Clicky

woensdag 17 september 2025 - 17:21 uur
Home Blog Pagina 3

PostNL zet in op 3600 pakketautomaten en 4 miljard omzet in 2028

DEN HAAG – PostNL heeft woensdag tijdens zijn jaarlijkse beleggersdag nieuwe groeiplannen gepresenteerd en financiële doelstellingen vastgesteld voor 2028. Het post- en pakketbedrijf verwacht dat de omzet in dat jaar meer dan 4 miljard euro bedraagt en dat het bedrijfsresultaat boven de 175 miljoen euro uitkomt.

Vanaf 2026 wil het bedrijf jaarlijks meer dan 600 nieuwe locaties met pakketautomaten openen. Eind 2028 zijn er zo in totaal 3600 automaten beschikbaar in Nederland.

“Samen met toonaangevende webshops werkt PostNL bovendien aan een verschuiving van ‘next day’ als standaard naar ‘best day’ bezorging als slimmer alternatief”, staat in een persverklaring. “PostNL blijft pakketten de volgende dag bezorgen, maar stimuleert nadrukkelijk de keuze voor best day.” Volgens het bedrijf kunnen webshops en PostNL volumes hiermee slimmer spreiden en het netwerk “duurzamer en effectiever” benutten.

Snelgroeiende internationale e-commercemarkt

PostNL zegt de komende jaren ook internationaal te willen groeien door met zijn dochterondernemingen Spring en MyParcel uit te breiden naar nieuwe markten. “Daarmee speelt het bedrijf in op de snelgroeiende internationale e-commercemarkt, met name in Europa, waar het al actief is met een uitgebreid netwerk van logistieke partners”, stelt het bedrijf.

PostNL ligt al geruime tijd in de clinch met de overheid over het verzoek aan de minister van Economische Zaken om het postbedrijf te ontheffen van wettelijke bezorgverplichtingen van post. Minister Vincent Karremans (Economische Zaken) liet eerder weten niet mee te gaan met die wens. PostNL benadrukte woensdag dat dit tot een structureel verlies voor de postdivisie zal leiden.

Cocaïne ontdekt in lading fruit in de haven van Vlissingen

Foto: Openbaar Ministerie

VLISSINGEN – De Douane heeft op donderdag 4 september jongstleden tijdens een reguliere douanecontrole in de haven van Vlissingen 48 kilo cocaïne gevonden.

De drugs zat verstopt in een lading met fruit afkomstig uit Colombia met als eindbestemming een bedrijf in Duitsland.

De cocaïne is inmiddels afgevoerd en vernietigd.

Zangeres en actrice Joke Bruijs (73) overleden

WASSENAAR – Joke Bruijs is op 73-jarige leeftijd overleden. Dat heeft haar management dinsdag aan het ANP bevestigd.

Het overlijden volgt niet lang na de dood van haar ex-man Gerard Cox, die eerder deze maand overleed. Ze heeft besloten haar lichaam ter beschikking van de wetenschap te stellen en er zal dus geen uitvaart zijn.

Bruijs was al langer ziek. Zij leed aan de ziekte van Parkinson. Haar ex-man Cox vertelde in een interview met Mezza dat het steeds slechter met haar ging.

In een persbericht laat de echtgenoot van Bruijs weten dat zij dinsdag is overleden in haar woonplaats Wassenaar. “Als (jazz-)zangeres, actrice en presentatrice heeft zij jarenlang het Nederlandse publiek vermaakt. Naast haar artistieke prestaties stond Joke bekend om haar warme persoonlijkheid, humor en betrokkenheid bij publiek en collega’s. Ze laat een onuitwisbare indruk achter in de Nederlandse cultuurwereld.”

De zangeres en actrice werkte ook na de scheiding veel samen met Cox. Ze waren onder meer samen te zien in de serie Toen Was Geluk Heel Gewoon. In 2022 speelden zij nog samen in de film Casa Coco.

Op Instagram reageert de 52-jarige komiek Richard Groenendijk vol ongeloof op het overlijden van Bruijs. Hij bedankt haar voor “23 jaar vriendschap, je heerlijk zwarte humor, de mooie gesprekken en het feest dat het was om vaak met je te mogen werken”. Bruijs, die al langere tijd leed aan de ziekte van Parkinson, overleed drie dagen na haar ex-man Gerard Cox.

“Dag lieve Joke. Slechts drie dagen na Gerard ben jij er nu ook niet meer. Als je dit in een script zou lezen, zou je de schrijver terugsturen naar de schrijftafel. Ongelooflijk”, aldus Groenendijk.

Zanger Jan Dulles zegt op Instagram: “Nu is Joke Bruijs ook overleden. Ze gaat achter Gerard aan naar het hiernamaals. Dat is toch echt het toppunt van romantiek?!” In 2018 was er een grote Robert Long Hommage waar onder anderen Dulles en Bruijs geprogrammeerd stonden.

Brand in loods IJmuiden onder controle [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

IJMUIDEN – De brandweer heeft de brand in een loods bij de haven van IJmuiden onder controle. Het vuur woedde aan de Trawlerkade.

Meerdere panden rond de brandende loods moesten worden ontruimd. De veiligheidsregio meldt geen gewonden.

Foto: Inter Visual Studio
Foto: Inter Visual Studio

Nissen Kaiun neemt belang in Nederlandse windassist-pionier Econowind

ZEEWOLDE/IMABARI – De Japanse rederij Nissen Kaiun is aandeelhouder geworden in Econowind, de Nederlandse ontwikkelaar van windondersteunde scheepsvoortstuwing (WASP).

Met deze stap onderstreept de rederij de groeiende interesse in brandstofneutrale technologieën in de scheepvaart. Nissen Kaiun, dat via verschillende dochters een diverse vloot exploiteert, zegt bewust voor Econowind te hebben gekozen vanwege de staat van dienst van de techniek.

Volgens een woordvoerder van Nissen Kaiun beschikt Econowind over een rijpe en bewezen oplossing. De rederij onderzoekt de installatie van de grote variant van Econowinds VentoFoils aan boord van eigen schepen. De cabine-loze, vleugelvormige units moeten het brandstofverbruik en de emissies helpen verlagen en zijn volgens de rederij eenvoudig in gebruik voor de bemanning.

130+ VentoFoils verkocht

Econowind ontwikkelde de VentoFoils, een vleugelachtig windhulp-systeem dat de voortstuwing ondersteunt. Wereldwijd zijn meer dan 130 units verkocht aan shortsea- en deepsea-operators in uiteenlopende marktsegmenten.

CEO Daan Koornneef (Econowind) ziet in de samenwerking met Nissen Kaiun een impuls om het VentoFoil-portfolio uit te breiden, met name grotere units voor deepsea-schepen, en mogelijk de weg te openen naar productie in Azië. De Japanse partner brengt een groot netwerk mee in Japan en de bredere Aziatische markt.

De overeenkomst komt op een moment dat reders wereldwijd directe emissiereducties zoeken in aanloop naar strenger wordende regelgeving. Windondersteuning wint terrein als brandstofneutrale optie die is te combineren met elk motortype en elke brandstofstrategie.

KLM: stakingen grondpersoneel brengen toekomst in gevaar

Schiphol

SCHIPHOL – De stakingen van FNV en CNV bij KLM brengen de toekomst van de luchtvaartmaatschappij in gevaar. Dat laat een woordvoerster van KLM weten nadat de vakbonden dinsdag nieuwe, langere stakingen hadden aangekondigd van het grondpersoneel. De nieuwe stakingen noemt KLM “onnodig en onverantwoord”.

Vorige week legde het grondpersoneel van KLM ook al kort het werk neer en ook aanstaande woensdag wordt weer gestaakt. Hierdoor moest KLM al tot twee keer toe ongeveer honderd vluchten schrappen. De staking van vorige week kostte KLM 10 miljoen euro, die van woensdag “nog wel meer”, volgens de zegsvrouw. Over de financiële impact van de aangekondigde, langere stakingen op 24 september en 1 oktober kan de luchtvaartmaatschappij nog niets zeggen.

“Staken gaat niet helpen, het maakt onze uitdaging alleen maar groter: meer staken betekent meer kosten en minder inkomsten en daarmee brengen FNV en CNV de toekomst van KLM in gevaar”, aldus KLM.

KLM: goed en eerlijk coa-voorstel

De consequentie van de stakingen is volgens KLM dat opnieuw tienduizenden passagiers gedupeerd worden en de “operatie en financiële situatie verder onder druk komt te staan”.

De bonden zijn boos over een cao-akkoord dat KLM sloot met drie andere vakbonden. FNV en CNV vinden dat de ruim 14.000 KLM-grondmedewerkers er in koopkracht op achteruitgaan in dat akkoord. Volgens KLM betreft het een “goed en eerlijk cao-voorstel”.

Eerdere stakingen verboden

Eerder deze zomer hadden de vakbonden tot twee keer toe een 24-uursstaking aangekondigd. Maar die acties werden door de rechter verboden. De veiligheidsproblemen op Schiphol zouden te groot zijn bij zo’n staking. KLM wil niets kwijt over of het bedrijf nu mogelijk weer naar de rechter stapt om de dreigende stakingen tegen te houden.

RAI Vereniging: Mobiliteit mag geen luxe worden, plannen schieten te kort

AMSTERDAM – RAI Vereniging noemt de op Prinsjesdag gepresenteerde plannen ontoereikend. Op mobiliteitsgebied zijn de voorstellen onvoldoende: er wordt niet genoeg geïnvesteerd ten behoeve van duurzaamheid, verkeersveiligheid, bereikbaarheid en betaalbare mobiliteit. Dat is risicovol, want goede mobiliteit is de motor van de Nederlandse economie en onze samenleving.

Het zorgt ervoor dat mensen elkaar kunnen ontmoeten, bedrijven kunnen groeien en goederen op tijd hun bestemming bereiken. Juist daarom verdient mobiliteit een stevige plek bovenaan de politieke agenda. Vooruitkijkend naar de samenwerking met een nieuw kabinet, die hopelijk snel volgt na de aankomende verkiezingen, benadrukt RAI Vereniging dat toekomstbestendig mobiliteitsbeleid essentieel is voor welvaart, leefbaarheid en duurzaamheid.

Laat Nederland niet tot stilstand komen

Er is behoefte aan stabiel en voorspelbaar overheidsbeleid. “De tijd om duidelijke keuzes te maken is aangebroken”, aldus Frits van Bruggen, voorzitter RAI Vereniging. “De begroting die tijdens Prinsjesdag is gepresenteerd doet dat niet. Dat is enerzijds begrijpelijk gezien de demissionaire status van het kabinet. Aan de andere kant moeten wij er als land voor waken dat we niet tot stilstand komen: goede mobiliteit is een randvoorwaarde voor een welvarend en economisch succesvol land, maar geen vanzelfsprekendheid.”

Zet in op alle vervoersvormen

De visie van RAI Vereniging is duidelijk: houd de auto betaalbaar, zet in op vergroening van het wagenpark door de verkoop van nieuwe elektrische auto’s en bestelwagens te stimuleren en kijk naar andere vervoersvormen om de bereikbaarheid op peil te houden, zoals zakelijk gebruik van de (elektrische) motorfiets, het stimuleren van elektrische scooters, de leasefiets en betaalbare elektrische bedrijfswagens.

Ook roept RAI Vereniging op om circulaire initiatieven te stimuleren: door wetgeving en subsidiëring van initiatieven die gericht zijn op het verlengen van de levensduur van voertuigen en het bevorderen van hergebruik, onderhoud en recycling van auto-onderdelen. Dit draagt bij aan de duurzaamheid van mobiliteitssector en minimaliseert de impact op het milieu.

Oproep aan Den Haag: maak werk van een robuust stelsel voor autobelastingen

RAI Vereniging reikt de hand aan een nieuw kabinet om samen met de markt een robuust, eerlijk en voorspelbaar stelsel voor autobelastingen te ontwikkelen. Een integraal en solide plan dat voorspelbaarheid met zich meebrengt is essentieel voor verduurzaming, betaalbare mobiliteit en voor stabiele overheidsinkomsten. Op dit moment is daar geen sprake van: zo wordt de korting op brandstofaccijnzen in 2026 verlengd, zonder duidelijkheid over de langere termijn.

Ook de hogere korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s – van 25% naar 30% tussen 2026 en 2028 is niet permanent en onvoldoende om een significante impuls te geven aan het verduurzamen van het wagenpark.

Onderdeel van de plannen die zijn gepresenteerd tijdens Prinsjesdag is de invoering van een eindheffing voor werkgevers die een auto met een verbrandingsmotor beschikbaar stellen voor werknemers, een maatregel die vanaf 2027 wordt ingevoerd. De maatregel kan bijdragen aan het vergroenen van het wagenpark, maar alleen als deze maatregel ingevoerd wordt met aanvullende stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s. RAI Vereniging maakt zich zorgen over ongewenste neveneffecten indien noodzakelijk flankerend beleid ontbreekt.

Het is cruciaal dat dit instrument – de eindheffing – niet los wordt gezien, maar onderdeel wordt van een bredere, samenhangende aanpak. Juist nu is het belangrijk om te kiezen voor flankerende maatregelen binnen de fiscaliteit en de subsidiesfeer. Alleen met een integraal plan kan de verduurzaming van mobiliteit werkelijk worden versneld. RAI Vereniging pleit daarom voor voorspelbaar beleid dat langjarig en consistent wordt doorgezet, in plaats van ad-hoc beleid met mogelijk verregaande averechtse effecten.

Die aanbeveling geldt ook voor de BPM op emissievrije motorfietsen en emissievrije bijzondere personenauto’s (zoals rolstoelbussen): het is positief dat het vaste tarief voor elektrische motoren ook in 2026 wordt gehanteerd, maar wij pleiten ervoor om hier een permanente regeling van te maken.

Kilometerheffing voor vrachtwagens draagt bij aan verduurzaming

Medio 2026 zal de kilometerheffing voor vrachtwagens worden ingevoerd, die geldt voor alle binnenlandse en buitenlandse trucks van meer dan 3500 kg. Hierbij wordt een CO2-differentiatie toegepast op het tarief: elektrisch aangedreven vrachtwagens en vrachtwagens op waterstof betalen een veel lager tarief dan dieselvrachtwagens. De invoering van de kilometerheffing voor vrachtverkeer valt samen met een verlaging van de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens. Ook komt het Eurovignet te vervallen. De opbrengsten van de vrachtwagenheffing – naar verwachting 539 miljoen euro in 2026 – worden na aftrek van de kosten terug geïnvesteerd in het verduurzamen van de sector. Hierbij gaat het onder meer om de onmisbare aanschafsubsidie voor emissievrije vrachtwagens, investeringen in de (snel)laadinfrastructuur voor vrachtwagens (ook langs de snelweg) en de stimulering van waterstofvoertuigen en -tankstations.

Van Bruggen: “De invoering van de kilometerheffing voor het vrachtvervoer is een goed voorbeeld van een systeem van ‘betalen naar gebruik’. De vaste kosten dalen en het daadwerkelijke gebruik wordt het uitgangspunt. Bovendien heeft het een positieve uitwerking op het verduurzamen van wegverkeer omdat de opbrengsten direct worden ingezet om de logistieke sector te verduurzamen. Het zou goed zijn als een nieuwe regering het principe van ‘betalen naar gebruik’ ook invoert voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens.”

RAI Vereniging is hoopvol dat een nieuwe regering werk maakt van een systeem van ‘betalen naar gebruik’, waarbij automobilisten belasting niet meer betalen op basis van het bezit van een auto, maar op basis van het gebruik. Zo’n systeem stimuleert duurzame mobiliteit, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Ook is het eerlijker door alleen te betalen voor gereden kilometers.

Investeer in het verbeteren van de verkeersveiligheid

Het aantal verkeersdoden laat sinds 2010 geen duidelijke daling meer zien. Dat is onacceptabel. In de decennia daarvoor is het aantal verkeersdoden sterk gedaald, maar deze ontwikkeling is inmiddels gestagneerd. In de begroting voor 2026 die tijdens Prinsjesdag is gepresenteerd zijn geen extra middelen uitgetrokken voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dat is wat ons betreft onacceptabel: elke verkeersdode is er één te veel en het is hoog tijd dat een nieuw kabinet hier significant actie op onderneemt.

Aandacht voor de economische bijdrage van de mobiliteitsindustrie

De Nederlandse automotive maakindustrie is goed voor circa 55.000 directe banen en een omzet van ruim 35 miljard euro, waarvan meer dan 85% bestemd is voor export. Nederland behoort tot de meest innovatieve koplopers op het gebied van truckproductie, voertuigautomatisering, batterijtechnologie en hoogwaardige toelevering. Daarmee speelt de sector een cruciale rol in de transitie naar duurzame, slimme en concurrerende mobiliteit in Europa. Om koploper te blijven is innovatie de sleutel tot succes: een sterk innovatieprogramma zoals het Nationaal Groeifonds is dan ook onmisbaar.

Logistieke Alliantie: “Kabinet ondermijnt eigen ambities voor weerbaarheid en grootste onderhoudsopgaven aan infrastructuur ooit”

ZOETERMEER – De Logistieke Alliantie reageert kritisch op de versnipperde infrastructuurmaatregelen die het kabinet deze week presenteert, met aanzienlijke bezuinigingen door het Ministerie van Financiën op het mobiliteitsfonds die op kunnen lopen tot 2 miljard euro. Dat terwijl in de troonrede “Grootste onderhoudsopgave ooit aan wegen, bruggen en andere infrastructuur” wordt aangekondigd.

Hoewel er zeker ook goede maatregelen zijn voor het goederenvervoer met 45 miljoen voor veilige rustplekken en 79 miljoen voor Impuls Goederenvervoer, kiest dit kabinet onder de streep toch voor stevige bezuinigen. Dit staat in schril contrast tot de ronkende teksten van de bewindslieden over ambities en investeringen in infrastructuur voor de Nederlandse economie en veiligheid vorige week in de media: “Het kabinet kiest voor kleine impulsen in plaats van strategie doordat het in de basis bezuinigt.”

“We staan voor een keuzemoment,” aldus voorzitter Elisabeth Post: “In plaats van structurele investeringen zien we ad-hoc maatregelen en ondertussen blijft Nederland zitten met een infrastructuurachterstand van €20,5 miljard. Elk jaar verder uitstel verhoogt de kosten en dat raakt de aanpak van alle Nederlandse kernopgaven: woningbouw, weerbaarheid en onze concurrentiepositie. Want zonder passende infrastructuur valt Nederland hier stil.”

Echte strategie ontbreekt

De Alliantie wijst op het gebrek aan samenhang in het beleid. Nederland beheert infrastructuur ter waarde van €347 miljard, waarvan veel verouderd en zwaar belast is. “Onze oosterburen investeren €500 miljard in infrastructuur met een duidelijke strategie. Nederland versnippert middelen terwijl de echte knelpunten blijven bestaan.” Terwijl Nederland van oudsher een logistiek van wereldformaat heeft. Die moet echter wel onderhouden worden, en investeringen daarin zijn misschien niet spannend maar wel essentieel. De gevolgen zijn merkbaar: logistieke knelpunten vertragen woningbouw, bedrijven ervaren toenemende transportproblemen, en files kosten de economie miljarden. “Je lost de infrastructuurcrisis niet op met een lappendekenbeleid,” stelt Post.

Handreiking

De bezuinigingen staan haaks op wat nodig is voor Nederland en waar we bijvoorbeeld met het ministerie van Defensie goede gesprekken over voeren: denk aan de strategische inzet van NAVO-middelen voor dual-use projecten. Ook de top van Defensie benadrukt hoe belangrijk het is dat knelpunten worden weggenomen en dat de doorstroming van Nederland van belang is voor onze weerbaarheid. Wij willen daarom snel met het kabinet om tafel om dit beleid te keren: “Elke euro infrastructuurinvestering levert namelijk minimaal €1,80 op. Maar dan moet je wel strategisch investeren in nieuwe projecten en in onderhoud en vervanging.”

“Als Logistieke Alliantie staan we klaar om het kabinet te helpen een echte strategie te ontwikkelen,” aldus Post. “Wij hebben de expertise om samen slim prioriteiten te stellen en elke euro maximaal te laten renderen, voor onze economie, woningbouw en onze weerbaarheid. Daarvoor zijn investeringen nodig. Dat vinden niet alleen wij, maar ook de Rekenkamer, TNO en het IMF.”

TLN kritisch op Miljoenennota: Bezuinigingen op infrastructuur brengen economie in gevaar

Foto: TLN

ZOETERMEER – Transport en Logistiek Nederland (TLN) reageert kritisch op de dinsdag gepresenteerde Miljoenennota. Hoewel de brancheorganisatie het positief vindt dat het kabinet €43 miljoen beschikbaar stelt voor de aanleg van extra vrachtwagenparkeerplaatsen, overheerst teleurstelling over de aangekondigde bezuinigingen die ook het Mobiliteitsfonds treffen.

Dinsdag werd bekend dat de loon- en prijscompensatie wordt geschrapt. Volgens TLN heeft dit zware gevolgen voor het Mobiliteitsfonds, dat bestemd is voor langetermijninvesteringen in infrastructuur. Grote projecten en onderhoud aan wegen, bruggen en tunnels worden geconfronteerd met stijgende kosten voor arbeid, materialen en energie. Zonder compensatie dreigt het risico dat projecten stilvallen of niet worden uitgevoerd. Hoe groot de impact precies zal zijn, moet blijken uit de Voorjaarsnota.

Dat besluit komt bovenop het eerder genomen besluit van het kabinet om de geplande MIRT-projecten (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) niet te indexeren, wat volgens TLN feitelijk al een bezuiniging betekende.

Waarschuwing voor gevolgen

Elisabeth Post, bestuursvoorzitter van TLN, waarschuwt dat de sector de gevolgen direct zal voelen: “De logistieke sector vormt het fundament onder het dagelijks functioneren van Nederland: van de bevoorrading van supermarkten tot het draaiend houden van zorginstellingen en bedrijven. Door weer te bezuinigen op infrastructuur, juist nu bruggen, wegen en tunnels dringend toe zijn aan renovatie, komt de basis in gevaar die nodig is voor een sterke economie en weerbare samenleving. Ik vind het bovendien onverstandig dat een demissionair kabinet zo’n ingrijpend besluit neemt, terwijl andere urgente kwesties, zoals de stikstofproblematiek, juist vooruit worden geschoven. Nu moet er gekozen worden voor stabiliteit en investeringen die onze economie en samenleving sterker en toekomstbestendig maken.”

Meer vrachtwagenparkeerplaatsen

Tegelijkertijd ziet TLN een belangrijke stap vooruit in de €43 miljoen die wordt vrijgemaakt voor extra vrachtwagenparkeerplaatsen. Daarmee erkent het kabinet volgens TLN dat chauffeurs dagelijks kampen met een tekort aan veilige rustplekken. Het beschikbare geld moet worden ingezet om nieuwe parkeerplaatsen te realiseren en bestaande voorzieningen uit te breiden.

TLN wil de komende maanden samen met het ministerie en decentrale overheden zorgen dat chauffeurs snel kunnen rekenen op de hoognodige veilige rustplekken.

Verkiezingen in aantocht

Met het verkiezingsmanifest “Het lukt alleen met logistiek” heeft TLN richting de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober haar prioriteiten neergelegd. De focus ligt daarbij op voldoende ruimte voor logistiek, goed beheer en onderhoud van infrastructuur en oplossingen voor netcongestie.

De komende weken blijft TLN actief het gesprek aangaan met politiek en media om de belangen van de sector stevig te verankeren in het nieuwe regeerakkoord.

Bouwbedrijven ‘teleurgesteld’ over plannen voor stikstofaanpak

ZOETERMEER – De bouwsector vindt het “teleurstellend” dat de aangekondigde 2,6 miljard euro die het demissionaire kabinet uittrekt voor het aanpakken van de stikstofproblemen “in feite slechts eerder toegezegde middelen in een nieuw jasje” zijn.

De stikstofproblemen oplossen is cruciaal voor de bouw en infra, benadrukt brancheorganisatie Bouwend Nederland.

De koepelvereniging noemt het “onrealistisch” dat de maatregelen leiden tot voldoende natuurherstel en het weer op gang brengen van de vergunningverlening. “Zo blijft de stikstofaanpak ondermaats en staat Nederland er anno 2025 slechter voor dan bij de start van dit kabinet.”

De nieuwe Tweede Kamer moet de stikstofaanpak volgens Bouwend Nederland zo snel mogelijk verbeteren. “Door de combinatie van hoge stikstofuitstoot en verzwakte natuur kan op veel plekken geen bouwvergunning worden afgegeven”, zegt voorzitter Arno Visser. Dat raakt volgens hem onder meer de woningbouw.

Trump: Hamas ‘in grote problemen’ als het menselijk schild inzet

WASHINGTON – Donald Trump heeft gezegd dat Hamas “in grote problemen” komt als de militante organisatie gijzelaars inzet als menselijk schild.

De Amerikaanse president reageerde op vragen van journalisten over het grondoffensief dat Israël dinsdag is begonnen in Gaza-Stad. “We zullen zien wat er gaat gebeuren”, zei Trump, “want ik heb gehoord dat Hamas probeert die aloude truc te gebruiken.”

Het Israëlische offensief, gericht op de volledige inname van de Gazaanse hoofdstad, heeft naar schatting al 350.000 mensen op de vlucht doen slaan. Een groter aantal inwoners zou zijn achtergebleven. Voor de inval heeft Israël 60.000 reservisten opgeroepen.

Schoof rekent lage vertrouwenscijfers ook zichzelf aan

DEN HAAG – Dat Nederlanders volgens meerdere onderzoeken weinig vertrouwen hebben in de politiek rekent premier Dick Schoof ook zichzelf aan. Maar hij hoopt dat andere politici zich ook aangesproken voelen.

De demissionaire premier weigert na een jaar met twee coalitiebreuken, eerst met de PVV en daarna met NSC, te spreken van stilstand. Hij spreekt liever van “een jaar van kleine stapjes vooruit”.

Schoof reflecteert liever niet te veel op zijn premierschap en kijkt liever vooruit, bijvoorbeeld naar wat hij in de pas gepresenteerde miljoenennota van zijn kabinet kan betekenen voor Nederlanders.

Toen hij werd gevraagd als premier, dacht hij dat het kabinet “een redelijke kans” maakte. Van tevoren had hij niet kunnen weten dat NSC en PVV hem zo zouden “laten vallen”, zei Schoof even later in de uitzending bij NOS. De vier coalitiepartijen hadden vanaf de eerste dag “niet een soort absoluut basisvertrouwen”.

FNV kondigt nieuwe, langere stakingen grondpersoneel KLM aan

SCHIPHOL – FNV heeft dinsdag nieuwe acties van grondpersoneel van KLM op Schiphol aangekondigd. Het gaat om twee werkonderbrekingen op 24 september en 1 oktober die respectievelijk zes en acht uur duren. KLM moest vorige week nog ruim honderd vluchten schrappen door een werkonderbreking die twee uur duurde. Ook deze woensdag vallen ongeveer honderd vluchten uit door een korte staking.

Grondmedewerkers laden bijvoorbeeld bagage in en uit, verslepen vliegtuigen of staan reizigers te woord. FNV en ook vakbond CNV zijn boos omdat KLM een cao-akkoord heeft gesloten met drie andere vakbonden. De bonden vinden onder meer dat de 14.000 KLM-grondmedewerkers koopkracht verliezen, wat de luchtvaartmaatschappij tegenspreekt.

De staking op 24 september duurt van 08.00 tot 14.00 uur, gevolgd door een werkonderbreking op 1 oktober van 06.00 tot 14.00 uur. FNV meldt verder op te trekken met CNV in het verder uitbreiden van de acties “zolang de directie weigert om met concrete voorstellen te komen”.

‘Laten ons niet afschepen’

FNV-bestuurder John van Dorland vindt dat KLM groepen werknemers tegen elkaar uitspeelt. “Piloten krijgen er extra bij, over de ruggen van het grondpersoneel. Wij laten ons niet afschepen”, zegt hij. “We vinden het enorm vervelend voor de reizigers, maar kennelijk geeft de directie ons geen andere mogelijkheid dan staken.”

Volgens CNV-onderhandelaar Souleiman Amallah zijn de medewerkers “echt heel boos” en vinden zij dat de directie van KLM hen ongelijk behandelt. “De animo om mee te staken is groot en groeit met de dag”, zegt hij.

Cargill stopt deels met productie in Sas van Gent

SAS VAN GENT – Het voedings- en grondstoffenbedrijf Cargill wil eind dit jaar stoppen met de verwerking van tarwe, de raffinaderij en de productie van ethanol in zijn fabriek in Sas van Gent.

De gedeeltelijke stopzetting heeft mogelijk gevolgen voor ongeveer 120 medewerkers, bevestigde een woordvoerder na berichtgeving van PZC.

Cargill benadrukt dat het bedrijf niet vertrekt uit Sas van Gent. “De locatie blijft een actief en ook essentieel onderdeel van ons netwerk, waarbij de maïsverwerking de nieuwe strategische focus van de vestiging wordt”, staat in een verklaring.

“Deze moeilijke beslissing is het gevolg van een dalende vraag naar tarwezetmelen en een toegenomen aanbod in de regio, in combinatie met uitdagende marktomstandigheden.”

Cargill wil met de maatregel “concurrerend en gezond blijven om zich zo te kunnen blijven richten op een sterke toekomst.” Het bedrijf heeft meerdere locaties in Nederland, waaronder in de Botlek, Bergen op Zoom en Amsterdam.

Vrachtwagenchauffeur ernstig gewond na val uit vrachtwagen in Velsen-Noord

Foto: Mizzle Media

VELSEN-NOORD – Een vrachtwagenchauffeur is dinsdagmiddag ernstig gewond geraakt na een valpartij in Velsen-Noord.

Een woordvoerder van de politie laat weten dat de man 12:50 uur uit de cabine van zijn vrachtwagen is gevallen nabij de Basisweg/Platformweg en ongelukkig terecht is gekomen.

Meerdere hulpdiensten, waaronder een traumateam, kwamen ter plaatse om hulp te bieden.

Het slachtoffer is na de eerste zorg met spoed naar het ziekenhuis vervoerd voor verdere behandeling.

Het is nog onbekend hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren.

×