringen vallen de grootste klappen, aldus de betrokkenen. De financiële afdeling van het Duitse bedrijf heeft moeite om te concurreren met Chinese instellingen, waaronder staatsbanken. Deze banken kunnen aantrekkelijkere autoleningen aan kopers aanbieden.

De autofabrikant is al begonnen met het schrappen van banen, waaronder het niet verlengen van contracten voor tijdelijke medewerkers.

Mercedes-Benz waarschuwde vorige week voor een winstdaling dit jaar. Net als andere Europese autofabrikanten kampt het concern met een dalende vraag in belangrijke markten zoals Europa en China. Een deel van de verkoopdaling is ook te wijten aan de moeizame overgang naar elektrisch rijden.

Volvo Trucks terug in de vloot bij Leen Bakker

RAAMSDONKSVEER – Met de aanschaf van zeven Volvo FH Aero 420 4×2-trekkers keert Volvo Trucks terug in de vloot bij Leen Bakker en Kwantum. De woonretailers kiezen voor Volvo Trucks vanwege de kwaliteit van het merk en de full service van dealer Bluekens Truck en Bus, die de Volvo FH Aero’s heeft geleverd.

De trucks worden ingezet voor transporten tussen distributiehubs en het bevoorraden van winkels van Leen Bakker en Kwantum, die beiden tot de Homefashion Group behoren. Het bedrijf, dat in het verleden ook al met Volvo-trucks heeft gereden, wilde een tweede merk toevoegen aan zijn vloot. De keuze viel nu weer op Volvo Trucks vanwege de kwaliteit van de voertuigen en de goede ervaringen die in het verleden zijn opgedaan met dealer Bluekens Truck en Bus.

Zuinig en goed zicht

Met de keuze voor Volvo FH Aero-trekkers rijdt Leen Bakker nu met de zuinigste trucks die Volvo Trucks ooit op de weg heeft gezet voor langeafstandstransport. De trucks hebben een aerodynamisch design en zijn voorzien van het Camera Monitor System in plaats van buitenspiegels. Chauffeurs zien de beelden van die camera’s op twee schermen in de cabine. Met het Camera Monitor System zien chauffeurs meer dan met traditionele spiegels. Bovendien draagt het camerasysteem bij aan de aerodynamica.

Full service van de dealer

De focus op veiligheid is ook een overeenkomst tussen Leen Bakker en Volvo Trucks. Leen Bakker zet de veiligheid voor chauffeurs bovenaan en kiest daarom standaard voor alle veiligheidsfuncties.

Ook de full service die dealer Bluekens Truck en Bus biedt, is een belangrijke reden voor de rentree van Volvo Trucks in het wagenpark. Het onderhoud van de trucks wordt gedaan bij Bluekens Truck en Bus in Oosterhout. Leen Bakker heeft voor de Volvo FH Aero’s een Volvo Gold-servicecontract afgesloten, het meest uitgebreide onderhoudscontract. Bij dit contract zijn reparaties, onderhoud en keuringen inbegrepen. Ook houdt Bluekens op afstand de vitale onderdelen van de trucks in de gaten. Moet een onderdeel worden vervangen? Dan wordt de truck proactief naar binnen gehaald om het issue op te lossen en ongeplande stilstand te voorkomen.

Chauffeurs gaan goed getraind de weg op

Om chauffeurs vertrouwd te maken met een nieuw merk, hebben zij een aflevertraining gevolgd waarbij de ins en outs van de trucks zijn doorgenomen. Binnenkort doen chauffeurs van Leen Bakker ook mee aan de Code 95-training Chauffeursdag/Product Training die Bluekens Truck en Bus organiseert in samenwerking met rijscholen.

Inzet als LZV voor efficiënt transport

Zes van zeven Volvo FH Aero’s worden ingezet als trekker-oplegger-combinatie. De zevende truck wordt ingezet als LZV-combinatie op de distributieroutes die zich daarvoor lenen. Daarmee kan transport efficiënter worden uitgevoerd. In een trekker-opleggercombinatie kunnen 39 rolcontainers worden meegenomen, in een LZV-combinatie 64 rolcontainers.

De omnichannel woonretailers Leen Bakker en Kwantum zijn onderdeel van de Homefashion Group en behoren tot de grootste en bekendste woninginrichters in de Benelux. Kwantum en Leen Bakker hebben 272 winkels In Nederland en België, vier online platforms en ruim 4.200 medewerkers. Het assortiment varieert van meubels, gordijnen en vloeren tot decoratie en verlichting.

Keijzer bezorgd om verkoopgolf huurwoningen, zint op maatregelen

DEN HAAG – Minister Mona Keijzer noemt de toegenomen verkoop van huurwoningen door investeerders “zorgelijk” en zint op maatregelen. “In tijden van woningnood moet het aanbod van betaalbare huurwoningen groeien” aldus de BBB-bewindsvrouw. “Door de verkopen is de totale voorraad private huurwoningen nu licht gedaald.”

Cijfers van het Kadaster laten zien dat verhuurders vorig jaar meer dan 50.000 huurwoningen in de verkoop deden. Dat waren er een jaar eerder nog ruim 30.000. Het aantal verkochte huurwoningen neemt al sinds 2021 toe. Vaak worden de panden verkocht aan de zittende huurders, die zo relatief voordelig aan een koopwoning kunnen komen. Er komen door nieuwbouw ook huurwoningen bij.

De maatregelen waar Keijzer op broedt, en waarover zij de Tweede Kamer eind volgende maand verwacht te informeren, moeten particuliere verhuurders “meer flexibiliteit” bieden. “Betaalbaar verhuren moet rendabel zijn”, vindt de minister. De toename van de woningverkopen wordt vaak in verband gebracht met de huurwet van Keijzers voorganger Hugo de Jonge, die de huurprijzen in het middensegment aan banden legde.

Haast

Partijgenoten Henk Vermeer en Marieke Wijen-Nass dringen bij Keijzer aan op haast. “Minder aanbod betekent hogere huurprijzen en langere wachtlijsten, waardoor de woningcrisis alleen maar verder escaleert.” De Kamerleden zien de hogere belasting op vastgoedrendement en strengere regelgeving als de hoofdoorzaken. Niet alleen huurders, maar ook verhuurders verdienen meer bescherming, vinden zij.

VVD’er Peter de Groot spreekt van “desastreuze cijfers” die duidelijk maken dat de huurwet van De Jonge de particuliere huurmarkt “de nek omdraait”. Het verdwijnen van tienduizenden huurwoningen “staat haaks op de doelstelling om meer huurwoningen te realiseren”, aldus de liberaal. “Ik verwacht actie van de minister.”

Coalitiegenoot NSC ziet ook positieve kanten aan de cijfers van het Kadaster. “Dat middenhuurders nu betaalbaar kunnen kopen is geweldig nieuws”, vindt Kamerlid Merlien Welzijn. Toch waarschuwt ook zij dat vastgoed niet als “fiscale flappentap” moet worden gezien. “Goede verhuurders moeten een nette boterham kunnen verdienen en huren moeten betaalbaar zijn.”

Meer dan 160 nieuwe elektrische voertuigen voor UPS in Nederland en België

EINDHOVEN – UPS kondigt vandaag aan dat het ruim 160 nieuwe elektrische wagens toevoegt aan zijn Europese vloot. Er worden ruim 120 voertuigen vervangen in Nederland en ruim 30 in België. Met de elektrificatie van het wagenpark speelt de logistieke dienstverlener in op de groeiende vraag naar duurzame logistiek en om de hoge volumes tijdens het piekseizoen op te vangen.

Meer elektrificatie, minder CO2-uitstoot

Tegenwoordig bestaat de Europese vloot van UPS uit meer dan 600 elektrische voertuigen. Die worden hoofdzakelijk ingezet in grote steden. Dat is niet toevallig: daar geldt steeds vaker een lage-emissiezone (LEZ). In Nederland is die ook van toepassing in steden zoals Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Na verloop van tijd zullen emissievrije zones eerder de norm dan de uitzondering zijn. UPS speelt daarop in door elektrische vervoersopties aan te bieden. Zo kan het blijven leveren aan zijn klanten en blijven voldoen aan de wettelijke vereisten.

De uitbreiding van de elektrische vloot speelt ook een sleutelrol in de duurzaamheidsinspanningen van het bedrijf. Via elektrificatie wil UPS in 2050 koolstofneutraal te zijn.

“Onze klanten leggen de lat hoog als het gaat om verduurzaming en daarin willen we hen graag bijstaan. De overgang naar een elektrisch wagenpark laat ons toe om meer en duurzamere verzendopties aan te bieden”, aldus Michiel van Veen, Managing Director UPS Benelux en Frankrijk. “Bovendien is het een belangrijke stap richting een milieuvriendelijkere logistieke sector. Dat is een concurrentievoordeel voor bedrijven van alle groottes en het kan helpen om zich te onderscheiden van de rest.”

Geen uitlaatgassen en recyclebaar materiaal

De eDaily P45E voertuigen worden afgeleverd door IVECO en zijn op maat gemaakt. De buitenkant van de elektrische wagens is volledig recyclebaar en gemaakt uit een polypropyleen omhulsel dat 30% lichter is dan aluminium. De voertuigen hebben automatische elektrische aandrijving met een actieradius tot 230 km, een totaal laadvermogen tot 1.100 kg en een laadvolume tot 14 m³.

Extra flexibiliteit tijdens drukke eindejaarsperiode

De elektrische wagens zijn onderdeel van het uitgebreide UPS-netwerk dat bestaat uit bijna 1.508 Access Point locaties in Nederland. Via zowel levering aan huis als ophaalpunten kunnen klanten kiezen voor de leveringsoptie die het beste bij hen past. Daarnaast breidde UPS eind vorig jaar zijn leveringsmogelijkheden op zaterdag uit. Dat zorgt voor extra flexibiliteit en comfort, vooral tijdens drukke verzendperiodes zoals de eindejaarsperiode.

12-jarige fietsster overleden bij aanrijding in Amstelveen

AMSTELVEEN – Door een aanrijding met een kleine elektrische stadsauto in Amstelveen is woensdagmiddag een 12-jarig meisje uit Ouderkerk aan de Amstel overleden.

De politie meldt donderdag dat het meisje, dat op een fiets reed, ter plaatse aan haar verwondingen is bezweken.

Het ongeluk gebeurde rond 16.30 uur op de Oranjebaan in Amstelveen.

Woensdag werd al duidelijk dat een kleine elektrische stadsauto en drie fietsers bij de aanrijding betrokken waren. Hoe het met de andere betrokkenen gaat, is niet bekendgemaakt.

Acteur Gene Hackman en vrouw overleden

SANTA FE – Acteur Gene Hackman is op 95-jarige leeftijd overleden. Volgens de BBC en Sky News werden zijn lichaam en dat van zijn vrouw, pianiste Betsy Arakawa (63), woensdag aangetroffen in hun huis in Santa Fe.

Hackman won in zijn leven twee Oscars, voor de klassiekers The French Connection (1972) en Unforgiven (1993). In totaal kreeg hij vijf nominaties, onder meer ook voor zijn rol als FBI-agent in racismedrama Mississippi Burning (1989). Hij was vooral bekend van zijn filmoptredens als rechtschapen gewone man, maar speelde ook tal van andere types. Een van zijn bekendste komische rollen was schurk Lex Luthor in drie Superman-delen, tussen 1978 en 1987.

De sheriff heeft aan Sky News verklaard dat ook de hond van het koppel dood is aangetroffen. De politie doet onderzoek, al is er volgens de lokale autoriteiten geen directe reden om aan te nemen dat het om een misdrijf gaat.

Eugene Alden Hackman werd geboren op 30 januari 1930 in San Bernardino in Californië en groeide op in Illinois, bij zijn grootmoeder. Op 16-jarige leeftijd verliet Hackman voortijdig de middelbare school en ging bij de mariniers. Een motorongeluk in 1949 maakte een einde aan zijn militaire carrière.

Hierna studeerde Hackman, die in zijn diensttijd al veel bij de radio werkte, journalistiek aan de universiteit van Illinois. Een jaar later, in 1950, vertrok hij naar New York voor een vervolgopleiding en werkte hij als diskjockey voor verscheidene radiostations.

In 1956 keerde Hackman terug naar Californië, nam acteerlessen, en deed zijn eerste ervaring op als toneelspeler in het ‘Pasadena Playhouse’. Hij maakte zijn filmdebuut in Mad Dog Coll (1961), maar brak pas drie jaar later door op het witte doek. In ‘Lilith’ (1964) speelde hij een man met een ongelukkig huwelijk met de ex-vriendin van de held, een rol van Warren Beatty.

In 2004 maakte de acteur bekend met pensioen te gaan. Sindsdien was hij niet meer op het witte doek te zien. Wel schreef hij een aantal historische boeken en sprak hij documentaires in.

Staking op luchthaven München, ook vluchten Schiphol geschrapt

MÜNCHEN – Medewerkers op de luchthaven in München zijn donderdagochtend begonnen met een tweedaagse staking, uitgeroepen door de Duitse vakbond Verdi. Luchtvaartmaatschappijen hebben 80 procent van de geplande vluchten voor donderdag en vrijdag geannuleerd. Ook zijn alle negen vluchten van Schiphol naar München donderdag geannuleerd, vrijdag worden elf vluchten vanaf Schiphol geschrapt.

Meer annuleringen kunnen niet worden uitgesloten, zei de luchthaven in een verklaring. Op München Airport waren oorspronkelijk 830 aankomende en vertrekkende vluchten gepland over de twee dagen.

Onder meer beveiligingsmedewerkers en grondpersoneel op de luchthaven in München, in het zuidoosten van Duitsland, hebben het werk neergelegd. De cao waarvoor ze staken, geldt voor meer dan 2,5 miljoen mensen die werken in het onderwijs, bij de overheid of op luchthavens. Vakbonden eisen een loonsverhoging, hogere toeslagen voor stressvolle banen en drie extra betaalde verlofdagen.

Ook op Hamburg Airport wordt donderdag en vrijdag gestaakt. Werknemers op de luchthavens van Düsseldorf en Keulen legden maandag het werk neer. KLM moest hierdoor bijna alle vluchten tussen Schiphol en Düsseldorf schrappen.

Autotransportplatform Transporting Wheels wordt TransConnect

Foto: TransConnect

ZWOLLE – Het Europese autotransportplatform Transporting Wheels verandert op 3 maart zijn naam in TransConnect. Met deze nieuwe merkidentiteit markeert het Zwolse bedrijf de volgende fase in de groei van het platform, dat zich heeft ontwikkeld tot marktleider op het gebied van B2B-autotransport in Europa. De nieuwe uitstraling benadrukt de kernwaarden van TransConnect: technologiegedreven innovatie, duurzame oplossingen en persoonlijk contact.

CEO Maarten Klanderman ziet de naamswijziging als een logische stap: “De merkidentiteit van Transporting Wheels weerspiegelde niet langer wie we zijn en waar we naartoe willen. We begonnen kleinschalig en zijn nu een bedrijf met meer dan 70 medewerkers. De nieuwe naam, TransConnect, past goed bij onze positie als verbindende schakel in de Europese autotransportmarkt. ‘Trans’ staat voor transport en ‘Connect’ voor de sterke relaties die wij bouwen met klanten, partners en medewerkers. De klant kan rekenen op slim en zorgeloos autotransport, waarbij nieuwe technologieën zoals data-analyse zorgen voor kortere levertijden en betere service.”

Foto: TransConnect

Innovatie en groei in Europa

TransConnect werkt aan de lancering van een app voor transportpartners en verdere optimalisatie van de dynamische prijsstelling. Duurzaamheid blijft een speerpunt. Klanten kunnen kiezen voor een biofuel swap (HVO), waarmee de CO2-uitstoot van transport tot 90 procent minder is dan met gewone diesel of zelfs hun CO2-uitstoot compenseren.

Ook de internationale groeiplannen van TransConnect krijgen dit jaar verder vorm. In Duitsland en Frankrijk breidt het bedrijf zijn aanwezigheid uit met nieuwe kantoren en extra accountmanagers, waarmee het zijn positie als marktleider in Europa verder uitbouwt.

Op maandag 3 maart lanceert TransConnect zijn nieuwe website. Regionale promotiecampagnes, waaronder als sponsor van voetbalclub PEC Zwolle, moeten TransConnect ook meer naamsbekendheid als werkgever geven.

AI-gebruik in vervoers- en opslagsector blijft achter bij andere bedrijfstakken

Foto: Adobe Stock | Tierney

DEN HAAG – In 2024 gebruikte 22,7 procent van de Nederlandse bedrijven met tien of meer werkzame personen een of meerdere AI-technologieën. Dit betekent een stijging van bijna negen procentpunt ten opzichte van 2023, zo blijkt uit de AI-monitor 2024 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Binnen de sector vervoer en opslag blijft het gebruik van AI echter achter bij andere bedrijfstakken. Slechts 11 procent van de bedrijven in deze sector gebruikte in 2024 AI-technologie. Dit is aanzienlijk lager dan het gemiddelde over alle sectoren heen en fors minder dan in de sector informatie en communicatie, waar het gebruik met 58 procent het hoogst was.

Toenemend gebruik van AI-technologieën

De meest gebruikte AI-technologieën in 2024 waren text mining (13,5 procent) en natural language generation (12,3 procent). Vooral het gebruik van deze technieken nam fors toe. Bedrijven pasten text mining 2,5 keer vaker toe dan in 2023, terwijl natural language generation zelfs drie keer zo vaak werd ingezet als een jaar eerder. Ook spraakherkenning werd vaker gebruikt, van 3,7 procent in 2023 naar 6,5 procent in 2024.

Grote bedrijven lopen voorop

Het gebruik van AI-technologieën was in 2024 vooral hoog bij grote bedrijven. Bij ondernemingen met 500 of meer werkzame personen gebruikte 59,2 procent AI, terwijl dit bij kleinere bedrijven met 10 tot 19 werknemers slechts 17,8 procent was.

Nederland in Europees perspectief

Op Europees niveau staat Nederland op de zesde plaats als het gaat om het gebruik van AI-technologie door bedrijven. In Denemarken (27,6 procent), Zweden (25,1 procent) en België (24,7 procent) wordt AI vaker toegepast dan in Nederland (23,1 procent). Het gemiddelde binnen de EU-27 lag in 2024 op 13,5 procent.

Belemmeringen voor AI-gebruik

Ondanks de toenemende adoptie van AI-technologieën ervaren veel bedrijven nog drempels. Voor bedrijven die AI overwogen maar niet implementeerden, was een gebrek aan ervaring de belangrijkste reden (74,6 procent). Daarnaast speelden zorgen over privacy een rol, vooral bij bedrijven met 100 of meer werknemers.

De vervoers- en opslagsector blijft qua AI-gebruik achter, wat mogelijk te verklaren is door de complexiteit van implementatie en de noodzaak van aanzienlijke investeringen in technologie. Desondanks biedt AI veel kansen voor de sector, zoals efficiëntere routeplanning, geautomatiseerde klantenservice en voorspellend onderhoud van voertuigen en infrastructuur.

Producentenvertrouwen in industrie licht verbeterd in februari

DEN HAAG – Het vertrouwen van producenten in de industrie is in februari licht verbeterd ten opzichte van januari. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het producentenvertrouwen van -1,6 in januari naar -1,2 in februari. De stijging is voornamelijk te danken aan een minder negatieve houding van fabrikanten over de voorraden gereed product.

Ondanks de verbetering blijft het producentenvertrouwen in de negatieve zone. Het huidige niveau ligt echter iets boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, dat op -1,3 staat. Het hoogste vertrouwen ooit werd gemeten in oktober 2021 (10,4), terwijl april 2020 de laagste stand ooit kende (-31,5).

Gemengde signalen vanuit de industrie

Hoewel de beoordeling van de voorraden verbeterde, waren producenten negatiever over hun orderportefeuille en minder positief over de verwachte productie in de komende drie maanden.

Van de drie deelindicatoren was er slechts één positief. Het aantal producenten dat een groei van de productie verwacht, overtrof het aantal dat een afname voorzag. Tegelijkertijd bleef de orderpositie een bron van zorg: meer producenten vonden hun orderportefeuille klein dan groot, rekening houdend met de seizoensinvloeden. Ook de beoordeling van de voorraden bleef negatief, al was de daling minder sterk dan in januari.

Meeste branches tonen verbetering

Het producentenvertrouwen verbeterde in de meeste industriële sectoren. De fabrikanten in de aardolie- en chemische industrie waren in februari het meest positief. De sterkste verbetering was zichtbaar in de transportmiddelenindustrie. In de voedings- en genotmiddelenindustrie, evenals de basismetaal- en textielsector, bleef het sentiment echter negatief.

Productie industrie blijft onder druk

Ondanks de lichte verbetering in het vertrouwen, blijft de industriële productie dalen. In december 2024 was de kalendergecorrigeerde productie 4,4 procent lager dan in dezelfde maand een jaar eerder. Vergeleken met november 2024 daalde de productie met 1,0 procent, gecorrigeerd voor seizoen- en kalendereffecten.

Hoewel de negatieve trend lijkt af te zwakken, blijven de vooruitzichten gemengd. De ontwikkeling van het producentenvertrouwen en de industriële productie zal de komende maanden moeten uitwijzen of de industrie definitief de weg omhoog vindt.

Commissie: EU is ‘godsgeschenk’ geweest voor VS

BRUSSEL – De Europese Unie is voor de VS een “godsgeschenk” geweest, zegt de Europese Commissie in een reactie op uitspraken die de Amerikaanse president Donald Trump woensdag deed.

Bij de eerste kabinetsbijeenkomst na zijn herverkiezing beloofde Trump snel met importheffingen van 25 procent op onder meer Europese auto’s te komen. Hij zei ook dat de EU is opgericht “om de Verenigde Staten te naaien”.

“De Europese Unie is de grootste vrijhandelsmarkt ter wereld. En ze is een godsgeschenk geweest voor de Verenigde Staten”, reageert een woordvoerder namens de Commissie in een verklaring. Als er inderdaad nieuwe heffingen komen, zal de EU “krachtig en onmiddellijk” reageren.

×